Caderea Constantinopolului
1. Înaintarea turcilor în imperiu
și stabilirea capitalei lor la Adrianopol (1365). Ioan al V-lea Paleologul cere
disperat ajutor, și chiar îmbrățișează în 1369 ritul latin, împreună cu familia
sa. În 1371 ajunge vasal turcilor, plătind tribut. Manuil al II-lea Paleologul,
urmașul lui, a plecat să cerșească ajutor pe la curțile din Apus, dar fără
rezultat. Sultanul Murad al II-lea asediază în 1422 Constantinopolul, dar se
retrage. Încercarea disperată a împăratului Ioan al VIII-lea Paleologul de a
obține, prin unirea de la Ferrara-Florența (1438 – 1439), ajutor militar din
Apus, a dat greș. În 1446, Murad al II-lea pustii cea mai mare parte a
ținuturilor grecești, robind peste 60.000 de creștini. După înfrângerea de la
Varna (1444), a urmat cea de la Cossovopolie, din 1448, unde armata creștină
condusă de Iancu de Hunedoara a fost învinsă. În 1449 este încoronat ultimul
împărat bizantin, Constantin XI Dragases, care repurtase în Moreea și centrul
Greciei succese răsunătoare, dar și în tabăra turcilor vine în 1451 tânărul
Mahomed al II-lea, în vârstă de 21 de ani, energic și bun tactician, cu o
aleasă pregătire militară.
2. Ca să-i fie mai ușor la
împresurarea Bizanțului, Mahomed a construit pe țărmul european al Bosforului
fortăreața Rumeli-Hisar, în formă de triunghi, având în cele trei unghiuri și
câte un turn. Nicio corabie nu mai putea intra în port fără să nu fi fost
vămuită de sultan. Acesta face inofensive și armatele creștine din Moreea,
pentru a preveni trimiterea de ajutoare din partea despotului Peloponezului,
Dimitrie Paleologul, fratele împăratului. Mahomed cheamă specialiști pentru
pregătirea asaltului, printre care și tunarul Orban, care-și oferise inițial
serviciile bizantinilor, dar pentru că aceștia nu aveau bani, a trecut la
turci. Tunul cel mare va ajunge în fața zidurilor Constantinopolului tras de 70
de perechi de boi și de 2000 de bărbați. Ghiulelele lui cântăreau între 600 –
900 kg.
3. Ajutoarele din Apus nu au
venit. Papa nu voia să trimită nimic până nu se confirma unirea, ajutoarele cu
alimente din partea regelui Aragonului nu au mai ajuns la timp. În locul lor
apăru cardinalul Isidor cu bula de unire, care mai mult întărâtă spiritele.
Occidentul nu era interesat de salvarea Imperiului bizantin, pe care îl
cucerise deja economic, îndeosebi prin Veneția și Genova, înainte ca turcii să
cucerească teritoriul său. Singurul ajutor au fost două vapoare cu 700 de
oameni aduși de genovezul Giovanni Giustiniani Longo, care au intrat în Cornul
de Aur înainte de a începe asediul.
4. Populația capitalei se ridica
la aproape 50.000, și dintre aceștia numai vreo 5000 erau în stare să poarte
arme. La acțiunea de apărare au participat în diferite forme chiar și femeile
și copiii. Turcii, în jur de 200.000, au luptat atât pe uscat, unde au distrus
ultimele construcții creștine din jurul zidului lung de 7 km în vestul
orașului, cât și pe apă. Stricăciunile produse de tunuri întimpul zilei erau
refăcute noaptea de creștini. Șase săptămâni au durat atacurile. Asaltul din
noaptea de 18 aprilie a fost respins de bizantinii conduși de Giustiniani
Longo, având ca rezultat peste 200 de morți din partea turcilor și niciunul
dintre creștini. După două zile, patru vase genoveze reușesc să spargă blocada
sutelor de vase inamice și să incendieze cu foc grecesc multe dintre ele,
întorcându-se înapoi nestricate, sub ochii furioși ai sultanului. Dar în
noaptea de 21 spre 22 aprilie, turcii transportă 70 de vase pe colina din Pera,
cu ajutorul unui sistem de scripeți, făcându-le apoi să alunece în Cornul de
Aur, de unde puteau controla toate manevrele bizantinilor. Intrarea în port era
blocată însă de bizantini cu lanțuri metalice. Dar după alte trei atacuri
nereușite, în seara de 23 mai lanțurile din portul orașului nu au mai fost
pentru turci o piedică. Îngrijorat de zvonurile pregătirii unei cruciade
creștine, Mahomed a hotărât asaltul general pe data de 29 mai. În noaptea de 28
spre 29 mai autoritățile civile și religioase ale Constantinopolului, în frunte
cu împăratul, au participat la o Liturghie solemnă, ultima din catedrala Sfânta
Sofia, s-au împărtășit cu toții și au plecat la apărarea orașului. Între orele
1 și 2 noaptea, turcii au atacat în trei locuri deodată. Lângă poarta Sfântului
Roman, unde lupta împăratul, a fost rănit și scos din luptă Giustiniani Longo.
Prima intrare, drumul spre Adrianopol, a cedat. Deși rugat să se retragă pentru
a recuceri ulterior orașul, împăratul nu a vrut să-și părăsească soldații. Nu
se va ști niciodată dacă poarta Sf. Roman a rămas ori nu deschisă în urma unei
ieșiri a apărătorilor contra turcilor. Împăratul a luptat alături de soldații săi
până la sfârșit. Trupul său nu a mai fost găsit.
5. În zorii zilei de 29 mai 1453,
marți, după Rusalii, turcii și-au făcut apariția în oraș. Istoricul Ducas,
amintind cuvintele spuse de Lucas Notaras în 1452 în fața cardinalului Isidor,
mai bine să vedem în mijlocul orașului domnind turbanul turcilor decât mitra
latinilor, afirmă că nici în aceste momente tragice grecii nu ar fi primit
unirea cu latinii. Au pierit atunci în Constantinopol peste 4000 de creștini,
iar alte mii au fost înrobiți și vânduți ca sclavi. O mulțime mare de oameni se
adăpostiră în Sfânta Sofia. Istoricii Sphrantzes și Critobul spun că în
momentul în care au văzut pe turci îndreptându-se asupra lor, unii din preoții
care slujeau Sfânta Liturghie în catedrala Sf. Sofia au luat Sfintele Taine și
s-au îndreptat spre peretele de miazăzi, care s-a deschis și i-a cuprins, și
acolo vor rămâne până ce clădirea va fi iarăși biserică sfințită. Sultanul a
intrat în Sfânta Sofia a doua zi, și, după ce mustră aspru un turc ce strica
mozaicul, se îndreptă cu fața spre Mecca, și punând un imam să rostească
predica în numele profetului Mahomed, declară catedrala moschee (în 1924 Kemal
Atatürk a declarat-o muzeu național).
6. Astfel a luat sfârșit Imperiul
bizantin, care, în existența lui de mai bine de o mie de ani, a răspândit
creștinismul în lume, l-a apărat de erezii prin stabilirea dogmelor în cele
șapte sinoade ecumenice, a fost un centru de cultură și civilizație pentru
popoarele din răsărit, cărora le-a lăsat ca moștenire tradiții și principii de
viață creștine ce se vor dovedi salvatoare în vremurile ce vor urma.
7. Au fost istorici care au
afirmat că turcii au fost mai puțin duri cu Bizanțul decât fuseseră cruciații
(Uspenski). Mahomed al II-lea a protejat Biserica Sfinților Apostoli de jaf,
lăsând-o în seama creștinilor, la fel și bisericile din cartierul mănăstirii
Studion, precum și cele din Fanar. El s-a gândit să stabilească un statut
juridic Bisericii creștine în cadrul noului Imperiu turc, astfel încât le ceru
ortodocșilor să-și aleagă un patriarh (ultimul, Grigorie III Mammas, unionist,
părăsise orașul în 1450 din cauza opoziției populației față de unirea cu
latinii).
8. În 1454 va fi ales ca patriarh
Ghenadie Scholarios (fost participant la sinodul unionist din Ferrara-Florența
ca secretar al împăratului Ioan VIII Paleologul, devenit, după moartea
mitropolitului Marcu Eugenicu al Efesului, conducătorul ortodocșilor
antiunioniști. El condamnase falsa unire în lucrarea sa Despre purcederea Sf.
Duh, spunând: Nicio nenorocire nu a fost pentru noi mai rea decât aceasta. Ea
este mai rea decât foametea, chinurile și decât mii de morți. Iar unioniștilor
le spusese: Iau martor pe Dumnezeu că faceți o unire rea: veți fi pierduți).
9. Catedrala patriarhală a fost
la început biserica Sf. Apostoli, (zidită de Constantin cel Mare și restaurată
de Justinian cel Mare, jefuită însă de cavalerii cruciadei a IV-a în 1204),
apoi din 1455 mănăstirea Pammakaristos (a Prea Fericitei Fecioare), până în
1587 (în 1591 devine moschee). Din 1600 catedrala patriarhală s-a mutat in
biserica Sf. Gheorghe, în cartierul grec al Fanarului.
10. Sultanul a fixat prin porunci
scrise (Berat) statutul juridic al Bisericii Ortodoxe în Imperiul otoman.
Patriarhul era scutit de impozite și devenea Etnarh – conducător religios și
politic al creștinilor din Imperiu, putând să judece pe creștini. (Mai târziu,
din cauza rivalităților, unii patriarhi au ajuns să ofere sultanului un dar sau
peșcheș, care pe la mijlocul secolului al XVI-lea ajunsese la 4000 de ducați,
ceea ce a dus la sărăcirea Scaunului ecumenic). Bisericii ortodoxe i s-a lăsat
libertatea cultului și organizării, precum și locașele de cult (deși ulterior
multe vor deveni moschei). În urma unor discuții pe care Mahomed al II-lea le-a
avut cu patriarhul Ghenadie al II-lea Scholarios, acesta din urmă a scris
pentru sultan, la cererea lui, o scurtă Mărturisire sau expunere a credinței
creștine, cu titlul Despre calea mântuirii oamenilor, împărțită în 12 capitole
și socotită de unii teologi ca cea dintâi scriere simbolică a Bisericii
ortodoxe, după Simbolul niceo-constantinopolitan.
11. Patriarhul ecumenic se
substitui astfel împăratului bizantin, și pe măsură ce Imperiul otoman creștea,
autoritatea patriarhului se întindea tot mai mult, Biserici din Peninsula
Balcanică ce se bucuraseră înainte de semi-independență sau autocefalie
reintrând în sfera de conducere a Patriarhiei Ecumenice (de la care primeau
acum Sfântul Mir, pe care mai înainte și-l pregăteau singure). Astfel,
Patriarhul ecumenic devenea căpetenia politică și pentru creștinii din
Patriarhiile Alexandriei, Antiohiei și Ierusalimului, patriarhii respectivi
păstrându-și numai drepturile religioase. (Această situație privilegiată a
patriarhului ecumenic a durat până în 1923, când Turcia a devenit republică sub
Kemal Atatürk).
12. În schimbul privilegiilor
acordate patriarhului, creștinii nu aveau voie să combată credința musulmană,
nici să înființeze biserici noi, iar pe cele vechi le puteau repara numai cu
acordul turcilor. Crucile de pe turle au fost scoase, tragerea clopotelor
interzisă. Creștinii (numiți ghiauri, adică necredincioși) nu erau acceptați în
funcții publice sau în armată, decât renunțând la credința lor. În schimb li se
cereau numeroase biruri (haraci), dintre care cel mai greu a fost birul sau darea
sângelui (luarea cu forța a copiilor creștini pentru trupele de ieniceri, sau a
fetelor în haremuri).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu