Biserica, loc
de pastrare a Revelatiei
Revelația dumnezeiască, atât Sfânta Scriptură cât și Sfânta Tradiție,
reprezintă cuvântul infailibil al lui Dumnezeu adresat omului, și acest cuvânt
trebuie transmis omului tot prin mijloace infailibile. Omul singur este
păcătos. Singurul mijloc infailibil este Sfânta Biserică, pentru că ea este
Trupul lui Hristos și are cap pe Hristos: Şi toate le-a supus sub picioarele
Lui şi, mai presus de toate, L-a dat pe El cap Bisericii, Care este trupul Lui,
plinirea Celui ce plineşte toate întru toţi (Efeseni 1). Biserica este stâlpul
și temelia adevărului (1 Timotei 3) și în ea lucrează permanent Sfântul Duh.
Biserica este singurul mijloc de păstrare, judecare și interpretare a
cărților sfinte și canonice, cât și a Tradiției adevărate. Astfel, Sf.
Scriptură există datorită Bisericii și este aplicată și interpretată de
Biserică. Nu Biserica a luat ființă prin mijlocirea Sfintei Scripturi, ci
Sfânta Scriptură a luat naștere în sânul Bisericii, ca fixare în scris a unei
părți din Tradiția apostolică, deci a unei părți a Revelației dumnezeiești. Sf.
Scriptură nu s-a scris deci în afară de Biserică, ci în Biserică, de Sf.
Apostoli și ucenicii lor – Apostolii fiind nucleul și temelia Bisericii
creștine. Apoi Biserica este cea care a stabilit cărțile canonice ale Sfintei
Scripturi pe temeiul autenticității și inspirației lor divine (la Sinodul de la
Laodiceea, în 360). Aceasta pentru că, deși spune Apostolul Pavel: Toată
Scriptura este insuflată de Dumnezeu şi de folos spre învăţătură, spre
mustrare, spre îndreptare, spre înţelepţirea cea întru dreptate (2 Timotei 3),
totuși Sf. Scriptură nu ne spune câte cărți sunt inspirate și care sunt
acestea. Lista cărților canonice ale Sfintei Scripturi o stabilește Biserica.
Sf. Chiril al Alexandriei scrie: „Să cunoști de la Biserică, care sunt cărțile
Vechiului și Noului Testament. Fără Biserică nu ar fi fost Sf. Scriptură, sau
cel puțin nu ar fi cum o avem azi. În al doilea rând, tot Biserica este cea
care judecă și păstrează Sf. Tradiție”. Biserica, prin Sf. Tradiție,
actualizează, aprofundează și aplică în viața credincioșilor conținutul Sfintei
Scripturi. Sf. Tradiție este explicatoarea adevărată a Sf. Scripturi, iar
această explicare este în esență apostolică. De la început, Biserica stăruia în
învăţătura apostolilor (Fapte 2), aceștia relatând cuvintele și faptele lui
Hristos, dar dându-le și o explicare comună, pe înțelesul tuturor. Deși această
explicare sau învățătură apostolică îmbracă forme variate în expunere, în
esență ea rămâne aceeași, fiind făcută prin Duhul lui Hristos. De aceea ea
trebuie să rămână ca un model permanent, ca o regulă de neschimbat în
înțelegerea și interpretarea Sfintei Scripturi. Numai prin Sf. Tradiție și în
Biserică, conținutul Sfintei Scripturi devine mereu viu, actual, eficient
pentru fiecare generație de credincioși. În Biserică, cultul divin actualizează
momente din Sf. Scriptură; prin slujbele bisericești, adevărurile Sfintei
Scripturi capătă „o adâncă tâlcuire dogmatică și morală. Sf. Scriptură, fără
explicarea liturgică și fără aplicarea ei în Liturghie și în celelalte Taine,
se usucă, se desfigurează” (Pr. D. Stăniloae). Dacă Sf. Scriptură a apărut în
sânul Bisericii, în ce privește Sf. Tradiție, ea apare odată cu Biserica, și
Biserica apare odată cu Sf. Tradiție, căci Tradiția nu reprezintă altceva decât
datina, predania, rânduielile Bisericii. Fără Biserică, Tradiția nu ar mai
exista, încetând de a mai fi practicată și transmisă. Dar nici Biserica nu ar
fi putut exista fără Tradiție, căci Tradiția este însăși lucrarea Duhului Sfânt
în Biserică, este „viața Bisericii în Duhul Sfânt” (V. Lossky). Biserica este,
de asemenea, și cea care discerne adevărata Tradiție de falsele tradiții.
Biserica este cea care dezvoltă Tradiția statornică în Tradiție dinamică, și
cea care păstrează Sf. Tradiție. În Biserică, aspectul statornic al Tradiției
se dezvoltă în cel dinamic. Vincențiu de Lerin spune: „Dezvoltarea Tradiției nu
înseamnă schimbarea ei, ci o amplificare în ea însăși”. În Biserică este de
fapt mereu aceeași Tradiție, aceeași învățătură, aceeași credință, același har,
explicate însă și actualizate, făcute contemporane tuturor generațiilor de
credincioși. Astfel, învățătura Bisericii împotriva drogurilor, fumatului,
avorturilor, eutanasiei, în problema calendarului, a reprimirii ereticilor în
Biserică, instituirea de noi sărbători, noi canonizări de sfinți și noi slujbe
închinate lor, constituie exemple de Tradiție dinamică. Așadar, dezvoltarea,
îmbogățirea Sfintei Tradiții nu se face prin adăugarea unor învățături
necunoscute, ci prin aplicarea și adâncirea celor știute, primite de la Sfinții
Apostoli, în momente și situații diferite din viața Bisericii.
Așadar, între Biserică, Sf. Scriptură și Sf. Tradiție este un raport de
intercondiționare, de reciprocă împlinire și confirmare. Biserica se mișcă în
interiorul Revelației supranaturale, adică se orientează mereu după Sf. Scriptură și Sf.
Tradiție, fiind zidită pe temelia Apostolilor și a proorocilor, și având cap pe
Hristos: Zidiţi fiind pe temelia apostolilor şi a proorocilor, piatra cea din
capul unghiului fiind însuşi Iisus Hristos (Efeseni 2). Dar în același timp,
Biserica propovăduiește cuprinsul adevărat al Sf. Scripturi și Sf. Tradiții,
păstrându-le nealterate și dând mereu garanție pentru autenticitatea lor.
Biserica explică și aplică Sf. Scriptură în conținutul ei autentic prin
Tradiția apostolică păzită de ea. Sf. Scriptură își descoperă conținutul ei în
interiorul Bisericii și al Tradiției, iar Sf. Tradiție este vie în interiorul
Bisericii. Această împletire între Sf. Scriptură, Sf. Tradiție și Biserică este
rezultatul lucrării Duhului Sfânt.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu