VI.
Mijloacele
de învătământ
Mijloacele de învățământ sunt instrumente didactice auxiliare care ușurează
transmiterea și asimilarea informației didactice, înregistrarea și evaluarea
rezultatelor obținute. Ele
nu se substituie activităților de predare, învățare și evaluare, oricât de
performante ar fi. Clement
Alexandrinul îndeamnă pe educator să adune cât mai multe ajutoare pentru
ascultătorii săi, dar în niciun caz nu trebuie să-și lipească sufletul de ele,
ci să le folosească numai atâta cât să scoată din ele ce este folositor. Funcțiile
mijloacelor de învățământ:
1) funcția informativă (cu ajutorul lor se pot
transmite mai multe informații în același interval de timp);
2) funcția formativă (prin folosirea lor crește
gradul de organizare a informației transmise, și, în consecință, se dezvoltă
capacitățile intelectuale ale elevilor);
3) funcția de evaluare (pe care o îndeplinesc
mijloacele de învățământ de evaluare);
4) funcția de raționalizare a efortului depus de profesor
și elevi sau funcția ergonomică (folosirea lor reduce efortul intelectual și fizic
depus de elevi și profesor în procesul de predare-învățare-evaluare).
Funcțiile secundare ale
mijloacelor de învățământ:
1) funcția
estetică (angajează elevii în perceperea și aprecierea frumosului în
natură, societate și artă);
2) funcția de
școlarizare substitutivă sau de realizare a învățământului la distanță
(prin programe de televiziune sau radio destinate educației religioase).
Clasificarea
mijloacelor de învățământ după natura și funcționalitatea lor:
1) mijloace
informativ-demonstrative (Sf. Scriptură și Sf. Tradiție, obiecte de cult,
machete ale unor biserici, fotografii, icoane, planșe, hărți, tabele
cronologice, elemente de istorie locală, dogme și versete scripturistice,
mijloace de învățământ pe suport scris: cărți, cursuri, culegeri de colinde și
poezii religioase; mijloace de învățământ tehnice audio, vizuale și
audio-vizuale: discuri, casete, benzi magnetice, folii pentru retroproiector,
diapozitive, diafilme, filme, casete video, CD-uri, etc);
2) mijloace de
exersare și formare (calculatorul);
3) mijloace de
evaluare (chestionare, teste).
Toate
aceste obiecte devin mijloace de învățământ numai în momentul în care răspund
unei finalități pedagogice.
1.
Textul biblic: În cadrul orei, Sfânta Scriptură va fi folosită în
crearea cadrului religios necesar desfăşurării orei (cu eventuala scriere pe tablă a un verset), în verificarea, comunicarea si fixarea
cunoştinţelor, în asociere, apreciere, generalizare, în recapitularea şi
sistematizarea cunoştinţelor.
2.
Literatura religioasă: Sfântul Vasile cel Mare în Omilia XXII Către tineri,
îi îndeamnă să folosească scrierile profane, întrucât trebuie să stăm de vorbă
cu poeții, cu scriitorii, cu oratorii și cu toți oamenii de la care am putea
avea vreun folos oarecare pentru cultivarea sufletului. În folosirea literaturii laice, tinerii trebuie să
procedeze selectiv, întocmai ca albinele. Poporul român s-a născut creștin.
Literatura sa veche are semnificație religioasă.
Fragmentele alese se pot utiliza în următoarele etape
ale lecțiilor: în verificarea
cunoștințelor; în pregătirea
pentru lecția nouă; în comunicarea noilor cunoștințe; în fixarea cunoștințelor; în asociere; în generalizare.
Profesorul va conduce discuția pe marginea celor citite, pentru ca elevii să
înțeleagă corect mesajul și conținutul poeziilor sau fragmentelor respective.
De asemenea, poate utiliza în explicarea acestora diferite surse bibliografice
de critică literară.
3.
Icoana: prezenţă harică. În Istoria Bisericii, icoanele au avut un rol
important în viaţa liturgică, în domenii misiunii și în latura educaţiei
religioase. Funcțiile:
1) funcţia
catehetică sau didactică. Icoana este
Biblia în imagini și simboluri;
2) funcția
contemplativă. Icoana este o
fereastră spre absolut care atrage pe credincios spre comuniunea cu Dumnezeu
întru slavă;
3) funcția de
mijlocire su harică. Icoana
împărtășește puterea nevăzută a lui Dumnezeu prin mijlocirea celui reprezentat
pe ea;
4) funcția
latreutică. Prin cinstirea
icoanei, cinstim pe cel reprezentat pe ea. Doctrina cinstirii icoanelor a fost
stabilită la Sinodul VII Ecumenic;
5) funcția
educativ-religioasă. Icoana este un
mijloc de trezire, întreținere și întărire a vieții religioase, iar vederea ei
îndeamnă la fapte bune, la practicarea virtuților creștine.
Profesorul
de religie va utiliza în timpul orelor icoane, ca mijloace de învățământ, în
concordanță cu subiectul lecției. Analiza icoanei se face prin: 1) pregătirea elevilor pentru înțelegerea ei.
2) analiza propriu-zisă.
4.
Portretul: reprezintă chipul unor oameni simpli
sau al unor personalități. În prezentarea portretului, subiectul analizei îl
constituie sublinierea calităților, ținuta corpului și îmbrăcămintea, în
contextul perioadei istorice în care a trăit cel reprezentat. Analiza
portretului începe cu expresia feței, continuă cu prezentarea gesturilor, a
atitudinilor semnificative și se încheie cu detaliile care întregesc imaginea,
și cu desprinderea mesajului global.
Condiții:
a) portretul
trebuie să fie ales în funcție de conținutul și obiectivele lecției;
b) să nu fie un
element de supraîncărcare a lecției;
c) dimensiunile
trebuie să fie corespunzătoare pentru a permite tuturor elevilor din clasă să-l
vadă. În caz contrar, profesorul îl va prezenta elevilor mergând printre bănci;
d) portretul poate
fi folosit în diferite etape ale lecției, în funcție de importanța pe care o
are în demersul didactic;
e) la orele de
religie se pot utiliza portretele (fotografiile) ierarhilor, preoților,
compozitorilor de muzică bisericească, domnitorilor creștini, autorilor de
literatură creștină.
5.
Harta: este folosită în lecțiile de
religie cu subiecte din Vechiul Testament, Noul Testament, Istoria Bisericii
Universale, Istoria Bisericii Ortodoxe Române. Harta este folosită ca mijloc de
învățământ la orele de religie, întrucât permite atât localizarea exactă a
evenimentelor în spațiu, cât și stabilirea legăturilor între evenimentele
istorice și locul desfășurării acestora. În predarea religiei se pot
folosi:
1)
hărți geografice – de exemplu harta Palestinei Vechiului și Noului
Testament, harta Ierusalimului Vechiului și Noului Testament, harta Vechiului
Orient;
2)
hărți istorice:
a)
generale – ilustrează un teritoriu într-o anumită epocă sub
toate aspectele vieții sociale, de exemplu harta Daciei în secolele II-IV;
b)
tematice – ilustrează un teritoriu sub aspectul unei anumite
probleme dintr-o singură perioadă, de exemplu harta călătoriilor Sfântului
Apostol Pavel.
Cu
ajutorul hărții se indică:
a) conturul unui teritoriu în diferite momente ale
dezvoltării lui (de exemplu
Palestina Vechiului și Noului Testament, Ierusalimul Vechiului și Noului
Testament, Țările Române în secolele XIV-XV);
b) aria de răspândire a unui fenomen (de exemplu principalele centre monahale din Orientul
Mijlociu în secolele IV-VIII);
c) itinerarele urmate de popoare sau personalități (de exemplu drumul parcurs de evrei din Egipt până în
Țara Canaanului, drumurile Mântuitorului prin Țara Sfântă, călătoriile
Sfântului Apostol Pavel);
d) localitățile în care s-au desfășurat anumite
evenimente (de exemplu
Betleem – Nașterea Mântuitorului, Ierusalim – Patimile și Învierea Domnului,
Constantinopol – capitala Imperiului Bizantin, Biertan – locul în care a fost
descoperită tăblița votivă cu inscripția „Ego Zenovius votum posui”);
e) apele și formele de relief legate de anumite
evenimente (de exemplu
muntele Sinai – locul unde Dumnezeu a dat lui Moise tablele Legii, Iordan –
râul în care S-a botezat Domnul Iisus Hristos). Harta se folosește de către
profesor în timpul comunicării noilor cunoștințe, sau de către elevi în fixarea
și verificarea cunoștințelor. Profesorul poate antrena concomitent mai mulți
elevi (de exemplu un elev indică pe hartă conform indicațiilor colegilor). În
indicarea pe hartă se folosesc coordonatele geografice: localități importante,
cursuri de ape, puncte cardinale.
6.
Mijloace audio-vizuale:
1) Casetele audio: Folosind
mijloacele tehnice audio în timpul orelor de religie, profesorul trebuie să
dezvolte în sufletul elevilor dorința de a asculta, de a învăța și interpreta muzică
religioasă. Condiții:
a) materialul muzical să fie adecvat particularităților
de vârstă ale elevilor, tipului de lecție și momentului lecției;
b) elevii să înțeleagă textul și legătura între text și
linia melodică;
c)
profesorul să
creeze cadrul adecvat audiției muzicale; după audierea integrală a unei piese
muzicale, se poate face audierea fragmentară a acesteia.
2) Diapozitivele: mijloace de învățământ
statice, deosebit de eficiente, deoarece imaginea vizuală fixă solicită din
partea ochiului observatorului o atitudine de contemplare sau de examen
profund. Imaginea determină o atitudine de răspuns activ la impresiile pe care
le dă.
3) Filmul: mijloc de învățământ
dinamic. Avantaje:
a.
permite
reproducerea unor întâmplări, evenimente petrecute în diferite epoci istorice;
b.
permite repetarea
anumitor secvențe;
c.
permite vizionarea
mai multor locuri în decursul unei singure lecții;
d.
evidențiază anumite
detalii;
e.
stimulează gândirea
elevilor, ajută la concretizarea și aprofundarea cunoștințelor;
f.
poate fi făcută la
diferite niveluri de școlaritate.
4) Emisiunile religioase televizate:
profesorul de religie are
obligația să-i îndrume pe elevi spre vizionarea emisiunilor educative și să
discute cu ei aspectele pozitive și negative surprinse.
7. Calculatorul: oferă elevilor condițiile unei participări active la procesul de învățământ, dar și ale unei învățări active. Ca instrument de transmitere și asimilare a cunoștințelor, calculatorul contribuie la creșterea randamentului învățării prin modul sistematic și atractiv în care sunt prezentate informațiile. Calculatorul ca mijloc de învățământ poate contribui la o mai bună receptare și fixare a noilor cunoștințe, asigurând interdisciplinaritatea.
7. Calculatorul: oferă elevilor condițiile unei participări active la procesul de învățământ, dar și ale unei învățări active. Ca instrument de transmitere și asimilare a cunoștințelor, calculatorul contribuie la creșterea randamentului învățării prin modul sistematic și atractiv în care sunt prezentate informațiile. Calculatorul ca mijloc de învățământ poate contribui la o mai bună receptare și fixare a noilor cunoștințe, asigurând interdisciplinaritatea.
Prin folosirea
calculatorului la ora de religie pot fi prezentate elevilor:
a.
imagini statice (icoane, imagini
cu mănăstiri, biserici, hărți),
b.
imagini dinamice (filme
religioase)
c.
teste pentru verificarea
cunoștințelor.
Avantaje:
1.
crește
randamentul învățării;
2.
este
ușor de utilizat chiar în condițiile unui volum mare de informații;
3.
este
deosebit de atractiv pentru elevi;
4.
elimină
inconvenientele tehnice legate de folosirea diascolului, retroproiectorului și
proiectorului;
5.
îmbină
receptarea prin auz și văz, cu acțiunea personală a elevului;
6.
în
lecțiile de evaluare, încurajează învățarea activă și conștientă, asigură un
feed-back foarte bun, micșorează intervalul de timp între evaluare, notare și
reglare, prin faptul că rezultatele sunt afișate pe ecran după terminarea
testului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu