PROFETII MARI: ISAIA, IEREMIA, IEZECHIEL, DANIEL. (Comparatii. Idei.)
Profetii
mari
|
ISAIA
|
IEREMIA
|
IEZECHIEL
|
DANIEL
|
Numiri
|
Þ Isaia (=mântuirea lui Iahve);
Þ evanghelistul Vechiului
Testament;
Þ „Iesaiahu” – „Mantuirea lui
Dumnezeu”; - profetul mesianic;
|
® Ieremia (=Domnul l-a izgonit pe poporul Său);
® profetul Noului Legământ;
|
v Iezechiel =”Dumnezeu este tare sau Dumnezeu întărește”;
v profetul „fidelității divine”;
|
Ø Daniel =”Dumnezeu este judecătorul meu”- „aparatorul meu este Dumnezeu”;
|
Date
despre …
|
Þ
Tatal-Amos
Þ
Slujit 740-690;
Þ
Fiu de neam nobil;
Þ
Printr-o viziune in templu aude glasul Domnului, si-L
urmeaza;
Þ
Casatorit, 2 copii.
|
® fiul preotului Hilchia din Anatot;
® nu a fost casatorit;
® ales
pentru activitatea profetica inainte de nastere;
® a activat ca profet între anii
627-586, până la dărâmarea Ierusalimului (40 de ani);
|
v fiul
preotului Buzi si el preot;
v casatorit,
sotia ii moare;
v dupa
caderea Ierusalimului e dus in captivitate in Babilon;
v chemarea
lui Iezechiel la misiunea profetica – printr-o viziune, la fluviul Chebar,
slava lui Dumnezeu I s-a aratat deasupra unui car tras de 4 fiare cu chip de
om: un om, un leu, un taur si un vultur;
v activitatea lui profetică s-a
desfășurat printre exilați;
v perioadă de 22 de ani;
|
Ø fiul de familie nobila,din
tribul lui Iuda;
Ø împreună cu prietenii săi:Anania,
Azaria și Misael, sunt duși în captivitatea babilonică de către
Nabucodonosor, în anul 605 î.Hr.;
Ø sunt instruiți la curte în științele și în
limba aramaică, pentru ca apoi să devină funcționari de stat;
Ø Nabucodonosor – talcuieste
visul – loctiitor regal;
Ø Belsatar - talcuieste visul –
perete/bachet/groapa cu lei
|
Slujit sub
regii …
|
Þ
4 regi: Ozia, Iotam, Ahaz, Iezechia
|
® 5 regi: Iosia (17 ani), Ioahaz
(3 luni), Ioachim (11 ani), Iehonia (3 luni) și Sedechia (11 ani);
|
v Robia
babiloniana;
|
Ø Nabucodonosor, Belsatar, Cyrus;
|
Timp/perioada
|
Þ
Intareste poporul si regii in vremuri grele;
|
® Regatul
era intr-o totala decadenta;
|
v activeaza
printre evreii din captivitate, pregatindu-i pentru intemeierea unui stat
nou;
|
Ø Robia
babiloniana;
|
Scop/
misiune profet
|
Þ
religios și politic;
Þ
îndeamnă poporul să-și pună
nădejdea în Dumnezeu;
Þ
vorbește despre Dumnezeu („Sfântul
lui Israel”), despre atotștiința, puterea, iubirea și bunătatea Sa în
contrast cu deșertăciunea și nulitatea idolilor;
|
® activeaza in Ierusalim printre evreii necredinciosi
pentru a-i aduce la Dumnezeu;
® accentuează teza că sacrificiile și cultul întreg au valoare numai în
funcție de sentimentele morale;
® ajutorul trebuie așteptat de la Dumnezeu;
® contemporan cu Iezechiel;
|
v va fi recunoscut ca un adevărat profet abia după dezastrul dărâmării
Ierusalimului, în anul 586 î.Hr.;
v avea să țină trează speranța după distrugerea regatului și a templului;
v În locul templului și al cultului distrus, el învață că va fi un templu
nou, un cult nou, o ordine nouă;
v Lui i se datoreaza faptul că deportații din Babilon nu au fost absorbiți
de păgânism;
v contemporan cu Ieremia, dar mai tanar ca acesta;
|
Ø de a face cunoscuta intre popoarele pagane religia
descoperita de Dumnezeu;
Ø de a tine treaza constiinta religioasa printre
conationali;
Ø de a intari poporul - îi mângâia
prin viziunile sale, dar în același timp făcea cunoscute păgânilor puterea și
slava lui Dumnezeu - in
speranta unui viitor Mesia;
|
Scopul
cartii
|
Þ
consolator – indreptarea pe calea divina;
("profetul indurarii divine”)
|
® pocainta
poporului si ferirea de inchinare la idoli (ceea ce faceau evreii);
|
v de a tine
treaza constiinta religioasa a deportatilor si e a nu-i lasa sa fie absorbiti
de pagani;
|
Ø manifestarea înțelepciunii și a
puterii divine;
Ø mângâierea poporului prin
viziuni;
|
Cartea:
impartire/importanta
|
® 66
capitole – profetii privitoare la regatul Israel si Iuda si la popoarele
pagane;
® 2 parti;
|
® 52
capitole – cuvantari si preziceri, precum si unele informatii istorice care
intaresc profetiile;
® 4 parti;
|
v 48
capitole – preziceri, viziuni, acte simbolice și parabole;
v 3 parti;
|
Ø 12
capitole - ;
Ø 2 parti;
|
Profetii
|
Þ
Isaia 7,14 – Nasterea Domnului din Fecioara – „Iată Fecioara va lua în pântece și va naște fiu și vor chema numele Lui
Emanuel.”;
Þ
Cap. 8 și 9 - Mesia cel Nou Născut – „Cu
noi este Dumnezeu, înțelegeți neamuri și vă plecați… poporul care locuia
întru întuneric va vedea lumină mare, și voi, cei ce locuiți în latura și în
umbra morții, lumină va străluci peste voi.”;
Þ
Cap. 11 - mlădița din tulpina lui Iesei – „O Mlădiță va ieși din tulpina lui Iesei și un Lăstar din rădăcinile
lui va da. … Și în vremea aceea Mlădița cea din rădăcina lui Iesei va fi ca
un steag pentru popoare; pe ea o vor căuta neamurile și sălașul ei va fi plin
de slavă”;
Þ
Cap. 50 - Patimile Domnului – „Spatele l-am dat spre bătăi și obrajii Mei spre pălmuiri, și fața Mea nu
am ferit-o de rușinea scuipărilor”;
Þ
Cap. 53 – Patimile si suferintele Domnului;
|
® Cap. 3 - Ierusalimul, loc de întâlnire
al popoarelor;
® Cap. 23 - Păstorul cel bun – „voi ridica lui David Odraslă dreaptă şi
va ajunge rege şi va domni cu înţelepciune”;
® Cap. 31,
31-34 - Noul Legământ
– „voi încheia cu casa lui Israel şi cu
casa lui Iuda legământ nou…Voi pune legea Mea înăuntrul lor şi pe inimile lor
voi scrie şi le voi fi Dumnezeu, iar ei Îmi vor fi popor.”;
|
v Cap. 21,27
– Acela
căruia I se cuvine domnia;
v Cap. 34,
22-25 - Păstorul
cel bun – “Voi pune peste ele un singur
păstor, care le va paşte”;
v Cap. 36,
26-27 - Legământul
cel nou;
v Cap. 47 –
Apa cea vie (Mantuitorul);
|
Ø Cap. 2 - Împărăția veșnică: „Iar în vremea acestor regi, Dumnezeul
cerului va ridica un regat veşnic care nu va fi nimicit niciodată şi care nu
va fi trecut la alt popor; El va sfărâma şi va nimici toate aceste regate şi
singur El va rămâne în veci”;
Ø Cap. 7 -Fiul Omului: „Am privit şi iată pe norii cerului venea
cineva ca Fiul Omului şi El a înaintat până la Cel vechi de zile, şi a fost dus în faţa Lui. Şi Lui I s-a dat
stăpânirea, slava şi împărăţia, şi toate popoarele, neamurile şi limbile Îi
slujeau Lui. Stăpânirea Lui este veşnică, … iar împărăţia Lui nu va fi
nimicită niciodată”;
Ø Cap. 9 - Viziunea despre îngerul
Gavriil, despre 70 de săptămâni de ani care vor trece de la rezidirea
Ierusalimului până la Mesia – „70 de
săptămâni sunt hotărâte pentru poporul tău şi pentru cetatea ta cea sfântă
până ce fărădelegea va trece peste margini şi se va pecetlui păcatul şi se va
ispăşi nelegiuirea, până ce dreptatea cea veşnică va veni”;
|
Autorul
cartii
|
Þ
Profetul Isaia.
|
® Profetul
Ieremia ajutat de Baruh;
|
v Profetul
Iezechiel;
|
Ø Profetul
Daniel;
|
Limba
cartii
|
Þ
Ebraica clasica.
|
® Naratiune
de profetii/vedenii/acte simbolice si diferite intamplari din viata lui;
|
v Scrie in
exil;
v Multe
aramaisme;
|
Ø Parte in
ebraica, parte in aramaica, stilul variat;
|
Timpul
compunerii
|
Þ
In epoca misiunii profetice (740-690) – dupa invazia
asiriana in Iudeea;
|
® Intre anii
35-70 ai captivitatii babilonice de Baruh, sub supravegherea profetului
Ieremia, dupa ce prima data fusese arsa de regele Ioachim;
|
v 592-570 i.
Hs.- Chemarea (592) – Ultima profetie (570);
|
Ø Cand in
Babilon domnea regele persilor Cyrus (539-538);
|
Autenticitatea
cartii
|
Þ
Septuaginta;
Þ
In NT de Mantuitorul, Sf. Apostoli;
Þ
Sfintii Parinti;
|
® VT: Cartea
Ezdra, Daniel;
® NT: Domnul
Hristos, Sf. Ev. Matei, Sf. Ap. Pavel;
|
v VT: Isus
fiul lui Sirah;
v NT: Domnul
Hristos;
|
Ø VT: I
Macabei;
Ø NT: Domnul
Hristos, Sf. Ev. Ioan, Sf. Ap. Pavel;
|
Praznuit
|
® 9 mai;
® taiat cu
fierastraul.
|
® 1 mai;
® sfârșitul fie în Egipt, ucis cu
pietre, după o tradiție, fie în robia Babilonului, după o altă tradiție;
|
v 21 iulie;
v ucis în Babilon de către un
judecător al poporului Israel, pentru că l-ar fi mustrat din pricina
idolatriei;
|
Ø 17
decembrie;
|
Altele
|
®
|
® Profetul Ieremia este primul
care a anunțat, în cuvinte clare, încheierea unui Nou Legământ care va trebui
să-l înlocuiască pe cel de pe muntele Sinai. El accentuează că Noul Legământ,
spre deosebire de cel Vechi, va avea un caracter de sfințenie și de unire mai
apropiată cu Dumnezeu.
|
v
|
Ø
|
Numirile profetilor
|
® Vazator, privitor, pazitori, veghetori, omul lui
Dumnezeu, trimisul lui Dumnezeu, ingerul lui Dumnezeu.
|
|||
Importanta profetilor
|
® Poporul evreu fiind inconjurat de popoare pagane
idolatre a fost ferit de Dumnezeu pentru a nu cadea in idolatrie prin
profetii care:
® Au intarit poporul evreu in respectarea legii;
® Au intarit poporul evreu in viitorul Mesia.
® „profet”-vorbeste pentru altul, in locul altuia,
interpret al cuvintelor altuia;
® Dumnezeu zice lui Moise: „Iata Eu fac din tine un
dumnezeu pentru faraon, iar Aaron, fratele tau, iti va fi proroc.” (Iesire
7,1)
® „Va grai el poporului in locul tau, vorbind pentru
tine, iar tu vei fi graitor din partea lui Dumnezeu”(Iesire 4,16);
® Profetul e vestitor al voii lui Dumnezeu catre oameni;
® Profetul e mijlocitor intre Dumnezeu si poporul Sau;
® Profetii erau chemati direct de Dumnezeu;
® Profetii erau luminatori supremi trimisi de Dumnezeu la
poporul evreu, ca sa pastreze legamantul dat de Dumnezeu prin Moise, sa-l
explice si sa pregateasca Legamantul Nou al Domnului Iisus Hristos;
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu