Faza națională - GIMNAZIU
Alte re/surse:
____________________________________________________________________
Faza națională - LICEU
____________________________________________________________________
Faza județeană (18.03.2023)
Școala Gimnazială NICOLAE TITULESCU (ora 10.00)
2022-2023 REZULTATE / SUBIECTE / BAREME - Cls. V-XII
Link: https://www.isj-cl.ro/index.php/religie/3169-2022-2023-rezultate-olimpiada-religie-faza-judeteana-18-03-2023
Olimpiada de RELIGIE
Faza județeană (18.03.2023)
Școala Gimnazială NICOLAE TITULESCU (ora 10.00)
2022-2023 REZULTATE / SUBIECTE / BAREME - Cls. V-XII
Olimpiada de RELIGIE
Faza județeană (18.03.2023)
Școala Gimnazială NICOLAE TITULESCU (ora 10.00)
2022-2023 REZULTATE / SUBIECTE / BAREME - Cls. V-XII
Link: https://www.isj-cl.ro/index.php/religie/3169-2022-2023-rezultate-olimpiada-religie-faza-judeteana-18-03-2023
Elevii* participanți la Olimpiada de RELIGIE faza județeană ( 18.03.2023 ) vor fi prezenți la Școala Gimnazială NICOLAE TITULESCU Călărași între orele 9.00 - 9.30.
* Sa aibă asupra lor carnetul de elev ștampilat sau certificatul de naștere / buletinul.
Profesorii asistenți vor fi prezenți pentru instruire la ora 8.30
Profesorii evaluatori vor fi prezenți pentru organizarea comisiilor la ora 13.30 .
__________________________________________Olimpiada de RELIGIE Faza JUDEȚEANA 2021-2022
Elevii* participanți la Olimpiada de RELIGIE faza județeană ( 18.03.2023 ) vor fi prezenți la Școala Gimnazială NICOLAE TITULESCU Călărași între orele 9.00 - 9.30.
* Sa aibă asupra lor carnetul de elev ștampilat sau certificatul de naștere / buletinul.
Profesorii asistenți vor fi prezenți pentru instruire la ora 8.30
Profesorii evaluatori vor fi prezenți pentru organizarea comisiilor la ora 13.30 .
Regulament specific de organizare şi desfăşurare a
OLIMPIADEI DE RELIGIE - CULTUL ORTODOX,
Clasele V-XII,
Anul școlar 2021-2022
I. Prezentare generală
a) Olimpiada de religie-cultul ortodox, clasele V-XII se desfăşoară în conformitate cu prevederile Metodologiei-cadru de organizare și desfășurare a competițiilor școlare,
anexă la Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 3035/2012, cu modificările și completările ulterioare, numită în continuare Metodologie-cadru, precum
și ale prezentului Regulament.
b) Olimpiada de religie
- cultul ortodox, clasele V-XII reprezintă un concurs de excelenţă
care se adresează elevilor cu aptitudini, înclinaţii şi interese deosebite pentru disciplina religie. La această competiție pot participa elevi din învățământul de stat, particular și confesional, indiferent de forma de învățământ. Participarea la această olimpiadă este opţională şi individuală.
c) Probele de concurs se vor desfăşura pe clase: clasa
a V-a, clasa
a VI-a, clasa
a VII-a, clasa a VIII-a, clasa a IX-a, clasa
a X-a, clasa
a XI-a și clasa a XII-a. Elevii,
indiferent de anul
de studiu, pot participa numai la olimpiada
organizată la nivelul clasei lor. Nu se admite participarea elevilor
de la clasele inferioare la clasele superioare şi nici invers.
d) Organizarea și desfăşurarea Olimpiadei de religie, în anul şcolar
2021-2022, se realizează fizic. În situația în care evoluția
pandemiei de COVID-19
nu va permite organizarea olimpiadei în format
fizic, organizarea și desfășurarea olimpiadei se vor realiza on-line/digital, în conformitate cu prevederile punctului 29 al OME nr.
3123/09.02.2022 pentru modificarea și completarea Anexei
nr. 1 a Ordinului ministrului educaţiei, cercetării,
tineretului şi sportului nr. 3035/2012 privind
aprobarea Metodologiei-cadru de organizare și desfășurare a competițiilor școlare
și a Regulamentului de organizare a activităților cuprinse în calendarul activităților educative, școlare și extrașcolare.
II. Organizarea comisiilor
Pentru etapele județeană/sectoarelor municipiului București și națională ale olimpiadei, componența comisiilor și atribuțiile care revin membrilor acestora sunt stabilite conform prevederilor Metodologiei-cadru de organizare și desfășurare a competițiilor şcolare și ale prezentului Regulament. De organizarea și desfășurarea etapei locale/județene a olimpiadei răspunde inspectoratul școlar, prin Comisia județeană de organizare, evaluare și de soluționare a contestațiilor.
III. Etapele olimpiadei și selecția elevilor
a) Pentru etapa pe şcoală, data desfășurării este stabilită, după caz, la nivelul unității școlare. Criteriile de
participare a elevilor la această etapă sunt stabilite de profesorul/profesorii de religie din
fiecare unitate școlară.
b) Pentru etapa locală, data desfășurării este
stabilită de către
inspectorul școlar pentru disciplina
religie din cadrul inspectoratelor școlare județene/inspectoratului școlar al Municipiului București. În conformitate cu prevederile Metodologiei-cadru de organizare şi desfăşurare a competiţiilor şcolare, în cazul în care numărul
de unități de învățământ/elevi
care pot participa este mic și în funcție de evoluția pandemiei de COVID-19, inspectoratele școlare pot decide să nu organizeze etapele pe școală
și/sau locală ale olimpiadei naționale, organizând direct
etapa județeană/sectoarelor municipiului București.
c) Subcomisia de organizare din cadrul Comisiei judeţene/sectorului municipiului Bucureşti de organizare, evaluare
şi de soluţionare a contestaţiilor elaborează, după
caz, criterii de calificare și stabilește numărul
de locuri pentru
etapa locală pe care le comunică elevilor, inclusiv prin afișarea
pe site-ul inspectoratului școlar, cu cel puțin 5 zile înainte
de desfășurarea acestei etape a olimpiadei, dacă
este cazul.
d) Pentru etapa judeţeană/sectoarelor Municipiului Bucureşti a olimpiadei, data
desfășurării este stabilită la nivelul fiecărui
inspectorat școlar, în perioada prevăzută în calendarul competițiilor școlare. Subiectele și baremele de evaluare, pentru
etapa județeană, sunt elaborate de către subcomisia de evaluarea a
Comisiei judeţene/sectorului municipiului
Bucureşti de organizare, evaluare şi de soluţionare a contestaţiilor.
e) Subcomisia de organizare din cadrul Comisiei județene/sectorului municipiului București de organizare, evaluare și de soluționare
a contestațiilor elaborează criterii de calificare și stabilește
numărul de locuri pentru etapa
județeană/sectoarelor municipiului Bucureşti
pe care le comunică elevilor, inclusiv prin afișarea
pe site-ul inspectoratului școlar, cu cel puțin
5 zile înainte de desfășurarea acestei etape.
f) La
etapele locală și județeană/a sectoarelor municipiului București modul de acordare
a premiilor este stabilit de către organizatorii acestor etape ale olimpiadei, în baza ierarhiei rezultate în ordinea descrescătoare a punctajelor obținute
care nu trebuie
să fie mai mici de 50% din punctajul maxim
acordat probei.
g) Pentru etapa naţională a olimpiadei se
califică, din fiecare judeţ/sector al municipiului București
un număr de elevi corespunzător numărului de locuri
alocate pe an de studiu, numai
dacă aceștia au obţinut cel puţin 70% din
punctajul maxim acordat rezolvării subiectelor de la etapa
judeţeană. Numărul locurilor atribuite fiecărui inspectorat școlar județean, respectiv fiecărui sector al
municipiului București, se stabilește în conformitate cu prevederile art. 15
alin. (3) din Metodologia-cadru cu
modificările și completările ulterioare. Astfel, fiecare
inspectorat școlar județean, respectiv, fiecare sector
al municipiului București primește
câte un loc pentru
fiecare an de studiu. Din fiecare judeţ și din fiecare sector al municipiului București se califică
primul clasat la etapa
judeţeană/sectorului municipiului București.
h) Candidații care au obţinut punctaje egale la etapa județeană/sectoarelor municipiului București şi se află în situaţia calificării pentru etapa naţională a olimpiadei vor fi departajaţi pe baza unor criterii stabilite de către Comisia judeţeană/sectorului municipiului Bucureşti de organizare, evaluare şi de soluţionare a contestaţiilor, pe care le comunică elevilor, prin afișarea pe site-ul inspectoratului școlar și la avizierul unității școlare - gazda olimpiadei, înainte de desfășurarea probei de concurs.
i) În conformitate cu prevederile Metodologiei-cadru de organizare şi desfăşurare a competiţiilor şcolare, cu modificările și completările ulterioare, în anul
școlar 2021-2022 nu se atribuie locuri suplimentare în
vederea participării la etapa națională. Locurile atribuite pentru
participare la etapa
națională rămase libere
la un an de studiu
nu se distribuie altui
an de studiu în cadrul aceluiași județ/sector al municipiului București și nici de la un județ/sector al municipiului București la altul.
j) Perioada
și locul desfășurării etapei naționale a
olimpiadei sunt prevăzute în calendarul competițiilor școlare.
k) Pentru etapele județeană și națională ale olimpiadei de religie-cultul ortodox, clasele V- XII, programul de desfășurare, programele pentru olimpiadă, bibliografia aferentă și limitele de încadrare ale materiei sunt prevăzute în anexa la prezentul regulament.
IV. Elaborarea subiectelor de concurs și a baremelor de evaluare - etapa națională
La etapa națională a olimpiadei, subiectele și baremele de evaluare sunt elaborate de către
Comisia centrală a olimpiadei naționale, în conformitate cu prevederile Metodologiei-
cadru de organizare și desfășurare a competițiilor școlare,
în acord cu tematica generală
a disciplinei, stabilită pentru această etapă, sub coordonarea
inspectorului general pentru disciplina religie din cadrul Ministerului
Educației/a președintelui executiv al competiției sau a reprezentantului CNPEE.
În acest sens,
se va constitui câte o subcomisie pentru
fiecare an de studiu.
Comisia centrală a olimpiadei naționale va elabora subiectele de concurs și baremele de evaluare cu o zi înainte de începerea competiției.
V. Desfășurarea probelor de concurs și evaluarea lucrărilor
a) Probele de concurs sunt probe individuale. La toate etapele
competiției se susţine
o probă scrisă. Durata probei scrise
este de 3 (trei) ore. Notarea lucrărilor se realizează, prin punctaj de la 0 la 100, după baremele
alcătuite de comisie.
Se acordă 10 puncte din oficiu.
Punctajul final obținut
este transformat în notă, prin
împărțirea la 10.
b) Desfășurarea probelor de concurs și
evaluarea lucrărilor se face conform Metodologiei- cadru de organizare și desfășurare a competițiilor școlare și a unei proceduri
elaborate de Comisia centrală.
c) La toate etapele competiției,
evaluarea lucrărilor scrise este realizată de către profesori de specialitate din învăţământul preuniversitar, care nu au elevi calificaţi la clasa la care evaluează.
d) Evaluarea pe baza baremului de corectare şi notare se înregistrează în borderourile de evaluare, separat pentru fiecare
evaluator.
VI. Rezolvarea contestaţiilor / criterii de departajare
În
conformitate cu prevederile art. 42, din Metodologia-cadru de organizare şi desfăşurare a competiţiilor şcolare,
candidaţii pot contesta
punctajul obţinut la proba scrisă. Depunerea și rezolvarea contestațiilor se desfășoară astfel:
a) Pentru etapele pe școală/locală/județeană/a sectoarelor municipiului București depunerea contestațiilor se realizează la comisiile de organizare,
evaluare și soluționare a contestațiilor, constituite pentru
fiecare etapă. Comisiile discută cu elevii care depun contestaţii (nu cu cadrele didactice sau cu părinţii) pe baza lucrării scrise. Dacă elevul
îşi retrage contestaţia, este solicitat să specifice acest
lucru sub semnătură. Dacă elevul îşi menţine contestaţia, se numeşte o subcomisie de rezolvare a contestaţiilor.
b) Pentru etapa națională contestarea rezultatelor obţinute
se face prin
completarea, de către elevul
concurent, a formularului pus la dispoziţie de Comisia centrală a olimpiadei, pe care îl vor semna
atât acesta cât şi un membru al comisiei desemnat
în acest sens.
Nu se admite depunerea contestaţiei de către altă persoană (părinte, profesor însoțitor, coleg
etc.) în absența elevului
în cauză. Comisia
discută cu elevii
care depun contestaţii (nu cu părinții sau cadrele didactice însoțitoare) pe baza lucrării
scrise. Dacă elevul
îşi retrage contestaţia, este solicitat să specifice acest lucru sub semnătură. Dacă elevul îşi menține contestaţia, se numeşte
o subcomisie de rezolvare a contestaţiilor.
c) Termenul de depunere al contestațiilor se comunică în momentul afişării
rezultatelor iniţiale.
d) Punctajul acordat de subcomisia de contestaţii rămâne definitiv
la oricare dintre etapele olimpiadelor. La toate etapele olimpiadelor, comisia/subcomisia de contestaţii este formată din cadre
didactice care nu au participat la evaluarea iniţială
a lucrării.
VII. Premierea
a) La toate
etapele, ierarhia se stabilește în ordinea descrescătoare a punctajelor obținute.
b) La
etapele locală, județeană/a sectoarelor municipiului București, modul
de acordare a premiilor este
stabilit de organizatorii acestor etape ale competiției. La etapa națională premierea elevilor se va realiza
în conformitate cu prevederile Metodologiei-cadru.
c) La
etapa națională a olimpiadei, Ministerul Educației acordă,
pentru fiecare an de
studiu, de regulă 3 premii,
un premiu I, un premiu
II și un premiu III și un număr de mențiuni
reprezentând maximum 15% din numărul
participanților, rotunjit la numărul întreg
imediat superior,
în cazul unui
număr fracționar.
d) După afișarea rezultatelor finale după contestații, în situația existenței a cel puțin doi elevi/două lucrări care s-au clasat pe locurile I, II sau III cu note egale, în vederea stabilirii premiilor se aplică criteriul de departajare reprezentat de punctajul superior obținut de unul dintre elevi la subiectul/itemul/cerința cu cel mai mare număr de puncte, acordat prin barem. În situația menținerii egalității după aplicarea acestui criteriu, următorul criteriu de departajare îl constituite punctajul superior obținut la subiectul/itemul/cerința cu al doilea cel mai mare număr de puncte, acordat prin barem.
e) În
cazul în care
departajarea nu se poate realiza
în baza criteriilor precizate, se pot aplica şi alte criterii, elaborate de către Comisia națională. În cazul în care, după aplicarea
criteriilor enumerate mai
sus, elevii cu punctaje egale
nu se pot departaja, comisia
poate decide
acordarea aceluiași premiu.
f) Rezultatele finale
ale competițiilor sunt
afișate înainte de festivitatea de premiere. Toţi elevii participanţi la etapa judeţeană şi la etapa naţională primesc
diplomă de participare din partea
inspectoratului şcolar organizator.
g) Pe
lângă premiile acordate
de ME, la etapa națională pot
fi acordate și premii speciale de către cultele religioase, societăți
științifice, asociații profesionale, universități, organizații ale minorităților naționale din România
sau din străinătate, autorități locale
sau sponsori.
Criteriile de acordare
a premiilor speciale sunt stabilite de Comisia centrală a concursului național și vor fi comunicate participanților la deschiderea competiției.
VIII. Dispoziţii finale
Inspectorul şcolar pentru disciplina religie din judeţ/municipiul Bucureşti are obligaţia de a transmite, în termen de 5 zile de la desfăşurarea etapei judeţene/a sectoarelor municipiului Bucureşti, Ministerului Educației și județului organizator al competiției, datele elevilor calificaţi pentru etapa naţională a olimpiadei.
Aceste date vor cuprinde: numele şi prenumele elevilor, clasa de la care provin, unitatea şcolară de provenienţă, numele și prenumele profesorului care l-a pregătit, localitatea, județul și punctajul obţinut. Materialele trimise vor avea semnătura inspectorului şcolar general şi a inspectorului şcolar pentru disciplina religie. Acestea vor fi transmise prin fax la numerele 021/3156738 și pe adresa de e-mail a inspectorului pentru disciplina religie din județul-gazdă al etapei naționale a Olimpiadei de religie cultul ortodox, clasele V-XII.
În anul şcolar 2021-2022, deplasarea şi participarea în format fizic la etapa naţională a Olimpiadei de religie cultul ortodox, clasele V-XII, a reprezentanţilor unui judeţ/municipiul Bucureşti, elevi şi profesor însoţitor, se vor face numai prin respectarea tuturor normelor/regulilor, în vigoare, valabile pe teritoriul României, referitoare la măsurile de prevenire, şi combatere a infecțiilor cu virusul SARS-CoV-2.
În acest sens, toţi reprezentanţii unui judeţ/municipiul Bucureşti vor semna o declaraţie prin care îşi vor exprima acordul referitor la realizarea deplasării şi participării, prin respectarea tuturor normelor/regulilor în vigoare din România. Această declaraţie, cu acordul exprimat, va fi semnată şi de părinţii elevului/reprezentantul legal al elevului. Originalul declaraţiei va rămâne la dosarul olimpiadei de la inspectoratul şcolar, iar o copie a acesteia va fi înmânată de profesorul însoţitor secretarului Comisiei centrale a olimpiadei.
DIRECTOR GENERAL,
Mihaela Tania IRIMIA
DIRECTOR,
INSPECTOR GENERAL, Eugen STOICA
Vasile TIMIȘ
Graficul de desfășurare a olimpiadei
- etapa judeţeană/a sectoarelor municipiului Bucureşti: 26 februarie - 20 martie 2022;
- etapa naţională - nivel gimnaziu: 27 aprilie – 01 mai 2022, Târgu Mureș, jud. Mureș;
- etapa naţională - nivel liceu: 27 aprilie – 01 mai 2022, Sibiu, jud. Sibiu.
TEMATICA GENERALĂ A OLIMPIADEI DE
RELIGIE
CLASA a V-a
Tematica a fost stabilită în conformitate cu programa şcolară în vigoare, disciplina religie-cultul ortodox, clasa a V-a, aprobată prin O.M. nr. 3393/28.02.2017, încadrându-se în următoarele repere:
Tematica pentru etapa locală
1. Crearea lumii
2. Prima familie: Adam şi Eva
3. Prietenia lui Dumnezeu cu Noe şi Avraam
4. Iosif şi frații săi - model de iertare
5. Moise, omul care a vorbit cu Dumnezeu
6. De la regele David la Împăratul Hristos
7. Sărbătoarea - timp sfințitor şi de bucurie
Tematica pentru etapa judeţeană
1. Crearea lumii
2. Prima familie: Adam şi Eva
3. Prietenia lui Dumnezeu cu Noe şi Avraam
4. Iosif şi frații săi - model de iertare
5. Moise, omul care a vorbit cu Dumnezeu
6. De la regele David la Împăratul Hristos
7. Sărbătoarea - timp sfințitor şi de bucurie
8. Decalogul: importanța lui în viața omului
9. Răspunsul omului la chemarea lui Dumnezeu
Tematica pentru etapa naţională cuprinde temele precizate pentru etapa judeţeană la care se adaugă:
1. Mărturisirea credinței în Vechiul Testament
2. Calitățile omului şi slujirea lui Dumnezeu
CLASA a VI-a
Tematica a fost stabilită în conformitate cu programa şcolară în vigoare, disciplina religie-cultul ortodox, clasa a VI-a, aprobată prin O.M. nr. 3393/28.02.2017, încadrându-se în următoarele repere:
Tematica pentru etapa locală
1. Țara Sfântă în vremea Mântuitorului Hristos
2. Naşterea şi copilăria lui Iisus Hristos
3. Botezul Domnului
4. Iisus Hristos, Învățătorul lumii
5. Iisus Hristos, Mântuitorul lumii
6. Înălțarea Domnului Iisus Hristos
7. Tradiții de Crăciun
Tematica pentru etapa
judeţeană
1. Țara Sfântă în vremea Mântuitorului Hristos
2. Naşterea şi copilăria lui Iisus Hristos
3. Botezul Domnului
4. Iisus Hristos, Învățătorul lumii
5. Iisus Hristos, Mântuitorul lumii
6. Înălțarea Domnului Iisus Hristos
7. Tradiții de Crăciun
8. Mărturii despre ajutorul primit de la Dumnezeu
9. Recunoştința pentru binele primit
Tematica pentru etapa naţională cuprinde temele precizate pentru etapa judeţeană la care se adaugă:
1. Mărturisirea credinței în Iisus Hristos
2. Tradiții de Paşte
CLASA a VII-a
Tematica a fost stabilită în conformitate cu programa şcolară în vigoare, disciplina religie-cultul ortodox, clasa a VII-a, aprobată prin O.M. nr. 3393/28.02.2017, încadrându-se în următoarele repere:
Tematica pentru etapa locală
1. Viața omului și asemănarea cu Dumnezeu
2. Lucrarea Duhului Sfânt în lume
3. Pogorârea Duhului Sfânt la Cincizecime
4. Sfintele Taine în viața creștinilor
5. Darurile Duhului Sfânt
6. Credința în primele comunități creștine
7. Praznicele împărătești
Tematica pentru etapa
judeţeană
1. Viața omului și asemănarea cu Dumnezeu
2. Lucrarea Duhului Sfânt în lume
3. Pogorârea Duhului Sfânt la Cincizecime
4. Sfintele Taine în viața creștinilor
5. Darurile Duhului Sfânt
6. Credința în primele comunități creștine
7. Praznicele împărătești
8. Comuniunea credincioșilor în Biserică
9. Biserica - lăcaș de închinare și de sfințire a omului
Tematica pentru
etapa naţională cuprinde temele precizate pentru
etapa judeţeană la care se adaugă:
1. Biserica în istorie
2. Manifestarea bucuriei în viața omului
CLASA a VIII-a
Tematica a fost stabilită în conformitate cu programa şcolară
în vigoare, disciplina religie-cultul ortodox, la clasa a VIII-a, aprobată prin O.M. nr. 3393/28.02.2017, încadrându-se în următoarele repere:
Tematica pentru etapa locală
1. Iubirea - temeiul vieții
2. Descoperirea Sfintei Treimi în istoria biblică
3. Mărturisirea Sfintei Treimi în „Simbolul de credință”
4. Sfânta Treime în Sfânta Liturghie și în viața Bisericii
Tematica pentru etapa
judeţeană
1. Iubirea - temeiul vieții
2. Descoperirea Sfintei Treimi în istoria biblică
3. Mărturisirea Sfintei Treimi în „Simbolul de credință”
4. Sfânta Treime în Sfânta Liturghie și în viața Bisericii
5. Cuvântul lui Dumnezeu, lumină pentru oameni
Tematica pentru
etapa naţională cuprinde temele precizate pentru
etapa judeţeană la care se adaugă:
1. Domnul Iisus Hristos, Lumina lumii
2. Libertate și responsabilitate în viață
CLASA a IX-a
Tematica a fost stabilită în conformitate cu programa şcolară
în vigoare, disciplina religie-cultul ortodox la clasa a IX-a, aprobată prin O.M. nr. 5230/01.09.2008 încadrându-se în următoarele repere:
Tematica pentru etapa locală
1. Relația omului cu Dumnezeu: a. Adorarea lui Dumnezeu; b. Preacinstirea Maicii Domnului;
c. Cinstirea Sfinţilor
2. Responsabilitatea creștină faţă de Dumnezeu: a. Datorii față de Dumnezeu; b. Datorii faţă de sine;
c. Datorii faţă de aproapele
3. Pregătirea credinciosului pentru participarea la sfintele slujbe
Tematica pentru etapa judeţeană
1. Relația omului cu Dumnezeu: a. Adorarea lui Dumnezeu ; b. Preacinstirea Maicii Domnului; c.
Cinstirea Sfinţilor.
2. Responsabilitatea creștină: a.Datorii faţă de Dumnezeu; b.Datorii faţă de sine; c.Datorii faţă
de aproapele.
3. Pregătirea credinciosului pentru participarea la sfintele slujbe
4. Chemarea omului spre asemănarea cu Dumnezeu
5. Eu şi duhovnicul meu
6. Bucurie şi responsabilitate în relaţiile dintre tineri
7. Monahismul - formă a spiritualităţii creştine
Tematica pentru etapa naţională cuprinde temele precizate pentru etapa judeţeană la care se adaugă:
1. Religii în antichitate: în Mesopotamia şi în Egipt
2. Religii în antichitate: în Grecia şi la Roma
CLASA a X-a
Tematica a fost stabilită în conformitate cu programa şcolară în vigoare, disciplina religie-cultul ortodox la clasa a X-a, aprobată prin O.M. nr.5230/01.09.2008 încadrându-se în următoarele repere:
Tematica pentru etapa locală
1. Relația omului cu Dumnezeu:
a. Cinstirea sfintelor moaşte;
b. Cinstirea sfintelor icoane;
c. Cinstirea sfintei cruci;
d. Respectul faţă de cele. sfinte
2. Responsabilitatea creștină
- Legea morală a Vechiului Testament (Decalogul)
- Legea morală a Noului Testament (Predica de pe munte)
3. Libertate și opțiune
- Virtute şi păcat
- Conştiinţa morală - glasul lui Dumnezeu în om
Tematica pentru etapa
judeţeană
1. Relația omului cu Dumnezeu
a. Cinstirea sfintelor moaşte b.Cinstirea sfintelor icoane c.Cinstirea sfintei cruci d.Respectul faţă de cele sfinte
2. Responsabilitatea creștină
- Legea morală a Vechiului Testament (Decalogul)
- Legea morală a Noului Testament (Predica de pe munte)
3. Libertate și opțiune
- Virtute şi păcat
- Conştiinţa morală - glasul lui Dumnezeu în om
4. Iubire şi dreptate
5. Rugăciune şi reconciliere
Tematica pentru
etapa naţională cuprinde temele precizate pentru
etapa judeţeană la care se adaugă:
1. Locaşurile de cult ale creştinilor – apariţie şi dezvoltare în contextul culturii universale
2. Stiluri arhitecturale reprezentative (în lume şi în ţară)
3. Religii orientale (hinduismul, budismul, confucianismul)
CLASA a XI-a
Tematica a fost stabilită în conformitate cu programa şcolară
în vigoare, disciplina religie-cultul ortodox la clasa a XI-a, aprobată prin O.M. nr. 5230/01.09.2008
încadrându-se în următoarele repere:
Tematica pentru etapa locală
1. Descoperirea lui Dumnezeu
2. Iisus Hristos – Mântuitorul lumii
- Întruparea Fiului lui Dumnezeu
- Jertfa pe Cruce a Mântuitorului Iisus Hristos
- Adeverirea morţii şi realitatea Învierii Mântuitorului
3. Lucrarea Sfântului Duh în lume
4. Familia creştină – azi
5. Rolul creştinilor în promovarea valorilor religioase
Tematica pentru etapa
judeţeană
1. Descoperirea lui Dumnezeu
2. Iisus Hristos – Mântuitorul lumii
- Întruparea Fiului lui Dumnezeu
- Jertfa pe Cruce a Mântuitorului Iisus Hristos
- Adeverirea morţii şi realitatea Învierii Mântuitorului
3. Lucrarea Sfântului Duh în lume
4. Familia creştină – azi
5. Rolul creştinilor în promovarea valorilor religioase
6. Forme de denaturare a persoanei (corupţia, minciuna, înşelătoria)
7. Jertfa euharistică şi iubirea jertfelnică
8. Respectul faţă de lumea creată – ecologie creştină
Tematica pentru
etapa naţională cuprinde temele precizate pentru
etapa judeţeană la care se adaugă:
1. Elemente de iconografie
2. Semnificaţia aşezării sfintelor icoane în biserică
3. Iudaismul
4. Creştinismul: a. Neînţelegerile din 1054; b. Reforma
CLASA a XII-a
Tematica a fost stabilită în conformitate cu programa şcolară
în vigoare, disciplina religie-cultul ortodox la clasa a XII-a, aprobată prin O.M.nr.5230/01.09.2008
încadrându-se în următoarele repere:
Tematica pentru etapa locală
1. Credinţa în înviere şi în viaţa veşnică
2. Rugăciunile pentru cei adormiţi în Domnul
3. Rolul tinerilor în apărarea vieţii (combaterea violenţei, a suicidului, a eutanasiei şi a degradării demnităţii umane)
4. Monumente reprezentative de artă religioasă din Europa şi din România
5. Asceza creştină (post, rugăciune, milostenie)
6. Rolul dialogului ecumenic şi inter-religios
Tematica pentru etapa judeţeană
1. Credinţa în înviere şi în viaţa veşnică
2. Rugăciunile pentru cei adormiţi în Domnul
3. Rolul tinerilor în apărarea vieţii (combaterea violenţei, a suicidului, a eutanasiei şi a degradării demnităţii umane)
4. Monumente reprezentative de artă religioasă din Europa şi din România
5. Asceza creştină (post, rugăciune, milostenie)
6. Rolul dialogului ecumenic şi inter-religios
7. Confesiuni creștine în România -Ortodoxia, Catolicismul, Protestantismul şi Neoprotestantismul
Tematica pentru etapa naţională cuprinde temele precizate pentru etapa judeţeană la care se adaugă:
1. Oameni de cultură români - promotori ai valorilor creştine (Nicolae Iorga, Nichifor Crainic, Vasile Voiculescu, Nicolae Steinhardt, Petre Ţuţea, Dumitru Stăniloae, Mircea Eliade, Constantin Brâncuşi)
BIBLIOGRAFIE ORIENTATIVĂ
1) Biblia sau Sfânta Scriptură, Editura Institutului Biblic și de Misiune al BOR, edițiile tipărite cu binecuvântarea Sfântului Sinod
2) *** Bioetică și taina persoanei, Editura Bizantină, 2006
3) *** Catehism - Învățătura de credință ortodoxă, Editura Institutului Biblic și de Misiune al BOR, Bucureşti
4) *** Credinţa Ortodoxă, Trinitas, Iaşi, 2007
5) *** Molitfelnic, Editura Institutului Biblic și de Misiune al BOR, Bucureşti
6) *** Parabolele şi învăţăturile Domnului nostru Iisus Hristos, Editura Vestala, Bucureşti, 1998
7) *** Patericul, tipărit de Episcopia Ortodoxă Română a Alba-Iuliei, Alba-Iulia, 1990
8) *** Sfintele Evanghelii şi Rugăciuni alese, Editura Renaşterea, Cluj Napoca, 2009
9) *** Simbolul de credinţă pe înţelesul copiilor, Editura Basilica a Patriarhiei Române, Bucureşti, 2011
10) Branişte, Ene şi Branişte, Ecaterina, Dicţionar enciclopedic de cunoştinţe religioase, Editura Diecezană, Caransebeş, 2001
11) Bria, Ion Pr, Dicţionar de Teologie Ortodoxă, Ed. Institutului Biblic şi de Misiune al BOR, 1994
12) Călugăr, Dumitru Pr., Șapte cărți de religie, Editura Episcopiei Romanului și Hușilor, 1990
13) Cristea, George, În ţara bisericilor de lemn, Editura Mitropoliei Ardealului, Sibiu, 1989
14) Evdokimov, Paul, Arta icoanei. O teologie a frumuseții, Editura Sophia, București, 2014
15) Ieremias, Ioachim, Parabolele lui Iisus, Anastasia, Bucuresti, 2000
16) Ilie, Arhim. Cleopa, Despre credinţa ortodoxă, Ed. Institutului Biblic şi de Misiune al BOR, Bucureşti, 1987
17) Irineu, Episcop de Ecaterinburg şi Irbit, Educaţia religioasă-învăţături pentru copii şi tineri, Editura Sofia, Bucureşti, 2002
18) Lemeni, Adrian, Adevăr şi comuniune, Editura Basilica, Bucureşti, 2011
19) Logothetis, Spiridonos, Răspunsuri la întrebări ale tinerilor, vol. I-II, Sofia, Bucureşti, 2004
20) Marc-Antoine Costa de Beauregard, Rugaţi-vă neîncetat, Editura Basilica, Bucureşti, 2011
21) Mladin, Nicolae, Teologia Morală Ortodoxă, vol. I-II, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al BOR, Bucureşti, 1980
22) Moldovan, Ilie, Teologia iubirii, vol. I-II, Editura Reîntregirea, Alba Iulia, 1996
23) Paisie Aghioritul, Viaţa de familie, vol. IV, Editura Evanghelismos, Bucureşti, 2003
24) Papacosta, Serafim, Minunile Domnului, Editura Reîntregirea, Alba Iulia, 2001
25) Păcurariu, Mircea, Istoria Bisericii Ortodoxe Române, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al BOR, vol. I-III, București, 1991, 1994, 1997 şi ediţia revizuită, vol. I-II, Trinitas, Iaşi, 2004-2006
26) Părăian, Teofil Pr., Veniţi de luaţi bucurie, Editura Teognost, Cluj-Napoca, 2001
27) Plămădeală,
Mitropolitul Ardealului Antonie, Dascăli
de cuget şi simţire românească
(selectiv), Editura Institutului Biblic şi de Misiune al BOR, București, 1981
28) Plămădeală, Mitropolitul Ardealului Antonie, Tâlcuiri noi la texte vechi, Editura Mitropoliei Ardealului, Sibiu, 1989
29) P.F. Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Comori ale Ortodoxiei, Trinitas, Iaşi, 2007
30) Răducă, Vasile Pr., Ghidul creştinului ortodox de azi, Editura Humanitas, Bucureşti, 1998
31) Rose, Serafim, Cartea Facerii, Crearea lumii şi omul începuturilor, Sofia, Bucureşti, 2001
32) Schmemman, Alexander, Postul cel Mare, Editura Univers Enciclopedic, Bucureşti, 1995
33) Sfântul Simeon Noul Teolog, Cateheze, Scrieri II, Editura Deisis, Sibiu, 1999
34) Slevoacă, Ştefan Pr., Din tezaurul ortodoxiei, Editura Episcopiei Buzăului, 1990
35) Stan, Alexandru şi Rus, Remus, Istoria Religiilor, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al BOR, Bucureşti, 1991
36) Stăniloae, Dumitru Pr., Reflecții despre spiritualitatea poporului român, Ed. Elion, București, 2007
37) Stăniloae, Dumitru Pr., Spiritualitate şi comuniune în Liturghia Ortodoxă, Ed. Mitropoliei Olteniei, Craiova, 1986
38) Stăniloae, Dumitru Pr., Teologia Dogmatică Ortodoxă, vol. I-III, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al BOR, Bucureşti, vol. I, 1996, vol. II-III, 1997
39) Sfântul Ioan Gură de Aur, Cateheze Maritale, Editura Oastea Domnului, Sibiu, 2004
40) Zăgrean, Ioan Arhid., Morala Creştină, Editura Renaşterea, Cluj-Napoca, 2003
- A. Introducere (37)
- B.Credinţa (68)
- C.Nădejdea (104)
- 1.Nădejdea creştină (8)
- 2.Rugăciunea (15)
- 3.Rugaciunea domneasca (12)
- 4.Cultul divin public (4)
- 5.Sfanta Liturghie (21)
- 6.Botezul (4)
- 7.Sfântul şi Marele Mir (2)
- 8.Spovedania (2)
- 9.Sfânta Euharistie (2)
- A.Hirotonia (1)
- B.Cununia (7)
- C.Maslu (2)
- D.Ierurgiile (3)
- E.Aghiazma (13)
- F. Acatistele si Paraclisele (1)
- G.Sarbatori (3)
- H.Postul (4)
- D.Dragostea (71)
- A.Dragostea crestina (4)
- B.Legea morală (6)
- C.Poruncile bisericesti (2)
- D.Constiinta morala (3)
- E.Virtutile (4)
- F.Păcatul (11)
- G.Cele 10 porunci (10)
- H.Datoriile creştinului (13)
- I.Familia creştină (2)
- J.Statul (3)
- K.Lumea (1)
- L.Sfaturile Evanghelice (1)
- M.Fericirile (11)
Str. General Berthelot nr. 28-30, Sector 1, 010168,Bucureşti
Tel: +40 21 405 62 21, Fax: +40 21 313 55 47 www.edu.ro
Nr. 24830 /17.01.2019
APROB,
SECRETAR DE STAT,
Ionel-Florian LIXANDRU
I. Prezentare generală
1. Olimpiada de religie - cultul ortodox, clasele V-XII, se desfăşoară în conformitate cu
prevederile Metodologiei-cadru de organizare și desfășurare a competițiilor școlare, Anexă la
Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 3035/2012, cu
modificările și completările ulterioare introduse prin OMEN 4203/2018 și OMEN 3015/2019,
numită în continuare Metodologie-cadru.
2. Olimpiada de religie - cultul ortodox, clasele V-XII, reprezintă un concurs de excelenţă care
se adresează elevilor cu aptitudini, înclinaţii şi interese deosebite pentru disciplina religie. La
această competiție pot participa elevi din învățământul de stat, particular și confesional,
indiferent de forma de învățământ.
3. Participarea la această olimpiadă este opţională şi individuală.
4. Probele de concurs se vor desfăşura pe clase: clasa a V-a, clasa a VI-a, clasa a VII-a, clasa a
VIII-a, clasa a IX-a, clasa a X-a, clasa a XI-a și clasa a XII-a.
5. Elevii, indiferent de anul de studiu, pot participa numai la olimpiada organizată la nivelul
clasei lor. Nu se admite participarea elevilor de la clasele inferioare la clasele superioare şi nici
invers.
II. Etapele olimpiadei și selecția elevilor
1. Pentru etapele pe şcoală și locală, perioada generală a desfășurării acestor etape se
comunică inspectoratelor școlare la începutul anului școlar și este menționată în precizările
elaborate anual de către inspectorul de specialitate din MEN. Datele desfășurării etapelor, pe
şcoală și locală, sunt stabilite de către inspectorii școlari de specialitate din inspectoratele
școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București și se încadrează în perioada
generală comunicată, de regulă, în luna ianuarie, respectiv februarie a anului școlar în curs.
Criteriile de participare a elevilor la etapa pe școală sunt stabilite de profesorul/profesorii de
religie din fiecare unitate școlară. Criteriile de calificare la etapa locală și numărul de locuri
pentru această etapă sunt stabilite de Comisia județeană/a sectorului municipiului București de
organizare, evaluare și de soluționare a contestațiilor, prin subcomisia de organizare.
- 2 -
2. Pentru etapa judeţeană/a sectoarelor municipiului Bucureşti a olimpiadei, data
desfășurării este stabilită la nivelul MEN, de regulă, în luna martie. Criteriile de calificare la
etapa județeană/pe sectoare sunt stabilite de subcomisiile de organizare constituite în cadrul
Comisiei județene/a sectoarelor municipiului București. Acestea elaborează criteriile de
calificare și stabilesc numărul de locuri pentru această etapă.
3. Pentru etapa judeţeană/a sectoarelor municipiului Bucureşti subiectele sunt unice şi sunt
elaborate de către grupul de lucru pentru subiecte format din membri ai Comisiei centrale a
olimpiadei naționale. Subiectele vor fi transmise județelor în format electronic, fiind accesibile
în dimineața zilei de concurs.
4. Locurile desfășurării sunt stabilite de fiecare inspectorat școlar județean/Inspectoratul Școlar
al Municipiului București. Punctajul minim necesar pentru calificarea elevilor la etapa
naţională este de 85 puncte, punctajul maxim fiind de 100 puncte. Comisia județeană/a
sectoarelor municipiului București stabilește modul de atribuire a premiilor la această etapă,
după centralizarea rezultatelor.
5. Pentru etapa naţională a olimpiadei numărul locurilor atribuite fiecărui inspectorat școlar
județean (ISJ), respectiv fiecărui sector al municipiului București, se stabilește în conformitate
cu prevederile Metodologiei-cadru de organizare și desfășurare a competițiilor școlare, art. 15
alin. (3). Astfel, fiecare inspectorat școlar județean, respectiv, fiecare sector al municipiului
București primește câte un loc pentru fiecare an de studiu. Din fiecare judeţ și din fiecare
sector al municipiului București se califică primul clasat la etapa judeţeană/a sectorului
municipiului București.
6. În conformitate cu prevederile art.15 alin. (4) al Metodologiei-cadru de organizare şi
desfăşurare a competiţiilor şcolare pentru participarea la etapa națională a olimpiadei de
religie, cultul ortodox, clasele V-XII, se atribuie locuri suplimentare, 23 locuri/an de studiu, în
ordinea descrescătoare a punctajelor obținute conform clasamentului național realizat după
finalizarea etapei județene/a sectoarelor municipiului București și după calificarea
participanților pe locurile prevăzute la art.15 alin. (3) din metodologie.
7. Pentru a participa la etapa națională pe locurile suplimentare este necesară respectarea
condiției de punctaj minim prezentată la punctul II.4 din prezentul regulament.
8. La etapa națională a Olimpiadei de religie-cultul ortodox, clasele V-XII, locurile
suplimentare se atribuie după cum urmează:
a) 23 locuri/an de studiu pentru olimpiadele la care etapa județeană se organizează în toate
județele și sectoarele municipiului București.
b) 13 x (numărul de județe și sectoare ale municipiului București în care se organizează
olimpiada)/47, valoare rotunjită superior, pentru olimpiadele la care etapa județeană nu se
organizează în toate județele și sectoarele municipiului București.
9. Pentru elevii de la un an de studiu care au obținut medii/punctaje egale și ocupă poziții în
clasamentul naţional pe an de studiu (realizat după finalizarea etapei județene/a sectoarelor
municipiului București) care le conferă o potențială calificare, nu se face departajare, chiar dacă
se depășește numărul de locuri suplimentare atribuite, conform Metodologiei - cadru.
- 3 -
III. Realizarea subiectelor şi a baremelor
1. În Anexa, care este parte componentă la prezentul regulament, este prezentată tematica
pentru etapele: locală, județeană/a sectoarelor municipiului Bucureşti și națională. Tematica
pentru etapa pe școală este stabilită de către comisia care realizează subiectele la această
etapă.
2. La etapa pe şcoală subiectele și baremele aferente se realizează de către Comisia de
organizare şi evaluare pentru etapa pe şcoală, în acord cu tematica generală a disciplinei,
stabilită pentru această etapă.
3. La etapa locală subiectele și baremele aferente se realizează de către Comisia de
organizare, evaluare și de soluționare a contestațiilor pentru etapa locală, propusă de
Consiliul consultativ al disciplinei cu cel puțin 10 zile înainte de desfășurarea etapei locale,
constituită la nivelul inspectoratului școlar, în acord cu tematica generală a disciplinei,
stabilită pentru această etapă.
4. La etapa judeţeană/a sectoarelor municipiului Bucureşti subiectele și baremele aferente
vor fi elaborate de un grup de lucru al Comisiei centrale a olimpiadei naționale aprobat de
secretarul de stat pentru învățământ preuniversitar, în conformitate cu prevederile Art. 27 (1)
din cadrul Metodologiei-cadru de organizare şi desfăşurare a competiţiilor şcolare, în acord
cu tematica generală a disciplinei, stabilită pentru această etapă.
5. La etapa națională subiectele și baremele aferente sunt elaborate de către Comisia centrală
a olimpiadei naționale, în conformitate cu prevederile Metodologiei-cadru de organizare și
desfășurare a competițiilor școlare, în acord cu tematica generală a disciplinei, stabilită
pentru această etapă.
IV. Organizarea comisiilor
1. Organizarea comisiilor la diferitele etape ale olimpiadei se realizează în conformitate cu
prevederile Metodologiei-cadru de organizare şi desfăşurare a competiţiilor şcolare,
precum și cu prevederile prezentului regulament.
2. Pentru etapa pe școală a olimpiadelor se constituie Comisia de organizare, evaluare și de
soluționare a contestațiilor care răspunde de corectitudinea organizării și desfășurării
olimpiadelor. Comisia este numită prin decizie a conducătorului unității de învățământ
preuniversitar şi cuprinde cel puțin 2 profesori și un secretar. Calitatea de președinte al
comisiei revine directorului/directorului adjunct al unității de învățământ preuniversitar.
3. Pentru etapa locală se constituie Comisia de organizare, evaluare și de soluționare a
contestațiilor care răspunde de corectitudinea organizării și desfășurării olimpiadei. Comisia
este propusă de Consiliul consultativ al disciplinei cu cel puțin 10 zile înainte de
desfășurarea etapei locale și numită prin decizie a inspectorului școlar general, având
următoarea componență:
- președinte: inspector școlar/profesor metodist de specialitate;
- vicepreședinte: profesor metodist de specialitate/profesor de specialitate cu rezultate
deosebite în activitatea profesională;
- secretar: informatician sau profesor din unitatea de învățământ preuniversitar în care se
desfășoară etapa, având competențe de operare pe calculator;
- membri: profesori cu rezultate deosebite în activitatea profesională, numărul acestora
fiind proporțional cu numărul elevilor participanți.
- 4 -
4. Pentru etapa judeţeană/a sectoarelor municipiului Bucureşti, Comisia județeană/a
sectorului municipiului București de organizare, evaluare și de soluționare a contestațiilor
este propusă de Consiliul consultativ al disciplinei cu cel puțin 10 zile înainte de
desfășurarea olimpiadei și este numită prin decizie a inspectorului școlar general.
5. Pentru etapele judeţeană/a sectoarelor municipiului Bucureşti şi naţională componența
comisiilor/subcomisiilor și atribuțiile care revin membrilor acestora sunt stabilite pe baza
prevederilor Metodologiei-cadru de organizare și desfășurare a competițiilor şcolare.
V. Desfășurarea probelor de concurs și evaluarea lucrărilor
1. Probele de concurs sunt probe individuale. La toate etapele competiției se susţine o probă
scrisă. Durata probei scrise este de 3 (trei) ore. Notarea lucrărilor se realizează, prin punctaj
de la 0 la 100, după baremele alcătuite de comisie. Se acordă 10 puncte din oficiu. Punctajul
final obținut este transformat în notă, prin împărțirea la 10.
2. Desfășurarea probelor de concurs și evaluarea lucrărilor se face conform Metodologieicadru
de organizare și desfășurare a competițiilor școlare, cap. II, secțiunea 2, articolele
32-41 și a unei proceduri elaborate de Comisia centrală.
3. La etapa pe şcoală evaluarea lucrărilor se realizează de către Comisia de organizare şi
evaluare pentru etapa pe şcoală. La etapa locală evaluarea lucrărilor se realizează de către
Comisia de organizare, evaluare și de soluționare a contestațiilor pentru etapa locală. La
etapa judeţeană/a sectoarelor municipiului Bucureşti evaluarea lucrărilor se face
conform unei proceduri stabilite de Comisia centrală. La etapa națională evaluarea
lucrărilor se face de către Comisia centrală a olimpiadei naționale.
4. La toate etapele competiției, evaluarea lucrărilor scrise este realizată de către profesori de
specialitate din învăţământul preuniversitar, care nu au elevi calificaţi la clasa la care
evaluează.
5. Evaluarea pe baza baremului de corectare şi notare se înregistrează în borderourile de
evaluare, separat pentru fiecare evaluator.
VI. Rezolvarea contestaţiilor/criterii de departajare
1. În conformitate cu prevederile art. 42, din Metodologia-cadru de organizare şi desfăşurare a
competiţiilor şcolare, candidaţii pot contesta punctajul obţinut la proba scrisă. Depunerea și
rezolvarea contestațiilor se desfășoară astfel:
(1) Pentru etapele premergătoare etapei județene/a sectoarelor municipiului București:
a) Depunerea contestațiilor se realizează la comisiile de organizare, evaluare și soluționare a
contestațiilor, constituite pentru fiecare etapă.
b) Comisiile discută cu elevii care depun contestaţii (nu cu cadrele didactice sau cu părinţii)
pe baza lucrării scrise.
c) Dacă elevul îşi retrage contestaţia, este solicitat să specifice acest lucru sub semnătură.
d) Dacă elevul îşi menţine contestaţia, se numeşte o subcomisie de rezolvare a contestaţiilor.
(2) Pentru etapa județeană/a sectoarelor municipiului București, Comisia centrală stabileşte
prin procedură specifică modalitatea de soluţionare a contestaţiilor.
- 5 -
(3) Pentru etapa națională:
a) Contestarea rezultatelor obţinute se face prin completarea de către elevul concurent a
formularului pus la dispoziţie de Comisia centrală a olimpiadei, pe care îl vor semna atât acesta
cât şi un membru al comisiei desemnat în acest sens. Nu se admite depunerea contestaţiei de
către altă persoană (părinte, profesor însoțitor, coleg etc.) în absența elevului în cauză.
b) Comisiile discută cu elevii care depun contestaţii (nu cu cadrele didactice însoțitoare sau
cu părinţii) pe baza lucrării scrise.
c) Dacă elevul îşi retrage contestaţia, este solicitat să specifice acest lucru sub semnătură.
d) Dacă elevul îşi menține contestaţia, se numeşte o subcomisie de rezolvare a contestaţiilor.
(4) Termenul de depunere al contestațiilor se comunică în momentul afişării rezultatelor
iniţiale.
2. Punctajul acordat de subcomisia de contestaţii rămâne definitiv la oricare dintre etapele
olimpiadelor. La toate etapele olimpiadelor, comisia/subcomisia de contestaţii este formată din
cadre didactice care nu au participat la evaluarea iniţială a lucrării.
3. Rezultatele finale ale probei scrise se comunică în termen de cel mult 24 de ore de la
încheierea intervalului orar destinat rezolvării contestaţiilor pentru etapa națională și cel mult
72 de ore pentru etapa județeană/a sectoarelor municipiului București, conform prevederilor
art. 43 alin. (2) din Metodologia-cadru de organizare şi desfăşurare a competiţiilor şcolare.
4. După afișarea rezultatelor finale după contestații, în situația existenței a cel puțin doi
elevi/două lucrări care s-au clasat pe locul I la etapa județeană/a sectoarelor municipiului
București cu note egale, în vederea stabilirii elevului cu drept de participare la etapa
națională, se aplică criteriul de departajare reprezentat de punctajul superior obținut de unul
dintre elevi la subiectul/itemul/cerința cu cel mai mare număr de puncte, acordat prin barem.
În situația menținerii egalității după aplicarea acestui criteriu, următorul criteriu de
departajare îl constituite punctajul superior obținut la subiectul/itemul/cerința cu al doilea cel
mai mare număr de puncte, acordat prin barem.
În cazul în care departajarea nu se poate realiza în baza criteriilor precizate, se pot aplica şi
alte criterii, elaborate de către subcomisiile de organizare constituite în cadrul Comisiilor
județene/a sectoarelor municipiului București de organizare, evaluare și de soluționare a
contestațiilor.
5. Rezultatele finale ale competițiilor sunt afișate înainte de festivitatea de premiere.
VII. Premierea
1. La toate etapele, ierarhia se stabilește în ordinea descrescătoare a punctajelor obținute.
2. La etapele locală, județeană/a sectoarelor municipiului București, modul de acordare a
premiilor este stabilit de organizatorii acestor etape ale competiției. La etapa națională
premierea elevilor se va realiza în conformitate cu prevederile art. 47 alin (2) din Metodologiacadru.
3. Pe lângă premiile acordate de MEN, la etapa națională pot fi acordate și premii speciale, de
către societăți științifice, culte religioase, asociații profesionale, universități, organizații ale
minorităților naționale din România sau din străinătate, autorități locale sau sponsori.
4. Criteriile de acordare a premiilor speciale sunt stabilite de Comisia centrală a olimpiadei
naționale și vor fi comunicate participanților la deschiderea fiecărei competiții.
- 6 -
VIII. Dispoziţii finale
Inspectorul şcolar pentru disciplina religie din judeţul/municipiul Bucureşti are obligaţia
de a transmite, în termen de 5 zile de la desfăşurarea etapei judeţene/a sectoarelor municipiului
Bucureşti, Ministerului Educației Naționale și județului organizator al competiției, rezultatele
(notele obținute) și datele elevilor calificaţi pentru etapa naţională. Aceste date vor cuprinde:
numele şi prenumele elevilor, clasa de la care provin, unitatea şcolară de provenienţă, punctajul
obţinut, profesorul care i-a pregătit, profesorul care va însoţi lotul la etapa naţională, alte date
de contact.
Materialele trimise vor avea semnătura inspectorului şcolar general şi a inspectorului
şcolar pentru disciplina religie. Acestea vor fi transmise în format electronic inspectorului
general din MEN și pe adresa de e-mail a inspectorului pentru disciplina religie din județulgazdă
al etapei naționale a olimpiadei de religie.
DIRECTOR GENERAL, DIRECTOR GENERAL,
Mihaela Tania IRIMIA Corina MARIN
Director,
Adrian Marius BĂRBULESCU
Inspector General,
Vasile TIMIȘ
- 7 -
ANEXĂ la
CLASA A V-A
Tematica a fost stabilită în conformitate cu programa şcolară în vigoare (disciplina religie-cultul
ortodox) la clasa a V-a, aprobată prin O.M. nr. 3393/28.02.2017, încadrându-se în următoarele repere:
Tematica pentru etapa locală
1. Crearea lumii
2. Prima familie: Adam şi Eva
3. Prietenia lui Dumnezeu cu Noe şi Avraam
4. Iosif şi frații săi - model de iertare
5. Moise, omul care a vorbit cu Dumnezeu
6. De la regele David la Împăratul Hristos
7. Sărbătoarea - timp sfințitor şi de bucurie
Tematica pentru etapa judeţeană
1. Crearea lumii
2. Prima familie: Adam şi Eva
3. Prietenia lui Dumnezeu cu Noe şi Avraam
4. Iosif şi frații săi - model de iertare
5. Moise, omul care a vorbit cu Dumnezeu
6. De la regele David la Împăratul Hristos
7. Sărbătoarea - timp sfințitor şi de bucurie
8. Decalogul: importanța lui în viața omului
9. Răspunsul omului la chemarea lui Dumnezeu
Tematica pentru etapa naţională cuprinde temele precizate pentru etapa judeţeană la care se adaugă:
1. Mărturisirea credinței în Vechiul Testament
2. Calitățile omului şi slujirea lui Dumnezeu
CLASA A VI-A
Tematica a fost stabilită în conformitate cu programa şcolară în vigoare (disciplina religie-cultul
ortodox) la clasa a VI-a, aprobată prin O.M. nr.3393/28.02.2017, încadrându-se în următoarele repere:
Tematica pentru etapa locală
1. Țara Sfântă în vremea Mântuitorului Hristos
2. Naşterea şi copilăria lui Iisus Hristos
3. Botezul Domnului
4. Iisus Hristos, Învățătorul lumii
5. Iisus Hristos, Mântuitorul lumii
6. Înălțarea Domnului Iisus Hristos
7. Tradiții de Crăciun
Tematica pentru etapa judeţeană
1. Țara Sfântă în vremea Mântuitorului Hristos
2. Naşterea şi copilăria lui Iisus Hristos
3. Botezul Domnului
4. Iisus Hristos, Învățătorul lumii
5. Iisus Hristos, Mântuitorul lumii
6. Înălțarea Domnului Iisus Hristos
7. Tradiții de Crăciun
8. Mărturii despre ajutorul primit de la Dumnezeu
9. Recunoştința pentru binele primit
Tematica pentru etapa naţională cuprinde temele precizate pentru etapa judeţeană la care se adaugă:
1. Mărturisirea credinței în Iisus Hristos
2. Tradiții de Paşte
- 8 -
CLASA A VII-A
Tematica a fost stabilită în conformitate cu programa şcolară în vigoare (disciplina religie-cultul ortodox) la
clasa a VII-a, aprobată prin O.M. nr.5097/09.09.2009, încadrându-se în următoarele repere:
Tematica pentru etapa locală
1. Dumnezeu se descoperă oamenilor. Sfânta Scriptură şi Sfânta Tradiţie
2. Crearea lumii
3. Purtarea de grijă a lui Dumnezeu faţă de lume
4. Puterea credinţei şi a prieteniei – Vindecarea slăbănogului din Capernaum
5. Hristos, Lumina lumii: Vindecarea orbului din naştere
6. Atotputernicia lui Dumnezeu – Învierea lui Lazăr
7. Căinţă şi iertare – Pilda fiului risipitor
8. Bogăţia darurilor lui Dumnezeu – Pilda talanţilor
Tematica pentru etapa judeţeană
1. Dumnezeu se descoperă oamenilor. Sfânta Scriptură şi Sfânta Tradiţie
2. Crearea lumii
3. Purtarea de grijă a lui Dumnezeu faţă de lume
4. Puterea credinţei şi a prieteniei – Vindecarea slăbănogului din Capernaum
5. Hristos, Lumina lumii: Vindecarea orbului din naştere
6. Atotputernicia lui Dumnezeu – Învierea lui Lazăr
7. Căinţă şi iertare – Pilda fiului risipitor
8. Bogăţia darurilor lui Dumnezeu – Pilda talanţilor
9. Rugăciunea în viaţa creştinului
10. Sfânta Liturghie – întâlnirea cu Hristos
Tematica pentru etapa naţională cuprinde temele precizate pentru etapa judeţeană la care se adaugă:
1. Legea cea nouă – Fericirile
2. Faptele bune – roade ale virtuţilor
3. Faptele rele – încălcări ale voii lui Dumnezeu
CLASA A VIII-A
Tematica a fost stabilită în conformitate cu programa şcolară în vigoare (disciplina religie-cultul ortodox) la
clasa a VIII-a, aprobată prin O.M. nr. 5097/ 09.09.2009, încadrându-se în următoarele repere:
Tematica pentru etapa locală
1. Crezul – sinteza învăţăturii de credinţă
2. Învăţătura despre Sfânta Treime în Crez
3. Comuniunea oamenilor cu Dumnezeu în Biserică
4. Credinţa în înviere şi viaţa veşnică
5. Pilda viţei şi a mlădiţei – viaţa în Hristos
6. Pilda semănătorului – primire şi împlinire a cuvântului lui Dumnezeu
7. Pilda neghinei – îndelunga răbdare şi dreptatea lui Dumnezeu
Tematica pentru etapa judeţeană
1. Crezul – sinteza învăţăturii de credinţă
2. Învăţătura despre Sfânta Treime în Crez
3. Comuniunea oamenilor cu Dumnezeu în Biserică
4. Credinţa în înviere şi viaţa veşnică
5. Pilda viţei şi a mlădiţei – viaţa în Hristos
6. Pilda semănătorului – primire şi împlinire a cuvântului lui Dumnezeu
7. Pilda neghinei – îndelunga răbdare şi dreptatea lui Dumnezeu
8. Biserica, locaş de închinare
9. Icoana – fereastră spre cer
10. Cântarea religioasă – formă de rugăciune
11. Călătorind cu Dumnezeu – pelerinajul la biserici şi mănăstiri
Tematica pentru etapa naţională cuprinde temele precizate pentru etapa judeţeană la care se adaugă:
1.Răbdare şi încredere în Dumnezeu - Dreptul Iov; 2.Iubirea faţă de Dumnezeu şi de aproapele - legea
desăvârșită a Noului Testament (Marcu 12,30-31; Ioan 13,34; Matei 7,12); 3. Imnul dragostei creştine (I
Corinteni 13)
- 9 -
CLASA A IX-A
Tematica a fost stabilită în conformitate cu programa şcolară în vigoare (disciplina religie-cultul
ortodox) la clasa a IX-a, aprobată prin O.M. nr. 5230/01.09.2008 încadrându-se în următoarele repere:
Tematica pentru etapa locală
1. Relația omului cu Dumnezeu: a.Adorarea lui Dumnezeu; b.Preacinstirea Maicii Domnului;
c.Cinstirea Sfinţilor
2. Responsabilitatea creștină faţă de Dumnezeu: a.Datorii faţă de sine; b.Datorii faţă de aproapele
3. Pregătirea credinciosului pentru participarea la sfintele slujbe
Tematica pentru etapa judeţeană
1. Relația omului cu Dumnezeu: a.Adorarea lui Dumnezeu ; b.Preacinstirea Maicii Domnului;
c.Cinstirea Sfinţilor.
2. Responsabilitatea creștină: a.Datorii faţă de Dumnezeu; b.Datorii faţă de sine; c.Datorii faţă de
aproapele.
3. Pregătirea credinciosului pentru participarea la sfintele slujbe
4. Chemarea omului spre asemănarea cu Dumnezeu
5. Eu şi duhovnicul meu
6. Bucurie şi responsabilitate în relaţiile dintre tineri
7. Monahismul - formă a spiritualităţii creştine
Tematica pentru etapa naţională cuprinde temele precizate pentru etapa judeţeană la care se adaugă:
1. Religii în antichitate: în Mesopotamia şi în Egipt
2. Religii în antichitate: în Grecia şi la Roma
CLASA A X-A
Tematica a fost stabilită în conformitate cu programa şcolară în vigoare (disciplina religie-cultul
ortodox) la clasa a X-a, aprobată prin O.M. nr. 5230/01.09.2008 încadrându-se în următoarele repere:
Tematica pentru etapa locală
1. Relația omului cu Dumnezeu: a.Cinstirea sfintelor moaşte; b.Cinstirea sfintelor icoane; c.Cinstirea
sfintei cruci
- Respectul faţă de cele sfinte
2. Responsabilitatea creștină
- Legea morală a Vechiului Testament (Decalogul)
- Legea morală a Noului Testament (Predica de pe munte)
3. Libertate și opțiune
- Virtute şi păcat
- Conştiinţa morală - glasul lui Dumnezeu în om
Tematica pentru etapa judeţeană
1. Relația omului cu Dumnezeu
- Cinstirea sfintelor moaşte
- Cinstirea sfintelor icoane
- Cinstirea sfintei cruci
- Respectul faţă de cele sfinte
2. Responsabilitatea creștină
- Legea morală a Vechiului Testament (Decalogul)
- Legea morală a Noului Testament (Predica de pe munte)
3. Libertate și opțiune
- Virtute şi păcat
- Conştiinţa morală - glasul lui Dumnezeu în om
4. Iubire şi dreptate
5. Rugăciune şi reconciliere
Tematica pentru etapa naţională cuprinde temele precizate pentru etapa judeţeană la care se adaugă:
1. Locaşurile de cult ale creştinilor – apariţie şi dezvoltare în contextul culturii universale
2. Stiluri arhitecturale reprezentative (în lume şi în ţară)
3. Religii orientale (hinduismul, budismul, confucianismul)
- 10 -
CLASA A XI-A
Tematica a fost stabilită în conformitate cu programa şcolară în vigoare (disciplina religie-cultul ortodox) la
clasa a XI-a, aprobată prin O.M. nr. 5230/01.09.2008 încadrându-se în următoarele repere:
Tematica pentru etapa locală
1. Descoperirea lui Dumnezeu
2. Iisus Hristos – Mântuitorul lumii
- Întruparea Fiului lui Dumnezeu
- Jertfa pe Cruce a Mântuitorului Iisus Hristos
- Adeverirea morţii şi realitatea Învierii Mântuitorului
3. Lucrarea Sfântului Duh în lume
4. Familia creştină – azi
5. Rolul creştinilor în promovarea valorilor religioase
6. Forme de denaturare a persoanei (corupţia, minciuna, înşelătoria)
Tematica pentru etapa judeţeană
1. Descoperirea lui Dumnezeu
2. Iisus Hristos – Mântuitorul lumii
- Întruparea Fiului lui Dumnezeu
- Jertfa pe Cruce a Mântuitorului Iisus Hristos
- Adeverirea morţii şi realitatea Învierii Mântuitorului
3. Lucrarea Sfântului Duh în lume
4. Familia creştină – azi
5. Rolul creştinilor în promovarea valorilor religioase
6. Forme de denaturare a persoanei (corupţia, minciuna, înşelătoria)
7. Jertfa euharistică şi iubirea jertfelnică
8. Respectul faţă de lumea creată – ecologie creştină
Tematica pentru etapa naţională cuprinde temele precizate pentru etapa judeţeană la care se adaugă:
1. Elemente de iconografie
2. Semnificaţia aşezării sfintelor icoane în biserică
3. Iudaismul
4. Creştinismul: a. Neînţelegerile din 1054; b. Reforma
CLASA A XII-A
Tematica a fost stabilită în conformitate cu programa şcolară în vigoare (disciplina religie-cultul
ortodox) la clasa a XII-a, aprobată prin O.M.nr.5230/01.09.2008 încadrându-se în următoarele repere:
Tematica pentru etapa locală
1. Credinţa în înviere şi în viaţa veşnică
2. Rugăciunile pentru cei adormiţi în Domnul
3. Rolul tinerilor în apărarea vieţii (combaterea violenţei, a suicidului, a eutanasiei şi a degradării
demnităţii umane)
4. Monumente reprezentative de artă religioasă din Europa şi din România
5. Asceza creştină (post, rugăciune, milostenie)
6. Rolul dialogului ecumenic şi inter-religios
Tematica pentru etapa judeţeană
1. Credinţa în înviere şi în viaţa veşnică
2. Rugăciunile pentru cei adormiţi în Domnul
3. Rolul tinerilor în apărarea vieţii (combaterea violenţei, a suicidului, a eutanasiei şi a degradării
demnităţii umane)
4. Monumente reprezentative de artă religioasă din Europa şi din România
5. Asceza creştină (post, rugăciune, milostenie)
6.Rolul dialogului ecumenic şi inter-religios (Ortodoxia, Catolicismul,
Protestantismul şi Neoprotestantismul)
Tematica pentru etapa naţională cuprinde temele precizate pentru etapa judeţeană la care se adaugă:
1. Oameni de cultură români - promotori ai valorilor creştine (Nicolae Iorga, Nichifor Crainic, Vasile
Voiculescu, Nicolae Steinhardt, Petre Ţuţea, Dumitru Stăniloae, Mircea Eliade, Constantin Brâncuşi).
- 11 -
BIBLIOGRAFIE ORIENTATIVĂ:
1. Biblia sau Sfânta Scriptură, Editura Institutului Biblic și de Misiune al BOR, edițiile tipărite cu
binecuvântarea Sfântului Sinod
2. *** Bioetică și taina persoanei, Editura Bizantină, 2006
3. *** Catehism - Învățătura de credință ortodoxă, Editura Institutului Biblic și de Misiune al BOR,
Bucureşti
4. *** Credinţa Ortodoxă, Trinitas, Iaşi, 2007
5. *** Molitfelnic, Editura Institutului Biblic și de Misiune al BOR, Bucureşti
6. *** Parabolele şi învăţăturile Domnului nostru Iisus Hristos, Editura Vestala, Bucureşti, 1998
7. *** Patericul, tipărit de Episcopia Ortodoxă Română a Alba-Iuliei, Alba-Iulia, 1990
8. *** Sfintele Evanghelii şi Rugăciuni alese, Editura Renaşterea, Cluj Napoca, 2009
9. *** Simbolul de credinţă pe înţelesul copiilor, Editura Basilica a Patriarhiei Române, Bucureşti, 2011
10. Branişte, Ene şi Branişte, Ecaterina, Dicţionar enciclopedic de cunoştinţe religioase, Editura
Diecezană, Caransebeş, 2001
11. Bria, Ion Pr, Dicţionar de Teologie Ortodoxă, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al BOR, 1994
12. Călugăr, Dumitru Pr., Șapte cărți de religie, Editura Episcopiei Romanului și Hușilor, 1990
13. Cristea, George, În ţara bisericilor de lemn, Editura Mitropoliei Ardealului, Sibiu, 1989
14. Evdokimov, Paul, Arta icoanei. O teologie a frumuseții, Editura Sophia, București, 2014
15. Ieremias, Ioachim, Parabolele lui Iisus, Anastasia, Bucuresti, 2000
16. Ilie, Arhim. Cleopa, Despre credinţa ortodoxă, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al BOR,
Bucureşti, 1987
17. Irineu, Episcop de Ecaterinburg şi Irbit, Educaţia religioasă-învăţături pentru copii şi tineri, Editura
Sofia, Bucureşti, 2002
18. Lemeni, Adrian, Adevăr şi comuniune, Editura Basilica, Bucureşti, 2011
19. Logothetis, Spiridonos, Răspunsuri la întrebări ale tinerilor, vol. I-II, Sofia, Bucureşti, 2004
20. Marc-Antoine Costa de Beauregard, Rugaţi-vă neîncetat, Editura Basilica, Bucureşti, 2011
21. Mladin, Nicolae, Teologia Morală Ortodoxă, vol. I-II, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al
BOR, Bucureşti, 1979, 1980
22. Moldovan, Ilie, Teologia iubirii, vol. I-II, Editura Reîntregirea, Alba Iulia, 1996
23. Paisie Aghioritul, Viaţa de familie, vol. IV, Editura Evanghelismos, Bucureşti, 2003
24. Papacosta, Serafim, Minunile Domnului, Editura Reîntregirea, Alba Iulia, 2001
25. Păcurariu, Mircea, Istoria Bisericii Ortodoxe Române, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al
BOR, vol. I-III, București, 1991, 1994, 1997 şi ediţia revizuită, vol. I-II, Trinitas, Iaşi, 2004-2006
26. Părăian, Teofil Pr., Veniţi de luaţi bucurie, Editura Teognost, Cluj-Napoca, 2001
27. Plămădeală, Mitropolitul Ardealului Antonie, Dascăli de cuget şi simţire românească (selectiv),
Editura Institutului Biblic şi de Misiune al BOR, București, 1981
28. Plămădeală, Mitropolitul Ardealului Antonie, Tâlcuiri noi la texte vechi, Editura Mitropoliei
Ardealului, Sibiu, 1989
29. P.F. Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Comori ale Ortodoxiei, Trinitas, Iaşi, 2007
30. Răducă, Vasile Pr., Ghidul creştinului ortodox de azi, Editura Humanitas, Bucureşti, 1998
31. Rose, Serafim, Cartea Facerii, Crearea lumii şi omul începuturilor, Editura Sofia, Bucureşti, 2001
32. Schmemman, Alexander, Postul cel Mare, Editura Univers Enciclopedic, Bucureşti, 1995
33. Sfântul Simeon Noul Teolog, Cateheze, Scrieri II, Editura Deisis, Sibiu, 1999
34. Slevoacă, Ştefan Pr., Din tezaurul ortodoxiei, Editura Episcopiei Buzăului, 1990
35. Stan, Alexandru şi Rus, Remus, Istoria Religiilor, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al BOR,
Bucureşti, 1991
36. Stăniloae, Dumitru Pr., Reflecții despre spiritualitatea poporului român, Ed. Elion, București, 2007
37. Stăniloae, Dumitru Pr., Spiritualitate şi comuniune în Liturghia Ortodoxă, Ed. Mitropoliei Olteniei,
Craiova, 1986
38. Stăniloae, Dumitru Pr., Teologia Dogmatică Ortodoxă, vol. I-III, Editura Institutului Biblic şi de
Misiune al BOR, Bucureşti, vol. I, 1996, vol. II-III, 1997
39. Sfântul Ioan Gură de Aur, Cateheze Maritale, Editura Oastea Domnului, Sibiu, 2004
40. Zăgrean, Ioan Arhid., Morala Creştină, Editura Renaşterea, Cluj-Napoca, 2003
DACA AVETI MATERIALE FOLOSITOARE OLIMPIADEI DE RELIGIE ORTODOXA, PUTETI TRIMITE PE MAIL SI DUPA O SELECTIE ATENTA, CE ESTE FOLOSITOR O SA POSTEZ religiecalarasi@yahoo.com
- Dumnezeu se descoperă oamenilor. Sfânta Scriptură şi Sfânta Tradiţie
- Crearea lumii
- Purtarea de grija a lui Dumnezeu fata de lume
- Puterea credintei si a prieteniei-Vindecarea slabanogului din Capernaum (Marcu 2, 1-12; Matei 9, 1-8; Luca 5, 18-26)
- Hristos, Lumina lumii: Vindecarea orbului din naştere (Ioan 9, 1-41)
- Atotputernicia lui Dumnezeu-Învierea lui Lazar (Ioan 11, 1-45)
- Căinţă şi iertare – Pilda fiului risipitor (Luca 15, 11-32)
- Bogăţia darurilor lui Dumnezeu – Pilda talanţilor (Matei 25, 14-30)
- Rugăciunea în viaţa noastră
- Sfânta Liturghie – întâlnirea cu Hristos, rugăciunea atotcuprinzătoare a Bisericii
- Legea cea Nouă - FERICIRILE (Matei 5,1-12)
Faptele bune-roade ale virtutilor
- Simbolul credinţei - esenţa învăţăturii creştine
- Simbolul credinţei-Invatatura despre Sfanta Treime
- Comuniunea oamenilor cu Dumnezeu in Biserica
- Credinta in inviere si viata vesnica
- Pilda viţei si a mladiţei-viaţa în Hristos (Ioan 15, 1-6)
- Pilda semănătorului – primire şi împlinire a cuvântului lui Dumnezeu (Luca 8, 5-15)
- Pilda neghinei - Îndelunga răbdare şi dreptatea lui Dumnezeu (Matei 13,24-30; 36-43)
- Biserica, locaş de închinare
- Icoana – fereastră spre cer
Versete scripturistice / citate patristice teme crestine - selectate/culese/alese de Pr. Ioan
Link: citate patristice. versete scripturistice - Pr. Ioan
- A. Introducere (37)
- B.Credinţa (68)
- C.Nădejdea (104)
- 1.Nădejdea creştină (8)
- 2.Rugăciunea (15)
- 3.Rugaciunea domneasca (12)
- 4.Cultul divin public (4)
- 5.Sfanta Liturghie (21)
- 6.Botezul (4)
- 7.Sfântul şi Marele Mir (2)
- 8.Spovedania (2)
- 9.Sfânta Euharistie (2)
- A.Hirotonia (1)
- B.Cununia (7)
- C.Maslu (2)
- D.Ierurgiile (3)
- E.Aghiazma (13)
- F. Acatistele si Paraclisele (1)
- G.Sarbatori (3)
- H.Postul (4)
- D.Dragostea (71)
- A.Dragostea crestina (4)
- B.Legea morală (6)
- C.Poruncile bisericesti (2)
- D.Constiinta morala (3)
- E.Virtutile (4)
- F.Păcatul (11)
- G.Cele 10 porunci (10)
- H.Datoriile creştinului (13)
- I.Familia creştină (2)
- J.Statul (3)
- K.Lumea (1)
- L.Sfaturile Evanghelice (1)
- M.Fericirile (11)
MAXIME diferite teme
Link: MAXIME diferite teme
Pilde si povestiri ortodoxe cu talc
Link: Pilde si povestiri ortodoxe cu talc
Dictionar Proverbe romanesti (Cartea)
Link: Dictionar Proverbe romanesti (Cartea)
1000 de intrebari si raspunsuri despre viata duhovniceasca
Link: 1000 de intrebari si raspunsuri despre viata duhovniceasca
Etimologiile numelor
Link: Etimologiile numelor
Ganduri despre bine si rau - Sf. Nicolae Velimirovici
Link: Ganduri despre bine si rau
Sfantul Nicolae Cabasila -Talcuirea Dumnezeiestii Liturghii
Link: Sfantul Nicolae Cabasila -Talcuirea Dumnezeiestii Liturghii
Cuv-Paisie-Aghioratul-Viata-de-familie
Link: Viata de familie - Cuv. Pr. Paisie
- SFÂNTA TAINĂ A SPOVEDANIEI (MĂRTURISIREA, POCĂINŢA)
PILDA CELOR ZECE FECIOARE
- Nunta e simbolizată cu Împărăţia lui Dumnezeu, la care sunt chemaţi toţii oamenii, dar intră numai cei pregătiţi, cu haina sufletului curată;
- Mirele este Mântuitorul Iisus Hristos, care va veni a doua oară în lume, pentru a o judeca;
- Fecioarele sunt oamenii chemaţi la judecată: Fecioarele înţelepte simbolizează creştinii care se îngrijesc de sufletele lor, prin credinţă, fapte bune, Spovedanie , Împărtăşanie, etc.; Fecioarele cele fără minte sun creştinii nepăsători faţă de suflet, amânând până la moarte îndreptarea vieţii;
- Candela reprezintă sufletul omenesc, care trebuie mereu îngrijit pentru a nu se stinge flacăra dreptei credinţe şi a faptelor bune;
- Untdelemnul simbolizează faptele bune şi toate virtuţile care trebuie să împodobească viaţa creştinului;
- Venirea mirelui pe neaşteptate sugerează a doua venire Mirelui Hristos pentru a judeca lumea, Care a spus că nici îngerii nu ştiu când va fi.
- întreţin de-a lungul vremii, în conştiinţa generaţiilor de credincioşi, amintirea unor fapte memorabile şi a persoanelor sfinte;
- sunt prilejuri şi mijloace de a preamări pe Dumnezeu şi pe sfinţi;
- constituie un mijloc de promovare a virtuţilor morale, a iubirii de Dumnezeu şi de oameni;
- sunt popasuri de odihnă pentru trup, cât şi momente de reculegere şi reconfortare pentru suflet.
Clasa a VI-a
Clasa a VII-a
Clasa a VIII-a
Clasa a IX-a
Clasa a X-a
Clasa a XI-a
Clasa a XII-a