Broderia și
argintăria
În egală măsură, la viața de rugăciune a
Bisericii au fost conectate și creațiile complementare iconografiei, și anume
broderia și argintăria.
Apărută încă din antichitate, broderia
este genul artistic decorativ care ajunge să cunoască apogeul la curtea
împăraților bizantini, începând să fie folosită și în cult. Au început
astfel să existe diferite categorii de obiecte de cult împodobite cu
broderie.
Canoanele iconografice ale broderiilor
sunt comune cu ale celorlalte genuri artistice întâlnite în Biserică: icoanele,
picturile murale, mozaicurile, argintăria sau miniaturile.
Ca și întreaga artă iconografică în
general, broderia liturgică a fost marcată succesiv de trăsăturile specifice
stilurilor artistice în care s-a dezvoltat.
Broderiile au împodobit dintotdeauna
veșmintele sacerdotale, ale căror piese de bază sunt: stiharul, orarul,
epitrahilul, mânecuțele, felonul, sacosul, omoforul, bedernița și mitra. Cusute
cu fir de aur, argint sau mătase, uneori împodobite cu pietre prețioase,
formele și decorațiile broderiilor folosite la confecționarea acestora sunt
riguros reglementate, în strânsă legătură cu simbolismul și destinația
liturgică a fiecărui veșmânt. De exemplu, bedernița, piesă a veșmintelor
arhierești în principal, are formă de romb, având brodat pe ea chipul
Mântuitorului sau al unui sfânt.
Cu destinații precise pentru folosire în
cadrul Sfintei Liturghii, epitafurile, aerele, procovețele și dverele sunt
împodobite cu broderii ce reprezintă scene din viața Mântuitorului, în strânsă
legătură cu semnificația momentelor liturgice la care participă. De exemplu
epitaful, închipuind trupul mort al Domnului și fiind folosit în Vinerea
Patimilor, este un obiect liturgic din pânză, de formă dreptunghiulară, pe care
este pictată sau brodată cu fir de mătase ori de aur scena punerii în mormânt a
Mântuitorului. În mod asemănător, Sf. Antimis, pe care se săvârșește Sfânta
Jertfă în timpul Sfintei Liturghii, având și rolul de înlocuitor mobil al
Sfintei Mese care simbolizează mormântul Domnului, are brodat pe el, pe lângă
icoana punerii în mormânt a Domnului, care este scena principală a iconografiei
antimisului, și alte elemente legate de Jertfa Mântuitorului, cum ar fi crucea
răstignirii, cununa de spini, ciocanul și cuiele, sulița, buretele cu oțet și
fiere, cocoșul care a cântat de trei ori, iar la cele patru colțuri, chipurile
celor patru evangheliști.
Argintăria
liturgică:
Prin argintărie înțelegem atât
străvechiul meșteșug al prelucrării metalelor prețioase, cât și totalitatea
obiectelor rezultate din această prelucrare.
Încă de timpuriu, Biserica a folosit
acest meșteșug, îndeosebi pentru confecționarea obiectelor de cult. Astfel, se
confecționează din diferite metale prețioase, aur și argint, minunate obiecte
de cult creștine: cruci, cădelnițe, cristelnițe, candele, sfeșnice, chivoturi, potire,
discuri, ripide, steluțe, copii, pe multe dintre ele fiind turnate, incizate
sau filigranate figuri și scene biblice, îndeosebi din viața Mântuitorului
Iisus Hristos și a Maicii Domnului. Astfel, pe cupele potirelor de metal se
gravau chipul omenesc al Mântuitorului, chipurile Sfinților Apostoli, precum și
scene inspirate de funcția liturgică a potirului: Cina cea de Taină, simboluri
și preînchipuiri euharistice din Vechiul Testament, etc.; printre acestea se
cizelau uneori motive ornamentale diverse, vegetale, geometrice, iar unele
potire erau împodobite cu perle și pietre scumpe, ori cu cizeluri de email,
filigrane, etc.; uneori se gravau și inscripții în legătură cu funcția
liturgică a potirului: Beți dintru acesta toți, etc.
Caracteristicile universale ale
produselor de argintărie sunt aceleași și pentru țara noastră. Epoca de maximă
înflorire a acestui meșteșug se întinde între a doua jumătate a secolulul XIV
până în secolul al XVI-lea.
Se pot observa corespondențele dintre
repertoriul lor decorativ și acela al sculpturii în lemn sau piatră, al
miniaturilor sau al broderiilor, ceea ce confirmă unitatea stilistică a
culturii și artei românești.
Întreaga creație artistică a Bisericii Ortodoxe – iconografia, broderia, argintăria, imnografia sau cântarea liturgică – reprezintă cea mai autentică formă de exprimare a spiritualității ortodoxe.
Întreaga creație artistică a Bisericii Ortodoxe – iconografia, broderia, argintăria, imnografia sau cântarea liturgică – reprezintă cea mai autentică formă de exprimare a spiritualității ortodoxe.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu