PROFETUL IEZECHIEL
Iezechiel (=Dumnezeu este tare sau Dumnezeu întărește), contemporan cu Ieremia, dar cu
mult mai tânăr decât el, a fost deportat în Babilon cu 11 ani înainte de
dărâmarea Ierusalimului (586 î.Hr.); activitatea lui profetică s-a desfășurat
așadar printre exilați, pe o perioadă de 22 de ani. Privit cu neîncredere la
început, din cauza viziunilor și cuvântărilor sale pesimiste, Iezechiel va fi
recunoscut ca un adevărat profet abia după dezastrul dărâmării Ierusalimului,
în anul 586 î.Hr.; el avea să țină trează speranța unui viitor mai bun după
distrugerea regatului și a templului, demonstrând poporului că Dumnezeu este
credincios întru promisiunile sale, cu tot dezastrul ce s-a abătut asupra
poporului. Pentru acest rol al său, Iezechiel se numește profetul „fidelității
divine”.
Profetul trebuie apoi să lupte
din răsputeri împotriva falselor iluzii promovate de promisiunile
pseudo-profeților, care sperau că în curând se vor întoarce în patrie. Atunci
când totul se părea că este pierdut, Iezechiel arată că din casa lui David a rămas
o odraslă care, plantată pe un munte înalt, va umple pământul (Iezechiel 17).
În locul templului și al cultului distrus, el învață că va fi un templu nou, un
cult nou, o ordine nouă (capitolele 40 – 48).
Iezechiel se numără printre marile personalități religioase din Israel. Lui i se datorește faptul că deportații din Babilon nu au fost absorbiți de păgânism. În fața cultului seducător al babilonienilor, el insistă pentru respectarea cultului mozaic, alături de îndeplinirea legilor morale. De altfel, se pare că ar fi fost ucis în Babilon de către un judecător al poporului Israel, pentru că l-ar fi mustrat din pricina idolatriei.
Iezechiel se numără printre marile personalități religioase din Israel. Lui i se datorește faptul că deportații din Babilon nu au fost absorbiți de păgânism. În fața cultului seducător al babilonienilor, el insistă pentru respectarea cultului mozaic, alături de îndeplinirea legilor morale. De altfel, se pare că ar fi fost ucis în Babilon de către un judecător al poporului Israel, pentru că l-ar fi mustrat din pricina idolatriei.
Cartea lui Iezechiel constă din multe preziceri, acțiuni simbolice, viziuni și parabole.
Y Introducerea (capitolele 1 – 3) cuprinde chemarea profetului printr-o viziune
inaugurală. Slava lui Dumnezeu manifestată deasupra unui car tras de patru
ființe simbolice: om, leu, taur și vultur.
Y Partea I (capitolele 3 – 24) cuprinde profeții de amenințare împotriva regatului
Iuda și prezicerea dărâmării Ierusalimului, din cauza idolatriei, a corupției
conducătorilor și a corupției poporului întreg, simbolizat prin trei parabole
(lemnul viței de vie, femeia necurată și via: capitolele 15 – 17). Cu toate
acestea, Iezechiel arată că Dumnezeu este îndurător și cheamă la pocăință:
„Sufletul care păcătuieşte va muri. Fiul nu va purta nedreptatea tatălui, şi
tatăl nu va purta nedreptatea fiului. Celui drept i se va socoti dreptatea sa,
iar celui rău, răutatea sa. Dar dacă cel rău se întoarce de la nelegiuirile
sale pe care le-a făcut şi păzeşte toate legile Mele şi face ceea ce e bun şi
drept, el va trăi şi nu va muri. Nu se vor pomeni deloc nelegiuirile pe care el
le va fi făcut, ci va trăi pentru dreptatea pe care va fi făcut-o. Oare voiesc Eu
moartea păcătosului – zice Domnul Dumnezeu – şi nu mai degrabă să se întoarcă
de la căile sale şi să fie viu? Dar şi dreptul, dacă se va abate de la
dreptatea sa şi se va purta cu nedreptate şi va face toate acele ticăloşii pe
care le face nelegiuitul, va fi el oare viu? Toate faptele lui bune, pe care le
va fi făcut, nu se vor pomeni, ci pentru nelegiuirea sa, pe care va fi făcut-o,
şi pentru păcatele sale, pe care le-a săvârşit, va muri” (Iezechiel 18).
Y Partea a II-a (capitolele 25 – 32) cuprinde profețiile de amenințare împotriva
popoarelor păgâne, șapte la număr (Amonul, Moabul, Edomul, Filistenii, Tirul,
Sidonul, Egiptul).
Y În partea a III-a (capitolele 33 – 48), prin profeții de mângâiere, se
arată că Dumnezeu este credincios în promisiunile Sale. Dar pentru a se
împărtăși de promisiunile divine, evreii trebuie să se lepede de falsa
încredere în descendența lor din Avraam. Bunul Păstor, noul David, va lua locul
păstorilor celor răi (cap.34), Israel va fi ridicat la o glorie durabilă, în
opoziție cu Edomul, care va fi distrus (cap.35,36). Regenerarea și unirea lui
Israel se arată prin două parabole: viziunea oaselor celor morți care înviază
și unirea în mâna profetului a două toiege, simbolizând unirea celor două
regate (cap.37). Biruința lui Dumnezeu asupra vrăjmașilor Săi, reprezentați
prin Gog și Magog (cap.38). Capitolele 40 – 48 cuprind descrierea profetică a
noului regat, a noului templu și a cetății celei noi, al cărei nume va fi:
„Dumnezeu este aici”. Aceste capitole sunt simbolice și reprezintă o descriere
poetică a viitoarei împărății mesianice. Noul templu, construit pe „muntele cel
prea înalt” (care nu poate fi Sionul), nu are chivot al Legii; de asemenea,
izvorul cel minunat care adapă și face fertil pământul cel nou, împărțit în mod
egal între cele 12 seminții ale lui Israel și între străini, nu poate fi
înțeles decât în sens figurat. De altfel, Noul Testament întrebuințează
simbolurile lui Iezechiel ca să o descrie pe mireasa Mirelui (Apocalipsa 21)
sau pe Păstorul cel bun (Ioan 10).
Cu privire la ideile
mesianice, Iezechiel se aseamănă, dar în același timp se și deosebește
de profeții anteriori.
Ca și aceștia, Iezechiel pune restaurația națională pe același plan cu
venirea timpurilor mesianice, însă, ...în vreme ce până la el lucrarea divină se părea
că se va realiza o dată și definitiv, Iezechiel descoperă orizonturi succesive
și întrezărește o eră mesianică preparatorie, până la triumful definitiv al lui
Iahve.
Profeții mesianice în cartea lui Iezechiel:
1. Acela căruia I se cuvine
domnia:
„Ruină, ruină, ruină
voi face-o, așa va rămâne și nu va mai fi, până ce va veni Acela căruia i se
cuvine și i-o voi da lui” (Iezechiel 21: 27).
2. Păstorul cel bun:
Iezechiel vorbește și
el despre Robul Domnului – Ebed Iahve (ca și profetul Isaia) și despre Păstorul
cel bun (ca și profetul Ieremia), dar subliniază că Dumnezeu va pune pe robul
Său ca păstor peste oile Sale și va realiza un legământ al păcii care va pune
capăt războiului și nedreptății: „Eu voi veni să scap oile Mele, ca să nu mai
fie pradă şi voi judeca între oaie şi oaie. Voi pune peste ele un singur
păstor, care le va paşte; voi pune pe robul Meu David; el le va paşte şi el va
fi păstorul lor. Iar Eu, Domnul, le voi fi Dumnezeu, iar robul Meu David va fi
împărat între ei. Eu, Domnul, am grăit acestea. Voi încheia cu acela legământul
păcii şi voi depărta din ţară fiarele sălbatice, încât oile Mele să trăiască în
siguranţă în pustiu şi să doarmă în pădure” (Iezechiel 34: 22-25).
3. Apă și duh:
„Vă voi stropi pe voi
cu apă curată şi vă veţi curăţi de toate întinăciunile voastre şi de toţi
idolii voştri vă voi curăţi. Vă voi da inimă nouă şi duh nou voi pune
înlăuntrul vostru; voi lua din trupul vostru inima cea de piatră şi vă voi da o
inimă de carne. Și Duhul Meu voi insufla în voi, ca să umblaţi după legile Mele
şi să păziţi rânduielile Mele” (Iezechiel 36: 25-27).
4. Legământul cel nou:
Iezechiel vorbește și
el despre Noul Legământ – Berith Chadașa
(ca și profetul Ieremia), numindu-l în același timp „legământ de pace” (Berith șalom): „Voi încheia cu ei un legământ de pace, legământ veşnic voi avea cu ei. Și vor avea sfintele Mele pentru totdeauna şi voi aşeza în mijlocul lor locaşul Meu pe veci. Fi-va locaşul Meu la ei şi voi fi Dumnezeul lor, iar ei vor fi poporul Meu” (Iezechiel 37: 26, 27).
(ca și profetul Ieremia), numindu-l în același timp „legământ de pace” (Berith șalom): „Voi încheia cu ei un legământ de pace, legământ veşnic voi avea cu ei. Și vor avea sfintele Mele pentru totdeauna şi voi aşeza în mijlocul lor locaşul Meu pe veci. Fi-va locaşul Meu la ei şi voi fi Dumnezeul lor, iar ei vor fi poporul Meu” (Iezechiel 37: 26, 27).
5. Apa cea vie:
În capitolul 47
profetul Iezechiel descrie viziunea unui „izvor de apă” ieșind
din altarul templului, care, mărindu-se, devine fluviu și curge spre marea moartă, însănătoșind apa și umplându-o de pești. Pe ambele maluri ale râului sunt copaci mulți și pomi ai căror frunze nu se vor veșteji, nici se va sfârși rodul lor. Sfinții Părinți, atribuind o însemnătate simbolică textului, spun că apa ce izvorăște din templu arată că de la iudei vine mântuirea, apa care sfințește simbolizând învățătura Mântuitorului.
din altarul templului, care, mărindu-se, devine fluviu și curge spre marea moartă, însănătoșind apa și umplându-o de pești. Pe ambele maluri ale râului sunt copaci mulți și pomi ai căror frunze nu se vor veșteji, nici se va sfârși rodul lor. Sfinții Părinți, atribuind o însemnătate simbolică textului, spun că apa ce izvorăște din templu arată că de la iudei vine mântuirea, apa care sfințește simbolizând învățătura Mântuitorului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu