Duminica
si praznicele împărătești
A.
Generalități:
1. Ce sunt sărbătorile? (servatoria,
de la servo,-are, a păstra, a conserva, a respecta). Sunt acele zile liturgice mai
importante din cursul anului bisericesc, care sunt închinate comemorării
faptelor sau momentelor de căpetenie din istoria mântuirii (de exemplu Nașterea
Domnului, Învierea Sa, etc.) și a principalelor persoane sfinte (Mântuitorul,
Sfinții cei mai venerați de credincioși, etc.) / Sf. Liturghie / zile de odihnă
/ slujbe mai pe larg / cruce roșie în calendar, simplă, cu una sau două
paranteze.
2. Vechimea și
universalitatea sărbătorilor.
3. Instituirea sărbătorilor creștine: la început ca prelungiri ale
sărbătorilor iudaice (duminica, Paștile și Rusaliile, singurele sărbători
generale din primele trei secole). Abia în sec.III apare sporadic și un alt
praznic, Epifania sau Teofania. În sec.II apar primele sărbători de origine pur
creștină, cele ale Sfinților Martiri și Mărturisitori, cea mai veche consemnată
în documente fiind sărbătoarea Sfântului Policarp, Episcopul Smirnei (+155). În
sec.IV, după încetarea persecuțiilor, apar sau se generalizează noi sărbători,
închinate Mântuitorului, Sfintei Cruci, Maicii Domnului, Sfinților Îngeri,
sfinților. Până în sec.VI, Calendarul creștin este aproape definitiv format în
ceea ce privește sărbătorile mari de peste an. 4. Cele mai vechi liste de
sărbători creștine: minologhioane, heortologii, martirologii, sinaxare, calendare.
Un rol decisiv în formarea Calendarului (Sinaxarului) ortodox de astăzi l-a
avut Simeon Metafrastul (sec.X), opera lui fiind revizuită apoi de Nicodim
Aghioritul (sec.XVIII). 5. Funcțiile sărbătorilor: a) comemorativă; b)
latreutică; c) instructiv-educativă; d) soteriologică. 6. Împărțirea
sărbătorilor: a) după dată: cu dată fixă și cu dată schimbătoare; b) după
obiectul și importanța lor: sărbători domnești sau praznice împărătești
(închinate persoanelor Sfintei Treimi și mai ales principalelor evenimente din
viața pământească și activitatea Mântuitorului, ori din istoria Bisericii) și
sărbătorile Sfinților (dintre care sărbătorile Maicii Domnului sunt considerate
de unii tot sărbători domnești); c) după bogăția și solemnitatea slujbelor
divine: sărbători mari, cu cruce roșie între două paranteze (cele ale
Mântuitorului și ale Maicii Domnului, la care se adaugă Nașterea și Tăierea
Capului Sf. Ioan Botezătorul, precum și Sf. Apostoli Petru și Pavel; slujba
este cu priveghere – Vecernie mică și Vecernie mare, litie, polieleu,
Evanghelie și Slavoslovie mare), sărbători mijlocii (Sărbătorile Sfinților cu
priveghere și polieleu, notate cu cruce roșie cu o paranteză, și Sărbătorile
Sfinților fără priveghere – cu o singură Vecernie –, dar cu polieleu,
Evanghelie și Slavoslovie mare, notate cu cruce roșie simplă), sărbători mici
(Sărbătorile sfinților cu stihirile pe șase – la „Doamne, strigat-am...” – și
cu Slavoslovie mare – doxologie cântată – și Sărbătorile sfinților cu stihirile
pe șase dar fără Slavoslovie mare – doxologie citită – ambele cu cruce neagră,
cu paranteză sau simplă).
B. Duminica, sărbătoarea săptămânală a creștinilor:
1. Temeiurile
instituirii duminicii ca sărbătoare săptămânală:
a) ziua Învierii Domnului;
b) prima zi a creației lumii (Sf. Iustin Martirul și Filozoful) sau începutul
zilelor (Sf. Vasile Cel Mare);
c) ziua Pogorârii Duhului Sfânt și a întemeierii Bisericii. E sărbătoarea Sfintei
Treimi – ziua în care prăznuim zidirea lumii de către Tatăl, răscumpărarea lumii
prin Fiul și sfințirea ei prin Sfântul Duh.
2. Vechimea sărbătorii: După Învierea Sa,
Mântuitorul Se arată Apostolilor fără Toma în duminica Învierii, apoi Apostolilor împreună cu Toma după opt zile, tot
duminică și aproape la aceeași oră, în foișorul unde avusese loc Cina cea de Taină și unde fusese instituită Taina
Euharistiei. La aceasta s-a adăugat și Pogorârea Duhului Sfânt în
Duminica Cincizecimii, când Apostolii se găseau din nou adunați în foișorul Cinei.
Toate acestea au determinat consacrarea duminicii ca zi de adunare a Sfinților Apostoli și a primei
comunități creștine, pentru sărbătorirea Învierii Domnului. De asemenea, în nădejdea Parusiei apropiate, primii
creștini, urmând pilda Apostolilor, se adunau în fiecare duminică, așteptând venirea
Domnului. Duminica a devenit astfel ziua de adunare a primilor creștini, și implicit ziua
lor de cult, în care se făcea frângerea pâinii, iar mai târziu ziua de odihnă, care înlocuiește sabatul
iudaic, așa cum scrie și Sf. Ignatie Teoforul (+107): „Așadar, cei care au trăit în
rânduielile cele vechi (adică evreii) și au venit la nădejdea cea nouă, să nu mai țină sâmbăta, ci
duminica, în care și viața noastră a răsărit prin El...”. Constantin cel Mare va consfinți oficial
duminica, în anul 321, ca zi de odihnă pentru întreg imperiul.
3. Numirile sărbătorii:
a) prima a sabatului (de la evrei), sau
prima zi a săptămânii (așa cum găsim în Evenghelii);
b) denumire specific creștină: Ziua Domnului sau duminica (Dominica
Dies) (așa cum găsim în Apocalipsa 1 sau în
Didahia celor 12 Apostoli);
c) denumirea creștină a alternat cu cea păgână: Ziua Soarelui; Sf. Iustin Martirul și Filozoful (și apoi Tertulian) întrebuințează denumirea Dies Solis atunci când se
adresează păgânilor, dar arată, ca și Sf. Ambrozie al Milanului,
că „această zi o luminează Hristos, Soarele dreptății”; această denumire este înlocuită cu totul începând cu
sinodul I ecumenic, care generalizează
numirea creștină a duminicii, dar a supraviețuit la unele popoare de
limbi germanice, creștinate mai târziu (germ.,
engl., oland., sued., norv.);
d) numiri poetice ale duminicii: ziua a
opta, ziua pâinii, împărăteasa zilelor, începutul zilelor, etc.
4. Caracterul
sărbătorii
și modul sărbătoririi
în vechime:
caracter jubiliar, sărbătoarea triumfului vieții asupra morții (interzicerea postului, a
metaniilor mari); modul sărbătoririi: participarea la Liturghie, zi
de repaus, fără petreceri, jocuri, spectacole, ci acte
de pietate și milostenie.
5. Șirul
duminicilor din cursul anului bisericesc: 52 sau 53 de duminici, în trei grupe:
a) prima grupă:
cele 8 duminici din perioada Penticostarului (Duminica Învierii, Duminica Sf.
Ap. Toma, Duminica Mironosițelor,
Duminica Slăbănogului,
Duminica Samarinencii, Duminica Orbului din naștere,
Duminica Sf. Părinți
de la Sinodul I ecumenic, Duminica Rusaliilor);
b) a doua grupă:
între 28 și 38 duminici
din perioada Octoihului sau duminicile de după
Rusalii, începând cu Duminica Tuturor Sfinților
și până
la prima duminică
din Triod, a Vameșului
și a
Fariseului; din maximul de 38 de duminici se scad 6 (duminicile dinainte și
după: Înălțarea
Sfintei Cruci, Nașterea
Domnului și Botezul
Domnului) și se ajunge la
32 de duminici numerotate după
Rusalii (de la 14 septembrie se fac unele inversiuni de numerotare);
c) a treia grupă:
cele 10 duminici din perioada Triodului; primele patru: Duminica Vameșului
și a Fariseului
(a 33-a după Rusalii),
Duminica Fiului Risipitor (a 34-a după
Rusalii), Duminica Înfricoșătoarei
Judecăți (a 35-a după
Rusalii sau a Lăsatului
sec de carne), Duminica Izgonirii lui Adam din rai (sau a Lăsatului
sec de brânză); ultimele șase
duminici: Duminica I a Postului (Duminica Ortodoxiei, a reabilitării
cultului icoanelor prin sinodul din 842-843 de la Constantinopol), Duminica a
II-a a Postului (a Sf. Grigorie Palama), Duminica a III-a a Postului (a Sfintei
Cruci), Duminica a IV-a a Postului (a Sf. Ioan Scărarul),
Duminica a V-a a Postului (a Cuvioasei Maria Egipteanca), Duminica a VI-a a
Postului (a Floriilor).
C.
Praznice împărătești cu date fixe:
1. Nașterea
Domnului (25 decembrie):
e mai nouă decât Paștile (se punea accent pe moarte, nu pe naștere); cea mai
veche mărturie: sec.III, când 20.000 de mucenici au ars de vii în Nicomidia,
sub Dioclețian și Maximian, într-o biserică în care se adunaseră să prăznuiască
Nașterea Domnului; în Apus, Nașterea Domnului s-a serbat de la început la 25
decembrie (după o tradiție veche, care spune că atunci s-a născut Iisus), dar
în Răsărit, până în a doua jumătate a secolului IV, Nașterea era serbată
împreună cu Botezul, pe 6 ianuarie, numindu-se sărbătoarea Arătării Domnului
(teofania); de fapt și în Apus, și în Răsărit, Nașterea Domnului se serba după
aceeași regulă, adică la solstițiul de iarnă, numai că orientalii au fixat-o
după vechiul calcul egiptean la 6 ianuarie, pe când Apusul a recalculat-o în
funcție de data exactă în care cădea atunci solstițiul (25 decembrie); în
Răsărit, Nașterea Domnului s-a serbat separat de Botezul Domnului pentru prima
oară prin 375, în Biserica din Antiohia, apoi la Constantinopol în 379 (când
Grigorie de Nazianz a ținut acea predică festivă ce a inspirat pe Cosma Melodul
să compună Canonul Nașterii: Hristos Se naște, slăviți-L...), apoi în sec.V în
Bisericile Alexandriei, Ierusalimului, după care s-a generalizat; în plus, s-a
fixat data de 25 decembrie și pentru a contrabalansa sărbătorile solare ale
păgânilor; o altă explicație simbolică, plecând de la cuvintele Sf. Ioan
Botezătorul: Aceluia se cade să crească, iar mie să mă micșorez: Nașterea Sf.
Ioan Botezătorul este fixată pe 24 iunie, momentul solstițiului de vară, când
zilele încep să descrească, iar Nașterea Domnului după solstițiul de iarnă,
când zilele încep să crească; o dată fixată data de 25 decembrie, s-au fixat în
funcție de ea și alte sărbători legate de Nașterea Domnului (Tăierea-împrejur,
Întâmpinarea Domnului, Buna Vestire, Nașterea Sf. Ioan Botezătorul), precum și
cele două duminici de dinainte (Duminica Sfinților Strămoși și Duminica
Sfinților Părinți după trup ai Domnului), ca și Duminica de după Naștere (Fuga
în Egipt); ca mod de sărbătorire: în ajun era post total, se botezau
catehumenii (ca și la Paști și la Rusalii), se citeau Ceasurile mari sau
împărătești (la care participau
împărații), se mergea cu icoana Nașterii; s-a instituit apoi și Postul Crăciunului,
de 40 de zile; în schimb, de la Crăciun până în ajunul Botezului se interzicea
postul și plecarea genunchilor.
2.
Tăierea-împrejur a Domnului (1 ianuarie): în a opta zi de la Naștere, după Legea
Veche, când i s-a pus numele Iisus (Mântuitor); sărbătoarea era generalizată în
sec.V, când avem predici ținute cu prilejul ei, de exemplu de patriarhul Proclu
al Constantinopolului; la început creștinii posteau, ca să se opună păgânilor
care serbau pe zeii Ianus, Pan, Bachus (vezi Revelionul); apoi nu s-a mai
postit, fiind zi de praznic și de bucurie; la 1 ianuarie s-a adăugat și
sărbătoarea Sf. Vasile; de asemenea, începe și anul civil (Tedeum).
3. Botezul
Domnului (6 ianuarie): - Epifania, Teofania, Arătarea Domnului; este atestată prima dată
de Clement Alexandrinul, în Alexandria (vechii păgâni de aici serbau la 6
ianuarie nașterea Eonului, corespunzând sărbătorii mai vechi a lui Osiris, zeul
protector al Alexandriei; era sărbătoare de origine solară, iar solstițiul de
iarnă era atunci la 6 ianuarie); Sf. Grigorie Taumaturgul (sec.III) are o predică
la această sărbătoare; e pomenită în Testamentum Domini și în Constituțiile
Apostolice; apusenii au luat-o în sec.IV de la răsăriteni, dându-le în schimb
sărbătoarea Nașterii de la 25 decembrie; în Apus, Epifania a devenit cu timpul
„Sărbătoarea celor trei magi”; Epifania se mai numea sărbătoarea luminării,
deoarece în vechime se făcea botezul solemn al catehumenilor, în ajun se
sfințeau apele (aghiazma mare de azi), iar catehumenii posteau (postul de pe 5
ianuarie, azi); se săvârșeau Ceasurile mari sau împărătești, iar pe 6 ianuarie
se vestea în biserici data Paștilor și a începutului Postului Mare (primite de
la episcopul Alexandriei).
4.
Întâmpinarea Domnului (2 februarie): prima menționare a ei apare în
jurnalul de călătorie al pelerinei Egeria, sec.IV, apoi într-o predică a Sf.
Chiril al Ierusalimului, pe la aceeași dată, și într-o omilie a Sf. Ioan Gură
de Aur la sărbătoarea „Curățirii Mariei”; în Apus e introdusă de papa Gelasiu
la sfârșitul secolului V, pentru a înlocui vechea sărbătoare păgână a
Lupercaliilor (se înlocuia practica lustrațiunilor păgâne cu sărbătoarea
curățirii Fecioarei, păstrându-se și făcliile tradiționale, motiv pentru care
se mai numea „Sărbătoarea luminilor”); generalizarea sărbătorii în Răsărit se
face în sec.VI (împăratul Justinian schimbă data de la 14 februarie la 2
februarie); la 3 februarie se sărbătoresc dreptul Simeon și proorocița Ana.
5. Schimbarea
la față (6 august):
pe muntele Tabor, în fața lui Petru, Iacov și Ioan; se pare că a fost la
început aniversarea anuală a sfințirii bisericii zidite în sec.IV de Sfânta
Elena pe locul schimbării la față de pe muntele Taborului; e menționată în
sec.V (cuvântări festive în cinstea ei de la patriarhul Proclu al
Constantinopolului, Chiril al Alexandriei, Leon cel Mare), apare în sinaxarele
constantinopolitane în sec.VIII, ca și într-o predică a Sf. Andrei Criteanul
(sec.VIII); sărbătoarea e generalizată în tot Răsăritul până în sec.VIII, când
Ioan Damaschinul și Cosma Melodul compun imne în cinstea ei; în Apus se
generalizează mult mai târziu, când papa Calist III o consacră definitiv, drept
mulțumire pentru biruința oștilor creștine asupra turcilor la Belgrad, în 1456.
6. Înălțarea Sfintei Cruci
(14 septembrie)
D.
Praznicele împărătești cu dată schimbătoare:
1.
Duminica Floriilor (Intrarea Domnului în Ierusalim, Duminica Stâlpărilor): este menţionată abia
în sec. IV; deşi nu este amintită în Constituţiile Apostolice, Epifanie îi
dedică două predici, iar Egeria ne dă ample relatări despre ea; în cinstea
acestei zile au mai ţinut cuvântări Sf. Ioan Hrisostom, Sf. Ambrozie, Sf.
Chiril al Alexandriei, iar mai târziu Isidor de Sevilia; în vechime se numea
Duminica aspiranților sau a candidaților la botez (mergeau la episcop, cerând
să fie botezați), și Duminica grațierilor (împărații acordau grațieri); se aduc
la biserică ramuri de salcie, în amintirea ramurilor de finic și de măslin cu
care a fost întâmpinat Mântuitorul la intrarea Sa în Ierusalim.
2.
Sfintele Paști:
a) Paști vine de la Pesah (evr.) = trecere;
evreii numeau Paști (Pascha) sau Sărbătoarea Azimelor sărbătoarea lor anuală în
amintirea trecerii prin Marea Roșie și a eliberării lor din robia Egiptului,
care se prăznuia la 14 Nisan și coincidea cu prima lună plină de după
echinocțiul de primăvară; termenul ebraic de Paști a trecut în vocabularul
creștin, pentru că evenimentele comemorate în sărbătoarea noastră, adică
Patimile, Moartea și Învierea Domnului au coincis cu Paștile evreilor din anul
33; Sf. Apostol Pavel raportează Paștele evreiesc la Hristos și îndeamnă pe
creștini la sărbătorirea lui într-un spirit nou: Iată, Hristos, Paștile nostru,
S-a jertfit pentru noi; să prăznuim deci, nu cu aluatul cel vechi, nici cu
aluatul răutății și al vicleșugului, ci cu azimele curăției și ale adevărului
(1 Corinteni 5); despre serbarea Paștilor la primii creștini mai găsim mărturii
în Constituțiile Apostolice, Canoanele apostolice, canonul I al Sinodului din
Antiohia, etc.; se pare că numirea de Paști a fost aplicată de primii creștini,
la început, comemorării anuale a Cinei celei de Taină din Joia Mare;
comemorarea anuală a Cinei stă astfel la originea sărbătorii creștine a
Paștilor, în primele trei-patru veacuri ea precedând ceea ce mai târziu se va
numi „Paștile Crucii” (adică comemorarea Patimilor) și „Paștile Învierii” (comemorarea
Învierii); comemorarea Cinei prin mesele rituale din seara zilei de 13 Nisan a
început să dispară prin reglementarea duratei Postului Paștilor, fiind
interzisă prin canonul 50 al Sinodului din Laodiceea (sec.IV), pentru că
întrerupea postul; așadar, primii creștini înțelegeau prin Paști nu doar
Învierea, ci și Cina și Patimile, de aceea Săptămâna Patimilor era numită de ei
și Săptămâna Paștilor;
b) data și modul sărbătoririi:
quartodecimanii serbau Paștile Crucii la 14 Nisan, odată cu iudeii, apoi
Paștile Învierii la 16 Nisan, indiferent de ziua săptămânală în care ar fi
căzut aceste date; alți iudaizanți mai moderați, protopashiții, serbau Paștile
duminica, dar aveau grijă ca acea duminică să cadă totdeauna în Săptămâna
Azimelor iudaice, chiar când aceasta, din cauza calendarului eronat al
evreilor, cădea înainte de echinocțiul de primăvară; cei mai mulți însă serbau
Paștile Crucii în vinerea cea mai apropiată de 14 Nisan, iar Paștile Învierii
în duminica următoare; sinodul I ecumenic uniformizează data Paștilor: duminica
imediat următoare lunii pline după echinocțiul de primăvară (dacă atunci era 14
Nisan, în următoarea duminică); astfel, când luna plină coincide cu echinocțiul
(21 martie) și e sâmbătă, Paștele poate fi serbat – cel mai devreme – pe 22
martie (4 aprilie pe stilul nou), iar când luna plină a fost pe 20 martie, și
următoarea lună plină, pe 19 aprilie, coincide cu o zi de luni, atunci Paștele
va fi serbat – cel mai târziu – pe 25 aprilie (8 mai pe stilul nou); în ceea ce
privește modul sărbătoririi, Paștele era prăznuit ca o zi de mare bucurie;
aveau loc Botezul catehumenilor și reprimirea penitenților; întreaga Săptămână
Luminată se săvărșea Sfânta Liturghie, iar până la Rusalii erau interzise
metaniile și ajunările.
3.
Înălțarea Domnului:
numită în popor și Ispas, cade
totdeauna în Joia săptămânii a șasea după Paști, la 40 de zile după Înviere;
este amintită de Constituțiile Apostolice și de Eusebiu de Cezareea în anul
332, dar pe atunci se serba odată cu Rusaliile; Sf. Ioan Gură de Aur ne-a lăsat
o frumoasă predică la această sărbătoare, pe care el o numește „cinstită și
mare”; în secolele IV-V Înălțarea se desparte de Rusalii, căci pe vremea
Fericitului Augustin serbarea ei în ziua a 40-a după Paști era generalizată; în
sec.VI Roman Melodul compune Condacul și Icosul sărbătorii, iar imnografii din
secolele următoare compun canoanele din slujba Înălțării; împărăteasa Elena
ridică pe muntele Eleonului sau al Măslinilor o vestită biserică a Înălțării
(Eleona).
4.
Rusaliile: Duminica Cincizecimii sau a Pogorârii Sfântului Duh, numită în popor și Duminica Mare; evenimentul e descris în
Faptele Apostolilor 2: 1-4, tot acum întemeindu-se și Biserica (3000 de oameni
devin creștini la predica Apostolului Petru); Rusaliile sunt sărbătorite încă
din vremea Sfinților Apostoli, ca o încreștinare a sărbătorii iudaice
corespunzătoare (Fapte 20: 16, 1 Corinteni 16: 8); această sărbătoare e
amintită de Constituțiile Apostolice, Sf. Irineu, Tertulian, Origen, Sf.
Epifanie, etc. (can.20 sin. I ec. oprește îngenuncherea în ziua Rusaliilor); la
biserică se aduc frunze verzi de tei sau de nuc, simbolizând limbile de foc
coborâte peste Apostoli; în sâmbăta precedentă sunt Moșii de vară.
5 Sfânta
Treime: în Lunea Rusaliilor,
Biserica prăznuiește pe Sfântul Duh,
de aceea se mai numește și Lunea Sfântului Duh, ca în Penticostar; denumirea de
Sfânta Treime, din calendarele românești, reprezintă probabil o influență
catolică.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu