Sinoadele Ecumenice
1. Sinodul I
ecumenic (Niceea, 325):
a) convocat de împăratul
Constantin cel Mare;
b) prezidat de episcopii Eustațiu
al Antiohiei și Alexandru al Alexandriei; participă 318 Părinți, dintre care:
Atanasie al Alexandriei (ca diacon, viitor episcop), Macarie al Ierusalimului,
Nicolae al Mirelor Lichiei, Spiridon al Trimitundei, Teofil al Goției, dar și
un episcop scit (cf. lui Eusebiu de Cezareea);
c) combate erezia lui Arie
(subordinațianismul=Fiul mai mic decât Tatăl, subordonat Tatălui, creat din
voința Tatălui, dar nu din ființa Tatălui ci din nimic, fiind prima Sa
creatură, dar nu din eternitate, căci a fost un timp când Fiul n-a existat;
prin El, Tatăl a creat toate, chiar și timpul, căci Dumnezeu nu putea veni în
contact direct cu materia; Hristos devine Fiu adoptiv al Tatălui, El nu este
adevăratul Dumnezeu, ci, ca și toți, se numește Dumnezeu prin participare);
d) trei direcții în sinod: cea
ortodoxă (omoousios=de o ființă cu Tatăl), în frunte cu Alexandru al
Alexandriei, Atanasie, Osiu al Cordobei; cea ariană (susținută de 20 episcopi,
printre care Secund al Ptolemaidei, Teonas al Marmaricii); cea de mijloc,
semiariană (omiousios = asemănător după ființă cu Tatăl), propusă de Eusebiu de
Nicomidia;
e) formula omoousios, deși nu se
găsea în Sf. Scriptură, a fost apărată de Sf. Atanasie și ceilalți ortodocși,
arătându-se că ea a fost folosită și înainte; au fost formulate primele
articole ale Crezului, afirmându-se dumnezeirea Fiului, egalitatea și
consubstanțialitatea Sa cu Tatăl; hotărârea dogmatică a trecut și în Simbolul
de credință: Credem și într-Unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Unul
Născut, Care din Tatăl S-a născut, adică din ființa Tatălui, Dumnezeu din
Dumnezeu, lumină din lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, născut nu
făcut, Cel deoființă cu Tatăl, prin Care toate s-au făcut;
f) se stabilește data Paștelui,
se discută și rezolvă și alte probleme (schisma lui Novat, a lui Meletie,
erezia lui Pavel de Samosata); la intervenția vestitului eremit Pafnutie al
Tebaidei, sinodul hotărăște ca preoții căsătoriți înaintea hirotoniei să-și
poată păstra soțiile; se dau 20 canoane (canonul 6 confirmă drepturile
mitropoliților din Roma, Alexandria și Antiohia, față de ceilalți mitropoliți,
iar canonul 7 acordă episcopului de Ierusalim întâietate de onoare).
2. Sinodul II
ecumenic (Constantinopol, 381):
a) convocat de împăratul Teodosie
cel Mare;
b) prezidat de Meletie al
Antiohiei, apoi, după moartea acestuia, de Grigorie de Nazianz, iar după ce
acesta demisionează, de Nectarie, noul episcop de Constantinopol; participă 150
de episcopi, printre care Meletie al Antiohiei, Grigorie de Nazianz, Grigorie
de Nyssa, Amfilohiu de Iconiu, Chiril al Ierusalimului, Diodor de Tars,
Gerontius sau Terentius al Tomisului, etc.;
c) combate erezia
pnevmatomahilor, conduși mai întâi de Macedoniu de Constantinopol, apoi, după
moartea acestuia, de Maratoniu de Nicomidia (aceștia nu recunoșteau
dumnezeirea, consubstanțialitatea și egalitatea Sfântului Duh cu Tatăl și cu
Fiul, socotindu-L doar duh sau spirit, superior îngerilor, dar coborât în
rândul creaturilor; această erezie fusese și înainte condamnată de Atanasie cel
Mare, Vasile cel Mare, Epifaniu, Grigorie de Nazianz, Grigorie de Nyssa, Didim
cel Orb, Ambrozie al Milanului);
d) contra pnevmatomahilor, care
erau o prelungire a ereziei ariene, hotărârea dogmatică a sinodului declară:
Noi am rămas la credința hotărâtă de cei 318 Părinți de la Niceea... care ne
învață să credem în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, adică
într-o singură dumnezeire, putere și ființă a Tatălui și a Fiului și a
Sfântului Duh, de aceeași cinstire și demnitate, a cărei împărăție e veșnică,
în trei ipostasuri, adică în trei persoane desăvârșite. Această hotărâre trece
în articolul 8 al Simbolului de credință, completat la sinodul al II-lea cu
încă 5 articole;
e) sinodul a dat 7 canoane;
primul canon reconfirmă hotărârile sinodului I de la Niceea și anatematizează
ereziile ivite până atunci în Biserică: fracțiunile ariene (eunomienii sau
anomienii, care erau arieni extremiști; arienii sau eudoxienii, care erau
arieni moderați; semiarienii, numiți în text și pnevmatomahi), apolinariștii
(care negau integritatea firii umane a lui Hristos, întrucât, după Apolinarie
de Laodiceea, rațiunea umană a fost înlocuită de Logosul divin), sabelienii
(antitrinitarism modalist, după care cele trei persoane nu sunt persoane
distincte, ci moduri sau manifestări ale dumnezeirii; împotriva lor sinodul
afirmă: noi nu primim erezia lui Sabelie, care amestecă ipostasurile sau le
nimicește însușirile), marcelienii (adepții lui Marcel de Ancira), fotinienii
(adepții lui Fotin de Sirmium); canonul 3 hotărăște ca episcopul de
Constantinopol să aibă întâietatea de onoare după episcopul Romei.
3. Sinodul III
ecumenic (Efes, 431):
a) convocat de împăratul Teodosie
al II-lea;
b) prezidat de Chiril al
Alexandriei; participă 198 de părinți, printre care Chiril al
Alexandriei, Memnon al Efesului, Juvenal al Ierusalimului, Flavian de
Tesalonic, Timotei al Tomisului, iar de partea lui Nestorie, inițial, Ioan al Antiohiei;
c) combate dioprosopismul, erezia
lui Nestorie, patriarh de Constantinopol (care susținea că în Iisus Hristos există două persoane, persoana divină a Fiului lui
Dumnezeu, născut din Tatăl mai înainte de toți vecii, și persoana umană sau istorică a lui Iisus Hristos, cu care S-a născut ca om
din Fecioara Maria; drept consecință, Dumnezeu Tatăl a avut doi fii,
iar Fecioara Maria nu mai este Născătoare de Dumnezeu, ci doar Născătoare de
om, cel mult Născătoare de Hristos; Chiril al Alexandriei combate această
erezie prin scrisori și memorii, iar în 430 adresează
lui Nestorie o Scrisoare sinodală însoțită de 12 capitole sau
Anatematisme, pe care Nestorie trebuia să le aprobe – însă le-a combătut prin
alte 12 Contraanatematisme; de partea lui Nestorie se solidarizează Ioan de
Antiohia și Teodoret de Cir, iar de partea lui Chiril sunt Juvenal al Ierusalimului,
Memnon al Efesului, dar și papa Celestin, care condamnă pe
Nestorie ca eretic într-un sinod la Roma, în 430);
d) sinodul a declarat că în Iisus
Hristos sunt două firi, una divină și alta umană, dar o singură
persoană, cea divină, a Fiului lui Dumnezeu; legătura dintre ambele firi este o
legătură reală, ipostatică, nu una morală; Hristos, Fiul lui Dumnezeu, este
consubstanțial cu Tatăl după dumnezeire și consubstanțial cu noi după umanitatea pe care a primit-o în sânul Fecioarei Maria; ca
atare, ea merită cu adevărat denumirea de Născătoare de Dumnezeu;
e) sinodul condamnă și pelagianismul, care susținea că omul poate ajunge la
perfecțiunea morală și spirituală numai prin forțe proprii, fără ajutorul harului lui Dumnezeu; sinodul dă 8 canoane:
canonul 7 interzicea, sub aspră pedeapsă, introducerea unui alt Simbol de
credință decât cel niceoconstantinopolitan, precum și orice adaos sau omitere la
acest Simbol, iar canonul 8 confirmă autocefalia Bisericii din Cipru față de Patriarhia Antiohiei.
4. Sinodul IV
ecumenic (Calcedon, 451):
a) convocat de împăratul Marcian și soția sa, Pulcheria, sprijinitoare a
ortodoxiei;
b) împăratul Marcian prezidează ultima ședință, când s-a făcut proclamarea solemnă a oros-ului (mărturisirii de credință); participă în jur de 600 de episcopi,
printre care patriarhul Anatolie al Constantinopolului și 5 trimiși ai papei Leon I (cel Mare);
c) combate monofizismul susținut de arhimandritul
Eutihie din Constantinopol (care susținea că, după întruparea din Fecioara Maria,
Hristos nu a avut decât firea dumnezeiască, firea
omenească fiind absorbită de cea dumnezeiască; această erezie este o formă a dochetismului, după care Mântuitorul a avut un trup
aparent, dar și o formă a apolinarismului, care afirma că locul rațiunii umane din persoana lui
Iisus Hristos a fost luat de Logosul lui Dumnezeu; erezia lui Eutihie a fost
susținută de patriarhul Dioscor al
Alexandriei, dar combătută de Teodoret al Cirului, Domnus
al Antiohiei, papa Leon I; patriarhul Flavian al Constantinopolului o condamnă într-un sinod, în 448; sinodul
tâlhăresc de la Efes, din 449, sub președinția lui Dioscor al Alexandriei,
însoțit de călugări și parabolani cu ciomege, aprobă monofizismul și depune pe patriarhul Flavian,
care moare);
d) Mărturisirea de credință: Urmând Sfinților Părinți, noi învățăm și mărturisim cu toții pe Unul și același Fiu, pe Domnul nostru Iisus
Hristos, desăvârșit în dumnezeire și desăvârșit în omenitate, Dumnezeu adevărat și om adevărat, având suflet rațional și trup, deoființă cu Tatăl după dumnezeire și deoființă cu noi după omenitate, fiind întru toate
asemenea nouă, în afară de păcat. Ca Dumnezeu, S-a născut mai înainte de toți vecii din Tatăl, după dumnezeire, iar ca om S-a născut în zilele cele de pe urmă pentru noi și pentru mântuirea noastră din Fecioara Maria, Născătoarea de Dumnezeu, Unul și același Hristos, Fiu, Domn, Unul-Născut, cunoscut în două firi, în chip neamestecat și neschimbat, neîmpărțit și nedespărțit, deosebirea firilor nefiind nicidecum distrusă prin unire, păstrându-se mai ales însușirea fiecăreia și întâlnindu-se împreună într-o singură persoană și un singur ipostas, nu în două persoane, împărțit sau despărțit, ci Unul și același Fiu, Unul Născut, Dumnezeu-Cuvântul, Domnul
Iisus Hristos. Împotriva dioprosopismului nestorian (care susținea că unirea celor două firi este doar o unire morală, și că fiecărei firi i-ar corespunde o
persoană deosebită, Fecioara Maria nemaifiind Născătoare de Dumnezeu, ci de om, ori cel mult de hristos), sinodul precizează că cele două firi sunt
unite în una și aceeași persoană a Logosului întrupat, Iisus
Hristos, în chip neîmpărțit (unica Pesoană a lui Iisus Hristos rămâne subiect neîmpărțit al celor două firi, cele două firi nesubzistând separat în
Hristos) și nedespărțit (odată unite cele două firi în momentul zămislirii minunate, ele rămân nedespărțite pentru veșnicie).
Împotriva monofizismului eutihian (care susținea că în Hristos există doar o fire, cea dumnezeiască, pentru că aceasta a absorbit-o pe cea
omenească la întrupare, firea omenească pierzându-și astfel însușirile proprii și nemaipăstrând decât aparența ei), sinodul precizează că cele două firi sunt unite
în chip neschimbat (fiecare fire și-a
păstrat propriile
sale însușiri) și neamestecat
(cele două firi nu s-au
confundat, nici nu s-au contopit sau amestecat astfel încât să rezulte o a
treia fire, ori firea omenească să se transforme în
fire dumnezeiască sau invers);
e) sinodul a dat 30 canoane;
prin canonul 28 se ridică Biserica
Ierusalimului la rangul de Patriarhie, iar scaunul de Constantinopol este
socotit al doilea în ordinea onorifică
a vechilor scaune patriarhale, bucurându-se de aceeași cinste și privilegii ca și scaunul Romei.
5. Sinodul V ecumenic (Constantinopol,
553):
a) convocat de împăratul
Justinian;
b) prezidat de patriarhul Eutihie
al Constantinopolului; participă în jur de 150 de episcopi, printre care
Apolinarie de Alexandria, Domnus de Antiohia;
c) împăratul Justinian condamnase
deja din 543, printr-un tratat teologic adresat patriarhului Mina de
Constantinopol, nouă propoziții din scrierile lui Origen (care susținuse
preexistența sufletelor, subordinațianismul, apocatastaza); Teodor Askidas al
Cezareei Capadociei, susținător al monofiziților, indignat de condamnarea lui
Origen din 543, și împărăteasa Teodora, au convins pe împăratul Justinian că
monofiziții s-ar reconcilia cu ortodocșii dacă s-ar condamna Cele Trei Capitole
(1. Persoana și opera lui Teodor de Mopsuestia, profesorul lui Nestorie; 2.
Scrierile lui Teodoret de Cir contra Sf. Chiril al Alexandriei și contra
Sinodului din Efes, din 431; 3. Scrisoarea lui Ibas de Edesa, adresată
episcopului Maris de Ardașir – Persia), ceea ce s-a și întâmplat prin două
edicte ale împăratului Justinian, unul în 544 și altul în 551.
Sinodul V ecumenic condamnă și el
Cele Trei Capitole, și anatematizează pe Origen și pe ereticii anatematizați de
sinoadele anterioare (Arie, Macedonie, Apolinarie, Nestorie, Eutihie).
6. Sinodul VI ecumenic (Constantinopol,
680-681):
a) convocat de împăratul Constantin al IV-lea
Pogonatul (Bărbosul), în sala boltită a palatului imperial (Sinodul
I trulan);
b) prezidat de împăratul Constantin al IV-lea;
participă 174 de episcopi, printre
care: Gheorghe al Constantinopolului, 3 episcopi trimiși de noul papă Agaton;
c) combate erezia monotelistă (împăratului Heraclie i se sugerează că monofiziții ar accepta sinodul de la Calcedon dacă ortodocșii ar admite concepția monoenergistă, potrivit căreia în Hristos sunt două naturi, dar nu și două voințe și energii, ci numai o singură voință și o singură energie; împăratul Heraclie aduce de partea sa pe
patriarhul Serghie al Constantinopolului, pe episcopii Teodor de Faran și Cyrus al Alexandriei, care
admit în Hristos o singură voință divino-umană și o singură energie divino-umană, voința și energia umană fiind absorbite cu totul în voința și energia divină; Sfântul Sofronie, patriarhul
Ierusalimului, se opune acestei erezii, dar Serghie al Constantinopolului
atrage de partea sa și pe papa Honoriu I; în 638
împăratul Heraclie dă un Ekthesis = Expunere de
credință, prin care declară că în Hristos există numai o voință, dar ortodocșii protestează energic, în frunte cu Sf. Maxim Mărturisitorul; noul împărat Constans al II-lea revocă Ekthesis-ul lui Heraclie, dar
dă în 648 un nou edict teologic,
numit Typos = Normă, prin care retracta afirmația că Hristos a avut numai o singură voință, dar interzicea în același timp orice discuții privitoare la una sau două voințe și energii în persoana Mântuitorului;
ortodocșii protestează și împotriva Typos-ului, reproșând lui Constans al II-lea că dacă Heraclie lăsase lui Hristos cel puțin o singură voință, el nu i-a mai lăsat niciuna; noul papă Martin I condamnă în 649 Ekthesis-ul, Typos-ul și erezia monotelistă, dar Constans al II-lea îl
arestează, lucru pe care l-a făcut și cu Sf. Maxim Mărturisitorul, căruia i s-a tăiat limba și mâna dreaptă, spre a nu mai vorbi și scrie împotriva
compromisului teologic numit Typos;
d) noul împărat, Constantin al IV-lea Pogonatul, a
convocat sinodul VI ecumenic, care a anatematizat pe susținătorii ereziei monotelite: Teodor Faran,
Serghie, Pir, Pavel și Petru, foști patriarhi de
Constantinopol, papa Honoriu I, patriarhul Cyrus al Alexandriei, patriarhul
Macarie al Antiohiei. Sinodul stabilește
că în Hristos există, așa cum ne-au învățat Sfinții Părinți, două voințe și două lucrări naturale (corespunzătoare celor două firi), care sunt unite într-o
singură persoană în chip neamestecat și neschimbat, neîmpărțit și nedespărțit. Cele două voințe ale Sale nu sunt opuse între ele... dar
voința Sa omenească se supune voinței dumnezeiești atotputernice. Fiecare din
cele două firi lucrează ceea ce îi este propriu, cu
participarea celeilalte, Cuvântul făcând
ceea ce este al Cuvântului, iar trupul, ceea ce aparține trupului. Noi nu putem admite să se afirme că Dumnezeu și firea omenească a lui Hristos ar fi avut o
singură și aceeași lucrare, ca să nu ridicăm făptura în ființa divină, și nici să coborâm firea dumnezeiască cea aleasă la locul cuvenit făpturilor. Credem că Unul și Același a săvârșit minunile și a îndurat suferințele, potrivit cu cele două firi din care este compus;
e) sinodul II trulan sau quinisext
(Constantinopol, 691-692), convocat de împăratul Justinian II, la care participă 240 de episcopi, completează prin cele 102 canoane
deciziile sinoadelor V și VI ecumenice; canonul 30
reconfirmă ordinea onorifică a scaunelor (pentarhia), iar
alte canoane condamnă unele practici apusene (pictarea
Mântuitorului în chip de miel, celibatul preoților, postul de sâmbătă, consumul de bânză, lapte și ouă în Postul cel Mare, etc).
7. Sinodul VII ecumenic (Niceea, 787,
843):
a) convocat de împărăteasa Irina, mama
lui Constantin VI Porfirogenetul (care avea 10 ani);
b) prezidat de patriarhul Tarasie al
Constantinopolului; participă în jur de 350 episcopi, plus 130 arhimandriți și călugări, fără drept de vot;
c) combate iconoclasmul (iconoclasm =
distrugerea icoanelor; iconomahie = lupta contra icoanelor; erezie derivată din
monofizism, care, negând firea omenească a Mântuitorului, ajungea la
interzicerea înfățișării Sale în icoană, întrucât
divinitatea nu poate fi zugrăvită în culori materiale; canonul 82 al sinodului
quinisext întemeia însă zugrăvirea icoanei Mântuitorului în chip de om pe dogma
întrupării Sale, argument dezvoltat apoi de Sf. Ioan Damaschin; împăratul
iconoclast Leon al III-lea încearcă în 726 să înlăture icoanele din biserici,
dar patriarhul Gherman I al Constantinopolului se opune; Leon îl înlocuiește în 730 cu patriarhul
Anastasie, apoi dă primul edict de distrugere a icoanelor, dar admițând cinstirea Sfintei Cruci;
papa Grigorie al II-lea atrage atenția
împăratului că decizia privind icoanele nu cade în atribuția lui, ci a unui sinod
ecumenic, dar Leon III îi răspunde: „sunt împărat și preot”; în apărarea icoanelor a scris
Sf. Ioan Damaschin, care arată că icoana nu e idol, ci un simbol și un mijlocitor al sfântului
reprezentat pe ea, iar icoana Mântuitorului trebuie pusă în legătură cu dogma
Întrupării Fiului lui Dumnezeu și a existenței celor două firi în
persoana Sa; icoana are un rol multiplu: estetic, pedagogic, latreutic, haric;
fiul lui Leon al III-lea, împăratul Constantin V Copronim, convoacă în 754, la
Hieria, un sinod iconoclast, zis ecumenic, la care însă nu a participat niciun
reprezentant al celor cinci scaune patriarhale, apoi dă jos icoanele din
biserici și acoperă picturile murale cu
un strat gros de var; urmașul său, Leon IV Hazarul,
renunță însă la excesele tatălui
său;
d) după o tentativă eșuată în 786, din cauza
iconoclaștilor, sinodul din 787
combate punct cu punct hotărârile sinodului iconoclast din 754, apoi,
bazându-se pe scrierile Sf. Ioan Damaschin și Teodor Studitul, arată că este permis,
util și bineplăcut lui Dumnezeu a
se face icoane în sfintele lui Dumnezeu biserici, în case, pe vase, veșminte, ziduri..., atât icoana
Domnului Hristos și a Maicii Domnului, cât și icoanele îngerilor și ale sfinților; căci cu cât ele sunt
privite continuu, cu atât cei ce le privesc se ridică cu mintea la amintirea și dorirea prototipurilor;
icoanelor însă le oferim sărutare și
cinstire, și nu adorare, care se cuvine
numai lui Dumnezeu. Căci cinstirea icoanei trece la prototipul ei, și cel ce se închină icoanei
se închină, prin ea, sfântului al cărui chip este zugrăvit pe ea. Apoi,
cinstirea icoanei e relativă, deoarece cinstim icoana numai pentru că
reprezintă o persoană sfântă. Cinstirea pe care o datorăm sfinților se întinde și la moaștele lor, și la icoanele care-i
reprezintă. Sinodul face distincție
între dulia = venerare, cinstire a sfinților, și latria = adorare, ce se cuvine numai
lui Dumnezeu, arătând că Fecioarei Maria i se cuvine iperdulia = supravenerare;
e) sinodul dă 22 de canoane; în timpul
lui Leon V Armeanul lupta contra icoanelor reizbucnește, încheindu-se definitiv în timpul
împărătesei Teodora, la sinodul de la Constantinopol, din martie 843, care
declară valabile toate hotărârile celor șapte sinoade ecumenice, restabilește cultul icoanelor și anatematizează pe toți ereticii într-un Synodicon
special, care va fi citit în întreaga Biserică în prima Duminică din Postul Paștilor – Duminica Ortodoxiei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu