Principiile,
obiectivele si functiile evaluării
Evaluarea
şcolară vizează
un ansamblu de activităţi care urmăresc validarea rezultatelor obţinute pe
parcursul unor secvenţe educative. Finalitatea evaluării nu este doar aceea de
a achiziţiona anumite date cu privire la un proces educaţional, ci de a
perfecţiona procesul educaţional în sine.
1. Principiile
evaluării:
O evaluare
adecvată la religie obligă la observarea unor principii care propun următoarele
norme de ghidare:
a) Evaluarea la religie este o
activitate de bază care facilitează realizarea
unui proces eficient de instruire şi învăţare. Printr-o evaluare obiectivă, putem aprecia
atât maniera prin care elevii şi-au
însuşit noţiunile predate, precum şi nivelul moral – duhovnicesc al elevilor
noştri şi al familiilor din care provin.
b) Evaluarea trebuie să aibă obiective bine definite, să apeleze la metode şi tehnici eficiente de
investigare; totodată, în urma evaluării, profesorul de religie are
obligaţia de a comunica rezultatele şi performanţele şcolare atât elevilor
cât şi familiei şi comunităţii parohiale.
c) Prin evaluare profesorii pot
realiza o diagnoză a progresului
realizat de către elevi, şi în acelasi timp pot să îşi adapteze
activităţile în funcţie de posibilităţile elevilor.
d) Evaluarea creează condiţiile necesare ca profesorul să
îşi evalueze propria activitate.
e) Prin evaluare profesorii pot să conştientizeze dacă şi-au atins
obiectivele curriculare.
f) Evaluarea vine în ajutorul
elevilor pentru ca aceştia să îşi aleagă cele mai bune modalităţi de îndreptare şi de desăvârşire
duhovnicească.
g) Evaluarea furnizează un feed-back pentru
şcoală, părinţi, comunitate parohială, comunitate locală, centrul eparhial.
Sintetizând, putem afirma că atunci când principiile evaluării sunt
urmărite de către profesor, evaluarea primeşte o conotaţie formativă atât
pentru elevi cât şi pentru profesor.
2. Obiectivele
evaluării:
În cadrul obiectivelor generale ale evaluării la
religie, cele mai relevante ar fi:
a) Să verifice realizarea
principalelor obiective curriculare;
b) Să realizeze recapitularea,
sistematizarea şi consolidarea capacităţilor elevilor;
c) Să amelioreze rezultatele
învăţării;
d) Să stabilească programe
suplimentare pentru elevii cu rezultate bune şi foarte bune şi totodată să
stabilească programe de recuperare pentru elevii cu rezultate slabe sau
modeste;
e) Să facă o diagnoză a
procesului de realizare a educaţiei religioase.
3. Functiile
evaluării:
Funcţiile evaluării pot fi structurate astfel:
1) Funcţia
educativ-formativă (motivaţională) conduce la autocunoaştere şi autoapreciere din partea elevului. În egală
măsură experienţa a demonstrat că referitor la activităţile şcolare
„predicţiile optimiste au un efect pozitiv, de angajare a celor în cauză la
confirmarea lor”. Este important ca un profesor să motiveze într-o formă
optimistă obţinerea unei note de către elev. Atunci când se anunţă o notă, se
face referire la aspectele pozitive: ai luat 9,50 la test, pentru că la
subiectul numărul 1 ai prezentat foarte bine cutare aspect, pentru că ai
rezolvat foarte bine problema de la subiectul 2 … şi numai după aceea se va
spune, nu ai primit nota zece pentru că la subiectul “x” ai omis cutare aspect
cerut. Dar i se va preciza elevului în continuare: cu siguranţă tu poţi mai
mult, dovadă nota bună pe care ai primit-o. Dincolo de nota acordată, elevul va
fi conştientizat de faptul că mai presus de toate este important ca el să
păstreze şi să trăiască ortodoxia credinţei, “adică dreapta credinţă care
înseamnă respectarea dogmelor, a tradiţiei şi canoanelor pe care Biserica
Ortodoxă le păstrează cu fidelitate”.
2) Funcția de
constatare și apreciere a rezultatelor produse.
3) Funcţia de
diagnoză prin
care se constată modul în care s-au realizat expectanţele unei activităţi
didactice. Totodată diagnoza oferă date despre situaţiile care au
condus la obţinerea unor rezultate. „Atunci când acţiunea evaluativă pune în
evidenţă ceea ce se află la originea situaţiei constatate ea îndeplineşte o
diagnoză etiologică”.
4) Funcţia de
prognoză a nevoilor şi disponibilităţilor viitoare ale elevilor sau ale
unităţilor şcolare se
realizează prin teste de aptitudini şi de capacitate. În acest sens,
deducem că menirea evaluării nu este numai de constatare, ci şi de a favoriza
desăvârşirea activităţii pe care o are în vedere. Așadar, funcția de diagnoză
oferă date despre factorii și situațiile care au condus la obținerea
rezultatelor, iar funcția de prognoză este complementară și conduce la
valorificarea acestor rezultate.
5) Funcţia de
clasificare a elevilor (funcția de decizie) se referă la integrarea unui elev
într-o ierarhie sau la un anumit nivel al pregătirilor şi posibilităţilor sale.
6) Funcţia de
selecție a elevilor conduce
la clasificarea elevilor în urma unui examen sau a unui concurs.
7) Funcția de
conexiune inversă.
8) Funcţia
pedagogică este
aceea prin care se urmăreşte ca elevul să fie conştientizat de posibilităţile
sale concrete. În relaţie cu învăţarea, evaluarea elevilor oferă
posibilitatea de a cunoaşte gradul de îndeplinire a sarcinilor şcolare, elevii
conştientizând distanţa la care se află faţă de expectanţele propuse, precum şi
munca necesară pentru atingerea acestor expectanţe.
9) Funcţia
socială sau de informare a partenerilor educaţionali (Biserica, societatea
etc.) priveşte
stadiul şi evoluţia pregătirii şcolare. Şcoala are obligaţia să
informeze societatea cu privire la rezultatele procesului instructiv educativ.
Mai mult, profesorul de religie are obligaţia de a informa Biserica,
(comunitatea parohială, preotul, Facultaţile de Teologie, Eparhia) în legatură
cu rezultatele şi deprinderile obţinute de elevi pe parcursul desfăşurării
orelor de religie.
În evaluarea rezultatelor la disciplina religie, „o apreciere facută
corect, stimulativ, poate influenţa benefic întărirea convingerilor religioase
ale elevilor, după cum o apreciere făcută cu acrivie, poate diminua aceste
convingeri îndepărtându-i pe elevi de Dumnezeu”. În cazul educaţiei religioase,
criticismul sau aprecierea foarte severă a unei situaţii, a unui elev, îl poate
conduce pe acesta spre stări de anxietate, deznădejde sau chiar depresie.
Important este ca profesorul de religie „să înceapă prin a-şi câstiga
încrederea adolescenţilor încredinţaţi lui, proces prealabil care elimină şocul
întâlnirii şi canalizează influenţa”. Formarea unui sistem de valori,
convingeri şi atitudini responsabile nu poate fi realizată prin prelegeri şi
evaluări cu tentă moralistă sau criticistă, metodele interactive, de învăţare
prin descoperire fiind cele mai eficiente. Într-o epocă în care tineretul este
foarte critic cu privire la orice formă de instituţie şi instituţionalizare
suntem obligaţi să micşorăm distanţa dintre bancă şi catedră, dintre elev şi
profesor. Orice formă de impunere brutală a autorităţii va avea efecte nefaste
atât în planul educaţional cât şi în planul relaţiei profesor-elev. Este
important de subliniat faptul că elevul nu respinge autoritatea profesorului,
ci el respinge impunerea forţată a acestei autorităţi. Atunci când discutăm
despre anumite vicii este de dorit ca în prima fază să nu îl întrebăm pe elev
dacă a practicat cutare sau cutare viciu, sau dacă s-a debarasat de cutare
viciu, ci mai degrabă, îl întrebăm pentru început ce părere are despre cutare
viciu. Acest mod de abordare facilitează desfăşurarea unui dialog sincer între
profesor şi elev.
Pentru Biserică evaluarea desfăşurării educaţiei religioase şi a
rezultatelor în materie de educaţie religioasă este importantă, deoarece
aceasta facilitează crearea unui feed-back prin care profesorul de religie,
preotul unei comunităţi, dar şi alţi reprezentanţi ai Bisericii sunt informaţi
în legătură cu starea duhovnicească a elevilor, precum şi a preocupărilor şi
intereselor lor. Elevul îşi mărturiseşte credinţa, o trăieşte şi o păstrează
numai ca membru al comunităţii liturgice. „Cultul şi tradiţia Bisericii
constituie mediul prin excelenţă în care se transmite credinţa adevărată.
Cultul în general, dar în special Sfânta Liturghie constituie energia care
mişcă Biserica în devenirea ei misionară … Cultul constituie mediul de
restituire a istoriei mântuirii în fiecare timp şi loc şi de permanenta actualizare
a comuniunii cu Hristos în Duhul Sfânt; predarea explicită a credinţei
constituie mijlocul prin care istoria mântuirii universale este pusă în relaţie
directă cu istoria mântuirii personale”. Conştientizarea apartenenţei la
comunitatea parohială, precum şi participarea la cult sunt mijloace de păstrare
şi de întărire a credinţei, precum şi cale de progres duhovnicesc pentru elevi.
„Liturghia oferă totul pentru sfinţirea vieţii spirituale; de aceea,
credinciosul (elevul) nu trebuie lăsat să caute un substitut pentru trupul lui
Hristos”. Instrucţia religioasă se impune a fi pătrunsă de dinamica liturghiei:
„În cult, creştinii se împărtăşesc cu harul lui Dumnezeu şi primesc puterea de
a deveni mărturisitori ai lui Hristos şi a Evangheliei Sale în lume”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu