Faptele Apostolilor
1. Autorul și autenticitatea cărții:
α) autorul spune în prolog că a mai scris o
carte în care vorbește despre viața și activitatea Domnului până la Înălțarea
Sa la cer, și i-a dedicat-o lui Teofil. Cum despre Înălțarea Domnului se
vorbește doar în Evangheliile lui Marcu și Luca, iar despre Teofil doar la
Luca, rezultă că autorul Faptelor
Apostolilor este Luca;
β) limba greacă aleasă a cărții
Faptelor Apostolilor nu mai este egalată decât de limba greacă a Evangheliei
lui Luca;
γ) atât în Evanghelia lui Luca, dar și în Faptele Apostolilor, se vede
același autor cult, care îmbină istoria creștinismului cu istoria imperiului
roman, amintind împărați romani, tetrarhi, proconsuli, procuratori, școli
filosofice, precum și mentalitatea diferitelor personaje și a grupurilor
sociale;
δ) Luca a fost unul dintre colaboratorii apropiați ai Apostolului Pavel, și
acest lucru se vede și în cartea Faptelor Apostolilor, care îi dedică
Apostolului Pavel 3/5 din cuprinsul său, folosind expresii comune cu Apostolul,
dar și idei fundamentale ale propovăduirii pauline, cum ar fi îndreptarea prin
credință, fără faptele Legii mozaice, universalitatea mântuirii, etc.; în plus,
autorul folosește persoana întâi plural și redă amănunte pe care numai un
apropiat al Apostolului Pavel le putea ști;
2. Adresanții: cartea Faptelor Apostolilor este adresată lui Teofil, fiind a
doua scriere pe care i-o adresează, așa cum rezultă din primul verset; dacă în
Evanghelie i se adresează cu formula de politețe „prea puternice”, semn că era
doar simpatizant al creștinismului, în Faptele Apostolilor i se adresează cu
formula familiară „O, Teofile”, de unde putem deduce că între timp se
convertise.
3. Locul și timpul alcătuirii cărții:
a) locul: Roma, unde își avea domiciliul Teofil;
b) timpul: cartea nu a putut fi scrisă mai târziu de anul 63, pentru că în
acest caz ar fi trebuit să consemneze despre procesul și eliberarea
Apostolului, dar nici înainte de anul 63, când a fost scrisă Evanghelia a treia,
prima carte a lui Luca adresată lui Teofil.
4.
Motivele și scopul scrierii cărții: Fiind adresată aceluiași Teofil, căruia îi
adresase înainte și Evanghelia, cu scopul de a-l informa cât mai documentat
asupra vieții și activității Mântuitorului Hristos, putem presupune că scopul
autorului este și de data aceasta de a-l informa pe Teofil cât mai amănunțit
asupra istoriei Bisericii creștine, accentuând caracterul universal al
creștinismului, puterea și înrâurirea sa asupra iudeilor și a neamurilor.
6. Cuprinsul: Cartea are 28 de capitole și se împarte în două părți:
a) partea I (1-12), în care se expune faptul istoric al întemeierii Bisericii creștine
și răspândirea creștinismului în mediul iudaic;
b) partea II (13-28): răspândirea creștinismului în lumea păgână (greco-romană).
Istorisirea îmbrățișează un
spațiu temporal de peste trei decenii, de la Înălțarea la cer a Mântuitorului
și până la sfârșitul primei captivități romane a Sf. Apostol Pavel (anii
30-63).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu