Misiunea crestină si aspectele ei. Misiunea crestină si aspectele ei
(definire, temeiuri biblice si teologice)
1. Introducere:
Misiunea creştină constă în trimiterea Bisericii în lume în vederea vestirii Evangheliei şi
a lucrării mântuitoare a lui Iisus Hristos.
Misiunea creştină are ca finalitate “integrarea oamenilor în Împărăţia lui
Dumnezeu, întemeiată prin lucarea mântuitoare a lui Iisus Hristos, inaugurată
ca anticipare a ei în Biserică prin pogorârea Duhului Sfânt, Împărăţie care se
va manifesta în plenitudinea ei la a doua venire a lui Hristos întru slavă”
(Bel, Valer)
Misiunea face parte din însuşi planul lui Dumnezeu de mântuire a lumii, “ea
se întemeiază pe universalitatea mântuirii şi desăvârşirii în Hristos şi
participarea la trimiterea lui Hristos în lume” (Bel. Valer)
Fiecare creştin care îşi mărturiseşte credinţa, o trăieşte şi o păstrează curată devine un misionar deoarece “misionarismul creştin se realizează prin Biserică de către membrii clerului, dar şi alte persoane, în familie, şcoală, asociaţii etc” (P.F. Daniel)
Fiecare creştin care îşi mărturiseşte credinţa, o trăieşte şi o păstrează curată devine un misionar deoarece “misionarismul creştin se realizează prin Biserică de către membrii clerului, dar şi alte persoane, în familie, şcoală, asociaţii etc” (P.F. Daniel)
Transmiterea dreptei credinţe se face printr-o predare explicită,
strucurată şi sistematică în cadrul unui program de predici, cateheze, ore de
religie. Harul botezului, deşi unic, trebuie conştientizat mereu pentru a fi
actualizat în viaţa credincioşilor.
În cadul orelor de religie
credinţa nu se predă şi nu se învaţă din perspectiva îmbogăţirii elevilor în
ceea ce prioveşte cultura generală, ci spre a deschide sufletul lor spre
cunoaşterea lui Dumnezeu şi spre o viaţă în care ei să observe şi să urmeze
principiile şi valorile creştine. Pentru transmiterea şi păstrarea dreptei
credinţe preotul împreună cu profesorul de religie au misiunea de a desfăşura
un program sistematic al activităţilor catehetice şi de îndrumare moral –
duhovnicească a elevilor.
2. Definitie:
În viziunea ortodoxă, misiunea
creştină nu se reduce doar la simpla vestire a Evangheliei ci totodată
“misiunea vizează încorporarea şi creşterea oamenilor ca membri ai Bisericii –
trupul lui Hristos, până la măsura vârstei plinătăţii Lui < Până vom ajunge
toţi la unitatea credinţei şi a cunoaşterii Fiului lui Dumnezeu, la starea
bărbatului desăvârşit, la măsura vârstei deplinătăţii în Hristos>(Efes
4,13)” (Bel, Valer), exigenţele misiunii vizează atât întoarcerea fiecăruia
către Dumnezeu cât şi vieţuirea tuturor într-un duh creştin autentic, în Duhul
Evangheliei lui Hristos.
3. Dimensiunea misionara a
educatiei religioase:
Dimensiunea misionară a educaţiei religioase vizează pe lângă instruirea
tinerilor în ceea ce priveşte elementele de doctrină şi istorie creştină şi
îndrumarea tinerilor spre împărtăşirea cu Sfintele Taine. Sfânta Liturghie este
o înaintare împreună spre Împărăţia lui Dumnezeu şi în acelaşi timp un loc în
care creştinii se pregătesc pentru misiune (Bel, Valer). Trimiterea liturgică
cu pace să ieşim invită la mărturia evanghelică a tuturor, cheamă la convertire
şi la iubirea aproapelui.
4. Forme concrete ale misiunii :
prezenţa, proclamarea, participarea, rugăciunea şi cateheza:
a. Prezenţa. Chiar dacă este posibil şi
câteodată binevenită vestirea Evangheliei prin mijloace mass-media nimic nu
poate suplini eficacitatea şi pragmatismul prezenţei personale. Mântuitorul îşi
trimite apostolii să propovăduiască Evanghelia în mod direct , atenţionându-i
că vor fi primiţi de unii şi respinşi de alţii.
Prezenţa şi implicarea personală a preotului şi profesorului de religie în vestirea Evangheliei se contituie într-o formă de iubire agapică faţă de cei care vor primi mesajul evanghelic.
Prezenţa şi implicarea personală a preotului şi profesorului de religie în vestirea Evangheliei se contituie într-o formă de iubire agapică faţă de cei care vor primi mesajul evanghelic.
b. Proclamarea. Apostolul Petru îşi
fundamentează activitatea apostolică spunând: noi nu putem să nu vorbim cele ce
am văzut şi auzit (F. Ap. 4,20). Mesajul pe care trebuie să-l aducă Biserica
l-am putea defini ca fiind vestea cea bună a Împărăţiei lui Dumenzeu, în
conformitate cu acest mesaj, avem menirea de a aduce la cunoştinţă creştinilor
în general şi tinerilor în special faptul că Dumnezeu împărăţeşte asupra
Universului, asupra neamurilor, asupra celor vii şi asupra celor morţi.
c. Participarea. Proclamarea Evangheliei implică
participarea concretă la viaţa celor care ne ascultă. Mântuitorul a spus: Duhul
Domnului este peste Mine, pentru care M-a uns să binevestesc săracilor, M-a
trimis să vindec pe cei zdrobiţi cu inima, să propovăduiesc robilor dezrobirea
şi celor orbi vederea; să slobozesc pe cei apăsaţi (Luca 4,18).
Avem aici o percepţie a celor sărăciţi în duh, a trăi cu cei săraci
înseamnă a trăi în comuniune cu ei, într-un plan care depăşeşte anumite repere
sociologice sau civice. În mediile în care sărăcia şi lipsurile sunt cauza
păcatelor, în mediile atinse de corupţie, imoralitate, droguri, alcoolism,
lipsă de educaţie, avem o obligaţia să îndemnăm la întoarcere la penitenţă, la
observarea şi ghidarea noastră după principiile evanghelice.
Căile de implicare şi participare la viaţa şi problemele credincioşilor sunt diferite, în funcţie de situaţiile date. Sfântul Apostol Pavel îndemna: cu cei slabi m-am făcut slab, ca pe cei slabi săi dobândesc; tuturor toate m-am făcut, ca, în orice chip să mântuiesc pe unii (I Cor. 9,22).
Căile de implicare şi participare la viaţa şi problemele credincioşilor sunt diferite, în funcţie de situaţiile date. Sfântul Apostol Pavel îndemna: cu cei slabi m-am făcut slab, ca pe cei slabi săi dobândesc; tuturor toate m-am făcut, ca, în orice chip să mântuiesc pe unii (I Cor. 9,22).
d. Rugăciunea. Vestirea Evangheliei
ţine de pregătirea noastră în vederea aceptării harului Duhului Sfânt. El poate
pregăti atât inimile noastre, în vederea vestirii Evangheliei cât şi inimile
ascultătorilor în vederea receptării mesajului evanghelic. W. Thomas aprecia că
“este mai important să stăm de vorbă o oră cu Dumnezeu cu privire la cineva şi
doar zece minute să-i vorbim acestei persoane despre Dumnezeu”.
e. Catehizarea. În general predica şi
ora de religie sunt receptate ca un apel de suflet, dar totuşi ca un apel care
se adresează atât sentimentelor cât şi voinţei şi raţiunii. Orice predică,
cateheză sau oră de religie are şi un aspect pedagogic, doarece învăţarea în
sens biblic are valenţe emoţionale, raţionale şi volitive.
In acest scop s-au infiintat birouri speciale de catehizare la nivelul ficarei arhiepiscopii, protoierii, parohii. De amintit programul catehetic “Hristos impartasit copiilor”.
In acest scop s-au infiintat birouri speciale de catehizare la nivelul ficarei arhiepiscopii, protoierii, parohii. De amintit programul catehetic “Hristos impartasit copiilor”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu