luni, 9 aprilie 2012

Olimpiada de Religie FAZA NAŢIONALĂ 3 aprilie 2012, Oradea CLASA A VIII-A


MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII, TINERETULUI ŞI SPORTULUI
____________________________________________________________________
Olimpiada de Religie
FAZA NAŢIONALĂ
3 aprilie 2012, Oradea
CLASA A VIII-A
Varianta 3
  Toate subiectele sunt obligatorii
  Timpul efectiv de lucru este de 3 ore
  10 puncte se acordă din oficiu

SUBIECTUL I                                                              _                                   _______    30 puncte

Citiţi cu atenţie textul următor, apoi rezolvaţi cerinţele formulate:
”El însă a zis: Nu, ca nu cumva, plivind neghina, să smulgeţi odată cu ea şi grâul.
Lăsaţi să crească împreună şi grâul şi neghina, până la seceriş, şi la vremea secerişului voi zice secerătorilor: Pliviţi întâi neghina şi legaţi-o în snopi ca s-o ardem, iar grâul adunaţi-l în jitniţa mea.” (Matei 13, 29-30)

1.     Identificați patru simboluri din textul citat;
2.     Explicați simbolurile identificate;
3.     Precizați două învățături morale desprinse din textul citat;
4.     Explicați în maximum 5 rânduri enunțul: ”Toate îmi sunt îngăduite, dar nu toate îmi sunt de folos...” (Corinteni 6,12)


SUBIECTUL II        _______                                                                              _______  20 puncte

Alcătuiţi o compunere cu titlul Viaţa noastră - temelia vieţii veşnice” de 10 – 12 rânduri, în care să folosiţi:
-          expresia faptele bune-marturia credintei noastre;
-          cuvântul care defineşte puterea sfinţitoare a lui Dumnezeu dată creştinilor prin Sfintele Taine;
-          expresia din Simbolul Credinței care indică starea celor drepţi, după Judecata Universală;
-          un sinonim al sintagmei “Judecată Universală”;
-          termenul care indică scopul vieţii creştine.

Notă! Ordinea integrării cuvintelor/expresiilor în cuprinsul textului este la alegere.
Evidenţierea folosirii acestora se va realiza prin sublinierea lor în interiorul textului redactat.

SUBIECTUL III                                                   ________                                 _______ 40 puncte
           
Pornind de la textul : Dumnezeu se apropie de noi când noi ne apropiem de El” (Filaret, Mitropolitul Moscovei), elaborați o compunere  de 1-2 pagini, în care să îi răspundeți prietenului vostru la întrebarea: ”Virtuțile teologice ale Dreptului Iov pot să fie actuale?”

Notă! Se punctează şi structurarea compoziţiei (introducere, cuprins, încheiere), înlănţuirea logică a ideilor, originalitatea lucrării, utilizarea adecvată a limbajului religios şi citarea din Sfânta Scriptură.








MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII, TINERETULUI ŞI SPORTULUI
____________________________________________________________________
Olimpiada de Religie
FAZA NAŢIONALĂ
3 aprilie 2012, Oradea
CLASA A VIII-A
Varianta 3
BAREM DE CORECTARE ŞI NOTARE

  • Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele prevăzute explicit prin barem.
  • Se vor puncta orice alte formulări şi modalităţi de rezolvare corectă a cerinţelor, în acord cu ideile precizate în barem.

Subiectul I                                                                                                                                                             30 puncte

1.       Pentru identificarea corectă a celor patru simboluri se acordă 4 puncte, pentru răspuns parţial corect sau incomplet se acordă 2 puncte, pentru răspuns incorect sau lipsa acestuia nu se acordă niciun punct;
2.       Pentru explicarea  corectă a simbolurilor 8 puncte, pentru răspuns parţial corect sau incomplet se acordă 4 puncte, pentru răspuns incorect sau lipsa acestuia nu se acordă niciun punct;
3.       Pentru precizarea corectă a învățăturilor morale 8 puncte, pentru răspuns parţial corect sau incomplet se acordă 4 puncte, pentru răspuns incorect sau lipsa acestuia nu se acordă niciun punct.
4.       Pentru explicarea corectă a enunțului  se acordă 10 puncte, pentru răspuns parţial corect sau incomplet se acordă 5 puncte, pentru răspuns incorect sau lipsa acestuia nu se acordă niciun punct;
                                                                                                               

Subiectul II                                                                                                                                                            20 puncte

Pentru fiecare răspuns corect se acordă câte 2 puncte (5 x 2p), pentru fiecare răspuns eronat sau omiterea acestuia nu se acordă niciun punct.
Pentru construirea logică şi coerentă a textului, cu respectarea părţilor unei compuneri se acordă 10 puncte, pentru respectarea parţială a cerinţei se acordă 5 puncte, pentru nerespectarea cerinţei nu se acordă nici un punct;



Subiectul III                                                                                                                                                           40 puncte

a)       Pentru cunoaşterea şi explicarea celor trei virtuţi teologice se acordă 10 puncte, pentru răspuns parţial corect sau incomplet se acordă 5 puncte, pentru răspuns incorect sau lipsa acestuia nu se acordă niciun punct;
b)       Pentru argumentarea nuanţată a manifestării virtuţilor se acordă 15 puncte, pentru răspuns parţial corect sau incomplet se acordă 7 puncte, pentru răspuns incorect sau lipsa acestuia nu se acordă niciun punct;
c)       Pentru utilizarea adecvată a limbajului religios şi citarea din Sfânta Scriptură se acordă 5 puncte, pentru respectarea parţială a cerinţei se acordă 2 puncte, pentru nerespectarea cerinţei nu se acordă niciun punct;
d)       Pentru construirea logică şi coerentă a textului, cu respectarea părţilor unei compuneri se acordă 5 puncte, pentru respectarea parţială a cerinţei se acordă 2 puncte, pentru nerespectarea cerinţei nu se acordă niciun punct;
e)       Pentru caracterul creativ şi originalitatea textului redactat se acordă 5 puncte,  pentru lipsa creativităţii şi a originalităţii textului nu se acordă niciun punct.
                                 
                                                                     
Total test - 90 de puncte. Se acordă 10 puncte din oficiu.
Nota finală se stabileşte prin împărţirea la 10 a punctajului obţinut.

Olimpiada de Religie FAZA NAŢIONALĂ 3 aprilie 2012, Oradea CLASA A VII-A


MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII, TINERETULUI ŞI SPORTULUI
____________________________________________________________________
Olimpiada de Religie
FAZA NAŢIONALĂ
3 aprilie 2012, Oradea
CLASA A VII-A
                              Varianta 3
  Toate subiectele sunt obligatorii
  Timpul efectiv de lucru este de 3 ore
  10 puncte se acordă din oficiu


SUBIECTUL I                                                                                                                     30 puncte

Citiţi cu atenţie textul următor, apoi rezolvaţi cerinţele:
„ Zis-a lui stăpânul: Bine, slugă bună şi credincioasă, peste puţine ai fost credincioasă, peste multe te voi pune; intră întru bucuria DomnuluiTău.”( Matei 25,23 )
1.       Identificaţi pilda la care se referă textul;
2.       Explicaţi simbolurile pildei;
3.       Comentaţi citatul: „Bine, slugă bună şi credincioasă, peste puţine ai fost credincioasă, peste multe te voi pune”;
4.       Formulaţi trei învăţături morale ce se desprind din pildă.

SUBIECTUL II                                                                                                                  20 puncte

Alcătuiţi o compunere cu titlul „Sfânta Liturghie în viaţa mea”, scriind un text de 10-12 rânduri, în care să folosiţi:

-          termenul care defineşte Rugăciunea de invocare a Duhului Sfânt;
-          obiectul de cult fără de care nu se poate săvârşi Sfânta Liturghie;
-          numele autorilor Sfintelor Liturghii;
-          cuvintele rostite de Mântuitorul Hristos la Cina cea de Taină;
-          denumirea părţii pregătitoare a Sfintei Liturghii.


SUBIECTUL III                                                                                                                   40 puncte

Pornind de la textul „Bucuraţi-vă şi vă veseliţi, că plata voastră multă este în ceruri.” (Matei 5, 12), elaborați o compunere de 1-2 pagini, în care să-i răspundeţi prietenului vostru la întrebarea: „Care este portretul moral al unui om fericit, aşa cum îl prezintă Mântuitorul Hristos în Predica de pe munte?”
                       
                                                                                                                      
Notă! Se punctează şi structurarea compoziţiei (introducere, cuprins, încheiere), înlănţuirea logică a ideilor, originalitatea lucrării, utilizarea adecvată a limbajului religios şi citarea din Sfânta Scriptură.




MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII, TINERETULUI ŞI SPORTULUI
____________________________________________________________________
Olimpiada de Religie
FAZA NAŢIONALĂ
3 aprilie 2012, Oradea
CLASA A VII-A
                              Varianta 3

                                                                                                                                  
BAREM DE CORECTARE ŞI NOTARE

·         Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele prevăzute explicit prin barem.
·        Se vor puncta orice alte formulări şi modalităţi de rezolvare corectă a cerinţelor, în acord cu ideile precizate în barem.


Subiectul I                                                                                 ____________________                                  __30 puncte
1.       Pentru denumirea corectă a pildei se acordă 2 puncte, pentru răspuns parţial corect sau incomplet se acordă 1 punct, pentru răspuns incorect sau lipsa acestuia nu se acordă niciun punct;
2.       Pentru precizarea corectă a simbolurilor pildei se acordă 16 puncte (8x2p), pentru răspuns parţial corect sau incomplet se acordă 8 puncte (8x1p), pentru răspuns incorect sau lipsa acestuia nu se acordă niciun punct;
3.       Pentru explicarea corectă a cuvintelor se acordă 3 puncte, pentru răspuns parţial corect sau incomplet se acordă 1 punct, pentru răspuns incorect sau lipsa acestuia nu se acordă niciun punct;
4.       Pentru formularea corectă a celor trei învăţături morale se acordă 9 puncte (3x3p), pentru răspuns parţial corect sau incomplet se acordă 6 puncte(3x2p), pentru răspuns incorect sau lipsa acestuia nu se acordă niciun punct.


Subiectul II                                                                                                                   __ _______________        20 puncte
Pentru fiecare răspuns corect (epicleză; Sfântul Antimis; Sfântul Vasile cel Mare, Sfântul Grigorie Dialogul, Sfântul Ioan Gură de Aur; „Luaţi, mâncaţi, acesta este Trupul Meu, Care se frânge pentru voi spre iertarea păcatelor”, „Beţi dintru acesta toţi, acesta este Sângele Meu, al Legii celei noi, Care pentru voi şi pentru mulţi se varsă, spre iertarea păcatelor”, Proscomidie. ) se acorda câte 4 puncte (5x4), pentru fiecare răspuns eronat sau omiterea acestuia nu se acordă niciun punct.


Subiectul III                                                                                                        ______   _________________  40 puncte
1.          Pentru precizarea importanţei fericirilor în viata creştinului se acordă 10 puncte, pentru răspuns parțial corect sau incomplet se acordă 5 puncte, pentru răspuns incorect sau lipsa acestuia nu se acordă niciun punct;
2.          Pentru prezentarea nuanţată a virtuţilor desprinse din fericiri se acordă 15 puncte, pentru răspuns parţial  corect sau incomplet se acordă 7 puncte, pentru răspuns incorect sau lipsa acestuia nu se acordă niciun punct;
3.          Pentru utilizarea adecvată a limbajului religios şi citarea din Sfânta Scriptură se acordă 5 puncte, pentru respectarea parţială a cerinţei se acordă 2 puncte, pentru nerespectarea cerinţei nu se acordă niciun punct;
4.          Pentru construirea logică şi coerentă a textului, cu respectarea părţilor unei compuneri se acordă 5 puncte, pentru respectarea parţială a cerinţei se acordă 2 puncte, pentru nerespectarea cerinţei nu se acordă niciun punct;
5.          Pentru caracterul creativ şi originalitatea textului redactat se acordă 5 puncte,  pentru lipsa creativităţii şi a originalităţii textului nu se acordă niciun punct.
                                                                                                                            
Total test - 90 de puncte. Se acordă 10 puncte din oficiu.
Nota finală se stabileşte prin împărţirea la 10 a punctajului obţinut.

miercuri, 21 martie 2012

Faptele rele - încălcări ale voii lui Dumnezeu


Faptele rele - încălcări ale voii lui Dumnezeu
"Fereşte-te de rău şi fă binele" (Psalm 33, 13)
Toate îmi sunt îngăduite, dar nu toate îmi sunt de folos. Toate îmi sunt îngăduite, dar nu mă voi lăsa biruit de ceva.” (I Corinteni 6,12)

Def:Păcatul (fărădelegea) -  călcarea cu deplină știință și cu voie liberă, prin gând, cuvânt sau faptă, a voii lui Dumnezeu.
Originea păcatului stă în voința liberă a diavolului și a protopărinților (Adam și Eva) – care au călcat porunca Domnului – neascultarea. Primul păcat a fost făcut de îngerii conduşi de Lucifer, care astfel s-au transformat în diavoli: mândria. Primii oameni, ascultând de diavol, au călcat singura poruncă a lui Dumnezeu, săvârșind păcatul strămoşesc, cu care ne naştem toţi, şi care se şterge prin Botez. Numai Hristos S-a născut ca Om fără acest păcat şi S-a jertfit pe Cruce pentru a ne scoate din robia păcatului, a diavolului şi a morţii. Dar oamenii au păcătuit şi înainte, şi după venirea lui Hristos. De aceea Dumnezeu a lăsat Taina Spovedaniei, pentru ştergerea păcatelor creştinilor care regretă ce au făcut, care vor să se lase de păcat şi să se apropie de Dumnezeu.
Patima=deprinderea și persistarea în păcat.

Treptele făptuirii păcatului:
1.       Ispita-îndemnul spre păcat.
2.       Pofta-gândul omului complăcându-se în ispita diavolului.
3.       Consimțirea-omul acceptă săvârșirea păcatului.
4.       Înfăptuirea-omul săvârșește păcatul.
Ispita = îndemnul de a păcătui. Prilejuită de pofta trupului, a ochilor si a inimii. Ispita vine de la lume şi de la diavol, poate fi biruită prin ajutorul dat de Dumnezeu prin har. Ispitele pot fi biruite prin: rugăciune, virtutea curajului și învingerea poftelor.

Păcatul este de două feluri:
a)       Strămoșesc-făcut de Adam și Eva în Rai, moștenindu-se de urmașii acestora.
b)       Personal-săvârșit de fiecare om în parte.
Păcatul personal poate fi uşor sau greu. Păcate uşoare sunt cele ce sunt uşor de iertat. Păcatele grele care se fac din multă răutate, când nu sunt împlinite cu bună ştiinţă poruncile divine. Acestea se mai numesc şi păcate de moarte pentru ca răpesc harul divin. Ele se împart în:

A. Păcate capitale (izvorăsc din firea umană slăbită de păcatul strămoșesc):
1. Mândria - preţuirea prea mare de sine şi dispreţuirea celorlaltor oameni. Urmarea: aroganța, lauda de sine, clevetirea.
2. Iubirea de argint - pofta neînfrânată după bunurile pământeşti. Urmarea: pofta trupească, furtul, corupția, minciuna, nedreptatea.
3. Desfrânarea - lăsarea în voia poftelor trupului. Urmarea: cugete necurate, distrugerea familiei, nepăsarea de aproapele.
4. Invidia - părerea de rău pentru binele altuia şi bucurie pentru suferinţa lui. Urmarea:ură, bârfă, viclenie.
5. Lăcomia - pofta nestăpânită de a mânca şi a bea peste măsură.  Urmarea:egoism, defăimarea și exploatarea aproapelui.
6. Mânia - supărarea cu uşurinţă pentru orice lucru şi pornirea de a ne răzbuna asupra celor care ne-au greşit. Urmarea: nedreptate, violență, ucidere, dezbinare.
7. Lenea - nepăsarea faţă de împlinirea datoriilor şi dezgustul faţă de munca manuală sau de cea intelectuală. Urmarea: furtul, mania, invidia.

B. Păcatele  împotriva Duhului Sfânt (încalcă conștient legea divină-împotriva lucrărilor Duhului Sfânt:credința, nadejdea, dragostea):
1.       Împotriva credinței: necredinţa, indiferentismul religios, erezia, apostazia, superstiția, magia;
2.       Împotriva nădejdii: deznădejdea, încrederea peste măsură în iertarea lui Dumnezeu;
3.       Împotriva dragostei: ura, nepocăința până la moarte, neacceptarea lucrărilor Bisericii în viața noastră.

C. Păcatele Strigătoare la cer (reclamă pedeapsa chiar aici pe pământ):
1.       Uciderea/crima
2.       Sodomia (homosexualitatea)
3.       Gomoria (perversiuni sexuale)
4.       asuprirea văduvelor şi a orfanilor
5.       oprirea plăţii lucrătorilor
6.       lipsa de cinstire şi de mulţumire faţă de părinţi
Viciul=voia statornică de a călca poruncile lui Dumnezeu.                                  Obiceiul păcătos=rodul repetării aceluiași păcat.
Putem păcătui şi atunci când suntem părtaşi la alte păcate.

Lupta împotriva păcatului:
I)        rugăciunea Rugați-vă să nu intrați în ispită.” (Luca 22,40)
II)     postul ”Acest neam de diavol nu iese decât cu post și cu rugăciune.” (Matei 21,27)
III)   virtutea (fapta bună)Stați împotriva diavolului și va fugi de voi.(Iacob 4,7)
IV)   pocăință urmată de mărturisirea păcatelor.
Domnul Hristos a lăsat Taina Pocăinţei pentru a ne putea curăţii de păcat. Etapele Tainei Pocăinţei sunt:
a)    Hotărârea de a nu mai păcătui;
b)     Mărturisirea păcatelor;
c)     Canonul;
d)     Dezlegarea

Temeiuri scripturistice:
  "Fereşte-te de rău şi fă binele" (Psalm 33, 13)
   Toate îmi sunt îngăduite, dar nu toate îmi sunt de folos. Toate îmi sunt îngăduite, dar nu mă voi lăsa biruit de ceva.” (I Co. 6,12)
   „Tovărăşiile rele strică obiceiurile bune" (I Corinteni 15, 33);

Temeiuri patristice:
 Oamenii răi vatămă mai rău decât şerpii veninoşi, căci aceia otrăvesc pe faţă, iar cei dintâi otrăvesc în fiecare zi, în chip tainic şi pe nesimţite". (Sfântul Ioan Gură de Aur)
”Minunat lucru: noi săvârșim rugăciunea în așa fel încât ni-L înfățișăm pe Dumnezeu ca și cum ar fi de față și Care aude cuvintele noastre; iar când păcătuim, facem în așa fel ca și cum El nu ne-ar vedea.” (Pateric)

Păcatul îl desparte pe om de Dumnezeu. „Nelegiuirile voastre au pus despărţire între voi şi Dumnezeul vostru" (Isaia 59, 2). Cu cât păcătuieşte omul mai mult, cu atât se îndepărtează de Dumnezeu mai mult, şi cu cât se îndepărtează mai mult, cu atât se întunecă mai mult, căci Dumnezeu este lumină - întunecarea şi îmbolnăvirea sufletului. Stând omul mai mult timp în păcat, sufletul poate chiar muri, încât omul respectiv să fie cu trup viu şi cu suflet mort. Iar dacă moartea trupului îl prinde şi în această moarte sufletească, atunci acela e pierdut şi nu îl aşteaptă decât o veşnicie de păreri de rău şi chinuri.
 Omul a fost făcut de Dumnezeu foarte bun; aşa era şi diavolul înainte de cădere. Dar păcătuind, omul şi-a stricat singur firea cea bună, cunoscând şi binele, şi răul. Noi ne naştem cu o stricăciune în firea noastră, care ne este curățată prin Botez, dar pe care o stârnim iarăşi prin păcatele făcute după Botez. Păcatul îl facem pentru că ne vine îndemnul la păcat sau ispita. Această ispită poate fi dinăuntrul nostru (prin pofta trupului - de exemplu, îmbuibarea; a ochilor - de exemplu, iubirea de arginţi; sau a inimii - de exemplu, mândria) sau din afara noastră: de la diavol (prin gânduri mincinoase) sau de la lume (prin cuvinte sau prin fapte rele). Orice ispită poate fi biruită prin rugăciune, prin lupta plină de curaj împotriva poftelor şi prin atenţie continuă asupra gândurilor noastre.
 Urmările păcatelor sunt grave. Păcatul l-a scos pe Adam din Rai; pentru păcatele noastre Hristos a fost răstignit. Păcatul ne otrăveşte sufletul şi ne poate îmbolnăvi chiar şi trupul; păcatul distruge buna înţelegere dintre oameni. Sunt mai multe pedepse pentru păcat. Unele sunt în lumea aceasta, ca mustrarea conştiinţei şi suferinţele de tot felul, iar altele sunt după moartea trupului, dacă nu ne-am întors de la viaţa de păcat, şi anume: muncile veşnice/iadul.