Metode de
comunicare orală
Metodele de comunicare orală sunt acele metode prin care
comunicarea noilor cunoștințe se face de către profesor, prin expunere sau
conversație.
A. Metode expozitive:
Expunerea este metoda de predare ce constă
în prezentarea pe cale orală a noilor cunoştinţe, folosind povestirea,
descrierea, explicaţia, argumentarea, prelegerea şi expunerea cu oponent.
În predarea cunoştinţelor prin metoda expozitivă pot fi utilizate şi mijloace de învăţământ: hărţi, fotografii,
discuri, casete audio şi video. Prin expunerea noilor cunoştinţe,
profesorul urmăreşte formarea Ia elevi a unui mod de gândire logic şi
sistematic şi le dă un exemplu de exprimare elevată. Unii pedagogi moderni aduc
critici acestei metode susţinând că nu cultivă gândirea elevilor, nu este o
metodă creatoare, solicită memoria elevilor, se bazează pe autoritatea
profesorului, etc. În predarea adevărului revelat, profesorul de religie va
folosi expunerea şi variantele ei, ţinând cont şi de faptul că această metodă a
fost folosită cel mai des de către Mântuitorul Iisus Hristos, în activitatea Sa
învăţătorească.
1. Povestirea: Povestirea este expunerea orală de către
profesor a unor întâmplări, fapte, eveniment reale petrecute într-un anumit
timp și spaţiu, cu scopul însuşirii noilor cunoştinţe, dezvoltării unor
sentimente şi formării unor atitudini pozitive la elevi. Întrucât unul dintre scopurile
predării religiei este formarea caracterelor religios-morale, povestirea
urmărește, în același timp, să-i conducă pe elevi la însușirea unor valori
care să influențeze pozitiv comportamentul lor.
Pentru a avea
asupra elevilor efectul dorit, trebuie respectate anumite cerințe legate de
conținutul povestirii și modul prezentării ei:
a) să fie alese
fapte, întâmplări, evenimente cu o profundă semnificaţie pentru susţinerea
ideii religioase;
b) să se
asigure un climat emoțional, prin folosirea de către profesor a intonației,
mimicii și gesturilor din care să rezulte clar atitudinea pe care o ia față de
eroii povestirii;
c) în decursul
povestirii să fie prezentate la momentul potrivit materiale ilustrative menite
șă impresioneze mai profund pe elevi;
d) profesorul
poate întrerupe firul acțiunii pentru a introduce o explicație, pentru a
prezenta un personaj, pentru a răspunde la întrebările elevilor sau pentru a-și
exprima părerile proprii, însă cu foarte mult tact. Întrucât arta de a povesti
nu este înnăscută, profesorul trebuie să depună mult efort pentru ca povestirea
să dobândească aceste caracteristici. În Sfânta Scriptură, povestirea este
frecvent utilizată ca metodă de educație (povestirea spusă de proorocul Natan
regelui David după ce acesta a păcătuit, pilda vameșului și a fariseului, etc).
În predarea religiei pot fi utilizate povestiri cu conţinut moralizator din
evenimentele biblice, din vieţile sfinţilor etc, care să ajute la atingerea
obiectivelor propuse. Se vor evita povestirile care deformează adevărul
religios şi astfel produc îndoieli în sufletul copiilor. Exemplu: În lecțiile
despre monahismul românesc și rolul mănăstirilor în viața și cultura poporului
român, profesorul poate povesti viața Sfântului Nicodim de la Tismana,
organizatorul vieții monahale în țara noastră. Se pot folosi: icoana Sfântului
Nicodim, imagini cu mănăstirea Tismana, cu peștera unde a locuit, cu racla unde
se află moaștele sale.
2. Descrierea: Descrierea este metoda expozitivă
care prezintă caracteristicile exterioare tipice ale obiectelor, proceselor,
fenomenelor, locurilor etc., urmărind, în special, aspectele fizice ale
acestora.
Descrierea se
realizează pe baza observaţiei, motiv pentru care trebuie să îndeplinească
anumite cerinţe legate de dirijarea de către profesor a observării:
a) să se bazeze pe intuiţie;
b) să ţină cont de nivelul de
pregătire al elevilor;
c) să nu evidenţieze detaliile
nesemnificative ale obiectelor şi fenomenelor;
d) să dezvolte la elevi spiritul
de observaţie.
În descriere pot fi folosite mijloace de învăţământ (hărţi, vederi,
fotografii, diapozitive, filme etc.) care prezintă obiectele sau fenomenele
care se studiază. În paginile Sfintei Scripturi și ale Sfintei Tradiții, găsim
nenumărate descrieri: descrierea potopului în Vechiul Testament, descrierea
Sfântului Ioan Botezătorul, a lui Zaheu, în Noul Testament, descrierea luminii
necreate de către Sf. Grigorie Palama, etc.
Exemple:
1) În lecțiile referitoare la evenimentul intrării Domnului în Ierusalim,
profesorul poate descrie imaginea Ierusalimului din vremea Mântuitorului,
folosind harta Ierusalimului Noului Testament și a Palestinei Noului Testament.
2) În lecția despre viețile sfinților martiri daco-romani, profesorul poate
folosi descrierea caracterului religios-moral al Sfântului Sava Gotul, folosind
scrisoarea trimisă de Biserica din Gothia Sfântului Vasile cel Mare.
3. Explicația: Explicația
este metoda expozitivă prin care se lămurește o noțiune (un nume propriu, un
termen necunoscut, o idee sau un concept), un fapt (o narațiune, o parabolă, o
figură de stil, un verset din Sfânta Scriptură, o poruncă dumnezeiască, o normă
morală). Explicația poate avea deci caracter teleologic, scopul ei fiind îmbunătățirea vieții
religios-morale a elevilor.
Înțelegerea poruncilor
dumnezeiești și a legilor morale reprezintă fundamentul respectării și
aplicării acestora în practică. În acest caz, explicația are două funcții
care trebuie să se manifeste împreună: una cognitivă sau informativă și alta
formativă.
Elevii trebuie informați despre
rolul și cerințele poruncilor/normelor morale și despre consecințele respectării
sau nerespectării acestora, pentru a fi stimulați spre respectarea și aplicarea
lor. Fără funcția formativă, educația morală nu se poate realiza.
Explicaţia trebuie să îndeplinească anumite condiţii:
a) să ţină cont
de pregătirea religioasă şi laică a elevilor şi de natura temei;
b) să fie
corectă şi din punct de vedere doctrinar;
c) să fie
completă şi sigură, fară a omite vreun element care ar determina neînţelegerea
temei, dar şi fără a intra în detalii obositoare, care îndepărtează elevul de la
scopul lecţiei respective;
d) să fie
clară, pentru a nu crea confuzii în mintea elevilor;
e) să fie
convingătoare, argumentată şi întregită prin fapte concrete;
f) să fie
făcută cu căldură, nu ca o simplă informaţie, de aceea şi forma pe care o poate
lua este descrierea literară sau naraţiunea.
În Vechiul Testament sunt
explicate numele de Adam și Eva, apoi pe parcursul unor întregi capitole din
Pentateuh li se explică evreilor atât poruncile pe care trebuie să le țină, cât
și consecințele respectării sau nerespectării lor. În Predica de pe munte,
Mântuitorul explică poruncile Decalogului din perspectiva spirituală a Noii
Legi, postul, rugăciunea, milostenia, etc. Adeseori El explică unele pilde pe
care ucenicii Lui nu le înțelegeau. Explicația apare și în convorbirile
Mântuitorului cu Nicodim, cu femeia samarineancă, etc. În Actul martiric al
celor trei surori, Agapi, Irina și Hiona, sunt explicate numele lor de botez
(Agapi = Iubirea, Irina = Cea pașnică, Hiona = Cea albă ca zăpada).
Exemple:
1) În lecția despre vindecarea slăbănogului din Capernaum, profesorul va
explica cuvântul slăbănog, înțeles de copii ca sinonim cu slab.
2) Atunci când profesorul va vorbi elevilor despre post, va explica
necesitatea postului, rolul postului în viața creștinului, care este postul
bineplăcut lui Dumnezeu, și va da exemple de oameni care prin post au biruit
ispitele.
B. Metode
interogative: Metodele interogative se realizează pe baza dialogului dintre profesor
și elev (conversația, problematizarea).
Conversația este metoda care valorifică
dialogul sau interogaţia şi este cel mai des utilizată în procesul de
învăţământ. Prin intermediul dialogului realizat între profesor şi
elevi se transmit cunoştinţe şi se oferă posibilitatea atingerii unui nivel
moral mai înalt.
Conversaţia este folosită în toate tipurile de lecţii alături de alte metode, dar se
poate desfăşura şi în afara orelor de religie, sub forma conversaţiei
individuale – de la om la om, atunci când elevul sau profesorul o solicită.
Conversaţia este generată de conţinutul lecţiilor de
religie, de întâmplări din viaţa elevilor, a clasei, a şcolii, a societăţii, de
unele articole din ziare, de unele emisiuni. Pentru a fi folosită eficient,
această metodă necesită din partea profesorului o adevărată artă în a formula
întrebările şi a conduce discuţia pe o cale numai de el ştiută (este singurul
dezavantaj al metodei), în vederea realizării obiectivelor propuse.
Se cunosc mai
multe tipuri de întrebări în funcţie de modul de adresare şi de obiectivul
vizat:
a) frontală (adresată întregii
clase);
b) directă (adresată unui elev
anume);
c) inversată (adresată
profesorului de către elev și returnată elevului, de exemplu cu formula: „Tu ce
crezi?”);
d) de releu și de comunicare
(adresată de elev profesorului și repusă de acesta întregii clase);
e) imperativă (se formulează o
cerință categorică);
f) de revenire (întrebare pe care
profesorul o pune reluând o părere emisă de un elev, dar care nu a putut fi
luată în seamă în acel moment).
Profesorul va ţine cont în formularea întrebărilor de cerințele legate de conţinutul şi forma
pe care acestea trebuie să le aibă, şi anume:
a) să fie formulate precis;
b) să fie concise ca formă şi
exprimate cu claritate;
c) să nu cuprindă termeni
neînţeleşi de elevi;
d) să fie accesibile şi variate;
e) să conţină un singur enunţ;
f) să se refere la materia
predată;
g) să stimuleze gândirea tuturor
elevilor;
h) să fie formulate într-o ordine
logică;
i) să nu fie duble (două
întrebări la aceeaşi problemă, formulate diferit şi succesiv şi care necesită
două răspunsuri diferite);
j) să fie însoţite de întrebări
ajutătoare, numai atunci când este nevoie.
Ţinând cont că în evaluare se vor urmări conţinutul, organizarea şi prezentarea răspunsurilor, profesorul va urmări ca elevii să-şi formeze deprinderea de a alcătui răspunsuri corect formulate, care să îndeplinească următoarele cerinţe:
a) să fie complete,
clare şi precise;
b) să aibă o formă îngrijită, folosind un vocabular ales;
c) să fie date
individual, după un anumit timp
de gândire;
d) să fie conştiente, iar la nevoie, însoţite de explicaţii.
În timpul dialogului, profesorul trebuie să adopte o ţinută corespunzătoare, care
să-l ajute pe elev în găsirea şi formularea răspunsurilor. Astfel, profesorul:
a)
nu va pune întrebări "cursă";
b)
nu va întrerupe elevii în timp ce aceştia dau răspunsul;
c)
va adopta o mimică adecvată, spre a nu-i intimida sau deruta;
d)
nu va jigni pe elevii care dau răspunsuri eronate;
e)
nu va ameninţa cu măsuri represive pe elevi.
Conversaţia are
mai multe forme: conversaţia catehetică, conversaţia euristică şi dezbaterea
sau discuţia colectivă.
a) Conversaţia
catehetică: Conversaţia catehetică
este metoda de instruire şi educare a elevilor prin intermediul întrebărilor şi
răspunsurilor, cu scopul de a reproduce cele observate, descopente şi asimilate
de ei, sub conducerea profesorului. Conversaţia catehetică se foloseşte, de
obicei, în verificarea cunoştinţelor (conversaţia de verificare) şi în fixarea
cunoştinţelor (conversaţia de fixare). În dialogul cu învăţătorul de Lege care
Îl întreabă ce să facă ca să moștenească viața veșnică, Mântuitorul foloseşte conversaţia catehetică.
b) Conversaţia
euristică:
Conversaţia
euristică este metoda bazată pe dialog şi pe învăţarea conştientă, şi se
foloseşte atunci când noile cunoştinţe pot fi desprinse împreună cu elevii din
cunoştinţele anterioare, din analiza unor fapte, unor evenimente sau în urma
cercetării unui material intuitiv. Se foloseşte în verificarea
cunoştinţelor (conversaţia de verificare), în actualizarea cunoştinţelor şi
introducerea în tema nouă a lecţiei (conversaţia de reactualizare), în
comunicarea noilor cunoştinţe, în apreciere şi în asociere. Această metodă
solicită elevilor inteligenţa productivă, spontaneitatea şi curiozitatea,
lăsând elevilor mai multă libertatea de căutare. O metodă foarte asemănătoare
cu aceasta, prezentată într-o formă grafică, este explozia solară. Pornind de
la un punct central, se nasc întrebări, la care elevii răspund verbal, iar la
rândul lor aceste întrebări nasc alte întrebări.
c) Dezbaterea
sau discuția colectivă: Dezbaterea este o formă a conversației
caracterizată printr-un schimb de opinii, impresii, informații,
propuneri axate în jurul unui subiect, a unui fapt luat în studiu, cu scopul de
a consolida, clarifica și sintetiza cunoștințe,
de a analiza anumite cazuri sau texte, de a soluționa
unele probleme, de a argumenta anumite idei sau texte, de a dezvolta
capacitatea de exprimare a elevilor etc. Pentru reușita acestei metode este necesar
ca elevii să-și însușească temeinic cunoștințele anterioare care constituie
baza dezbaterii. Se poate folosi material intuitiv (textul biblic, hărți,
mijloace audio-vizuale etc.). Dezbaterea sau discuția colectivă este condusă de
către profesor pe baza propunerii unei teme ori în urma unor prelegeri sau
referate susținute în cadrul lecției sau al cercului de
religie. Concluziile dezbaterii au rolul de a clarifica tema pusă în discuție și
problemele ridicate de elevi. În domeniul învățăturii de credință este recomandată evitarea
speculațiilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu