Mijloace
de învățământ
Mijloacele de
învățământ sunt
instrumente didactice auxiliare care ușurează transmiterea și asimilarea
informației didactice, înregistrarea și evaluarea rezultatelor obținute.
Ele nu se substituie activităților de
predare, învățare și evaluare, oricât de performante ar fi.
Clement Alexandrinul îndeamnă pe educator să adune cât mai multe ajutoare
pentru ascultătorii săi, dar în niciun caz nu trebuie să-și lipească sufletul
de ele, ci să le folosească numai atâta cât să scoată din ele ce este
folositor.
Funcțiile
mijloacelor de învățământ:
1) funcția informativă (cu ajutorul lor se pot
transmite mai multe informații în același interval de timp);
2) funcția formativă (prin folosirea lor crește
gradul de organizare a informației transmise, și, în consecință, se dezvoltă
capacitățile intelectuale ale elevilor);
3) funcția de evaluare (pe care o îndeplinesc
mijloacele de învățământ de evaluare);
4) funcția de raționalizare a efortului depus de profesor și elevi sau funcția
ergonomică (folosirea lor reduce efortul
intelectual și fizic depus de elevi și profesor în procesul de
predare-învățare-evaluare).
Funcțiile secundare ale mijloacelor de învățământ:
1) funcția estetică (angajează elevii în
perceperea și aprecierea frumosului în natură, societate și artă);
2) funcția de școlarizare substitutivă sau de
realizare a învățământului la distanță (prin programe de televiziune sau
radio destinate educației religioase).
Mijloacele de
învățământ se folosesc diferențiat, în funcție de specificul colectivului de elevi (particularitățile
de vârstă, nivelul intelectual, orientarea școlii), de specificul
disciplinelor, de obiectivele urmărite.
Clasificarea mijloacelor de învățământ după natura și funcționalitatea lor:
1) mijloace
informativ-demonstrative (Sf. Scriptură și Sf. Tradiție, obiecte de cult,
machete ale unor biserici, fotografii, icoane, planșe, hărți, tabele
cronologice, elemente de istorie locală, dogme și versete scripturistice,
mijloace de învățământ pe suport scris: cărți, cursuri, culegeri de colinde și poezii
religioase; mijloace de învățământ tehnice audio, vizuale și audio-vizuale:
discuri, casete, benzi magnetice, folii pentru retroproiector, diapozitive,
diafilme, filme, casete video, CD-uri, etc);
2) mijloace
de exersare și formare (calculatorul);
3) mijloace
de evaluare (chestionare, teste).
Toate aceste obiecte devin mijloace de învățământ numai în momentul în care
răspund unei finalități pedagogice. Pentru a fi folosite eficient, mijloacele
de învățământ trebuie să fie de bună calitate, reprezentative, sugestive și cu
aspect plăcut. Elevii vor fi orientați referitor la observarea și folosirea
lor.
1. Textul
biblic:
În cadrul orei,
Sfânta Scriptură va fi folosită în crearea cadrului religios necesar
desfăşurării orei (cu eventuala scriere pe tablă a un verset), în verificarea, comunicarea si fixarea cunoştinţelor, în asociere,
apreciere, generalizare, în recapitularea şi sistematizarea cunoştinţelor.
Astfel, profesorul: îi va învăţa pe elevi să găsească un text în Biblie, în
clasa a III-a; îi va învăţa să găsească locurile paralele; îi va ajuta să-şi
formeze deprinderea de a citi zilnic din Sfânta Scriptură; va folosi la ore
comentariile Sfinţilor Părinţi şi ale exegeţilor în interpretarea Bibliei; le
va explica pericolul interpretării libere a Bibliei; nu va permite elevilor să
facă speculaţii pe baza textului Sfintei Scripturi; îi va îndemna să înveţe
versetele pe care se sprijină învăţătura de credinţă ortodoxă, pentru a le
folosi în sens misionar şi apologetic.
2. Literatura
religioasă:
Literatura
religioasă poate fi
folosită ca mijloc de învățământ în cadrul orelor de religie. Sfântul Vasile cel Mare în
Omilia Către tineri, îi îndeamnă să folosească scrierile profane, întrucât trebuie să stăm de vorbă cu poeții, cu
scriitorii, cu oratorii și cu toți oamenii de la care am putea avea vreun folos
oarecare pentru cultivarea sufletului.
În folosirea literaturii laice, tinerii trebuie să procedeze selectiv, întocmai ca albinele, care
nici nu se duc fără nicio alegere la toate florile, nici nu încearcă să aducă tot ce găsesc în florile
peste care se așează, ci iau cât le trebuie pentru lucrul lor, iar
restul îl lasă.
Poporul român s-a născut creștin. Literatura sa veche are semnificație religioasă. Începând cu
Dosoftei care a scris Psaltirea în versuri (1674), majoritatea scriitorilor și poeților români au
scris literatură religioasă. Profesorul de religie va selecta din literatura
religioasă acele fragmente care sunt
accesibile elevilor și care
corespund scopurilor urmărite
(desprinderea unor învățături morale,
crearea unei atmosfere de religiozitate, dezvoltarea interesului elevilor
pentru literatura religioasă și pentru un anumit autor etc.).
Fragmentele alese se pot utiliza în următoarele etape ale lecțiilor:
a) în verificarea cunoștințelor (de ex. Poezia Rugăciunea mamei, în verificarea cunoștințelor despre
Taina Nunții);
b) în pregătirea pentru lecția nouă, profesorul va citi o poezie sau
un fragment în proză, cu caracter
religios, care să facă legătura între cunoștințele din lecția anterioară și cele ce se vor preda (de ex. strofe din poezia
Profetul din Nazaret de Al. Vlahuță, când se trece
de la lecțiile legate de minunile
Mântuitorului la cele referitoare la Patimile Lui);
c) în comunicarea noilor cunoștințe (de ex. poezia Rugăciune de Mihai Eminescu);
d) în fixarea cunoștințelor (de ex. lecturarea nuvelei
Vecinii de Ioan Slavici, în lecțiile despre
iubirea aproapelui);
e) în asociere pot fi valorificate versuri cu caracter educativ
(de ex. poezia Hristos a înviat de Vasile Militaru în lecțiile despre Învierea Domnului, poezia Milogul de
Nichifor Crainic în lecția despre
iubirea față de aproapele);
f) în generalizare, versul unei poezii religioase
sau o frază din literatura religioasă se pot constitui într-o generalizare (de ex. versurile
Cuvântul devenit-a carne / Istoria a dobândit cuprins din poezia Poet a lui
Ioan Alexandru, pot fi utilizate la liceu, în generalizare, la lecția despre Nașterea
Domnului). Profesorul va conduce discuția pe marginea
celor citite, pentru ca elevii să înțeleagă corect mesajul
și conținutul poeziilor sau fragmentelor respective. De
asemenea, poate utiliza în explicarea acestora diferite surse bibliografice de
critică literară.
3. Icoana:
a) Sfânta
icoană este o prezenţă harică.
În Istoria Bisericii, icoanele au avut un rol important în viaţa liturgică,
în domenii misiunii și în latura
educaţiei religioase.
b) Dintre funcțiile pe care le îndeplinește icoana, amintim:
1) funcţia catehetică sau didactică. Icoana este Biblia în imagini și simboluri;
2) funcția
contemplativă. Icoana este o fereastră spre absolut care atrage pe credincios spre
comuniunea cu Dumnezeu întru slavă;
3) funcția de mijlocire
su harică. Icoana împărtășește puterea nevăzută a lui Dumnezeu prin mijlocirea
celui reprezentat pe ea;
4) funcția latreutică. Prin cinstirea icoanei, cinstim
pe cel reprezentat pe ea. Doctrina cinstirii icoanelor a fost stabilită la
Sinodul VII Ecumenic;
5) funcția
educativ-religioasă. Icoana este un mijloc de trezire, întreținere și întărire a vieții religioase, iar vederea ei îndeamnă la fapte
bune, la practicarea virtuților creștine.
c) Profesorul de religie va utiliza în timpul orelor icoane, ca mijloace de
învățământ, în concordanță cu subiectul lecției. Icoanele se folosesc în lecție: la începutul expunerii (când se urmărește cunoașterea vieții sfinților sau a
evenimentelor biblice studiate), în comunicarea noilor cunoștințe (înainte de
analiza fragmentului, pentru a ușura formularea
ideilor principale) sau la sfârșitul expunerii
(când se urmărește fixarea cunoștințelor). În
manualele de religie sunt prezentate icoane care pot fi folosite ca mijloace de
învățământ.
d) Analiza
icoanei se face prin:
1) pregătirea
elevilor pentru înțelegerea ei. Profesorul prezintă anumite
elemente referitoare la motivația biblică a
cinstirii ei, la tipul icoanei: icoana unui sfânt sau icoană praznicală, locul
unde se află persoana sau persoanele pe care le închipuie;
2) analiza
propriu-zisă. Se va ține cont de criterii precise, impuse de regulile
artei, ale culturii și mai ales ale
Bisericii, icoana fiind teologia în imagine. Profesorul poate utiliza o serie
de lucrări care tratează despre tehnica realizării icoanei și descifrează mesajul acestora.
4. Portretul:
Portretul reprezintă chipul unor oameni simpli sau al
unor personalități. În prezentarea portretului, subiectul analizei îl constituie sublinierea
calităților, ținuta corpului și îmbrăcămintea, în contextul perioadei istorice
în care a trăit cel reprezentat. Analiza portretului începe cu expresia feței,
continuă cu prezentarea gesturilor, a atitudinilor semnificative și se încheie
cu detaliile care întregesc imaginea, și cu desprinderea mesajului global.
Folosirea
acestui mijloc de învățământ necesită din partea profesorului respectarea
următoarelor condiții:
a) portretul
trebuie să fie ales în funcție de conținutul și obiectivele lecției;
b) să nu fie un
element de supraîncărcare a lecției;
c) dimensiunile
trebuie să fie corespunzătoare pentru a permite tuturor elevilor din clasă să-l
vadă. În caz contrar, profesorul îl va prezenta elevilor mergând printre bănci;
d) portretul
poate fi folosit în diferite etape ale lecției, în funcție de importanța pe
care o are în demersul didactic;
e) la orele de
religie se pot utiliza portretele (fotografiile) ierarhilor, preoților,
compozitorilor de muzică bisericească, domnitorilor creștini, autorilor de
literatură creștină.
5. Harta:
Harta este folosită în lecțiile de
religie cu subiecte din Vechiul Testament, Noul Testament, Istoria Bisericii
Universale, Istoria Bisericii Ortodoxe Române. Harta este folosită ca mijloc de
învățământ la orele de religie, întrucât permite atât localizarea exactă a
evenimentelor în spațiu, cât și stabilirea legăturilor între evenimentele
istorice și locul desfășurării acestora.
În predarea religiei se pot folosi:
1) hărți
geografice – de exemplu harta Palestinei Vechiului și Noului Testament, harta
Ierusalimului Vechiului și Noului Testament, harta Vechiului Orient;
2) hărți
istorice:
a) generale – ilustrează un teritoriu într-o
anumită epocă sub toate aspectele vieții sociale, de exemplu harta Daciei în
secolele II-IV;
b) tematice – ilustrează un teritoriu sub
aspectul unei anumite probleme dintr-o singură perioadă, de exemplu harta
călătoriilor Sfântului Apostol Pavel.
Cu ajutorul hărții se indică:
a) conturul
unui teritoriu în diferite momente ale dezvoltării lui (de exemplu Palestina Vechiului
și Noului Testament, Ierusalimul Vechiului și Noului Testament, Țările Române
în secolele XIV-XV);
b) aria de
răspândire a unui fenomen (de exemplu principalele centre monahale din Orientul Mijlociu în secolele
IV-VIII);
c) itinerarele
urmate de popoare sau personalități (de exemplu drumul parcurs de evrei din Egipt până în Țara Canaanului,
drumurile Mântuitorului prin Țara Sfântă, călătoriile Sfântului Apostol Pavel);
d) localitățile
în care s-au desfășurat anumite evenimente (de exemplu Betleem – Nașterea Mântuitorului,
Ierusalim – Patimile și Învierea Domnului, Constantinopol – capitala Imperiului
Bizantin, Biertan – locul în care a fost descoperită tăblița votivă cu
inscripția „Ego Zenovius votum posui”);
e) apele și
formele de relief legate de anumite evenimente (de exemplu muntele Sinai –
locul unde Dumnezeu a dat lui Moise tablele Legii, Iordan – râul în care S-a
botezat Domnul Iisus Hristos). Harta se folosește de către profesor în timpul
comunicării noilor cunoștințe, sau de către elevi în fixarea și verificarea
cunoștințelor. Profesorul poate antrena concomitent mai mulți elevi (de exemplu
un elev indică pe hartă conform indicațiilor colegilor). În indicarea pe hartă
se folosesc coordonatele geografice: localități importante, cursuri de ape,
puncte cardinale.
6. Mijloace
audio-vizuale:
1) Casetele
audio:
Folosind mijloacele tehnice audio în timpul orelor de religie, profesorul
trebuie să dezvolte în sufletul elevilor dorința de a asculta, de a învăța și
interpreta muzică religioasă.
Audiția
muzicală presupune dezvoltarea atenției auditive realizată printr-o muzică
adecvată, care să stârnească interesul elevilor. Printr-o educație auditivă
sistematică, elevii pot ajunge la formarea deprinderilor de audiție conștientă,
în care cântarea religioasă devine o metodă de cunoaștere a realității
religioase.
Pentru aceasta
este necesară îndeplinirea următoarelor condiții:
a)
materialul muzical să fie adecvat
particularităților de vârstă ale elevilor, tipului de lecție și momentului
lecției;
b)
elevii să înțeleagă textul și
legătura între text și linia melodică;
c)
profesorul să creeze cadrul
adecvat audiției muzicale; după audierea integrală a unei piese muzicale, se
poate face audierea fragmentară a acesteia.
Casetele audio pot conține și înregistrarea
unor povestiri cu caracter religios-moral. În acest caz, după audierea
povestirii profesorul va discuta cu elevii conținutul acesteia și concluziile
ce se desprind din ea. Cu ajutorul casetelor audio pot fi ascultate colinde, cântări
bisericești, povestiri cu conținut religios-moral, în diferite etape ale
lecției: în pregătirea pentru lecția nouă, în comunicarea cunoștințelor, în
fixarea cunoștințelor, în asociere.
2)
Diapozitivele:
Sunt mijloace de învățământ statice, deosebit de eficiente, deoarece
imaginea vizuală fixă solicită din partea ochiului observatorului o atitudine
de contemplare sau de examen profund. Imaginea determină o atitudine de răspuns
activ la impresiile pe care le dă.
În timpul proiecției, analiza fiecărei imagini se face prin conversație,
descriere, explicații, cu evidențierea amănuntelor semnificative.
3) Filmul:
Este un mijloc de învățământ dinamic.
Pentru a-și atinge scopul didactic, profesorul va
ține cont de aspectele care țin de conținutul și calitatea tehnică a
proiecției:
*
secvențele prezentate să fie în conformitate cu adevărurile de credință,
profesorul optând pentru acele filme care sunt o sursă de trăire, nu numai un
izvor de informație;
*
proiecția poate fi făcută integral sau pe secvențe întrerupte de anumite
explicații.
Demonstrația cu ajutorul filmului prezintă
următoarele avantaje:
º
permite reproducerea unor întâmplări, evenimente petrecute în diferite
epoci istorice;
º
permite repetarea anumitor secvențe;
º
permite vizionarea mai multor locuri în decursul unei singure lecții;
º
evidențiază anumite detalii;
º
stimulează gândirea elevilor, ajută la concretizarea și aprofundarea
cunoștințelor;
º
poate fi făcută la diferite niveluri de școlaritate.
I. Cerghit propune mai multe variante de utilizare a filmului în lecția de
transmitere și însușire de noi cunoștințe:
A. varianta A, când proiecția filmului are loc la începutul etapei de transmitere a
noilor cunoștințe (1. moment organizatoric; 2. anunțarea titlului lecției noi
și prezentarea obiectivelor propuse; 3. transmiterea noilor cunoștințe:
pregătirea elevilor pentru receptarea filmului; vizionarea filmului în partea
de început a etapei de transmitere a noilor cunoștințe; continuarea
transmiterii noilor cunoștințe; 4. fixarea noilor cunoștințe; 5. aprecierea,
asocierea, generalizarea; 6. activitatea suplimentară; 7. încheierea);
B. varianta B, când filmul se derulează integral sau fragmentar în cursul etapei de
transmitere (... 3. transmiterea noilor cunoștințe: transmiterea unor
cunoștințe; pregătirea elevilor pentru receptarea filmului; vizionarea filmului
integral sau fragmentar, alternând secvențele cu expunerea, explicația,
descrierea, conversația; continuarea transmiterii noilor cunoștințe; 4. ...),
C. varianta C, când filmul este vizionat la sfârșitul etapei de transmitere (...3.
transmiterea noilor cunoștințe: transmiterea noilor cunoștințe cu ajutorul
altor mijloace de învățământ; pregătirea elevilor pentru receptarea filmului;
vizionarea în întregime a filmului în finalul etapei de transmitere, ca mijloc
de completare, de concretizare ori de fixare a cunoștințelor; 4. ...).
Filmele religioase de lung metraj pot fi vizionate în săli adecvate, după o
prealabilă pregătire, mai ales în lecțiile de recapitulare și sistematizare a
cunoștințelor.
4) Emisiunile
religioase televizate:
Ca urmare a importanței din ce în ce mai mari pe care televiziunea o are în
viața noastră, profesorul de religie are obligația să-i îndrume pe elevi spre
vizionarea emisiunilor educative și să discute cu ei aspectele pozitive și
negative surprinse. Se poate folosi înregistrarea pe casete video a
unor emisiuni religioase, spre a fi apoi vizionate de toți elevii.
7.
Calculatorul:
Calculatorul oferă elevilor condițiile unei participări active la procesul de învățământ, dar și ale unei învățări active. Ca instrument de transmitere și asimilare a cunoștințelor, calculatorul contribuie la creșterea randamentului învățării prin modul sistematic și atractiv în care sunt prezentate informațiile.
Calculatorul ca mijloc de învățământ poate
contribui la o mai bună receptare și fixare a noilor cunoștințe, asigurând interdisciplinaritatea.
Prin folosirea calculatorului la ora de religie pot
fi prezentate elevilor:
Þ imagini statice (icoane, imagini
cu mănăstiri, biserici, hărți),
Þ imagini dinamice (filme
religioase)
Þ teste pentru verificarea cunoștințelor.
În cazul utilizării informațiilor de pe rețeaua Internet,
acestea vor fi verificate, întrucât rețeaua conține multe informații eronate sau negative pentru educația religioasă.
Avantaje ale folosirii calculatorului ca mijloc de
învățământ:
1. crește randamentul învățării;
2. este ușor de utilizat
chiar în condițiile unui volum
mare de informații;
3. este deosebit de atractiv pentru elevi;
4. elimină
inconvenientele tehnice legate de folosirea diascolului, retroproiectorului și proiectorului;
5. îmbină receptarea
prin auz și văz, cu acțiunea personală a elevului;
6.
în lecțiile de evaluare, încurajează învățarea activă și conștientă, asigură un feed-back foarte bun, micșorează intervalul de
timp între evaluare, notare și reglare, prin
faptul că rezultatele
sunt afișate pe ecran
după terminarea testului.
Cabinetul de
Religie - o prioritate, o necesitate sau un lux? (în cadrul şcolilor generale)
Dat fiind faptul că obiectul de învăţământ Religie Ortodoxă este studiat în
ciclul primar şi gimnazial câte o oră pe săptămână, dar şi pentru a nu provoca
dezordine în şcoală, se consideră existenţa unui cabinet de Religie
ineficientă, în privinţa desfăşurării lecţiilor obişnuite la acest obiect, cu
toate clasele. De altfel, practica predării / învăţării ne arată că şi
celelalte cabinete din şcoală, unele dotate recent, altele nerenovate (de
istorie, de limbi străine, de literatură, de matematică etc.) nu funcţionează
propriu-zis decât sub forma sălilor de clasă cu un anumit specific, rareori
fiind folosite (şi numai în unele şcoli) în scopul pentru care au fost
amenajate iniţial.
Totuşi, mai ales în cazul predării Religiei, existenţa unui asemenea
cabinet ar fi binevenită - fie doar ca sală de clasă aparte, fie ca un cabinet
de sine stătător, în care să se poată desfăşura alte forme de organizare a
activităţii instructiv-educative, în afara lecţiei (Exemplu: consultaţii,
meditaţii, cerc de Religie, cenaclu, alte activităţi).
În primul caz, al unei săli de clasă cu specific religios, se recomandă ca
sala de clasă repartizată profesorului de Religie - diriginte să fie cea
amenajată în acest scop.
În al doilea caz, al unui cabinet
pentru activităţi extracurriculare, va fi indicată o sală - anexă a şcolii,
exclusiv acestui scop. [Evident, în măsura şi acolo unde este posibil, este
bine să se poată folosi şi sala - cabinet pentru toate orele de Religie din
şcoală.]
În ambele situaţii, sala respectivă poate fi dotată cu: icoane; hărţi istorico-religioase; bibliotecă
religioasă, care să cuprindă: Biblia; Literatură patristică şi post-patristică;
Catehismul ortodox; Vieţile Sfinţilor; Cărţi de rugăciuni (Psaltire, Ceaslov,
Acatistier ş.a.); Sfânta Liturghie explicată pentru credincioşi; Albume cu
locuri sfinte; cu icoane; Albume cu dovezi arheologice ale răspândirii
creştinismului pe teritoriul patriei noastre şi în lume; DVD-uri, CD-uri,
casete audio cu cântările Sfintei Liturghii, colinde, muzică religioasă în
general; Reviste religioase; Literatură religioasă pentru copii de diferite
vârste; planşe religioase; scheme de sinteză a cunoştinţelor; seturi de teste
de cunoştinţe; obiecte religioase (cruce, candelă, sfeşnic etc.), într-un dulap
special; combină muzicală (DVD, CD player şi radiocasetofon); laptop conectat
la Internet, preferabil şi cu captură TV, cu dimensiuni cât mai mari ale
ecranului, pe care să se poată viziona filme religioase, emisiuni religioase,
înregistrări legate de pelerinaje / prezentări de mănăstiri etc. [Ideal ar
fi să existe mai multe asemenea laptop-uri, măcar pentru câţiva dintre elevii
respectivi, care să opereze cu ele].
Din observarea cabinetelor de Religie realizate la diferite şcoli, am
constatat că există o varietate de asemenea cabinete (în cazul în care acestea
există, fiind încă foarte multe şcoli fără cabinet amenajat): unele având
pereţii pictaţi de câte un iconar; altele fiind de fapt ateliere de icoane pe
sticlă sau / şi lemn (dotate în special pentru realizarea icoanelor, dar şi cu
bibliotecă, CD-player etc.).
În acest sens, importantă este priceperea specială a profesorului de
Religie, atât de a atrage sponsorizări, de a primi aprobări, cât şi de a
monitoriza un anumit tip de activitate religioasă. (Spre exemplu, profesorul de
Religie care a absolvit secţia de Patrimoniu / restaurare bisericească va fi
înclinat să realizeze un atelier de icoane; cel care a absolvit secţia de
Litere - spre alcătuire de fişe cu caracter religios, de reviste religioase
etc.)
De asemenea, importantă este dorinţa elevilor şi a părinţilor lor de a
desfăşura activităţi suplimentare legate de Religie (pictură de icoane, cerc
religios tematic, meditaţii etc.) şi acordul conducerii şcolii în acest sens.
Munca desfăşurată într-un asemenea cabinet are bogate valenţe formative. E
greu însă, în condiţiile actuale, să dotezi un cabinet de Religie cu tot ce ar
trebui să cuprindă. Se poate face totuşi, în timp, cu răbdare şi cu dragoste,
din efort financiar propriu, cu susţinerea şcolii sau cu găsirea altor surse de
finanţare.
Cert este că un asemenea cabinet ar fi un loc ideal pentru desfăşurarea
cercului de Religie, pentru confecţionarea şi colecţionarea materialului
didactic necesar la orele de Religie sau pentru serbările cu caracter religios
din şcoală, pentru introducerea elevilor într-o „antecameră" a Bisericii.
Realizarea unui asemenea cabinet este necesară în fiecare şcoală (măcar
generală), cu atât mai mult cu cât a existat şi mai există încă o lipsă de
apropiere a multor familii creştin-ortodoxe de Biserică; dar şi pentru că e
specificul vârstei elevilor să asocieze ideile cu material ilustrativ bogat.
Impactul unui asemenea cabinet asupra elevilor poate fi de mare amploare,
dacă profesorul de Religie ştie să manipuleze corect, dozat, materialele avute
la dispoziţie, însoţindu-le de explicaţiile corespunzătoare.
Să oferim generaţiilor tinere de azi un material religios organizat, prin
cabinetul de Religie; de cea mai bună calitate, pentru a suplini lipsa
dureroasă din perioada comunistă şi parţial din cea post-comunistă!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu