Forme de
activitate extrașcolară
Datorită caracterului programat, planificat şi organizat metodic al tuturor
activităţilor educative, educaţia religioasă realizată în şcoală are o
deosebită importanţă deoarece conduce la un nivel înalt de dezvoltare a
personalităţii religios-morale a elevilor.
Complementar cu activităţile în şcoală, cele extraşcolare pun accent într-o
mai mare măsură pe latura formativă a educaţiei religioase, urmărind mai ales
dezvoltarea vieţii afectiv-religioase a elevilor. Atât creativitatea elevilor
dezvoltată la ora de religie prin diverse metode activ-participative, cât şi
momentele de relaxare oferite de vizitele şi excursiile la biserici şi
mănăstiri, însumate cu serbările şcolare şi concursurile religioase, converg
spre dobândirea desăvârşirii creştine şi a mântuirii sufletului elevilor.
1. Cateheza – a învăța prin viu
grai – activitatea
de inițiere în învățătura și viața Bisericii.
Când numărul adulților care se botezau a început să scadă, prin cateheză
era definită transmiterea cunoştinţelor religioase credincioșilor de toate
vârstele şi formarea religioasă a acestora în şi prin Biserică. Spre deosebire
de lecţia de religie la care participă elevi organizaţi pe clase, în funcţie de
vârstă, catehizarea se adresează tuturor credincioşilor din biserică. Preotul
va ţine cont de faptul că în biserică nu poate lămuri toate aspectele şi, de
aceea, în vizitele pe care le face la domiciliul credincioşilor, poate continua
catehizarea acestora.
Cateheza trebuie să îndeplinească următoarele condiţii: să se încadreze
într-un ciclu de cateheze, pe o anumită temă din Vechiul şi Noul Testament,
Istoria bisericească, Morală, Dogmatică, Liturgică etc; să se desfăşoare după
un plan stabilit de către preot; să fie expusă cu claritate şi gradual; să
urmărească formarea religios-morală a credincioşilor, desăvârşirea lor; să ţină
cont de nivelul de cunoştinţe şi de vârsta credincioşilor; să nu fie lungă,
pentru a nu-i obosi pe credincioşi şi, în special, pe copii; să aibă ca
finalitate întărirea credinţei şi creşterea moralităţii credincioşilor.
Structura unei cateheze cuprinde
următoarele etape:
- ascultarea catehezei anterioare,
- introducerea,
- anunţarea,
- tratarea,
- intuiţia,
- reproducerea,
- aprecierea,
- asocierea,
- generalizarea,
- aplicarea în viaţă
- încheierea.
Între intuiţie şi reproducere se poate intercala o cântare religioasă
adecvată temei catehezei.
2. Serbarea religioasă. Manifestările cultural-religioase antrenează
un număr mare de elevi.
Aici sunt incluse serbările şcolare, concursurile, conferinţele religioase,
întâlniri cu mari duhovnici, vizionările de filme cu subiect religios,
expoziţiile de icoane şi alte obiecte de artă religioasă. În cadrul serbărilor
religioase se pot prezenta scenete religioase, colinde, etc.
Etapele proiectării pentru
interpretarea unor scenete religioase:
- alegerea scenetei și prezentarea în fața elevilor;
- împărțirea rolurilor ținând cont de opțiunile și talentul elevilor;
- învățarea textelor (acasă) și a cântecelor (la cerc);
- repetarea scenetei;
- realizarea decorului și prezentarea scenetei în serbarea școlară sau cu alte prilejuri.
3. Vizitele și pelerinajele: Vizitele și excursiile la biserici și mănăstiri oferă elevilor nu numai
momente de relaxare, ci şi posibilitatea dobîndirii sau aprofundării
cunoştinţelor religioase.
Elevii pot afla direct modul în care a fost și este trăită credința
ortodoxă. Excursiile se realizează cu elevi dintr-o clasă, din clase paralele
sau cu nivel de şcolaritate apropiat. Vizitele și excursiile la biserici și
mănăstiri sunt o formă de organizare a procesului de învățământ prin care se
urmărește dobândirea și fixarea cunoștințelor.
Putem distinge mai multe tipuri de vizite şi excursii:
a) vizite şi
excursii introductive (organizate cu scopul de a-i pregăti pe elevi pentru înţelegerea
cunoştinţelor ce urmează să fie predate, elevii fiind orientaţi să urmărească
aspectele legate de viaţa personalităţilor religioase, să asculte sfaturile
preoţilor duhovnici, să achiziţioneze material intuitiv, precum icoane, vederi,
casete, care poate fi folosit în lecțiile de religie; profesorul va urmări
modul în care elevii exersează deprinderile formate în timpul orelor cu privire
la actele de cult extern);
b) vizite şi
excursii organizate în vederea comunicării de cunoştinţe (se realizează în vederea
însușirii unor cunoștințe referitoare la locașul de cult, la viața unor sfinți,
a unor personalități bisericești; spre exemplu, lecţia despre Sfântul Ioan cel
Nou de la Suceava poate fi predată într-o excursie/vizită organizată la
Mănăstirea Sfântul Ioan din Suceava; datorită faptului că vizitele oferă o mare
varietate de informații, profesorul trebuie să valorifice din plin acest lucru
și să puncteze esențialul);
c) vizite şi
excursii de consolidare şi fixare a cunoştințelor (se organizează la sfârşitul
unui capitol sau al unei teme şi prezintă avantajul că elevii au deja multe
informaţii, ştiind ce să urmărească şi încercând să afle mai multe amănunte).
Pelerinajele
sunt călătorii făcute în scop religios, către destinații naționale sau
internaționale. Creștinii din întreaga lume au ca locuri de pelerinaj
Ierusalimul, Constantinopolul, Muntele Athos, etc. Valoarea educativă și
religioasă a pelerinajelor a fost arătată încă din perioada Vechiului
Testament, iar mai apoi de Domnul Iisus Hristos, prin participarea la mai multe
astfel de acțiuni, atât în copilărie (Iar când a fost El de doisprezece ani,
s-au suit la Ierusalim, după obiceiul sărbătorii – Luca 2), cât și în timpul
activității Sale mesianice (După acestea era o sărbătoare a iudeilor, și Iisus
S-a suit la ierusalim – Ioan 5). Pelerinajele reprezintă un prilej de
aprofundare a cunoștințelor religioase și de comuniune de credință cu Dumnezeu,
cu sfinții și cu semenii. Date fiind dificultățile legate de lungile călătorii
pe care le presupuneau pelerinajele, la acestea participau creștinii cu o
credință și o viață religioasă mai intensă, pentru care un astfel de demers
religios era expresia unei înalte devoțiuni și o jertfă adusă lui Dumnezeu.
4. Expozițiile: În cadrul manifestărilor
cultural-religioase se pot organiza expoziții cu lucrări ale elevilor.
În vederea realizării
acestor expoziții, profesorul de religie trebuie să parcurgă mai multe etape:
1. prezentarea
unor lucrări în vederea dezvoltării interesului elevilor spre arta religioasă;
2. dezvoltarea
convingerii că, pentru a realiza lucruri de artă religioasă, elevii trebuie să
ducă o viață religioasă autentică;
3. prezentarea
etapelor executării lucrării;
4. distribuirea
materialelor necesare executării lucrărilor;
5. executarea
lucrării sub îndrumarea profesorului, în cadrul cercului de religie;
6.
analiza lucrărilor și
expunerea lor.
5. Cercul de religie este o activitate suplimentară,
în interdependenţă cu activitatea de la clasă: lecţia este suportul pe care se
sprijină activitatea de la cerc, iar cercul îmbunătăţeşte calitatea educaţiei
religioase realizată la lecţii.
Prin
tematica aleasă şi prin lucrările proprii, li se dezvoltă elevilor dragostea
pentru religie. Ţinând cont de faptul că participarea la cercul de religie nu
este obligatorie, tematica cercului se stabileşte la începutul anului şcolar,
pe baza opţiunilor, intereselor şi aptitudinilor elevilor.
La
cercul de religie se dezvoltă spiritul comunitar prin antrenarea tuturor
participanţilor în pregătirea şi desfăşurarea activităţilor propuse.
Rezultatele activităţilor trebuie valorificate în funcţie de tematică, în
diferite moduri: prin referate, articole, albume (dacă tematica vizează
aprofundarea unor cunoştinţe sau vizitarea unor biserici şi mănăstiri), prin
spectacole religioase în apropierea sărbătorilor (atunci când tematica vizează
învăţarea unor poezii şi cântece religioase sau interpretarea unor scenete
religioase care vor fi alese şi din domeniul tradiţiilor poporului român, de
ex. Vifleiemul sau Irozii), prin organizarea unor expoziţii (când tematica
urmăreşte dezvoltarea artelor decorative: pictură, sculptură, miniaturi), prin
întocmirea de rebusuri cu definiţii religioase, poezii proprii (dacă tematica
vizează subiecte de creaţie).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu