Sarbatorile Maicii Domnului, sfintilor, ingerilor si Sfintei Cruci
A. Sărbătorile Maicii Domnului:
1. Temeiuri biblice:
®
Şi intrând îngerul la ea, a zis:
Bucură-te, ceea ce eşti plină de har, Domnul este cu tine. Binecuvântată eşti
tu între femei (Luca 1: 28);
®
Iar când a auzit Elisabeta
salutarea Mariei, pruncul a săltat în pântecele ei şi Elisabeta s-a umplut de
Duh Sfânt, și cu glas mare a strigat şi a zis: Binecuvântată eşti tu între
femei şi binecuvântat este rodul pântecelui tău (Luca 1: 41, 42);
®
Că, iată, de acum mă vor ferici
toate neamurile. Că mi-a făcut mie mărire Cel Puternic şi sfânt este numele Lui
(Luca 1: 48, 49); Şi când zicea El acestea, o femeie din mulţime, ridicând
glasul, I-a zis: Fericit este pântecele care Te-a purtat şi fericiţi sunt sânii
pe care i-ai supt! Iar El a zis: Aşa este, dar fericiţi sunt cei ce ascultă
cuvântul lui Dumnezeu şi-l păzesc (Luca 11: 27, 28);
®
Fecioara Maria este Născătoare de
Dumnezeu și Pururea Fecioară (sinodul III Ecumenic), cuvenindu-i-se hiperdulie
(supravenerare sau preacinstire).
2. Sărbătorile mari ale Maicii Domnului:
Ø
sărbătorile cele mai vechi ale
Maicii Domnului apar în forma lor primă ca sărbători ale Mântuitorului, fiind
de origine mai nouă decât sărbătorile propriu-zise împărătești (niciuna nu pare
a fi mai veche decât secolul V, toate apărând după Sinodul III Ecumenic);
Ø
se pare totuși că înainte de
Sinodul de la Efes, încă de pe la sfârșitul sec. IV, exista o sărbătoare
marială, numită Pomenirea Sfintei Născătoare de Dumnezeu și pururea Fecioarei
Maria, fixată în preajma Crăciunului (analogă cu Soborul Maicii Domnului de la
26 decembrie, din Sinaxarul de azi);
a) Nașterea Maicii Domnului (8 septembrie) sau Sfânta
Maria Mică; apare
probabil între Sinoadele III și IV Ecumenice
(căci ea există și la
anticalcedonieni), având la origine aniversarea anuală a târnosirii unei
biserici din Ierusalim, zidită pe locul unde, după tradiție, fusese casa părinților Sfintei Fecioare; în sec. VI Roman Melodul compune Condacul și Icosul sărbătorii, iar în sec. VIII Sf. Andrei
Criteanul a scris în cinstea ei patru predici și un canon; în Apus e introdusă în sec.VII de papa Serghie I, dar se
generalizează abia prin sec. IX-X; a doua zi, pe 9 septembrie, sărbătorim
Soborul Sfinților Ioachim și Ana;
b) Intrarea în Biserică a Maicii
Domnului (21 noiembrie) sau Vovidenia (Ovedenia); apare în sec. VI, fiind cea mai
nouă dintre cele patru sărbători ale Maicii Domnului; la 20 noiembrie 543,
împăratul Justinian a zidit la Ierusalim, lângă ruinele templului, o biserică
închinată Sfintei Fecioare; conform obiceiului, a doua zi după sfințire, adică la 21 noiembrie, a început să fie serbat
hramul bisericii, serbarea fiind consacrată aducerii Sfintei Fecioare la
templu, la vârsta de 3 ani; sărbătoarea este generalizată în Răsărit înainte de
sec.VII, iar în Apus abia în sec.XVI;
c) Buna Vestire (25 martie) sau
Blagoveștenia (în Apus „Sărbătoarea Zămislirii
Domnului”); este sărbătoarea cea mai de timpuriu confirmată în documente; se știe că încă din sec. IV-V s-a zidit la Nazaret o
biserică pe locul unde fusese casa în care Maica Domnului a primit de la înger
vestea cea bună; în cinstea acestei sărbători ne-au rămas panegirice celebre
din sec.V, de la patriarhul Proclu al Constantinopolului, episcopul Vasile al
Seleuciei, etc.; în Răsărit, data de 25 martie s-a generalizat din sec.V, îndată
ce Nașterea Domnului a început să fie
sărbătorită la 25 decembrie (totuși, armenii o
serbează în raport cu vechea dată, de 6 ianuarie, a Nașterii Domnului, adică la 7 aprilie); în Apus, data
de 25 martie s-a generalizat abia în sec. XI, înainte ea serbându-se la 18
decembrie, ca Sărbătoare a Așteptării Nașterii Domnului;
d) Adormirea Maicii Domnului (15
august), Uspenia sau Sfânta Maria Mare (în Apus „Ridicarea la cer a Fecioarei Maria” –
Assumptio); având în vedere că Biserica a sărbătorit din vechime zilele morții Sfinților,
sărbătoarea Adormirii ar trebui să fie cea mai veche, dar date despre ea avem
abia din sec.V; locul ei de origine este probabil Ierusalimul, căci în vechile
sinaxare ziua de 15 august reprezenta sărbătoarea aniversării anuale a sfințirii unei biserici a Maicii Domnului, zidite în
sec. V, între Ierusalim și Betleem,
aproape de locul unde era mormântul Rachelei și unde, după tradiție, Sfânta
Fecioară a făcut un popas cu puțin înainte de
a-L naște pe Iisus; se pare că
generalizarea sărbătorii se datorează, în Răsărit, împăratului bizantin
Mauriciu, la sfârșitul sec. VI,
iar în Apus, papei Teodor I, în sec. VII (în Apus, Adormirea se serba înainte
pe 18 ianuarie.
3. Sărbători mici ale Maicii Domnului:
a) Soborul Preasfintei Născătoare de Dumnezeu (26 decembrie): este o
sărbătoare cu ținere, ca o continuare a Crăciunului; datează înainte de 451,
pentru că apare și la sirienii monofiziți; în sec.VII Sinodul Trulan face
aluzie la ea în canonul 79, care condamnă obiceiul unora de a cinsti în această
zi lăuzia Maicii Domnului prin împărțirea de pâinișoare;
b) Acoperământul Maicii Domnului (1 octombrie): fără ținere,
mai mult prin mănăstiri și la Sfântul Munte; aduce aminte de arătarea Maicii
Domnului către Sfântul Andrei cel Nebun pentru Hristos, în biserica din
cartierul Vlaherne (Constantinopol), pe vremea
împăratului Leon Înțeleptul (sec. VII-VIII); în sec. XII sărbătoarea e
introdusă la ruși, de unde trece și la noi;
c) Izvorul Tămăduirii (în Vinerea din Săptămâna
Luminată);
d) Zămislirea Sfintei Fecioare (9 decembrie) sau
Zămislirea Sfintei Ana, cum e trecut în
calendare; catolicii serbează pe 8 decembrie Neprihănita Zămislire sau
Zămislirea fără păcat a Fecioarei Maria;
e) Punerea cinstitului veșmânt al Maicii
Domnului în raclă (2 iulie);
f) Punerea brâului Maicii Domnului în raclă (31
august);
g) la 1 septembrie se
pomenește o altă minune a Maicii Domnului.
4. Alte
forme de exprimare a cinstirii Maicii Domnului în cultul bisericesc:
a) Cântări și
rugăciuni deosebite, închinate ei (Axioane, Și acum..., Canoane la Utrenie,
tropare la Vecernie și Utrenie, etc.);
b) Slujbe speciale
(Acatiste, Paraclise, Prohodul);
c) Zidirea de biserici
în cinstea și spre pomenirea ei;
d) zugrăvirea pe
icoane și pe pereții bisericilor; e) predici ale marilor cuvântători creștini;
f) frecvența mare a numelor de botez Maria și Marin, etc.
B. Sărbători închinate Sfinților:
1.
Cinstirea sfinților:
®
la
început, sfinți erau numiți toți creștinii;
®
apoi,
termenul s-a restrâns la anumite personalități distinse ale Legii vechi (patriarhi,
drepți, prooroci) și ale Noii Legi (apostoli,
ucenici, misionari, martiri, mărturisitori, dascăli și ierarhi, pustnici, călugări);
®
conform
versetului biblic “Mai bun este numele bun decât untdelemnul bun și ziua morții decât ziua nașterii “ (Ecclesiastul 7),
Biserica serbează în general ziua morții
sfinților (excepții:Maica Domnului și Sf.
Ioan Botezătorul);
®
cele
dintâi sărbători înscrise în calendarele creștine au fost aniversările anuale ale morții martirilor (creștinii se adunau la mormintele
lor, pe care de obicei se construiau bisericuțe – martyria – și acolo se rugau și privegheau, săvârșind Sf. Liturghie), la care
apoi s-au adăugat, începând din sec. IV, sărbătorile mărturisitorilor ce au
suferit în timpul prigoanelor, și după aceea cele ale
pustnicilor, călugărilor, sfinților ierarhi, marilor
teologi, etc.
2.
Sărbătorile sfinților cu cinstire generală în toate Bisericile Ortodoxe:
a) Sf.
Marele Mucenic Dimitrie, izvorâtorul de mir (26 octombrie): a fost diacon al
episcopului din Sirmium, fiind martirizat la 9 aprilie 304; a dat numele său
oraşului natal (Mitroviţa, azi în Serbia), de unde moaştele (sau măcar o parte
din ele) i-au fost transportate mai târziu la Tesalonic, unde au fost depuse la
26 octombrie 413 într-o biserică anume construită pentru ele;
b) Sf.
Marele Ierarh Nicolae, arhiepiscopul Mirelor Lichiei, făcătorul de minuni (6
decembrie): (†340);
la anul 1087 moaştele lui au fost transportate la Bari, în Italia;
c) Sf.
Arhidiacon şi întâiul mucenic Ştefan (27 decembrie): ucis cu pietre de
evrei, în anul 33;
d) Sf.
Vasile cel Mare, arhiepiscopul Cezareei Capadociei (1 ianuarie): †379;
e)
Soborul Sf. Ioan Botezătorul, Proorocul şi Înaintemergătorul Domnului (7
ianuarie);
f) Sfinţii Trei Ierarhi: Vasile cel Mare,
Grigorie Teologul şi Ioan Gură de Aur (30 ianuarie): E o sărbătoare de
origine mai nouă, instituită în sec. XI, de mitropolitul Ioan al Evhaitelor,
care a întocmit şi slujba zilei, pe timpul împăratului bizantin Alexe Comneanul
(1086), în urma unei discuţii ivite între credincioşii din Constantinopol, care
se întrebau care dintre cei trei sfinţi ierarhi este mai vrednic de cinstire;
g) Sf.
Marele Mucenic Gheorghe, purtătorul de biruinţă (23 aprilie): martirizat în anul
303, în persecuţia lui Diocleţian;
h)
Sfinţii Împăraţi Constantin (cel Mare) şi maica sa Elena (21 mai): primii împărați
creştini şi protectori ai creştinătăţii, ambii sărbătoriţi la 21 mai, care este
ziua morţii împăratului Constantin (anul 337);
i)
Naşterea Sf. Ioan Botezătorul (24 iunie): cu 6 luni înainte de Naşterea
Domnului (Luca 1:36); se mai numește Drăgaica
sau Sânziene în popor;
j) Sf.
Apostoli Petru şi Pavel (29 iunie): martirizaţi la Roma, în
persecuţia lui Nero, în anul 67, au sărbătoare comună la 29 iunie, care e data
transferării moaştelor lor la catacombele de pe Via Appia din Roma, la 258;
k) Sf.
Proroc Ilie Tesviteanul (20 iulie): e singurul sfânt din Legea Veche
care are sărbătoare cu ţinere în calendar;
l)
Tăierea capului Sfântului Ioan Botezătorul (29 august): este una dintre
sărbătorile de sfinţi cu bază biblică; se serbează cu post, în orice zi a
săptămânii ar cădea.
3. Sărbători
ale Sfinților cu date variabile:
- Teodor Tiron (la 17 februarie, dar și în sâmbăta din prima săptămână a Postului Paștelui);
- Dreptul Lazăr (Sâmbăta dinaintea Floriilor);
- Sf. Grigorie Palama (14 noiembrie, dar și în Duminica a doua din Postul Paștelui);
- Sf. Ioan Scărarul (la 30 martie, dar și în Duminica a patra a Postului Paștelui);
- Cuvioasa Maria Egipteanca (1 aprilie, dar și în Duminica a cincea a Postului Paștelui);
- Sf. Apostol Toma (Duminica întâia după Paști), etc.
Duminicile Sfinților
Părinți și ale Sfinților Strămoși:
a) Duminica celor 318 Sfinți Părinți adunați la sinodul I de la Niceea, 325
(duminica dinaintea Rusaliilor);
b) Duminica celor 630 Sfinți Părinți adunați la sinodul IV de la
Calcedon, 451 (între 13 și 19 iulie, duminică);
c) Duminica celor 365 Sfinți Părinți adunați la sinodul VII de la Niceea, 787
(duminica a 21-a după Rusalii, sau prima după 11 octombrie);
d) Duminica Sfinților Strămoși (Patriarhi, Drepți și Prooroci din Vechiul Testament – prima
duminică după 11 decembrie);
e) Duminica Sfinților Părinți (duminica dinaintea Nașterii Domnului);
f) Duminica Părinților după trup ai Domnului: Sfânta Fecioară, Iosif, David împăratul, la care se adaugă și Iacov, fratele Domnului (prima duminică după Nașterea Domnului);
g) Duminica Tuturor Sfinților (prima duminică după Rusalii, introdusă prin sec. IV, în Antiohia).
4. Alte
forme de cinstire a sfinților în cultul ortodox:
a)
cinstirea moaștelor;
b)
zidirea de biserici;
c)
pelerinaje la mormintele martirilor;
d)
patronii și ocrotitorii anumitor bresle;
e)
zugrăvirea chipurilor și a faptelor sfinților pe pereți și icoane;
f)
adoptarea ca nume de botez.
5.
Sfinți români:
a) canonizați în
1950 (solemnitățile au avut loc în 1955): Sf Ioan Valahul,
(12 mai); Sf. Ioan de la Râşca, (1 iunie), ierarh moldovean din sec. XVII; Cuv.
Părinte Iosif cel Nou de la Partoş, (15 septembrie), mitropolit al Banatului,
sec.XVII; moaştele sale se află la catedrala mitropolitană din Timişoara;
Mitropoliţii Iorest (Ilie) şi Sava Brancovici (24 aprilie), cu titlul de
«mărturisitori»; amândoi au suferit pentru apărarea ortodoxiei împotriva
încercărilor de calvinizare a românilor ortodocşi, în sec. XVII; Cuvioșii
ieromonahi Visarion Sarai şi Sofronie din Cioara şi drept-credinciosul ţăran
Oprea Nicolae (Miclăuş) din Săliştea Sibiului, sec.XVIII, (21 octombrie),
luptători împotriva Uniaţiei, cinstiţi cu titlul de «mărturisitori»; Sf. Ierarh
Calinic Cernicanul (11 aprilie), stareţ al mănăstirii Cernica şi apoi episcop
al Râmnicului, (†1868);
b) generalizarea
cultului unor sfinți cu moaște la noi în țară (1950):
«
Sfânta
muceniţă Filofteia, (7 decembrie), moaşte la Curtea de Argeş;
«
Cuv
Nicodim cel Sfinţit de la Tismana (†26 decembrie 1406); se păstrează doar
degetul cel mare de la mâna dreaptă, la măn. Tismana);
«
Sf.
mucenic Ioan cel Nou de la Suceava (2 iunie). A trăit în sec. XIV, iar moaştele
sale se păstrează în biserica Sf. Gheorghe din Mănăstirea Sf. Ioan cel Nou, la
Suceava;
«
Cuv.
Grigorie Decapolitul, (20 noiembrie); moaştele se află la Mănăstirea Bistriţa
din Oltenia;
«
Cuv
Paraschiva cea Nouă, (14 octombrie); moaştele se păstrează la Iaşi în catedrala
mitropolitană;
«
Cuv
Dimitrie cel Nou (din Basarabi), (27 octombrie); moaştele - catedrala
patriarhală din București;
«
Sfinţii
mucenici Zoticos, Attalos, Kamasis şi Filippos, din sec. IV (4 iunie) – la măn.
Cocoș, jud. Tulcea;
c) sfinți
canonizați în 1992 și după 1992:
®
Sf.
cuvios Ioan de la Prislop (13 septembrie), sec. XV-XVI;
®
Sf.
cuvios Antonie de la Iezerul-Vâlcea (23 noiembrie), sec.XVII-XVIII;
®
Sf.
cuvios Daniil Sihastrul (18 decembrie), sec.XV;
®
Sf.
cuvios Gherman din Dobrogea (29 februarie), sec.IV-V;
®
Sf.
cuvios Ioan de la Neamţ – Hozevitul (5 august), +1960;
®
Sf.
cuvioasă Teodora de la Sihla (7 august), sec.XVII-XVIII;
®
Sf.
preoţi mărturisitori Ioan din Galeş şi Moise Măcinic din Sibiel (21 octombrie),
sec.XVIII;
®
Sf.
ierarh martir Antim Ivireanul (27 septembrie), sec.XVIII;
®
Sf.
ierarh Iosif mărturisitorul din Maramureş (24 aprilie), sec.XVII-XVIII;
®
Sf.
ierarh Ghelasie de la Râmeţ (30 iunie), sec.XIV;
®
Sf.
ierarh Leontie de la Rădăuţi (1 iulie), sec.XV;
®
Binecredinciosul
voievod Ştefan cel Mare şi Sfânt (2 iulie), sec.XV;
®
Sfinţii
martiri Brâncoveni, Constantin vodă, cu cei patru fii ai săi: Constantin,
Ştefan, Radu şi Matei, şi sfetnicul Ianache (+15 august, serbați la 16 august),
®
starețul
Paisie Velicicovski de la Neamț (15 noiembrie),
®
Duminica sfinţilor români (a doua duminică
după Rusalii).
C. Sărbători închinate Sfinților Îngeri:
1. Cultul Sfinților Îngeri: Cultul îngerilor are un solid
fundament biblic, dar trebuie evitat cultul superstițios sau idolatru al îngerilor (de influență păgână sau gnostică, așa cum s-a întâmplat în Biserica Frigiei
din Asia Mică, mai ales în orașele Laodiceea și Colose); de aceea, apostolul
Pavel atrage atenția: nimeni să nu vă răpească... prin închinarea la îngeri (Coloseni
2: 18), iar canonul 35 al sinodului din Laodiceea interzice invocarea îngerilor
în sens idolatru. Cinstirea relativă
a îngerilor era însă permisă, așa cum aflăm de la Sf. Justin Martirul, iar Origen și Eusebiu de Cezareea fac
distincție între adorarea lui Dumnezeu
și cinstirea relativă a îngerilor; Sf.Ambrozie
recomandă invocarea îngerilor.
Forme de
exprimare a cultului Sf. Îngeri:
Ø ridicarea de biserici în
cinstea lor,
Ø consacrarea zilei de luni
pentru cinstirea îngerilor,
Ø slujbe dedicate lor (Acatistul
Sf.Arhangheli Mihail și Gavriil, Canonul de rugăciune către îngerul păzitor, Canonul de rugăciune către Puterile cerești și către toți Sfinții).
2. Sărbători
închinate Sfinților
Îngeri:
a) Soborul Sfinților
Arhangheli Mihail și
Gavriil și a tuturor
Puterilor cerești
celor fără
de trupuri (8 noiembrie): vechimea
ei urcă până la sec.V; la origine era sărbătoarea sfințirii unei biserici a Sf. Arh. Mihail,
ridicată la Thermele lui Arcadius din
Constantinopol; ulterior este adăugat
și Sf. Arh. Gavriil, apoi toate
cetele îngerești;
b) la 6 septembrie se face pomenirea
unei minuni făcute
de Sf. Arh. Mihail la Chones, în Colose din Frigia;
c) la 26 martie Soborul Sf. Arhanghel Gavriil;
d) la 13 iulie Soborul (al doilea) al marelui Arhanghel Gavriil;
e) la
11 iunie o serbare a Arhanghelului
Gavriil din Adin (Sf. Munte), unde ar fi învățat pe un călugăr să cânte prima parte a Axionului.
D. Sărbători închinate Sfintei Cruci :
1.
Cultul Sfintei Cruci :
®
Căci
cuvântul Crucii, pentru cei ce pier, este nebunie; iar pentru noi, cei ce ne
mântuim, este puterea lui Dumnezeu (1 Corint. 1: 18);
®
Iar
mie, să nu-mi fie a mă lăuda, decât numai în crucea Domnului nostru Iisus
Hristos, prin care lumea este răstignită pentru mine, şi eu pentru lume!
(Galateni 6: 14);
®
păgânii
numeau pe creștini „adoratori ai crucii” (dovadă a cultului Crucii din primele
secole);
®
apologeții
creștini din sec.II-III (Tertulian, Origen, etc.) justifică cinstirea Crucii,
iar împăratul Iulian Apostatul, în sec.IV, „acuză” pe creștini că: voi venerați
lemnul gol al crucii făcând semnul ei pe frunte și înscriindu-l la intrarea
caselor voastre;
®
semnul
crucii era întrebuințat la sculare și la culcare, la masă (Tertulian, Origen);
®
prima
reprezentare a semnului Crucii apare pe un monument creștin înainte de anul 79,
apoi pe un altar prin anul 134, pe inscripțiile din catacombe, și chiar în
necropolele primei comunități din Ierusalim;
®
două
evenimente contribuie la dezvoltarea cultului Sfintei Cruci: semnul crucii pe
cer apărut lui Constantin cel Mare, în lupta cu Maxențiu (312) și dezgroparea
crucii Domnului de către împărăteasa Elena, în anul 326; îndată după
descoperirea adevăratei Cruci, cinstirea ei a fost introdusă în cultul liturgic
al Bisericii, prin așezarea sa în biserica zidită de Constantin cel Mare pe
locul Sfântului Mormânt și sfințită la 13 sept. 335 (expunerea și venerarea
liturgică a crucii aveau loc, la început, de două ori pe an: la 13 septembrie,
ziua găsirii ei, și în Vinerea Patimilor);
®
sinodul
VII ecumenic (completat de sinodul din 896, Constantinopol) formulează doctrina
exactă a Bisericii în privința cultului Sfintei Cruci și a Sfintelor Icoane.
2.
Sărbătorile Sfintei Cruci:
a)
Înălțarea Sfintei Cruci (14 septembrie): zi de post; amintește atât de
aflarea Crucii și înălțarea ei de către patriarhul Macarie al Ierusalimului, la
14 septembrie 335, cât și de întoarcerea Sfintei Cruci de la perși, în 629, sub
Heraclius, și înălțarea ei de către patriarhul Zaharia, la 14 septembrie 630,
când o depune în biserica Sfântului Mormânt; aflarea Sfintei Cruci (13 sept.)
este separată de sărbătoarea Înălțării Sfintei Cruci (14 sept.), cu timpul
trecând în umbră;
b)
Duminica a treia din Postul Paștilor (Duminica crucii): amintește de
ceremonia liturgică a expunerii crucii în vinerea Patimilor;
c)
Scoaterea Cinstitului lemn al cinstitei și de viață făcătoarei Cruci (1
august):
în amintirea eliberării grecilor din robia saracinilor pe timpul împăratului
Manuil Comnenul;
d)
Pomenirea arătării semnului Sfintei Cruci pe cer în timpul împăratului
Constantie, anul 351 (7 mai);
e) miercuri și vineri, cântările
Octoihului amintesc de Sfânta Cruce.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu