Lectia de
religie. Tipuri de lecție
Lecția de
religie este principala formă de organizare a educației religioase realizată în
școală.
Lecția este alcătuită dintr-o succesiune de etape care se desfășoară într-un
anumit interval de timp. Prin succesiunea acestor etape se asigură legătura
între transmiterea cunoștințelor și asimilarea acestora, în vederea atingerii
obiectivelor urmărite.
Conținutul
educației religioase este împărțit în unități de conținut care vor fi transmise și asimilate pe
parcursul unei lecții. Lecțiile de religie se desfășoară în școală, sub
conducerea profesorului de religie sau a preotului profesor (Șebu, Metodica).
Lecția de religie e principala formă de organizare şi desfăşurare a
activităţii didactice şi de educaţie religios-morală. Ea vizează realizarea
unor obiective instructiv-educative, are un conţinut bine definit, o anumită
structură şi un timp determinat de desfăşurare, presupune utilizarea unor
strategii didactice, a unor sisteme metodologice (metode şi procedee didactice)
şi resurse materiale (instrumente de lucru: Sfânta Scriptură, manuale, cărţi cu
conţinut religios ş.a., şi mijloace de învăţământ: icoane, vase liturgice,
aparatură audio-video).
Prin urmare, lecţia poate fi definită ca "activitate comună a învăţătorului/profesorului cu elevii unei
clase, în vederea realizării unor obiective instructiv-educative determinate,
în cadrul căreia învăţătorul/profesorul asigură predarea unui conţinut,
organizează şi dirijează activitatea de învăţare a elevilor".
În ansamblul formelor de lucru desfăşurate cu elevii, lecţia deţine un loc
important, constituind o formă principală de activitate a diadei profesor-elev.
Înrădăcinată în practica şcolară de multă vreme, "lecţia a demonstrat o
adevărată perenitate, situându-se în prim-planul formelor de lucru cu
elevii". Prin ordonarea logică a conţinutului instruirii în unităţi
didactice corespunzătoare fiecărei lecţii, ansamblul lecţiilor asigură predarea
sistematică a disciplinelor de învăţământ, inclusiv a religiei, şi realizarea
obiectivelor pedagogice proprii acestora. Concomitent cu realizarea
obiectivelor instructive, prin exerciţiul duhovnicesc pe care îl realizează,
lecţia de religie constituie activitatea cu rol hotărâtor în planul dezvoltării
capacităţilor intelectuale şi religioase ale elevilor.
Prin întreaga organizare şi desfăşurare, lecţia de religie exercită o
influenţă sistematică cu funcţie formativă sub raportul modelării unor
trăsături de personalitate, având incidenţă puternică asupra randamentului
şcolar al elevilor şi al formării caracterului moral-religios al acestora
(Timiș).
Tipuri de
lecție:
Principalul criteriu de clasificare a tipurilor de lecții este sarcina
didactică dominantă (care poate fi comunicarea de cunoștințe, formarea
priceperilor și a deprinderilor, recapitularea și sistematizarea, verificarea
rezultatelor). În funcție de obiectivul didactic predominant, există diferite
tipuri de lecții: lecția de transmitere și însușire de noi cunoștințe; lecția de
formare a deprinderilor intelectuale și practice; lecția de recapitulare și
sistematizare a cunoștințelor; lecția de evaluare a cunoștințelor; lecția
mixtă.
a)Lecția mixtă urmăreşte realizarea aproximativ
în aceeaşi măsură a mai multor sarcini didactice (comunicare, sistematizare,
fixare, verificare).
Principalele
etape lecţiei mixte sunt:
1. moment organizatoric (este momentul în care
profesorul ia contact cu clasa, având și rol educativ; după rostirea rugăciunii
de început, se interesează de motivul absenței elevilor, sugerând vizitarea
colegilor bolnavi; se pregătesc apoi condițiile materiale necesare desfășurării
lecției);
2. verificarea cunoștințelor din lecția precedentă (se verifică activitatea
suplimentară – prin sondaj sau la toți elevii – și lecția de zi; se va evita
verificarea formală, de control exterior; în cazul în care constată greșeli
comune, profesorul va supune atenției întregii clase lămurirea și corectarea
acestora);
3. pregătirea pentru lecția nouă (în această etapă, profesorul
creează atmosfera adecvată în vederea atingerii obiectivelor propuse; în acest
scop se pot folosi rugăciuni, cântări bisericești, fragmente din literatura
religioasă, întrebări care să facă legătura dintre conținutul vechi și cel care
urmează să fie predat);
4. anunțarea titlului lecției noi și prezentarea
obiectivelor propuse (această etapă are drept scop trezirea și dezvoltarea interesului elevilor
pentru tema propusă, conștientizarea finalităților lecției de către elevi și
orientarea învățării către scopuri precise);
5. comunicarea noilor cunoștințe (cunoștințele transmise elevilor
trebuie să fie în concordanță cu programa școlară și să fie conforme cu
adevărul religios; în acest sens se vor evita „lecturile pioase” care
deformează adevărul religios);
6. fixarea noilor cunoștințe (nu este întotdeauna indicat să
facem această fixare prin repetarea lecţiei; fixarea noilor cunoștințe se poate
realiza prin: dialog pe tema lecției, rezolvarea unui test, învățarea unei
poezii sau cântări religioase, citirea unei povestiri, rezolvarea unor
rebusuri, organizarea unor jocuri, concursuri; fixarea cunoștințelor trebuie să vizeze
ideile esențiale; nu se urmărește aprecierea și notarea cunoștințelor noi; în
cazul în care profesorul a omis ceva sau elevii nu au înțeles anumite elemente
de conținut, se pot face corecturile și completările necesare);
7. aprecierea, asocierea,
generalizarea
(aprecierea propune analiza elementelor pozitive și negative, urmând
deliberarea conștientă a lor și tragerea unor concluzii raționale; asocierea
urmărește stabilirea de corelații între atitudinile personajelor din lecție,
sau între ele și alte personaje cunoscute; asocierea se poate realiza prin
întrebări sau prin citirea unor fragmente din literatura religioasă; aprecierea
și asocierea îl conduc pe elev la desprinderea concluziei finale, spre
generalizare, care se constituie într-un enunț, un îndreptar pentru viața
creștină);
8. evaluarea (profesorul trebuie
să evalueze activitatea elevilor pe tot parcursul orei);
9. activitatea suplimentară (poate fi dată sub
diferite forme: răspunsul la întrebări, copierea unor texte din Sfânta
Scriptură, alcătuirea unor propoziții folosind cuvintele noi, memorarea unei
poezii sau a unui verset, etc.; se pot da indicații referitoare la modul de rezolvare
a activității suplimentare pentru acasă);
10.
încheierea
(elevii rostesc împreună cu profesorul rugăciunea).
b) Lecția de
transmitere și însușire de noi
cunoștințe
se
foloseşte cu precădere când profesorul are de transmis un volum mai mare de cunoştinţe
şi de o complexitate mai ridicată.
În acest tip de lecție
se parcurg etapele:
1.
moment organizatoric;
2.
anunțarea titlului lecției noi și prezentarea obiectivelor propuse;
3.
transmiterea noilor cunoștințe;
4.
fixarea noilor cunoștințe;
5.
aprecierea, asocierea, generalizarea;
6.
activitatea suplimentară;
7.
încheierea.
c) Lecția de formare a
deprinderilor:
Pe lângă asimilarea de către elevi a cunoștințelor religioase, prin predarea
religiei se urmărește și formarea unor deprinderi intelectuale și practice.
Specifică pentru acest tip de
lecţie este ponderea însemnată pe care o ocupă activitatea independentă a elevilor,
consacrată efectuării de exerciţii, de teme, de lucrări practice.
"Prin comportamente acţionale, cum ar fi priceperi, deprinderi, algoritmi,
precum şi prin activitatea destinată formării, consolidării şi perfecţionării
acestor acte, se adânceşte înţelegerea, se fixează şi se sistematizează
cunoştinţele însuşite de elevi".
În aceste lecții se
parcurg mai multe etape:
1.
moment organizatoric;
2.
anunțarea titlului lecției noi și prezentarea obiectivelor propuse;
3.
actualizarea unor cunoștințe;
4.
efectuarea activității intelectuale și/sau practice;
5.
analiza, aprecierea modului de formare a deprinderii;
6.
activitatea suplimentară;
7.
încheierea.
d) Lecția de
recapitulare și sistematizare a cunoștințelor: Lecția de recapitulare se
realizează la sfârșitul unui capitol, unui semestru sau unui an școlar.
Obiectivul fundamental urmărit
în cadrul acestui tip de lecţie este fixarea şi consolidarea cunoştinţelor prin
stabilirea unor corelaţii între cunoştinţele unui capitol sau ale mai multor
capitole. Recapitularea nu poate fi redusă la reluarea identică a
cunoştinţelor, la simpla redare a celor asimilate anterior, ea presupune, din
contră, reluarea din perspectiva unei idei centrale, în jurul căreia să
graviteze majoritatea cunoştinţelor, și accentuarea unor noțiuni de bază.
Etapele acestui tip de
lecție:
1.
moment organizatoric;
2.
anunțarea titlurilor lecțiilor ce urmează a fi recapitulate și prezentarea
obiectivelor propuse;
3.
recapitularea, sistematizarea și sinteza cunoștințelor;
4.
aprecierea, asocierea, generalizarea;
5.
concluziile;
6.
activitatea suplimentară;
7.
încheierea.
e) Lecția de verificare și
evaluare a cunoștințelor:
Scopul
fundamental urmărit
este acela
al controlului şi evaluării randamentului şcolar, respectiv a cantităţii şi
calităţii însuşite, a dezvoltării psihice, a formării priceperilor şi
deprinderilor.
Verificarea se poate realiza prin
chestionare
orală, prin teme scrise, prin lecţii destinate analizei lucrărilor scrise, prin
lecţii de verificare şi apreciere, prin lucrări practice etc.
Etapele acestui tip de
lecție:
1.
moment organizatoric;
2.
prezentarea obiectivelor de evaluare;
3.
verificarea cunoștințelor elevilor;
4.
aprecierea rezultatelor, concluzii;
5.
activitatea suplimentară;
6.
încheierea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu