Sfanta Treime -
insusiri interne si externe
1. Caracterul
personal și întreit al lui Dumnezeu:
Existența Supremă și atotputernică este absolută pentru că este persoană.
Dacă Dumnezeu nu ar fi persoană, nu ar fi de fapt Dumnezeu. Dar caracterul de
persoană iubitoare atrage cu necesitate existența tripersonală, adică deplin
iubitoare, căci numai prin a treia persoană iubirea dintre două persoane se
deschide și se obiectivează.
2. Descoperirea
Sfintei Treimi în istorie:
a) etapa păgână: deși există urme ale Revelației
primordiale, se oscilează între un dumnezeu care se manifestă în trei forme
(Trimurti din hinduism, cu Brahma, Vișnu, Șiva) și politeismul cu o treime de
zei (ca la egipteni, cu Osiris, Isis și Horus);
b) etapa
Vechiului Testament: pluralul Elohim, teofania de la stejarul Mamvri, cântarea serafimilor de
la Isaia 6 (Sfânt, Sfânt, Sfânt, Domnul Savaot), personificarea Înțelepciunii
lui Dumnezeu (Pildele și Înțelepciunea lui Solomon, Sirah), psalmul 32 (Prin
Cuvântul lui Dumnezeu s-au întemeiat cerurile și prin Duhul gurii Lui toată
podoaba lor), prezentarea lui Mesia ca persoană divină (Fiul Meu ești Tu, Eu
astăzi Te-am născut – Ps. 2) și ca Sfetnic minunat, Dumnezeu tare, biruitor,
Domn al păcii, Părinte al veacului ce va să fie (Isaia 9), care Se va naște din
Fecioară (Isaia 7:14), locul treimic de la Isaia 61 (Duhul Domnului este peste
Mine, că Domnul M-a uns să binevestesc săracilor...); în această etapă
învățătura despre Sfânta Treime nu este foarte clar precizată, pentru a se
evita căderea evreilor în politeism (în Vechiul Testament nu predomină iubirea,
ca rezultat al existenței celor trei persoane în Dumnezeu, ci dreptatea, ca
rezultat al existenței unui singur Dumnezeu);
c) etapa Noului
Testament: Treimea în unitate: Mergând învățați toate neamurile botezându-le în
numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh (Matei 28) - είς τò ονομα = în
numele (la sg.), nu τά ονοματα (la pl.); trei Persoane: cuvintele îngerului la
Buna Vestire (Duhul Sfânt se va pogorî peste tine și puterea Celui Prea Înalt
te va umbri, pentru aceea și Sfântul care se va naște din tine, Fiul lui
Dumnezeu se va chema), teofania de la Botezul Domnului, promisiunea
Mângâietorului (Când va veni Mângâietorul pe care Eu îl voi trimite vouă de la
Tatăl, Duhul Adevărului, care de la Tatăl purcede, Acela va mărturisi pentru
Mine – Ioan 15), binecuvântarea de la 2 Corinteni 13 (Harul Domnului nostru
Iisus Hristos și dragostea lui Dumnezeu și împărtășirea Sfântului Duh să fie cu
voi toți), urarea introductivă de la 1 Petru 1 (către cei aleși după cea mai
dinainte-știință a lui Dumnezeu-Tatăl și prin sfințirea de către Duhul spre
ascultare și stropirea cu sângele lui Iisus Hristos); unitatea în Treime: a
Tatălui cu a Fiului (Ioan 10: Eu și Tatăl Meu una suntem; Tatăl este întru Mine
și Eu întru El), a Tatălui cu a Duhului Sfânt (1 Corinteni 2: Căci cine dintre
oameni știe ale omului, decât duhul omului care este în el?; așa și cele ale
lui Dumnezeu nimeni nu le-a cunoscut, decât Duhul lui Dumnezeu), a tuturor
persoanelor dumnezeiești (Bine a grăit Duhul Sfânt prin Isaia proorocul, când a
zis: Cu auzul veți auzi și nu veți înțelege, și uitându-vă veți privi dar nu
veți vedea – zice apostolul Pavel în Faptele Apostolilor 28, referindu-se la
Isaia 6, unde proorocul îl vede pe Domnul Savaot, adică pe Tatăl; iar apostolul
Ioan afirmă în Ioan 12 că acestea a zis Isaia când a văzut slava Lui – a Fiului
- și a grăit despre El; deci, după apostolii Pavel și Ioan, Isaia a văzut pe
Dumnezeu cel unul în ființă și întreit în persoane).
3. Formularea
dogmei Sfintei Treimi:
v în primele veacuri prin Simbolul
apostolic (Cred în Dumnezeu Tatăl atotputernic, în Iisus Hristos unicul Său
Fiu... și în Duhul Sfânt);
v prin Simbolul Atanasian (Trebuie să venerăm pe
un Dumnezeu în Treime și Treimea în unime, nici confundând Persoanele, nici
împărțind ființa);
v prin formula Botezului și
întreita scufundare;
v prin doxologia cea mică (Slavă
Tatălui și Fiului și Sfântului Duh);
v prin cântarea Lumină lină (...lăudăm pe Tatăl,
pe Fiul și pe Sfântul Duh, Dumnezeu);
v prin Părinții Apostolici (repetă
expresiile din scrierile Sf. Apostoli);
v Apologeți (încearcă să lămurească
Sfânta Treime combătând sabelianismul și subordinațianismul);
v Sfinții Părinți (prin analogii
cum ar fi: familia – în Răsărit, la Părinții capadocieni – caracter de
comuniune; sufletul cu rațiune, simțire, voință – în Apus, la Fericitul
Augustin – caracter individualist; cărămida, descompusă în pământ, apă și foc –
Sf. Spiridon; floarea, culoarea, mirosul; râul, apa, izvorul; soarele, lumina,
căldura; copacul cu rădăcină, trunchi, coroană; timpul cu trecut, prezent,
viitor; spațiul cu cele trei dimensiuni, etc);
v
nu trebuie să uităm nici mărturiile martirilor care și-au dat viața
glorificând Sfânta Treime; în mod special dogma Sfintei Treimi a fost formulată
prin Simbolul de credință de la sinoadele I și II ecumenic și în scrierile
speciale referitoare la Sfânta Treime ale lui Atanasie cel Mare (Contra
arienilor despre Fiul, și Către Serapion despre Duhul Sfânt), Vasile cel Mare
(Contra lui Eunomie și Despre Duhul Sfânt), Grigorie de Nyssa (Contra lui
Eunomie), Grigorie de Nazianz (Cele 5 Cuvântări teologice), Didim cel Orb (Despre
Sfânta Treime), Ambrozie (De fide), Ioan Damaschin (Dogmatica).
4.
Explicarea terminologiei trinitare:
Cuvântul Treime este
folosit prima dată în Orient de Teofil al Antiohiei, iar în Occident de
Tertulian. Dumnezeu este o ființă (1) în trei persoane (3). Termenii care se
referă la unitate sunt:
a) esență;
b) substanță;
c) natură.
Fiind vorba despre
Sfânta Treime, cuvintele esență, substanță și natură sunt redate în limba
română prin cuvântul ființă; a) esența (ούσια) sau ființa (fisis) înseamnă
fondul, baza unei realități;
Sf. Vasile cel Mare
spune că esența este fondul naturii comune mai multor indivizi, de exemplu:
omul, umanitatea, omenitatea pentru toți indivizii speciei noastre;
La Aristotel ούσια
avea două sensuri: prima esență, esența concretă, existența individuală (dacă
Sf. Părinți ar fi luat acest înțeles al termenului ar fi căzut în triteism) și
esența secundară, esența abstractă, natura specifică realizată în mai mulți
indivizi de aceeași specie (dacă Sf. Părinți ar fi luat acest înțeles al
termenului, ar fi însemnat că fiecare Persoană divină ori ar primi numai o
parte din esența abstractă, și atunci ființa dumnezeiască s-ar împărți între
persoane, ori ar primi întreaga ființă, cu excluderea celorlalte);
Sf. Părinți au învățat
însă, împotriva triteismului, că cele trei Persoane au aceeași esență, dar în
mod concret, nu abstract, ca la oameni (oamenii au toți aceeași esență, dar ea
se repetă în fiecare individ, unitatea ei fiind cugetată abstract; la Dumnezeu
însă nu se repetă, ci există o singură dată în cele trei Persoane, unitatea ei
fiind concretă);
Sf. Părinți au respins
și împărțirea ființei dumnezeiești între persoane, folosind termenul OMOOUSIOS,
care arată că Persoanele au una și aceeași ființă întreagă (ființa Tatălui există
întreagă în Tatăl, întreagă în Fiul, întreagă în Duhul Sfânt); [o vreme,
termenii esență și ipostas au circulat amestecați în Răsărit și Apus;
Sinodul din
Alexandria, 362, arată însă că același adevăr îl exprimă și orientalii care
spun că în Dumnezeu este o esență și trei ipostasuri, și occidentalii care spun
că Dumnezeu este un ipostas și trei persoane;
Sf. Vasile cel Mare
explică deosebirea dintre esență și ipostas, raportând esența la unitate
(fondul naturii comune...) și ipostasul la Treime (ipostasul este individul
subzistent, Petru sau Pavel; aplicând aceasta la ființa divină, trebuie să
recunoaștem aceeași substanță divină și trei subzistenți în natura divină)]; b)
substanța este cam același lucru cu esența, în plus, etimologic (substare = a
sta sub, ca și ipostasis = stau sub) substanța e o bază pe care stau
însușirile, o esență ce există într-un lucru subzistent în sine și pentru sine
(deci opusă însușirior, pentru că ele au nevoie de o ființă în care să existe
ca într-un subiect); c) natura, sinonimă cu esența, este materialul din care
constă o realitate (de exemplu, lemnul e natura din care e făcută masa);
Natura e însăși esența
considerată ca subiect al proprietăților și principiu intern al lucrărilor
(natura arată ceva dinamic, esențele par statice). Termenii care se referă la
Treime sunt: a) ipostas; b) subzistență; c) persoană. În teologia actuală, ca
și pentru Sf. Vasile cel Mare și alți Sfinți Părinți, cuvântul ipostas are
același sens ca și cuvântul persoană (πρόσωπον); a) ipostasul este substanța
care nu e parte dintr-un tot, ci o substanță individuală completă, existând în
sine și pentru sine; e natura în formă individuală de sine stătătoare, dar nu
este nici identic cu natura, nici cu o parte din ea, și nici nu e un adaos de
conținut în natură. El este forma de a exista a naturii.
Ipostasul este
subiectul sau purtătorul naturii. Sf. Vasile cel Mare zice că ipostasul e
individul determinat, existând aparte, care posedă natura dar este opus
naturii, așa după cum e opus ceea ce e propriu la ceea ce e comun, ca
particularul la general; b) subzistența este felul de a exista al substanței;
prin urmare este egală cu ipostasul; c) persoana este un ipostas de natură
rațională (sau substanța individuală, independent existentă, a unei naturi raționale);
persoana are conștiință de sine (rațiune), dorința de a fi în comuniune cu alte
persoane (sentiment) și puterea de a determina (voință). Persoana structurează
din interior, imprimă în întreaga ființă a omului o structură care nu se mai
întâlnește la alte ființe umane. Persoana e deosebită de individ, arătând că
omul nu rămâne o ființă închisă în ea, ci deschisă către celelalte persoane, în
legătura dragostei: Ca toți să fie una, precum Tu, Părinte, întru Mine și Eu
întru Tine, așa și aceștia în Noi să fie una (Ioan 17).
5.
Erezii antitrinitare:
a) monarhianismul: Dumnezeu, fiind unul
singur, nu pot exista în El mai multe persoane; Tatăl, Fiul și Sfântul Duh sunt
fie numai niște puteri (monarhianismul dinamic – ebioniții, Pavel de Samosata),
fie numai niște moduri de manifestare (monarhianismul modalist – patripasienii,
Sabeliu) ale uneia și aceleiași ... .persoane dumnezeiești; (pentru primii Hristos e numai fiu adoptiv al
Tatălui, ca și noi, pentru ceilalți patrea passum esse – Tatăl a pătimit pe cruce);
b) subordinaționismul: arianismul: Fiul e primul creat de Tatăl, nu
din ființa Tatălui, nu din veșnicie; după sinodul I ecumenic s-au împărțit în
trei: arienii riguroși, semiarienii (Fiul nu e deoființă cu Tatăl – omoousios –
ci de o ființă asemănătoare cu a Tatălui – omiousios) și la mijloc acacienii
(Fiul e asemenea Tatălui, dar nu după ființă, ci Tatăl se reflectă în Fiul ca
într-o icoană); macedonianismul: Duhul Sfânt e creat de Tatăl și slujitor al
Tatălui și al Fiului; combătut de sinodul II ecumenic, dar nu cu omoousios, ci
cu formula doxologică echivalentă Cel ce împreună cu Tatăl și cu Fiul este
închinat și mărit;
c) antitrinitarii moderni (socinienii sau unitarienii);
d) triteismul: separă ființa după persoane, ajungând la trei dumnezei
(în tetrateism chiar la patru, considerându-se ființa divină ca al patrulea
dumnezeu).
6. Distincții și însușiri:
În Dumnezeu există trei persoane
reale, deci în Dumnezeu trebuie să existe anumite distincții sau deosebiri
reale, căci persoanele sunt și trebuie să fie deosebite una de alta (nu ca în
modalism sau sabelianism). Împreună slăvim pe Tatăl, pe Fiul și pe Sfântul Duh,
unindu-i după dumnezeire și distingându-i după osebiri (Penticostar); deosebindu-i
în dumnezeirea feței, iar nu după ființă, care în sine este nedespărțită
(Mărturisirea Ortodoxă).
Distincțiile se referă la persoane și la modul de a poseda ființa divină. Revelația
divină ne prezintă PROPRIETĂȚILE sau ÎNSUȘIRILE PERSONALE INTERNE prin care
cele trei Persoane se disting una de alta:
a) TATĂL este nenăscut, posedă
ființa divină în Sine, neprimită de la nimeni. Despre Tatăl ne spune Sf.
Scriptură că este nepricinuit și că are viață în sine: Precum Tatăl are viață
întru Sine, așa i-a dat și Fiului să aibă viață întru Sine (Ioan 5). De aceea
Sf. Părinți Îl numesc pe Tatăl άναρχος (fără început, fără principiu), άναίτιος
(fără cauză), iar însușirea prin care se distinge de celelalte Persoane o
numesc άγεννησία (nenaștere). Sf. Grigorie de Nazianz zice: Deoarece Tatăl ca
persoană nu are originea Sa în altul, pentru aceasta Își este El Însuși
principiul Său și pentru aceasta El nu este nici născut, nici purces;
b) FIUL primește ființa de la
Tatăl prin naștere, este Unul născut, care din Tatăl S-a născut mai înainte de
toți vecii; așadar, Fiul are ca proprietate (sau însușire personală) nașterea
Sa din veci din Tatăl: Din pântece, mai înainte de luceafăr Te-am născut (Psalm
109). Tatăl dăruiește întreaga Sa ființă Fiului prin naștere, nu doar o parte
din ea, fără însă a pierde El ceva din ființa Sa prin această comunicare.
Comunicarea se face din veci, de aceea și Fiul este veșnic; nu a existat
niciodată Tatăl singur, fără Fiul: După cum focul există deodată cu lumina din
el, și nu este mai întâi focul și pe urmă lumina, și după cum lumina se naște
totdeauna din foc și este totdeauna în el, fără să se despartă deloc de el, tot
astfel și Fiul se naște din Tatăl, fără să se despartă deloc de El, ci este
pururea cu El (Sf. Ioan Damaschin);
c) DUHUL SFÂNT primește ființa de
la Tatăl prin purcedere, așadar are ca proprietate (sau însușire personală)
purcederea Sa din veci din Tatăl. Despre această proprietate vorbește și
sinodul II ecumenic în Crez, și ea este exprimată clar de Mântuitorul, care
spune: Când va veni Mângâietorul, pe care Eu Îl voi trimite vouă de la Tatăl,
Duhul Adevărului, Care de la Tatăl purcede, Acela va mărturisi pentru Mine
(Ioan 15). Prin aceste cuvinte, Domnul ne arată că Duhul Sfânt Își are originea
din veci din Tatăl, și astfel este deoființă cu Tatăl. Între nașterea Fiului și
purcederea Duhului Sfânt este deosebire, dar în ce constă această deosebire nu
putem ști. [După Sf. Ioan Damaschin, unii autori consideră într-un anumit fel
că Fiul sau Cuvântul ar fi un produs al intelectului divin, și de aceea (după
cum producerea ideii și a cuvântului prin spirit o numim concepere și naștere)
zicem despre Fiul că e născut din Tatăl, iar Duhul Sfânt ar fi un produs al
voinței divine, și de aceea (după cum realitățile ce se produc prin voința unei
persoane, nu se zice că se nasc, ci că purced de la acea persoană) spunem că
Duhul Sfânt nu se naște, ci purcede din Tatăl].
Aceste PROPRIETĂȚI sau ÎNSUȘIRI
PERSONALE INTERNE sunt cu adevărat însușiri deosebitoare, în timp ce PREDICATELE sau ÎNSUȘIRILE EXTERNE
(Tatăl – Creatorul și Proniatorul lumii, Fiul – Răscumpărătorul sau Mântuitorul
lumii, Duhul Sfânt – Sfințitorul și Desăvârșitorul lumii), aratând deosebirile
dintre persoanele Sfintei Treimi în ceea ce privește lucrările lor în lume,
disting persoanele numai în sens impropriu, nu real. Pentru că în realitate, în
viața sau în lucrarea extratrinitară, înspre lume, a Sfintei Treimi, totdeauna
lucrează toate cele trei Persoane împreună: Același Dumnezeu lucrează toate în toți
(1 Corinteni 12). Prin urmare, proprietățile (însușirile interne) disting cu
adevărat Persoanele Sfintei Treimi, dar predicatele (însușirile externe) sunt
comune celor trei Persoane.
7.
Antinomii în Sfânta Treime:
antinomia =
contradicție în legi; în dogmatică, antinomia înseamnă o realitate paradoxală,
dublă, aparent contradictorie din punct de vedere rațional-omenesc, dar care
conține două afirmații ce sunt adevărate și justificate fiecare în felul ei,
deși ni se par contradictorii. Contradicția se produce însă doar din punct de
vedere uman, subiectiv; pentru a-L înțelege și cunoaște pe Dumnezeu este nevoie
de o dilatare a logicii naturale într-o logică supranaturală, în care
contradicțiile se reconciliază într-un mod tainic, misterios. Sfânta Treime
este Realitatea antinomică supremă. Exemple de antinomii în Sfânta Treime:
a) în fiecare Persoană
este cuprinsă întreaga ființă a lui Dumnezeu, fără ca ființa să se împartă după
persoane,iar Persoanele rămânând distincte;
b) deși Tatăl naște pe
Fiul și purcede pe Duhul Sfânt, totuși Tatăl nu are întâietate de existență, ci
toate Persoanele există din veșnicie (proprietățile Persoanelor, deși le
disting, nu acordă prioritate niciuneia dintre ele);
c) deși Fiul este
născut din veci, El se naște și acum, se naște mereu; la fel și purcederea
Duhului Sfânt. (Sf. Ioan Damaschin încearcă să explice ultimele două antinomii
prin analogie cu focul și lumina care se naște din el).
Perihoreza si apropriere
Raportul dintre
Persoanele Sfintei Treimi poate fi înfățișat după mai multe aspecte, și anume după:
A) aspectul
dumnezeirii Persoanelor și al distincțiilor dintre ele;
B) aspectul
comuniunii intratreimice și al întrepătrunderii Persoanelor (perihoreza);
C) aspectul
lucrărilor dumnezeiești comune celor trei Persoane, dar atribuite în mod special
numai uneia (aproprierea).
A) Dumnezeirea
Persoanelor Sfintei Treimi:
1) Dumnezeirea
Tatălui: nu a fost contestată nici de eretici, Tatăl fiind considerat de către
toți ca Dumnezeu Atotțiitorul, Făcătorul cerului și al pământului, văzutelor
tuturor și nevăzutelor. Mântuitorul Însuși mărturisește despre Tatăl că este
Dumnezeu adevărat: Şi aceasta este viaţa veşnică: Să Te cunoască pe Tine,
singurul Dumnezeu adevărat, şi pe Iisus Hristos pe Care L-ai trimis (Ioan 17).
În multe alte locuri din Sf. Scriptură, Tatăl este numit Dumnezeu: Căci Dumnezeu
aşa a iubit lumea, încât pe Fiul Său Cel Unul-Născut L-a dat ca oricine crede
în El să nu piară, ci să aibă viaţă veşnică (Ioan 3); Tuturor celor ce sunteţi
în Roma, iubiţi de Dumnezeu, chemaţi şi sfinţi: har vouă şi pace de la
Dumnezeu, Tatăl nostru, şi de la Domnul Iisus Hristos (Romani 1), etc. Uneori
textul Sf. Scripturi dă impresia că Dumnezeu Tatăl ar avea o întâietate în
Sfânta Treime (Mă sui la Tatăl Meu şi Tatăl vostru, la Dumnezeul Meu şi
Dumnezeul vostru – Ioan 20; Dumnezeul Domnului nostru Iisus Hristos, Tatăl
slavei, să vă dea vouă duhul înţelepciunii şi al descoperirii, spre deplina Lui
cunoaştere – Efeseni 1), dar această impresie greșită este cauzată de
imposibilitatea omenească de a exprima în mod deplin adecvat raporturile reale
dintre Persoanele divine și unitatea Lor de principiu.
2) Dumnezeirea
Fiului, ca Persoană
distinctă de Tatăl, este afirmată în multe locuri din Sf. Scriptură, fie
direct, fie indirect, Fiul fiind Cuvântul, înțelepciunea, puterea, chipul lui
Dumnezeu celui nevăzut, mai întâi născut decât toată făptura (Coloseni 1),
strălucirea slavei lui Dumnezeu şi chipul fiinţei Sale (Evrei 1). În mod
direct, dumnezeirea Fiului este mărturisită atât în Vechiul Testament (Domnul a
zis către Mine: Fiul Meu eşti Tu, Eu astăzi Te-am născut – Psalm 2; Din pântece
mai înainte de luceafăr Te-am născut – Psalm 109), cât și în Noul Testament (la
Botez Tatăl Îl numește Fiul Meu iubit – Matei 3, înaintea lui Caiafa Hristos Se
recunoaște ca Fiu al lui Dumnezeu – Matei 26; Sf. Apostol Petru mărturisește:
Tu eşti Hristosul, Fiul lui Dumnezeu Celui viu – Matei 16, iar Apostolul Toma:
Domnul meu și Dumnezeul meu – Ioan 20). În mod indirect, dumnezeirea Fiului
este afirmată în locurile în care lui Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu
întrupat, i se atribuie însușiri dumnezeiești ca veșnicia (Şi acum,
preaslăveşte-Mă Tu, Părinte, cu slava pe care am avut-o la Tine, mai înainte de
a fi lumea – Ioan 17), atotputernicia (Datu-Mi-s-a toată puterea, în cer şi pe
pământ – Matei 28), omniprezența (Că unde sunt doi sau trei, adunaţi în numele
Meu, acolo sunt şi Eu în mijlocul lor – Matei 18), etc. Uneori textul Sf.
Scripturi pare să contrazică dumnezeirea Fiului (Tatăl este mai mare decât Mine
– Ioan 14; Iar despre ziua aceea şi despre ceasul acela nimeni nu ştie, nici
îngerii din cer, nici Fiul, ci numai Tatăl – Marcu 13), dar aceste expresii se
referă la Iisus Hristos numai ca om.
3) Dumnezeirea
Duhului Sfânt este și ea afirmată clar în Sf. Scriptură, fie în mod direct (Oricui va
spune vreun cuvânt împotriva Fiului Omului, i se va ierta; dar celui ce va huli
împotriva Duhului Sfânt, nu i se va ierta – Luca 12; Iar când va veni
Mângâietorul, pe Care Eu Îl voi trimite vouă de la Tatăl, Duhul Adevărului,
Care de la Tatăl purcede, Acela va mărturisi despre Mine – Ioan 15; Anania, de
ce a umplut satana inima ta, ca să minţi tu Duhului Sfânt?... N-ai minţit
oamenilor, ci lui Dumnezeu – Fapte 5), fie în mod indirect, Duhul Sfânt având
însușiri dumnezeiești, este un alt Mângâietor (Şi Eu voi ruga pe Tatăl şi alt
Mângâietor vă va da vouă ca să fie cu voi în veac, Duhul Adevărului, pe Care
lumea nu poate să-L primească, pentru că nu-L vede, nici nu-L cunoaşte – Ioan
14), este atotștiutor, învață toate (Acela vă va învăţa toate şi vă va aduce
aminte despre toate cele ce v-am spus Eu – Ioan 14), este atotputernic,
participând la creație (şi Duhul lui Dumnezeu Se purta pe deasupra apelor –
Facere 1; Cu cuvântul Domnului cerurile s-au întărit şi cu duhul gurii Lui
toată puterea lor – Psalm 32); Botezul se face și în numele Duhului Sfânt, El
fiind egal cu Tatăl și cu Fiul; mântuirea vine prin nașterea din nou, din apă
și din Duh (Ioan 3), etc. Uneori textul Sf. Scripturi pare să contrazică
dumnezeirea Duhului Sfânt: Iar când va veni Acela, Duhul Adevărului, vă va
călăuzi la tot adevărul; căci nu va vorbi de la Sine, ci toate câte va auzi va
vorbi şi cele viitoare vă va vesti – Ioan 16 (aici însă nu se neagă atotștiința
Duhului Sfânt, ci se arată că El nu va descoperi nimic deosebit de cele spuse
de Hristos până la Înălțare); Nimeni nu cunoaşte pe Fiul, decât numai Tatăl,
nici pe Tatăl nu-L cunoaşte nimeni, decât numai Fiul – Matei 11 (nici aici nu
se neagă atotștiința Duhului Sfânt, căci în alt loc se spune: Fiindcă Duhul
toate le cercetează, chiar şi adâncurile lui Dumnezeu (...); cele ale lui
Dumnezeu, nimeni nu le-a cunoscut, decât Duhul lui Dumnezeu – 1 Corinteni 2).
B) Comuniunea
intratreimică și întrepătrunderea Persoanelor divine (perihoreza):
1. Posedând una și aceeași ființă divină, Persoanele Sfintei Treimi sunt în
perfectă unitate ființială dumnezeiască. Deosebirea care există între Ele
constă doar în însușirile interne personale (Tatăl nenăscut și nepurces, Fiul
născut, Duhul purces); între Ele este deci o deosebire personală (pentru că
cele trei Persoane sunt distincte, deosebite), nu ființială. Dată fiind
identitatea de ființă neîmpărțibilă, cele trei Persoane care o au întreagă
fiecare, nu pot fi cugetate altfel decât existând Una în Alta,
întrepătrunzându-Se reciproc: Tatăl este și rămâne în Fiul și în Duhul Sfânt, Fiul
este în Tatăl și în Duhul Sfânt, Duhul Sfânt este în Tatăl și în Fiul.
Persoanele Sfintei Treimi Se întrepătrund, Se înconjoară reciproc, locuiesc Una
în Alta, fiecare este întreagă în celelalte două Persoane. Această împreună
existență a Persoanelor divine în înțelesul de a fi fiecare în celelalte, fără
amestecare, fără contopire sau confundare, se numește perihoreză. Ideea de
perihoreză a existat totdeauna în Biserică, exprimată prin alți termeni;
termenul de perihoreză îl avem de la Sf. Ioan Damaschin (sec. VIII).
2. Perihoreza este mărturisită în Sfânta Scriptură: Nu crezi tu că Eu sunt
întru Tatăl şi Tatăl este întru Mine? Cuvintele pe care vi le spun nu le
vorbesc de la Mine, ci Tatăl - Care rămâne întru Mine - face lucrările Lui
(Ioan 14); Tatăl este întru Mine şi Eu întru Tatăl (Ioan 10); Duhul toate le
cercetează, chiar şi adâncurile lui Dumnezeu (1 Corinteni 2).
3. Perihoreza Persoanelor divine își are temeiul în deoființimea acestora,
adică în faptul că Tatăl împărtășește veșnic celorlalte două Persoane divine
întreaga Sa ființă dumnezeiască, Fiului prin naștere și Duhului Sfânt prin
purcedere, fără ca prin aceasta Tatăl să-Și știrbească integritatea ființei,
sau celelalte două Persoane să primească doar o parte din ea, ci fiecare o
primește întreagă. De altfel, împărțirea ființei dumnezeiești e imposibilă, dat
fiind spiritualitatea ei absolută, și deci simplitatea ei absolută.
4. Perihoreza exprimă atât unitatea ființială a Sfintei Treimi (pentru că
la baza perihorezei stă deoființimea Persoanelor), cât și trinitatea
Persoanelor divine (pentru că prin perihoreză se afirmă că ființa cea una și
neîmpărțită subzistă, se menține deci întreagă în fiecare Persoană, Care rămâne
totuși deosebită de celelalte două).
5. Fără perihoreză, Persoanele divine ar fi concepute ca existând alături
Una de Alta, fiind despărțite, ca în lumea creată, și în concluzie s-ar afirma
trei dumnezei, nu Unul singur, și s-ar ajunge la erezii antitrinitare.
C) Despre
apropriere:
1. Tot ce se referă la ființa divină sau la acțiunile externe ale lui
Dumnezeu, este comun celor trei Persoane. În Dumnezeu există o singură ființă,
există o singură voință și o singură activitate externă. Când unele numiri,
atribute sau activități ce se referă la toate trei Persoanele sunt împrumutate
și atribuite unei Persoane, vorbim de apropriere. Aproprierea ar fi deci
atribuirea unei însușiri sau unei lucrări comune, uneia dintre Persoanele
Sfintei Treimi, înseamnă adică a face ceva propriu din ceea ce este comun.
Scopul aproprierilor este de a caracteriza cât mai clar pentru noi Persoanele
Sfintei Treimi, de a ne ajuta să le înțelegem într-o măsură cât mai mare. Dar
ceea ce i se atribuie, ceea ce i se apropriază unei Persoane, nu i se atribuie
cu excluderea celorlalte Persoane. De exemplu, dacă spunem că Tatăl este
puterea, Fiul înțelepciunea și Duhul Sfânt bunătatea, nu trebuie înțeles că
Fiul și Duhul Sfânt sunt excluși de la putere, Tatăl și Fiul de la bunătate,
sau Tatăl și Duhul Sfânt de la înțelepciune, pentru că toate acestea, ca și
celelalte atribute, sunt comune Persoanelor divine nedespărțite. În general,
toate însușirile ființiale pot fi apropriate unei Persoane, după cum și o
însușire sau lucrare poate fi atribuită celor trei Persoane, întrucât ea nu
este rezervată unei singure Persoane, datorită unității lor ființiale.
2. Tradiția patristică, potrivit Sfintei Scripturi, a apropriat Persoanelor
divine numiri, însușiri ființiale și lucrări externe ale lui Dumnezeu: a)
numiri: Tatălui i se atribuie numele de Dumnezeu, Fiului numele de Domn, iar
Duhului Sfânt numele de Duh, fără ca prin aceasta să fie despărțite sau
amestecate Persoanele divine, ci, fiind deoființă, poate fiecare în parte să
fie numit Dumnezeu, Domn și Duh; b) însușiri ființiale (sau atribute divine,
energii divine necreate, existând ca potențe din veșnicie în Dumnezeu, dar
fiind actualizate în timp potrivit voinței lui Dumnezeu): Tatălui i se atribuie
eternitatea și puterea, Fiului i se atribuie adevărul și înțelepciunea, Duhului
Sfânt i se atribuie bunătatea, harul, darul; c) lucrări externe (sau
manifestări în afară, acțiuni dumnezeiești externe, activitate divină): Tatălui
i se atribuie hotărârea dimpreună cu planul, Fiului i se atribuie săvârșirea
sau executarea, iar Duhului Sfânt
i se atribuie desăvârșirea. Sau, bazându-ne pe textul de la Romani 11 (Pentru
că de la El şi prin El şi întru El sunt toate), putem spune împreună cu Sf.
Atanasie cel Mare: „Dumnezeu Tatăl toate le face prin Fiul în Duhul Sfânt”.
3. În ce privește activitatea
divină în lume, Tatălui i se atribuie crearea, Fiului răscumpărarea sau
mântuirea, iar Duhului Sfânt sfințirea.
4. Aproprierile nu sunt deosebiri
reale, obiective, între Persoanele divine. Persoanele divine se deosebesc în
mod real prin proprietățile sau însușirile personale interne (Tatăl nenăscut și
nepurces, Fiul născut, Duhul Sfânt purces). Predicatele sau însușirile
personale externe, în raport cu lumea (crearea, mântuirea și sfințirea), nu
introduc deosebiri reale, obiective, între Persoanele Sfintei Treimi, pentru că
în lume Persoanele divine acționează împreună, în comuniune, în mod sinergic,
ele fiind nedespărțite una de alta, căci Același Dumnezeu lucrează toate în
toți (1 Corinteni 12).
5. Pentru a exprima activitatea
divină comună în lume, Sfinții Părinți spun că orice lucrare pornește din sau
de la Tatăl, trece prin Fiul și se desăvârșește în Duhul Sfânt. Revelația
divină supranaturală, de asemenea, s-a făcut de Tatăl prin Fiul în Duhul Sfânt,
atât în Vechiul, cât și în Noul Testament. În lucrarea providenței, Tatăl este
„susținătorul și purtătorul de grijă al tuturor prin Fiul, în Duhul Sfânt” (Sf.
Grigorie Sinaitul). În Răscumpărarea lumii, Fiul a săvârșit întreaga operă
mântuitoare prin Duhul Sfânt, împlinind voia Tatălui. Sfințirea lumii e
atribuită Duhului, Care vine de la Tatăl, fiind trimis în lume de Fiul.
6. Dar, deși acțiunea
dumnezeiască externă este produsul voinței celei una și neîmpărțite a lui
Dumnezeu, deci comună Persoanelor divine, totuși fiecare Persoană își are
contribuția personală prin lucrări proprii. Însă lucrarea proprie a fiecărei
Persoane nu trebuie gândită ca petrecându-se separat de a celorlalte Persoane,
ci doar ca o ieșire în prim plan a unei Persoane divine și ca o împreună
lucrare a Persoanelor Sfintei Treimi. Totuși, în lucrarea mântuirii lumii,
numai Fiul S-a întrupat, S-a răstignit, a înviat ca om, celelalte două Persoane
divine conlucrând doar prin bunăvoință.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu