Marturisiri de credinta in sec.
XVII
1. După Simbolul de credință niceo-constantinopolitan, cea dintâi scriere
simbolică a Bisericii Ortodoxe este socotită, de către unii teologi,
Mărturisirea de credință pe care patriarhul Ghenadie al II-lea Scholarios a
compus-o în anul 1456, în urma unor discuții cu sultanul Mahomed al II-lea, la
cererea acestuia. Această Mărturisire sau expunere a credinței creștine poartă
titlul „Despre calea mântuirii oamenilor” și este împărțită în 12 capitole,
fiind concepută în afara controverselor dintre Ortodoxie și Catolicism.
2. Protestantismul apărut în secolul al XVI-lea va face cu atât mai
necesară expunerea învățăturii ortodoxe sub formă simbolică, lucru care se va
întâmpla în secolul XVII, în urma scandalului provocat pe seama patriarhului
Kiril Lukaris. Apar astfel, în secolul XVII, o serie de expuneri de credință,
unele personale, cum este aceea a lui Mitrofan Kritopulos, ajuns apoi patriarh
al Alexandriei, și celelalte sinodale, ca cele de la Iași (1642) și Ierusalim
(1672), socotite de majoritatea teologilor drept cărți simbolice ale Bisericii
Ortodoxe; a) Sinodul de la Constantinopol (1638), sub președinția patriarhului
Kiril II Kontaris și cu participarea patriarhilor Mitrofan Kritopulos al
Alexandriei și Teofan al Ierusalimului condamnă atât Mărturisirea de credință
calvinizantă pusă pe seama patriarhului Kiril Lukaris, cât și pe autor; b) Sinodul
de la Iași (1642) ia în discuție Mărturisirea Ortodoxă a mitropolitului Petru
Movilă (care combătea Mărturisirea pseudo-lukariană), corectând însă anumite
puncte de influență scolastică (materie, formă, intenție; parte esențială și
neesențială a Tainelor; termenul concupiscentia; existența unui loc intermediar
asemănător purgatoriului catolic, deși lipsit de focul curățitor; prefacerea
euharistică la cuvintele „Luați, mâncați”); c) Sinodul de la Ierusalim (1672)
condamnă din nou cele 18 articole ale Mărturisirii pseudo-lukariene, prin
lucrarea originală a patriarhului Dositei, intitulată „Pavăza Ortodoxiei”.
3. Mărturisirea lui Mitrofan
Kritopulos (1625).
Mitrofan Kritopulos (ucenic al lui Kiril Lukaris) a însoțit, ca ieromonah, pe patriarhul Kiril
Lukaris în timpul șederii lui în Țara Românească (1613 – 1615). Ajutat de
acesta, a studiat zece ani în Anglia, Elveția și Germania, unde a legat
prietenii cu diferiți teologi protestanți.
Rugat de teologii din Germania, Mitrofan compune în 1625 o „Mărturisire de
credință” în limba greacă, în care expune
în spirit irenic doctrina ortodoxă,
în 23 de capitole, fără legătură precisă între ele și fără să combată prea
mult părerile protestante despre caracterul invizibil al Bisericii și numărul
Tainelor. Ca să nu se distanțeze prea mult de protestanți, afirmă că doar
Botezul, Pocăința și Euharistia sunt indispensabile, celelalte patru Taine
fiind benevole, problemă în care el a greșit.
„Mărturisire de credință” a fost publicată în 1661 la Helmstädt, cu titlul: „Mărturisirea Bisericii de Răsărit, universală și apostolică”,
însoțită de o traducere în limba latină.
Deși este o mărturisire particulară, ea are totuși valoare teologică și
istorică, întrucât tratează la un nivel înalt punctele deosebitoare dintre Biserica
Ortodoxă și celelalte confesiuni, catolică și protestantă.
Mitrofan Kritopulos ajunge în 1636 patriarh al Alexandriei, iar în 1638
vine din nou în Țara Românească.
Moare în 1639 la Târgoviște, fiind înmormântat aici.
4.
„Mărturisirea Ortodoxă” a Mitropolitului Petru Movilă (Iași, 1642), mitropolit
al Kievului, fiu de domn moldovean – este considerată Mărturisirea prin excelență a Bisericii de Răsărit.
V
A fost compusă în limba latină;
V
având o formă catehetică
V
împărțită în trei părți
corespunzătoare celor trei virtuți teologice, cu 261 de întrebări și răspunsuri:
Ø prima, Despre credință, explică Crezul;
Ø a doua, Despre nădejde, explică Tatăl nostru și Fericirile,
Ø a treia, Despre iubire, explică Decalogul.
În 1640, sinodul local din Kiev a aprobat conținutul „Mărturisirii Ortodoxă”, cu excepția a două chestiuni (existența
unui loc intermediar asemănător purgatoriului catolic, deși lipsit de focul
curățitor, și prefacerea euharistică la cuvintele ”Luați, mâncați”). Pentru
lămurirea acestor două puncte de credință, Petru Movilă a trimis Mărturisirea
patriarhului ecumenic Partenie I, pentru a fi discutată într-un sinod.
Sinodul de la Iași din 1642 a aprobat Mărturisirea lui Petru Movilă, după ce a fost tradusă în
limba greacă de Meletie Sirigul, delegatul Patriarhiei Ecumenice, cu
îndreptările necesare privind cele două chestiuni.
În 1643, traducerea greacă a Mărturisirii Ortodoxe a lui Petru Movilă este
aprobată și de sinodul din Constantinopol, convocat de patriarhul Partenie I,
sub denumirea de „Ortodoxos omologhia tis catolikis ke apostolikis ekklesias
tis anatolis” (Mărturisirea Ortodoxă a Bisericii universale și apostolice a
Răsăritului), iar în anii următori este semnată și de patriarhii Alexandriei,
Antiohiei și Ierusalimului, devenind astfel Mărturisirea de credință a
întregii Ortodoxii și cea mai importantă carte simbolică a Bisericii Ortodoxe,
după vechile Simboluri de credință.
Ea a fost tipărită pentru prima dată în limba
greacă la Amsterdam (Olanda), în 1667, iar în
limba română la Buzău, în 1691, de către frații Șerban și Radu Greceanu.
5.
Mărturisirea patriarhului Ierusalimului, Dositei al II-lea Nottara, intitulată
„Pavăza Ortodoxiei” (Ierusalim, 1672).
Văzând că discuțiile
provocate de Mărturisirea calvinizantă atribuită patriarhului Kiril Lukaris
continuă, patriarhul Dositei al II-lea Nottara al Ierusalimului a compus o
importantă Mărturisire de credință în
limba greacă, cunoscută și sub titlul de „Pavăza Ortodoxiei”, cu un dublu
caracter, anticalvinist, și în parte anticatolic.
Ea
cuprinde:
V 18 hotărâri dogmatice,
după numărul celor 18 articole ale Mărturisirii calvinizante atribuite
patriarhului Kiril Lukaris, pe care le combate pe rând;
V 4 întrebări și răspunsuri.
Mărturisirea “Pavăza Ortodoxiei” a fost aprobată
de sinodul convocat de patriarhul Dositei al II-lea Nottara la Ierusalim, în
1672, cu ocazia sfințirii bisericii Nașterii Domnului din Betleem, la care au
participat 71 de episcopi, între care și cei patru patriarhi răsăriteni.
Sinodul a hotărât în
unanimitate că Mărturisirea calvinizantă atribuită patriarhului Kiril Lukaris
nu este opera lui, deoarece este în contradicție cu întreaga sa activitate și
operă pur ortodoxe, iar el nu a mărturisit niciodată că este autorul ei. Pentru
combaterea învățăturilor calvine a fost subliniată învățătura ortodoxă despre
Biserică, Sfânta Scriptură și Sfânta Tradiție, păcatul strămoșesc, hristologie,
Sfintele Taine, mântuire.
O oarecare influență
apuseană transpare în Mărturisirea patriarhului Dositei prin folosirea
termenului latin transsubstantio pentru explicarea prefacerii darurilor la
Sfânta Euharistie, în grecește μετουσίωσις – prefacere, termen introdus pentru
prima dată în teologia ortodoxă de patriarhul Ghenadie al II-lea Scholarios.
În urma disputelor
iscate din cauza acestui termen, patriarhul ecumenic Calinic al II-lea convoacă
în 1691 un sinod la Constantinopol, care ajunge la concluzia că termenul latin
transsubstantio este sinonim cu termenul grec metaboli = prefacere, prin ele
înțelegându-se același lucru.
6.
Concluzii:
Mărturisirile de credință din secolul al
XVII-lea au o mare valoare dogmatică, morală și canonică. Ele demonstrează pe
deplin că Biserica Ortodoxă nu s-a abătut de la doctrina ei originară și a
rămas păstrătoarea tezaurului revelației divine, primite de la Mântuitorul
Iisus Hristos și de la Sfinții Apostoli. Desigur, ele nu fac parte din Tradiția
dumnezeiască și apostolică, dar păstrează principalele învățături ale Tradiției
bisericești dinamice, fiind parte integrantă a Tradiției creștine.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu