Metode si
instrumente complementare de evaluare
La disciplina religie, putem folosi metode
alternative de evaluare. Aceste metode şi le poate propune fiecare profesor
în parte.
Metodele
alternative prezintă unele valenţe formative, deosebite:
V pun în aplicare abilităţile practice ale elevilor;
V oferă profesorului o imagine şi informaţii aduse la zi;
V pe baza acestor informaţii profesorul îşi fundamentează judecăţi de valoare
apreciind obiectiv achiziţiile elevilor şi progresele realizate;
V oferă elevului şansa de a demonstra ceea ce ştie să facă într-o situaţie
concretă;
V prin evaluarea alternativă profesorul de religie va urmări cunoştinţele şi
aptitudinile practice ale elevilor, precum şi capacitatea lor de a-şi constitui
un anumit sistem axiologic (opinii, comportamente, reacţii).
Ca metode alternative de evaluare
aplicabile la religie, propunem:
A. Testele
docimologice (testele de evaluare didactică) se realizează sub forma unui set de întrebări
(itemi).
1. Testul este
definit ca o probă care implică nişte sarcini reunite pe baza unui criteriu unitar.
Elementele constitutive ale unui test poartă denumirea de itemi.
Testul reprezintă un instrument de apreciere şi
verificare a cunoştinţelor, a deprinderilor prin intermediul căruia este
asigurată mai multă obiectivitate în evaluare.
Elementele componente ale unui instrument de evaluare, itemii, se pot
constitui din enunţuri, întrebări, probleme, exerciţii, eseuri.
Testul
docimologic constituie o alternativă la
metodologia tradiţională de evaluare. Structura testului cuprinde instrucţiunile de folosire, itemii propriu
zişi (sarcinile de rezolvat), punctajul. Se consemnează datele personale ale
celui examinat: nume, vârstă, şcoală.
După natura lor
sunt două mari categorii de teste:
a) teste obiective, standardizate, validate, etalonate, create de grupuri
de specialişti;
b) teste create de profesori, mai puţin riguroase, cu accentuate note
subiective, dar mai elastice.
a) Elena Macavei, preluând punctul de vedere al pedagogului belgian Emile
Blanchard, împarte testele obiective
în:
- Testul de cunoştinţe, care pune în evidenţă calitatea şi varietatea cunoştinţelor;
- Testul de nivel, care constată şi măsoară gradul de cunoaştere şi aptitudinile la care a ajuns elevul;
- Testul de maturitate, care măsoară nivelul achiziţiilor; permite evaluarea unei acţiuni;
- Testul de randament global;
- Testul analitic, pentru a descoperi deficienţele particulare şi cauzele lor;
- Testul de prognoză cu rolul de a recomanda predicţii.
b) Testele elaborate de profesori chiar dacă sunt mai puţin riguroase nu
sunt lipsite de interes fiind folosite mai mult pentru uz intern. Prin tradiţie
forma cea mai populară în învăţământul românesc este aceea de a folosi itemi de
tip eseu. Itemii de tip eseu oferă o viziune globală asupra modului de gândire
şi raţionament al elevului evaluat.
2. În elaborarea testelor docimologice se parcurg
mai multe etape:
a) selectarea conţinuturilor ce
urmează a fi evaluate
b) alegerea obiectivelor operaţionale
a căror realizare se va urmări prin evaluare
c) fragmentarea sarcinilor
d) elaborarea itemilor
e) aranjarea logică a itemilor
f) prezentarea instrucțiunilor de
lucru
g) notarea timpului de realizare
(dacă este cazul)
h) precizarea punctajului şi
multiplicarea testului docimologic.
Este esenţială relaţia între obiectivele de evaluare şi itemi.
3. Avantaje:
« uniformitatea și obiectivitatea
verificării
« posibilitatea verificării unui
volum mare de cunoștințe
« lipsa influenței simpatiei sau
antipatiei datorită unicității criteriului de apreciere
« economie de timp
« eliminarea stresului evaluării
orale
« dezvoltarea capacității de
autoevaluare la elevi.
Dezavantaje:
® nu pot fi apreciate formarea
deprinderilor și atitudinile de complexitate superioară
® se neglijează calitatea în favoarea
volumului mare de cunoștințe
® apariția fraudei prin faptul că
răspunsurile pot fi alese din întâmplare
® lipsa de experiență a profesorilor
în elaborarea testelor
® lipsa întrebărilor ajutătoare
® încurajarea metodelor deficitare
de învățare
® consum mare de efort în
elaborarea lor).
4.
Clasificarea testelor docimologice elaborate de profesori:
a) în funcție
de momentul evaluării:
V teste inițiale (se dau la începutul anului școlar, semestrului, sau când profesorul preia
o clasă de elevi)
V teste de progres (se dau în mod curent și periodic, pentru ca profesorul să evidențieze
progresul făcut de elevi)
V teste finale (se dau la sfârșitul unui capitol, semestru sau an școlar);
b) în funcție
de modul în care profesorul așteaptă să primească răspunsul:
« teste cu itemi închiși, care presupun răspunsuri binare
(corect-greșit, adevărat-fals, da-nu)
*
răspunsuri cu alegere multiplă (un enunț cu un singur răspuns
corect, la alegere din mai multe, sau cu mai multe răspunsuri corecte, la
alegere din mai multe)
*
răspunsuri corelate (de potrivire: solicită
completarea unor răspunsuri eliptice sau stabilirea unor corespondențe între
elementele date);
« teste cu itemi deschiși, care presupun din partea
elevilor construirea unor răspunsuri logice la întrebări, completarea propozițiilor
lacunare, elaborarea unor eseuri.
5. Testele trebuie să corespundă unor cerinţe, cum ar fi:
Þ Validitatea
Þ Fidelitatea
Þ Etalonarea
Þ Standardizarea
Þ Aplicare şi corectarea testului
în mod uniform pentru toţi elevii.
B. Portofoliul
Portofoliul constituie un instrument de
evaluare care include experienţa şi rezultatele obţinute prin celelalte metode
de evaluare, reprezentând o alternativă viabilă la modalităţile tradiţionale de
evaluare.
Portofoliul se constituie într-o carte de vizită
a elevului, deoarece prin utilizarea acestui tip de evaluare se poate urmări
progresul, modul de a gândi, maturizarea intelectuală şi duhovnicească a
elevului de la un an la altul. Portofoliul unui elev se constituie din lucrări
scrise şi practice, probe orale, proiecte, fişe de autoevaluare.
Portofolilul are ca scop prezentarea, evaluarea şi
autoevaluarea elevului în cauză. El serveşte atât ca instrument de
evaluare destinat profesorului, părinţilor sau comunităţii, dar şi ca
instrument de autoevaluare pentru elev. Din experienţa personală a
folosirii portofoliului ca instrument de evaluare, precizăm câteva utilităţi:
elevii se implică într-un mod participativ în realizarea activităţilor în
cadrul disciplinei; este motivată creativitatea elevilor; atât factorii de decizie
din şcoală cât şi părinţii, având la dispoziţie portofoliile elevilor, vor avea
o imagine mai bine conturată asupra a ceea ce se realizează în cadrul
disciplinei.
Conţinutul unui portofoliu se poate constitui din fişele de lectură, fişe de observare,
articole, eseuri, răspunsuri la unele chestionare, teme pentru acasă.
Evaluarea tip portofoliu constituie o formă modernă de evaluare, „iar aplicarea
ei se pretează perioadei de sfârşit de semestru”.
C.
Observarea directă
Observarea
directă
se
realizează pe baza unui plan dinainte elaborat şi structurat, folosindu-se o
fişă de observaţii, precum şi fişa de caracterizare psihopedagogică.
Acest tip de evaluare se
realizează în contextul activităţilor didactice, urmărindu-se interesul şi deprinderile elevilor şi totodată atitudinea
lor faţă de şcoală, în cazul religiei, atitudinea
faţă de normele şi preceptele doctrinare ale Bisericii. Participarea
elevilor la realizarea activităţilor didactice, dorinţa de a participa la
activităţi extraşcolare, îndeplinirea sarcinilor trasate sunt relevante în ceea
ce priveşte nivelul de pregătire al elevilor. Metoda este mai eficientă atunci
când este aplicată cu consecvenţă, când sunt folosite unele instrumente de
înregistrare şi structurare a constatărilor.
D.
Proiectul:
Proiectul este o activitate mai complexă şi dacă implică
un volum de muncă mai ridicat din partea elevului, acest tip de evaluare este
foarte motivant.
Profesorul va trasa sarcinile,
limitele proiectului după care elevul va continua acasă pe parcursul unei
perioade mai îndelungate de timp să realizeze proiectul propus.
La religie, pentru acest tip de
evaluare propunem unele proiecte concrete
cum ar fi:
*
realizarea
unor lucrări de pictură religioasă;
*
confecţionarea
unor mijloace didactice.
Proiectul poate fi realizat de
unul sau mai mulţi elevi, iar aprecierea lui poate fi făcută atât în clasă cât
şi în cadrul comunităţii parohiale: expoziţie de icoane, organizată în cadrul
parohiei sau al şcolii, o expoziţie de ouă încondeiate de Paşti etc.
E. Evaluarea
activităţii de grup:
Evaluarea
activităţii de grup reprezintă o formă de evaluare în care, pe o
perioadă mai îndelungată de timp, profesorul de religie îşi va da seama dacă în
urma activităţilor sale a reuşit să omogenizeze grupurile de elevi, dacă elevii
recurg la milostenie, cooperare, întrajutorare.
Profesorul poate organiza unele
activităţi de caritate în care să implice şi alţi parteneri educaţionali:
părinţi, parohie, reprezentanţi ai instituţiilor locale.
F.
Contextualizarea practică a cunoştinţelor acumulate:
Acumularea
cunoştinţelor
nu reprezintă un scop în sine, ci se face întotdeauna în vederea transpunerii
în practică a efectelor pe care acestea le produc în planul dezvoltării
intelectuale al elevilor. Altfel spus „nivelul de instruire al elevilor nu este
dependent numai de cantitatea de informaţii acumulată, ci mai ales de valoarea
instrumentală şi operaţională a acesteia”.
Credem că la disciplina religie,
aplicabilitatea practică a cunoştinţelor este una dintre cele mai importante
metode de evaluare. Este deosebit de important ca profesorul de religie să îşi
urmărească elevii, pas cu pas, să îi îndemne să participe la slujbele
Bisericii, precum şi la o observare atentă a poruncilor şi normativelor
creştine. O colaborare bună între preotul paroh şi profesorul de religie poate
conduce atât la o observare mai atentă a comportamentului şi a felului de a
gândi al elevilor, cât şi la un îndemn pentru elevi de a pune în practică
cunoştinţele şi informaţiile primite. La clasele mici profesorul poate realiza
acest tip de evaluare în colaborare cu părinţii. După ce profesorul a predat
noţiunile legate de familia creştină sau despre faptele bune, el va înştiinţa
părinţii în legătură cu temele predate. Pe parcursul prezentării acestor teme
el va vorbi elevilor despre importanţa întrajutorării părinţilor, despre faptul
că Dumnezeu îi iubeşte pe cei care îşi ascultă părinţii, despre faptul că
Dumnezeu răsplăteşte orice faptă bună. După o anumită perioadă de timp
profesorul le va cere părinţilor să schiţeze în câteva fraze o scurtă evaluare
a elevului: despre felul în care îşi face temele, despre felul cum se comportă
la masă, despre modul în care îşi ascultă părinţii. Acest tip de evaluare are
cel puţin două aspecte importante: pe de o parte elevul va învăţa să fie mai
responsabil,.iar pe de altă parte chiar şi părinţii vor fi familiarizaţi cu unele
aspecte ale educaţiei religioase. Misiunea profesorului se va extinde de la
elevi la părinţi. Un alt mod de realizare a acestui tip de evaluare ar fi ca
profesorul de religie să organizeze anumite activităţi cu caracter religios şi
cultural în cadrul parohiei, iar părinţii acestora să fie invitaţi la aceste
activităţi în vederea aprecierii şi evaluării.
G. Chestionarul
Chestionarul poate fi completat la sfârşitul
unei lecţii, capitol sau semestru şi poate fi structurat pe mai multe
compartimente: am învăţat …, am descoperit că …, am folosit metoda …, îmi place
să citesc … . Chestionarele pot fi nominale sau anonime.
Pentru o mai bună autosituare profesorul poate apela la chestionarele
anonime, încurajându-i pe elevi să noteze şi unele sugestii cu privire la
îmbunătăţirea activităţii profesorului. Tot prin intermediul chestionarelor
anonime elevii pot fi îndemnati să-şi facă o autoevaluare în care să-şi prezinte
realizările dar şi erorile comise; în urma experimentării acestui tip de
chestionar, am constatat că elevii sunt foarte sinceri. Reţinem faptul că
profesorul trebuie să păstreze confidenţialitatea acestor chestionare.
Remarcile trebuie să fie făcute cu un mare grad de generalitate. Poate fi în
liniile generale informat şi preotul paroh vizavi de răspunsurile date de elevi
pe parcursul chestionarelor.
H.
Autoevaluarea elevilor:
Autoevaluarea reprezintă o modalitate de
stabilire a eficienţei desfăşurării educaţiei religioase în şcoală.
Orice metodă de evaluare folosită în cadrul oricărei discipline prezintă
cel putin două aspecte esenţiale, gradul de însuşire a noţiunilor predate şi
capacităţile elevului de a le transpune în practică. La religie acest tip de
abordare a evaluării este acceptabil dar nu complet, nu desăvârşit. Important
este ca atât profesorul cât şi elevul să ducă evaluarea mai departe în sensul
conştientizării rolului autoevaluării. Elevul va fi îndemnat spre autosituare,
va fi condus înspre realizarea unei radiografii moral-duhovniceşti, „va fi
invitat la reflecţia asupra lui însuşi”. Este de dorit ca orice dascăl de
religie să încerce să-i determine pe elevi să-şi analizeze calitatea relaţiei
lor cu Dumnezeu, cu duhovnicul lor, cu părinţii, cu colegii. Împlinirea şi
trăirea poruncilor de către elevi este una din finalităţile educaţiei
religioase. Acest lucru va fi realizabil în măsura în care credinţa, trăirea
poruncilor, participarea la slujbele Bisericii vor fi experimentate mai întâi
de către profesor. Vrând nevrând, dascălul de religie se constituie într-un
model pentru elevii săi. Una dintre însuşirile de bază ale profesorului de
religie este „să creadă şi să-i facă pe alţii să creadă … în crezul pe care îl
predă... să ştie și ceilalți că acest crez este însuşirea sa de căpetenie”. O
metodă mai profundă de autoevaluare o realizează profesorul de religie atunci
când elevul trece de la autoevaluare la Taina Spovedaniei. În această formă
evaluarea la disciplina religie trece din sfera educaţională în sfera
sacramentală, de data aceasta evaluarea trecând printr-o formă de
metamorfozare, de la evaluarea făcută de profesor şi elevi la cea facută de
duhovnic. În constatările făcute pe teren, reiese că elevii noştri acordă o
însemnătate deosebită Tainei Spovedaniei. Îndreptarea sau sfinţirea omului prin
harul divin se realizează în Biserică, Sfintele Taine „încredinţate de
Mântuitorul Bisericii Sale fiind absolut necesare oricărui creştin în vederea
mântuirii”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu