Proiectarea
calendaristică
A) 1. Proiectarea didactică
reprezintă procesul deliberativ de fixare mentală a etapelor ce vor fi parcurse în realizarea educaţiei religioase. În funcţie
de perioada de timp luată ca referinţă, se pot distinge două ipostaze ale
proiectării: proiectarea globală și proiectarea eşalonată.
Proiectarea globală are ca referinţă o perioadă mai mare de instruire: semestru sau an de studii.
Proiectarea eşalonată se materializează prin elaborarea programelor de
instruire specifice unei lecţii aplicabile la o anumită clasă de elevi.
2. Proiectarea unei discipline
pentru un an sau semestru şcolar se
realizează prin planificarea eşalonată pe lecţii şi date exacte de predare a
materiei respective. Documentul
orientativ în realizarea acestei operaţii este programa şcolară.
Planificarea anuală şi semestială constituie o activitate nu tocmai uşor de realizat, mai ales pentru
profesorii începători. Activitatea de planificare şi proiectare presupune:
lecturarea programei şcolare (la nivel de disciplină); planificarea
calendaristică (anuală şi semestială); proiectarea secvenţională (a unităţilor
de învăţare sau a lecţiilor). În aceste condiţii profesorul va avea o imagine
de ansamblu asupra întregului curriculum (conţinuturi, ore, etc) alocat unui an
de studiu.
3. În consens cu hotărârile Ministerului Educaţiei şi Cercetării,
planificarea şi proiectarea didactică, sau altfel spus organizarea
procesului de învăţământ, se face pe unităţi de învăţare.
O unitate de învăţare reprezintă
o structură didactică deschisă şi flexibilă, care are următoarele
caracteristici: determină formarea la elevi a unui comportament specific,
generat prin integrarea unor obiective de referinţă; este unitară din punct de
vedere tematic; se desfăşoară în mod sistematic şi continuu într-o perioadă de
timp; se finalizează prin evaluare.
4. Planificările calendaristice
anuale şi semestriale au menirea de a organiza
activitatea în perspectivă, de a gestiona timpul de învăţământ şi de a asigura
îndeplinirea integrală şi cu rezultate bune a programei şcolare a disciplinei
respective.
Planificarea calendaristică
anuală este un document şcolar alcătuit de către
profesor pe baza programei şcolare şi cuprinde: tema, numărul total (anual) de
ore repartizate obiectului la clasa respectivă, împărţirea acestor ore pe
semestre şi repartizarea lor în ore de predare-învăţare, ore de evaluare şi ore
la dispoziţia profesorului.
Planificarea calendaristică
semestrială este un document şcolar alcătuit
de către profesor pe baza programei şcolare, prin împărţirea pe unităţi de
conţinut (lecţii) a conţinutului învăţării repartizat într-un semestru,
eşalonat pe ore şi săptămâni. Planificarea semestrială poate cuprinde
şi obiectivele de referinţă, metodele şi mijloacele de învăţământ, modurile de
evaluare folosite. Trebuie evidenţiat faptul că profesorul poate stabili
numărul de ore pentru o unitate de conţinut în funcţie de condiţiile specifice
ale colectivului de elevi cu care lucrează. Deci pentru clase paralele
profesorul poate întocmi planificări semestriale diferite.
Planificările calendaristice pentru perioada de evaluare se întocmesc
înaintea perioadelor de evaluare din fiecare semestru şi conţin obiectivele de
referinţă, conţinutul evaluării şi modurile de evaluare.
B) 1. Un aspect important pentru o mai bună reuşită a lecţiei îl constituie proiectarea didactică.
Se recomandă ca în proiectarea
secvenţelor de instruire (a lecţiilor), să fie observate următoarele elemente:
a) cunoaştera temeinică a personalităţii elevilor;
nivelul lor de pregătire; starea moral duhovnicească a elevilor; stilul lor de
învăţare; valorificarea experienţei practice şi personale a elevilor;
b) structurarea conţinutului didactic astfel încât
să sprijine înţelegerea, interesul şi motivaţia;
c) utilizarea unor mijloace de învăţământ adecvate;
d) realizarea unei evaluări permanente a modului în
care elevii îşi însuşesc noile cunoştinţe şi competenţe.
În cadrul proiectării unei
lecţii, se recomandă a fi urmărite unele aspecte esenţiale:
a) ce cunoştinţe urmează a fi învăţate?
b) de ce este necesară învăţarea lor?
c) cum se va realiza învăţarea?
d) învăţarea noilor cunoştinţe;
e) când şi cum vor putea si aplicate cunoştinţele învăţate?
2. Proiectarea didactică a unei
lecţii consta în punerea în relaţie a obiectivelor, a
conţinutului învăţării şi a strategiei didactice în vederea anticipării
desfăşurării procesului instructiv educativ.
Proiectarea didactica răspunde la
patru întrebări: ce voi face?, cu ce voi face?, cum voi face? și cum voi şti
dacă ceea ce trebuia făcut, a fost făcut?
a) Proiectul didactic: Proiectul didactic este un plan anticipativ al modului de desfăşurare a
lecţiei. Orice proiect didactic are două părţi:
I. Date generale cuprind: -Data:... ; Clasa:... ; -Disciplina: Religie;
-Subiectul (titlul lecţiei):... ; -Tipul lecţiei:... ; -Obiective
operaţionale:... ; -Obiective formativ-educative:... ; -Strategia didactică:
mijloacele de învăţământ folosite la lecţie:... ; metodele de învăţământ
utilizate la lecţie:... ; formele de ...
.organizare a clasei (frontal, analiză în grupuri
mici, lectura individuală, citirea pe roluri, cântarea în comun etc.):... ;
-Bibliografia folosită la lecţie:... ;
II. Desfăşurarea lecţiei se poate prezenta sub diferite forme: forma
desfăşurată (se trec una sub cealaltă etapele lecţiei şi se specifică
activitatea profesorului şi a elevului pentru fiecare etapă în parte) sau forma
tabelară.
Pentru forma tabelară, propunem tabele cu diferite structuri:
a) - Etapele lecţiei; - Activitatea profesorului; - Activitatea elevului; - Obiectivele
operaţionale; - Metodele şi mijloacele utilizate în lecţie;
b) - Etapele lecţiei; - Obiectivele operaţionale; - Elemente de conținut; - Strategia didactică: metode, mijloace și forme de organizare a clasei; - Instrumente de
evaluare a rezultatelor.
b) Schiţa de lecţie: După obţinerea definitivatului în învăţământ, pentru
fiecare lecţie,
profesorul va întocmi proiectul didactic redus (schiţa de lecţie).
Schiţa de lecţie cuprinde două părţi: datele generale şi punctele
esenţiale ale lecţiei.
I. Datele generale cuprind: -Data:... ; -Clasa:... ; -Disciplina: Religie;
-Subiectul (titlul lecţiei):... ;
-Tipul lecţiei:... ; -Durata lecţiei:... ; -Obiective operaţionale:... ; -Obiective formativ-educative:... ;
-Strategia didactică: mijloacele
de învățământ folosite la lecție:... ; metodele de învățământ utilizate la lecție:... ; formele de organizare a clasei:... ; -Bibliografia folosită la lectie:...
II. Se vor prezenta pe scurt punctele esenţiale în desfăşurarea lecţiei, în funcţie de tipul
lecţiei, precizându-se eventualele
trimiteri bibliografice în afara manualului şi modalităţi de evaluare
a cunoştinţelor. Această schiţă poate fi organizată şi mintal, doar cu notarea
elementelor de sprijin strict necesare (bibliografia, citatele, datele concrete
despre activitatea suplimentară, conţinutul testelor docimologice). O bună întocmire a unui proiect didactic sau a unei schiţe de lecţie constituie
premisa unei bune realizări a unei lecţii. De asemenea, realizarea propriu-zisă a lecţiei trebuie să fie urmată de
(auto)evaluarea acesteia şi de
ameliorarea rezultatelor.
c) În cazul în care profesorul a fost asistat la ora de religie, după
terminarea orei urmează autoanaliza
şi apoi analiza lecţiei.
Autoanaliza are trei părți:
® introducere (motivează tipul de lecție ales,
prezintă obiectivele propuse, metodele și mijloacele utilizate pentru atingerea
obiectivelor);
® analiza etapelor lecției (prezintă modul în care a
respectat succesiunea etapelor și cerințele acestora);
® încheiere (trage concluziile referitoare
la reușita lecției, din punctul lui de vedere).
După autoanaliza lecţiei, cel care inspectează face analiza lecţiei, urmată
de concluzii şi recomandări.
3. Pentru reuşita unei lecţii sunt necesare mai multe elemente: proiectarea,
realizarea, evaluarea şi reglarea (reluarea dintr-o lecţie a
fragmentelor care n-au fost înţelese de către elevi). Aceste elemente definesc
metodologia didactică în sens larg. Pentru a avea o vedere de ansamblu asupra
modului în care aceste elemente se condiționează, prezentăm următoarea schemă:
PROCESUL DE ÎNVĂȚĂMÂNT
A. PROIECTAREA DIDACTICĂ
I. Stabilirea obiectivelor
1. Obiective operaționale
2. Obiective formativ-educative
3. Sarcina didactică dominantă a lecției
II. Analiza resurselor
1. Conținutul materiei de învățământ
2. Resursele psihologice ale clasei
3. Mijloacele de învățământ
III. Strategia didactică
1. Sistemul metodologic
a) Metode alese după obiective (operaționale, formativ-educative), sarcina dominantă a lecției, resurse, competența profesorului, unitatea metodă-conținut
b) Procedee
c) Tehnici
2. Mijloacele de învățământ
3. Organizarea elevilor
IV. Elaborarea proiectului didactic
I. Stabilirea obiectivelor
1. Obiective operaționale
2. Obiective formativ-educative
3. Sarcina didactică dominantă a lecției
II. Analiza resurselor
1. Conținutul materiei de învățământ
2. Resursele psihologice ale clasei
3. Mijloacele de învățământ
III. Strategia didactică
1. Sistemul metodologic
a) Metode alese după obiective (operaționale, formativ-educative), sarcina dominantă a lecției, resurse, competența profesorului, unitatea metodă-conținut
b) Procedee
c) Tehnici
2. Mijloacele de învățământ
3. Organizarea elevilor
IV. Elaborarea proiectului didactic
B. REALIZAREA PROPRIU-ZISĂ A
LECȚIEI
C. EVALUAREA LECȚIEI
D. REGLAREA SAU AMELIORAREA
C) Obiectivele operaționale sunt
enunţuri cu caracter finalist, concret, urmărite în cursul unei activităţi
didactice. Aceste obiective sunt transpuse în termeni de acţiuni sau
manifestări observabile, prin folosirea verbelor la conjunctiv (să ...).
Precizarea obiectivelor se face utilizând un singur verb şi corespunde
unuia dintre domeniile:
Þ cognitiv (a clasifica, a defini, a preciza, a enumera, a identifica, a
explica, a argumenta, a demonstra, a găsi, a corela, a deduce, a raporta, a
ilustra, a localiza, a nota, a detalia, a alege, a selecta, a expune etc),
Þ afectiv (a aplica, a fi de acord, a avea curiozitatea, a compara etc.),
Þ voliţional (a intenţiona etc).
Un rol deosebit de important în elaborarea obiectivelor operaţionale pentru
nivelul de şcolaritate primar îl are cunoaşterea de către profesorul de religie
a obiectivelor cadru şi de referinţă şi a programelor şcolare la următoarele
discipline: limba şi literatura română, educaţie civică, muzică, istorie,
geografie, ştiinţe etc Acest lucru prezintă două avantaje majore: elevii
lucrează la nivelul dat de particularităţile lor de vârstă şi se realizează
interdisciplinaritatea.
În elaborarea şi formularea obiectivelor
operaţionale se parcurg următoarele etape:
1. precizarea sarcinii de învăţare;
2. precizarea condiţiei de realizare a sarcinii de învăţare;
3. precizarea performanţei minim-acceptabile, a criteriului de succes
sau a modului de evaluare.
Condiţiile
operaţionalizării obiectivelor sunt:
®
să
se refere la activitatea elevilor;
®
să
precizeze şi să descrie sarcina de învăţare;
®
să
se concentreze pe procese, acţiuni, acte;
®
să
conţină o singură sarcină de învăţare;
®
să
fie accesibile elevilor;
®
să
fie formulate sintetic;
®
să
fie grupate logic, în jurul unităţii tematice a lecţiei;
®
să
specifice condiţia de realizare, în contextul căreia elevii vor efectua acţiuni
şi vor dovedi că au ajuns la schimbarea preconizată;
®
să
fie precizate facilităţile sau restricţiile: "folosind...",
"având la dispoziţie...", "fără a...";
®
să
conţină criteriile de evaluare şi nivele diferite de performantă. Exemple: La
sfârșitul lecției, elevii vor fi
capabili: să desprindă învățătura despre Dumnezeu
Tatăl, în urma lecturării textului Crezului, folosind cel puţin două din
atributele Lui; să localizeze orașele
Ierusalim, Betleem și Nazaret, având la
dispoziție harta Palestinei
Noului Testament, din cel mult trei încercări; să-și formeze deprinderea de a-și face semnul Sfintei
Cruci, la începutul și la sfârșitul rugăciunilor rostite
în clasă, respectând regulile de închinare învățate.
Utilizarea obiectivelor operaţionale
prezintă avantaje
V profesorul poate conduce
lecţia în mod logic, eliminând echivocul obiectivelor generale;
V prin faptul că sunt concrete,
obiectivele operaționale determină o comunicare
facilă şi precisă între profesor şi elevi;
V întrucât sunt prezentate la începutul orei,
determină la profesor o rigurozitate în respectarea lor, iar la elevi motivaţia
învăţării;
V sunt un criteriu în alegerea
metodelor de învăţământ utilizate în lecţie, iar îndeplinirea lor este un
criteriu în reuşita lecţiei;
V în ce priveşte evaluarea,
obiectivele operaţionale asigură criterii concrete de apreciere şi asigură
feed-back-ul – conexiunea inversă), dar și dezavantaje (nu toate efectele
educaţiei sunt observabile şi măsurabile imediat, de exemplu formarea unor
deprinderi de comportament moral;
V nu pot fi modelate şi măsurate
atitudini de complexitate superioară, cum ar fi atitudinile, trăirile,
independenţa gândirii).
În predarea religiei un rol deosebit de
important îl au obiectivele
formativ-educative. Ele evidenţiază finalităţile educaţiei
religioase în ceea ce priveşte comportamentul elevilor în viaţa de creştin.
În formularea obiectivelor
formativ-educative se va preciza o singură schimbare de comportament, condiţia
de realizare a acesteia şi criteriul de succes.
Aceste
obiective privesc în mod deosebit latura afectivă şi voliţională a
personalităţii elevilor.
Se precizează în legătură cu
conţinutul fiecărei lecţii, dar se urmăresc pe parcursul mai multor ani de
studiu. Exemplu: -elevii să-şi exprime dorinţa de a face fapte bune, fără a fi
îndemnaţi de părinţi sau profesori, ori de câte ori au prilejul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu