Interdisciplinaritatea si contextualizarea ei
Interdisciplinaritatea și
contextualizarea ei la ora de religie:
Ca exemple de activităţi de învăţare, Programa analitică prevede şi
încadrarea evenimentelor din Istoria Bisericii în cadrul Istoriei Universale.
În cazul acesta activităţile de învăţare la religie interferează cu cele de la
istorie. Referitor la problema reformei, profesorul de religie va prezenta
reforma ca o schismă produsă în sânul Bisericii precum şi urmările acesteia.
Profesorul de istorie prezintă reforma ca un salt benefic în cadrul istoriei şi
civilizaţiei europene. În cazul în care profesorul de religie va constata că
elevii au o atitudine duplicitară în raport cu cele două puncte de vedere, în
prima fază va relua în discuţie problematica reformei apreciind că într-adevăr
în plan cultural şi economic reforma a fost un proces cu urmări pozitive, dar în
acelaşi timp va prezenta urmările reformei în plan religios, conflictele de
ordin doctrinar care s-au ivit, precum şi faptul că reforma a constituit
terenul fragmentării religioase medievale, precum şi fondul apariţiei cultelor
neoprotestante de mai târziu. Aceste efecte le simţim până azi: dezbinarea
religioasă, disputele interconfesionale etc. Problematizarea acestor teme poate
continua prin a învăţa elevii că menirea noastră este aceea de a nădăjdui şi
lupta pentru refacerea unităţii creştine, după cuvintele Mântuitorului, “Ca
toţi să fie una”. În a doua fază profesorul de religie poate să propună
factorilor responsabili cu Programa analitică pentru cele două discipline,
soluţii în vederea revizuirii şi îmbunătăţirii activităţilor de învăţare
specifice.
Profesorul de religie poate propune în cadrul curriculum-ului la decizia
şcolii discipline opţionale. Opţionale specifice religiei ar putea fi: Istoria
religiilor, Arta creştină, Muzică Bisericească, Elemente de iconografie etc. Un
opţional se poate propune: a) la nivelul disciplinei: Pictura religioasă în
ţările române în secolele XVI – XVII; b) la nivelul ariei curriculare, unde se
va viza o temă interdisciplinară: Misiuni creştine în afara Europei în evul
mediu (religie, geografie, istorie); c) la nivelul mai multor arii curriculare,
pornind de la un obiectiv transdisciplinar: Spovedanie, psihanaliză, consiliere
(religie, psihologie, consiliere, biologie).
Astfel, un opțional la “Istoria religiilor” poate avea ca Obiective de
referinţă: lărgirea orizontului cunoaşterii civilizaţiei şi istoriei
universale; localizarea geografică a zonelor acoperite de una sau alta dintre
religiile lumii; identificarea unor valori sociale şi morale promovate de
diferite religii; realizarea unor comparaţii între diferite sisteme religioase;
localizarea unor obiective turistice cu semnificaţii religioase; să identifice
influenţa religiei asupra unor culturi şi civilizaţii.
Un opțional cum ar fi “Biserica şi problemele tineretului” poate avea
printre obiectivele de referință: descrierea cauzelor anumitor boli trupeşti şi
sufleteşti deopotrivă; înţelegerea consecinţelor datorate unor acte
iresponsabile (avort, clonare, eutanasie etc.).
Cum contextualizăm (aplicăm)
programa școlară la disciplina religie:
După cum se ştie programele şcolare sunt “documente reglatoare, componente
ale Curriculumu-lui Naţional”. În nota de prezentare a programei şcolare pentru
ciclul inferior al liceului şi pentru şcolile de arte şi meserii, obiectivul
general al disciplinei religie constă în formarea personalităţii elevilor în
concordanţă cu valorile creştine, prin integrarea cunoştinţelor religioase în
structura de atitudini moral-creştine şi prin aplicarea învăţăturii de credinţă
în viaţa proprie şi a comunităţii. Finalităţile predării religiei vizează
formarea unor caractere moral-creştine care să faciliteze o nouă concepţie
asupra relaţiei Dumnezeu-om, om-semeni, şi totodată o atitudine morală şi
responsabilă faţă de propria persoană.
Important este ca profesorul de religie să-şi adapteze discursul şi
activităţile didactice în funcţie de caracteristicile clasei, în funcţie de
evenimentele şi sărbătorile religioase, în funcţie de puterea de înţelegere a
elevilor, şi de ce nu în funcţie de interesele şi preocupările elevilor. Astfel
riscăm ca ora de religie să fie mai mult teoretică, iar finalităţile acestei
ore să nu fie cele scontate.
Conţinuturile didactice ale programei şcolare în vigoare pentru disciplina
religie sunt, în general, bine structurate. Totuşi unele teme dau impresia că
ar fi indicate pentru elevii care urmează o şcoală teologică. Atunci când
aplicăm programa şcolară să nu uităm că elevii din şcolile laice nu sunt
seminarişti. Pentru îmbunătăţirea programei şcolare considerăm că se impune
cooptarea în Comisia Naţională pentru disciplina Religie a mai multor profesori
care predau religia în învăţământul preuniversitar.
Activitatea complexă de predare – învăţăre nu poate fi deprinsă prin
învăţarea unor principii teoretice care urmează să fie aplicate mai târziu în
practică. Este timpul să înţelegem că “experienţa în şcoli este necesară pentru
a şti ce idei merită transpuse în practică, care pot fi tanspuse şi în ce
condiţii sunt necesare”. Numai în şcoală se poate învăţa ce înseamnă a fi
profesor.
Orice temă din programă se impune a fi adaptată în funcţie de situaţiile concrete,
spre exemplu la clasa a IX-a, printre altele, avem tema Cinstirea Sfinţilor.
Observăm că unii dintre elevii noştri nu sunt întotdeauna interesaţi de
cinstirea sfinţilor, dar toţi aceşti elevi sunt interesaţi de propria reuşită,
de mijloacele prin care poţi reuşi în viaţă. În această situaţie tema mai sus
amintită poate fi nuanţată şi formulată astfel: Sfântul ca model de reuşită şi
de împlinire (spirituală, socială, profesională etc). În acest mod tema poate stârni
curiozitate şi chiar interes din partea elevilor.
La clasa a XII-a în cadrul conţinuturilor apare şi tema Rugăciunile pentru cei adormiţi în Domnul. Această temă poate stârni mai mult sau mai puţin curiozitatea în rândul elevilor. Cu siguranţă orice elev este interesat să-i meargă bine în viaţă, să aibă parte de succese. În această situaţie tema poate fi adaptată sub următoarea formă Rugăciunile pentru cei adormiţi în Domnul, ca formă de respect pentru înaintaşi şi garanţie a binecuvântării lui Dumnezeu pentru noi. Pe această cale elevii vor învăţa că rugăciunile pentru cei morţi constituie atât o obligaţie a noastră cât şi o formă de respect şi de “milostenie” pentru suflele înaintaşilor, iar faptele noastre nu vor rămâne nerăsplătite. Cu siguranţă vom stârni motivaţia elevilor. Sfântul Chiril al Ierusalimului se întreba: “îşi va propune vreodată un om să slujească lui Dumnezeu, dacă nu crede că Dumnezeu îl răsplăteşte”.
La clasa a XII-a în cadrul conţinuturilor apare şi tema Rugăciunile pentru cei adormiţi în Domnul. Această temă poate stârni mai mult sau mai puţin curiozitatea în rândul elevilor. Cu siguranţă orice elev este interesat să-i meargă bine în viaţă, să aibă parte de succese. În această situaţie tema poate fi adaptată sub următoarea formă Rugăciunile pentru cei adormiţi în Domnul, ca formă de respect pentru înaintaşi şi garanţie a binecuvântării lui Dumnezeu pentru noi. Pe această cale elevii vor învăţa că rugăciunile pentru cei morţi constituie atât o obligaţie a noastră cât şi o formă de respect şi de “milostenie” pentru suflele înaintaşilor, iar faptele noastre nu vor rămâne nerăsplătite. Cu siguranţă vom stârni motivaţia elevilor. Sfântul Chiril al Ierusalimului se întreba: “îşi va propune vreodată un om să slujească lui Dumnezeu, dacă nu crede că Dumnezeu îl răsplăteşte”.
Conţinuturile la clasa a X-a încep cu tema argumente raţionale pentru
dovedirea existenţei lui Dumnezeu. În urma inspecţiilor avute în şcoli precum
şi a discuţiilor cu profesorii de religie am constat că această temă este
foarte greu de adaptat la nivelul elevilor, există şi riscul ca această temă să
fie luată şi predată după manualele de dogmatică. În acest caz riscăm să nu
reuşim atingerea obiectivelor şi finalităţilor propuse.
Iată motivul pentru care se impune să fim mereu atenţi la felul în care
predăm anumite adevăruri de credinţă, să redescoperim interferenţa între a
cunoaşte şi a înţelege. Cine cunoaşte un fenomen (teoretic) nu neapărat îl şi
înţelege. Cine ajunge să înţeleagă un fenomen, acela până la urmă îl va
cunoaşte. Credinţa nu poate fi neapărat învăţătă, în schimb poate fi trăită.
Scopul primordial al predării religiei, constă în a restaura demnitatea
elevilor, în a le forma şi cizela caracterul, în a-i ajuta să se redescopere,
în a-i ajuta să-şi evalueze şi să-şi desăvârşească relaţia lor cu Dumnezeu şi
cu semenii.
Atunci când prezentăm o secvenţă didactică nu trebuie avute în vedere doar
strategiile de care ne vom folosi, ci se cere ca lecţia să fie gândită ca un
eveniment inţiatic, indiferent de tema abordată. Orice lecţie de religie se
poate constitui într-o analogie la istoria mântuirii, istorie care, teologic vorbind
este recapitulată în cadrul fiecărei Sfinte Liturghii. Aşa cum “parohia, pentru
ca să devină o comunitate disciplinată, sănătoasă şi sfântă trebuie să aibă în
centrul vieţii ei Liturghia Euharistică şi credincioşii sunt îndemnaţi să
participe la jertfa euharistică”, tot aşa şi lecţia de religie se cade a fi un
mijloc de îndrumare a elevilor, pentru a se apropia cât mai des de Sfintele
Taine.
Elevii pot fi îndemnaţi, pe parcursul activităţilor didactice, să participe la viaţa liturgică a parohiei şi conştientizaţi de faptul că toţi suntem mădulare ale trupului lui Hristos, “anamneza liturgică reînoind neîncetat identitatea noastră de mădulare ale trupului lui Hristos”.
Elevii pot fi îndemnaţi, pe parcursul activităţilor didactice, să participe la viaţa liturgică a parohiei şi conştientizaţi de faptul că toţi suntem mădulare ale trupului lui Hristos, “anamneza liturgică reînoind neîncetat identitatea noastră de mădulare ale trupului lui Hristos”.
Conştientizarea fraternităţii liturgice a avut un rol fundamental în
spaţiul ortodox şi sta la baza tuturor formelor de comunitate şi comuniune
creştină. Scopul ultim al moralităţi personale şi sociale este acela ca Hristos
- în Care locuieşte toată plinătatea Dumnezeirii (Coloseni 2,9) - să ia chip în
tot şi în toate (Galateni 4,19). Este menirea noastră să purcedem la atingerea
acestui scop “lăsându-L pe Hristos să ia chip în acţiunile noastre personale şi
sociale”. În acest fel elevii pot fi responsabilizaţi cu privire la faptele şi
preocupările lor, pot fi îndrumaţi să se raporteze mereu la principiile
creştine. Soloviov, învăţa şi îndemna ca “înainte de a te hotărâ la un pas cu o
oarecare importanţă pentru viaţa personală şi socială, să-ţi chemi în suflet
chipul moral al lui Hristos, să te cercetezi şi să-ţi răspunzi: ar face El
acest pas, sau - cu alte cuvinte - l-ar saluta sau nu, m-ar binecuvânta dacă îl
fac sau nu”.
Finalitatea orei de religie are în vedere convertirea personală, trăirea credinţei şi conştientizarea aparteneţei elevilor la o comunitate de cult şi de credinţă organizată. Strategiile, mijloacele şi procedeele didactice specifice pentru predarea unei anumite teme din programa şcolară sunt diverse; alegerea lor ţine de profesor. Pentru ca activităţile didactice şi misionare să fie reuşite este nevoie mai întâi de ajutorul lui Dumnezeu. În lucrarea Educaţia religioasă. ...
Finalitatea orei de religie are în vedere convertirea personală, trăirea credinţei şi conştientizarea aparteneţei elevilor la o comunitate de cult şi de credinţă organizată. Strategiile, mijloacele şi procedeele didactice specifice pentru predarea unei anumite teme din programa şcolară sunt diverse; alegerea lor ţine de profesor. Pentru ca activităţile didactice şi misionare să fie reuşite este nevoie mai întâi de ajutorul lui Dumnezeu. În lucrarea Educaţia religioasă. ...
.Învăţături
pentru copii şi tineri, Irineu, episcop de Ekaterinburg şi Irbit, le adresa
profesorilor de religie următorul îndemn: “Nu uitaţi să chemaţi mereu
binecuvântarea lui Dumnezeu asupra muncii voastre de educaţie şi, având această
binecuvântare, efortul, grija şi munca vă vor fi încununate de dobândirea unor
copii ascultători”.
Concluzionăm prin a susţine că orice programă şcolară este perfectibilă, dar importante sunt strategiile şi mijloacele didactice folosite precum şi modul în care profesorul îşi adaptează conţinuturile pentru ca discursul didactic să devină unul accesibil şi interesant. Aceste argumente ne îndreptăţesc să afirmăm că deprinderea predării Religiei este un drum anevoios, complex şi interesant pe parcursul căruia învăţăm mereu.
Concluzionăm prin a susţine că orice programă şcolară este perfectibilă, dar importante sunt strategiile şi mijloacele didactice folosite precum şi modul în care profesorul îşi adaptează conţinuturile pentru ca discursul didactic să devină unul accesibil şi interesant. Aceste argumente ne îndreptăţesc să afirmăm că deprinderea predării Religiei este un drum anevoios, complex şi interesant pe parcursul căruia învăţăm mereu.
Contextualizarea practică a
cunoştinţelor acumulate:
Acumularea cunoştinţelor nu reprezintă un scop în sine, ci se face
întotdeauna în vederea transpunerii în practică a efectelor pe care acestea le
produc în planul dezvoltării intelectuale al elevilor. Altfel spus „nivelul de
instruire al elevilor nu este dependent numai de cantitatea de informaţii
acumulată, ci mai ales de valoarea instrumentală şi operaţională a acesteia”.
Credem că la disciplina religie, aplicabilitatea practică a cunoştinţelor este
una dintre cele mai importante metode de evaluare. Este deosebit de important
ca profesorul de religie să îşi urmărească elevii, pas cu pas, să îi îndemne să
participe la slujbele Bisericii, precum şi la o observare atentă a poruncilor
şi normativelor creştine. O colaborare bună între preotul paroh şi profesorul
de religie poate conduce atât la o observare mai atentă a comportamentului şi a
felului de a gândi al elevilor, cât şi la un îndemn pentru elevi de a pune în
practică cunoştinţele şi informaţiile primite. La clasele mici profesorul poate
realiza acest tip de evaluare în colaborare cu părinţii. După ce profesorul a
predat noţiunile legate de familia creştină sau despre faptele bune, el va
înştiinţa părinţii în legătură cu temele predate. Pe parcursul prezentării
acestor teme el va vorbi elevilor despre importanţa întrajutorării părinţilor,
despre faptul că Dumnezeu îi iubeşte pe cei care îşi ascultă părinţii, despre
faptul că Dumnezeu răsplăteşte orice faptă bună. După o anumită perioadă de
timp profesorul le va cere părinţilor să schiţeze în câteva fraze o scurtă
evaluare a elevului: despre felul în care îşi face temele, despre felul cum se
comportă la masă, despre modul în care îşi ascultă părinţii. Acest tip de
evaluare are cel puţin două aspecte importante: pe de o parte elevul va învăţa
să fie mai responsabil, iar pe de altă parte chiar şi părinţii vor fi
familiarizaţi cu unele aspecte ale educaţiei religioase. Misiunea profesorului
se va extinde de la elevi la părinţi. Un alt mod de realizare a acestui tip de
evaluare ar fi ca profesorul de religie să organizeze anumite activităţi cu
caracter religios şi cultural în cadrul parohiei, iar părinţii acestora să fie
invitaţi la aceste activităţi în vederea aprecierii şi evaluării.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu