Despre moarte
si judecata particulara
ÎNVĂȚĂTURA
CREȘTINĂ DESPRE MOARTE:
1. Noțiunea:
a) Moartea fizică sau trupească – despărțirea sufletului de trup ; sufletul se întoarce la
Dumnezeu (Ecclesiastul 12), spre a fi judecat, iar trupul se întoarce în
pământul din care a fost luat (Facere 3); se mai numește despărțire de trup
("doresc să mă despart de trup și să fiu împreună cu Hristos" –
Filipeni), desfacerea locuinței pământești ("căci știm că dacă acest cort,
locuința noastră pământească, se va strica, avem zidire de la Dumnezeu, casă
nefăcută de de mână, veșnică, în ceruri"– 2 Corinteni), lepădarea cortului
("fiindcă știu că degrabă voi lepăda cortul acesta, precum mi-a arătat Domnul
nostru Iisus Hristos" – 2 Petru), somn și adormire, a-și da duhul. Moartea
fizică limitează păcatul, și astfel răul nu devine muritor ;
b) Moartea spirituală, a sufletului – despărțirea omului de Dumnezeu,
încetarea vieții sufletești superioare din om ("păcatul, odată săvârșit,
aduce moarte" – Iacov 1 ; "cine nu iubește pe fratele său, rămâne în
moarte" – 1 Ioan 3). Ea devine definitivă numai după moartea fizică, dacă
omul nu înviază sufletește prin pocăință ;
c) Moartea veșnică sau moartea cea de-a doua (Apocalipsa 20) – despărțirea
definitivă de Dumnezeu și condamnarea la chinurile veșnice ale iadului.
2. Cauza morții este păcatul: "în ziua în
care vei mânca… vei muri negreșit" – Facere 2; "plata păcatului este
moartea" – Romani 6:23. (Caracterul de pedeapsă al morții). Primii oameni
aveau posibilitatea de a fi nemuritori (posse non mori) dacă ascultau de
Dumnezeu, dar și posibilitatea de a fi muritori (nu aveau non posse mori), dacă
nu ascultau de Dumnezeu. "Cauza morții – zice Sf. Ambrozie – a fost
neascultarea. Deci omul însuși este vina morții sale și nu trebuie să o impute
lui Dumnezeu". Moartea nu are o realitate ontologică. Ea este
îndepărtarea, prin păcatul neascultării, de Dumnezeu, Izvorul vieții.
3.
Universalitatea morții rezultă din universalitatea păcatului: "precum printr-un singur om
a intrat păcatul în lume, și prin păcat moartea, așa și moartea a trecut la
toți oamenii, pentru că toți au păcătuit în el" (Romani 5:12). După
Tertulian, moartea lui Enoh și Ilie este doar amânată, ei urmând să moară în lupta
împotriva lui Antihrist. Despre oamenii care vor fi în viață la a doua venire a
Domnului, apostolul Pavel spune: "Iată, taină vă spun vouă: Nu toți vom
muri, dar toți ne vom schimba deodată, într-o clipeală de ochi, la trâmbița cea
de apoi. Căci trâmbița va suna și morții vor învia nestricăcioși, iar noi ne
vom schimba" (1 Corinteni 15). [Unii numesc aceasta: "moarte
schimbare"]. Puterea morții va fi înfrântă la sfârșitul veacurilor:
"vrăjmașul cel din urmă care va fi nimicit este moartea" (1 Corinteni
15). Mântuitorul, prin Învierea Sa, a învins pentru totdeauna moartea în trupul
Său, lucru care se va întâmpla în mod similar cu toți oamenii la învierea
universală.
4. Însemnătatea
morții: prin moarte
încetează orice activitate a omului de a spori în virtute sau de a cădea în
păcate, de aceea trebuie să ne îngrijim de mântuirea noastră cât mai suntem în
viață, căci vine noaptea, când nimeni nu poate să lucreze (Ioan 9)
(apocatastaza lui Origen – condamnată la sinodul V ecumenic). Sf. Ioan Gură de
Aur spune: Aici e timpul pocăinței, dincolo al judecății, iar Sf. Ioan
Damaschin compară moartea cu căderea îngerilor, în sensul că nici păcătoșii,
asemenea îngerilor căzuți, nu se mai pot pocăi după moarte. În fața morții toți
oamenii sunt egali, de aceea gândul la moarte ne ajută să ne ferim de mândrie,
să ne iubim unii pe alții, să nu ne punem nădejdea în bunurile pământești
trecătoare, ci să le folosim pentru a câștiga bunurile veșnice. Nesiguranța
momentului morții, precum și faptul că după moarte nu mai există pocăință,
trebuie să ne îndemne la o viață cât mai curată: În toate faptele tale adu-ți
aminte de sfârșitul tău și în veac nu vei păcătui (Sirah 7)
JUDECATA
PARTICULARĂ:
1. Noțiunea:
Sufletul, după despărțirea de trup, fiind nemuritor, își continuă viața
într-o altă lume, pe un alt plan de existență. Dar cum intră sufletul în noul
mod de viață sau de existență? Toate popoarele vechi credeau că sufletul intră
în noua viață în urma unei judecăți. Și învățătura creștină vorbește despre
judecata sufletului după despărțirea lui de trup. Mărturisirea Ortodoxă afirmă
că sufletul omului, după despărțirea de trup, este supus dreptei judecăți a lui
Dumnezeu, în fața căreia trebuie să dea socoteală de viața de pe pământ, și în
urma căreia va primi răsplata sau pedeapsa cuvenită pentru modul viețuirii sale
pe pământ. Această judecată particulară, a fiecărui suflet în parte, are în
vedere faptele, vorbele și gândurile omului care se află scrise în cartea
veșniciei, mai exact haina virtuții sau a păcatului pe care o îmbracă înainte
de moarte (starea generală din momentul morții). Faptele rele care au fost
șterse prin Harul Pocăinței nu vor fi amintite. Cele bune vor fi puse ca într-o
balanță cu cele rele, spre a se vedea în ce parte se îndreptează cumpăna. Judecata
particulară nu este completă (la ea nu participă trupul – de aceea, până la
înviere, sufletul suferă sau se bucură doar anticipat și parțial de pedeapsa
sau fericirea veșnică) și nici definitivă (ca să poată fi omul judecat
definitiv, trebuie să se vadă și efectele pe care le-au produs faptele sale în
urmași, după cum și rugăciunile celor rămași pe pământ pot influența în bine
starea sufletului celor mai puțin păcătoși).
2.
Justificarea realității judecății particulare:
a)
scripturistic:
parabola bogatului nemilostiv și a săracului Lazăr (Luca 16), este rânduit
oamenilor o dată să moară, iar după aceea urmează judecata (Evrei 9), căci noi
toți trebuie să ne înfățișăm înaintea judecății lui Hristos ca să ia fiecare
după cele ce a făcut în trup, ori bine, ori rău (2 Corinteni 5);
b)
patristic:
Sfinții Părinți afirmă de asemenea existența judecății particulare (Sf. Ioan
Gură de Aur spune că sufletele păcătoșilor vor fi duse în fața dreptului
Judecător precum sunt duși cei din închisori, legați cu lanțuri, în fața
tribunalului);
c) logic: dacă nu ar exista
judecata particulară, înseamnă ori că sufletele decedaților așteaptă judecata
universală într-o stare de somn, sau de așteptare chinuitoare (ceea ce ar fi
avantajos numai pentru păcătoși, că li se amână pedeapsa, dar i-ar lipsi pe cei
drepți de bucuria comuniunii cu Dumnezeu), ori că sufletele dezvoltă și dincolo
de mormânt o activitate morală (învățătură condamnată odată cu apocatastaza, și
care, în plus, l-ar determina pe om să nu se mai îngrijească de viața sa morală
pe pământ).
3.
Autorul judecății particulare este Mântuitorul Hristos, întrucât Tatăl nu
judecă pe nimeni, ci toată judecata a dat-o Fiului (Ioan 5). Martorii judecății
particulare sunt: propria conștiință, apoi demonii, ca martori ai acuzării pe
de o parte, îngerii buni, sfinții, Maica Domnului, ca apărători, pe de altă
parte. Rugăciunile Bisericii pentru cei adormiți au un rol important în
stabilirea stării sufletului după moarte.
4.
Vămile văzduhului:
unii Sfinți Părinți, ca Efrem Sirul, Chiril al Alexandriei, susțin existența
vămilor văzduhului, care, deși nu constituie o dogmă, nu intră nici în
contrazicere cu Sfânta Scriptură. Știm că sufletul săracului Lazăr din parabola
Mântuitorului este dus de către îngeri în sânul lui Avraam (Luca 16), iar
sufletul bogatului din parabola bogatului căruia i-a rodit din belșug țarina
(Luca 12) este cerut de Dumnezeu de la el chiar în această noapte, fiind luat
de către îngerii răi. Dacă la judecata universală îngerii vor despărți pe
drepți de păcătoși (parabola neghinei – Matei 13) și vor aduna pe cei aleși
(Matei 24), putem crede că au un rol dat de Dumnezeu și în cazul judecății
particulare. De asemenea, îngerii răi, care își vor primi pedeapsa definitivă
la judecata de apoi, pot fi folosiți până atunci și ca instrumente ale mâniei
divine împotriva celor păcătoși (incestuosul din Corint dat pe mâna satanei – 1
Corinteni 5; iar în Egipt, mânie, urgie și necaz a trimis prin îngeri
nimicitori – Psalm 77), prin urmare pot servi și la judecata particulară ca instrumente
ale dreptății divine.
5.
Învățături heterodoxe:
a) catolicii accentuează atât de
mult judecata particulară, încât, după ei, judecata universală devine aproape
inutilă, deoarece nu mai schimbă nimic, sufletele sfinților bucurându-se îndată
după moarte de fericirea completă și definitivă;
b) protestanții au căzut în
cealaltă extremă, admițând numai judecata universală; după unii
(psihopanichiți) sufletele dorm până la învierea morților, iar după alții
(tritopsichiți) sufletul moare deodată cu trupul și învie la învierea generală.
Invierea mortilor si judecata
universala
A. Învierea
morților :
1. Învierea morților, adică revenirea la viață a trupurilor tuturor
oamenilor, de la Adam până la cei care vor fi murit înainte de Parusia
Domnului, și unirea din nou a sufletelor cu trupurile înviate, este amintită în
Simbolul de credință.
2. Credința în înviere se întemeiază, întâi, pe Revelația Vechiului
Testament (Morţii Tăi vor trăi şi trupurile lor vor învia – Isaia 26, viziunea
lui Iezechiel despre câmpul cu oase omenești care au înviat – Iezechiel 37),
această credință mărturisind-o și Marta înainte de învierea lui Lazăr, atunci
când îi spune lui Iisus: Știu că va învia la înviere, în ziua cea de apoi (Ioan
11).
3. Adevărul despre învierea morților este exprimat clar de Noul Testament,
în primul rând de Mântuitorul: Adevărat, adevărat zic vouă, că vine ceasul şi
acum este, când morţii vor auzi glasul Fiului lui Dumnezeu şi cei ce vor auzi
vor învia (...) Nu vă miraţi de aceasta; căci vine ceasul când toţi cei din
morminte vor auzi glasul Lui, și vor ieşi, cei ce au făcut cele bune spre
învierea vieţii şi cei ce au făcut cele rele spre învierea osândirii (Ioan 5).
Apostolul Pavel vorbește și el despre învierea morților la 1 Corinteni 15, unde
întemeiază credința în învierea morților pe credința în Învierea lui Hristos.
El demonstrează posibilitatea învierii morților prin realitatea Învierii
Domnului (Dacă se propovăduieşte că Hristos a înviat din morţi, cum zic unii
dintre voi că nu este înviere a morţilor? Dacă nu este înviere a morţilor, nici
Hristos n-a înviat – 1 Corinteni 15), arătând că fără învierea morților,
credința este zadarnică (Şi dacă Hristos n-a înviat, zadarnică este atunci
propovăduirea noastră, zadarnică este şi credinţa voastră. Ne aflăm încă şi
martori mincinoşi ai lui Dumnezeu, pentru că am mărturisit împotriva lui
Dumnezeu că a înviat pe Hristos, pe Care nu L-a înviat, dacă deci morţii nu
înviază. Căci dacă morţii nu înviază, nici Hristos n-a înviat. Iar dacă Hristos
n-a înviat, zadarnică este credinţa voastră, sunteţi încă în păcatele voastre;
și atunci şi cei ce au adormit în Hristos au pierit. Iar dacă nădăjduim în
Hristos numai în viaţa aceasta, suntem mai de plâns decât toţi oamenii – 1
Corinteni 15). Învierea lui Hristos reprezintă începutul și garanția învierii
noastre, la A doua Sa Venire (Dar acum Hristos a înviat din morţi, fiind
începătură a învierii celor adormiţi. Că de vreme ce printr-un om a venit
moartea, tot printr-un om şi învierea morţilor. Căci, precum în Adam toţi mor,
aşa şi în Hristos toţi vor învia. Dar fiecare în rândul cetei sale: Hristos
începătură, apoi cei ai lui Hristos, la venirea Lui – 1 Corinteni 15).
Apostolul Pavel vorbește aici și despre modalitatea revenirii la viață a
trupurilor descompuse, făcând analogie cu lumea plantelor și aducând ca exemplu
și argument germinația semințelor: Dar va zice cineva: Cum înviază morţii? Şi
cu ce trup au să vină? Nebun ce eşti! Tu ce semeni nu dă viaţă, dacă nu va fi
murit. Şi ceea ce semeni nu este trupul ce va să fie, ci grăunte gol, poate de
grâu, sau de altceva din celelalte; iar Dumnezeu îi dă un trup, precum a voit,
şi fiecărei seminţe un trup al său... Aşa este şi învierea morţilor: se seamănă
(trupul) întru stricăciune, înviază întru nestricăciune; se seamănă întru
necinste, înviază întru slavă, se seamănă întru slăbiciune, înviază întru
putere; se seamănă trup firesc, înviază trup duhovnicesc. Dacă este trup
firesc, e şi trup duhovnicesc (1 Corinteni 15).
4. Învierea morților va fi universală – adică vor învia și cei drepți și
cei păcătoși, conform cuvintelor Mântuitorului (cei ce au făcut cele bune spre
învierea vieţii şi cei ce au făcut cele rele spre învierea osândirii – Ioan 5).
Chiar și cei vii în momentul Parusiei (noi cei vii, care vom fi rămas până la
venirea Domnului, nu vom lua înainte celor adormiţi, pentru că Însuşi Domnul,
întru poruncă, la glasul arhanghelului şi întru trâmbiţa lui Dumnezeu, Se va
pogorî din cer, şi cei morţi întru Hristos vor învia întâi, după aceea, noi cei
vii, care vom fi rămas, vom fi răpiţi, împreună cu ei, în nori, să întâmpinăm
pe Domnul în văzduh, şi aşa pururea vom fi cu Domnul – 1 Tesaloniceni 4), vor
trece printr-o schimbare a trupurilor, care vor deveni asemănătoare trupurilor
celor înviați: Nu toţi vom muri, dar toţi ne vom schimba, deodată, într-o
clipeală de ochi la trâmbiţa cea de apoi. Căci trâmbiţa va suna şi morţii vor
învia nestricăcioşi, iar noi ne vom schimba. Căci trebuie ca acest trup
stricăcios să se îmbrace în nestricăciune şi acest trup muritor să se îmbrace în
nemurire (1 Corinteni 15).
5. Trupurile înviate la Parusia Domnului își vor păstra identitatea
personală, dar vor fi spiritualizate asemenea Trupului Mântuitorului înviat și
potrivit stării de desăvârșire morală a omului. Afirmația Mântuitorului că la
înviere, nici nu se însoară, nici nu se mărită, ci sunt ca îngerii lui Dumnezeu
în cer (Matei 22) nu înseamnă că între trupurile înviate nu va mai fi nicio
deosebire de gen, ci că aceste trupuri nu vor mai fi supuse trebuințelor
materiale.
Ele vor avea însușiri
asemănătoare Trupului Domnului înviat, cum ar fi:
a) vor fi nestricăcioase, adică
nu vor mai fi supuse schimbării sau alterării, îmbătrânirii sau bolilor;
b) vor fi nemuritoare – biruința
lui Iisus asupra morții va fi deplină abia la învierea obștească (Vrăjmaşul cel
din urmă, care va fi nimicit, e moartea – 1 Corinteni 15);
c) vor fi pline de putere,
nemaifiind supuse niciunei slăbiciuni;
d) vor fi duhovnicești,
spiritualizate, fără să mai fie supuse vreunei trebuințe firești (nu vor mai
avea nevoie de hrană, îmbrăcăminte, reproducere, etc.) și putând să intre în
comuniune cu Dumnezeu, îngerii, sfinții;
e) vor fi cerești, total
deosebite de cele pământești (își vor păstra forma lor, precum și o infimă
parte din materia constitutivă de pe pământ, dar datorită faptului că materia
lor va fi transfigurată, nu vor mai avea pofte, dorințe și plăceri proprii
trupurilor pământești), vor fi suple și ușoare, străine plăcerilor simțurilor,
sensibilitatea lor îndreptându-se spre plăcerile pur duhovnicești; după cuvintele
Mântuitorului, cei drepți vor fi ca îngerii, iubindu-se cu o dragoste pur
spirituală, eliberați de pofte egoiste și senzuale;
f) vor fi pline de slavă
(îmbrăcate întru mărire): Atunci drepții vor străluci ca soarele în împărăția
Tatălui (Matei 13).
6. Trupurile înviate ale celor
păcătoși vor avea parte, din însușirile amintite pentru trupurile înviate ale
drepților, numai de nestricăciune și nemurire, având însă imprimată în natura
lor și sensibilitatea pentru chinuri și suferințe. Păcătoșii vor fi lipsiți de
comuniune, nu numai cu cei drepți, ci și între ei înșiși. Ei vor învia numai
pentru că posedă natura general-umană pe care Hristos, prin asumare, a
ridicat-o la nemurire. 7. Atât trupurile celor drepți, cât și cele ale
păcătoșilor, se vor deosebi între ele, potrivit gradului de desăvârșire
(respectiv stricăciune) morală pe care l-au atins aici pe pământ (Alta este
strălucirea soarelui şi alta strălucirea lunii şi alta strălucirea stelelor.
Căci stea de stea se deosebeşte în strălucire; aşa este şi învierea morţilor –
1 Corinteni 15).
B.
Judecata obștească sau universală:
În ziua Parusiei Domnului, numită
și ziua de apoi, îndată după învierea morților, va avea loc și Judecata
universală. Aceasta se va face de către Mântuitorul Hristos pe tronul măririi
Sale, înconjurat de sfinții îngeri (Când va veni Fiul Omului întru slava Sa, şi
toţi sfinţii îngeri cu El, atunci va şedea pe tronul slavei Sale Şi se vor
aduna înaintea Lui toate neamurile şi-i va despărţi pe unii de alţii, precum
desparte păstorul oile de capre – Matei 25), de Sfinții Apostoli (Atunci Petru,
răspunzând, I-a zis: Iată noi am lăsat toate şi Ţi-am urmat Ţie. Cu noi oare ce
va fi? Iar Iisus le-a zis: Adevărat zic vouă că voi cei ce Mi-aţi urmat Mie, la
înnoirea lumii, când Fiul Omului va şedea pe tronul slavei Sale, veţi şedea şi
voi pe douăsprezece tronuri, judecând cele douăsprezece seminţii ale lui Israel
– Matei 19) și de toți sfinții (Au nu ştiţi că sfinţii vor judeca lumea? Şi
dacă lumea este judecată de voi, oare sunteţi voi nevrednici să judecaţi
lucruri atât de mici? – 1 Corinteni 6). Desigur, judecata o face singur
Mântuitorul, dar îngerii, Apostolii și sfinții vor avea cinstea să asiste de o
parte și de alta a scaunului de judecată.
Judecata obștească sau universală
va avea următoarele caracteristici:
1. va fi
universală,
deoarece ei i se vor supune toți oamenii din toate locurile și din toate
timpurile; ea se deosebește de judecata particulară, pentru că atunci vor fi
judecați toți oamenii în trup, ținându-se cont și de urmările faptelor lor, și
tot atunci vor fi judecate și duhurile rele (Dumnezeu n-a cruţat pe îngerii
care au păcătuit, ci, legându-i cu legăturile întunericului în iad, i-a dat să
fie păziţi spre judecată – 2 Petru 2); sfinții vor trece printr-o judecată formală,
pentru că Cel ce ascultă cuvântul Meu şi crede în Cel ce M-a trimis are viaţă
veşnică şi la judecată nu va veni, ci s-a mutat de la moarte la viaţă (Ioan 5);
afirmația Apostolului Pavel: Nu ştiţi, oare, că noi vom judeca pe îngeri? Cu
cât mai mult cele lumeşti? (1 Corinteni 6) se referă probabil la judecata
îngerilor răi.
2. va fi
solemnă,
deoarece va fi înfăptuită de Mântuitorul Hristos, șezând pe tronul măririi
Sale, înconjurat de îngeri, Apostoli și de sfinți; ea va fi solemnă pentru că
toți cei prezenți acolo simt că se pecetluiește soarta tuturor oamenilor pentru
veșnicie; apoi, pentru că înfățișarea Dreptului Judecător va fi foarte
impunătoare: Şi am văzut, iar, un tron mare alb şi pe Cel ce şedea pe el, iar
dinaintea feţei Lui pământul şi cerul au fugit şi loc nu s-a mai găsit pentru
ele. Şi am văzut pe morţi, pe cei mari şi pe cei mici, stând înaintea tronului şi
cărţile au fost deschise; şi o altă carte a fost deschisă, care este cartea
vieţii; şi morţii au fost judecaţi din cele scrise în cărţi, potrivit cu
faptele lor. Şi marea a dat pe morţii cei din ea şi moartea şi iadul au dat pe
morţii lor, şi judecaţi au fost, fiecare după faptele sale (Apocalipsa 20).
Vorbind de solemnitatea acestei judecăți, proorocul Daniel zice: Am privit până
când au fost aşezate scaune, şi S-a aşezat Cel vechi de zile; îmbrăcămintea Lui
era albă ca zăpada, iar părul capului Său curat ca lâna; tronul Său, flăcări de
foc; roţile lui, foc arzător. Un râu de foc se vărsa şi ieşea din el; mii de
mii Îi slujeau şi miriade de miriade stăteau înaintea Lui! Judecătorul S-a
aşezat şi cărţile au fost deschise (Daniel 7), iar psalmistul David scrie: Foc
înaintea Lui va merge şi va arde împrejur pe vrăjmaşii Lui. Luminat-au
fulgerele Lui lumea; văzut-a şi s-a cutremurat pământul. Munţii ca ceara s-au
topit de faţa Domnului, de faţa Domnului a tot pământul. Vestit-au cerurile
dreptatea Lui şi au văzut toate popoarele slava Lui (Psalm 96);
3. va fi
publică,
adică se va face înaintea tuturor, „și toți își vor cunoaște reciproc păcatele,
cum își citește fiecare fără greșeală cartea conștiinței sale” (Sf. Maxim
Mărturisitorul);
4. va fi
dreaptă,
deoarece autorul ei este Hristos, Dreptul Judecător (De acum mi s-a gătit
cununa dreptăţii, pe care Domnul îmi va da-o în ziua aceea, El, Dreptul
Judecător, şi nu numai mie, ci şi tuturor celor ce au iubit arătarea Lui – 2
Timotei 4), a Cărui judecată este dreaptă (Eu nu pot să fac de la Mine nimic;
precum aud, judec; dar judecata Mea este dreaptă, pentru că nu caut la voia
Mea, ci voia Celui care M-a trimis – Ioan 5), pentru că El cunoaște faptele și
gândurile cele mai ascunse (... în ziua în care Dumnezeu va judeca, prin Iisus
Hristos, după Evanghelia mea, cele ascunse ale oamenilor – Romani 2); criteriul
judecății va fi împlinirea sau neîmplinirea faptelor iubirii față de aproapele
(Matei 25); ea va fi dreaptă, pentru că fiecare om va fi judecat potrivit cu
legea după care a trăit pe pământ: păgânii după legea morală naturală (Căci,
când păgânii care nu au lege, din fire fac ale legii, aceştia, neavând lege,
îşi sunt loruşi lege, ceea ce arată fapta legii scrisă în inimile lor, prin
mărturia conştiinţei lor şi prin judecăţile lor, care îi învinovăţesc sau îi şi
apără, în ziua în care Dumnezeu va judeca, prin Iisus Hristos, după Evanghelia
mea, cele ascunse ale oamenilor – Romani 2), evreii după legea mozaică (Câţi,
deci, fără lege, au păcătuit, fără lege vor şi pieri; iar câţi au păcătuit în
lege, prin lege vor fi judecaţi – Romani 2), iar creștinii după Legea
Evangheliei;
5. va fi
definitivă,
pentru că sentința dată de Hristos va fi definitivă și veșnică, deci
irevocabilă;
6. va fi
supremă,
pentru că va fi făcută de Judecătorul Suprem și Atotputernic (Datu-Mi-s-a toată
puterea, în cer şi pe pământ – Matei 28);
7. va fi
înfricoșătoare pentru toți:
pentru îngeri, fiindcă prin ea li se face o descoperire a planului lui Dumnezeu
cu privire la lume; pentru cei drepți, fiindcă nimeni nu poate fi sigur că va
putea da un „răspun bun”; pentru păcătoși, fiindcă sunt deplin conștienți și se
cutremură de soarta ce-i așteaptă. Procedura acestei judecăți va fi cu totul
deosebită. Dreptul Judecător nu va lua interogatorii, nu va asculta martori, nu
va cere dovezi, pentru că El cunoaște totul în mod desăvârșit. Cei judecați își
vor privi întreg trecutul ca într-o oglindă sau ca într-o carte deschisă, iar
acest trecut va fi cunoscut tuturor celor prezenți. Mântuitorul Hristos,
Dreptul Judecător, îi va despărți pe cei buni de cei răi precum desparte
păstorul oile de capre (Matei 25), iar după pronunțarea sentinței drepții vor
merge la fericirea veșnică, iar păcătoșii la osânda veșnică (Matei 25).
„Cărțile” în care sunt scrise faptele oamenilor (Daniel 7, Apocalipsă 20, etc.)
sunt înțelese în mod figurat de Sfinții Părinți, ca o exprimare a faptului că
totul va fi cunoscut și descoperit.
Locul judecății va fi pământul
transfigurat, unde au trăit oamenii și unde Fiul lui Dumnezeu a fost batjocorit
și umilit, pentru ca tot acolo să fie preaînălțat. De la Judecata universală
încetează împărăția harului (nu în sensul că va dispărea, ci în sensul că
oamenii nu își vor mai lucra mântuirea subiectivă ajutați de harul divin) și
începe împărăția slavei lui Hristos (Şi a trâmbiţat al şaptelea înger şi s-au
pornit, în cer, glasuri puternice care ziceau: Împărăţia lumii a ajuns a Domnului
nostru şi a Hristosului Său şi va împărăţi în vecii vecilor – Apocalipsa 11)
Felicitari!
RăspundețiȘtergereExcelent material.
Doamne ajuta! Sa fie de folos spre mantuire!
Ștergere