4.Forme de organizare a educatiei religioase
4.1. Lectia
de religie. Tipuri de lectie.
Lecția de
religie e principala formă
de organizare şi desfăşurare a activităţii didactice şi de educaţie
religios-morală. Ea vizează realizarea unor obiective instructiv-educative, are
un conţinut bine definit, o anumită structură şi un timp determinat de
desfăşurare, presupune utilizarea unor strategii didactice, a unor sisteme metodologice
(metode şi procedee didactice) şi resurse materiale (instrumente de lucru:
Sfânta Scriptură, manuale, cărţi cu conţinut religios ş.a., şi mijloace de
învăţământ: icoane, vase liturgice, aparatură audio-video).
Lecţia-definită
ca "activitate
comună a învăţătorului/profesorului cu elevii unei clase, în vederea realizării
unor obiective instructiv-educative determinate, în cadrul căreia
învăţătorul/profesorul asigură predarea unui conţinut, organizează şi dirijează
activitatea de învăţare a elevilor".
a)Lecția mixtă urmăreşte
realizarea aproximativ în aceeaşi măsură a mai multor sarcini didactice
(comunicare, sistematizare, fixare, verificare). Etape:
1. moment
organizatoric
2. verificarea
cunoștințelor din lecția precedentă
3. pregătirea
pentru lecția nouă
4. anunțarea
titlului lecției noi și prezentarea obiectivelor propuse
5. comunicarea
noilor cunoștințe
6. fixarea noilor
cunoștințe
7. aprecierea,
asocierea, generalizarea
8. evaluarea
9. activitatea
suplimentară
10. încheierea
b) Lecția de transmitere și însușire de noi
cunoștințe se foloseşte cu precădere când profesorul are
de transmis un volum mai mare de cunoştinţe şi de o complexitate mai ridicată.
Etape:
1. moment organizatoric;
2. anunțarea titlului
lecției noi și prezentarea obiectivelor propuse;
3. transmiterea noilor
cunoștințe;
4. fixarea noilor
cunoștințe;
5. aprecierea, asocierea,
generalizarea;
6. activitatea
suplimentară;
7. încheierea.
c) Lecția de formare a
deprinderilor: formarea unor deprinderi intelectuale și practice. Specifică - ponderea însemnată pe care
o ocupă activitatea independentă a elevilor, consacrată efectuării de
exerciţii, teme, lucrări practice. Etape:
1. moment organizatoric;
2. anunțarea titlului
lecției noi și prezentarea obiectivelor propuse;
3. actualizarea unor
cunoștințe;
4. efectuarea activității
intelectuale și/sau practice;
5. analiza, aprecierea
modului de formare a deprinderii;
6. activitatea
suplimentară;
7. încheierea.
d) Lecția de recapitulare
și sistematizare a cunoștințelor: Lecția de recapitulare se
realizează la sfârșitul unui capitol, unui semestru sau unui an școlar.
Obiectiv - fixarea şi consolidarea cunoştinţelor prin stabilirea unor corelaţii
între cunoştinţele unui capitol sau ale mai multor capitole.
Etape:
1. moment organizatoric;
2. anunțarea titlurilor
lecțiilor ce urmează a fi recapitulate și prezentarea obiectivelor propuse;
3. recapitularea,
sistematizarea și sinteza cunoștințelor;
4. aprecierea, asocierea,
generalizarea;
5. concluziile;
6. activitatea suplimentară;
7. încheierea.
e) Lecția de verificare și evaluare a cunoștințelor:
Scopul fundamental -
controlul şi evaluare a randamentului şcolar, respectiv a cantităţii şi
calităţii însuşite, a dezvoltării psihice, a formării priceperilor şi deprinderilor. Verificarea-chestionare orală, prin teme scrise, prin
lecţii destinate analizei lucrărilor scrise, prin lecţii de verificare şi
apreciere, prin lucrări practice etc. Etape:
1. moment organizatoric;
2. prezentarea
obiectivelor de evaluare;
3. verificarea
cunoștințelor elevilor;
4. aprecierea
rezultatelor, concluzii;
5. activitatea
suplimentară;
6. încheierea.
4.2.Proiectarea
calendaristica si proiectarea lectiei de religie. Schita lectiei. Obiectivele
operationale si contextualizarea lor.
Proiectarea didactică reprezintă procesul deliberativ de fixare mentală
a etapelor ce vor fi parcurse în realizarea educaţiei religioase.
Proiectarea globală-perioadă mai mare
de instruire: semestru sau an de studii.
Proiectarea eşalonată-elaborarea programelor
de instruire specifice unei lecţii aplicabile la o anumită clasă de elevi.
Documentul orientativ în realizarea acestei operaţii este programa şcolară.
Planificarea anuală şi semestială: lecturarea
programei şcolare; planificarea calendaristică (anuală şi semestială);
proiectarea secvenţională (a unităţilor de învăţare sau a lecţiilor).
Unitate de învăţare -
structură didactică
deschisă şi flexibilă, caracteristici: determină formarea la elevi a unui
comportament specific, generat prin integrarea unor obiective de referinţă;
este unitară din punct de vedere tematic; se desfăşoară în mod sistematic şi
continuu într-o perioadă de timp; se finalizează prin evaluare.
Planificarea calendaristică anuală - document şcolar
alcătuit de profesor pe baza programei şcolare şi cuprinde: tema, numărul total
(anual) de ore repartizate obiectului la clasa respectivă, împărţirea acestor
ore pe semestre şi repartizarea lor în ore de predare-învăţare, ore de evaluare
şi ore la dispoziţia profesorului.
Planificarea calendaristică semestrială - document şcolar
alcătuit de profesor pe baza programei şcolare, prin împărţirea pe unităţi de
conţinut (lecţii) a conţinutului învăţării repartizat într-un semestru,
eşalonat pe ore şi săptămâni. Poate cuprinde şi obiectivele de referinţă,
metodele şi mijloacele de învăţământ, modurile de evaluare folosite.
Planificările calendaristice pentru perioada de evaluare se întocmesc
înaintea perioadelor de evaluare din fiecare semestru şi conţin obiectivele de
referinţă, conţinutul evaluării şi modurile de evaluare.
Proiectarea didactică.
Proiectarea secvenţelor de instruire (a lecţiilor),
să fie observate următoarele elemente:
a) cunoaştera temeinică a personalităţii elevilor; nivelul lor de
pregătire; starea moral duhovnicească a elevilor; stilul lor de învăţare;
valorificarea experienţei practice şi personale a elevilor;
b) structurarea conţinutului didactic astfel încât să sprijine înţelegerea,
interesul şi motivaţia;
c) utilizarea unor mijloace de învăţământ adecvate;
d) realizarea unei evaluări permanente a modului în care elevii îşi
însuşesc noile cunoştinţe şi competenţe.
În cadrul proiectării unei lecţii, se recomandă a fi urmărite unele aspecte
esenţiale:
a) ce cunoştinţe urmează a fi învăţate?
b) de ce este necesară învăţarea lor?
c) cum se va realiza învăţarea?
d) învăţarea noilor cunoştinţe;
e) când şi cum vor putea si aplicate cunoştinţele învăţate?
Proiectarea didactică a unei lecţii consta în punerea în relaţie a obiectivelor, a
conţinutului învăţării şi a strategiei didactice în vederea anticipării
desfăşurării procesului instructiv educativ.
Proiectarea didactica răspunde la patru întrebări: ce voi face?, cu ce voi
face?, cum voi face? și cum voi şti dacă ceea ce trebuia făcut, a fost făcut?
a) Proiectul didactic: plan anticipativ al modului de desfăşurare a lecţiei.
I.Date generale:Data;Clasa;Disciplina:Religie;Subiectul
(titlul lecţiei);Tipul lecţiei;Obiective operaţionale;Obiective
formativ-educative; -Strategia didactică: mijloacele de învăţământ folosite la
lecţie; metodele de învăţământ utilizate la lecţie; formele de organizare a
clasei (frontal, analiză în grupuri mici, lectura individuală, citirea pe roluri,
cântarea în comun etc.);Bibliografia folosită la lecţie;
II. Desfăşurarea lecţiei-forme:
forma desfăşurată (se trec una sub cealaltă etapele lecţiei şi se
specifică activitatea profesorului şi a elevului pentru fiecare etapă în parte)
sau forma tabelară:structuri:
a) - Etapele lecţiei; - Activitatea profesorului; - Activitatea
elevului; - Obiectivele operaţionale; - Metodele şi mijloacele utilizate în
lecţie;
b) - Etapele lecţiei; - Obiectivele operaţionale; - Elemente de
conținut; - Strategia didactică: metode, mijloace și forme de organizare a
clasei; - Instrumente de evaluare a rezultatelor.
b) Schiţa de lecţie: După definitivat-proiectul didactic redus (schiţa de
lecţie).
I. Datele generale: -Data; Clasa;
Disciplina:Religie;Subiectul(titlul lecţiei); Tipul lecţiei; Durata lecţiei;
Obiective operaţionale;Obiective formativ-educative;Strategia didactică:
mijloacele de învățământ; metodele de învățământ; formele de organizare a
clasei; -Bibliografia
II. Se vor prezenta
pe scurt punctele esenţiale în desfăşurarea lecţiei, în funcţie de tipul
lecţiei, precizându-se eventualele trimiteri bibliografice în afara manualului
şi modalităţi de evaluare a cunoştinţelor. Această schiţă poate fi organizată
şi mintal, doar cu notarea elementelor de sprijin strict necesare
(bibliografia, citatele, datele concrete despre activitatea suplimentară,
conţinutul testelor docimologice).
c) Autoanaliza de a fost inspectat, apoi analiza lecţiei. Autoanaliza are trei părți:
®
introducere (motivează tipul
de lecție ales, prezintă obiectivele propuse, metodele și mijloacele utilizate
pentru atingerea obiectivelor);
®
analiza etapelor lecției (prezintă modul în
care a respectat succesiunea etapelor și cerințele acestora);
®
încheiere (trage concluziile
referitoare la reușita lecției, din punctul lui de vedere).
Analiza lecţiei- cel
care inspectează, urmată de concluzii şi recomandări.
PROCESUL DE ÎNVĂȚĂMÂNT
A. PROIECTAREA DIDACTICĂ
I. Stabilirea obiectivelor
1. Obiective operaționale
2. Obiective formativ-educative
3. Sarcina didactică dominantă a lecției
II. Analiza resurselor
1. Conținutul materiei de învățământ
2. Resursele psihologice ale clasei
3. Mijloacele de învățământ
III. Strategia didactică
1. Sistemul metodologic
a) Metode alese după obiective (operaționale, formativ-educative), sarcina dominantă a lecției, resurse, competența profesorului, unitatea metodă-conținut
b) Procedee
c) Tehnici
2. Mijloacele de învățământ
3. Organizarea elevilor
IV. Elaborarea proiectului didactic
1. Obiective operaționale
2. Obiective formativ-educative
3. Sarcina didactică dominantă a lecției
II. Analiza resurselor
1. Conținutul materiei de învățământ
2. Resursele psihologice ale clasei
3. Mijloacele de învățământ
III. Strategia didactică
1. Sistemul metodologic
a) Metode alese după obiective (operaționale, formativ-educative), sarcina dominantă a lecției, resurse, competența profesorului, unitatea metodă-conținut
b) Procedee
c) Tehnici
2. Mijloacele de învățământ
3. Organizarea elevilor
IV. Elaborarea proiectului didactic
B. REALIZAREA PROPRIU-ZISĂ A
LECȚIEI
C. EVALUAREA LECȚIEI
D. REGLAREA SAU AMELIORAREA
IV.2. Obiectivele
operationale si contextualizarea lor
Obiectivele operaționale sunt enunţuri cu caracter
finalist, concret, urmărite în cursul unei activităţi didactice. Aceste
obiective sunt transpuse în termeni de acţiuni sau manifestări observabile, prin
folosirea verbelor la conjunctiv (să ...).
Precizarea obiectivelor se face utilizând un singur verb şi corespunde unuia dintre domeniile:
Þ
cognitiv (a
clasifica, a defini, a preciza, a enumera, a identifica, a explica, a
argumenta, a demonstra, a găsi, a corela, a deduce, a raporta, a ilustra, a
localiza, a nota, a detalia, a alege, a selecta, a expune etc),
Þ
afectiv (a aplica, a fi de
acord, a avea curiozitatea, a compara etc.),
Þ
voliţional (a
intenţiona etc).
În elaborarea
şi formularea obiectivelor operaţionale - etape:
1. precizarea
sarcinii de învăţare;
2. precizarea
condiţiei de realizare a sarcinii de învăţare;
3. precizarea
performanţei minim-acceptabile, a criteriului de succes
sau a modului de evaluare.
Condiţiile operaţionalizării obiectivelor
sunt:
® să
se refere la activitatea elevilor;
® să
precizeze şi să descrie sarcina de învăţare;
® să
se concentreze pe procese, acţiuni, acte;
® să
conţină o singură sarcină de învăţare;
® să
fie accesibile elevilor;
® să
fie formulate sintetic;
® să
fie grupate logic, în jurul unităţii tematice a lecţiei;
® să
specifice condiţia de realizare, în contextul căreia elevii vor efectua acţiuni
şi vor dovedi că au ajuns la schimbarea preconizată;
® să
fie precizate facilităţile sau restricţiile: "folosind...", "având
la dispoziţie...", "fără a...";
® să
conţină criteriile de evaluare şi nivele diferite de performantă.
Utilizarea obiectivelor
operaţionale prezintă avantaje:
V profesorul
poate conduce lecţia în mod logic, eliminând echivocul obiectivelor generale;
V prin
faptul că sunt concrete, obiectivele operaționale determină o comunicare facilă
şi precisă între profesor şi elevi;
V întrucât sunt prezentate la începutul orei,
determină la profesor o rigurozitate în respectarea lor, iar la elevi motivaţia
învăţării;
V sunt
un criteriu în alegerea metodelor de învăţământ utilizate în lecţie, iar
îndeplinirea lor este un criteriu în reuşita lecţiei;
V în
ce priveşte evaluarea, obiectivele operaţionale asigură criterii concrete de
apreciere şi asigură feed-back-ul – conexiunea inversă), dar și dezavantaje (nu
toate efectele educaţiei sunt observabile şi măsurabile imediat, de exemplu
formarea unor deprinderi de comportament moral;
V nu
pot fi modelate şi măsurate atitudini de complexitate superioară, cum ar fi
atitudinile, trăirile, independenţa gândirii).
În predarea religiei un rol deosebit de
important îl au obiectivele formativ-educative
- evidenţiază
finalităţile educaţiei religioase în ceea ce priveşte comportamentul elevilor
în viaţa de creştin. se va preciza o singură schimbare de comportament. privesc
latura afectivă şi voliţională a personalităţii elevilor.
IV.3. Forme
de activitate extrascolară specifice educatiei religioase si proiectarea
acestora:
1.
Cateheza – a învăța prin viu grai – activitatea de inițiere în învățătura și viața
Bisericii.
Structura unei cateheze cuprinde următoarele etape:
1.
ascultarea catehezei anterioare,
2.
introducerea,
3.
anunţarea,
4.
tratarea,
5.
intuiţia,
6.
reproducerea,
7.
aprecierea,
8.
asocierea,
9.
generalizarea,
10. aplicarea în viaţă
11. încheierea
2. Serbarea religioasă. Manifestările cultural-religioase antrenează un număr
mare de elevi. (serbările şcolare, concursurile, conferinţele
religioase, întâlniri cu mari duhovnici, vizionările de filme cu subiect
religios, expoziţiile de icoane şi alte obiecte de artă religioasă. În cadrul
serbărilor religioase se pot prezenta scenete religioase, colinde, etc.)
Etapele proiectării
pentru interpretarea unor scenete religioase:
1.
alegerea scenetei și prezentarea în fața elevilor;
2.
împărțirea rolurilor ținând cont de opțiunile și
talentul elevilor;
3.
învățarea textelor (acasă) și a cântecelor (la cerc);
4.
repetarea scenetei;
5.
realizarea decorului și prezentarea scenetei în
serbarea școlară sau cu alte prilejuri.
3.
Vizitele și pelerinajele: Vizitele și excursiile la
biserici și mănăstiri oferă elevilor nu numai momente de relaxare, ci şi
posibilitatea dobîndirii sau aprofundării cunoştinţelor religioase. Tipuri de vizite şi excursii:
a) vizite şi excursii introductive -a pregăti pe elevi pentru înţelegerea cunoştinţelor
ce urmează să fie predate, elevii fiind orientaţi să urmărească aspectele
legate de viaţa personalităţilor religioase, să asculte sfaturile preoţilor
duhovnici, să achiziţioneze material intuitiv, precum icoane, vederi, casete,
care poate fi folosit în lecțiile de religie;
b) vizite şi excursii organizate în vederea
comunicării de cunoştinţe - se realizează în vederea însușirii unor cunoștințe
referitoare la locașul de cult, la viața unor sfinți, a unor personalități
bisericești;
c) vizite şi excursii de consolidare şi fixare a
cunoştințelor - se organizează la sfârşitul unui capitol sau al unei
teme şi prezintă avantajul că elevii au deja multe informaţii, ştiind ce să
urmărească şi încercând să
afle mai multe amănunte.
Pelerinajele
sunt călătorii făcute în
scop religios, către destinații naționale sau internaționale. Ierusalimul,
Constantinopolul, Muntele Athos, etc.
4. Expozițiile: În
cadrul manifestărilor cultural-religioase se pot organiza expoziții cu lucrări
ale elevilor.
În vederea realizării
acestor expoziții etape:
1.
prezentarea unor lucrări în vederea dezvoltării interesului
elevilor spre arta religioasă;
2.
dezvoltarea convingerii că, pentru a realiza lucruri de artă
religioasă, elevii trebuie să ducă o viață religioasă autentică;
3.
prezentarea etapelor executării lucrării;
4.
distribuirea materialelor necesare executării lucrărilor;
5.
executarea lucrării sub îndrumarea profesorului, în cadrul
cercului de religie;
6.
analiza lucrărilor și expunerea lor.
5. Cercul de religie este o activitate suplimentară, în interdependenţă cu activitatea de la clasă: lecţia este suportul pe care se sprijină activitatea de la cerc, iar cercul îmbunătăţeşte calitatea educaţiei religioase
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu