PENTATEUHUL – STRUCTURA SI PREZENTARE GENERALA
Pentateuhul = cinci volume,
numite de iudei Tora Moșe (Legea lui Moise) sau Tora Iahve (Legea Domnului).
Importanța
Pentateuhului:
El este temeiul
istoric al întregii religii revelate, întreaga ordine dogmatică și morală, atât
a Vechiului cât și a Noului Testament, neputându-se explica fără Pentateuh. Pe
el se reazemă frățietatea popoarelor, născute din același strămoș comun, Adam.
Fără căderea în păcatul strămoșesc nu există răscumpărarea, iar dacă nu ne tragem
din același strămoș, răscumpărarea prin Mesia nu este universală.
Caracterul
general al Pentateuhului:
El nu este o carte de
istorie în sens propriu și obișnuit, nici o carte de cosmogonie sau geogonie.
Pentateuhul, în realitate, este istoria întemeierii neamului omenesc.
Cuprinsul lui principal este
„Legea dată de Dumnezeu”, dar nu expusă sistematic, cu paragrafe, ca într-un
cod de legi, ci expusă istoric, în ordinea promulgării ei.
Þ
Facerea
este prologul istoric, care istorisește întâmplările premergătoare Legii;
Þ
cele
trei cărți următoare expun însăși legislația și unele evenimente în legătură cu
promulgarea legilor;
Þ
Deuteronomul este epilogul care recapitulează
și confirmă constituirea Legii.
Centrul și fondul
lucrării este, prin urmare, Legea. Pe Muntele Sinai se face un
legământ între Dumnezeu și poporul lui Israel, care a fost prevestit în
făgăduința făcută lui Avraam. De aceea autorul insistă mai puțin pe anumite
lucruri (istoria de după Noe până la risipirea neamurilor, petrecerea în Egipt,
cei 40 de ani din pustie, etc.), în schimb redă amănunțit întâmplările din
iconomia mântuirii (căderea în păcat, potopul, ieșirea din Egipt și mai ales
legislația sinaitică).
Unitatea
Pentateuhului:
Unitatea lucrării,
deci și a autorului, se vede, pe lângă felul de istorisire și caracterul
lingvistic, și din faptul că întregul material este grupat în jurul a trei idei
principale: ideea mesianică, separarea poporului biblic de alte neamuri și
dreptul divin și istoric al lui Israel asupra Canaanului. Prima idee mesianică
anunțată în Facere 3:15 (Izbăvitorul va veni) se precizează mai departe astfel:
El Se va naște din neamul lui Sem (Facere 9), din Avraam, descendent al lui Sem
(Facere 12), din Iacov, nepotul lui Avraam (Numerii 24) și din Iuda, fiul lui
Iacov (Facere 49). El va fi marele legislator, ca și Moise (Deuteronom 18).
Pentru păstrarea
trează a ideii mesianice și a monoteismului, a fost necesară separarea
poporului de orice influență păgână și străină. Separarea aceasta se asigură
prin legi severe și speciale, și se poate face numai prin așezarea poporului
într-o țară îmbelșugată, unde singur e stăpân și unde e ferit de contactul cu
lumea păgână. Această țară este Canaanul, la a cărei stăpânire poporul are și
drept natural istoric (pentru că acolo s-au zămislit strămoșii lui, părinții
celor 12 seminții), dar și drept divin (căci a fost promisă de Dumnezeu lui
Avraam și urmașilor lui).
Cuprinsul
Pentateuhului:
1.
Facerea
își are denumirea de la faptul că prezintă originea tuturor, a cerului și a
pământului, a oamenilor și a tuturor lucrurilor. Introducerea arată dependența
creaturilor față de Dumnezeu, Care aduce totul din neființă la ființă; în
Facere 1:1 se cuprinde cosmogonia mozaică, iar în Facere 1:2 - 2:3 se află
geogonia, cele șase zile ale întocmirii Pământului sau Hexameronul.
®
Prima parte (capitolele 1 – 11)
arată cum a pregătit Dumnezeu întreaga omenire pentru mântuire; ni se descrie
începutul neamului omenesc, starea paradisiacă, apoi căderea în păcat, familia
lui Adam, fratricidul lui Cain, urmașii lui Cain și ai lui Set, înrăutățirea
oamenilor, potopul, alegerea lui Sem, fiul lui Noe, alegerea familiei lui
Terah.
®
A doua parte (capitolele 12 – 50)
arată cum Dumnezeu, în opera de mântuire, trece de la calea universală la cea
particulară, alegând în scopul acesta o familie, pe care o face popor – familia
lui Avraam și a urmașilor acestuia, Isaac și Iacov. Ca să nu se creadă că
descendența din Avraam este suficientă pentru mântuire, se arată și descendenți
ai lui Avraam eliminați de la binefacerile cuvântărilor mesianice – Ismail,
Esau și urmașii lor.
2.
Ieșirea
își are denumirea de la evenimentul istoric cu care începe: ieșirea poporului
din robia Egiptului.
º
Introducerea arată pe scurt că
urmașii lui Iacov în Egipt s-au înmulțit și au devenit popor.
º
Prima parte (capitolele 1 – 13)
cuprinde istoria ieșirii poporului din Egipt, sub conducerea lui Moise (cele 10
pedepse, instituirea serbării Paștelui).
º
A doua parte (capitolele 13 – 18)
cuprinde călătoria evreilor spre muntele Sinai și pregătirea lor pentru
primirea Legii (trecerea prin Marea Roșie, Dumnezeu conduce poporul Său, ziua
în stâlp de nor și noaptea în stâlp de foc, îl hrănește cu mană din cer, cu
prepelițe, cu apă izvorâtă din stâncă, biruirea amaleciților prin puterea rugăciunii).
º
A treia parte (capitolele 19 – 40)
istorisește promulgarea Legii pe muntele Sinai. După promulgarea Decalogului și
a altor legi, legământul încheiat între Dumnezeu și popor se ratifică prin
jertfe și stropirea poporului cu sânge. Moise, în singurătate timp de 40 de
zile pe muntele Sinai, primește noi descoperiri și instrucțiuni, între altele
și cele referitoare la construirea cortului sfânt și la obiectele de cult.
Între timp poporul se închină vițelului de aur; la întoarcere, Moise, supărat,
izbește cu tablele Legii în vițelul de aur, care se sfărâmă, și pedepsește pe
cei fără de lege. Reînnoiește legământul și primește noi table ale Legii. Se
construiește cortul sfânt.
3.
Leviticul, numită
de evrei „Legea preoților” sau „Legea jertfelor”, cuprinde dispoziții
referitoare la cultul sacru.
Y
Prima parte (capitolele 1 – 10)
vorbește despre felurile jertfelor, despre îndatoririle și drepturile
preoților, și istorisește consacrarea lor solemnă.
Y
A doua parte (capitolele 11 – 27)
cuprinde dispoziții referitoare la curățirea levitică. Poporul trebuie curățit
prin curățire externă legală, pe lângă cea internă. Preoții au norme speciale
de curățire. Observarea sau călcarea Legii cauzează stări speciale, pentru care
există dispoziții aparte, atât pentru preoțime cât și pentru popor.
4.
Numerii
își are denumirea de la faptul că în ea se cuprinde recensământul poporului
întreg. Evreii o denumesc „În pustiu”, deoarece cuprinde istoria peregrinării
poporului în deșertul Arabiei. Generația rebelă e respinsă ca una care, deși
martora atâtor semne și dovezi ale providenței divine, totuși e în continuă
nemulțumire.
v
Prima parte (capitolele 1 – 14):
după numărătoarea poporului se istorisește răzvrătirea ivită în urma
informațiilor mincinoase ale iscoadelor trimise în Canaan și din cauza
ostenelilor călătoriei, precum și a lipsei de carne. Însuși Aaron și Mariam
sunt între răzvrătiți. Dumnezeu respinge generația răzvrătită și hotărăște
putrezirea osemintelor lor în pustiu.
v
A doua parte (capitolele 15 – 19)
expune unele întâmplări din cursul celor 40 de ani de călătorie în pustiu.
v
A treia parte (capitolele 20 – 36):
Moise scoate apă din stâncă; moartea lui Aaron și înlocuirea lui cu Eleazar,
fiul său; pentru o nouă nesupunere, pedepsirea cu șerpii veninoși; șarpele de
aramă; se ocupă țara amoniților; moabiții încearcă să se împotrivească; Balaam;
madianiții sunt înfrânți; ținutul de dincolo de Iordan e ocupat și este dat în
stăpânirea triburilor Ruben, Gad și jumătatea tribului Manase.
5.
Deuteronomul (A doua Lege),
numită de evrei și „repetarea Legii”,
cuprinde trei cuvântări ale lui Moise, în care sunt reamintite binefacerile, în
parte primite, în parte încă numai promise de Dumnezeu, pentru împlinirea
Legii. Se repetă sumar Legea însăși. Adaosul istoric (capitolele 31 – 34)
cuprinde istorisirea alegerii lui Iosua, ultima cântare a lui Moise, moartea și
jelirea lui de către popor în câmpurile Moabului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu