Relatii
interortodoxe si dialoguri ecumenice
Relațiile interortodoxe:
a) Prima conferință panortodoxă – Constantinopol, 1923, în timpul patriarhului ecumenic
Meletie al IV-lea Metaxakis, la care au participat aproape toate Bisericile
ortodoxe, cu excepția celei
ruse. Problema principală a fost
reforma sau îndreptarea calendarului vechi sau iulian, rămas în urmă cu 13 zile
față de calendarul civil; în ședința a treia
(mai, 1923), s-a hotărât să se suprime cele 13 zile de întârziere ale
calendarului vechi sau iulian (au trecut la stilul nou: în martie 1924 –
Patriarhia de Constantinopol, Grecia și Cipru; în
iunie 1924 – Polonia; în octombrie 1924 – România și Georgia; în 1928 – Patriarhia Alexandriei; în
1968 – Bulgaria și Macedonia;
de asemenea și Patriarhia
Antiohiei, Albania, Cehoslovacia, Finlanda și mănăstirea Vatoped din Muntele Athos; au rămas pe stilul
vechi: Patriarhia Ierusalimului, Rusia, Serbia și 19 mănăstiri din Muntele Athos).
b) A doua conferință panortodoxă – Mănăstirea Vatoped din Muntele Athos, 1930, la care s-au propus spre studiere 17 teme în vederea pregătirii unui viitor prosinod panortodox, care la
rândul său să pregătească un Sinod panortodox.
c) Primul Congres al profesorilor
de teologie ortodoxă, Atena, 1936, precedat de o conferință pregătitoare la
București; în cadrul lui s-a discutat și despre
viitorul Sinod panortodox, pe care unii l-au numit Sinod Ecumenic, în timp ce
alții au declarat că numai după unificarea
Bisericilor care au episcopat cu succesiune apostolică se poate convoca un Sinod Ecumenic.
d) A treia conferință panortodoxă – Moscova, 1948, care a discutat următoarele probleme: 1) Vaticanul și Biserica Ortodoxă (în care se critică papismul
anticreștin, erorile și inovațiile
acestuia); 2) Validitatea hirotoniilor anglicane (a cărei recunoaștere este
condiționată de unitatea în credință și în mărturisire); 3) Biserica Ortodoxă și Mișcarea ecumenică (se cere să se comunice C.M.B. că Bisericile Ortodoxe nu pot participa la Adunarea I-a generală de la Amsterdam, din 1948, în calitate de membri,
deoarece programul ei actual se orientează după unele vederi politice străine Ortodoxiei); 4) Problema uniformizării calendarului bisericesc a fost cea mai discutată (s-a hotărât păstrarea pascaliei alexandrine stabilită după calendarul
iulian, potrivit hotărârilor de la
Niceea, din 325, iar în ceea ce privește sărbătorile fixe,
până la elaborarea și ratificarea celui mai perfecționat calendar, fiecare Biserică autocefală poate folosi
calendarul ce a intrat în uzul Bisericii respective).
e) A patra conferință panortodoxă – Rhodos, 1961, la care s-au discutat temele cu
care se va ocupa viitorul prosinod ecumenic (cerut la A doua conferință panortodoxă, din 1930).
f) A cincea conferință panortodoxă – Rhodos, 1963, unde s-a discutat problema
trimiterii de observatori la Conciliul II Vatican, precum și propunerea Patriarhiei Ecumenice ca Bisericile
Ortodoxe să stabilească, pe bază de
egalitate, un dialog cu Biserica romano-catolică.
g) A șasea conferință panortodoxă – Rhodos,
1964, reia problema începerii unui dialog cu Roma, dar
subliniază că pentru un dialog teologic real sunt necesare anumite condiții, pe care Enciclica din 1964 a noului papă, Paul VI, nu le respectă, acesta nerecunoscând Bisericii Ortodoxe o poziție de egalitate cu cea romano-catolică, ba mai mult, chemând toți creștinii să intre în staulul Romei; conferința a mai discutat și reluarea tratativelor cu Biserica anglicană și cu Biserica veche-catolică (Cele trei Conferințe panortodoxe de la Rhodos au fost convocate din inițiativa patriarhului ecumenic Atenagora I, iar
delegațiile B.O.R. au fost conduse de
I.P.S. Iustin al Moldovei).
h) A șaptea conferință panortodoxă – Chambésy,
lângă Geneva, în Elveția, 1968, care hotărăște, printre
altele: procedeul de pregătire a
Sinodului panortodox (astfel, în 1971 a luat ființă Comisia interortodoxă de pregătire a Sinodului panortodox, care până în anul 2000 a organizat trei Conferințe preconciliare, în 1976, 1982, 1986, la Chambésy);
continuarea relațiilor cu
Biserica romano-catolică, Biserica
anglicană și Biserica veche-catolică; începerea
dialogului teologic cu Bisericile necalcedoniene sau vechi-orientale, precum și cu Bisericile luterane; întărirea acțiunii
Bisericii Ortodoxe în cadrul Consiliului Mondial al Bisericilor.
i) Al doilea Congres al
profesorilor de teologie ortodoxă, Atena, 1976 (în ultimii ani s-au mai desfășurat și alte congrese ale profesorilor de teologie
ortodoxă, la Boston, București, Belgrad,
etc.).
j) Întâlniri ale Întâistătătorilor
Bisericilor Ortodoxe Autocefale au avut loc în ultimul deceniu
al secolului trecut, la inițiativa
Patriarhiei Ecumenice: în 1992 la
Constantinopol, în 1995 în insula
Patmos, în 2000 la Ierusalim;
delegațiile B.O.R. au fost conduse de
P.F.Teoctist (s-a discutat despre integrarea europeană, relațiile cu
celelalte Biserici creștine și cu organizațiile
ecumenice internaționale).
Dialoguri ecumenice.
Organizații intercreștine
premergătoare Mișcării Ecumenice:
Asociația Bisericilor anglicană
și răsăriteană (înființată în 1864), Consiliul misionar
internațional (din a cărui primă conferință, din 1910, de la Edinburg, se va
dezvolta Mișcarea Ecumenică; în 1961 a fuzionat cu C.E.B.), Asociația mondială
pentru promovarea
înfrățirii popoarelor prin Biserici
(înființată în 1914).
De asemenea, Patriarhia de
Constantinopol, preocupată de relațiile intercreștine, cere prin Enciclica
patriarhului Ioachim al III-lea, în 1902, părerea celorlalte Biserici Ortodoxe
privind colaborarea cu catolicismul și protestantismul, iar prin Enciclica din
1920 afirmă că diferențele dogmatice nu pot constitui o piedică de netrecut în
calea apropierii și colaborării Bisericilor creștine, până se va putea ajunge
la unirea lor deplină (!).
Mișcarea
Ecumenică (care din 1948 s-a organizat în Consiliul Ecumenic al Bisericilor) își are originea în trei
mișcări paralele, al căror izvor comun este Conferința misionară mondială de la
Edinburg, din 1910: gruparea Viață și Acțiune = Life and Work (cu conferințe la
Stockholm, 1925, și Oxford, 1937), gruparea Credință și Organizare = Faith and
Order (cu conferințe la Lausanne, 1927, și Edinburg, 1937) și Mișcarea
misionară.
Consiliul
Ecumenic al Bisericilor:
Constituirea acestuia s-a făcut la prima Adunare generală de la Amsterdam,
1948, prin unirea grupărilor L&W și F&O, având ca bază doctrinară
următoarea declarație: C.E.B. este o asociație frățească de Biserici care
primesc pe Domnul Iisus Hristos ca Dumnezeu și Mântuitor. Adunările generale
ale C.E.B.: 1) Amsterdam (Olanda), 1948 (A treia conferință panortodoxă –
Moscova, 1948, cerea să se comunice C.E.B. că Bisericile Ortodoxe nu pot
participa la Adunarea I-a generală de la Amsterdam, din 1948, în calitate de
membri, deoarece programul ei actual se orientează după unele vederi politice
străine Ortodoxiei; însă, prin Enciclica din 1952, patriarhul ecumenic Atenagora
I recomandă Bisericilor Ortodoxe colaborarea cu C.E.B., iar în 1954 ia ființă
Institutul ecumenic de la Bossey, Elveția, în care Bisericile Ortodoxe, în
frunte cu Patriarhia ecumenică, își au reprezentanții lor); 2) Evanston
(S.U.A.), 1954 (Reprezentanții ortodocși au criticat punctul de vedere
protestant conform căruia Bisericile sunt asimilate cu un om păcătos, dar
mântuit); 3) New Delhi (India), 1961 (Au fost primite în C.E.B. Bisericile
Ortodoxe Rusă, Română, Bulgară și Polonă; s-a lărgit baza doctrinară de la
Amsterdam, dându-i-se un caracter trinitar; Consiliul Internațional al
Misiunilor a fost integrat în C.E.B.); 4) Uppsala (Suedia), 1968 (Tema: Iată,
Eu înnoiesc toate); 5) Nairobi (Kenya), 1975 (Reprezentanții ortodocși au
combătut pretenția protestanților de a transforma C.E.B. într-o suprastructură
eclesial-universală sau într-un sinod ecumenic al tuturor Bisericilor și
denominațiunilor creștine); 6) Vancouver (Canada), 1983 (Tema: Iisus Hristos,
viața lumii); 7)Canberra (Australia), 1991 (Tema: Vino, Duhule Sfinte –
înnoiește întreaga creație; delegația B.O.R. a fost condusă de Î.P.S. Daniel;
reprezentanții ortodocși au protestat împotriva tendinței de relativizare a
adevărului creștin prin punerea lui pe același plan cu alte tradiții religioase
de nuanță panteistă; ca urmare, la întrunirea din 1998, de la Tesalonic, a
reprezentanților Bisericilor Ortodoxe, s-a hotărât să se condiționeze
participarea în cadrul C.E.B. de revizuirea unor metode de lucru ale acestuia,
precum și de reconsiderarea practicii de rugăciune ecumenică); 8) Harare
(Zimbawe), 1998 (S-au sărbătorit 50 de ani de la înființarea C.E.B.; s-a
hotărât înființarea unei comisii speciale care să studieze propunerile
Bisericilor Ortodoxe întrunite la Tesalonic). Conferința Bisericilor Europene,
înființată în 1959, dar elaborându-și statutul și baza doctrinară trinitară ca
o condiție de participare și discuții abia la cea de-a patra Adunare generală
de la Nyborg (Danemarca), 1964, coordonează activitatea ecumenică pe plan
european.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu