Autoevaluarea si valorificarea ei
Educaţia
religioasă este
una dintre problemele de substanţă atât din perspectiva misiunii Bisericii în
lume, cât şi din perspectiva politicii educaţionale actuale.
Realizarea educaţiei religioase incumbă o racordare optimă la arsenalul
metodologic specific învăţământului preuniversitar. Îmbunătăţirea activităţilor
didactice de factură religioasă presupune printre altele o investigaţie de
esenţă asupra procesului de autoevaluare.
Autoevaluarea oferă repere teoretice şi
practice absolut necesare reglării şi îmbunătăţirii activităţilor de
predare-învăţare-evaluare la religie. Autoevaluarea
se înscrie în cadrul direcţiilor de reformă în învăţământ, mai precis
autoevaluarea se inserează ca o componentă a autoeducaţiei. Problematica
autoevaluării trebuie abordată în legătură cu educaţia permanentă. O
aprofundare a raportului dintre educaţie şi autoeducaţie ridică unele
întrebări, cum ar fi : educaţia şi autoeducaţia se exclud? sunt procese
identice? Majoritatea pedagogilor sunt de părere că cele două procese se
completează reciproc, astfel că „educaţia îşi sporeşte considerabil
eficacitatea atunci când este susţinută de acţiuni autoeducative, după cum
succesul autoeducaţiei este condiţionat de o educaţie adecvată”.
Autoevaluarea se constituie ca o dimensiune necesară unei formări permanente.
Autoevaluarea se constituie ca o dimensiune necesară unei formări permanente.
În planul eduaţiei religioase, autoevaluarea poate fi transferată, prin
metoda exemplului personal de la profesorul de religie la elev. Stimularea şi
motivaţia elevilor în a recurge la autoevaluare reprezintă un imperativ al
educaţiei religioase.
Profesorul de religie are la dispoziţie mai multe forme de autoevaluare
începând cu fişele de evaluare puse la dispoziţie de unităţile şcolare şi
continuând cu chestionarele de evaluare date elevilor, părinţilor sau profesorilor
de alte discipline. O formă mai deplină de autoevaluare o realizează profesorul
de religie în faţa duhovnicului, în cadrul Tainei Mărturisirii.
Mai mult ca oricine, duhovnicul ne poate sonda şi radiografia starea
duhovnicească. Se pune întrebarea: starea duhovnicească a profesorului de
religie nu cumva reflectă şi modul său de îndeplinire a misiunii didactice
încredinţate lui? Cel care caută desăvârşirea nu trebuie neapărat să creeze
ceva nou, ci doar „să elibereze harului calea, nu trebuie decât să înlăture
acele obstacole care ne separă de Dumnezeu”, după cum afirmă Vladimir Soloviov.
Ca profesori de religie avem datoria de a ne concepe şi realiza activităţile didactice în aşa fel încât Hristos, în Care locuieşte trupeşte toată deplinătatea dumnezeirii (Coloseni 2) să ia chip (Galateni 4) în tot şi în toate, lăsându-l pe Hristos să ia chip în acţiunile noastre personale, educative şi sociale. Este nevoie ca înainte de a te hotărî pentru o misiune atât de importantă, cum este aceea a profesorului de religie, „să-ţi chemi în suflet chipul moral al lui Hristos, să te concentrezi şi să-ţi răspunzi: ar face El acest pas, sau cu alte cuvinte m-ar binecuvânta dacă-l fac?” Autoevaluarea ne trimite către această formă de introspecţie şi examinare a stării noastre duhovniceşti şi profesionale.
Ca profesori de religie avem datoria de a ne concepe şi realiza activităţile didactice în aşa fel încât Hristos, în Care locuieşte trupeşte toată deplinătatea dumnezeirii (Coloseni 2) să ia chip (Galateni 4) în tot şi în toate, lăsându-l pe Hristos să ia chip în acţiunile noastre personale, educative şi sociale. Este nevoie ca înainte de a te hotărî pentru o misiune atât de importantă, cum este aceea a profesorului de religie, „să-ţi chemi în suflet chipul moral al lui Hristos, să te concentrezi şi să-ţi răspunzi: ar face El acest pas, sau cu alte cuvinte m-ar binecuvânta dacă-l fac?” Autoevaluarea ne trimite către această formă de introspecţie şi examinare a stării noastre duhovniceşti şi profesionale.
Orice activitate catehetică îl obligă pe profesor la reflecţie profundă
pentru „a indentifica ceea ce face Dumnezeu, ceea ce face Biserica şi ceea ce
face fiecare în parte. Actul mântuirii este o conlucrare activă între aceşti
factori”. Sub această formă educaţia religioasă se focalizează în vederea
conturării şi împlinirii a trei factori: iniţierea, îndrumarea şi sfinţirea.
Astfel, educaţia religioasă îşi propune să treacă de la iluminarea intelectului
la prefacerea umanului, după chipul lui Hristos. Prezentăm o fişă de
autoevaluare (cu caracter orientativ), care poate fi de folos în ceea ce
priveşte autoevaluarea dar şi structurarea activităţilor profesorului de
religie.
Fişa de
autoevaluare
1.Activităţi complexe cu valoare instructiv-educativă
a) rezultate obţinute în pregătirea elevilor în raport cu standardele curriculare şi ale programei şcolare pentru religie, materializate în: rezultate cu elevii la clasă; rezultate la testări; examene de sfârşit de ciclu şcolar
b) performanţe în pregătirea elevilor distinşi la concursurile şi olimpiadele şcolare
c) pregătirea loturilor olimpice (concursuri şi olimpiade şcolare)
d) activităţi educative organizate în şcoală
e) activităţi extraşcolare organizate în cadrul parohiei
f) comunicarea cu părinţii, autorităţile locale şi preotul paroh
g) realizarea de proiecte extracurriculare
h) dezvoltarea unor activităţi practice, în vederea formării de abilităţi şi deprinderi, organizate în colaborare cu preotul paroh şi alţi reprezentanţi ai comunităţii parohiale
a) rezultate obţinute în pregătirea elevilor în raport cu standardele curriculare şi ale programei şcolare pentru religie, materializate în: rezultate cu elevii la clasă; rezultate la testări; examene de sfârşit de ciclu şcolar
b) performanţe în pregătirea elevilor distinşi la concursurile şi olimpiadele şcolare
c) pregătirea loturilor olimpice (concursuri şi olimpiade şcolare)
d) activităţi educative organizate în şcoală
e) activităţi extraşcolare organizate în cadrul parohiei
f) comunicarea cu părinţii, autorităţile locale şi preotul paroh
g) realizarea de proiecte extracurriculare
h) dezvoltarea unor activităţi practice, în vederea formării de abilităţi şi deprinderi, organizate în colaborare cu preotul paroh şi alţi reprezentanţi ai comunităţii parohiale
2. Performanţe în inovarea didactică
a) contribuţii la elaborarea de: programe şcolare şi regulamente; metodologii şi îndrumătoare metodice specifice religiei; manuale şcolare şi auxiliare didactice; reviste şcolare
b)activităţi de: mentorat, pentru studenţi teologi şi elevi seminarişti; participare la activităţi de perfecţionare în calitate de formator; cercetare în domeniul specialităţii şi didacticii religiei
a) contribuţii la elaborarea de: programe şcolare şi regulamente; metodologii şi îndrumătoare metodice specifice religiei; manuale şcolare şi auxiliare didactice; reviste şcolare
b)activităţi de: mentorat, pentru studenţi teologi şi elevi seminarişti; participare la activităţi de perfecţionare în calitate de formator; cercetare în domeniul specialităţii şi didacticii religiei
3. Participarea la activităţi şi
proiecte coordonate de inspectoratele şcolare sau Ministerul Educaţiei,
Tineretului şi Cercetării
4.
Creşterea prestigiului şi a calităţii activităţilor unităţii şcolare
contribuţii independente şi în echipă în privinţa:
- managementului instituţional
- realizarea unor proiecte de finanţare din resurse extrabugetare
- managementului instituţional
- realizarea unor proiecte de finanţare din resurse extrabugetare
5.
Implicarea în realizarea unor acţiuni complementare activităţii de învăţare:
- expoziţii, cenacluri, simpozioane
- sesiuni de comunicări ale elevilor
- organizarea unor seri duhovniceşti
- organizarea cercului de religie
- expoziţii, cenacluri, simpozioane
- sesiuni de comunicări ale elevilor
- organizarea unor seri duhovniceşti
- organizarea cercului de religie
6.
Cooptarea conducerii şcolii, a preotului paroh, a unor factori de decizie din
cadrul centrului eparhial în vederea:
- amenajării cabinetelor de religie
- amenajării capelelor şcolare
- amenajarea unor colecţii de carte religioasă
- amenajării cabinetelor de religie
- amenajării capelelor şcolare
- amenajarea unor colecţii de carte religioasă
7.
Consilierea şi îndrumarea duhovnicească a elevilor
- participarea la slujbele Bisericii împreună cu elevii
- îndemnarea şi însoţirea elevilor la spovedanie şi împărtăşirea cu Sfintele Taine
- atragerea părinţilor într-o formă de parteneriat în vederea îmbunăţătirii activităţilor specifice religiei
- participarea la slujbele Bisericii împreună cu elevii
- îndemnarea şi însoţirea elevilor la spovedanie şi împărtăşirea cu Sfintele Taine
- atragerea părinţilor într-o formă de parteneriat în vederea îmbunăţătirii activităţilor specifice religiei
Pentru o mai bună radiografiere a
propriilor activităţi sunt indicate conceperea unor chestionare prin care
elevii sunt solicitaţi să-şi precizeze percepţia şi receptarea orei de religie.
Pentru o imagine mai complexă asupra propriei activităţi pot fi concepute unele
chestionare pentru profesorii de alte discipline, pentru părinţi şi preoţi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu