Inceputurile vietii crestine pe
teritoriul tarii noastre: dovezi arheologie, lingvistice, martiri. Primele
forme de organizare bisericească: Episcopia Tomisului
A. Începuturile vieții creștine pe teritoriul țării
noastre:
1. Răspândirea creştinismului în
teritoriul dintre Dunăre şi Mare: Încreştinarea regiunilor din
Peninsula Balcanică s-a făcut chiar de Ap.Pavel şi ucenicii acestuia. În anii
65-66 a petrecut o iarnă în Nicopolis (Epir, Grecia), iar în 66 Tit propovăduia
în Dalmaţia (II Tim. 4). Şi teritoriul dintre Dunăre şi mare (Dobrogea
actuală), a purtat paşii a doi Apostoli: Andrei şi Filip. Mărturii istorice în
acest sens: Eusebiu al Cezareii (sec.IV), în „Istoria bisericească”, spune că
Sf. Andrei a predicat cuvântul lui Dumnezeu în Scythia, iar Epifanie (sec.VIII)
spune că sciţii au fost evanghelizaţi de Sf.Ap. Andrei. La fel confirmă și
Tertulian, Calendarul gotic, martirologiile occidentale din sec.IX (Beda
Venerabilul, Rabanus Maurus, Florus de Lyon, Adon de Vienne, Usuard), creaţiile
folclorice şi unele toponimice dobrogene (peştera Sf. Andrei, pârâiaşul Sf.
Andrei). Cât îl priveşte pe Sf. Ap. Filip, mai multe mărturii istorice
consemnează faptul că “Filip a convertit la credinţă aproape întreaga Sciţie”:
Calendarul gotic, sec.IV (care înscrie printre zilele de sărbătoare nu numai pe
Andrei, ci şi pe Filip, ziua de 15 nov. fiind consacrată cinstirii lui, cu
precizarea că a murit la Hierapolis); Martirologiul lui Usuard şi Martirologiul
lui Adon, cel din urmă precizând că Apostolul „a convertit la credinţa în
Hristos aproape (întreaga) Sciţie şi a aşezat acolo diaconi, preoţi şi
episcopi”. Creştinismul românesc este deci de origine apostolică.
2. Răspândirea creştinismului în
Dacia: argumente logico-istorice:
a) Prin colonişti aduşi din sudul
Dunării, dar şi din Asia Mică şi din alte provincii romane;
b) Prin soldaţi: legiunea XIII
Gemina la Apulum (Alba Iulia) şi legiunea V Macedonica la Potaissa (Turda).
Primul roman încreştinat a fost un militar, sutaşul Corneliu; ca dovadă,
existenţa a numeroşi martiri creştini în rândul soldaţilor romani (mai ales în
sec. III-IV);
c) Prin sclavi încreştinaţi,
servitori ai coloniştilor înstăriţi;
d) Prin negustori creştini (ex.
în N.T. – Lidia, Fapte 16) – se ştie că în timpul ocupaţiei romane în Dacia,
legăturile comerciale cu Asia Mică, cu insulele greceşti şi cu alte regiuni
romane erau în floare;
e) Prin captivi: goţii au pătruns
pe teritoriul ţării noastre în sec.IV. În expediţiile pe care le făceau în
sudul Dunării ei aduceau aici nu numai prăzi, ci şi captivi.
3. Mărturii ale scriitorilor
creştini: Sf. Iustin Martirul şi
Filosoful („nu există nici un neam... din cei ce trăiesc în căruţe şi în
corturi şi crescând vite, la care să nu se facă rugăciuni în numele lui
Hristos”); apologetul Tertulian („Hristos stăpânește și în ținuturile
sarmaților, dacilor, germanilor și sciților”), Origen (scria că foarte mulţi
dintre germani, daci… şi sciţi n-au auzit cuvântul Evangheliei – ceea ce
înseamnă că unii l-au auzit).
B. Dovezi arheologice:
Multe vestigii arheologice descoperite la noi poartă simboluri creștine, care datează din sec.II-VI: sf.cruce, sub diferite forme: x, T, +, Bunul Păstor, mielul, pomul vieţii, peştele
(în greaca veche termenul IXQYS (ihtis) însemna “peşte”; creştinii au folosit
iniţialele acestui cuvânt pentru a desemna numele lui Hristos), porumbelul, corabia, ancora, măslinul,
literele greceşti A şi W, chrisma sau monograma lui Hristos - sub forma IX sau
XP.
Dintre toate aceste simboluri
creştine, numai sfânta cruce şi monograma lui Hristos au rămas până astăzi.
1. Obiecte paleocreștine în
Transilvania și Banat:
a) tăbliţa votivă de la Biertan, descoperită în 1775 la
Biertan (jud. Sibiu); e formată dintr-un donarium şi un disc, ambele din bronz.
Donarium-ul e format dintr-o tăbliţă dreptunghiulară pe care sunt
inscripţionate cuvintele: “Ego Zenovius votum posui” (Eu Zenovius am pus
ofrandă). Limba latină ne duce la concluzia că acest donarium aparţinea unei
comunităţi daco-romane. Faptul că el se putea folosi doar agăţat (probabil de
un policandru) ne determină să conchidem că în secolul IV exista o viaţă
cultică bine definită, cu biserici creştine şi limbă proprie, termeni latini
creştini;
b) gema de la Potaissa (Turda), sec. IV; descoperită prin
1830, a dispărut în 1848, aşa că astăzi se cunoaşte numai dintr-o descriere.
Gema era din onix, de formă ovală (1,1 – 1,3 cm) şi avea sculptată pe ea scena
“Bunului Păstor” – Iisus Hristos cu un miel pe umeri şi cu un altul lângă el,
la picioare; un pom (al vieţii) pe ale cărui ramuri odihneşte o pasăre (simbol
al Duhului Sfânt); o corabie din care cade un om în apă, în gura unui monstru
marin (Iona); în jurul corabiei era criptograma creştină ΙΧΘΥΣ;
c) fragmentele de la Moigrad (Sălaj) - cel mai important e
discul cu monograma lui Hristos, cu un fragment de inscripţie votivă – sec. IV;
d) basilica de la Morisena (azi Cenad, jud. Timiş) – aici au
fost descoperite fundaţiile unei biserici cu baptisteriu din secolele IV-VI. 2.
Obiecte paleocreștine în Oltenia: la Romula (jud. Olt) – două opaiţe decorate
cu cruci, două geme (sec. III-IV), o cruciuliţă de bronz; basilicile de la
Slăveni (jud. Olt - urmele unei biserici din sec. IV), de la Sucidava (azi
Celei-Corabia - urmele unei basilici din sec.V-VI), de la Moigrad - sunt cele
mai vechi lăcaşuri de cult creştin cunoscute în N Dunării.
2. Descoperiri arheologice în
Dobrogea:
a) inscripţii creştine – aprox. 100, datând din sec. IV-VI;
aproape jumătate provin de la Tomis, iar celelalte din Histria, Dinogetia,
Callatis, Axiopolis, etc.;
b) obiecte paleocreştine: gema de la Tomis (sec.IV-V,
Mântuitorul încadrat de Apostoli), discul refăcut de episcopul Paternus
(înainte de 518, este din argint aurit, de dimensiuni mari, peste 6 kg; are
numeroase simboluri creştine şi o inscripţie latină; azi se află la Muzeul
Ermitaj din Petersburg); c) basilici paleocreştine (peste 35): la Tomis – 6
basilici, sec.V-VI; la Tropaeum Traiani (Adamclisi) – 5 basilici din sec.V-VI;
la Histria – 7 basilici (sec.V-VI); la Callatis – o basilică de tip sirian din
sec.IV-V; la Beroe (azi Piatra Frecăţei, jud. Tulcea) – s-au descoperit
fundaţiile unei basilici din timpul lui Constantin cel Mare; e cea mai veche
din sud-estul Europei; la Axiopolis – aici au fost îngropaţi martirii Chiril,
Chindeas şi Tasius; la Niculiţel – o biserică din sec.IV-V, cu moaştele
martirilor Zotikos, Attalos, Kamasis şi Filipos; bisericuţele rupestre de la
Basarabi (fost Murfatlar) - s-au descoperit 6 bisericuţe din sec.IV-V, unice de
acest gen, săpate în carieră calcaroasă la 20 km de Constanţa.
C. Dovezi lingvistice:
Întăresc afirmaţia referitoare la
pătrunderea creştinismului la noi începând cu sec.II d.H. Limba română îşi are
originea în latina populară adoptată de geto-daci de la colonizatorii romani
(de ex., „Crezul” şi „Tatăl nostru” au terminologie latină în proporţie de
90%).
Argumentul lingvistic
demonstrează că încreştinarea noului popor a fost concomitentă cu procesul
etnogenezei şi cu cel al formării limbii. Dacă încreştinarea ar fi fost mai
târzie, atunci lexicul bisericesc ar fi fost preponderent slavon. O parte din
aceşti termeni fundamentali de credinţă au fost împrumutaţi din lumea romană
păgână, primind însă un alt conţinut, creştin, iar alţii au fost creaţi anume
pentru exprimarea unor noi noţiuni de credinţă.
1. Termeni din lumea romană păgână: Biserică din lat. “basilica” („casă împărătească”); Dumnezeu: „Domine
Deus”; Duminică – „Dies Dominica” (ziua Domnului); Crăciun (cei mai mulţi
cercetători sunt de părere că denumirea vine de la “calatio”, prima zi a lunii,
în care preoţii romani convocau poporul pentru anunţarea sărbătorilor din acea
lună; cea mai importantă “calatio” era la 1 ianuarie, când se anunţau
sărbătorile de pe parcursul întregului an; creştinii ar fi împrumutat această
denumire pentru Naşterea Domnului care, până în sec. IV, se sărbătorea în
preajma acelei “calatio” de la 1 ianuarie; alţi cercetători opinează că
termenul ar deriva de la “creatio” – ziua “facerii” lui Iisus); Floriile (o
sărbătoare păgână de primăvară, a florilor, numită “Floralia”; ea a fost asimilată
de creştini cu intrarea Domnului în Ierusalim); Rusaliile „Rosalia” (ziua
pomenirii morţilor); Sărbătoare „dies (con)servatoria” (limbile romanice
apusene folosesc alt termen, latinescul “festum”); Lege – “lex” (avea sensul de
religie, credinţă – vezi “legea românească”; limbile romanice apusene folosesc
derivate din “fides”).
2. Termeni cu înţeles exclusiv creştin: Creştin – din “chrestianus”, derivat de la Chrestus (Hristos), a boteza
(baptisto, are = a cufunda în apă), cruce (crux), înger (angellus), păcat
(peccatum) a se ruga (rogo, are), sânt (sanctus), părinte, (parens, parentem).
D. Martiri creștini în ținuturile dunărene la
începutul sec.IV:
La Sirmium (azi Mitroviţa, în Jugoslavia) au fost martirizaţi preotul daco-roman Montanus şi soţia sa Maxima, care
au fost înecaţi în râul Sava la 26 martie 304; episcopul Irineu şi diaconul său
Dimitrie în 6, respectiv 9 aprilie 304. La Cibalae (N-V de Sirmium): Donat,
diaconul, Romul preotul, Silvan diaconul și Venust (21 august). La Singidunum
(azi Belgrad), diaconul Ermil şi temnicerul Stratonic, aruncaţi în Dunăre în 13
ianuarie 307. În Moesia Inferior la Novae: Sf. Mc. Lup (23 august).
La Durostorum (Silistra), în 298: Pasicrat şi Valentin (24 aprilie), Nicandru și Marcian (8 iunie),
cu alţi 47 de ostaşi. În 304, lângă Durostorum trei ţărani: Quintilian, Maxim
citeţul şi Dadas (28 aprilie). În 362, a fost chinuit şi ars pe rug soldatul
Emilian (18 iulie), pentru că a distrus idolii dintr-un templu păgân.
În SCYTHIA MINOR:
La Tomis (Constanţa) la 7 martie 300 episcopul Efrem al
Tomisului. Mai târziu, prin 320-323, au fost arşi de vii Macrobiu şi Gordian.
Fraţii Argeu, Narcis şi Marcelin au pătimit tot în timpul lui Liciniu, prin
320-323. La fel episcopul Tit al Tomisului, pentru că a refuzat înrolarea în
armata lui Liciniu.
La Axiopolis (lângă Cernavodă) au pătimit în 303 Chiril, Chindeas şi Tasius.
La Halmyris, 8
iulie, prin anii 290-303, preotul Epictet şi tânărul Astion, convertit de el
(în 2001 i se descoperă moaştele făcătoare de minuni, astăzi la catedrala din
Constanţa).
La Niculiţel (jud.Tulcea) în 1971 s-a descoperit o basilică paleocreştină (sec.IV-V). În cripta de
sub altar s-au descoperit moaştele a 4 martiri: Zotikos, Attalos, Kamasis şi
Filippos (+304-305), care astăzi se păstrează la măn.Cocoş. (Persecuțiile
goților conduși de Athanaric împotriva creștinilor din Dacia: Sf. Nichita
Romanul sau Gotul – 15 septembrie;
Sf. Sava Gotul, înecat în râul Buzău, la 12 aprilie 372).
E.
Episcopia Tomisului:
Aşa cum Apostolii hirotoneau episcopi
pentru comunităţile pe care le converteau, tot aşa va fi făcut şi Sf. Ap. Andrei.
De fapt, pentru Sf. Ap. Filip se şi afirmă în “Martirologiul
lui Adon” că acesta a aşezat în Scythia diaconi, preoţi şi episcopi.
Deşi episcopia de Tomis este atestată documentar abia în anul 369,
au existat aici episcopi, probabil chiar din epoca apostolică.
1. În unele acte sunt pomeniţi episcopi tomitani înainte de
anul 369. În actul martiric al sfinților
Epictet şi Astion, martirizaţi la sfârşitul sec.III, se aminteşte de episcopul Evangelicus care i-a botezat pe părinţii lui Astion plecaţi în cătarea fiului lor.
2. Efrem,
mort ca martir în timpul lui Diocleţian.
3. În timpul lui Liciniu întâlnim un
episcop tomitan pe nume Titus, care
ar fi murit ca martir.
4. La Sinodul I Ecumenic a
participat şi un episcop din Scythia,
lucru consemnat de Eusebiu de Cezareea („nici scitul nu lipsea din ceată”). Unii istorici consideră că numele acestuia era Marcu, alţii
Teofil al
“Gothiei”.
5. Primul
episcop de Tomis atestat documentar este Bretanion. Istoricul Sozomen
consemnează un conflict dintre Bretanion şi împăratul Valens în 369 (împăratul a încercat să-l determine pe episcop să intre în comuniune cu
arienii. Bretanion a refuzat şi, lăsându-l pe Valens acolo, a plecat cu
poporul în altă biserică. Împăratul, simţindu-se ofensat, l-a exilat, însă ulterior l-a repus în scaun,
temându-se de o revoltă a sciţilor). Bretanion este, se pare, şi autorul actului martiric
care însoţea moaştele Sfântului Sava în drumul lor spre
Capadocia. A fost trecut în rândul sfinţilor,
la 25 ianuarie.
6. Urmaşul lui Bretanion a fost Gherontie (Terentius), care a
participat la Sinodul II Ecumenic din 381.
7. În 392 este consemnat ca episcop Teotim I, un localnic (daco-roman). În
acest an era trecut de Fericitul Ieronim în rândul bărbaţilor iluştri ai creştinătăţii, model de virtute şi trăire creştină (făcător de minuni). În cursul păstoriei lui, în Scythia şi-au făcut apariţia hunii, care au sădit teroare printre localnici.
Teotim a încercat să-i îmblânzească pe năvălitori şi chiar a făcut misiune de evanghelizare printre ei.
Sozomen relatează două întâmplări miraculoase: la rugăciunea lui Teotim, acesta,
împreună cu însoţitorii lui, s-au făcut nevăzuţi de ochii hunilor; încercarea unui hun
de a-l face captiv pe Teotim, soldată
cu paralizia barbarului. Aceste întâmplări i-au adus admiraţia hunilor care l-au numit
“(Dumne)zeul romanilor”. Teotim a fost prieten cu Sf. Ioan Gură de Aur, participând împreună în anul 400 la un sinod la
Constantinopol. Teotim a participat şi
la sinodul de la Stejar din 403, în care l-a apărat pe Sf. Ioan. Curăţia vieţii lui i-a adus de timpuriu cinstirea ca sfânt (20 aprilie).
8. Un alt episcop tomitan este Timotei, care a participat la
Sinodul III Ecumenic (431), semnând ca ortodox actele conciliului.
9. Urmaşul lui a fost Ioan (înainte de 448),
“unul dintre cei mai buni teologi ai timpului”, care a participat activ la
disputele teologice ale vremii.
10. În 449 îl întâlnim la Tomis pe Alexandru,
care a
participat la un sinod de la Constantinopol împotriva monofizismului.
Deşi n-a participat la Sinodul IV
Ecumenic (451), a semnat totuşi hotărârile ortodoxe ale acestuia.
11. În anul 458 împăratul Leon I adresa o
scrisoare tuturor ierarhilor din imperiu, inclusiv lui Teotim II al Tomisului, care a răspuns declarându-se fără echivoc pentru Ortodoxie.
12. Despre un alt episcop avem ştiri abia în 518, când apare pe un disc de argint aurit numele lui Paternus. Acum au activat “călugării sciţi” cu binecunoscuta formulă “unul din Sfânta Treime a pătimit în trup”, faţă de care Paternus a avut
rezerve. Într-un act sinodal din 520 semnează ca “episcop-mitropolit al Scythiei”,
ceea ce înseamnă că existau şi alte scaune episcopale sufragane.
13. Ultimul
episcop de Tomis cunoscut cu numele este Valentinian, care a purtat în 549
corespondenţă cu papa Romei în legătură cu “Cele Trei Capitole”. Alte episcopii
în Scythia Minor: Existenţa mai multor episcopii în
Scythia Minor în sec.VI este confirmată
de mărturii istorice şi arheologice: fragmente de
inscripţii descoperite la Callatis,
Histria, care oferă informaţii despre mai multe episcopii,
semnătura episcopului-mitropolit
Paternus, scrierile călugărilor sciţi adresate împăratului Iustin, o listă („notitia”) a Patriarhiei
Ecumenice cu episcopiile şi mitropoliile din secolul VI,
care consemnează 14 scaune episcopale în
Scythia Minor (Axiopolis, Callatis, Noviodunum, Halmyris, Histria etc). Acestea
au fost înfiinţate probabil în secolul VI. În
fruntea lor era mitropolitul de Tomis (probabil primul mitropolit a fost
Paternus), care avea jurisdicţie nu numai asupra Dobrogei,
ci şi asupra sudului Moldovei şi estului Munteniei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu