Valente si
implicatii eclesiale
Factori concreţi ai educaţiei
religioase:
a. DUMNEZEU - Factor şi Izvor veşnic al educaţiei. "Alfa şi Omega" actului pedagogic este Dumnezeu, "Educaţia este Dumnezeu!" Factor şi Creator permanent. Educaţia nu este un act sau efort exclusiv uman, ci
rezultatul sinergiei divino-umane, deci, un act teandric. Dumnezeu ne-a acordat
acest privilegiu extraordinar, de a fi împreună-lucrători cu El, nu doar în actul
mântuirii noastre, ci şi în educarea
copiilor noştri, în
familie, în biserică şi în şcoală. ,,Noi împreună-lucrători cu Dumnezeu suntem!" (1
Corinteni 3).
b. Familia creștină = cunună a creaţiei şi expresie a iubirii şi comuniunii proniatoare a lui
Dumnezeu, "mica biserică", "biserica de acasă", pentru
caracterul ei comunitar şi atmosfera de sfinţenie pe care trebuie s-o cultive.
Poate fi considerată ca o "mică şcoală", pentru că aici copiii
primesc lecţii esenţiale de viaţă, nu doar în "cei 7 ani de acasă",
ci şi ulterior.
Familia reprezintă, după Dumnezeu, factorul cel mai important şi decisiv al
educaţiei creştine, nu numai al copiilor, ci al fiecărui membru în parte.
Această "şcoală" de familie are, de altfel, cel puţin trei
înţelesuri: de a învăţa pe alţii, cu sensul de a-i sluji şi de a învăţa de la
alţii, cu sensul de a-i asculta. Chiar şi din punct de vedere etimologic,
cuvântul familie implică, între altele, aceste noţiuni-cheie,
învăţare-slujire-ascultare.
Dar pentru ca o
familie să fie, factor esenţial al educaţiei creştine, trebuie să întrunească
anumite condiţii esenţiale:
1. În familia creştină trebuie să se reflecte iubirea intra-trinitară
dumnezeiască - familia creştină trebuie văzută ca o icoană a iubirii lui
Dumnezeu pe pământ.
2. Familia trebuie să se caracterizeze prin următoarele însuşiri fiinţiale:
unitatea, trăinicia, sfinţenia şi egalitatea dintre soţi - tot o reflectare a
însuşirilor şi atributelor divine.
3. Familia (căsătoria) trebuie să-şi propună ca scopuri prioritare
înmulţirea neamului omenesc (naşterea, dar şi educarea copiilor) şi ajutorul
reciproc între membrii ei, atât în cele materiale, pentru traiul zilnic, cât şi
în cele spirituale, în vederea mântuirii.
4. În familie, întotdeauna trebuie să se dea întâietate valorilor
religioase, „Căutaţi mai întâi împărăţia lui Dumnezeu şi dreptatea Lui, şi
toate acestea se vor adăuga vouă” (Matei 6). Copiii trebuie învăţaţi să se
poarte ca oameni duhovniceşti. Să gândească, să vorbească şi să se manifeste
duhovniceşte. Părinţii să-i asocieze pe copii la viaţa şi rugăciunea Bisericii,
învăţându-i să respecte valorile esenţiale.
5. Părinţii să colaboreze armonios cu alţi educatori: preoţi, profesori,
diriginţi: Atenţie specială trebuie să acordăm legăturii noastre cu duhovnicul
copilului; nu se va intra niciodată în "secretele spovedaniei", dar
se poate realiza un serviciu preţios de ambele părţi: duhovnicul poate fi
prevenit asupra unor abateri grave, pe care copiii uneori nu le spun nici la
spovedanie, iar părinţii pot fi avertizaţi de către duhovnic asupra acelor
aspecte care trebuie neapărat soluţionate.
6. "Când începe educaţia religioasă a copilului?" Educaţia
copilului (fătului) trebuie să înceapă în clipa conceperii - John BRECK (Darul
sacru al vieţii). Acela este momentul când prinde viaţă o nouă fiinţă umană,
având în sâmbure toate caracteristicile psiho-fizice, având nevoie, totodată,
atât de hrană, cât şi de educaţie. Iar educaţia, sub toate formele (inclusiv
cea religioasă), se transmite fătului prin intermediul mamei. Într-un fel se va
dezvolta pruncul în pântecele mamei care merge la biserică, se roagă acasă,
vieţuieşte într-o atmosferă creştinească etc., în cu totul altul cel a cărui
purtătoare nu vrea să ştie de cele sfinte. În acelaşi context, într-un fel
fătul a cărui mamă este ocrotită de un tată credincios, în alt fel cel supus, o
dată cu mama, maltratărilor unui tată denaturat...
c. BISERICA. Educaţia creştină a copilului
nu poate fi nici măcar imaginată fără slujirea Bisericii, ca instituţie
divino-umană, instituţie fundamentală a societăţii, mai veche decât chiar cea a
statului. Biserica se caracterizează prin viabilitate veşnică, pentru că veşnic
este întemeietorul ei, Iisus Hristos. Fiind întemeiată pe "piatra
credinţei", Însuşi Mântuitorul ne încredinţează că ea nu poate fi dărâmată
de nimeni, nici chiar de "porţile iadului" (Matei 16).
Biserica înseamnă pentru noi mântuire, dar şi formarea (educarea) de
caractere creştine, apte să contribuie, moral şi material, la propăşirea
neamului. Când spunem "mântuire", înţelegem deodată pregătirea
sufletelor pentru viaţa veşnică, dar şi educarea lor pentru o vieţuire
pământească virtuoasă. Iar mântuirea nu se realizează decât în Biserică! ,,Cine
nu are Biserica de mamă, nu poate avea pe Dumnezeu de tată!’’ (Sf. Ciprian).
Biserica este mama noastră cea bună, a tuturor: copii şi bătrâni, bogaţi şi săraci, buni şi răi.
Din punct de vedere
educaţional-creştin, Biserica este factor esenţial prin tezaurul ei: doctrina,
morala, disciplina canonică şi cultul. Practic, dintre toate, cultul divin este
cel mai apropiat mijloc de educaţie religioasă, întrucât doctrina, morala şi
disciplina (buna rânduială) sunt "predate" creştinului de rând, cel
mai adesea, tot prin cultul divin, în cadrul căruia, o dată cu slujbele sfinte,
se rostesc şi cuvinte de învăţătură, predici şi cateheze.
Cultul însuşi are o funcţie
didactică, deodată cu cea harismatică, sfinţitoare. Participând la slujbe,
credinciosul îşi sfinţeşte viaţa, dar îşi luminează şi credinţa, în acelaşi
timp. "Cultul" devine "ortodoxie" ,,Când începe educaţia
copilului în Biserică?’’ - înainte de a se naşte! Căci mamele creştine, din
clipa în care ştiu că au zămislit prunc în pântece, vor apela la ocrotirea
Bisericii: se vor spovedi şi împărtăşi periodic, sfătuindu-se mereu cu
duhovnicul asupra unui program de rugăciune particular, vor participa cât mai
des cu putinţă la sfintele slujbe etc. Cu deosebire, înainte de a se interna în
spital pentru naştere, se vor spovedi din nou şi se vor împărtăşi, pentru a fi
întru totul pregătite pentru cel mai mare eveniment care se poate petrece în
plan uman: aducerea pe lume a unui nou prunc! După naştere, se cunoaşte,
Biserica are câteva rânduieli pentru mame şi nou-născuţi, de mare frumuseţe şi
adâncă semnificaţie liturgică. De acum, se desfăşoară în mod firesc etapele
integrării şi creşterii pruncului în Biserică, prin cele trei Taine, numite
"de iniţiere", Botezul, Mirungerea, Împărtăşania, cărora se asociază,
bineînţeles, celelalte slujbe şi rugăciuni. Această asistenţă duhovnicească
înseamnă, de fapt, şi educaţie creştină, atât pentru mamă cât şi pentru prunc.
Educaţia va continua, apoi, prin tot ceea ce oferă spaţiul eclezial: slujbe,
predici, cateheze etc.
d. ŞCOALA, ca instituţie, cuprinde ansamblul
mijloacelor materiale şi spirituale cu ajutorul cărora se desfăşoară procesul educaţional. Şcoala este o a doua familie, atât
pentru profesori cât şi pentru elevi. Şcoala este un loc al stimulării iniţiativei şi interesului pentru ştiinţă şi moralitate.
Predarea Religiei în şcoală constituie un act
misionar-sacramental, dar totodată
are conotaţii educaţionale profunde. Cunoaştera propriilor valori
religioase reprezintă o formă de securizare culturală, un semn de civism şi culturalitate. Educaţia religioasă invită la reflecţie, la autocunoaştere, la o convertire la
lumea valorilor. Valorile religioase au darul de a aduce comuniunea între
oameni, de a solidariza membrii unei comunităţi. Ultimii ani au dovedit că prezenţa religiei în şcoală este necesară nu numai pentru Biserică, ci şi pentru societatea
românească în ansamblul ei, care a câştigat prin acest act de
dreptate atât accesul la propria-i spiritualitate, cât şi un instrument esenţial în procesul de educare
al tinerei generaţii.
Pentru spaţiul românesc, credinţa creştină a acţionat ca un factor de coagulare şi de perpetuare al neamului.
A fi iniţiat religios, însemnă şi a fi educat, înseamnă a avea capacitatea de a
spori şi continua educaţia. În ceea ce priveşte reintroducerea religiei
în şcoală, am putea spune că există poziţii şi atitudini foarte diverse. Situarea
orei de religie în trunchiul comun al disciplinelor din învăţământul preuniversitar a dat
naştere unor discuţii contradictorii. N-a fost
deloc uşoară lupta Bisericii Ortodoxe Române, alături de celelalte culte
recunoscute – Biserici şi Confesiuni istorice –
pentru a-i determina pe cei care răspund
de sistemul educaţional românesc să accepte integrarea religiei
în rândul celorlalte discipline predate. Reintroducerea religiei ca disciplină de învăţământ impune necesitatea
întocmirii unor programe şcolare, a elaborării unor manuale, a unor
lucrări de didactica şi psihologia religiei, a
mijloacelor de învăţământ adecvate predării religiei, a ghidurilor
de evaluare etc., care să răspundă cerinţelor învăţământului românesc actual şi în egală măsură să integreze religia într-o formă coerentă şi adecvată în Curriculum-ul naţional.
Realităţile religioase ale României de azi ne
arată că rolul profesorului de religie este
unul foarte important. Dată fiind supradimensionarea
parohiilor citadine, profesorul suplineşte, în fapt, ceea ce preotul nu mai
poate realiza: educarea religioasă
a tinerilor sub o formă constantă. Această funcţie quasi-sacerdotală a profesorului de religie
impune exigenţe în formarea profesorului
însuşi, în modul în care el se
autoevaluează şi se perfecţionează permanent. Apreciem că se impune o orientare
eclesiologică a predării religiei în şcoală.
Din aceste considerente, susţinem că prezenţa religiei în şcoală este un act misionar crucial pentru
Biserică şi societate, recuperat în perioada de
după ’89. Anterior acestui act
misionar, situaţia nu era una îmbucurătoare. Lipsa unei vieţi religioase în mediul
familial şi şcolar, medii dominate de lupta pentru
supravieţuire şi infectate de doctrina
comunist-atee, a făcut ca tinerele generaţii care au trecut prin şcoala românească înainte de 1989 să nu beneficieze de
componenta religioasă a educaţiei. Lipsa educaţiei religioase a făcut de asemenea să dispară simţul comuniunii şi al responsabilităţii, societatea românească tinzând să devină o colectivitate eterogenă de indivizi. Din perspectivă creştină faptul acesta constituie un mare
neajuns. Din cauze multiple, parohia însăşi a suferit modificări importante, pornind de la
prozelitismul masiv de toate nuanţele
şi până la lipsa de dialog social
în interiorul comunităţii. Dacă mai adăugăm la acestea şi faptul că în zilele noastre sunt puţine programele şi activităţile de realizare a educaţiei religioase sub o formă constantă, în cadrul parohiei, observăm o dată în plus că prezenţa profesorului de religie în
şcoală este bine venită atât pentru şcolă cât şi pentru Biserică.
Mulţi dintre noi am cunoscut vitregia
timpurilor totalitar – comuniste din România, iar experienţele morale, sociale şi economice ale acelor
vremuri îşi fac resimţite urmările şi în zilele noastre. Este
suficient să amintim că unele manuale prezintă şi astăzi anumite concepte şi noţiuni care contravin învăţăturii creştine. Un exemplu concret, la
clasa a III-a, un manualul de ştiinţe îi învaţă pe elevi că: omul face parte din marea familie a
animalelor, fiind cel mai evoluat dintre acestea…la fel ca toate animalele de
pe Pământ, omul se naşte, creşte, se înmulţeşte, îmbătrâneşte şi moare. În aceste condiţii, ne punem întrebarea: dacă vor fi învăţaţi copii că fac parte din marea familie a
animalelor, oare vor mai putea fi învăţaţi să fie responsabili faţă de societate, faţă de semenii lor şi faţă de Dumnezeu?
Anii care au urmat după 1989 s-au dovedit a fi şi mai dificili atât din
punct de vedere politico–economic, cât şi moral–duhovnicesc. Bucuria colectivă nutrită de poporul român în primele
luni după câştigarea libertăţii s-a transformat imediat în stări de deznădejde colectivă, de anxietate, de dezordine
şi de dezorientare. La baza
acestor neajunsuri stă printre altele lipsa de
responsabilitate la nivel personal şi
comunitar, lipsa unei educaţii religioase, lipsa unor
atitudini responsabile, lipsa unor repere morale.
Mai mult decât atât, societatea noastră riscă să devină o societate marcată de o individualizare
exacerbată, individualizare care poate
genera atitudini şi mentalităţi profund necreştine. Auzim din ce în ce mai
mult sintagme de genul: fiecare se descurcă cum poate, important este să ştii să te descurci, dacă nu ştii să-ţi impui punctul de vedere alţii vor profita de tine etc.
Societatea nostră riscă să scape de sub control anumite fenomene
sociale şi morale cum ar fi: asumarea
responsabilităţii atât pentru tineri cât şi pentru maturi, egoismul,
indiferenţa şi mai ales corupţia. Urmările actelor de corupţie au repercursiuni negative
nu doar în plan economic, ci şi în plan spiritual. Asistăm neputincioşi la o formă de generalizare a corupţiei, ceea ce este extrem de
grav.
Înalt Presfinţitul Bartolomeu, în declaraţia de presă dată cu ocazia Sfintelor sărbători de Paşti ale anului 2004, atrăgea atenţia că: “înainte de a fi un viciu, corupţia e o mentalitate. Ori, o
mentalitate nu poate fi schimbată
nici prin justiţie, nici prin administraţie, ci printr-un sistem
educaţional de durată, care nu poate fi realizat
fără apelul la religie şi cultură”.
Iată câteva motive pentru care considerăm că educaţiei religioase trebuie să i se acorde un loc însemnat
în cadrul sistemului nostru educaţional,
aceasta cu atât mai mult cu cât trebuie să conştientizăm cu toţii că adevăratele soluţii pentru problemele societăţii româneşti nu pot fi descoperite fără regenerarea morală şi mai ales fără o educaţie a tinerilor care să se raporteze la principiile
şi valorile creştine.
Cu privire
specială asupra orei de religie, pe lângă cele mai sus-menţionate:
®
asigurarea unui statut corespunzător, din punct de vedere legislativ,
nu lăsată la discreţia unor factori care nu conştientizează încă importanţa ei,
pentru a nu mai fi considerată materie secundară, asociată, între altele, cu
educaţia fizică şi desenul (cu toate că aceste discipline îşi au însemnătatea
lor incontestabilă!);
®
alcătuirea unei programe
analitice în concordanţă cu posibilităţile reale de predare-învăţare,
programele să se plieze, pe cât posibil, pe calendarul liturgic;
®
realizarea unei concordanţe între materii, cu privire la conţinutul
învăţământului: este inadmisibil, nepedagogic (totodată neştiinţific!), ca în
timp ce profesorul de religie predă despre creaţionism, potrivit Sfintei Scripturi, unii profesori de biologie,
fizică, filozofie, istorie etc., să mai vorbească, la ani buni de la căderea
comunismului, despre "tragerea omului din maimuţă" şi altele
asemenea. Armonizarea relaţiilor între direcţiunea şcolii, profesorii neteologi
şi profesorul de religie, în toate privinţele, inclusiv în cel al conţinutului
educaţional, bazat pe un curriculum concordant cu adevărul ştiinţific, va duce,
incontestabil, la rezultate optime;
®
asigurarea
unei minime baze materiale, aşa cum bine se procedează în cazul altor
discipline (biologie, fizică, limbi străine etc.). Ideal ar fi ca în şcoli să
fie amenajat un cabinet de religie, cu o mică bibliotecă teologică, icoane,
hărţi biblice, televizor şi aparat video, pentru vizionarea unor casete din
domeniu, un casetofon etc. În şcolile mai mari ar putea fi amenajat chiar un
paraclis, în care elevii să poată intra liber pentru rugăciune şi reculegere.
Periodic ar putea fi invitat aici preotul de la biserica cea mai apropiată
pentru anumite slujbe, meditaţii religioase etc.; şcolile să sprijine
excursiile şi pelerinajele elevilor la mănăstiri şi-n alte locuri de interes
religios.
Un sprijin cu totul aparte în acest demers al bunei desfăşurări al orei de
religie în şcoală, sub toate aspectele mai sus-menţionate, îl poate oferi
ierarhul locului, direct sau prin reprezentanţii desemnaţi (inspectori de
religie, consilieri cu probleme de învăţământ, protopopi), fapt care se observă
pregnant în anumite eparhii. Având în vedere această şansă, profesorul de
religie va ţine strâns legătura cu centrul eparhial, semnalând problemele
întâmpinate şi solicitând sprijinul pe care acest for îl poate oferi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu