VII. EVALUREA – FACTOR DE OPTIMIZARE A
EDUCATIEI RELIGIOASE
VII.1. DEFINIREA SI ROLUL
EVALUARII
Evaluarea face parte din procesul de
învățământ și are ca scop cunoașterea și aprecierea nivelului de cunoștințe, a
dezvoltării capacităților și deprinderilor elevilor, oferind o imagine și
asupra competențelor și aptitudinilor profesorului.
Importanta:
®
pe baza
rezultatelor pe care le oferă, profesorul poate să regleze și să amelioreze
activitatea didactică;
®
pentru elevi-în
urma ei aceștia vor ști cum au lucrat și ce mai au de făcut spre a-și
îmbunătăți rezultatele.
®
dacă este făcută
eficient, evaluarea arată profesorului măsura în care au fost atinse
obiectivele propuse, îl ajută să facă o diagnoză a progresului elevilor și să
regleze activitățile acestora în funcție de posibilitățile lor.
P erioada de
evaluare - planificări calendaristice în
care evaluarea trebuie să aibă obiective clar definite și moduri eficiente de
investigare a rezultatelor școlare pentru fiecare elev și pentru conținuturile
care vor fi evaluate (Șebu, Metodica). (Timiș): evaluarea vizează raportul
între rezultatele scontate şi cele obţinute. (“a evalua”: a aprecia, a
constata, a judeca). Evaluarea la disciplina
religie are un specific aparte în sensul că accentul trebuie să treacă de pe
latura informativă pe cea formativă.
In cadrul religiei evaluarea –
faze:
1.
evaluarea defineşte
modul de însuşire a informaţiilor;
2.
motivarea elevului
pentru ca acesta să-şi facă o autoevaluare;
3.
elevul este invitat
să-şi evalueze relaţia sa cu semenii;
4.
evaluarea se face
în cadrul Tainei Spovedaniei, elevul fiind ajutat să-şi facă o evaluare, o
radiografiere obiectivă a stării lui duhovniceşti, a unui sens al existenţei
sale, a relaţiei lui cu Dumnezeu, cu părinţii şi cu semenii, a menirii lui în
cadrul Bisericii şi a societăţii;
Docimologia (știința evaluării) reprezintă studiul
sistematic al examenelor, analiza ştiinţifică a modurilor de notare, precum şi
identificarea mijloacelor necesare asigurării obiectivităţii în examinare şi
evaluare.
Evaluarea şcolară este procesul prin care se obţin
informaţii necesare în vederea luării unor decizii ulterioare; actul evaluării
presupune măsurarea şi aprecierea rezultatelor şcolare.
Aprecierea
şcolară sau evaluarea propriu-zisă constituie elaborarea unor
judecăţi de valoare, aprecierea unui rezultat măsurabil într-un cadru de
referinţă;
În cadrul predării
– învăţării religiei, evaluarea are
o importanţă majoră. În Noul Testament
(parabola minelor, Luca 19)-Mântuitorul.
Specificul evaluarii:
1.
funcţie de
constatare şi reglare a propriei activităţi didactice;
2.
rezultatele-barometru
pentru activitatea fiecărui dascăl.
3.
vizată partea
formativă şi pragmatică a evaluarii.
Rolul,
exigențele și aspectele evaluării:
Scopul evaluării:
1.
diagnosticare şi apreciere a
anumitor situaţii didactice;
2.
reglare a activităţilor şcolare;
3.
oferă o imagine asupra
abilităţilor profesorului a cunoştinţelor de
specialitate şi didactica specialităţii.
Exigenţele evaluării:
1.
Lărgirea acţiunii de evaluare de la obiectivele
tradiţionale (verificarea şi aprecierea rezultatelor) la evaluarea procesului
care a condus la diferite rezultate.
2.
Observarea unor indicatori, alţii decât achiziţiile
intelectuale, precum personalitatea elevilor, conduita elevilor şi a oamenilor
din comunitatea de unde aceştia provin.
3.
Diversificarea metodelor şi procedeelor de evaluare şi
optimizarea contextualizării acesteia la situaţii didactice concrete.
4.
Centrarea evaluării asupra rezultatelor pozitive şi
nesancţionarea în permanenţă a celor negative.
Aspectele evaluării:
1) a şti punctul de
plecare;
2) a şti ce se
cere;
3) a şti cum să
măsori progresul;
4) a şti unde te
afli în fiecare moment;
5) a percepe ceea
ce este realizabil.
Estimarea şi notarea rezultatelor şcolare se
constituie într-un proces ce angajează mai mulţi parteneri educaţionali:
elevul, profesorul, părinţii.
Aprecierea
randamentului învăţării se exprimă afectiv
prin laudă, evidenţiere, dojană, sancţionare, iar măsurarea ca aspect al evaluării
se exprimă prin calificative şi note. Sistemul de notare, pe plan
mondial: prin punctaj, prin note de la: 1-5, 1-6, 1-7, 1-10, 1-20, prin
calificative FB, B, S, I.
Notare şcolară -
disfuncţii şi dificultăţi - efecte
perturbatoare în evaluare:
1)
efectul halo
(aprecierea se face potrivit notei de la alte discipline; aici sunt vizaţi
elevii din vârful clasamentului, dar şi cei slabi).
2)
efectul oedipian sau Pigmalion (elevul este apreciat în funcţie de părerea pe care
profesorul şi-a făcut-o despre capacităţile sale).
3)
eroarea logică
(elev cuminte – notă mare; elev indisciplinat – notă mică).
4)
fenomenul „de ordine”
(notarea se face diferit în funcție de momentul zilei sau dacă este începutul
ori sfârșitul semestrului).
5)
fenomenul de contrast
(influența rezultatelor elevilor notați anterior).
6)
Ecuaţia personală a examinatorului (unii profesori folosesc nota pentru motivare şi
încurajare, alţii folosesc nota ca o masură coercitivă; fiecare profesor îşi
structurează criterii proprii de notare mai generoase sau mai exigente).
VII.2. Principiile,
obiectivele si functiile evaluării in educatia religioasa
Evaluarea
şcolară vizează un ansamblu de activităţi
care urmăresc validarea rezultatelor obţinute pe parcursul unor secvenţe
educative. Finalitatea evaluării nu este
doar aceea de a achiziţiona anumite date cu privire la un proces educaţional,
ci de a perfecţiona procesul educaţional în sine.
Principiile evaluării:
a)
facilitează
realizarea unui proces eficient de instruire şi învăţare;
b) obiective bine definite, să apeleze la metode şi
tehnici eficiente de investigare;
c)
diagnoză a
progresului realizat de elevi;
d) pot să îşi adapteze activităţile în funcţie de
posibilităţile elevilor.
e)
creează condiţiile
necesare ca profesorul să îşi evalueze propria activitate.
f)
profesorii pot să
conştientizeze dacă şi-au atins obiectivele curriculare.
g)
Elevii - să aleagă
cele mai bune modalităţi de îndreptare şi de desăvârşire duhovnicească.
h) furnizează un feed-back pentru şcoală, părinţi,
comunitate parohială, comunitate locală, centrul eparhial.
Obiectivele evaluării:
a) Să verifice realizarea principalelor obiective
curriculare;
b) Să realizeze recapitularea, sistematizarea şi
consolidarea capacităţilor elevilor;
c) Să amelioreze rezultatele învăţării;
d) Să stabilească programe suplimentare pentru elevii
cu rezultate bune şi foarte bune şi totodată să stabilească programe de
recuperare pentru elevii cu rezultate slabe sau modeste;
e) Să facă o diagnoză a procesului de realizare a
educaţiei religioase.
Functiile evaluării:
1) Funcţia educativ-formativă (motivaţională) conduce la autocunoaştere şi autoapreciere din partea
elevului.
2) Funcția de constatare și apreciere a rezultatelor
produse.
3) Funcţia de diagnoză prin care se constată modul în care s-au
realizat expectanţele unei activităţi didactice.
4) Funcţia de prognoză a nevoilor şi
disponibilităţilor viitoare ale elevilor sau ale unităţilor şcolare se realizează prin teste de aptitudini şi de
capacitate.
5) Funcţia de clasificare a elevilor (funcția de
decizie) se referă la integrarea unui elev
într-o ierarhie sau la un anumit nivel al pregătirilor şi posibilităţilor sale.
6) Funcţia de selecție a elevilor conduce la clasificarea elevilor în urma
unui examen sau a unui concurs.
7) Funcția de conexiune inversă.
8) Funcţia pedagogică este aceea prin care se urmăreşte ca elevul
să fie conştientizat de posibilităţile sale concrete.
9) Funcţia socială sau de informare a partenerilor
educaţionali (Biserica, societatea etc.) priveşte stadiul şi evoluţia pregătirii
şcolare
VII.3. Strategii si procedee de realizare a
evaluării la disciplina religie
Strategie înţelegem o acţiune ordonată în vederea atingerii unui
scop.
Strategiile
de predare–învăţare definesc
metodologiile generale care facilitează predarea şi însuşirea cunoştinţelor,
formarea deprinderilor precum şi a unor trăsături comportamentale.
Strategiile
de evaluare definesc procedurile de
verificare, de măsurare, de estimare şi apreciere.
Procedeele
de evaluare permit o anumită clasificare a
strategiilor de evaluare în funcţie de cantitatea de cunoştinţe evaluate şi în
funcţie de perioada de timp la care se raportează evaluarea.
În raport cu cantitatea de informaţie verificată: evaluarea parţială şi globală.
a)
evaluarea parțială: - „se verifică
elemente cognitive sau comportamentale secvenţiale, prin ascultarea curentă,
extemporale, probe practice curente”. (după fiecare
oră de curs sau după parcurgerea anumitor capitole).
b)
evaluarea globală: - când cantitatea de informaţii şi
deprinderi este mare. (examene şi concursuri).
Raportat la perioadele de evaluare: evaluarea
iniţială, curentă şi finală.
a)
evaluarea inițială: Evaluarea iniţială se
recomandă a fi facută la început de semestru, la început de an şcolar,
începutul unei etape de instruire sau atunci când un profesor îşi intră în
atribuţii într-o nouă unitate şcolară.
b)
evaluarea curentă: Acest tip de evaluare se face în
timpul secvenţei de instruire prin metodologii de ascultare orală, de
verificare scrisă şi teze.
Prin conjugarea strategiilor: evaluarea
formativă (continuă) şi evaluarea normativă (cumulativă sau sumativă).
a)
evaluarea formativă (continuă): se conturează în efectul său reglator pe care îl
produce, te ajută să ştii unde te afli, ca să ştii ce ai de făcut, conduce la obiectivitate şi seriozitate în
aprecierea şi constatarea stării morale şi duhovniceşti a tinerilor (portofoliu
de evaluare continuă).
b)
evaluarea normativă (cumulativă sau sumativă): Evaluarea normativă se realizează la finalul unei
etape de instruire, semestru, an şcolar, ciclu de studii în vederea obţinerii
unui bilanţ al performanţelor elevilor pe o perioadă delimitată. Clasificarea elevilor : examenul de bacalaureat/
concursuri şcolare.La religie: olimpiade/ concursuri şcolare/ examene de
admitere la Seminariile Teologice.
Procedeele
de evaluare permit o anumită clasificare a
strategiilor de evaluare în funcţie de cantitatea de cunoştinţe evaluate şi în
funcţie de perioada de timp la care se raportează evaluarea.
1.
Verificarea curentă: se realizează pe parcursul instruirii în mod individual sau
colectiv. (profesor, familie şi preotul paroh, pe parcursul orelor de curs,
dar şi în afara acestora).
2. Verificarea orală se
poate aplica individual, pe grupe de elevi sau
frontal.
a) Verificarea orală individuală - ascultarea a unuia până la patru sau cinci elevi într-o oră.
Avantaje:
1.
permite
elevilor expunerea mai amănunțită a cunoștințelor;
2.
profesorul
își dă seama mai bine de nivelul de cunoștințe al elevilor și de modul în care
gândesc aceștia;
3.
profesorul
poate cere motivarea sau argumentarea unui răspuns;
4.
elevii
pot fi ajutați prin întrebări suplimentare.
Dezavantaje:
1.
este neglijată parțial
clasa;
2.
dăunează pregătirii
constante a elevilor;
3.
favorizează învățarea în
salturi, în funcție de numărul de note și valoarea acestora la un moment dat;
4.
poate favoriza apariția
emotivității la unii elevi;
5.
prezintă un grad de
varietate inter-individuală (de la un profesor la altul) și intra-individuală
(la același profesor, în momente diferite).
b) Verificarea orală frontală - „punerea de întrebări de către profesor întregii clase, după care
este indicat elevul care va răspunde”.
Avantaje:
1.
stimulează
gândirea întregii clase,
2.
asigură
participarea activă a elevilor la lecție,
3.
încurajează
pregătirea ritmică,
4.
permite
notarea elevilor prin adresarea mai multor întrebări celor vizați.
Dezavantaje:
1.
profesorul
nu poate aprecia obiectiv calitatea și cantitatea cunoștințelor fiecărui elev;
2.
nu
oferă întotdeauna condițiile unei notări juste, prin faptul că întrebările nu
au același grad de dificultate;
3.
se
poate face diferit de la o oră la alta, din cauza variației stărilor afective
ale profesorului.
4.
mare
consumatoare de timp, timp care adesea le lipseşte profesorilor cu număr mic de
ore.
5.
pot
fi strecurate aprecieri subiective.
Verificarea
orală - condiţii:
1.
întotdeauna
întrebările vor fi formulate clar şi fără echivoc;
2.
întotdeauna
va fi adresată întâi întrebarea şi apoi va fi numit elevul care va răspunde, în
caz contrar elevul desemnat poate să aibă impresia că profesorul vrea să îl
pună într-o situaţie dificilă;
3.
profesorul
nu trebuie sub nicio formă să critice foarte aspru un anumit răspuns, dar nici
nu va tolera atitudini care vin în contradicţie cu normativele creştine.
3. Verificarea scrisă: - după parcurgerea unuia sau mai multor capitole. (forme: extemporal, teză, test, chestionar, temă pentru acasă,
referat).
Forme:
a) verificarea scrisă cu subiect unic: acelaşi subiect este prezentat întregii clase;
b) verificarea scrisă cu subiecte diferenţiate: subiecte cu diferite nivele de dificultate care urmează a fi
alese de către elevi în funcţie de cunoştinţele şi capacităţile proprii.
Avantajele evaluării: prezintă
un grad mai mare de obiectivitate din partea profesorului şi totodată îi protejează
pe elevii emotivi, dându-le posibilitatea să se exprime mai deschis.
Aspecte
– eficientizarea evaluarii:
1.
lucrarea
scrisă se dă neanunțată, dacă volumul cunoștințelor ce se vor verifica este
mic, și se poate anunța, dacă se verifică cunoștințe din mai multe lecții;
2.
subiectele
să fie formulate clar, fără întrebări capcană;
3.
profesorul
va prezenta punctajul pentru fiecare subiect în parte;
4.
elevilor
li se va atrage atenția că încercarea de a copia va fi sancționată, prin ea
încălcându-se și porunca a opta a Decalogului;
5.
lucrările
vor fi corectate într-un timp cât mai scurt, astfel încât rezultatele evaluării
să poată fi valorificate;
6.
profesorul
va comunica și va argumenta calificativele sau notele acordate;
7.
frecvența
lucrărilor scrise va fi stabilită de fiecare profesor în funcție de
caracteristicile colectivului de elevi;
8.
este
contraindicată folosirea exclusivă a acestei modalități de evaluare.
4.
Concursurile şi olimpiadele şcolare: - examene
de selecţie a participanţilor.
Obiective urmarie:
- verificarea cunoştinţelor la un moment dat;
- aprecierea calitativă şi cantitativă a cunoştinţelor;
- selecţia pentru intrarea într-o unitate şcolară, cum ar fi o şcoală teologică.
Fazele
concursului/olimpiadei:
- pregătirea concursului;
- desfășurarea propriu-zisă;
- valorificarea rezultatelor (premierea câștigătorilor).
VII.4. Metode
si instrumente complementare de evaluare specifice religiei
La disciplina religie-metode alternative de evaluare.
Metodele
alternative prezintă unele valenţe formative, deosebite:
- pun în aplicare abilităţile practice ale elevilor;
- oferă profesorului o imagine şi informaţii aduse la zi;
- pe baza acestor informaţii profesorul îşi fundamentează judecăţi de valoare apreciind obiectiv achiziţiile elevilor şi progresele realizate;
- oferă elevului şansa de a demonstra ceea ce ştie să facă într-o situaţie concretă;
- prin evaluarea alternativă profesorul de religie va urmări cunoştinţele şi aptitudinile practice ale elevilor, precum şi capacitatea lor de a-şi constitui un anumit sistem axiologic (opinii, comportamente, reacţii).
A. Testele docimologice (testele de evaluare
didactică) se realizează sub forma unui set de întrebări (itemi).
1. Testul - probă care implică nişte sarcini reunite pe baza unui
criteriu unitar. Elementele constitutive ale unui
test poartă denumirea de itemi.
Testul - instrument
de apreciere şi verificare a cunoştinţelor, a deprinderilor prin intermediul
căruia este asigurată mai multă obiectivitate în evaluare.
Elementele
componente ale unui instrument de evaluare, itemii, se pot constitui din
enunţuri, întrebări, probleme, exerciţii, eseuri.
Testul
docimologic constituie o alternativă la metodologia tradiţională de
evaluare. Structura testului cuprinde
instrucţiunile de folosire, itemii propriu zişi (sarcinile de rezolvat),
punctajul. Se consemnează datele personale ale celui examinat: nume, vârstă,
şcoală.
După natura lor sunt două mari
categorii de teste:
a) teste obiective,
standardizate, validate, etalonate, create de grupuri de specialişti;
b) teste create de
profesori, mai puţin riguroase, cu accentuate note subiective, dar mai elastice.
2. În elaborarea testelor
docimologice se parcurg mai multe etape:
a)
selectarea conţinuturilor
ce urmează a fi evaluate
b) alegerea obiectivelor operaţionale a căror realizare
se va urmări prin evaluare
c)
fragmentarea
sarcinilor
d) elaborarea itemilor
e)
aranjarea logică a
itemilor
f)
prezentarea
instrucțiunilor de lucru
g)
notarea timpului de
realizare (dacă este cazul)
h) precizarea punctajului şi multiplicarea testului
docimologic.
Este
esenţială relaţia între obiectivele de evaluare şi itemi.
3. Avantaje:
1.
uniformitatea și
obiectivitatea verificării
2.
posibilitatea
verificării unui volum mare de cunoștințe
3.
lipsa influenței
simpatiei sau antipatiei datorită unicității criteriului de apreciere
4.
economie de timp
5.
eliminarea stresului
evaluării orale
6.
dezvoltarea
capacității de autoevaluare la elevi.
Dezavantaje:
1.
nu pot fi apreciate
formarea deprinderilor și atitudinile de complexitate superioară
2.
se neglijează
calitatea în favoarea volumului mare de cunoștințe
3.
apariția fraudei
prin faptul că răspunsurile pot fi alese din întâmplare
4.
lipsa de experiență
a profesorilor în elaborarea testelor
5.
lipsa întrebărilor
ajutătoare
6.
încurajarea metodelor
deficitare de învățare
7.
consum mare de efort
în elaborarea lor).
4.
Clasificarea testelor docimologice elaborate de profesori:
a) în funcție de momentul
evaluării:
1.
teste inițiale
(se dau la începutul anului școlar, semestrului, sau când profesorul preia o
clasă de elevi)
2.
teste de progres (se dau în mod curent și periodic, pentru ca
profesorul să evidențieze progresul făcut de elevi)
3.
teste finale
(se dau la sfârșitul unui capitol, semestru sau an școlar);
b) în funcție de modul în care profesorul așteaptă să
primească răspunsul:
a
teste
cu itemi închiși, care presupun răspunsuri binare (corect-greșit,
adevărat-fals, da-nu)
*
răspunsuri cu alegere multiplă
(un enunț cu un singur răspuns corect, la alegere din mai multe, sau cu mai
multe răspunsuri corecte, la alegere din mai multe)
*
răspunsuri corelate
(de potrivire: solicită completarea unor răspunsuri eliptice sau stabilirea
unor corespondențe între elementele date);
b
teste
cu itemi deschiși, care presupun din partea elevilor construirea unor
răspunsuri logice la întrebări, completarea propozițiilor lacunare, elaborarea
unor eseuri.
5. Testele trebuie să corespundă
unor cerinţe, cum ar fi:
Þ
Validitatea
Þ
Fidelitatea
Þ
Etalonarea
Þ
Standardizarea
Þ
Aplicare şi
corectarea testului în mod uniform pentru toţi elevii.
B. Portofoliul - instrument
de evaluare care include experienţa şi rezultatele obţinute prin celelalte
metode de evaluare, reprezentând o alternativă viabilă la modalităţile
tradiţionale de evaluare.
Portofoliul - carte de vizită a elevului, deoarece prin
utilizarea acestui tip de evaluare se poate urmări progresul, modul de a gândi,
maturizarea intelectuală şi duhovnicească a elevului de la un an la altul.
Portofoliul unui elev se constituie din lucrări scrise şi practice, probe
orale, proiecte, fişe de autoevaluare.
Portofolilul are ca scop prezentarea,
evaluarea şi autoevaluarea elevului în cauză. El serveşte atât ca instrument
de evaluare destinat profesorului, părinţilor sau comunităţii, dar şi ca
instrument de autoevaluare pentru elev. Din experienţa personală a
folosirii portofoliului ca instrument de evaluare, precizăm câteva utilităţi:
elevii se implică într-un mod participativ în realizarea activităţilor în
cadrul disciplinei; este motivată creativitatea elevilor; atât factorii de
decizie din şcoală cât şi părinţii, având la dispoziţie portofoliile elevilor,
vor avea o imagine mai bine conturată asupra a ceea ce se realizează în cadrul
disciplinei.
Conţinutul unui portofoliu se
poate constitui din fişele de lectură,
fişe de observare, articole, eseuri, răspunsuri la unele chestionare, teme
pentru acasă. Evaluarea tip portofoliu constituie o formă modernă de
evaluare, „iar aplicarea ei se pretează perioadei de sfârşit de semestru”.
C. Observarea directă -
se realizează pe baza unui
plan dinainte elaborat şi structurat, folosindu-se o fişă de observaţii, precum
şi fişa de caracterizare psihopedagogică. (urmărindu-se interesul şi deprinderile elevilor şi totodată
atitudinea lor faţă de şcoală, în cazul religiei, atitudinea faţă de normele şi
preceptele doctrinare ale Bisericii.)
D. Proiectul: activitate mai complexă şi dacă implică un volum de muncă mai
ridicat din partea elevului, acest tip de evaluare este foarte motivant.
Proiectul poate fi
realizat de unul sau mai mulţi elevi, iar aprecierea lui poate fi făcută atât
în clasă cât şi în cadrul comunităţii parohiale: expoziţie de icoane,
organizată în cadrul parohiei sau al şcolii, o expoziţie de ouă încondeiate de
Paşti etc.
E. Evaluarea activităţii de grup: - formă de evaluare în care, pe o perioadă mai îndelungată de timp,
profesorul de religie îşi va da seama dacă în urma activităţilor sale a reuşit
să omogenizeze grupurile de elevi, dacă elevii recurg la milostenie, cooperare,
întrajutorare. Profesorul poate organiza unele activităţi de caritate în care
să implice şi alţi parteneri educaţionali: părinţi, parohie, reprezentanţi ai
instituţiilor locale.
F. Contextualizarea practică a cunoştinţelor acumulate: Acumularea
cunoştinţelor nu
reprezintă un scop în sine, ci se face întotdeauna în vederea transpunerii în
practică a efectelor pe care acestea le produc în planul dezvoltării
intelectuale al elevilor.
Altfel spus „nivelul de instruire al elevilor nu este dependent numai de cantitatea
de informaţii acumulată, ci mai ales de valoarea instrumentală şi operaţională
a acesteia”.
G. Chestionarul -
poate fi completat la sfârşitul
unei lecţii, capitol sau semestru şi poate fi structurat pe mai multe
compartimente: am învăţat …, am descoperit că …, am folosit metoda …, îmi place
să citesc … . Chestionarele pot fi nominale sau anonime.
H. Autoevaluarea elevilor: - modalitate de stabilire a eficienţei desfăşurării
educaţiei religioase în şcoală.
VII.5. Autoevaluarea si valorificarea ei in cadrul
educatiei religioase
Educaţia
religioasă este una dintre problemele de
substanţă atât din perspectiva misiunii Bisericii în lume, cât şi din
perspectiva politicii educaţionale actuale.
Autoevaluarea
1.
oferă repere
teoretice şi practice absolut necesare reglării şi îmbunătăţirii activităţilor
de predare-învăţare-evaluare la religie.
2.
se înscrie în
cadrul direcţiilor de reformă în învăţământ (componentă a autoeducaţiei).
3.
abordată în
legătură cu educaţia permanentă.
4.
o aprofundare a
raportului dintre educaţie şi autoeducaţie ridică unele întrebări, cum ar fi :
educaţia şi autoeducaţia se exclud? sunt procese identice?
5.
se constituie ca o
dimensiune necesară unei formări permanente.
6.
poate fi
transferată, prin metoda exemplului personal de la profesorul de religie la
elev.
7.
Stimularea şi
motivaţia elevilor în a recurge la autoevaluare reprezintă un imperativ al
educaţiei religioase.
8.
ne trimite către
această formă de introspecţie şi examinare a stării noastre duhovniceşti şi
profesionale.
Forme de autoevaluare:
1.
fişele de evaluare
2.
chestionarele de
evaluare date elevilor, părinţilor sau profesorilor de alte discipline.
3.
formă mai deplină
de autoevaluare o realizează profesorul de religie în faţa duhovnicului, în
cadrul Tainei Mărturisirii.
Orice
activitate catehetică îl obligă pe profesor la reflecţie profundă pentru „a
indentifica ceea ce face Dumnezeu, ceea ce face Biserica şi ceea ce face
fiecare în parte. Actul mântuirii este o conlucrare activă între aceşti factori”.
Sub această formă educaţia religioasă se focalizează în vederea conturării şi
împlinirii a trei factori: iniţierea, îndrumarea şi sfinţirea. Astfel, educaţia
religioasă îşi propune să treacă de la iluminarea intelectului la prefacerea
umanului, după chipul lui Hristos. Prezentăm o fişă de autoevaluare (cu
caracter orientativ), care poate fi de folos în ceea ce priveşte autoevaluarea
dar şi structurarea activităţilor profesorului de religie.
Fişa de autoevaluare
1.Activităţi
complexe cu valoare instructiv-educativă
a) rezultate
obţinute în pregătirea elevilor în raport cu standardele curriculare şi ale
programei şcolare pentru religie, materializate în: rezultate cu elevii la
clasă; rezultate la testări; examene de sfârşit de ciclu şcolar
b) performanţe în pregătirea elevilor distinşi la concursurile şi olimpiadele şcolare
c) pregătirea loturilor olimpice (concursuri şi olimpiade şcolare)
d) activităţi educative organizate în şcoală
e) activităţi extraşcolare organizate în cadrul parohiei
f) comunicarea cu părinţii, autorităţile locale şi preotul paroh
g) realizarea de proiecte extracurriculare
h) dezvoltarea unor activităţi practice, în vederea formării de abilităţi şi deprinderi, organizate în colaborare cu preotul paroh şi alţi reprezentanţi ai comunităţii parohiale
b) performanţe în pregătirea elevilor distinşi la concursurile şi olimpiadele şcolare
c) pregătirea loturilor olimpice (concursuri şi olimpiade şcolare)
d) activităţi educative organizate în şcoală
e) activităţi extraşcolare organizate în cadrul parohiei
f) comunicarea cu părinţii, autorităţile locale şi preotul paroh
g) realizarea de proiecte extracurriculare
h) dezvoltarea unor activităţi practice, în vederea formării de abilităţi şi deprinderi, organizate în colaborare cu preotul paroh şi alţi reprezentanţi ai comunităţii parohiale
2. Performanţe în
inovarea didactică
a) contribuţii la elaborarea de: programe şcolare şi regulamente; metodologii şi îndrumătoare metodice specifice religiei; manuale şcolare şi auxiliare didactice; reviste şcolare
b)activităţi de: mentorat, pentru studenţi teologi şi elevi seminarişti; participare la activităţi de perfecţionare în calitate de formator; cercetare în domeniul specialităţii şi didacticii religiei
a) contribuţii la elaborarea de: programe şcolare şi regulamente; metodologii şi îndrumătoare metodice specifice religiei; manuale şcolare şi auxiliare didactice; reviste şcolare
b)activităţi de: mentorat, pentru studenţi teologi şi elevi seminarişti; participare la activităţi de perfecţionare în calitate de formator; cercetare în domeniul specialităţii şi didacticii religiei
3. Participarea la activităţi şi proiecte coordonate de
inspectoratele şcolare sau Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Cercetării
4.
Creşterea prestigiului şi a calităţii activităţilor unităţii şcolare contribuţii
independente şi în echipă în privinţa:
- managementului instituţional
-
realizarea unor proiecte de finanţare din resurse extrabugetare
5.
Implicarea în realizarea unor acţiuni complementare activităţii de învăţare:
- expoziţii, cenacluri, simpozioane
- sesiuni de comunicări ale elevilor
- organizarea unor seri duhovniceşti
- organizarea cercului de religie
- sesiuni de comunicări ale elevilor
- organizarea unor seri duhovniceşti
- organizarea cercului de religie
6.
Cooptarea conducerii şcolii, a preotului paroh, a unor factori de decizie din
cadrul centrului eparhial în vederea:
- amenajării cabinetelor de religie
- amenajării capelelor şcolare
- amenajarea unor colecţii de carte religioasă
- amenajării cabinetelor de religie
- amenajării capelelor şcolare
- amenajarea unor colecţii de carte religioasă
7.
Consilierea şi îndrumarea duhovnicească a elevilor
- participarea la slujbele Bisericii împreună cu elevii
- îndemnarea şi însoţirea elevilor la spovedanie şi împărtăşirea cu Sfintele Taine
- atragerea părinţilor într-o formă de parteneriat în vederea îmbunăţătirii activităţilor specifice religiei
- participarea la slujbele Bisericii împreună cu elevii
- îndemnarea şi însoţirea elevilor la spovedanie şi împărtăşirea cu Sfintele Taine
- atragerea părinţilor într-o formă de parteneriat în vederea îmbunăţătirii activităţilor specifice religiei
Pentru
o mai bună radiografiere a propriilor activităţi sunt indicate conceperea unor
chestionare prin care elevii sunt solicitaţi să-şi precizeze percepţia şi
receptarea orei de religie. Pentru o imagine mai complexă asupra propriei
activităţi pot fi concepute unele chestionare pentru profesorii de alte
discipline, pentru părinţi şi preoţi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu