Crearea lumii
nevazute
1. Originea
lumii:
Concepții eronate: dualism (Dumnezeu a creat lumea dintr-o materie
preexistentă, eternă), panteism (lumea este o emanație din Dumnezeu),
materialism. Corect: Lumea a fost creată de Dumnezeu (împotriva
materialismului) (Facere 1:1, Crezul) din nimic.
2. Creația din
nimic: nu din
materie preexistentă (împotriva dualismului), ci din nimic, numai din voința
lui Dumnezeu (El a zis și s-a făcut, El a poruncit și s-a zidit – Ps.148);
rezultă o deosebire esențială între El și lume (împotriva panteismului).
Dovezi: 2 Macabei 7 (Te rog, acum, copile, uită-te la cer și la pământ și la
toate cele ce sunt într-însele și cugetă că Dumnezeu le-a făcut din nimic și că
neamul omenesc are aceeași obârșie); Ioan 1:3 (Toate printr-Însul s-au făcut și
fără El nimic nu s-a făcut din ce s-a făcut).
3. Creația în
timp: Dumnezeu a
creat lumea în timp, deodată cu timpul, astfel încât începutul timpului este și
începutul lumii (Facere 1:1 - La început a făcut Dumnezeu cerul și pământul)
spre deosebire de existența din veșnicie a lui Dumnezeu (Ps.89:2 – Mai înainte
de ce s-au făcut munții și s-a zidit pământul și lumea, din veac și până în
veac ești Tu). Prin urmare, având un început, lumea nu e veșnică și va avea un
sfârșit. Crearea în timp a lumii nu contrazice neschimbabilitatea lui Dumnezeu,
pentru că planul sau ideea creării lumii a existat din veșnicie în Dumnezeu.
4. Lumea e
opera Sfintei Treimi: Să facem om după chipul și asemănarea Noastră (Facere 1:26); 1 Corinteni
8:6 – Pentru noi este un singur Dumnezeu, Tatăl, din Care sunt toate și noi
întru El; și un singur Domn, Iisus Hristos, prin Care sunt toate și noi prin
El; Iov 33 – Duhul lui Dumnezeu este Cel ce m-a zidit. Tatăl, Făcătorul cerului
și al pământului, a luat hotărârea și a făcut planul creării lumii; Fiul, prin
Care toate s-au făcut, a adus la îndeplinire planul Tatălui; Duhul Sfânt,
Domnul de viață Făcătorul, a dat viață, a plinit și a desăvârșit toate.
5. Dumnezeu a
creat lumea prin Cuvântul Său (Și a zis Dumnezeu: Să fie lumină! – Facere 1; El a zis și s-a făcut –
Ps.148), care este Logosul (La început era Cuvântul... Și Cuvântul S-a făcut
trup – Ioan 1) => lumea creată pe o ordine logică (microcosmos), care e
reflectarea raționalității Logosului în structura întregului univers.
6. Motivul și
scopul creației: Dumnezeu a făcut lumea în mod liber, nu în urma vreunei necesități
interne sau externe. Motivul pentru care a creat Dumnezeu lumea este iubirea,
bunătatea și milostivirea Sa, deoarece El a vrut să împărtășească tuturor
făpturilor bunătățile Sale. Scopul întregii creații este preamărirea lui
Dumnezeu și fericirea creaturilor, strâns legate (Așa să lumineze lumina voastră
înaintea oamenilor, încât, văzând ei faptele voastre cele bune, să-L
preamărească pe Tatăl vostru Care este în ceruri – Matei 5).
7. Dumnezeu a
creat lumea bună (Și a privit Dumnezeu toate câte a făcut, și iată erau bune foarte –
Facere 1), dar nu absolut perfectă, ci de o perfecțiune relativă; răul nu este
opera lui Dumnezeu, ci a apărut din cauza libertății omului, având originea în
îngerii căzuți (Căci făptura a fost supusă deșertăciunii nu de voia ei, ci din
cauza aceluia care a supus-o – Romani 8).
1. Îngerii –
(άγγελος – trimis, vestitor) – ființe spirituale, reale și personale, inferioare lui Dumnezeu dar
superioare omului.
2. Existența îngerilor:
a) angelofaniile din Vechiul Testament (îngerul ce păzește drumul spre
pomul vieții, îngerul ce-l oprește pe Avraam să-l jertfească pe Isaac, îngerii
de pe scara din visul lui Iacov, îngerul ce vorbește cu Ilie, la fel cu Daniel,
cu Zaharia, serafimii văzuți de Isaia, heruvimii văzuți de Iezechiel, îngerii
sunt superiori omului – Ps.8); angelofaniile din Noul Testament (îngerul
Gavriil anunță nașterea lui Ioan Botezătorul, apoi nașterea lui Iisus, un înger
îl înștiințează pe Iosif, apoi pe păstorii din Betleem despre nașterea
Domnului, îngerii Îi slujesc lui Iisus după întreita ispitire, Îl întăresc în grădina
Ghetsimani, vestesc mironosițelor Învierea, se arată la Înălțarea Domnului,
etc.); Iisus vorbește despre îngeri în parabola neghinei, a bogatului
nemilostiv și a săracului Lazăr, îngerii celor mici văd pururea în ceruri fața
Tatălui (Matei 18), în fața îngerilor va mărturisi și Iisus pe cei care L-au
mărturisit pe El (Luca 12), după înviere oamenii vor fi ca îngerii din cer
(Matei 22), îngerii nu știu ziua celei de-a doua veniri (Marcu 13), ei vor
însoți pe Iisus la a doua venire (Matei 25), etc.; Sfânta Tradiție vorbește
despre îngeri (în Crez se afirmă că Tatăl este și Făcătorul celor nevăzute, iar
sinodul VII ecumenic stabilește și cinstirea îngerilor; Ignatie Teoforul spune
că există o ierarhie a îngerilor);
b) argumente raționale: universalitatea credinței în
îngeri (explicată prin admiterea unei Revelații primordiale), constituția
dihotomică a omului (așa cum elementul material există și în afara omului, în
lumea văzută, și elementul spiritual trebuie să existe independent de om,
într-o lume nevăzută), ierarhia lumii (există o ierarhie în lumea materială, de
la cele mai simple făpturi până la om, cea mai complexă ființă, trebuie ca
această ierarhie să se continue și în lumea spirituală, prin îngeri, ființe
superioare omului, aflate între om și Dumnezeu), scopul creației (trebuie să
existe ființe care să-L preamărească și mai deplin pe Dumnezeu și să se bucure
de o fericire și mai mare).
3. Originea îngerilor
a) îngerii, ca și întreaga lume, sunt creați de Dumnezeu din nimic, nu sunt
emanații din Dumnezeu, cum credeau gnosticii și maniheii; crearea lor este
arătată în mod tainic prin cuvintele “La început a făcut Dumnezeu cerul (lumea
spirituală, a îngerilor) și pământul (lumea materială, universul)”, pentru ca
evreii să nu cadă în idolatrie; apoi, în mod mai clar se afirmă că Dumnezeu a
făcut cerurile, cerurile cerurilor și toată oștirea lor (Neemia 9), iar în Noul
Testament se vorbește despre cetele îngerești: întru El au fost făcute toate,
cele din ceruri și cele de pe pământ, cele văzute și cele nevăzute, fie
tronuri, fie domnii, fie începătorii, fie stăpânii (Coloseni 1);
b) timpul creării îngerilor:
înainte de crearea lumii văzute (întâi cerul și apoi pământul); argumente: în
ziua a IV-a, când s-au făcut stelele, îngerii lăudau pe Dumnezeu (Iov 38), iar
pe Eva a ispitit-o diavolul, sub forma șarpelui.
4. Natura îngerilor:
a) îngerii sunt ființe raționale, personale, de natură exclusiv spirituală,
nematerială; sunt duhuri pure, nemateriale, nemuritoare, necorporale,
superioare omului dar mărginite, circumscrise spațial, inferioare lui Dumnezeu.
a) sunt duhuri (πνευματα): Îngerii, oare, nu sunt toți duhuri slujitoare? –
Evrei 1, duhuri nemateriale (“puteri netrupești” – sin.7 ec.) și necorporale;
unii Părinți, plecând de la ideea că nematerialitatea și necorporalitatea
absolută aparțin exclusiv lui Dumnezeu, atribuie îngerilor un trup ca de aer
sau ca de foc (nu însă trup sensibil): Cel ce face pe îngerii Săi duhuri și pe
slugile Sale pară de foc (Ps.103);
b) sunt ființe nevăzute, dar pot lua, cu voia lui Dumnezeu, înfățișări
omenești pentru a comunica cu oamenii;
c) sunt inferiori lui Dumnezeu (fiind creaturi sunt limitați, nu pot fi în
două locuri deodată sau omniprezenți, nu sunt atotștiutori, nici atotputernici,
nu cunosc adâncurile ființei dumnezeiești, nici tainele sau gândul Lui, nici
chiar gândul omului, nu pot face minuni cu puterea lor), dar superiori omului
(în înțelepciune, putere, apropiere de Dumnezeu, lipsa afectelor sau a
slăbiciunilor omenești); totuși, omul are o oarecare superioritate asupra
îngerilor (Hristos a venit să mântuiască pe om, nu pe îngeri – Tertulian; omul
face legătura dintre cele văzute și cele nevăzute);
d) îngerii au însușiri esențial spirituale: văd fața lui Dumnezeu, se
bucură de întoarcerea oricărui păcătos, doresc să cunoască tainele mântuirii,
preamăresc pe Dumnezeu și împlinesc poruncile Lui.
5. Funcția îngerilor:
a) preamărirea lui Dumnezeu, în sensul că reflectă bogăția, frumusețea și
fericirea lui Dumnezeu;
b) transmiterea și împlinirea voii lui Dumnezeu (legat de slujirea
oamenilor, există îngeri păzitori ai popoarelor, cetăților, și chiar ai
fiecărui om).
6. Starea morală a îngerilor: starea lor actuală este una de sfințenie (sunt în comuniune cu Dumnezeu)
și impecabilitate, dar nu prin natura lor, ci prin harul lui Dumnezeu în care
ei s-au întărit pentru că au rezistat ispitei luciferice de a se împotrivi lui
Dumnezeu.
7. Numărul îngerilor: este constant (nu mor și nici nu mai sunt creați alții) și foarte mare
(legiuni, zeci de mii, mulțime de oaste, cum zice Biblia, sau, metaforic,
popoare infinite de puteri netrupești ale căror mii nu le poate număra nimeni,
cum zice Sf. Ioan Gură de Aur).
8. Ierarhia îngerilor:
Conform Sfintei Scripturi:
®
Facere 3 – Heruvimii;
®
Isaia 6 - Serafimii;
®
Efeseni 1 - Începătoriile, Stăpâniile, Puterile, Domniile;
®
Coloseni 1 – Tronurile, etc.; Romani 8 – Îngerii, etc.;
®
1 Tesaloniceni 4 – Arhanghelii)
Conform Sfintei Tradiții:
®
Ierarhia cerească a Sf. Dionisie Areopagitul, îngerii sunt împărțiți în 9
cete îngerești, grupate în 3 triade: 1) Scaunele, Heruvimii, Serafimii, 2)
Domniile, Stăpâniile, Puterile, 3) Începătoriile, Arhanghelii, Îngerii,
deosebindu-se unii de alții după luminare și după rang, luminându-se unii pe
alții potrivit superiorității rangului, cei mai de sus împărtășind celor mai de
jos luminarea și cunoștința.
®
Sinodul V ecumenic a condamnat concepția origenistă după care ierarhia
îngerească s-a făcut mai târziu, drept consecință a căderii unora dintre ei.
Crearea lor în cete e expresia diversității (în unitate) a lumii făcute de
Dumnezeu.
9. Menirea îngerilor:
a) preamărirea lui Dumnezeu în cunoaștere dreaptă și în necondiționată
împlinire a voinței Sale;
b) slujirea oamenilor spre mântuire.
10. Îngerii răi:
a) numiri: duhuri rele, duhuri
necurate, duhuri ale răutății, diavoli, draci, demoni, îngerii diavolului,
îngerii satanei, iar căpetenia lor: diavolul, ispititorul, satana, belzebut,
veliar, domnul lumii acesteia, domnul dracilor;
b) numărul lor e mare, răutatea
lor are grade, au o căpetenie și se găsesc pe trepte diferite (începătoriile,
domniile, stăpâniile întunericului – Efeseni 6). Ca număr, trebuie să fie mai
puțini decât îngerii rămași buni, după unii Sfinți Părinți cam o treime din
total, numărul lor urmând a fi plinit cu oamenii sfinți, care vor trăi alături
de îngeri în slava veșnică;
c) existența lor: nu sunt
personificări ale răului sau ființe imaginare, Biblia îi prezintă ca pe ființe
reale atât în Vechiul Testament (diavolul produce lui Iov nenorociri, muncește
pe Saul când acesta e părăsit de duhul Domnului, ispitește pe David, etc.) cât
și în Noul Testament (parabola neghinei, răspunsul lui Iisus la acuzația că
scoate dracii cu ajutorul domnului acestora, pedepsirea celor nemilostivi în
focul cel veșnic pregătit diavolului și îngerilor lui, diavolul păcătuiește
dintru început – 1 Ioan 3, diavolii cred și se cutremură – Iacov 2, etc; pentru
aceasta S-a arătat Fiul lui Dumnezeu, ca să strice lucrurile diavolului – 1
Ioan 3);
d) originea lor: au fost creați
buni, dar având și libertatea de a păcătui au devenit răi prin propria lor
voință: Diavolul dintru început a fost ucigător de oameni și nu a stat întru
adevăr (Ioan 8); Am văzut pe satana ca un fulger căzând din cer (Luca 10) –
așadar, autorul răului este diavolul, care, fiind creat bun, singur s-a hotărât
spre păcat, devenind din arhanghel, diavol, adică clevetitor, și antrenând în
căderea lui și alți îngeri aflați sub influența sa („îngeri ai diavolului”);
e) timpul căderii lor: înainte de
crearea omului, deoarece: de la crearea lor până la cădere a trebuit să se
scurgă un oarecare timp; diavolul i-a ispitit pe primii oameni, deci căzuse
deja; Sfânta Scriptură ne spune că diavolul păcătuiește dintru început (1 Ioan
3);
f) păcatul prin care au căzut
este mândria: au vrut să aibă independent
de Dumnezeu plenitudinea existenței și fericirea desăvârșită, făcându-se
asemenea cu Cel Prea Înalt (Isaia 14) și chiar mai presus decât El (2 Tes. 2);
începutul păcatului este mândria (Înțelepciunea lui Sirah 10), iar episcopul să
nu fie de curând botezat, ca să nu se mândrească și să cadă în osânda
diavolului (1 Timotei 3);
f) căderea lor e veșnică deoarece nu au fost ispitiți de
nimeni, iar ca ființe spirituale superioare omului aveau o gândire intuitivă
(nu discursivă), care le permitea să sesizeze îndată ultimul scop; în plus,
neavând trup și pofte trupești, păcatul lor este numai al răutății, nu și al
slăbiciunii. De aceea nu se pot pocăi, iar Biserica a condamnat apocatastaza
lui Origen; g) însușirile diavolului: ura față de adevăr, fiind tatăl minciunii
(Ioan 8) și înșelător a toată lumea (Apoc. 12); activitatea lui e opusă lui
Dumnezeu, iar împărăția lui este a morții spirituale (Evrei 2) și a
întunericului; acțiunea lui este îndreptată împotriva mântuirii omului (umblă
ca un leu răcnind, căutând pe cine să înghită – 1 Petru 5), pe care îl
ispitește indirect prin senzații, reprezentări, gânduri, neputând să constrângă
însă libertatea omului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu