Sfanta Biserica
A. Generalități
:
1. În aspectul recapitulativ al Răscumpărării, Hristos, jertfindu-Se ca om
și îndumnezeindu-Și firea umană, noi toți am fost aduși jertfă și îndumnezeiți
într-un chip virtual, duhovnicesc. Mântuirea personală, subiectivă, este
însușirea prin voință a ceea ce avem virtual de la început în El, adică este o
prefacere a unirii virtuale cu El într-o unire actuală, prin credință și fapte
bune. Această actualizare a unirii noastre cu Hristos și viețuire tainică
împreună cu El, se realizează în Biserică, organul sfințirii și mântuirii
noastre. Fiind, în primul rând, comuniunea oamenilor cu Dumnezeu, Biserica
începe de la Întruparea Fiului lui Dumnezeu, când firea dumnezeiască s-a unit
cu cea omenească în Hristos, și mai pregnant prin Jertfa de pe Cruce și
Învierea Domnului, când s-a restabilit deplin comuniunea noastră cu Dumnezeu.
Biserica este „viața lui Dumnezeu în oameni” (Homiakov), viața dumnezeiască
extinsă din Trupul lui Hristos în umanitate, extensiunea socială a lui Hristos
cel înviat.
2. Biserica este trupul sobornicesc, comunitar sau social al lui Hristos.
Apostolul Pavel arată că Biserica este Trupul lui Hristos, Care este Capul ei
(Efeseni 1), și că ea are multe mădulare: Iar voi sunteţi trupul lui Hristos şi
mădulare fiecare în parte (1 Corinteni 12). Această comuniune deplină cu
Hristos, în Biserică, a persoanelor umane, se realizează prin Sfintele Taine,
care sunt centrul întregii vieți a Bisericii, condiția indispensabilă pentru
creșterea Trupului Bisericii sau pentru aducerea ei treptată la starea de
înviere în care se află umanitatea personală a lui Hristos. „Euharistia este
inima vieții Bisericii” (Nicolae Cabasila).
3. Biserica – totalitatea (comunitatea) credincioșilor în Hristos, care se
împărtășesc cu Sfintele Taine și sunt călăuziți spre mântuire de ierarhie și
biserica – locaș de cult; Biserica luptătoare și Biserica triumfătoare, de fapt
o singură unitate deplină prin legătura iubirii, unitate care se mai numește și
comuniunea sfinților. Așadar, Biserica este instituția divino-umană întemeiată
de către Mântuitorul Iisus Hristos, spre mântuirea și sfințirea oamenilor,
constând din oamenii care au aceeași credință, se împărtășesc de aceleași Taine
și se împart în popor și clerul conducător, cler care își primește puterea,
prin succesiune neîntreruptă, de la Apostoli, și prin ei de la Domnul (Hristu
Andrutsos).
B. Întemeierea
Bisericii:
1. Mântuitorul Hristos, prin Jertfa Sa, a inaugurat Împărăția harului pe
pământ, în sufletele oamenilor (Pentru că Legea prin Moise s-a dat, iar harul
şi adevărul au venit prin Iisus Hristos – Ioan 1). Această împărăție a harului
este împărăția cerurilor sau împărăția lui Dumnezeu, despre care Mântuitorul
spune că se află înăuntrul oamenilor (Căci, iată, împărăţia lui Dumnezeu este
înăuntrul vostru – Luca 17). Deci, împărăția lui Dumnezeu este sălășluirea lui
Dumnezeu în sufletele oamenilor. Biserica, fiind tocmai viața de comuniune a
oamenilor cu Dumnezeu prin Iisus Hristos, putem afirma că întemeierea Bisericii
este strâns legată de Împărăția lui Dumnezeu. Biserica creștină este
reprezentanta împărăției cerurilor, pentru că împărățirea lui Hristos cu
drepții de mii de ani (Apocalipsa 20) se referă la perioada Bisericii creștine.
2. Despre întemeierea Împărăției lui Dumnezeu pe pământ (adică întemeierea
Bisericii) au vestit profeții în Vechiul Testament (Isaia 2, Daniel 2, tâlcuind
visul lui Nabucodonosor), iar în Noul Testament a vorbit despre acest lucru Sf.
Ioan Botezătorul (Pocăiţi-vă că s-a apropiat împărăţia cerurilor – Matei 3) și
Însuși Mântuitorul (idem – Matei 4).
3. Întrucât lucrarea de mântuire a lui Iisus Hristos începe cu Întruparea
Sa, și Biserica, fiind viața de comuniune a oamenilor cu Dumnezeu, începe odată
cu Întruparea Fiului lui Dumnezeu. Însă, îndeosebi, în chip nevăzut și
obiectiv, Biserica ia ființă prin Răstignirea Mântuitorului pe Cruce, pentru că
prin Cruce s-a săvârșit deplin și definitiv, mântuirea obiectivă, adică împăcarea
oamenilor cu Dumnezeu: Drept aceea, luaţi aminte de voi înşivă şi de toată
turma, întru care Duhul Sfânt v-a pus pe voi episcopi, ca să păstraţi Biserica
lui Dumnezeu, pe care a câştigat-o cu însuşi sângele Său (Fapte 20).
Întemeierea Bisericii a fost anunțată clar de Mântuitorul: Şi Eu îţi zic ţie,
că tu eşti Petru şi pe această piatră voi zidi Biserica Mea şi porţile iadului
nu o vor birui (Matei 16).
4. Biserica a fost inaugurată în chip văzut și subiectiv (concret, ca
adunare a credincioșilor) la Cincizecime, ziua ei de naștere, când Duhul Sfânt
S-a pogorât peste Apostoli în chipul limbilor de foc, și, în urma predicii lui
Petru, au primit credința, botezându-se, ca la trei mii de suflete (Fapte 2).
5. După porunca Domnului: Mergând, învăţaţi toate neamurile, botezându-le
în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh (Matei 28), Apostolii au
întemeiat în diferite regiuni Biserici locale, ei considerându-se drept
colaboratori ai Domnului și
iconomi ai tainelor lui Dumnezeu (Aşa să ne socotească pe noi fiecare om: ca
slujitori ai lui Hristos şi ca iconomi ai tainelor lui Dumnezeu – 1 Corinteni
4), iar pe Domnul, drept Întemeietorul Bisericii (... pe care a câştigat-o cu
însuşi sângele Său – Fapte 20; Căci nimeni nu poate pune altă temelie, decât
cea pusă, care este Iisus Hristos – 1 Corinteni 3) și piatra din capul
unghiului (Zidiţi fiind pe temelia apostolilor şi a proorocilor, piatra cea din
capul unghiului fiind însuşi Iisus Hristos – Efeseni 2), Capul Bisericii (Şi
toate le-a supus sub picioarele Lui şi, mai presus de toate, L-a dat pe El cap
Bisericii, Care este trupul Lui, plinirea Celui ce plineşte toate întru toţi –
Efeseni 1). 6. Întemeind Biserica Sa ca organ al mântuirii și sfințirii
oamenilor, pentru continuarea lucrării Sale mântuitoare în lume, Hristos a
investit-o cu puterea de a continua întreita Sa slujire: învățătorească,
arhierească și împărătească. Pentru continuarea lucrării Sale, El i-a investit
pe Apostoli cu putere dumnezeiască, și după ei, pe toți urmașii lor.
C.
Ființa Bisericii:
1. Biserica – organism teandric,
divino-uman, în care viața umană se unește cu cea divină (pentru că în Biserică
omul se mântuiește, se sfințește, adică se unește cu Dumnezeu), după modelul
arătat de Fiul lui Dumnezeu, în Care firea dumnezeiască s-a unit cu cea
omenească, iar voința Sa umană s-a supus celei divine. Teandria Bisericii își
are baza în Sfânta Treime a) în sensul că unitatea creștină are ca model
unitatea Persoanelor dumnezeiești (Ca toţi să fie una, după cum Tu, Părinte,
întru Mine şi Eu întru Tine, aşa şi aceştia în Noi să fie una – Ioan 17); b) în
sensul că viața Bisericii este împletită cu viața Sfintei Treimi, fiindcă prin
harul Sfintelor Taine, și mai ales prin Euharistie, întreaga Treime este
prezentă în sufletul credincioșilor (Dacă Mă iubeşte cineva, va păzi cuvântul
Meu, şi Tatăl Meu îl va iubi, şi vom veni la el şi vom face locaş la el – Ioan
14).
2. Temeiul natural-omenesc al
comuniunii credincioșilor în Biserică: omul, chip al lui Dumnezeu, nu poate
trăi singur, este o ființă socială, având năzuința spre comuniunea cu semenii.
3. Biserica are o latură
dumnezeiască, obiectivă, și una omenească, subiectivă – unirea tainică a
naturalului cu supranaturalul – împletirea neîntreruptă, vie, organică, între
lucrarea harului divin și lucrarea liberă omenească.
4. Existența păcătoșilor în
Biserică nu poate atinge sau afecta sfințenia ființială a Bisericii, deoarece
sfințenia Bisericii nu este dată de sfințenia credincioșilor, ci de sfințenia
Capului ei, care este Iisus Hristos, și de lucrarea Duhului Sfânt, sălășluit în
ea, Biserica având tocmai rolul de a sfinți pe credincioși.
5. Biserica este o instituție
divino-umană, avându-L ca temei instituțional pe Hristos, Capul și
Întemeietorul ei. Caracterul exterior de instituție al Bisericii nu stă în
opoziție cu cel interior al ei, de comuniune în iubire.
6. Biserica are un aspect văzut
și unul nevăzut. Nevăzut este Capul ei, Hristos, precum și harul sfințitor, ca
și unirea duhovnicească a mădularelor ei cu Capul, unire tot așa de nevăzută cum
e cea a sufletului cu trupul. În actele văzute, care uneori sunt simboluri ale
unor acțiuni nevăzute, se transmite harul lui Dumnezeu.
7. Infailibilitatea Bisericii,
dată de calitatea ei de Trup al Domnului, niciodată despărțit de Capul său,
Hristos, și de lucrarea Duhului Sfânt, Care e Duhul Adevărului și învață tot
adevărul (Ioan 16). De aceea, Biserica este Biserica Dumnezeului celui viu,
stâlp şi temelie a adevărului (1 Timotei 3). (Extra Ecclesiam nulla sallus). 8.
Biserica rămâne pentru veșnicie, fiind viața de comuniune a celor credincioși
cu Dumnezeu.
D.
Însușirile Bisericii:
Simbolul de credință mărturisește
patru însușiri sau atribute ale Bisericii:
1. Unitatea Bisericii: Biserica este una în
dublu înțeles, de:
a) unică;
b) unitară.
a) Biserica
este una singură:
Biserica, fiind Trupul tainic al lui Hristos, este una singură după ființa sa:
pe această piatră voi zidi Biserica Mea (Matei 16); pluralul „biserici” nu se
referă la ființa Bisericii, ci la elemente ei exterioare. Biserica este una singură,
pentru că Unul singur este Dumnezeu, Unul este Iisus Hristos, Capul și
Întemeietorul ei, Unul este Duhul Sfânt sălășluit în ea, Una este Treimea cea
de o ființă și nedespărțită, deci și viața de comuniune a oamenilor cu
Dumnezeu, care este Biserica, nu poate fi decât una. (Ideea existenței mai
multor vieți de comuniune cu Dumnezeu este absurdă, căci ar presupune o anumită
opoziție între ele, și deci o opoziție reală în Dumnezeu Însuși). Unitatea
ființială a Bisericii este o extensiune a unității dumnezeiești: după cum
Dumnezeu este unul în ființă, așa și Biserica este una după ființa sa. Biserica
este Trupul cel tainic al lui Hristos cel înviat, deci este una singură: Este
un trup şi un Duh, precum şi chemaţi aţi fost la o singură nădejde a chemării voastre;
este un Domn, o credinţă, un botez, un Dumnezeu şi Tatăl ... ...tuturor, Care
este peste toate şi prin toate şi întru toţi (Efeseni 4); Au doar s-a împărţit
Hristos? (1 Corinteni 1). Unitatea ființială a Bisericii se exprimă în unitatea
de credință, precum și în unitatea de conducere a ei; aceste două elemente
constituie criteriul și temelia unității Bisericii. Unitatea de credință, adică
mărturisirea aceleiași învățături de credință de către toți credincioșii și de
către toate Bisericile locale, constituie legătura care îi unește pe membrii
adevăratei Biserici cu Mântuitorul Hristos și pe toți credincioșii între ei,
indiferent de loc și de timp. Unitatea de conducere se manifestă prin supunerea
credincioșilor aceleiași conduceri ierarhice (patriarhii sunt în consens unii
cu alții, doctrinar, canonic, administrativ).
b)
Biserica este unitară:
în interiorul ei, Biserica cea una se manifestă ca unitară; această unitate
înseamnă întâi o unitate de viață, în baza căreia fiecare membru se simte una
cu ceilalți, ca trăind în același Trup al Domnului, având aceeași credință;
apoi, Biserica este unitară și în organizarea ei, nu în sensul de centralizare
a întregii puteri administrative în mâinile unui singur conducător văzut, ca în
catolicism, ci în sensul unei unități armonioase, simfonice, între diferitele
Biserici autocefale ce păstrează unitatea doctrinară, canonică și sacramentală.
Biserica cea una, unică și unitară, păstrătoare și propovăduitoare a adevărului
revelat nealterat, este Biserica Ortodoxă.
2. Sfințenia Bisericii: Hristos a iubit
Biserica şi S-a dat pe Sine pentru ea, ca s-o sfinţească, curăţind-o cu baia
apei prin cuvânt, și ca s-o înfăţişeze Sieşi, Biserică slăvită, neavând pată
sau zbârcitură, ori altceva de acest fel, ci ca să fie sfântă şi fără de
prihană (Efeseni 5). Sfințenia Bisericii nu rezultă din sfințenia membrilor ei,
ci sfințenia acestora se alimentează din sfințenia Bisericii (vezi sfinții din
Biserică, sfintele moaște). Biserica este sfântă pentru că:
a) sfânt este Capul ei, Hristos,
al Cărui Trup este;
b) sfânt este Duhul Sfânt, al
Cărui templu sau locaș este;
c) sfânt este scopul ei:
sfințirea și mântuirea credincioșilor;
d) sfinte sunt mijloacele ei de
sfințire și mântuire: Sfintele Taine.
3. Sobornicitatea sau
catolicitatea (universalitatea) Bisericii: este însușirea sau calitatea
Bisericii de a fi (deși răspândită în toate părțile lumii) un întreg unitar,
viu și activ, peste tot pământul unde s-a răspândit creștinismul.
Sobornicitatea Bisericii este implicată în unitatea ei, căci în afirmația că
Biserica este una și aceeași pretutindeni, este implicat și caracterul ei
universal, ea fiind Biserica lumii întregi.
Sobornicitatea Bisericii are două
aspecte:
a) aspectul extensiv: arată
întinderea spațială a Bisericii pe întreg pământul (în contrast cu sinagoga
iudaică, mărginită la un singur popor);
b) aspectul intensiv: arată
valoarea universală a credinței adevăratei Biserici (spre deosebire de erezie,
care are existență locală și trecătoare); universalitatea în acest sens
înseamnă puterea interioară a Bisericii, rezultată din prezența lui Hristos în
ea, de a păzi neatinsă unitatea de învățătură, cult și conducere în
comunitățile creștine din diferitele părți ale lumii.
Teologul bulgar Ștefan Zankov
observă că termenul grecesc folosit în Crez (katolos) înseamnă un întreg ce nu
se schimbă în ființa lui prin împărțire, astfel, Biserica sobornicească este un
întreg, o unitate care rămâne neschimbată în ființa ei, deși este răspândită pe
tot pământul și împărțită în Biserici locale; ea este un întreg care și în cea
mai mică parte păstrează aceeași ființă (ca și Sf. Euharistie). În Biserică
partea cuprinde plinătatea totului, prin urmare plinătatea întregului nu
rezultă din suma părților, pentru că fiecare parte are aceeași plinătate ca și
întregul (iar acest lucru nu e valabil doar pentru Bisericile locale, ci și la
nivelul simplilor credincioși, pentru că și un singur credincios poate fi
asemenea în sfințenie cu întreaga Biserică, în măsura în care primește darurile
aceluiași Duh Sfânt care lucrează în ea). Sf. Ignatie al Antiohiei scrie: „Așa
cum în Euharistie, Hristos este de față întreg, tot astfel fiecare comunitate
bisericească este plinătatea absolută a Trupului lui Hristos; acolo unde este
Iisus Hristos, acolo este Biserica universală”. Dar sobornicitatea Bisericii se
poate referi și la modul de conducere a Bisericii, arătând că Biserica cea una,
care stă pe temelia soboarelor sau a sinoadelor ecumenice (spre deosebire de
fracțiunile care s-au desprins de ea), se conduce după principiul
sobornicității sau sinodalității, autoritatea supremă de conducere în Biserica
Ortodoxă fiind sinodul (spre deosebire de papa al catolicilor).
4. Apostolicitatea Bisericii: este însușirea prin
care Biserica se afirmă ca fiind întemeiată de Iisus Hristos și așezată pe
temelia Apostolilor, Hristos fiind piatra cea din capul unghiului: Zidiţi fiind
pe temelia apostolilor ... ...şi a proorocilor, piatra cea din capul unghiului
fiind însuşi Iisus Hristos (Efeseni 2), și nimeni nu poate pune altă temelie, decât
cea pusă, care este Iisus Hristos (1 Corinteni 3). Hristos îi unește pe
Apostoli prin credința și învățătura lor despre El, făcându-i temelie pentru
Biserica Sa, acea cetate al cărei zid are 12 pietre de temelie şi în ele 12
nume, ale celor 12 apostoli ai Mielului (Apocalipsa 21). Apostolii sunt stâlpii
Bisericii (Galateni 2).
Apostolicitatea Bisericii are
trei componente principale: Biserica apostolică este întemeiată:
a) pe credința și mărturia
Apostolilor despre Învierea Domnului;
b) pe învățătura primită de
Apostoli de la Hristos, care este păstrată întreagă și nealterată de Biserica
adevărată;
c) pe succesiunea apostolică
neîntreruptă a ierarhiei bisericești. Numai Biserica Ortodoxă a păstrat și a
transmis cu sfințenie Tradiția apostolică integrală, respectând porunca
acestora: Fraţilor, staţi neclintiţi şi ţineţi predaniile pe care le-aţi
învăţat, fie prin cuvânt, fie prin epistola noastră (2 Tesaloniceni 2).
Păstrarea învățăturii apostolilor
este esențială în Biserică, pentru că lor li s-a încredințat misiunea
propovăduirii Evangheliei de către Mântuitorul: Mergeţi în toată lumea şi
propovăduiţi Evanghelia la toată făptura (Marcu 16), Drept aceea, mergând,
învăţaţi toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui şi al Fiului şi al
Sfântului Duh, învăţându-le să păzească toate câte v-am poruncit vouă (Matei
28).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu