MITROPOLITUL
VARLAAM al Moldovei (1632-1653)
Pe când era egumen la Secu traduce în românește „Scara” Sfântului Ioan
Scărarul(1618).
Devine duhovnic și sfetnic al
domnitorului Miron Barnovschi, care îl trimite în 1628 în fruntea unei
solii la Moscova si Kiev, să cumpere icoane pentru ctitoriile sale; la Kiev se întâlnește cu Petru Movilă.
Revine în 1629, iar în 1632,
deși simplu egumen la Secu, este ales
mitropolit al Moldovei, trecându-se peste episcopii de Roman, Rădăuți și
Huși.
La îndemnul său, noul domnitor Vasile Lupu obține de la mitropolitul Petru
Movilă o tipografie, prima tipografie
din Moldova, pe care o va
instala la mănăstirea Trei Ierarhi din Iași, unde Varlaam va începe
tipărirea de cărți în românește (nu de slujbe bisericești).
a) „Cazania”
din 1643 sau „Carte românească de învățătură la dumenecele preste an și la
praznice împărătești și la svănți mari” este cea mai importantă lucrare
a sa. E prima carte romaneasca tiparita in Moldova.
Cazania are 2 parti:
Þ partea I – 54 cazanii la duminici
Þ partea II – 21 cazanii la sarbatori imparatesti si sfinti.
v Din prefața domnitorului Vasile Lupu, adresată „la toată seminția
românească pretutindenea ce se află pravoslavnici în această limbă” și din
prefața mitropolitului Varlaam se desprinde ideea unității de neam și de limbă
a românilor din cele trei țări românești. Varlaam are meritul că a strâns
într-o lucrare unitară vechile cazanii grecești și slavonești (200 de pagini
din cele 506 fiind traduse din „Comoara” de predici a mitropolitului grec
Damaschin Studitul), le-a revizuit și le-a dat la tipar ca „dar” întregului
popor român.
v Cazania reprezinta cea mai ingrijita forma de exprimare a limbii romane din
prima jum a sec XVII. A cunoscut o larga raspandire in 1643 chiar si in
Transilvania (se cunosc numeroase copii facute in manuscris in Transilvania).
v Cazania are un aport prețios la formarea limbii noastre literare.
b) „Șapte Taine
ale Bisericii” (1644) aparuta la
Iasi, în 340 de pagini,explică Sfintele Taine, combătând pe calvinii din
Transilvania.
V La talmacire a
lucrat logofatul Eustratie;
V Este o
explicare a Sf. Taine sub forma catehetica – cu intrebari si raspunsuri;
V Cartea este
menita sa apere ortodoxia la atacurile protestantilor care nu recunoasteau cele
7 Sf. Taine;
V S-ar fi folosit
opera „Cele 7 Sf. Taine” a arhiepiscopului Gavriil Severu (+1616) care aparuse
intr-o versiune slava la Kiev;
c) „Răspuns la
catehismul calvinesc” (1645) „Cartea care
se cheama raspunsul contra catehismului calvinesc”, apăruse la
Alba Iulia un „Catehism”calvinesc in romaneste în 1640-1642;
® Varlaam vede
acest catehism calvinesc la boierul muntean Udriște Năsturel, când vine în Țara
Românească pentru a împăca pe Matei Basarab cu Vasile Lupu. Constatând că era
„plin de otravă de moarte sufletească”, convoacă în 1645 un sinod al ierarhilor
din cele două țări (la care participă și mitropolitul Teofil din Țara
Românească), pentru a aproba Răspunsul întocmit de mitropolitul Varlaam la
Catehismul din 1642. În prefața Răspunsului, tipărit la Iași în 1645, apare din
nou ideea de unitate națională, căci se adresa în primul rând credincioșilor
din Transilvania. De asemenea, apariția lucrării arată cum colaborau Bisericile
din Țara Românească și Moldova pentru menținerea unității naționale și
spirituale a poporului român.
Alte fapte
petrecute sub păstorirea lui Varlaam:
V „Scara” („Leastvita”)-1618- tradusa
in timpul calugariei la man. Secu, dupa o versiune neogreaca a unui episcop
umanist Maxim (sec. XVI);
V în 1640, la
îndemnul mitropolitului Varlaam, Vasile Lupu pune bazele unei Școli superioare
(Colegiu sau Academie) la Iași – prima institutie cu invatamant superior in
Moldova, unde Petru Movilă al Kievului trimite dascăli învățați în
frunte cu ieromonahul Sofronie Pociațchi, ca profesor de latină și egumen la
Trei Ierarhi;
V mitr. Varlaam a pastorit in timpul luminatului
domnitor umanist Vasile Lupu. Acesta a ridicat Biserica „Sfintii Trei Ierarhi”in 1639, fiind sfintita de Varlaam la 6 mai.
Intre 1642-1643 este facuta pictura de niste zugravi rusi, iar in 1645 este
inchinata la Athos. Biserica devine catedrala mitropolitana, iar patriarhul
Partenie al Constantinopolului daruieste domnitorului Vasile Lupu moastele Sf.
Parascheva, pentru ca acesta platise toate datoriile Patriahiei Ecumenice.
V are loc Sinodul
de la Iași, din 1642, care aprobă „Mărturisirea
de credință” a mitropolitului Petru
Movilă;
V in 1646, la
Iasi, „Pravila lui Vasile Lupu” („Carte
romanesca de invatatura la pravilele imparatesti si alte judete”)
–tradusa din greceste de logofatul Eustratie.
Partea I – traducere
din greceste a unei legiuni agrare;
Partea a II-a – prelucrare
dupa alta a penalistului italian PROSPER FARINACIUS (1544-1618).
Amandoua au la baza codul de legi al imparatului
Iustinian.
V în 1653, Vasile
Lupu pierde tronul, retragandu-se la Hotin și mitr. Varlaam se retrage la man.
Secu;
Va muri în 1657, fiind ingropat langa
zidul bisericii (dreapta).
Este canonizat în 2007, fiind prăznuit
pe 30 august.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu