Principiile
didactice
Principiile didactice sunt
normele generale pe care se întemeiază procesul de învăţământ, asigurând
condiţiile necesare îndeplinirii scopurilor şi obiectivelor pe care le
urmăreşte în desfăşurarea sa.
În proiectarea, desfăşurarea, evaluarea şi ameliorarea sau reglarea unei
lecţii, aceste principii se întrepătrund, între ele existând o strânsă
interdependenţă. Pentru ca învăţământul să se desfăşoare în condiţii optime,
trebuie să se ţină seama de principiile ce se potrivesc cu legile de dezvoltare
a raţiunii, voinţei şi sentimentului elevilor şi cu structura conţinutului
învăţării.
A. Principiile didactice
generale:
1. Principiul intuiției: indică faptul că accesul în lumea credinței trece prin simțuri,
cunoaşterea concretă, senzorială, fiind baza abstractizării şi generalizării
cunoştinţelor. Psihopedagogic vorbind, intuiția vizează influența directă a
obiectelor din lumea înconjurătoare asupra simțurilor noastre. Mântuitorul a
expus învățătura Sa atât prin vorbirea directă, dar și prin parabole, care
reprezentau imagini luate din lume, și fără pildă nu le grăia nimic (Matei 13).
Adevărurile de credință transmise elevilor sunt suprasensibile, iar pentru a fi
înțelese trebuie făcute accesibile cu ajutorul materialului intuitiv (hărți,
planșe, fotografii, desene, etc.); de asemenea, profesorul trebuie să realizeze
pe tablă o schiță a lecției, să facă apel la imaginația elevilor.
2. Principiul accesibilității (al
respectării particularităților de vârstă și individuale ale elevilor /
principiul psihologic) cere ca profesorul (care trebuie
să fie un bun psiholog) să adapteze conţinutul învăţării la gradul de
dezvoltare psiho-fizică a elevilor, luând în considerare particularităţile de
vârstă și sex, nivelul pregătirii anterioare, starea de sănătate, capacităţile
intelectuale, mediul familial, etc. Se cere ca predarea cunoștințelor să fie
realizată într-o modalitate accesibilă (gradat, de la cunoscut la necunoscut,
de la concret la abstract, de la particular la general, de la simplu la
complex), ținându-se cont de faptul că elevii se raportează în mod diferit la
conținuturile predate de profesor (pentru unii elevi ora de religie este primul
loc de întâlnire cu Dumnezeu; nu toți elevii sunt atrași în aceeași măsură de
aspecte identice) și de faptul că elevii au ritmuri diferite de înțelegere și
însușire a cunoștințelor; profesorul nu trebuie să depășească capacitățile
reale de înțelegere ale elevilor (pentru a preveni învățarea mecanică), dar
nici să nu le subestimeze (pentru a preveni dezinteresul și plictiseala
acestora).
3. Principiul învățării active și
conștiente cere ca transmiterea
cunoştinţelor să trezească activitatea sufletească a elevilor, astfel încât
elevii să asimileze cunoștințele participând cu rațiunea, voința și
sentimentul, pentru înţelegerea și învățarea lor conştientă. Învățarea activă
și conștientă trebuie să-i conducă la dorința de a învăța mai mult, de a
studia, de a cerceta singuri, din plăcerea de a ști cât mai multe lucruri
necesare pentru mântuire. Învățarea conștientă trebuie să-i conducă deci la
învățarea proprie. Învățarea religiei se realizează conștient și activ mai ales
atunci când profesorul de religie se străduiește ca fiecare întâlnire cu elevii
să se transforme într-o săbătoare, într-o bucurie a întâlnirii cu Dumnezeu.
4. Principiul sistematizării şi
continuităţii cunoştinţelor trebuie respectat atât la
întocmirea planurilor-cadru, programelor și a manualelor școlare, cât și în
activitatea concretă de transmitere și însușire a cunoștințelor. Pentru a putea
fi predate sistematic și continuu, cunoștințele vor fi integrate într-un
sistem, astfel încât noile cunoștințe să fie învățate prin raportarea și
integrarea lor la experiența și cunoștințele anterioare ale elevilor. Pentru că
materia de studiu nu poate fi predată și înțeleasă în mod global, apare
necesitatea divizării ei într-o succesiune de secvențe logice și accesibile pe
plan informațional, care vor asigura un învățământ coerent și fără goluri în
cadrul materiei studiate. Profesorul va urmări ca învățarea să se facă ritmic
și să fie continuată de evaluare, pentru a se forma la elevi deprinderi de
muncă independentă și pentru a se evita învățarea în salturi, apariția
lacunelor în pregătirea lor și a carențelor în dezvoltarea personalității
religios-morale.
5. Principiul îmbinării teoriei
cu practica cere ca atunci când transmitem
elevilor cunoștințe să le legăm de viață și să le transpunem în viață.
Creștinismul nu este teorie, ci viață. Profesorul va evita încărcarea excesivă
a memoriei elevilor cu nume, date și cunoștințe pur teoretice, iar adevărurile
religioase vor fi expuse astfel încât elevii să-și dirijeze viața după ele,
având drept exemple pe Domnul Iisus Hristos și pe sfinți.
Profesorul de religie va deveni el însuși exemplu numai dacă îndeplinește
ceea ce îi învață pe elevii săi. Trebuie urmărite 2 aspecte, îndeosebi:
1) Rezolvarea unor probleme pe
baza cunoştinţelor teoretice;
2) Desfăşurarea unei activităţi
care reclamă cunoştinţele teoretice. În Biserică, aplicarea acestui principiu
se regăseşte cel mai evident în cultul divin: ceea ce se învaţă teoretic, se
exprimă prin rugăciuni, cântări, gesturi liturgice, etc.
6. Principiul însuşirii temeinice
a cunoştinţelor (principiul temeiniciei şi durabilităţii) - îndreaptă preocuparea profesorului asupra rezultatelor finale ale
procesului instructiv-educativ. Însuşirea cunoștințelor este temeinică atunci
când este făcută profund, complet şi durabil. Acest principiu se referă în
special la finalităţile educației. Dacă învățarea se face intuitiv,
respectându-se particularitățile de vârstă, motivat, activ, conștient,
sistematic, continuu și orientat spre practică, atunci cunoștințele vor fi
temeinic însușite.
7. Principiul asigurării
conexiunii inverse (al feed-back-ului, al retroacţiunii) – este folosit în orice activitate umană atunci când dorim să știm care sunt
efectele acţiunii noastre, în vederea reglării şi autoreglării continue - ca
bază a ameliorării rezultatelor finale. Conexiunea inversă (feed-back) sau
informația inversă este urmărită de profesor în fixarea cunoștințelor predate.
Acesta va alege diferite metode de lucru (observația directă, întrebări, teste
scurte, localizări pe hartă, gasirea unor versete, etc.) pentru a realiza
evaluarea elevilor, cât și autoevaluarea propriei sale activități de predare,
cu scopul remedierii, îmbunătăţirii rezultatelor. Principiul asigurării
conexiunii inverse (al feed-back-ului, al retroacţiunii) exprimă cerința
reîntoarcerii și a îmbunătățirii rezultatelor și proceselor în funcție de
informația primită despre rezultatele anterioare (Cerghit). Avantajele acestui
principiu: arată gradul de înţelegere a noilor cunoştinţe; stimulează învăţarea
prin faptul că elevii sunt „testați” în mod continuu; oferă profesorului
posibilitatea să analizeze şi să corecteze greşelile făcute de elevi sau
sesizate de ei; ajută la depăşirea dificultăţilor de înţelegere ivite pe
parcursul predării; reglează şi ameliorează rezultatele procesului de
predare-învăţare; evită suprasolicitarea elevilor.
8. Principiul motivaţiei
(principiul învăţământului interesant şi plăcut): Motivația învățării reprezintă totalitatea intereselor, idealurilor şi
mobilurilor care îndeamnă, susţin energic şi direcţionează desfăşurarea
activităţii de învăţare. Motivația, numită și „motorul învățării”, pune în
mișcare rațiunea, voința și sentimentul elevilor; ea poate fi exterioară
(competiția, încurajarea, recompensa, sau, dimpotrivă, teama, mustrarea,
pedeapsa) și interioară (curiozitatea de a ști cât mai multe, dorința de a fi
cât mai bine pregătit la o anumită disciplină, dorința de a fi cât mai bun,
etc.). Profesorul de religie va cultiva la elevi motivația internă, ca suport
trainic al educației religioase, fără însă a neglija rolul motivației externe.
Pentru respectarea acestui principiu, profesorul va urmări pe de o parte să
menţină trează curiozitatea elevilor, iar pe de alta, să prezinte cunoștințele
religioase cât mai interesant, astfel încât să răspundă întrebărilor
existenţiale ale elevilor. Atunci când cunoștințele transmise elevilor le
trezesc interesul, ei învață cu plăcere și sunt atenți, întrucât le asimilează
ușor. Atunci când lipsește interesul, elevii se plictisesc, nu sunt atenți și
învață greu. Elevii pot fi motivați prin transmiterea unor cunoștințe
accesibile vârstei și gradului lor de pricepere, dar și prin exemple concrete
care le pot arăta adevărata valoare și importanța pe care o prezintă
cunoștințele religioase în desăvârșirea creștină. 9. Principiul autonomiei şi
respectării libertăţii individuale: în virtutea libertăţii primite de la
Dumnezeu, care ne respectă libertatea, fiecare om dispune de autonomie, adică
de posibilitatea de a se conduce singur, după legi proprii. Apropierea de
sufletele copiilor trebuie făcută cu totală precauţie şi iubire. Trebuie
convingere, nu constrângere, pentru ca, în virtutea deplinei libertăţi, copiii
să adere cu dragoste la mesajul actului catehetic. Dar nu există exercitare a
educației fără influenţare, direcţionare şi intenţionalitate. „Doamne, fă-mă
robul Tău, ca să fiu liber!". „Libertatea" în afara Evangheliei
înseamnă, de fapt, libertinaj. Acest principiu cere o adeziune benevolă a
ucenicilor la valorile religioase, adeziune care se câştigă, nu se impune.
B. Principii didactice specifice
predării religiei: principiul hristologic și principiul eclesiologic:
1. Principiul hristocentric (teocentric) cere
ca educația religioasă să se orienteze în jurul persoanei Domnului Iisus
Hristos, ca Dumnezeu adevărat şi Om adevărat, pentru că toate prin El s-au
făcut.
Numim acest principiu
şi „teocentric" pentru a nu se crea impresia greşită că celelalte două
persoane ale Prea Sfintei Treimi, Tatăl şi Duhul Sfânt, ar fi ignorate.
Cateheza, fidelă întrutotul Revelaţiei, trebuie să aibă permanent un accentuat
caracter trinitar. Învăţământul creştin nu este unul omenesc, ci dumnezeiesc.
De aceea ne avertizează atât de ferm Sf. Apostol Pavel: Nu ne propovăduim pe
noi înşine, ci pe Hristos! (2 Corinteni 4). Căci Hristos, întrupându-Se, a
împlinit pe pământ voia Tatălui, iar Duhul Sfânt, prin energiile dumnezeieşti,
ne întăreşte continuu pentru receptarea Revelaţiei.
2.Principiul eclesiocentric cere ca profesorul de religie să
transmită cunoștințele conform învăţăturii Bisericii şi în legătură cu viața
Bisericii.
Cunoștințele vor fi
prezentate astfel încât să dezvolte la elevi sentimente de dragoste, respect şi
admiraţie faţă de Biserică, să lege inima lor de această instituție întemeiată
de Mântuitorul Iisus Hristos şi să le insufle convingerea că doar Biserica îi
poate ajuta la dobândirea mântuirii. Acest principiu pretinde ca toate
cunoștințele şi conduitele insinuate elevilor să vizeze cultivarea
sentimentelor de iubire şi respect faţă de Biserică, în calitate de „trup al
lui Hristos”, loc al întâlnirii cu Dumnezeu (C. Cucoș). Principiul
eclesiocentric cere catehetului să nu prezinte la ora de religie altă
învăţătură decât a Bisericii Ortodoxe. Dacă principiul hristocentric presupune
fidelitate faţă de Hristos şi Evanghelia Sa, principiul eclesiocentric obligă
la fidelitate faţă de păstrătoarea Evangheliei, Biserica - Trupul Său. Căci
Dumnezeu-Tatăl, după mărturia inspirată a Sfântului Apostol Pavel, toate le-a
pus sub picioarele Lui (Hristos, n. n.) şi, mai presus de toate, L-a dat pe El
cap Bisericii, Care este trupul Lui, plinirea Celui ce plineşte toate întru
toţi (Efeseni 1).
Catehizarea se face în
Biserică, nu doar în sensul de Lăcaş, ci şi în sensul de comunitate, care adună
la un loc pe cei botezaţi. „Adunarea" nu presupune doar strângerea
oamenilor într-un spaţiu fizic determinat, ci şi comuniune în dobândirea
aceleiaşi învăţături mântuitoare. De aceea, respectarea principiului
eclesiocentric ne va feri de ruperea din această comuniune, rupere care ar
însemna, de fapt, pierderea mântuirii. Căci, după cum foarte precis s-a
exprimat Sfântul Ciprian, extra eclesiam nulla salus. În consecinţă, catehizare
autentică înseamnă propovăduirea credinţei autentice, care este a Bisericii
celei una. Cine propovăduieşte învăţături străine Bisericii, este el însuşi un
înstrăinat şi va „înstrăina" şi pe cei ce-l ascultă, transformându-i în oi
rătăcite de turma cea cuvântătoare a lui Hristos. Un ultim aspect, foarte
important, în cadrul principiului eclesiocentric, este transmiterea doctrinei
Bisericii în limbajul Bisericii. A folosi un alt limbaj înseamnă a prezenta
doctrina şi morala Bisericii într-o imagine deformată, strâmbă, chiar contrară
conţinutului.
Concluzii: Principiile nu se
constituie în norme didactice eficiente dacă sunt aplicate separat. Ele sunt
interdependente şi se condiţionează reciproc, facilitând optimizarea
învăţământului numai dacă sunt corelate, pe întreg traseul curricular al
disciplinei.
Cu deosebire Religia
solicită, o dată cu observarea principiilor laice, şi utilizarea celor care ţin
de spaţiul eclezial, hristocentric (=teocentric) şi eclesiocentric, principii
numite îndeobşte „speciale", pentru conţinutul lor specific. Fără ele,
predarea Religiei riscă să se plaseze doar pe dimensiunea orizontală a
existenţei, nebeneficiind de urcuşul pe verticala comuniunii cu Dumnezeu.
În fine, nu trebuie
uitat că principiile didactice nu ţintesc doar informarea învăţăceilor,
luminarea minţii lor, ci formarea caracterului moral creştin, în aşa fel încât
ei să devină, la rândul lor, slujitori devotaţi ai Domnului şi educatori pentru
caracterele semenilor. În acest fel, catehizarea va parcurge drumul ei firesc,
soteriologic, atât pentru cateheţi, cât şi pentru ucenici.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu