Participarea tinerilor la viata liturgică si la
activitătile catehetice. Valente educative ale cultului divin
Rolul cultului este “să creeze sau să mijlocească o stare de
legătură, de comunicare între Dumnezeu şi om” (Ene Braniște, Liturgica).
Scopurile cultului:
1. de adorare a lui Dumnezeu,
2. cel sfintitor,
3. cel didactic sau catehetic.
Scopul
didactic
“urmăreşte atât instruirea sau edificarea credincioşilor în învătătura de
credintă creştină ortodoxă, cât şi promovarea vietii religios-morale” (Ene
Braniște, Liturgica), cu alte cuvinte sustinerea, întărirea şi răspândirea
credintei şi a virtutilor creştine.
Toate actele cultului au o
dimensiune pedagogico-catehetică, dar au şi una educatională. Dacă orice act al
cultului creştin şi împărtăşirea cu Sfintele Taine îl pregătesc pe elev pentru
Împărătia Cerurilor, în egală măsură îl pregătesc şi pentru viata de aici,
pentru o viată mai în conformitate cu principiile evanghelice şi ale moralei
creştine. Din această dublă finalitate a participării elevilor la lucrările
sfintitoare ale Bisericii rezultă şi dimensiunea educativă a misiunii Bisericii
în lume. Sfintele Taine îl fac pe elev să fie mai responsabil, să-şi caute şi
să-şi descopere menirea şi vocatia lui.
Taina
Mărturisirii
este taina care are profunde implicatii didactice, este taina care, pe lângă
dimensiunile soteriologice, are şi unele dimensiuni educationale care vin să
întregească actul pedagogic al instruirii, consilierii şi îndrumării elevilor.
Grija pentru deprinderea elevilor
cu participarea regulată la Taina Mărturisirii îi revine părintelui paroh şi
familiei, dar în egală măsură şi profesorului de religie. Prin participarea la
Taina Mărturisirii misiunea Bisericii interferează cu misiunea Şcolii, ambele
institutii urmărind dezvoltarea şi împlinirea personalitătii şi caracterului
elevilor.
Spovedania
constituie
o şansă atât pentru Şcoală - elevii devin mai responsabili, cât şi pentru
Biserică - elevii deprind obiceiul de a se mărturisi. Prin faptul că elevii
sunt aduşi în număr mare la mărturisire, preotul paroh îşi cunoaşte mai bine
împlinirile şi neîmplinirile credincioşilor şi totodată poate contribui la
îmbunătătirea actului educational prin sugestiile şi recomandările date şcolii.
Considerăm că ar fi necesară
desemnarea unor preoti care să se ocupe în mod special de mărturisirea şi
consilierea elevilor în şcoli. Deplasarea elevilor, în vederea mărturisirii, de
la şcoală la Biserică este mai anevoiasă, mai ales pentru clasele mici.
Profesorilor de religie le revine misiunea fie de a-i invita pe preoti în
mijlocul elevilor, fie de a-i duce pe elevi la Biserică.
În orice caz, atât preotul cât şi
profesorul de religie au obligatia de a-i învăta pe elevi că mărturisirea lor
este importantă, este benevolă, trebuie “să cuprindă toate păcatele, să fie
sinceră şi obiectivă, să fie făcută cu zdrobire de inimă, cu părere de rău”, şi
cu dorinta fermă de a nu mai greşi>> (Vasile Timiș).
Sebastian
Șebu, Metodica predării religiei:
Cultul
ortodox,
folosind bogata comoară de învătături ale Sfintei Scripturi și Sfintei
Traditii, antrenează puterile sufletești ale credinciosului tânăr spre Dumnezeu,
Învătătorul nostru suprem.
Sfintele
slujbe,
prin simbolistica și puterea lor de sugestie, prin bogătia învătăturilor de
credintă și prin modelele pe care le înfătișează, reprezintă o metodă de
cunoaștere a realitătii religioase pentru elevii de toate vârstele.
Cunoștintele dobândite prin ele luminează mintea elevilor, iar puterea
exemplului le mobilizează vointa.
Sfânta Liturghie este cea mai înaltă formă de viată religioasă și de cunoaștere a realitătii religioase. Ea este o “școală” a educatiei și desăvârșirii creștine. Prin ea elevii află dogmatica ortodoxă expusă în imnuri, cântări și rugăciuni, dar mai ales își dezvoltă sentimental iubirii fată de Dumnezeu și fată de aproapele.
Sfânta Liturghie este cea mai înaltă formă de viată religioasă și de cunoaștere a realitătii religioase. Ea este o “școală” a educatiei și desăvârșirii creștine. Prin ea elevii află dogmatica ortodoxă expusă în imnuri, cântări și rugăciuni, dar mai ales își dezvoltă sentimental iubirii fată de Dumnezeu și fată de aproapele.
Valoarea educativă deosebită a Sfintei Liturghii este subliniată și de
prezenta reală a Mântuitorului Iisus Hristos în Sfânta Euharistie. La Sfânta
Liturghie elevii își desăvârșesc imaginea pe care o au despre faptele și
învătăturile Mântuitorului Hristos, dar mai ales despre lucrarea Sa
răscumpărătore, despre jertfa Sa și despre biruinta asupra mortii, prin
Învierea Sa.
Sfânta
Liturghie
îl pregătește pe elev și pentru viata în comunitate, trezindu-i simtul
solidaritătii umane, prin faptul ca toti credincioșii se roagă unii pentru
altii (nu doar pentu cei prezenti, ci și pentru cei din călătorie, pentru cei
bolnavi, dar și pentru cei adormiti), rostesc Crezul, rugăciunile și cântările
în comun.
Sfintele
Taine
sunt foarte importante pentru dezvoltarea vietii religioase prin functia lor
educativă și prin darurile curătitoare și mântuitoare pe care le revarsă asupra
credincioșilor. Pentru ca Taina Spovedaniei
să contribuie la educatia religioasă a elevilor, profesorul de religie
trebuie să-i determine pe elevi să conștientizeze importanta ei, arătându-le
care sunt etapele necesare ce se parcurg în săvârșirea acestei Taine și
explicând rolul fiecăreia dintre ele.
Astfel, pentru conștientizarea
stării de păcat și pentru hotărârea de a pune început bun, având încrederea că
Dumnezeu iartă pe orice păcătos care se pocăiește, profesorul poate prezenta
elevilor anumite parabole (despre oaia cea pierdută, despre fiul risipitor),
întâmplări biblice (pocăinta regelui David mustrat de proorocul Natan, iertarea
de către Iisus a femeii prinse în adulter), virtuti sau păcate ale unor personaje
biblice. De asemenea, pentru a-i ajuta pe elevi să facă o mărturisire completă,
profesorul trebuie să-i îndemne ca în fiecare seară, după rugăciune, să-și facă
un examen de conștiintă, multumind lui Dumnezeu pentru faptele bune pe care
le-au săvârșit și cerându-I să-i ierte pentru faptele rele, pe care urmează să
le mărturisească și la Taina Spovedaniei.
Și în privinta Tainei Împărtășaniei, elevilor trebuie
să li se facă cunoscute importanta și folosul primirii acestei Sfinte Taine,
conștientizându-i, pe de o parte, că cel ce nu mănâncă trupul și nu bea sângele
Domnului nu va avea viată veșnică, și, pe de alta parte, că cel ce mănâncă și
bea cu nevrednicie, osândă își mănâncă și își bea. Și aici se accentuează pe
pregătirea, atât trupească, dar mai ales sufletească, necesară primirii acestei
Taine, arătându-se totodată că prin împărtășirea credincioșilor din același
potir se întărește comuniunea cu cei vii și cu cei adormiti, participarea
tainică la Trupul lui Hristos, ai cărui mădulare suntem.
Participarea
tinerilor la viata liturgică și la cultul
divin presupune și învătarea de către elevi, inclusiv în cadrul orelor de
religie, a unor cântări religioase (colinde, cântarea Hristos a înviat din
morti, de Sfintele Paști, alte cântări din cadrul Sfintei Liturghii și a altor
slujbe bisericești).
Cântările
religioase
sunt însăși credinta cântată și reprezintă o teologie practică. Scopul cântării
este să dea textului o eficacitate mai mare, pentru ca, prin ea, credincioșii
să fie mai ușor îndemnati spre pietate și mai bine dispuși a primi roadele
harului prin Sfintele Taine. În selectionarea cântărilor religioase care vor fi
învătate de către elevi, profesorul trebuie să respecte anumite criterii
(vârsta elevilor, tematica programei școlare, capacitătile intelectuale și
vocale ale elevilor, etc.), să prezinte elevilor titlul cântării, categoria din
care face parte (slujba bisericească sau perioada din an în care se cântă,
persoana în cinstea căreia este compusă acea cântare), să explice pe întelesul
lor textul cântării, structura cântării, importanța ei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu