Specificul
educatiei religioase în diferite etape
Din cea mai fragedă vârstă, copilul manifestă predispoziție spre
religiozitate; el e capabil de trăiri religioase, care nu poartă încă forma
unei manifestări exterioare. Această predispoziție se poate cultiva și dezvolta
prin educație religioasă.
Religiozitatea copilului nu este identică cu cea a adultului. În copilărie,
ea se bazeaza pe trăirile date de modul său “religios“ de viață, iar la adult,
pe o trăire intensă și o atitudine spirituală. Educația religioasă trebuie să
înceapă din copilărie. Este cunoscut că în copilărie omul poate fi mai usor
influențat religios-moral decât mai târziu, iar deprinderile bune formate în
copilărie rămân de multe ori valabile pentru întreaga viață.
În educația religioasă, este
necesar ca profesorul să cunoască și să țină cont de etapele dezvoltării
psiho-fizice a elevului.
În perioada micii copilării rolul hotărâtor în educația religioasă a
copilului îl are familia. De asemenea, programa de învățământ școlar prevede
elemente de educație religioasă care au ca scop familiarizarea copiilor cu
concepte religioase elementare. La această vârstă, copilul este capabil să
memorize mecanic povestiri și istorioare. Ținând cont de acest lucru, ei pot fi
învățați diferite rugăciuni, poezii și povestiri religioase adecvate vârstei.
Mergerea la biserică și diferitele evenimente religioase cum ar fi: colindatul,
cununiile ș.a. pot constitui momente prielnice care trebuie valorificate în
educația religios-morală a copiilor. Trăirile religioase din această etapă pot
deveni hotărâtoare pentru întreaga viață. Acum, copilul observă și
înregistrează actele religioase și morale pe care le vede în familie și în
cercul cunoștințelor sale. El imită cu fidelitate și încredere atitudini,
gesture și cuvinte. Fondul sufletesc al copilului este nepervertit, de aceea el
crede că tot ce face omul matur este bine. Rezultă deci faptul că părinții și
creștinii maturi au datoria de a fi modele de comportament pentru copii și de a
nu sminti pe niciunul din ei. În perioada preadolescenței și adolescenței,
elevul evolueaza treptat, de la faza „heteronomiei morale“ la „autonomia
morala“ (cf. Jean Piaget). În planul educației
religioase se pot semăna în sufletul copiilor sentimente nobile și adânci.
Este perioada în care se prezintă copiilor Istoria Vechiului și Noului
Testament, evenimentele principale din Istoria și viața Bisericii, noțiuni
fundamentale de credință. De asemenea, elevii asimilează și pun în practică
norme de comportament religios-moral.
Perioada adolescenței se caracterizează prin schimbări
majore în dezvoltarea psiho-fizică, fapt care are puternice influențe asupra
educației religioase a elevului. Este perioada în care acesta își poate forma
convingeri religios-morale temeinice sau poate să cadă pradă multor tentații cu
urmări negative asupra personalității sale. Spiritual, tânărul se preocupă de
marile probleme ale vieții și concepe planuri pentru reforme religioase,
morale, politice și sociale. Se manifestă simțul critic și al aprecierii. Acum
apare interesul pentru ceea ce este general valabil, adică pentru legile
naturii, ale istoriei, ale vieții morale și pentru filosofie, dar și pentru
ceea ce este abstract. El nu se mulțumește doar cu asimilarea cunoștințelor, ci
le prelucrează și le aprofundează. În această perioadă, adolescentul are nevoie
de modele de viață și își conturează un ideal. Cele mai mari schimbări în
această perioadă au loc în planul volițional. Acum adolescentul este capabil de
tărie, de voință și de îndreptarea acesteia spre scopuri morale – condiție
esențială pentru formarea caracterului moral. În această perioadă, viața
religioasă a tânărului trece printr-o criză de multe ori foarte periculoasă.
Concepția religioasă pe care tânărul și-a dobândit-o în copilărie este
zdruncinată de îndoieli generate de conflictul dintre viață și ideal, dintre
credință și unele teorii științifice. Soluționarea acestui conflict depinde de
felul în care educatorul știe să-și îndeplinească în mod conștiincios
activitatea educativă. Dacă în copilărie accepta fără nicio rezervă și cu
smerenie spusele celor mari, acum atitudinea tânărului se modifică complet . În
locul smereniei și acceptării pe temeiul autorității apare simțul critic,
îndoiala și căutarea argumentelor raționale. Pentru a contracara consecințele
nefaste ale unui asemenea criticism, în educația religioasă, profesorul va
trebui sa utilizeze în mod special metoda argumentării. Fiindcă tânărul este
animat acum de idealuri înalte și este entuziasmat de tot ceea ce este frumos,
nobil și moral, acestea pot fi folosite de educatorul creștin spre a-l câștiga
pentru viața religioasă. Acum este momentul să i se predea tânărului
învățăturile fundamentale de credință și de morală. În domeniul religios, mulți
tineri revin la idealurile religioase din copilărie, înțelese acum mult mai
bine și mai profund. Practica religioasă face mult bine tânărului în această
perioadă. Ea îi îndreaptă privirile spre idealul sfințeniei, îi purifică
sentimentele, mai ales pe cel al iubirii, îi trezește nostalgia spre idealuri
înalte și-i înnobilează sufletul, conducându-l spre lumea frumosului, binelui
și sfințeniei (Șebu. Metodica)
Percepţiile, sentimentele şi trăirile religioase se conturează şi se
încheagă în funcţie de etapele de vârstă. Pentru cei implicaţi în realizarea
educaţiei religioase, în special pentru profesorii de religie, cunoaşterea
percepţiilor, a trăirilor şi a caracteristicilor educaţiei religioase în
funcţie de etapele psihice şi biologice de dezvoltare devine un imperativ. În
funcţie de etapele de vârstă, fundamentarea sentimentelor şi a conştiinţei
religioase presupune parcurgerea anumitor stadii de instruire.
Procesele gândirii religioase se vor relativiza şi contura în diferite
stadii de vârstă. În Epistola către Corinteni, Sfântul Apostol Pavel spune: „Când eram copil, vorbeam ca un copil,
simţeam ca un copil, judecam ca un copil; dar când m-am făcut bărbat, am lepădat
cele ale copilului” (1 Corinteni 13).
Referitor la
perioada în care ar trebui să înceapă educaţia religioasă, unii cercetători susţin că
educaţia religioasă a copilului începe înainte de a se naşte, prin formarea
unei maturităţi spirituale a părinţilor. Părinţii sunt responsabili pentru
procrearea şi creşterea copiilor. Majoritatea psihopedagogilor susţin că unele
acte necontrolate ale părinţilor au efecte nefaste asupra copiilor lor. Este
important să acordăm o atenţie deosebită educaţiei religioase a copiilor încă
de la vârsta fragedă. Sfântul Ioan Gură de Aur aprecia: „așa cum se va deprinde
copilul de mic, aşa va rămâne şi când se va face mare; ca şi copacul pe care
de-l va îndrepta cineva când e mlădiţă, rămâne drept; iară de-l va lăsa strâmb,
când se va întări nu se va mai îndrepta”. Primii ani ai copilului sunt cruciali
pentru formarea religioasă ulterioară. Copilul constituie un teren favorabil
pentru primirea normelor şi conduitelor religioase, totodată copilul este
receptiv la credinţa în miracole. Prin imitare el va primi credinţa practicată
de părinţii lui. Inoculându-li-se copiilor respectul autorităţii părinteşti, se
trece cu uşurinţă la inocularea respectului autorităţii divine. Exercitând
asupra copilului o autoritate chibzuită şi ponderată, este facilitată sădirea
sentimentelor de veneraţie pentru autoritatea lui Dumnezeu. Nu cumva în unele
societăţi în care lipsa de autoritate a părinţilor este tot mai evidentă, se
ajunge şi la o lipsă de percepţie şi respect faţă de autoritatea divină şi
invers? Copilul îşi măreşte spectrul de înţelegere spirituală începând cu vârsta de 3-4 ani. „Un copil îşi
formează imaginea sa despre Dumnezeu după imaginea pe care şi-o face despre om
şi aceasta este mai întâi imaginea părinţilor săi. Rezultă de aici că rolul
exemplului este mai important decât cel al teoriei”. Un rol covârşitor în
educarea moral-religioasă a copiilor îl constituie mediul familial. Multe
dintre actele comportamentului religios se formează prin contaminare, prin
observarea şi imitarea a ceea ce fac părinţii. De la 3-4 ani, copilul se
fortifică spiritual, i se amplifică puterea de discernământ şi înţelegere.
Predomină cunoaşterea de tip intuitiv şi, drept urmare, mediul educativ trebuie
să fie cât mai bogat în stimuli cu caracter religios. Este recomandabil să fie
stimulaţi factorii interni care contribuie la trezirea atenţiei, cel mai
important fiind interesul. După vârsta de 4 ani copilul începe să-şi pună unele
întrebări: de ce asta? de ce aşa?, etc. Apare dorinţa de cunoaştere. Reţinem
faptul că în jurul vârstei de 3 ani apar şi se conturează primele trăiri
religioase. Aducerea copilului la Biserică şi împărtăşirea lui cu Sfintele
Taine lasă amintiri şi amprente asupra lui care îl vor marca toată viaţa.
Copilul începe să conştientizeze că atunci când face un lucru bun, se bucură
Dumnezeu, iar când săvârşeşte răul Îl supără pe Dumnezeu. Aceste atitudini se
imprimă profund în inconştient, care influenţează activitatea noastră
conştientă din fiecare moment. Până la vârsta de 6 ani educaţia religioasă a
copilului rămâne mai mult o sarcină de familie, părinţii fiind pe deplin
responsabili.
Educaţia
religioasă pentru copiii din şcoala primară va fi realizată prin mijloace şi procedee
adecvate şi se realizează de personalul didactic calificat (profesorii de
religie). Ar fi de dorit ca preotul şi profesorul de religie să acţioneze în
comun pe linia catehizării copilului. Conţinutul educaţiei religioase la
această vârstă trebuie să realizeze un echilibru optim între concret şi
abstract, să devină interesant şi atractiv, să fie motivat. Motivul este acel
fenomen psihic ce are un rol esenţial în declanşarea, orientarea şi modificarea
conduitei. Prin urmare, se impune ca elevii să fie motivaţi în vederea unei
participări constante la viaţa Bisericii, deprinzându-se pe această cale cu o
experienţă religioasă constantă. Folosirea unor metode şi procedee adecvate de
prezentare a mesajului catehetic facilitează apropierea şi colaboarea între
profesor şi
elev. A ne adresa tineretului de azi este o operaţie delicată, folosirea unor
clişee şi repere teoretice şi abstracte conduce către indiferentism. Se va
evita orice încercare de impunere cu forţa, precum şi atitudinile de tip
criticist. Un copil are nevoie să simtă că “nu este necesar ca el să fie premiant
sau olimpic pentru a fi iubit”. Afecţiunea profesorului de religie faţă de
elevi nu trebuie să fie condiţionată de performanţă. Utilizarea unor etichete
comportamentale are efecte negative imprevizibile; uneori, aceste etichete nu
fac decât să întărească un anumit tip de comportament. Dacă i se spune des unui
elev: eşti timid, copilul ajunge să creadă că este o persoană timidă, şi se
comportă în consecinţă. Alteori, etichetele comportamentale reduc motivaţia de
schimbare; dacă i se spune cu consecvenţă unui elev că este un antitalent la o
anumită disciplină, atunci s-ar putea ca elevul să recurgă la următorul
raţionament: oricum nu sunt talentat la această materie, n-are sens să fac
eforturi pentru a fi mai bun.
La vârsta de 7-10, ani copiii încep să îşi aleagă modele şi se
raportează la ele până în cele mai mici detalii. Acest lucru atrage după sine o
mare responsabilitate, atât pentru profesorul de religie, cât şi pentru părinţi
sau cei apropiaţi.
În
gimnaziu,
preocupările şi interesele determină extinderea şi amplificarea religiozităţii.
Acum creşte gradul de socializare, de solidaritate, apar formele de organizare
în grupuri în funcţie de prietenii şi simpatii. Copiii se încred unii în alţii,
îşi mărturisesc anumite lucruri. Raportarea la normele biblice îl determină pe
copil să-şi rezolve unele probleme de ordin moral, existenţial etc.
Participarea la ceremoniile religioase nu mai este receptată ca o simplă
obligaţie, ci ca o necesitate (copilul simte nevoia de a se ruga). Copilul
devine mai responsabil de raportul dintre el şi Dumnezeu. De obicei se roagă
dimineaţa şi seara fără să fie atenţionat pentru a face acest lucru. Există şi
riscul ca în această fază unii tineri să intre într-o stare de incertitudine şi
confuzie.
Între 12
şi 14 ani
intră în joc pubertatea. Tot în
această perioadă are loc închegarea caracterului, precum şi a principalelor
trăsături de personalitate. O atragere forţată înspre ora de religie poate avea
consecinţe imprevizibile. Sunt necesare tactul şi mai ales răbdarea din partea
profesorului de religie. Acum copiii sunt capabili de performanţă, de
aprofundarea unor noţiuni de catehism într-un mod cu totul de excepţie.
Adolescenţa reprezintă o perioadă
delicată, dacă nu chiar dificilă, în privinţa educaţiei religioase. O dată cu
preadolescenţa şi continuând până spre 20-21
de ani tinerii se orientează spre făurirea unei cariere, spre propriile lor
împliniri spirituale, profesionale, sportive etc. În perioada adolescenţei are
loc o schimbare radicală faţă de copilărie. Apar tot acum unele forme de
interiorizare, de raţionalizare. Acum tânărul îşi pune întrebări legate de
rostul vieţii, de menirea lui; apar întrebările legate de existenţă, de
existenţa lui Dumnezeu, de nemurire; în acelaşi timp tânărul ia hotărâri
esenţiale pentru viaţă. Din perspectivă intelectuală, unii adolescenţi sunt
apţi ca şi adulţii să înţeleagă probleme de ordin doctrinal şi liturgic, dar
„sunt mai puţin stabili decât adulţii”.
În perioada adolescenţei, implicarea profesorului de religie şi a preotului se
va realiza discret pe baza unor argumente şi a unui dialog sincer; este
recomandabil să fie respectată poziţia interlocutorului, evitându-se tentele
ironice sau culpabilizatoare. Se impune ca “adolescentul să fie invitat la o
reflecţie asupra lui însuşi… reflecţia catehetică s-ar dori a fi
pluridisciplinară”. Discursurile moraliste şi criticiste nu duc la atingerea
scopurilor propuse, “formarea unui sistem de valori, convingeri şi atitudini
sănătoase nu poate fi realizată prin prelegeri moralizatoare”.
Adesea, tinerii sunt inundaţi cu teorii agnostice şi materialiste, “ei pleacă de la orele de curs cu convingerea că adevărul este relativ, iar virtuţiile sunt imposibile sau nefolositoare. Toate acestea îi influenţează să proclame o relativitate a valorilor”. Fără să ne dăm seama, de multe ori educaţia pentru valoare se transformă în educaţie pentru libertinaj. De aceea, considerăm că e un imperativ ca profesorul de religie, precum şi preotul, să cunoască în termeni realişti elementele demoralizatoare ale unor compartimente educaţionale. Tot acum apare nonconfor¬mismul şi dorinţa de independenţă.
Adesea, tinerii sunt inundaţi cu teorii agnostice şi materialiste, “ei pleacă de la orele de curs cu convingerea că adevărul este relativ, iar virtuţiile sunt imposibile sau nefolositoare. Toate acestea îi influenţează să proclame o relativitate a valorilor”. Fără să ne dăm seama, de multe ori educaţia pentru valoare se transformă în educaţie pentru libertinaj. De aceea, considerăm că e un imperativ ca profesorul de religie, precum şi preotul, să cunoască în termeni realişti elementele demoralizatoare ale unor compartimente educaţionale. Tot acum apare nonconfor¬mismul şi dorinţa de independenţă.
Observăm la adolescenţi o
adevărată ceartă cu autoritatea. Acest fapt se constată mai ales în cazurile în
care autoritatea este impusă într-un mod nedelicat, necontrolat. Profesorul
care ştie să-şi impună autoritatea într-un mod mai discret are mult de
câştigat. Autoritatea se cere a fi impusă mai degrabă ca o formă de protecţie
şi nu ca o formă de dirijare. Unii elevi nu refuză neapărat autoritatea
profesorului, ci mai degrabă refuză impunerea autorităţii într-un mod excesiv.
Perioada adolescenţei „este o
perioadă hotărâtoare în centrarea individului spre credinţa religioasă”, „acum
e momentul când de obicei se pierde, se
câştigă sau se capătă credinţa. Religia devine o formă de viaţă, a cărei
expresie desăvârşită o constituie vocaţia. Dumnezeu încetând de a mai fi o
reflectare a imaginii părinteşti, întruchipează atunci valoarea supremă în care
se contopesc toate celelalte”.
Influenţa mediului social asupra
elevilor trebuie observată atent de către profesorii de religie. Societatea
contemporană duce lipsă de modele, dar ce este mai grav, unii tineri de azi nu
prea caută modele, iar alţii le caută în rândul starurilor de muzică, al
vedetelor de televiziune, în rândul unor magnaţi şi, mai rar, printre sportivi.
Dar sentimentele inferioare (satisfacţii de ordin financiar, alimentar, erotic)
nu dăinuiesc; ambiţiile materiale dau satisfacţii limitate. Ca dovadă, faptul
că în urma lipsei educaţiei religioase şi a unor relaţii familiale şubrede fiii
unor mari bogătaşi îşi părăsesc căminele, încep să se drogheze, unii recurg
chiar la sinucidere. Educaţia religioasă ar putea atenua din unilateralitatea
deplasării spre raţionalitatea sau pragmatismele excesive; experienţa religioasă
îl face pe elev să înţeleagă şi să acţioneze mai conştient în societate, îl
invită la reflecţie; educaţia religioasă presupune prezenţa dimensiunii
transcendentale în viaţa şi faptele de zi cu zi, pentru a transforma societatea
într-o comunitate de oameni care să trăiască în comuniune şi înţelegere unii cu
alţii.
Plecând de la premisele
psihologice ale educaţiei religioase, putem evidenţia unele reguli cu caracter
orientativ. Astfel, în copilărie, când copilul preia orice idee sau enunţ fără
critică, este bine să-i prezentăm realităţile religioase sub formă de
povestiri, parabole etc., înlăturând discuţiile şi temele complicate sau
controversate. La pubertate este recomandabilă prezentarea unor noţiuni de
morală creştină, noţiunile esenţiale de doctrină. La această vârstă elevul
poate aprofunda şi experimenta anumite virtuţi creştine: „credinţa creşte cu
vremea… dar creşte pe măsură ce împlinim poruncile şi dobândim virtuţile”.
Credinţa este prima virtute cu care pornim la drum, atât cei mici, cât şi cei mari.
Adolescenţilor este indicat să le predam elemente de filozofie creştină, de
psihologia religiei, de doctrină, de artă creştină. Fără îndoială – indiferent
de vârsta elevilor cu care dialogăm –, mijlocul principal în educaţie este
exemplul personal. Biserica are în istoria sa nenumărate exemple. Mai întâi,
Biserica îl prezintă pe Hristos în toată măreţia Sa. Apoi urmează şirul
apostolilor, sfinţilor, martirilor etc. Îndatorirea şi mijloacele de a lucra la
desăvârşirea credinţei le-a aşezat Mântuitorul în Biserica Sa. Apartenenţa
creştinilor la Biserică exprimă sentimentele lor de a exista ca nişte membre
lucrătoare. Educaţia religioasă este doar o componentă care face parte din
lucrarea generală mântuitoare, care pentru a fi posibilă are nevoie de ajutorul
lui Dumnezeu. De la acest temei porneşte lucrarea Bisericii spre ridicarea
tuturor membrilor ei până la a ajunge toţi “la statura bărbatului desăvârşit,
la măsura vârstei deplinătăţii lui Hristos” (Efeseni 6) (Timiș)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu