Strategii
si procedee de realizare a evaluării
A. Strategii:
Prin strategie înţelegem
o acţiune ordonată în vederea atingerii unui scop. Strategiile de
predare–învăţare definesc metodologiile generale care facilitează predarea şi
însuşirea cunoştinţelor, formarea deprinderilor precum şi a unor trăsături
comportamentale.
Strategiile de
evaluare definesc
procedurile de verificare, de măsurare, de estimare şi apreciere. Ele
însoţesc întotdeauna strategiile de predare-învăţare, între ele existând o
relaţie de interferenţă.
Procedeele de
evaluare permit
o anumită clasificare a strategiilor de evaluare în funcţie de cantitatea de
cunoştinţe evaluate şi în funcţie de perioada de timp la care se raportează
evaluarea. În raport cu cantitatea de informaţie verificată avem
evaluarea parţială şi globală.
Raportat la perioadele de evaluare putem identifica evaluarea iniţială, curentă şi finală. Prin conjugarea
strategiilor mai sus amintite se poate ajunge la o a treia clasificare: evaluarea formativă (continuă) şi
evaluarea normativă (cumulativă sau sumativă).
1. Evaluarea
parţială și globală:
a) evaluarea
parțială: Prin strategia de evaluare
parţială „se verifică elemente cognitive sau comportamentale secvenţiale, prin
ascultarea curentă, extemporale, probe practice curente”.
Această
strategie de evaluare se poate aplica după fiecare oră de curs sau după
parcurgerea anumitor capitole. Evaluarea parţială se realizează în cadrul
activităţilor didactice. Poate fi realizată atât prin observarea activităţilor
elevilor, cât şi prin crearea unor situaţii adecvate, dar şi prin elaborarea şi
aplicarea unor probe în care elevii percep faptul că sunt antrenaţi într-o
activitate de verificare.
b) evaluarea
globală: Acest tip de evaluare se foloseşte atunci când cantitatea de informaţii
şi deprinderi este mare. Se realizează prin organizarea unor examene şi
concursuri.
2. Evaluarea
iniţială, curentă și finală:
a) evaluarea
inițială: Evaluarea iniţială se recomandă a fi facută la început de semestru, la
început de an şcolar, începutul unei etape de instruire sau atunci când un
profesor îşi intră în atribuţii într-o nouă unitate şcolară.
„Ea are ca scop identificarea şi
diagnosticarea nivelului de cunoştinţe al elevilor, în vederea organizării procesului didactic ulterior. Calificativele
acordate nu se trec în catalog. Subiectele vor avea o dificultate medie”. Se
poate realiza prin aplicarea unui test, a unui chestionar sau chiar a organizării unei forme de concurs. La începutul unei etape
de instruire există o oarecare
lipsă de omogenitate în rândul
elevilor cu privire la posibilităţile de
receptare a noilor cunoştinţe. În acest context, „apare necesitatea anticipării procesului de formare prin cunoaşterea pregătirii
anterioare a elevilor, a nevoilor de învăţare cât şi de crearea premiselor necesare pentru asimilarea
noilor conţinuturi”. A. Robinson este de părere că ceea ce
influenţează cel mai mult învăţarea este ceea
ce ştie elevul la plecare. Odată ce profesorul s-a documentat în această privinţă va lucra în
consecinţă în perioada viitoare de
instruire. Se poate întâmpla ca în urma unei evaluări iniţiale să se impună anumite
activităţi de recuperare a unor cunoştinţe şi deprinderi esenţiale.
b) evaluarea
curentă: Acest tip de evaluare se face în timpul secvenţei de instruire prin
metodologii de ascultare orală, de verificare scrisă şi teze.
Se aplică în mod constant „pentru a evidenţia pregătirea
sistematică şi dificultăţile întâmpinate de către elevi în pregătirea lor…; întrucât învăţarea trebuie să se realizeze permanent, evaluarea curentă nu se anunţă”. Este
recomandat ca pe parcursul orelor de religie profesorii să nu abuzeze în evaluare, deoarece o exagerare în
acest sens poate conduce la reacţii adverse faţă de disciplină din partea
elevilor. Evaluarea curentă se poate
realiza sub orice formă: orală, scrisă, teste,
portofoliu, proiecte. În cadrul evaluării curente se
poate folosi verificarea de tip colocviu. Colocviul poate fi aplicat atât în
lecţiile de fixare şi de sistematizare a cunoştinţelor din
perioada de predare-învăţare, cât şi în perioada specifică evaluării. Colocviul
se desfăşoară sub forma unei discuţii libere,
profesorul având obligaţia de a crea o
atmosferă destinsă, degajată, de
colaborare. La sfârşitul activităţii profesorul face aprecieri individuale, cât şi frontale (la adresa grupului), asupra modului de
desfăşurare şi participare la colocviu.
c) evaluarea
finală: Se realizează la sfârşitul unei perioade de instruire în vederea
estimării şi aprecierii gradului de acumulare a informaţiei primite pe parcursul
unui semestru sau al unui an şcolar. De obicei se realizează prin
examene, elevii percepând acest tip de evaluare ca fiind mult mai sever.
Evaluarea finală, în comparaţie cu evaluarea realizată pe parcurs, este retrospectivă şi de sinteză. Evaluarea finală realizează unele funcţii specifice: Funcţia de verificare, ce se manifestă ca o sinteză a secvenţelor educaţionale concretizate în cunoştinţe, competenţe, atitudini comportamentale; Funcţia de comunicare, prin care randamentul activităţilor este subliniat atât în interiorul sistemului,
elev-profesor-şcoală, câtşi în afara lui:
părinţi, comunitate parohială, autorităţi, comunitate locală, instituţii centrale.
3. Evaluarea
formativă și normativă:
a) evaluarea
formativă (continuă): În ultimele decenii s-a recurs la unele reconsiderări esenţiale asupra
evaluării. Procesul de evaluare a fost perceput nu doar din perspectiva
funcţiilor sale de constatare, diagnoză şi prognoză, ci şi din perspectiva
funcţiilor sale formative, latura formativă a evaluării sporind potenţialul ei
de ameliorare a întregului proces de învăţământ, îndeosebi a secvenţelor de
evaluare. Inovarea de substanţă pe care o aduce evaluarea formativă se
conturează în efectul său reglator pe care îl produce, te ajută să ştii unde te
afli, ca să ştii ce ai de făcut. Pentru religie acest tip de evaluare conduce
la obiectivitate şi seriozitate în aprecierea şi constatarea stării morale şi
duhovniceşti a tinerilor noştri. Fără să ţinem cont de această funcţie
reglatorie a evaluării riscăm să fim lipsiţi de realism şi pragmatism în
activităţile noastre didactice. Putem vorbi de modele, de virtuţi, la modul
superlativ, iar elevii să ne asculte cu bunăvoinţă, însă fără ca aceştia să fie
interesaţi în a urma unele modele sau să experimenteze anumite virtuţi. Se
cuvine să atenţionăm elevii că experienţa religiosă şi practicarea virtuţilor
are incidente benefice atât pentru viaţa de aici cât şi pentru dobândirea
Împărăţiei Cerurilor. Teoreticienii învaţă că atunci când performanţele
elevilor sunt evaluate, după fiecare lecţie profesorul obţine informaţii despre
felul cum şi-a realizat obiectivele propuse, şi totodată facilitează
identificarea neajunsurilor şi a aspectelor critice. „Evaluarea formativă se
aplică atât cunoştinţelor sau abilităţilor dobândite în lecţia curentă cât şi
achiziţiilor dobândite în lecţia precedentă”. Pentru o mai bună imagine a
evoluţiei elevilor într-o anumită perioadă de timp este recomandabilă
întocmirea unui portofoliu de evaluare continuă.
b) evaluarea
normativă (cumulativă sau sumativă): Evaluarea normativă se realizează
la finalul unei etape de instruire, semestru, an şcolar, ciclu de studii în
vederea obţinerii unui bilanţ al performanţelor elevilor pe o perioadă
delimitată. Evaluarea realizată în acest mod nu însoţeşte procesul
didactic în toate secvenţele sale. Ea facilitează o sondare în ceea ce îi
priveşte pe elevi, disciplina predată şi profesorul care a predat-o. Evaluarea
normativă are un caracter retrospectiv în raport cu activităţile de învăţare
evaluate şi, drept urmare, nu oferă posibilitatea de corecţie imediată în
scopul ameliorării şi perfecţionării procesului. Datele oferite de evaluarea
normativă (sumativă) pot constitui probe în vederea ameliorării viitoare a
strategiilor de predare. „Estimările finale pot să servească drept mijloc de
diagnosticare şi să furnizeze informaţiile necesare care conduc în final la
ameliorarea situaţiei învăţământului, prin înlăturarea unor neajunsuri şi
corectarea erorilor. Dar aceste ameliorări nu mai folosesc elevilor care au
parcurs perioada de instruire evaluată”. Principala funcţie a evaluării
normative este de a contribui la clasificarea elevilor. Planificarea probelor
de evaluare sumativă necesită o abordare raţională a efortului, evitându-se
supraîncărcarea elevilor. Un exemplu de evaluare normativă îl constituie
examenul de bacalaureat. În cadrul concursurilor şcolare elevii îşi
demonstrează competenţele printr-o confruntare concurenţială, evaluarea
normativă astfel realizată având un caracter pronunţat selectiv, urmărindu-se
ocuparea unui număr limitat de locuri. La disciplina religie sunt rare cazurile
în care apelăm la evaluarea normativă. Acestea se reduc la olimpiadele şi
concursurile şcolare, precum şi la examenele de admitere la Seminariile
Teologice. Totuşi, acest tip de evaluare la religie se va impune a fi utilizat
dacă în legislaţia viitoare cu referire la organizarea şi susţinerea examenului
de bacalaureat, religia va fi acceptată ca disciplină de bacalaureat, sub forma
opţională.
B. Procedee:
Estimarea, aprecierea şi verificarea rezultatelor şcolare se realizează în
situaţii şi forme diferite. În vederea perfecţionării rezultatelor şcolare la
disciplina religie, profesorul are la dispoziţie o sumedenie de procedee şi
metode de evaluare.
Printre cele mai cunoscute procedee
de evaluare, amintim verificarea
curentă (continuă), verificarea orală, verificarea prin lucrări scrise,
concursurile şi olimpiadele şcolare, metode alternative de evaluare. Procedura
de evaluare se alege în funcţie de scopurile urmărite în cadrul sistemului
şcolar la disciplina religie, precum şi de natura rezultatelor şcolare pe care
le vizează.
1. Verificarea
curentă: Verificarea curentă este cea care se realizează pe
parcursul instruirii în mod individual sau colectiv. Prin intermediul
observării curente profesorul urmăreşte dacă elevii sunt atenți la explicațiile
profesorului (prin întrebări adresate elevilor în timpul expunerii), dacă sunt
atenți la oră atunci când nu sunt ascultați (prin întrebări prin care li se
cere să corecteze răspunsurile celor ascultați), dacă realizează activitatea
individuală, precum și modul în care elevii pun în practică cunoștințele
moral-religioase dobândite la orele de religie. Verificarea curentă se
realizează practic lecţie de lecţie. La disciplina religie se impune ca această
evaluare curentă să fie realizată atât de către profesorul, cât şi de către
familie şi preotul paroh, pe parcursul orelor de curs, dar şi în afara acestora.
2.
Verificarea orală
se poate aplica individual, pe grupe de elevi sau frontal.
a)
Verificarea orală individuală se realizează prin ascultarea a unuia până
la patru sau cinci elevi într-o oră.
Avantaje:
«
permite
elevilor expunerea mai amănunțită a cunoștințelor;
«
profesorul
își dă seama mai bine de nivelul de cunoștințe al elevilor și de modul în care
gândesc aceștia;
«
profesorul
poate cere motivarea sau argumentarea unui răspuns;
«
elevii
pot fi ajutați prin întrebări suplimentare.
Dezavantaje:
Þ
este
neglijată parțial clasa;
Þ
dăunează
pregătirii constante a elevilor;
Þ
favorizează
învățarea în salturi, în funcție de numărul de note și valoarea acestora la un
moment dat;
Þ
poate
favoriza apariția emotivității la unii elevi;
Þ
prezintă
un grad de varietate inter-individuală (de la un profesor la altul) și
intra-individuală (la același profesor, în momente diferite).
b)
Verificarea orală frontală
se
realizează prin „punerea de întrebări de către profesor întregii clase, după
care este indicat elevul care va răspunde”.
Avantajele folosirii acestui tip
de evaluare ar fi acelea că:
«
stimulează
gândirea întregii clase,
«
asigură
participarea activă a elevilor la lecție,
«
încurajează
pregătirea ritmică,
«
permite
notarea elevilor prin adresarea mai multor întrebări celor vizați.
Dezavantajele verificării orale
frontale sunt:
®
profesorul
nu poate aprecia obiectiv calitatea și cantitatea cunoștințelor fiecărui elev;
®
nu
oferă întotdeauna condițiile unei notări juste, prin faptul că întrebările nu
au același grad de dificultate;
®
se
poate face diferit de la o oră la alta, din cauza variației stărilor afective
ale profesorului.
®
mare
consumatoare de timp, timp care adesea le lipseşte profesorilor cu număr mic de
ore.
®
pot
fi strecurate aprecieri subiective.
La religie este indicată
verificarea orală cu următoarele condiţii:
Ø întotdeauna
întrebările vor fi formulate clar şi fără echivoc;
Ø întotdeauna
va fi adresată întâi întrebarea şi apoi va fi numit elevul care va răspunde, în
caz contrar elevul desemnat poate să aibă impresia că profesorul vrea să îl
pună într-o situaţie dificilă;
Ø profesorul
nu trebuie sub nicio formă să critice foarte aspru un anumit răspuns, dar nici
nu va tolera atitudini care vin în contradicţie cu normativele creştine.
Corectările trebuie făcute cu
multă delicateţe: „nu crezi că lucrurile stau altfel?” sau „este interesantă
părerea ta în legătură cu… dar, totuşi, Biserica ne învaţă că… ”. O importanţă
deosebită în cadrul evaluării orale o constituie atât anunţarea imediată a
notei primite, precum şi motivarea notei acordate.
3.
Verificarea scrisă:
Acest tip de verificare se
utilizează de regulă după parcurgerea unuia sau mai multor capitole. Acest mod
de evaluare se realizează sub mai multe forme: extemporal, teză, test,
chestionar, temă pentru acasă, referat.
Verificarea scrisă urmăreşte atât
gradul de însuşire a cunoştinţelor parcurse într-o anumită etapă cât şi
capacitatea de sinteză a elevilor. Acest mod de evaluare poate îmbrăca mai
multe forme:
a) verificarea scrisă cu subiect
unic:
acelaşi subiect este prezentat întregii clase;
b) verificarea scrisă cu subiecte
diferenţiate:
subiecte cu diferite nivele de dificultate care urmează a fi alese de către
elevi în funcţie de cunoştinţele şi capacităţile proprii.
Avantajele
evaluării scrise
ar fi acelea că prezintă un grad mai mare de obiectivitate din partea profesorului şi
totodată îi protejează pe elevii emotivi, dându-le posibilitatea să se exprime
mai deschis.
Pentru ca acest mod de evaluare
să fie eficient, profesorul va ține cont de următoarele aspecte:
Þ
lucrarea
scrisă se dă neanunțată, dacă volumul cunoștințelor ce se vor verifica este
mic, și se poate anunța, dacă se verifică cunoștințe din mai multe lecții;
Þ
subiectele
să fie formulate clar, fără întrebări capcană; profesorul va prezenta punctajul
pentru fiecare subiect în parte;
Þ
elevilor
li se va atrage atenția că încercarea de a copia va fi sancționată, prin ea
încălcându-se și porunca a opta a Decalogului;
Þ
lucrările
vor fi corectate într-un timp cât mai scurt, astfel încât rezultatele evaluării
să poată fi valorificate; profesorul va comunica și va argumenta calificativele
sau notele acordate;
Þ
frecvența
lucrărilor scrise va fi stabilită de fiecare profesor în funcție de
caracteristicile colectivului de elevi; este contraindicată folosirea exclusivă
a acestei modalități de evaluare.
În legătură cu tema de casă la
religie părerile sunt foarte împărţite. Unii susţin că la religie nu ar fi
cazul să dăm teme de casă, alţi profesori şi părinţi optează pentru tema de
casă. ... .Dacă observăm
funcţiile temei pentru acasă ne dăm seama că ea creează deprinderi, motivează
creativitatea şi susţine consecvenţa. Un profesor de religie cu tact pedagogic
va şti să dea teme pentru acasă prin care elevii să nu fie împovăraţi. Pot fi
consultaţi şi elevii în legătură cu alegerea temei pentru acasă. Iar dacă în
anumite situaţii constatăm că elevii sunt foarte încărcaţi, putem înlocui tema
scrisă cu recomandarea unei lecturi. La clasele mici se pot construi unele
rebusuri care să fie dezlegate acasă.
4. Concursurile
şi olimpiadele şcolare:
Am putea defini concursurile ca fiind examene de selecţie a participanţilor.
Între concursuri şi examene există o diferenţă atât în ce priveşte modul de
organizare cât şi finalitatea acestora. Un simplu examen reliefează gradul de
cunoştinţe sau de dezvoltare intelectuală atins de elevi într-un anumit moment,
în timp ce concursul reprezintă o competiţie între persoane ce cred că posedă
acelaşi nivel cognitiv.
Concursurile de cunoştinţe religioase se realizează
în vederea cuantificării rezultatelor învăţării, urmărindu-se următoarele obiective:
V verificarea cunoştinţelor la un
moment dat;
V aprecierea calitativă şi
cantitativă a cunoştinţelor;
V selecţia pentru intrarea într-o
unitate şcolară, cum ar fi o şcoală teologică.
Odată cu reintroducerea religiei în şcoală, s-au organizat şi primele
forme, mai timide, de concursuri şcolare. În ultimii ani s-au organizat
sistematic olimpiade de religie, atât pentru şcolile teologice, cât şi pentru
elevii care studiază religia în cadrul altor unităţi şcolare. În legătură cu
olimpiada de religie credem că aceasta este binevenită. Mântuitorul ne învăţa
că „Împărăţia lui Dumnezeu se ia prin străduinţă” (Matei 11), iar în 1
Corinteni 9, Sfântul Apostol Pavel ne îndeamnă că fiecare trebuie să alergăm
pentru a primi cununa. Cu toate aceastea, în ceea ce priveşte desfăşurarea
olimpiadei de religie se impun unele precizări: este indicat ca cei implicaţi
în organizarea olimpiadei să reamintească elevilor că Împărăţia lui Dumnezeu
este comuniune şi iubire în Duhul Sfânt; elevii trebuie să fie conştientizaţi
că fiecare participant, indiferent de locul obţinut, este un câştigător. Să
ştie că orice formă de concurs creează momente de bucurie pentru cei ce se
clasează pe locurile bune, dar şi momente de regret şi supărare pentru cei ce
se clasează pe locurile inferioare. Ar fi de dorit ca fiecare participant să
fie răsplătit într-un fel sau altul.
În evaluarea lucrărilor la olimpiadă, profesorii corectori sunt obligaţi să
facă o ierarhizare cât mai bună a lucrărilor, dar în acelaşi timp ar fi de
dorit să nu se opereze cu un barem de notare foarte sever. Un elev care ia o
notă mică poate fi marcat pe o perioadă lungă de timp, iar unul care va lua o
notă de nivel mediu sau bună, chiar dacă nu va primi premiu, va ramâne cu o
amintire plăcută de la olimpiadă, şi îl va motiva ca în anul următor să-şi
propună rezultate mai bune.
Organizarea unui concurs
presupune trei faze:
º
pregătirea concursului (anunțarea
lui, a modului de desfășurare – scris, oral, practic – a fazelor la care se
desfășoară – pe clasă, pe școală, pe municipiu, etc. – a tematicii de concurs,
a bibliografiei, organizarea comisiei de elaborare a subiectelor, a comisiei de
corectare sau de examinare, a supraveghetorilor, a locului de desfășurare, a
materialelor necesare, etc.);
º
desfășurarea propriu-zisă;
º
valorificarea rezultatelor
(premierea câștigătorilor).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu