Stiluri
arhitectonice românești
A.
Caracteristicile
stilului bizantin:
Elemente
specifice:
Ø folosirea arcului semicircular,
sprijinit pe coloane prin intermediul capitelurilor; cupola cu bază rotundă,
situată central, deasupra naosului, sprijinită pe stâlpi, prin pandantivi.
Ø Aspectul exterior este simplu,
sobru, ca material de construcție folosindu-se cărămida, alternând uneori cu
piatra. Planul bisericii este cruciform, cu diferite variante (cruce greacă,
treflat, triconc).
Ø Biserica este împărțită
transversal în trei părți principale: pronaos, naos și altar, absidele fiind
extinse la pereții laterali ai bisericii.
Ø Altarul este despărțit de naos
prin iconostas. La început, naosul, destinat doar celor botezați, era despărți
de pronaos, destinat catehumenilor, printr-un zid cu o singură ușă.
Ø Acoperișul este rotund, sub
diverse forme.
Ø Elementele decorative sunt
diverse.
Ø Ornamentația interioară este
foarte bogată, realizată prin pictură în frescă și mozaicuri.
Ø Sculptura apare doar la chenarele
ușilor și ferestrelor și la capitelurile coloanelor.
Epoca de vârf a dezvoltării stilului bizantin este secolul al VI-lea, când,
în timpul împăratului Justinian, s-a construit biserica Sfânta Sofia din
Constantinopol.
Stilul bizantin s-a extins până în Italia, Franța, Germania, Rusia, etc.
Cel mai
cunoscut edificiu în stil bizantin din Europa Apuseană este biserica San
Vitale din Ravenna, cu o formă aproape rotundă în exterior.
Arta bizantină a influențat și dezvoltarea artei bisericești românești.
B.
Arta bisericească în Țările
Române:
Mulțimea basilicilor paleocreștine descoperite în Schythia Minor, în Banat
și în Oltenia, arată că pe teritoriul țării noastre a existat o intensă viață
religioasă creștină încă din secolul al IV-lea. Începând din acea perioadă s-au
construit biserici în toate stilurile arhitecturale, de la cel basilical până
la diferitele forme ale stilului bizantin.
O dată cu consolidarea organizării de stat și bisericești (sec.XIV), în
Moldova și în Țara Românească s-a consacrat definitiv, ca stil oficial de artă
bisericească, stilul bizantin, cu diferite influențe. În Transilvania și Banat
arta bisericească a fost puternic influențată de cea romanică și gotică.
Unitatea artei bisericești din cele trei Țări Române s-a realizat prin
schimburile de meșteri dintre ele. Voievozii din Țara Românească și din Moldova
au ctitorit biserici ortodoxe în Transilvania.
Evoluția arhitecturii bisericești a condus spre o artă autentic românească,
ajungându-se la o creație nouă, cu elemente specifice.
1) Arhitectura
în Transilvania:
În Transilvania nu se poate vorbi despre un stil arhitectonic propriu. Pe
lângă elementele aparținând stilului bizantin, apar influențe ale stilurilor
romanic și gotic în construirea bisericilor. Cele mai multe dintre acestea sunt
din piatră. Arhitectura religioasă din piatră a cunoscut o mare înflorire în
secolul al XIII-lea. Cele mai vechi biserici ortodoxe care s-au păstrat sunt
cele din Hunedoara (Densuș, Strei, Prislop), din sec. XIII-XIV. Catedrala romano-catolică
din Alba Iulia (sec. XII-XIII) este unul dintre cele mai renumite monumente ale
arhitecturii romanice din Europa de Răsărit.
2) Arhitectura
în Moldova: Arta meșterilor locali din Moldova, concretizată în vechile biserici de
lemn care le-au precedat pe cele de piatră, a cunoscut într-o primă etapă
influențe bizantine și romanice, apoi gotice. Acestea s-au concretizat în
contraforții care sprijină zidurile, nervurile de piatră ale bolților, tendința
de înălțare a bisericilor, elemente decorative ale sculpturii în piatră, forma
acoperișului, a turnului și a clopotnițelor.
a) Stilul moldovenesc în epoca Drept credinciosului Voievod Ștefan cel Mare
și Sfânt: În timpul domniei lui Ștefan cel Mare (sec. XV-XVI) s-a dezvoltat în arta
românească stilul moldovenesc. Acesta s-a caracterizat prin inovații la
sistemul de susținere a cupolei, supraînălțarea bolților în interior prin
suprapunerea arcurilor încrucișate (în diagonală), bazele stelate de la
exterior, bogatul decor al fațadelor împărțite orizontal în registre și
divizate vertical în panouri dreptunghiulare, cele din partea superioară
terminându-se uneori printr-un segment de cerc. Deasupra panourilor registrului
superior se găsesc ocnițele (firide care se repetă). Pardoseala este făcută din
dale pătrate de piatră sau marmură ori din cărămizi aranjate în motive
decorative. La unele mănăstiri apare pridvorul închis spre vest și gropnița.
Reprezentative pentru stilul moldovenesc sunt mănăstirile Putna, Voroneț,
Neamț.
b) stilul moldovenesc în epoca lui Petru Rareș: Stilul arhitectural moldovenesc
s-a dezvoltat în cursul secolului al XVI-lea, atingând apogeul în timpul
domniei lui Petru Rareș. Ca și în perioada anterioară, s-au construit mănăstiri
fortificate, cu turnuri de apărare la colțuri sau la intrare. În construcția
bisericilor au apărut elemente noi: ziduri mai zvelte, pridvorul deschis la
fațada dinspre vest, pictura exterioară și, mai târziu, decorul sculptural
exterior. Mănăstirile reprezentative din acest secol sunt: Humor, Moldovița, Sucevița,
Probota.
c) Stilul moldovenesc în epoca lui Vasile Lupu: Ultima epocă de înflorire a
stilului moldovenesc este începutul secolului al XVII-lea, în special în timpul
domniei lui Vasile Lupu. În această perioadă apare influența artei orientale,
concretizată în elementele de decor exterior. Mănăstirile construite acum
(Dragomirna, ctitoria mitropolitului Anastasie Crimca și Mănăstirea Sfinții
Trei Ierarhi din Iași, ctitoria lui Vasile Lupu) au pereții exteriori acoperiți
cu sculptură în piatră sub formă de benzi decorative cu motive geometrice.
d)
Declinul stilului moldovenesc: Începând cu a doua jumătate a secolului XVII, se
poate vorbi despre declinul stilului moldovenesc. Acest fapt a fost determinat
de influențele venite din Țara Românească (înlocuirea zidului despărțitor
dintre pronaos și naos cu trei arcade sprijinite de doi stâlpi, lărgirea
pridvorului și creșterea numărului ferestrelor) și de cele venite din Apus,
prin Polonia (motive arhitecturale baroce și neoclasice).
3)
Arhitectura în Țara Românească:
Până la dezvoltarea unui stil
propriu în Țara Românească, stilul bizantin (bisericile Sân-Nicoară și Sf.
Nicolae Domnesc din Curtea de Argeș, păstrate până azi) a primit influențe
sârbești (Mănăstirile Tismana și Cozia), orientale (Mănăstirile Dealu și Curtea
de Argeș), athonite (Mănăstirea Snagov, Catedrala Mitropolitană din
Târgoviște).
a) stilul muntenesc: În Țara Românească
s-a dezvoltat, începând cu secolul al XVI-lea, stilul vechi românesc sau stilul
muntenesc. Construite în general în plan treflat, bisericile au dimensiuni mici
și proporții armonioase. Pronaosul este despărțit de naos printr-un zid cu ușă
sau prin coloane, altarul este semicircular, simplu la început, apoi cu două
absidiole laterale. Deasupra pronaosului și a naosului se află câte o turlă. Ca
element nou apare pridvorul pe arcade deschise, la fațada de apus. Decorul
exterior este simplu, constituit din alternanța fâșiilor orizontale de cărămizi
aparente cu fâșiile de cărămizi tencuite, compartimentarea în dreptunghiuri prin
fâșii de cărămizi aparente așezate vertical din loc în loc, decorarea pereților
exteriori cu un brâu median cu motive decorative, care împrejmuiește toată
biserica. Reprezentative sunt: Bolnița Mănăstirii Cozia, Mănăstirea Mihai-Vodă
din București, Mănăstirea Arnota, actuala Catedrală Patriarhală.
b) stilul brâncovenesc: Sub domnia Sfântului
Constantin Brâncoveanu (1688-1714), stilul autohton se dezvoltă și se
maturizează, luând naștere stilul brâncovenesc. Monumentele brâncovenești au
plan treflat, un turn-clopotniță pe pronaos, pridvor deschis în față, sprijinit
pe coloane bogat ornamentate cu motive florale. Acest stil arhitectonic se
caracterizează prin armonia și eleganța proporțiilor, prin bogata ornamentație
exterioară a coloanelor din pridvor și a chenarelor de la uși și ferestre. Cele
mai reprezentative construcții bisericești în stil brâncovenesc sunt:
Mănăstirea Hurezi, Biserica Sfântul Gheorghe Nou din București (gropnița
domnească), Mănăstirea Brâncoveanu-Sâmbăta de Sus, Biserica Stavropoleos din
București (ctitoria arhimandritului grec Ioanichie).
4)
Declinul artei bisericești:
O dată cu domniile fanariote se
manifestă declinul artei bisericești atât în Moldova cât și în Țara Românească.
Această decădere s-a accentuat în secolul al XIX-lea, când se înregistrează
dispariția aproape totală a stilurilor românești, sub influențele artei
occidentale și rusești. În secolul al XX-lea renaște stilul bizantin-românesc
în arhitectura bisericească. Este perioada în care s-au restaurat unele biserici
și s-au construit altele.
5)
Bisericile de lemn, mărturii ale prezenței și continuității românești pe acest
pământ:
Parte componentă a artei populare românești, bisericile de lemn reprezintă o
sursă importantă pentru cunoașterea culturii Europei de Răsărit. Ele sunt
expresia unei tradiții arhitecturale românești, a continuității artei
construcțiilor în lemn. Planul este de tip navă, similar caselor țărănești, dar
adaptat cerințelor cultului creștin. Decorațiile exterioare ale stâlpilor de
susținere și ale ușilor bisericii sunt identice cu cele ale caselor. În toate
provinciile românești au fost construite biserici de lemn care, dincolo de
elementele comune (planul și împărțirea interiorului), au ca particularități
arhitectura și decorațiile specifice regiunilor respective. Elementele
specifice bisericilor din lemn, care dau acestora o deosebită valoare
artistică, constau în: proporționarea volumelor; îmbinarea cu măiestrie a
bârnelor masive; pridvorul deschis în partea de vest, prevăzut cu stâlpi de
susținere și cu o balustradă; înălțimea turnurilor (prezente mai ales în
Maramureș), și apoi, ca elemente de influență gotică, apariția turnulețelor în
secțiunea pătrată de la baza turnurilor (secțiune ce se continuă cu o galerie
cu arcade, deschisă, unde sunt așezate clopotele); acoperișurile largi, în
pante repezi, aplecate până aproape de pământ, sau acoperișul în poală dublă,
cu două rânduri de streșini, cea inferioară mai largă; decorurile exterioare
(crucea, brâul, soarele, pomul vieții, motivele geometrice), legate de texte
biblice; absența temeliei îngropate, fapt care face posibilă mutarea
bisericilor dintr-un loc în altul. Construcția bisericilor de lemn reflectă
armonia dintre elemente de teologie ortodoxă, utilitate și estetic.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu