Legislație. Planificări. Utile

Legislație 




DOCUMENTE


Sectorul teologic-educaţional


Concursul anual catehetic

Activități

Religia în școală

  1. Scrisoarea Patriarhului României adresată Ministrului Educației privind ora de Religie
  2. ASPECTE LEGISLATIVE CU PRIVIRE LA DISCIPLINA ȘCOLARĂ RELIGIE
  3. Apostolat educațional / Ora de religie – cunoaştere şi devenire spirituală

Programe școlare la disciplina religie

  1. Programe școlare la disciplina religie
  2. Programa pentru Concursul de ocupare a posturilor didactice / catedrelor vacante din învăţământul preuniversitar la disciplina Religie Ortodoxă
  3. Programa pentru Examenul Național de Definitivare în Învăţământ - Religie Ortodoxă

Manuale școlare pentru disciplina Religie

  1. Manuale școlare pentru disciplina Religie – cultul ortodox, avizate de Patriarhia Română și aprobate de Ministerul Educației și Cercetării în perioada 2015-2020
  2. Metodologie-cadru de acordare a avizului cultului pentru auxiliarele didactice la disciplina Religie - cultul ortodox
  3. Materiale didactice pentru clasa pregatitoare si clasa I
  4. Ghid pentru profesorii care predau disciplina Religie la clasa a II-a
  5. Ghid pentru profesorii care predau disciplina Religie la clasa a III-a
  6. Ghid pentru profesorii care predau disciplina Religie la clasa a IV-a






Planificări

MANUALE DIGITALE  http://manuale.edu.ro/



Planificare calendaristică Religie, clasele pregătitoare – IV, 2019-2020

Planificare calendaristică Religie, clasa a V-a, 2019-2020

Planificare calendaristică Religie, clasa a VI-a, 2019-2020

Planificare calendaristică Religie, clasa a VII-a, 2019-2020

Planificare calendaristică Religie, clasa a VIII-a 2019-2020

Planificare pe unități de învățare Religie, clasa pregătitoare, 2017-2018

Planificare pe unități de învățare Religie, clasa I, 2017-2018

Planificare pe unități de învățare Religie, clasa a II-a, 2017-2018

Planificare pe unități de învățare Religie, clasa a III-a, 2017-2018

Planificare pe unități de învățare Religie, clasa a IV-a, 2017-2018

Planificare pe unități de învățare Religie, clasa a V-a , 2017- 2018

Planificare pe unități de învățare Religie, clasa a VI-a, 2017-2018

Planificare pe unități de învățare Religie, clasa a VII-a, 2017-2018

Planificare pe unități de învățare Religie, clasa a VIII-a, 2017-2018

Planificare calendaristică orientativă, clasa pregătitoare, 2020-2021

Planificare calendaristică orientativă, clasele I-IV, 2020- 2021

Planificare calendaristică orientativă, clasele V-VIII, 2020-2021

Planificare calendaristică orientativă, clasele IX-XII, 2020-2021


ASIGURAREA CALITĂŢII educatiei 

Sursa: http://www.isj.cl.edu.ro/Asigurarea%20calitatii.html

LEGISLAŢIE ARACIP 
OUG-75-2005 
LEGEA 87-2006
Hotararea 22 din 2007 
GHIDUL CEAC I
GHIDUL CEAC II
Adresa ISJ inaintare RAEI _2011_2012
Calendarul evaluarilor externe ARACIP 2012-2013
COMPONENŢA RAPORTULUI DE EVALUARE INTERNĂ ÎN VEDEREA EVALUĂRII PERIODICE
Comunicat ARACIP 4 sept 2012
Manual de evaluare interna - draft pentru pilotare
RAEI revizuit final
ghid pentru lectura standardelor de referinta

LEGISLAŢIE SSM
HG 1091 din 2006
HG 1218 din 2006 cerinte minime de securitate si sanatate
HG 1425 din 2006 norme metodologice de aplicare a legii 319 din 2006
Legea 319 din 2006 protectia si securitatea in munca

LEGISLAŢIE PROTECŢIE CIVILĂ 
Legea 481 din 2004- protectia civila

LEGISLAŢIE ISU
Hotararea 548 din 2008 - anexa privind strategia nationala de comunicare in situaţii de urgenţa
Legea 307 din2006 apararea impotriva incendiilor
OMECT_3946_01_06_2001_norme
Ordin 210 din 2007 metodologie evaluare risc incendiu
Ordin 784 din 2005 modificare Dispozitii instruire MDI

Canoanele Bisericii Ortodoxe Romane - http://comptepv.typepad.fr/canonice/2009/07/canoanele-bisericii-ortodoxe-1.html


__________________________________________________________________________

 

Utile 


Portofoliu 2016-2017
Sursahttp://www.editurasfmina.ro/noutati.html 


                                 Calendarul anului scolar 2016-2017

Clasa pregatitoare (Alegeți Planificarea calendaristică orientativă potrivită, în funcție de perioada stabilită pentru desfășurarea Programului național Școala altfel în cadrul unității de învățământ în care activați.)
Clasa I (Alegeți Planificarea calendaristică orientativă potrivită, în funcție de perioada stabilită pentru desfășurarea Programului național Școala altfel în cadrul unității de învățământ în care activați.)
Clasa a II-a (Alegeți Planificarea calendaristică orientativă potrivită, în funcție de perioada stabilită pentru desfășurarea Programului național Școala altfel în cadrul unității de învățământ în care activați.)
Clasa a III-a (Alegeți Planificarea calendaristică orientativă potrivită, în funcție de perioada stabilită pentru desfășurarea Programului național Școala altfel în cadrul unității de învățământ în care activați.)
Clasa a IV-a (Alegeți Planificarea calendaristică orientativă potrivită, în funcție de perioada stabilită pentru desfășurarea Programului național Școala altfel în cadrul unității de învățământ în care activați.)
Clasa a V-a (Alegeți Planificarea calendaristică orientativă potrivită, în funcție de perioada stabilită pentru desfășurarea Programului național Școala altfel în cadrul unității de învățământ în care activați.)
Clasa a VI-a (Alegeți Planificarea calendaristică orientativă potrivită, în funcție de perioada stabilită pentru desfășurarea Programului național Școala altfel în cadrul unității de învățământ în care activați.)
Clasa a VII-a (Alegeți Planificarea calendaristică orientativă potrivită, în funcție de perioada stabilită pentru desfășurarea Programului național Școala altfel în cadrul unității de învățământ în care activați.)
Clasa a VIII-a (Alegeți Planificarea calendaristică orientativă potrivită, în funcție de perioada stabilită pentru desfășurarea Programului național Școala altfel în cadrul unității de învățământ în care activați.)






 Dictionare:

  1.  http://dexonline.ro/ dictionar explicativ online
  2. Dictionar mitologic
  3. Dictionarul Teologilor Romani
  4. Dictionar Religios
  5. http://perfect-ask.com/cum-sa-inveti-sa-simti-timpii-in-limba-engleza/  timpurile limbii engleze (tabel);



 Minuni:
  1. http://www.youtube.com/watch?v=owMoijlofO0 - Prima data cantata rugaciunea "Cuvine-se cu adevarat" de Sf. Arh. Gavriil unui calugar din Sf. Munte Athos
  2. http://www.youtube.com/watch?v=2f32KOVKQGw - Minunea pogorârii norului pe Muntele Tabor, an de an la sărbătoarea Schimbarea la Faţă a Domnului
  3. http://www.youtube.com/watch?v=UYPQLsdyjqc - Minunea întoarcerii Râului Iordan de Bobotează.
  4. http://www.youtube.com/watch?v=1oe6-ZHTnPA -Iordanul curge in sens invers dupa sfintire 
  5. http://www.youtube.com/watch?v=YA9reB48vVI - Şerpii vin an de an la Icoana Maicii Domnului iar crinii uscaţi înfloresc la Icoana Sa. 
  6.  

Cantari:
  1. http://www.youtube.com/watch?v=HRr5cxSda_g - cantari inchinate Maicii Domnului
  2. http://www.crestinortodox.ro/audio/cauta/utrenia%20glas  Cantarile Utreniei - opt glasuri 
  3. https://www.youtube.com/watch?v=tB_-2gjWhxQ - Schimbarea la Fata a Domnului - cantari psaltice 
  4. https://www.youtube.com/watch?v=7r-n9RQDqPo - Mihail Buca Adormirea Maicii Domnului Trinitas TV
  5. https://www.youtube.com/watch?v=hXwgTNDBPu8 - Troparul Adormirii Maicii Domnului si stihiri, gl. I, de Dimitrie Suceveanu  
  6. https://www.youtube.com/watch?v=gJTO90uhbDA&list=PL5DB9C8791D7AC6F0 - tropare la diferite sarbatori  
  7. https://www.youtube.com/watch?v=wD3coVPQmCs - Patericul Egiptean audio
  8.  

Carti:
  1. http://cateheticasireligie.blogspot.ro/2013/08/pentru-ajutorul-profesorilor-de-religie.html  manuale Ed.Sf.Mina cls. I-VIII scanate
  2. http://sfantulefremcelnou.files.wordpress.com/2012/09/1000-de-intrebari-si-raspunsuri-despre-viata-duhovniceasca.pdf  1000 intrebari si raspunsuri despre viata duhovniceasca 
  3.  http://manastireasihastriararaului.blogspot.ro/p/buchet-de-carti-ale-parintelui-arsenie.html Buchet de Carti ale Parintelui Arsenie Boca
  4.  http://www.cartiaz.ro/index.php?option=cat&id=19&pag=1  carti religie online 
  5. http://www.patriarhia.ro/_upload/documente/13122779594451619547.pdf   APOSTOLAT EDUCATIONAL. Ora de religie - cunoastere si devenire spirituala, ed. Basilica, 2010.
  6.  
Pagini utile:
  1. http://www.crestinortodox.ro/carti-ortodoxe-audio/parintele-ioanichie-balan-calauza-ortodoxa-viata-familie/educatia-religioasa-tinerilor-136616.html     

    Educatia religioasa a tinerilor

  2. http://religiedolj.blogspot.ro/p/simpozioane-si-sesiuni-de-comunicari.html    blog religie
  3. http://www.crestinortodox.ro/stiri/crestinortodox/2016-anul-educatiei-religioase-anul-comemorativ-sfantului-antim-ivireanul-al-tipografilor-bisericesti-147021.html
  4. http://www.crestinortodox.ro/stiri/crestinortodox/misiunea-bisericii-educatia-religios-morala-copiilor-a-tinerilor-141981.html

  5. https://www.revolvermaps.com/?target=enlarge&i=0if3nokd3ug  pagina ce puncteaza pe harta lumii vizualizarile

  6. https://smallpdf.com/pdf-to-word   converteste PDF in WORD

  7. http://paginadefolos.blogspot.ro/2016/06/un-blog-utlil-profesorilor-de-religie.html  un blog folositor profesorilor de religie
  8. http://www.edj.ro/wp-content/uploads/2009/09/12499089926246502041.pdf  COMPLET GHIDUL PRACTIC PENTRU EXAMENUL DE CAPACITATE PREOTEASCA 
  9. ftp://ftp.logos.md/Biblioteca/_Colectie_RO/Liturgica/Florin%20Botezan%20-%20Explicarea%20Sfintei%20Liturghii.pdf           Explicarea Sfintei Liturghii Pr. Florin Botezan
  10. Dumnezeiasca Liturghie a Sf. Ioan Gură de Aur Arhiepiscopul Constantinopolului      DUMNEZEIASCA LITURGHIE  A SFÂNTULUI IOAN GURĂ DE AUR Arhiepiscopul Constantinopolului - randuiala 
  1. http://www.cuvantul-ortodox.ro/category/duminici-si-sarbatori-noime-vii-pentru-viata-noastra/duminica-pilda-semanatorului/   predica PILDA SEMANATORULUI

  2. Materiale didactice pentru clasa pregatitoare si clasa I

  3. Materiale didactice pentru clasa pregatitoare si clasa I PATRIARHIA ROMANA 




  1. http://www.religieortodoxa.ro/forum/index.php?PHPSESSID=fb857c88d38e05dc45938d547a44e328&topic=52.0  metode activ-participative la religie 1
  2. http://www.religieortodoxa.ro/forum/index.php?topic=52.15   metode activ-participative la religie2
  3. http://www.didactic.ro/pagina-mea/claudiabun/materiale  - calendar 2013-2014 bun pentru planificari
  4. https://sites.google.com/site/ihapca2002/   profesor romana/materiale si de religie 
  5. http://educatia.wordpress.com/       BLOG pro educatie complet 
  6. http://www.ismb.edu.ro/     Inspectoratul Scolar Judetean Bucuresti 
  7. http://isjph.wordpress.com/   Profesori Prahova 
  8. http://www.patriarhia.ro/ro/documente/documente_principale.html  site-ul Patriarhiei Romane
  9. http://calatoriacrestinului.blogspot.ro/ BLOG FILME CRESTINE
  10. http://www.hotnews.ro/stiri-esential-14232252-ministerul-educatiei-pus-dezbatere-nou-plan-cadru-pentru-invatamantul-primar-vezi-cate-ore-romana-matematica-sport-religie-vor-avea-copiii-clasele-pregatitoare-clasa.htm  programe religie pregatitoare ... 
  11. http://www.protopopiatul-roman.blogspot.ro/#  
  12. http://gavriilstiharul.blogspot.ro/   
  13. http://www.lumea-icoanelor-si-rugaciunilor.com/
  14. http://www.minuni.ro/   Rugaciuni si multe altele
  15. http://credinta-ortodoxa.forumz.ro/ 
  16. http://icoane-miracol.blogspot.ro/  Icoane miraculoase cu Maica Domnului
  17. http://filmedocumentare.com/religie-spiritualitate/  Filme documentare religioase 
  18. http://www.olimpiade.ro/informatii.php?materie=31&editie=8 olimpiade.ro - religie
  19. http://www.crestinortodox.ro/sarbatori/duminica-fiului-risipitor/suferinta-iubirii-pilda-tatalui-risipitor-140328.html  pilda fiului risipitor
  20.  
 Pagini de gandire/t / privit:
  1. Cum functioneaza creierul http://www.newscientist.com/movie/brain-interactive 
  2. http://ro.wikipedia.org/wiki/Calendarul_sfin%C8%9Bilor    Calendarul sfinților 
  3. http://showmystreet.com/ vezi online orice strada 
  4. https://www.youtube.com/watch?v=6MG9jfpSsFc -Sfanta Maria Egipteanca - Film titrat in limba Romana 
  5. https://www.youtube.com/watch?v=duj_84hnc58 - Dacii - Adevaruri tulburatoare - Documentar 2012 HD 
  6. https://www.youtube.com/watch?v=3yBrbMrAppw -Dacii - Noi dezvaluiri - 2012 HD 
  7. https://www.youtube.com/watch?v=sxPleiNyFZI - Cele mai frumoase locuri din Romania


Site-uri:
  1. http://www.bibliaortodoxa.ro/ 
  2. http://www.eyeonisrael.com/Israel-touring-map.html  Harta Israelului
  3. http://www.dex-online.ro/
  4. http://www.crestinortodox.ro/credinta-pentru-copii/ pagina  COMPLETA pentru copii
  5. http://www.crestinortodox.ro/credinta-pentru-copii/jocuri/biserica-invierii-tur-virtual-97157.html TUR virtual Biserica Invierii

Cele mai bune siteuri educaţionale:
  • http://curious.com/
  • http://ro.forvo.com/
  • http://ed.ted.com/

http://www.sf-esc.ro/news.php
http://www.religieortodoxa.ro/forum/
http://www.crestinortodox.ro/carti-ortodoxe/invatatura-credinta-ortodoxa/catehism-ortodox-80541.html
http://profesorireligie.blogspot.com/2011/03/olimpiada-de-religie-rezultate-faza.html
http://profreligie.weebly.com/
http://profreligiemh.ucoz.com/ 
http://profesoridereligie.110mb.com/index.htm

Programa scolara religie ortodoxa clasele I – XII , structura anului şcolar 2010 – 2011 , PLANIFICARI RELIGIE ORTODOXA  CLASELE  I-XII AN SCOLAR 2010-2011 , Portofoliul profesorului de religie

Programa scolara religie ortodoxa revizuita clasele I -IV 

http://www.episcopiammsm.ro/programa/religieortodoxaiiv.pdf 

Programa scolara religie ortodoxa revizuita clasele V-VIII 

http://www.episcopiammsm.ro/programa/ReligieortodoxaV-VIII.pdf 

Programa scolara religie ortodoxa revizuita clasele IX-XII 

http://www.episcopiammsm.ro/programa/ReligieortodoxaIX-XII.pdf 

 
ORDIN nr. 4034/2.06.2010 cu privire la structura anului şcolar 2010 – 2011 

http://www.edu.ro/index.php/legaldocs/13931 

 
PLANIFICARI RELIGIE ORTODOXA  CLASELE  I-XII AN SCOLAR 2010-2011 

http://www.didactic.ro/lectii-filosofie-religie-10-planificari-religie-clasele-i-xii-cultul-ortodox-p175773-t2 

http://www.profesordereligie.ro/2010/feb/10/pla/ 

http://www.religieortodoxa.ro/forum/index.php?action=profile;u=1;sa=showPosts 

http://www.religieortodoxa.ro/forum/index.php?topic=216.msg1362#msg1362 


Portofoliul profesorului de religie -  coţinutul dosarului - (orientativ) 

http://favugabriela.weebly.com/uploads/2/1/1/5/211504/portofoliul_profesorului_de_religie.doc 
.
http://profreligie.weebly.com/metodica.html 

http://www.religieortodoxa.ro/forum/index.php?topic=267.0 

http://www.editurasfmina.ro/librarie/index.php?productID=743

Cele mai accesate site-uri crestine:
  1.  http://www.trafic.ro/vizitatori/top-siteuri-spiritualitate/saptamana-pg1   STATISTICI site-uri crestine
  2. www.crestinortodox.ro CrestinOrtodox.ro - portal crestin-ortodox
  3. www.resursecrestine.ro Resurse crestine: predici audio video mp3 download, muzica audio mp3, cantari, poezii, eseuri, etc.
  4.  www.noutati-ortodoxe.ro Stiri si informatii din viata bisericii ortodoxe, noutati, evenimente religioase, conferinte, etc
  5. razbointrucuvant.ro Razboi intru Cuvant - Un site ortodox dedicat celor care doresc sa poarte lupta duhovniceasca
  6. www.calendar-ortodox.ro  CALENDARUL Crestin-Ortodox
  7. www.sfaturiortodoxe.ro SFATURI ORTODOXE
  8. www.semneletimpului.ro  Semnele Timpului - Revista de analiza si opinie crestina.
  9. http://www.divin.ro/ Editura Adevar Divin - Calea catre lumina si iubire - Librarie online. 
  10.  www.crez.ro Portal ortodox online - Franturi de spiritualitate crestin ortodoxa.
  11.  www.ortodoxiatinerilor.ro Un site ortodox care abordeaza probleme spinoase ale tinerilor de azi. 
  12. www.cartiortodoxe.ro Carti Ortodoxe - librarie online de carte ortodoxa.

     


     
Intelepciune:
  1. http://www.intelepciune.ro/proverbe.php  proverbe si zicatori celebre romanesti   

Bloguri:

  1. http://fantana.wordpress.com/    blog crestin-ortodox  

    http://www.crestinortodox.ro/


CUVANTUL-ORTODOX.RO - CATEGORIIategorii

  1. "Concentrate" duhovnicesti
  2. "Cugetarile unei inimi smerite"
  3. 22 decembrie 1989
  4. Acoperamantul Maicii Domnului
  5. Adormirea Maicii Domnului
  6. Ahimandritul Lazar Absidze
  7. Al treilea razboi mondial
  8. Alexandr Soljenitin
  9. Anul Nou
  10. Anunturi
  11. Arhiepiscopul Ieronim (Biserica Greciei)
  12. Arhim. Nichifor Horia
  13. Arhimandrit Arsenie Kotsopoulos
  14. Arhimandrit Gheorghe Kapsanis de la Man. Grigoriu
  15. Arhimandrit Serafim Alexiev
  16. Arhimandrit Spiridonos Logothetis
  17. Arhimandritul Chiril Pavlov
  18. Arhimandritul Emilianos Simonopetritul
  19. Arhimandritul Ioil Konstantaros
  20. Arhimandritul Rafail Karelin
  21. Arhimandritul Simeon Kraiopoulos
  22. Arhimandritul Tihon Șevkunov
  23. Arhimandritul Vasilios Bakoianis
  24. Aspazia Otel Petrescu
  25. Asterie al Amasiei
  26. Avort
  27. Avva Dorotei
  28. Biserica la ceas de cumpana
  29. Biserica rastignita
  30. Bogatul caruia i-a rodit tarina
  31. Bogatul nemilostiv si saracul Lazar
  32. Botezul Domnului si ajunul sarbatorii
  33. Bunavestire
  34. Calugaria / viata monahala
  35. Carti
  36. Catolicism si uniatie
  37. Ce este pacatul?
  38. Chemarea Apostolilor
  39. Cipuri, acte electronice, carduri
  40. Citiri liturgice din Scripturi
  41. Clark Carlton
  42. Constantin Oprisan
  43. contraceptie
  44. Convorbirea lui Iisus cu Nicodim
  45. Credinta in familie
  46. Crestinul in lume
  47. Cum munceste crestinul?
  48. Cum ne iubeste Dumnezeul nostru
  49. Cum sa tinem post?
  50. Cuprins tematic
  51. Curvia
  52. Cuvantul ierarhilor
  53. Cuvioasa schimonahia Macaria
  54. Cuviosul Paisie Aghioritul
  55. Cuviosul Teodor cel Sfintit
  56. Daniel Turcea
  57. Demostene Andronescu
  58. Despre inselare
  59. Din "Viata si lucrarile parintelui Serafim Rose"
  60. DINU C GIURESCU
  61. Dmitri Avdeev
  62. Documentare
  63. Dogme/ erezii
  64. Dostoievski
  65. Dr. Ioan Gandu
  66. Dregatorul bogat si Pazirea poruncilor
  67. Duminica datornicului nemilostiv
  68. Duminica despre grijile vietii
  69. Duminica dinaintea Botezului Domnului
  70. Duminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci
  71. Duminica dinaintea Nasterii Domnului
  72. Duminica dupa Botezul Domnului
  73. Duminica dupa Inaltarea Sfintei Cruci
  74. Duminica Infricosatoarei Judecati
  75. Duminica izgonirii lui Adam din Rai (a Iertarii, Lasatului sec de branza)
  76. Duminica Mironositelor
  77. Duminica orbului din nastere
  78. Duminica Ortodoxiei
  79. Duminica Samarinencei
  80. Duminica Sfantului Grigorie Palama
  81. Duminica Sfantului Ioan Scararul
  82. Duminica Sfintei Cruci
  83. Duminica Sfintei Maria Egipteanca
  84. Duminica Sfintilor Parinti de la Primul Sinod Ecumenic (Niceea)
  85. Duminica Sfintilor Parinti dupa trup ai Domnului ( Genealogia Mantuitorului)
  86. Duminica Sfintilor Romani
  87. Duminica Tomii (Duminica Tomei)
  88. Duminica Tuturor Sfintilor
  89. Duminica Vamesului si Fariseului
  90. Duminica vindecarii a doi orbi si un mut in Capernaum
  91. Duminici si Sarbatori – Noime vii pentru viata noastra
  92. Dumitru Bordeianu
  93. Dumitru Uta
  94. Ecumenism
  95. Educatia crestina/ Copiii in Biserica
  96. Egoismul, voia proprie
  97. EMAUS
  98. Episcopul Artemie de Kosovo
  99. Episcopul Longhin Jar
  100. Femeia Cananeeanca
  101. FERICIRILE
  102. Fericita Maica Nila
  103. Fericitul Augustin
  104. Fericitul Filotei Zervakos
  105. Fericitul Parinte Dimitrie Gagastathis
  106. Fericitul Parinte Nicolae Gurianov (al Zalitului)
  107. Fericitul Preot Martir Daniil Sasoev
  108. Filme ortodoxe
  109. Filocalie
  110. Fiul Risipitor
  111. Fratii mai mici ai lui Hristos
  112. Fuga in Egipt (Duminica dupa Nasterea Domnului)
  113. Gheorghe Jimboiu
  114. Gheorghe Nitescu
  115. Gheron Iosif Isihastul
  116. Gheronda Iosif Vatopedinul
  117. Gradina Ghetsimani
  118. Gripa porcina / Vaccinuri
  119. Homosexuali
  120. Hrana duhului / PREDICI SI CUVINTE DE FOLOS
  121. Ieromonah Calinic Berger
  122. Ieromonah Grigorie Sandu
  123. Ieromonah Hristodul Aghioritul
  124. Ieromonah Ioan Buliga
  125. Ieromonah Iustin Petre
  126. Ieromonah Serghie Rabko
  127. Ieromonahul Alexie de la Karakalu
  128. Ieromonahul Makarios Simonopetritul
  129. Inaltarea Domnului
  130. Inaltarea Sfintei Cruci
  131. Inceputul anului bisericesc
  132. Inmultirea painilor
  133. Intampinarea Domnului
  134. Intrarea Domnului in Ierusalim (Floriile)
  135. Intrarea Maicii Domnului in Biserica
  136. Intristarea, deznadejdea
  137. Invidia, rautatea
  138. Invierea Domnului (Sfintele Pasti)
  139. Invierea fiicei lui Iair
  140. Invierea fiului vaduvei din Nain
  141. Invierea lui Lazar
  142. Ioan de la Valaam
  143. Ioan Ianolide
  144. IPS Andrei
  145. IPS Averchie Tausev
  146. IPS Bartolomeu Anania
  147. IPS Hierotheos Vlachos
  148. IPS Iosif Pop
  149. IPS Justinian Chira
  150. IPS Pimen
  151. IPS Teofan
  152. Iudaism / Rabini
  153. Izvorul Tamaduirii
  154. Jean-Claude Larchet
  155. Joia Mare
  156. Konstantin V. Zorin
  157. Liturghia Darurilor Mai Inainte Sfintite
  158. Luarea Crucii si urmarea lui Hristos
  159. Lunea Mare
  160. Maica Arsenia Sebriakova
  161. Maica Domnului
  162. Maica Gavrilia
  163. Maica Siluana Vlad
  164. Maici duhovnicesti
  165. Mandria, trufia
  166. Marcel Petrisor
  167. Mari duhovnici, parinti si invatatori
  168. Marin Naidim
  169. Marta si Maria
  170. Martea Mare
  171. Marturisirea Bisericii
  172. Marturisitorii si Sfintii inchisorilor
  173. Meditatii duhovnicesti
  174. Miercurea Mare
  175. Mihai Buracu
  176. Mihai Eminescu
  177. Minuni si convertiri
  178. Mircea Vulcanescu
  179. Mitropolitul Antonie Bloom de Suroj
  180. Mitropolitul Antonie Hrapovitsky
  181. Mitropolitul Antonie Plamadeala
  182. Mitropolitul Augustin de Florina
  183. Mitropolitul Cosma al Etoliei si Akarnaniei
  184. Mitropolitul Filaret
  185. Mitropolitul Hristodulos Paraskevaidis
  186. Mitropolitul Nicolae din Messogia si Lavreotiki
  187. Mitropolitul Pavel de Kirineia
  188. Mitropolitul Serafim de Pireu
  189. Mitropolitul Theoclit al Florinei si Eordeei
  190. Mucenici ai vremurilor noastre
  191. Muzica
  192. Nasterea Domnului (Craciunul)
  193. Nasterea Maicii Domnului
  194. Nasterea Sfantului Ioan Botezatorul
  195. NEW AGE
  196. Nicolae Corneanu
  197. Nicolae Purcarea
  198. Noua ordine mondiala/ Masonerie
  199. Noul Mucenic Ioan din Santa Cruz
  200. Opinii
  201. ORTHODOXY IN ENGLISH
  202. Parintele Adrian Fageteanu
  203. Parintele Aleksandr Elceaninov
  204. Parintele Alexander Schmemann
  205. Parintele Alexei Uminski
  206. Parintele Ambrozie Iurasov
  207. Parintele Ambrozie Lazaris
  208. Parintele Amfilohie/ Manastirea Diaconesti
  209. Parintele Andrei Coroian
  210. Parintele Arhimandrit Daniil Gouvalis
  211. Parintele Arsenie Boca
  212. Parintele Arsenie Muscalu
  213. Parintele Arsenie Papacioc
  214. Parintele Atanasie Stefanescu
  215. Parintele Augustin Varvaruc
  216. Parintele Ciprian Negreanu
  217. Parintele Cleopa
  218. Parintele Constantin Coman
  219. Parintele Constantin Galeriu
  220. Parintele Constantin Sarbu
  221. Parintele Constantin Voicescu
  222. Parintele Damaschin de la Platina
  223. Parintele Damaschin Luchian
  224. Parintele Daniil Teodorescu (Sandu Tudor)
  225. Parintele Dimitrie Bejan
  226. Parintele Dionisie Ignat de la Colciu
  227. Parintele Dionysios Tatsis
  228. Parintele Dosoftei Dijmarescu
  229. Parintele Dumitru Cobzaru
  230. Parintele Dumitru Staniloae
  231. Parintele Efrem Filotheitul
  232. Parintele Efrem Katunakiotul
  233. Parintele Epifanie Teodoropulos
  234. Parintele Florin Botezan
  235. Parintele Gavriil Stoica
  236. Parintele Gheorghe Calciu
  237. Parintele Gheorghe Holbea
  238. Parintele Gherasim Iscu
  239. Parintele Hrisostom de la Putna
  240. Parintele Hrisostom Radasanu
  241. Parintele Iachint al Putnei
  242. Parintele Ilarion Dan
  243. Parintele Ilarion staretul de la Nea Skiti
  244. Parintele Ilie Lacatusu
  245. Parintele Ioan Krestiankin
  246. Parintele Ioan Sismanian
  247. Parintele Ioanichie Balan
  248. Parintele Ioannis Romanidis
  249. Parintele Iona Patrulescu
  250. Parintele Iulian (Prodromu)
  251. Parintele Iulian Stoicescu
  252. Parintele Iustin Miron
  253. Parintele Iustin Parvu
  254. Parintele Marc-Antoine Costa de Beauregard
  255. Parintele Marcu de la Sihastria
  256. Parintele Martir Ilarion Felea
  257. Parintele Melchisedec de la Lupsa
  258. Parintele Melchisedec Velnic
  259. Parintele Mihai Andrei Aldea
  260. Parintele Mihail Pomazanski
  261. Parintele Mihail Stanciu
  262. Parintele Mina Dobzeu
  263. Parintele Miron Mihailescu
  264. Parintele Moise Aghioritul
  265. Parintele Nicodim Bujor
  266. Parintele Nicolae Steinhardt
  267. Parintele Nicolae Tanase
  268. Parintele Opre Craciun
  269. Parintele Paisie Olaru
  270. Parintele Pantelimon Șușnea
  271. Parintele Petroniu Tanase
  272. Parintele Policarp de la Crasna
  273. Parintele Porfirie
  274. Parintele Proclu
  275. Parintele Rafail Noica
  276. Parintele Roman Braga
  277. Parintele Savatie Bastovoi
  278. Parintele Selafiil
  279. Parintele Serafim Badila de la Casiel
  280. Parintele Serafim Rose
  281. Parintele Serghie Şevici
  282. Parintele Simeon (Essex)
  283. Parintele Sofian Boghiu
  284. Parintele Sofronie Saharov
  285. Parintele staret Nectarie Clinci
  286. Parintele Stefan Marcu
  287. Parintele Stefan Nutescu de la Schitul Lacu
  288. Parintele Teofan / Evloghie Munteanu (Nera)
  289. Parintele Teofan Popescu
  290. Parintele Teofil Roman
  291. Parintele Valentin Mordasov
  292. Parintele Vasile Mihoc
  293. Parintele Zaharia de la Essex
  294. Parinti athoniti contemporani
  295. Parinti de la Manastirea Oașa
  296. Parinti de la Putna
  297. Parinti de la Sihastria Putnei
  298. Pastorale
  299. Pateric
  300. Patriarhul Pavle (Pavel) al Serbiei
  301. Pentru tineri
  302. Pescuirea minunata
  303. PF Daniel
  304. PF Teoctist
  305. Pilda celor chemati la cina
  306. Pilda lucratorilor rai
  307. Pilda lucratorilor viei
  308. Pilda Semanatorului
  309. Pilda talantilor
  310. Pocainta
  311. Poezii
  312. Pogorarea Sfantului Duh (Rusaliile)
  313. Portile Iadului
  314. Porunca cea mai mare din lege
  315. Pr. Constantin Burduja
  316. Pr. Ioan Sabau
  317. Pr. James Bernstein
  318. Praznicul Sfintei Treimi
  319. Praznicul Taierii imprejur a Mantuitorului
  320. Predica de pe munte si Iubirea vrajmasilor
  321. Preot Boris Raduleanu
  322. Preot Constantin Mihoc
  323. Preot Constantin Moisiu
  324. Preot Dan Badulescu
  325. Preot Filoteu Faros
  326. Preot Gheorghe Anitulesei
  327. Preot Grigore Dinu Mos
  328. Preot Marin Ionescu
  329. Preot Razvan Ionescu
  330. Preot Sever Negrescu
  331. Preot Theodoros Zisis
  332. Preot Tudor Ciocan
  333. Preotie (pentru preoti)
  334. Preotul Gheorghe Tarcea
  335. Preotul Vasile Vasilache
  336. Prietenia
  337. Profetii si marturii pentru vremurile de pe urma
  338. Profetii Vechiului Testament – trambitele Duhului
  339. PS Marc Nemteanul
  340. PS Sebastian
  341. PS Seraphim de Ottawa
  342. PS Siluan Span
  343. PS Sofian Brasoveanul
  344. Psihologie si psihoterapie duhovniceasca
  345. Radu Gyr
  346. Razboiul nevazut
  347. Recomandari
  348. Reeducarea ieri, azi si maine
  349. ROCOR
  350. Rugaciunea (Cum sa ne rugam?)
  351. Rugaciunea arhiereasca a Mantuitorului Iisus Hristos
  352. RUGACIUNEA LUI IISUS (Rugaciunea mintii/ inimii)
  353. Samarineanul Milostiv
  354. Sambata Mare
  355. Sambata mortilor (Mosii)
  356. Saptamana Luminata
  357. Saptamana Mare
  358. Sarbatori imparatesti
  359. Schimbarea la Fata
  360. Sfanta Chinotita
  361. Sfanta Cuvioasa Parascheva de la Iasi
  362. Sfanta Ecaterina
  363. Sfanta Filofteia
  364. Sfanta Maria Egipteanca
  365. Sfanta Maria Magdalena
  366. Sfanta Mucenita Eufimia
  367. Sfanta Nona
  368. Sfanta Teodora de la Sihla
  369. Sfantul Antonie cel Mare
  370. Sfantul Apostol Andrei
  371. Sfantul Apostol si Evanghelist Ioan
  372. Sfantul Apostol si Evanghelist Matei
  373. Sfantul Atanasie cel Mare
  374. Sfantul Calinic de la Cernica
  375. Sfantul Chiril al Alexandriei
  376. Sfantul Chiril al Ierusalimului
  377. Sfantul Cosma Etolul
  378. Sfantul Dimitrie al Rostovului
  379. Sfantul Dimitrie Basarabov
  380. Sfantul Efrem cel Nou
  381. Sfantul Efrem Sirul
  382. Sfantul Filaret al Moscovei
  383. Sfantul Fotie cel Mare
  384. Sfantul Grigorie de Nyssa
  385. Sfantul Grigorie Palama
  386. Sfantul Grigorie Teologul (de Nazianz)
  387. Sfantul Ierarh Ambrozie din Mediolanum (Milano)
  388. Sfantul Ierarh Antim Ivireanul
  389. Sfantul Ierarh Elefterie
  390. Sfantul Ierarh Nicolae
  391. Sfantul Ierarh Proclu al Constantinopolului
  392. Sfantul Ignatie Briancianinov
  393. Sfantul Ignatie Teoforul
  394. Sfantul Ilarion Troitki
  395. Sfantul Inochentie al Odessei
  396. Sfantul Inochentie al Penzei
  397. Sfantul Intaiul Mucenic si Arhidiacon Stefan
  398. Sfantul Ioan Botezatorul
  399. Sfantul Ioan Casian
  400. Sfantul Ioan Damaschin
  401. Sfantul Ioan de Kronstadt
  402. Sfantul Ioan Gura de Aur
  403. Sfantul Ioan Iacob Hozevitul
  404. Sfantul Ioan Maximovici
  405. Sfantul Ioan Rusul
  406. Sfantul Ioan Scararul
  407. Sfantul Isaac Sirul
  408. Sfantul Iustin Popovici
  409. Sfantul Kuksa de Odessa
  410. Sfantul Lavrentie al Cernigovului
  411. Sfantul Luca al Crimeei
  412. Sfantul Macarie Egipteanul
  413. Sfantul Marcu Ascetul
  414. Sfantul Marcu Eugenicul (al Efesului)
  415. Sfantul Mare Mucenic Gheorghe
  416. Sfantul Mare Mucenic Haralambie
  417. Sfantul Mare Mucenic Ioan cel Nou de la Suceava
  418. Sfantul Mare Mucenic Mina
  419. Sfantul Maslu
  420. Sfantul Maxim Marturisitorul
  421. Sfantul Mucenic Cosma
  422. Sfantul Mucenic Dimitrie
  423. Sfantul Mucenic Teodor Tiron
  424. Sfantul Neagoe Basarab
  425. Sfantul Nectarie
  426. Sfantul Nicodim Aghioritul
  427. Sfantul Nicolae Planas
  428. Sfantul Nicolae Velimirovici
  429. Sfantul Nifon al Constantinopolului
  430. Sfantul Nou Martir Filumen Cipriotul
  431. Sfantul Pahomie cel Mare
  432. Sfantul Paisie de la Neamt (Velicicovschi)
  433. Sfantul Pantelimon
  434. Sfantul Petru Damaschinul
  435. Sfantul Profet Zaharia si Dreapta Elisabeta
  436. Sfantul Prooroc Ilie
  437. Sfantul Serafim de Sarov
  438. Sfantul Serafim de Virita
  439. Sfantul Serghie Meciov
  440. Sfantul Siluan Athonitul
  441. Sfantul Simeon Noul Teolog
  442. Sfantul Spiridon
  443. Sfantul Stefan cel Mare
  444. Sfantul Teodor Stratilat
  445. Sfantul Teodor Studitul
  446. Sfantul Teofan Zavoratul
  447. Sfantul Tihon din Zadonsk
  448. Sfantul Valeriu Gafencu
  449. Sfantul Varsanufie cel Mare
  450. Sfantul Vasile al Kinesmei
  451. Sfantul Vasile cel Mare
  452. Sfaturi utile
  453. Sfinti Parinti
  454. Sfinti Parinti recenti
  455. Sfintii – prietenii lui Dumnezeu, prietenii nostri
  456. Sfintii 40 de mucenici
  457. Sfintii Apostoli Petru si Pavel
  458. Sfintii Apostoli si Mucenici Aquila si Priscilla
  459. Sfintii de la Optina
  460. Sfintii Imparati Constantin si Elena
  461. Sfintii ingeri si Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil
  462. Sfintii Martiri Brancoveni
  463. Sfintii Marturisitori Ardeleni
  464. Sfintii Mucenici Galaction si Epistimia
  465. Sfintii Parinti Ioachim si Ana
  466. Sfintii romani
  467. Sfintii Trei Ierarhi
  468. Sinodul Bisericii Greciei
  469. Sinodul IV Ecumenic
  470. Soborul Maicii Domnului
  471. Spalarea picioarelor
  472. Spovedanie si Impartasanie (Sfintele Taine)
  473. Staretul Efrem Vatopedinul
  474. Staretul Selafiil Siberianul
  475. Stilisti/ schismatici
  476. Sufletul dupa moarte
  477. Taierea Capului Sfantului Ioan Botezatorul
  478. Taina Botezului si Taina Mirungerii
  479. Taina Cununiei
  480. Talcuiri ale textelor scripturistice
  481. Talcuiri la Apocalipsa
  482. Tanarul bogat
  483. Tarul Nicolae si familia tarista Romanov
  484. Teologie ortodoxa
  485. Traian Trifan
  486. Triodul si Postul cel Mare
  487. Uciderea celor 14000 de prunci de catre Irod
  488. Umblarea pe mare si Potolirea furtunii
  489. Uncategorized
  490. Uniunea Europeana (UE)
  491. Vasile Voiculescu
  492. VIDEO
  493. Vindecarea celor doi demonizati din Gadara
  494. Vindecarea celor zece leprosi
  495. Vindecarea demonizatului din tinutul Gherghesenilor (Gadarei)
  496. Vindecarea femeii cu scurgere de sange
  497. Vindecarea femeii garbove
  498. Vindecarea lunatecului
  499. Vindecarea orbului din Ierihon
  500. Vindecarea Slabanogului
  501. Vindecarea slabanogului din Capernaum
  502. Vindecarea slugii sutasului
  503. Vinerea Mare
  504. Virgil Maxim
  505. Vremurile in care traim
  506. Zaheu vamesul
  507. Zeul tolerantei si descrestinarea crestinismului
  508. Zoe Dumitrescu-Busulenga (Maica Benedicta)

Interesante ... si nu!
  1. http://www.cartim.ro/9-strazi-neobisnuite/#more-8716 
  2. http://perspicacitate.com/ de perspicacitate
  3. http://www.playchessfast.com/  Sah online

Metode psihoterapeutice în Pateric Pr. Petru Suciu (Sursa: http://www.nistea.com/prsuciu/teza/psihoterapii.htm) -
Pãrintele Petru Suciu (n.1970) a terminat Facultatea de Teologie in 1999, dupa ce, intre 1990 si 1995 lucreaza ca electrician de mina la E.M. Vulcan. Astazi este preot la Vulcan. Textul de fata reprezinta lucrarea de licenta a parintelui Petru.
Cuprins amãnunţit
Prefaţã
I. Introducere
II. Starea de normalitate
III. Starea de boală psihică
IV. Metode psihoterapeutice inPateric
V. Concluzii
VI. Bibliografie

 Interesante pagini

  • 14 ani de existenta in 4 minute derulate https://ro.celebrity.yahoo.com/un-tat%C4%83-%C8%99i-a-filmat-feti%C8%9Ba-timp-de-14-ani-%C8%99i-a-f%C4%83cut-un-film-cu-ea--de-4-minute-055642266.html
  • Tao Te Ching (în română) – Cartea despre Cale și Virtute
      http://zing.ro/tao-te-ching-%E2%80%93-cartea-despre-cale-%C8%99i-virtute_29.html
  • http://adevarul.ro/continut/stiri/125-de-locuri-pentru-care-iubim-romania 125 locuri pentru care iubim Romania 
  • http://protoieriacalarasi.ro/informatii/corul-mihail-vulpescu-la-festivalul-international-de-muzica-corala-i-d-chirescu-3.html Corul Mihail Vulpescu la Festivalul Internațional de Muzică Corală ,,I. D. Chirescu”, 26 Noiembrie, 2015


URMARITI LINKURILE CU MUZEE DE MAI JOS, SUNT UIMITOARE!

EVEREST : --- http://www.panoramas.dk/fullscreen2/full22.html
PARQUE OLIMPICO DE MUNICH :--- http://www.panoramas.dk/2008/olympics/munich-olympic-park.html
LAGO MORAINE :--- http://www.virtualparks.org/scenes/ZNcQpKgkII0RQsuoiWuE5JQ.html
ROMA:--- http://www.panorama360.es/europa/italia/RomaFromSanPietroQTVR.html
YELLOSTONE:--http://www.panorama360.es/america/usa/PrismaticPoolKrpano/PrismaticPool.html
GRECIA:---http://www.fullscreen360.com/greece-oia.html
ALARCÓN:--- http://www.panorama360.es/europa/spain/AlarconQTVR.html
FESTIVAL INTERNACIONAL DEL GLOBO ( BRISTOL ) :--- http://www.panoramas.dk/2008/flash/bristol-ballon-festival.html
LAGO ANNECY :--- http://www.panoramas.dk/2009/lake-annecy-paragliding.html
TIME SQUARE (AÑO NUEVO):---http://www.panoramas.dk/New-Year/times-square.html
SIDNEY :--- http://www.preview.com/
NEW YORK :--- http://www.pixelcase.com.au/vr/2009/newyork/
CAPILLA SIXTINA:--- http://www.vatican.va/various/cappelle/sistina_vr/index.html
PLAZA DE SAN MARCOS :--- http://www.360venezia.com/panorama/san_marco_notte.htm
SUEDIA: --- http://www.sweden.se/panos/day3/view-lg/embed.html
CASTILLO DE BUDAPEST:--- http://www.gillesvidal.com/sziget2008/budapestchateau.htm
BIBLIOTECA:--- http://www.papervision3d.org/demos/panorama/
GRAN CAÑÓN:---http://www.panorama360.es/america/usa/HorseShoeBendKrpano/HorseShoeBend_krpano_Grande.html
GRAN CAÑÓN:---http://www.panorama360.es/america/usa/GrandCanyonKrpano/GrandCanyon.html
ES CALÓ DE SAN AGUSTI:---http://www.panorama360.es/europa/spain/EsCaloFormenteraKrpano/EsCaloFormentera.html

Cei care au vrut să viziteze marile muzee ale lumii, dar nu au dispus niciodată de banii necesari o pot face acum graţie unui nou proiect Google.
NOTA 10 cu felicitari GOOGLE
Astfel, Muzeul Metropolitan de Artă din New York , Palatul Versailles sau Muzeul Van Gogh din Amsterdam pot fi vizitate din propriul fotoliu.
Google a lansat astazi Art Project - o colaborare unică cu unele dintre cele mai apreciate muzee de artă din lume, prin care pasionaţii de artă pot vedea online peste o mie de lucrări în cel mai mic detaliu.
În ultimele 18 luni, Google a lucrat împreună cu 18 muzee, rezultatul fiind disponibil la www.googleartproject.com.
Munca a implicat fotografiere la rezoluţie foarte mare a lucrărilor de artă dar şi realizarea de colaje fotografice din peste o mie de fotografii. De asemenea, acest proiect a dezvoltat şi un tur virtual de 360 de grade a diferitelor galerii individuale, folosind tehnologie Street View pentru interioare.
Prin intermediul acestui proiect, oricine, de oriunde din lume va putea să înveţe despre istorie şi artă, cu un singur click.
Guys, instead of going to museums we can sit at home at enjoy famous art all over the world!http://www.googleartproject.com/museums/altesnational

Portretul Romaniei Interbelice 
Foarte interesante pentru noi toti romanii (pentru tinerii nostri, in mod special) - sunt mai ales informatiile, necunoscute in marea majoritate,
despre zone care .... au fost... nu mai sunt .....si nu se stie daca ...si cand .... vor mai apartine vreodata acestei tarisoare....
Spun si eu FELICITARI celor care au avut puterea si rabdarea sa realizeze acest site.
Este cu adevarat EXCEPTIONAL.
Interesant pentru noi toti cei "crescuti in.... comunism"...
http://romaniainterbelica.memoria.ro/index.html

IN SFARSIT, UN SITE DESTEPT !!!!!!!!!!!!!!
este concentrata multa informatie-un adevarat izvor.....pagina despre Romania este actualizata la nivelul dec.2010; 
Haideti sa mai aruncam o privire si in beneficiul spiritului.... http://www.scientia.ro/start.html
Aici puteti gasi:
>> Tehnologie ...
Cum funcţionează lucrurile? || Cum funcţionează calculatorul || Internet || Fan Firefox! || Windows Tips&Tricks
   >> Fizică
Mecanică || Termodinamică || Electronică || Atomul || Fizica nucleară || Teoria relativităţii || Mecanica cuantică
>> Biologie
Concepte fundamentale din biologie || Genetică || Evoluţionism || Cum funcţionează corpul omenesc
>> Univers
Astronomie || Sistemul solar || Terra || Cum funcţionează sistemele complexe
>> Biografii
Biografii. Fizică || Biografii. Biologie
>> Homo Humanus
Psihologie || Experimente cu oameni || Dificultăţi ale limbii române || Erori de logică || Etimologii nume ||Recenzii || Scepticus
>> Premiile Nobel
Premiul Nobel 2008 || Premiul Nobel 2009
>> Ştiinţa pe scurt
Tehnologie || Fizică || Chimie || Astronomie | Biologie || Corpul omenesc || Alimentaţie ||| Întrebări esenţiale: ce nu ştim încă
Istoria descoperirilor ştiinţifice || Fizica distractivă || Matematica distractivă || Podcast Scientia
>> Ultimele ştiri din ştiinţă şi tehnologie
Tehnologie || IT || Tehnologii auto || Telefoane Mobile || Soft gratuit || Univers || Terra || Biologie || Corpul uman|| Bolile omului
Alimentaţie || Psihologie-Creier || Ştiri diverse
>> Ştiaţi că?
Organismul uman ||
> Diverse
Postere Scientia || Iluzii Optice || Utile || Premiile OscarIata, o serie interesanta despre Istoria Universului
În cadrul unei serii de 7 articole vă prezentăm istoria Universului, de la explozia primordială numită Big Bang, până la apariţia şi răspândirea pe Terra a lui homo sapiens.
Istoria Universului (I)http://www.scientia.ro/univers/47-astronomie/757-istoria-universului-partea-1.html
Istoria Universului (II) http://www.scientia.ro/univers/47-astronomie/760-istoria-universului-2.html

Istoria Universului (III) http://www.scientia.ro/biologie/67-evolutionism/761-istoria-universului-3.html

Istoria Universului (IV) http://www.scientia.ro/biologie/67-evolutionism/771-istoria-universului-4.html
Istoria Universului (V) http://www.scientia.ro/biologie/67-evolutionism/772-istoria-universului-5.html
Istoria Universului (VI) http://www.scientia.ro/biologie/67-evolutionism/773-istoria-universului-6.html
Istoria Universului (VII) http://www.scientia.ro/stiinta-la-minut/48-scurta-istorie-descoperiri-stiintifice/774-istoria-universului-7.html alte articole:Universul, aşa cum nu l-aţi mai văzuthttp://www.scientia.ro/blogul-scientiaro/944-universul-asa-cum-nu-l-ati-mai-vazut.htmlFotografii superbe ale aurorei borealehttp://www.flickr.com/photos/salomonsen/Foarte scurtă istorie a ştiinţei (1)http://www.scientia.ro/stiinta-la-minut/48-scurta-istorie-descoperiri-stiintifice/719-istoria-descoperirilor-stiintifice-1.html
(in 6 parti deocamdata, in josul paginii este afisata continuarea, ex.
Scurtă istorie a ştiinţei, partea a 2-a)Cum funcţionează acupunctura?http://www.scientia.ro/stiinta-la-minut/48-scurta-istorie-descoperiri-stiintifice/286-cum-functioneaza-acupunctura.htmlMarea teoremă a lui Fermat (1)http://www.scientia.ro/stiinta-la-minut/48-scurta-istorie-descoperiri-stiintifice/837-marea-teorema-a-lui-fermat-matematica-la-superlativ-1.htmlHenri Coandă - realizatorul primului avion cu reacţiehttp://www.scientia.ro/stiinta-la-minut/48-scurta-istorie-descoperiri-stiintifice/450-henri-coanda-realizatorul-primului-avion-cu-reactie.htmlTelescopul lui Galileo Galilei - 400 de anihttp://www.scientia.ro/stiinta-la-minut/48-scurta-istorie-descoperiri-stiintifice/382-400-de-ani-de-la-constructia-telescopului-lui-galileo-galilei.html
si filmulete de pe youtube lb.ro
(vedeti in partea dreapta a ecranului) http://www.youtube.com/watch?v=SxLlJt14fCY&feature=relatedhttp://www.youtube.com/watch?v=nVPehpoyPHY&feature=relatedhttp://www.youtube.com/watch?v=DDf0f7ulvgg&feature=relatedhttp://www.youtube.com/watch?v=eVr09DyyDjI&feature=relatedhttp://www.youtube.com/watch?v=r6rpapKBUE0&feature=related

CLICK ON: http://www.personality.com.ro/

     S-a deschis, la Ploiesti , primul muzeu virtual din Romania ,
MUZEUL VIRTUAL AL NEAMULUI ROMANESC 
O adevarata enciclopedie -

Absolut fascinant si incredibil acest muzeu virtual Deschideti si va minunati cati graficieni ai lumii au putut participa !!!
Toata admiratia pentru Nicolae Ionita si Republica Virtuala de la
Ploiesti !

     Muzeul, pentru care s-a strans material in ultimii zece ani, pune in valoare lucrarile a peste 1.500 de artisti plastici din 127 de tari. Pentru inceput muzeul va avea deschise 150 de sali de expozitii (pagini web) urmand ca pana la sfarsitul anului numarul acestora sa creasca la peste 1.000.
Vizitatorii vor putea admira portrete, ilustratii, caricaturi, comentarii grafice si tot ceea ce pentru un artist plastic strain poate inseamna ROMANIA prin ceea ce are ea mai semnificativ: personalitatile reprezentative ale neamului romanesc. Vor fi aduse in atentia vizitatorilor cele mai importante 250 de personalitati nationale asa cum au fost ele receptate de unii dintre cei mai importanti artisti plastici din lume, fara prejudecati si fara pareri preconcepute.
COLECTIA CARAGIALE, cea mai mare colectie din lume de portrete ale unei personalitati a culturii universale, pentru prima data pusa in intregime la dispozitia celor interesati la adresa web http://www.personality.com.ro/caragiale.htm
Muzeul ofera pentru achizitie, in paginile ANTICARIAT, exponate rarisime, dintre care unele nu pot fi gasite in nici un alt loc din lume. In acest sens va propunem in primul rand anticariatele
CARAGIALE si EMINESCU http://www.personality.com.ro/car_antic_1.htm si http://www.personality.com.ro/emin_antic.htm )MUZEUL VIRTUAL AL NEAMULUI ROMANESC este un web site cu mii de imagini. Daca computerul dumneavoastra este mai vechi, cu resurse limitate, este posibil ca multe din aceste imagini sa nu se deschida. Vizitati MUZEUL VIRTUAL AL NEAMULUI ROMANESC:
un proiect cultural proiectat, realizat si finantat de caricaturistul ploiestean Nicolae Ionita. INTRAREA LIBERA!

Dictionar in 43 de limbi!

     Filme spirituale, subtitrare in romana http://www.spiritus.ro/video/filme_si_documentare.htm

     un site interesanthttp://www.lovendal.net/
Miscand sageata mousului, veti vedea fiecare parte a Capelei Sixtine, pictata de Michelangelo.
in coltul din stanga jos apasati pe plus pentru a apropia imaginea si pe minus, pentru a o indeparta. http://www.vatican.va/various/cappelle/sistina_vr/index.html

     Brand de tara - Romania http://www.patrimoniuromanesc.ro/
Este in limba romana si engleza, are 882 de imagini, impartite in 43 de galerii, care se incarca individual, asa ca va trebui asteptat citeva secunde la fiecare galerie, cand se incarca prima data.
Contine poze din toate sit-urile romanesti declarate patrimoniu UNESCO.
A fost creat de o persoana pasionata, cu un efort intins pe o durata de trei ani, din resurse financiare proprii.
Jos, sub fotografii, in stanga sagetilor de inainte si inapoi este un mic buton info (I) cu date despre locurile prezentate!
Fiecare poza poate fi marita cu clic dreapta si "zoom in".

O adevarata enciclopedie.
Dati click pe data din calendar si veti afla evenimentele importante care s-au petrecut pe data respectiva.
Tablouri, documente, harti, fotografii vechi... http://www.lessignets.com/signetsdiane/calendrier/index.htm
Interesant pentru noi toti, merita studiat, este interesant. http://romaniainterbelica.memoria.ro/index.html



  • http://examentitularizare.blogspot.ro/2011/10/caietul-dirigintelui.html    CAIETUL DIRIGINTELUI - folositor/complet/necesar dirigintilor 
  • Dramaturgul român, Ion Luca CARAGIALE, de la cărui trecere în eternitate se vor împlini 100 de ani de la moarte, a fost ales, personalitatea anului 2012.
  • Anul 2012 a fost proclamat Anul european al îmbătrânirii active şi al solidarităţii între generaţii de către Parlamentul European şi Consiliul Uniunii Europene .
  •  Decenii proclamate de ONU:
    2003-2012 Deceniul Naţiunilor Unite pentru alfabetizare. Educaţie pentru toţi
    2005-2014 Deceniul pentru educaţie în scopul dezvoltării durabile
    2005-2014 Al doilea deceniu al popoarelor indigene (autohtone)


Misterele SOMNULUI: cât trebuie să dormi, în funcţie de vârstă

de

Nou-născuţi (0-2 luni): 12-18 ore pe zi
Copii 3-12 luni: 14-15 ore
Copii 1-3 ani: 12-14 ore
Copii 3-5 ani: 11-13 ore
Copii 5-12 ani: 10-11 ore
Adolescenţi 12-18 ani: 8,5-10 ore
Adulţi: 7,5-9 ore


Un alt studiu arată pericolele la care se expun cei care dorm prea puţin. Riscul de cancer la sân este cu 200% mai mare în cazul celor care nu dorm suficient. Riscul de atac de cord al persoanelor care dorm mai puţin de 7 ore pe noapte este cu 100% mai mare decât în cazul adulţilor care dorm 7,5-9 ore. Un somn mai lung cu o oră decât cel "standard", de 7,5-9 ore, te ajută să slăbeşti circa trei kilograme într-un an.


O cercetare interesantă arată şi poziţiile preferate de somn ale oamenilor. 41% dintre noi dormim în poziţia fetusului, iar 15% pe o parte. Poziţia de somn a soldatului, pe spate, e preferată de 8% dintre noi, iar pe burtă dorm 7% dintre oameni.



O statistică arată că petrecem o treime din viaţă dormind, alta că circa 100.000 de accidente se produc anual din cauza somnului la volan. Există şi statistici despre vise. Chiar dacă ne amintim puţine dintre vise, cercetătorii au ajuns la concluzia că visăm de 3-7 ori pe noapte. Visăm timp de 2-3 ori pe noapte, iar, la 10 minute după trezire, uităm 90% din ce am visat.

Sursa: http://ro.stiri.yahoo.com/misterele-somnului--c%C3%A2t-trebuie-s%C4%83-dormi--%C3%AEn-func%C5%A3ie-de-v%C3%A2rst%C4%83234232312312.html;_ylt=ApdqMvZkbGrAbVs7a2SmIY8LSOd_;_ylu=X3oDMTR1ZDIzOXBrBGNjb2RlA3ZzaGFyZWFnMnVwcmVzdARtaXQDTmV3cyBGb3IgWW91IEFydGljbGUgZGV0YWlsBHBrZwMwZDE0OTI3My0xM2JkLTMzODItYTVmNS1hYjUwYjM3ZTExM2YEcG9zAzQEc2VjA25ld3NfZm9yX3lvdQR2ZXIDZGJiMzFhMzAtMjFhMy0xMWUyLWIyZTktZWIyZmJjZjY4OTk2;_ylg=X3oDMTNmbTBiZTI5BGludGwDcm8EbGFuZwNyby1ybwRwc3RhaWQDOThhOWZmYzktNzA2NC0zNjdkLThiNjctMTM2ZGIxNWNkMjQxBHBzdGNhdAPFn3Rpcml8xZ90aXJpaW50ZXJuYcWjaW9uYWxlBHB0A3N0b3J5cGFnZQ--;_ylv=3  

TATAL NOSTRU
Tatal nostru - limba aramaica http://www.youtube.com/watch?v=PeULBGIiW5U&feature=related  Tatal nostru (Has tios) - limba geto-daca http://www.youtube.com/watch?v=hGaw3v068kE&feature=related

Religie Manual pentru clasa I – Document de lucru – primele trei lectii [https://protoieriaoltenita.ro/wp-content/uploads/2013/12/Religie-Manual-pentru-clasa-I-Document-de-lucru-primele-trei-lectii.pdf]

Religia la clasa pregatitoare si la clasa I – Ghid pentru profesori – Document de lucru [https://protoieriaoltenita.ro/wp-content/uploads/2013/12/Religia-la-clasa-pregatitoare-si-la-clasa-I-Ghid-pentru-profesori-Document-de-lucru.pdf]

Religia la clasa pregatitoare Ghid pentru profesori [https://protoieriaoltenita.ro/wp-content/uploads/2013/12/Religia-la-clasa-pregatitoare-Ghid-pentru-profesori.pdf] Hotararea nr. 311 din 28.02.2013 privind necesitatea respectarii randuielilor liturgice referitoare la oficierea Tainei Sfintei Cununii numai in locasurile de cult parohiale [https://protoieriaoltenita.ro/wp-content/uploads/2013/12/Hotararea-nr.-311-din-28.02.2013-privind-necesitatea-respectarii-randuielilor-liturgice-referitoare-la-oficierea-Tainei-Sfintei-Cununii-numai-in-locasurile-de-cult-parohiale.pdf] Hotararea nr. 314 din 28.02.2013 a Sfantului Sinod privind stabilirea unei contributii banesti moderate pentru Sfintele Taine si ierurgii [https://protoieriaoltenita.ro/wp-content/uploads/2013/12/Hotararea-nr.-314-din-28.02.2013-a-Sfantului-Sinod-privind-stabilirea-unei-contributii-banesti-moderate-pentru-Sfintele-Taine-si-ierurgii.pdf]

Hotararea nr. 315 din 28.02.2013 a Sfantului Sinod privind binecuvantarea pentru titularizarea cadrelor didactice [https://protoieriaoltenita.ro/wp-content/uploads/2013/12/Hotararea-nr.-315-din-28.02.2013-a-Sfantului-Sinod-privind-binecuvantarea-pentru-titularizarea-cadrelor-didactice.pdf]

Hotararea nr. 943 a Sinodului B.O.R. din 17.02.2012 [https://protoieriaoltenita.ro/wp-content/uploads/2013/12/Hotararea-nr.-943-a-Sinodului-B.O.R.-din-17.02.2012.pdf]

Hotararea nr. 2055 din 28.02.2013 privind procedura de numire si de evaluare perioadica a personalului din Cancelariile si Administratiile eparhiale si a protopopilor [https://protoieriaoltenita.ro/wp-content/uploads/2013/12/Hotararea-nr.-2055-din-28.02.2013-privind-procedura-de-numire-si-de-evaluare-perioadica-a-personalului-din-Cancelariile-si-Administratiile-eparhiale-si-a-protopopilor.pdf]

Legea Cultelor – Nr 489-2006 [https://protoieriaoltenita.ro/wp-content/uploads/2013/12/LegeaCultelor-Nr-489-2006.pdf]

Metologia Pentru Obtinerea Gradelor Profesionale In Preotie De Catre Personalul Clerical [https://protoieriaoltenita.ro/wp-content/uploads/2013/12/Metologia-Pentru-Obtinerea-Gradelor-Profesionale-In-Preotie-De-Catre-Personalul-Clerical.pdf]

Regulamentul cimitirelor [https://protoieriaoltenita.ro/wp-content/uploads/2013/12/Regulamentul-cimitirelor.pdf] Regulamentul Instantelor de Judecata Al BOR [https://protoieriaoltenita.ro/wp-content/uploads/2013/12/Regulamentul-Instantelor-de-Judecata-Al-BOR.pdf]

Slujbe religioase pentru ceremonii militare [https://protoieriaoltenita.ro/wp-content/uploads/2013/12/Slujbe-religioase-pentru-ceremonii-militare.pdf]

Statut BOR APROBAT de Sf. Sinod – 17.02.2011 [https://protoieriaoltenita.ro/wp-content/uploads/2013/12/Statut-BOR-APROBAT-de-Sf.Sinod-17.02.2011.pdf]

Statutul Pentru Organizarea Si Functionarea Bisericii Ortodoxe Române [https://protoieriaoltenita.ro/wp-content/uploads/2013/12/statutul_bor.pdf]

Pictori Bisericesti Si Restauratori Autorizati De Patriarhia Romana [https://protoieriaoltenita.ro/wp-content/uploads/2013/12/tabel%20pictori%20CPB.pdf]

Învăţătură de Credinţă Creştină Ortodoxă [https://protoieriaoltenita.ro/wp-content/uploads/2013/12/241467-Invatatura-de-credinta-ortodoxa.pdf]

Dispozitii generale de aparare impotriva incendiilor la obiectivele de cult [https://protoieriaoltenita.ro/wp-content/uploads/2013/12/Dispozitii-generale-de-aparare-impotriva-incendiilor-la-obiectivele-de-cult.pdf]

Ghid pentru elaborarea si sustinerea referatului stiintific [https://protoieriaoltenita.ro/wp-content/uploads/2013/12/Ghid-pentru-elaborarea-si-sustinerea-referatului-stiintific.pdf]

Ghid Practic Pentru Examenul De Capacitate Preoteasca [https://protoieriaoltenita.ro/wp-content/uploads/2013/12/Ghid-Practic-Pentru-Examenul-De-Capacitate-Preoteasca.pdf]

Ghid privind transferarea si numirea clerului la parohii [https://protoieriaoltenita.ro/wp-content/uploads/2013/12/Ghid-privind-transferarea-si-numirea-clerului-la-parohii.pdf]

Hotărârea nr. 630 din 17 februarie 2011 a Sfântului Sinod privind rânduiala liturgică unitară în Biserica Ortodoxă Română pentru slujba ce se oficiază în noaptea trecerii dintre ani, precum şi pentru respectarea rânduielii citirii molitfelor Sfântului Vasile cel Mare [https://protoieriaoltenita.ro/wp-content/uploads/2013/12/Hot.Sf_.Sinod-nr.-630-17.02.2011.pdf]

Hotararea Sfantului Sinod Nr. 4218/ 07.07.2010 Pentru Aprobarea Textului Marturisirii (Declaratiei) Solemne Publice Rostite La Hirotonie, Cu Caracter Unitar In Eparhiile Bisericii Ortodoxe Romane [https://protoieriaoltenita.ro/wp-content/uploads/2013/12/Hotararea-4218.pdf]

Hotararea nr 4529 din 05 iulie 2012 a Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane in legatura cu practica necrestina a incinerarii mortilor [https://protoieriaoltenita.ro/wp-content/uploads/2013/12/Hotararea-nr-4529-din-05-iulie-2012-a-Sfantului-Sinod-al-Bisericii-Ortodoxe-Romane-in-legatura-cu-practica-necrestina-a-incinerarii-mortilor.pdf]



UTILIZAREA CALCULATORULUI
LA ORELE DE RELIGIE

Internetul ocupă un loc important nu doar în viața noastră cotidiană, ci câștigă pondere și în cea spirituală. Comunități din toate religiile au propriile lor site-uri pe internet, iar noile facilități tehnologice sunt folosite din ce în ce mai des în spațiul cultic: becuri în loc de candele sau lumânări, inclusiv pentru pomenirea morților și pentru cei vii(în Biserica Romano-Catolică și cea Ortodoxă din America), acționarea prin energie electrică a clopotului, utilizarea casetelor înregistrate (CD, DVD etc.), înainte și după terminarea unui serviciu religios(cu muzică religioasă sau predici), fără a vorbi de posibilitatea de a audia și chiar a viziona sau participa prin internet la un serviciu religios.                       
Bisericile au o atitudine diferită față de această nouă realitate a vieții contemporane. În general tendința este, chiar și în mediile creștine tradiționaliste(fundamentaliste), de a afirma că Evanghelia trebuie propovăduită prin orice mijloc pe care Dumnezeu îl rânduiește în fiecare epocă. Există o întreagă literatură care prezintă internetul în termeni mesianici: el este începutul unei ere noi; acesta va fi începutul unei societăți ideale; susțin promotorii. Mai mult, internetul este pentru unii locul de împlinire a unor aspirații religioase asociate cu ideea de „Noul Ierusalim” sau cu imaginile din cartea Apocalipsei. Internetul este de asemenea locul prozelitismului și al controverselor religioase. Orice miscare religioasă se poate face cunoscută pe internet: își poate prezenta doctrina; poate comunica interactiv cu cei interesați prin forum sau chat; poate oferi servicii religioase, ca sfatul pastoral; poate face activități comerciale, ca vânzarea de CD-uri, cărți, obiecte.[1]
Educația este un proces evolutiv și complex desfășurat pe parcursul mai multor etape și vizând o anume finalitate, finalitate care are în vedere formarea și dezvoltarea însușirilor intelectuale, morale și fizice ale copiilor și ale tineretului, ale oamenilor și ale societății. De-a lungul secolelor, educația a fost strâns legată de religie. În Antichitate, în Orient, școlile funcționau în general pe lângă temple. În Occident, mănăstirile erau centre de cultură pe lângă care funcționau școli, atât pentru viitorii clerici(școala interioară), cât și pentru laici (școala exterioară). În țara noastră încă din sec. al XI-lea existau școli pentru pregătirea preoților pe lângă mănăstiri și centre episcopale, cu predare în limba latină, greacă și slavă. [2]                                   Educația religioasă trebuie să înceapă  încă din copilărie deoarece copilul poate fi mai influențat religios-moral când este mic decât mai târziu. Deprinderile bune, formate în copilărie, rămân uneori  valabile pentru întreaga viață.  
 Acțiunea de inițiere în taina vieții creștine, de formare a personalității religioase „după chipul lui Hristos” se face și în cadrul învățământului religios, urmărindu-se informarea și formarea elevilor în vederea atingerii idealului vieții de creștin. Dar personalitatea creștină a elevilor trebuie să îmbrace câteva trăsături ca: libertatea, voința (ce se manifesta în chemările, exigențele și încercările vieții) și sentimental ca element social-divin.
Instruirea religioasă duce la cultura religioasă, care nu este același lucru cu cultura creștină. Toată lumea învață și reușește să cunoască mai mult sau mai puțin o doctrină. Dar nu toată lumea pune în practică trăirea creștină.     
 Constatăm astăzi o criză morală în societate. Una e să fii creștin cu numele, alta să fii practicant. Pe elevi cine să-i învețe religia? Să-i învețe mass-media ? Ar fi un nou sens. Să învețe de la Biserică? Dar câți elevi vin astăzi la Biserică? A mai rămas școala.
 Religia se învață prin armonizarea vieții fizice a elevului, în acord cu cea spirituală, aceasta ajutându-l să le pună la suflet și să le practice în viață.
      În procesul de predare-învățare
  Deci, pe lângă metodele de predare-învățare folosite, trebuie să cultivăm predispoziția religioasă și prin alte forme de manifestare, care apoi să se exteriorizeze prin sentimentul religios și să se concretizeze printr-o serie de acte și atitudini morale, rituri, ceremonii și practici religioase.[3]
În lumea informaticienilor este cunoscut că "folosirea calculatorului este limitată doar de lipsa de imaginaţie a utilizatorului”- deci numai faptul că noi nu vrem sau nu putem să folosim calculatorul în rezolvarea unei probleme este singura limitare posibilă. Mai rămâne să ne gândim că, dacă noi nu vom folosi calculatorul , alţii o vor face cu siguranţă şi vor fi astfel cu mulţi paşi înaintea noastră.... Calculatorul nu va înlocui niciodată total acţiunea profesorului dar a ignora rolul şi importanţa lui înseamnă a te opune firescului. Este evidentă necesitatea accesului la informaţie, este evidentă necesitatea utilizării calculatorului în toate şcolile, măcar pentru asigurarea reală a şanselor egale în educaţie.[4]
În procesul de evaluare
Cu ajutorul calculatorului pot fi concepute teste grilă care presupun vizualizarea întrebării, a variantelor de răspuns, (eventual textul este însoţit de imagini sugestive). Avantajul constă în interacţiunea dintre calculator şi răspunsul selectat de elev (vizual şi auditiv); se poate afişa punctajul din oficiu, cel acordat răspunsului curent şi cel cumulat până la acel moment. Notarea este obiectivă, rapidă şi eficientă. Testele grilă pot fi periodic actualizate. [5]
Elevii pot realiza pagini web de prezentare a şcolii, a oraşului, a ţării (cu obiective turistice),   a   culturii,   obiceiurilor   şi   tradiţiilor   poporului   român,   a   materialelor   didactice elaborate de ei şi de profesorii lor, de informare (subiecte şi bareme de corectare pentru diferite examene şi concursuri şcolare, manifestari ştiinţifice şi cultural artistice, cărţi şi reviste şcolare, cursuri de pregătire şi perfecţionare pentru elevi şi pentru profesori, grafice de desfăşurare a olimpiadelor şi examenelor, documente oficiale, forum de discuţii, note ale elevilor şi date despre activitatea lor în scoală, anunţuri şi mica publicitate, statistici realizate de elevi pe diverse teme, mesaje, cursuri opţionale, facultăti şi colegii).
De asemenea elevii pot fi antrenaţi în realizarea unor Cd-uri, afişe, grafice, reviste, teste, diferite programe  și softuri educaţionale, jocuri, pliante publicitare, dicţionare on-line, activităţi educative interactive care să antreneze copiii de pe întreaga planetă.
Se poate spune deci că utilizarea Internetului şi a tehnologiilor moderne reprezintă cea mai complexă formă de integrare a educaţiei informale în educatia formală. [6]
Prof. Dima Nicoleta
Școala Gimnazială ,,N.Titulescu” Calarasi



[1] http://www.crestinortodox.ro/religie/provocarile-internetului-apostolatul-media-99490.html
[2] http://www.crestinortodox.ro/religie/educatia-religioasa-139643.html
[3] http://oradereligie.weebly.com/
[4] https://didactika.files.wordpress.com/2008/05/modul-utilizarea-calculatorului-in-predare-invatare.pdf
[5] https://didactika.files.wordpress.com/2008/05/modul-utilizarea-calculatorului-in-predare-invatare.pdf
[6] http://documents.tips/documents/calculatorul-un-mijloc-modern-de-invatare.html


Profesorul de religie, un profesionist în învățământ
                                                              
                                                              Profesor DIMA NICOLETA
                                                                Școala Gimnazială „Nicolae Titulescu” Calarasi
           

            Cuvintele „ Lăsați copiii să vină la Mine și nu-i opriți...” ar trebui să fie scrise pe toate frontisficiile bisericilor și școlilor, mai ales în zilele noastre, când menirea Bisericilor și Școlilor este, în primul rând, de a-l duce pe copil și pe tânăr la Hristos, la izvorul învățăturilor Sale evanghelice, de unde trebuie să-și ia îndreptarul sau ghidul vieții sale individuale și de obște.
            Pentru împlinirea acestui măreț deziderat, a fost însuflețită Biserica prin lucrarea Duhului Sfânt și s-a întemeiat Școala, încă din timpurile cele mai vechi creștine, având ca primi dascăli pe slujitorii Sfântului Altar. De aici decurge strânsa legătură dintre Biserică și Școală, ca instituție de formare a omului, alături de Familie. Părinții dau viață copiilor, dar Biserica și Școala, prin dascălii lor de suflet, îi aduc pe aceștia la viața spirituală, creativă.
            Procesul de predare – învățare a religiei în școală este fără îndoială, un proces complex, care nu poate fi realizat eficient fără a face apel la cele mai noi rezultate ale cercetării psihopedagogice. Statutul dobândit de religie în școală îi oferă acesteia reale posibilități de aplicare a conceptelor și dogmelor Bisericii creștine, în general, de cunoaștere și stapânire temeinică a conținuturilor programelor școlare de religie de catre elevi și de cultivare a sentimentelor lor față de tradițiile școlii românești, față de credința în care s-a născut, față de Biserica Ortodoxă.
            Prin școală și Biserică s-a păstrat identitatea noastră națională. Istoria culturii și a vieții spirituale a poporului nostru se regăsește în însăși istoria Bisericii. Împreună, școala și Biserica au contribuit și contribuie la educarea moral-creștină a poporului nostru. Este demn de remarcat rolul covârșitor pe care Biserica l-a avut în formarea și dezvoltarea limbii române, a limbii literare, la înființarea primelor școli românești - școli care au apărut în mânăstiri -, la apariția primelor manuale școlare – care au fost cărțile de cult, tipărite în tipografiile mănăstirești din spațiul românesc, carpato-danubiano-pontic.
            În acest proces, educația religioasă a avut și are drept obiectiv cultivarea și dezvoltarea religiozității persoanei. Religiozitatea, așa cum subliniază pedagogul C. Cucoș, este o stare psihică derivată, din credință, într-un principiu suprem, etern, imobil. Educația religioasă, însoțită de cea morală, a constituit axa de rezistență a sistemelor educative elaborate de cei mai mari pedagogi ai tuturor timpurilor.
            Pegagogul ceh J.A.Comenius (1592-1670), autor al Didacticii Magna – lucrare de seamă, ale cărei principii străbat veacurile - și-a întemeiat sistemul său pedagogic pe învățătura creștină.  El a arătat că omul este o ființă creată de Dumnezeu după chipul și asemănarea Sa și, ca atare, este o ființă perfectă, dar a fost coruptă și a deprins moravuri rele, care numai prin educație se pot îndrepta. El sublinia, astfel, misiunea reparatorie a educației de a reda omului ceea ce a pierdut prin păcatul originar. Comenius a conceput și calitățile educației: rațiunea, virtutea și pietatea. Scopul educației morale, după Comenius, este cultivarea virtuților creștine: înțelepciunea, cumpătarea, curajul și dreptatea.
            Părintele profesor D. Călugăr arată în Catehetica (1984): Educația religioasă este o acțiune specific umană, care se desfășoară conștient de către educator, conform unui plan și unei metode bine pecizate. Ea este susținută de iubire, de încredere, de libertate și de harul lui Dumnezeu și are drept scop relizarea caracterului religios-moral, cu desăvârșirea lui în perioada creștină.
            Profilul și particularitățile religiei, ca disciplină școlară, impun, cu prisosință , adoptarea, în procesul instruirii, a noilor tehnici de instruire și adaptarea lor la specificul disciplinei, de către toți cei care predau religia în școală.
            Conținutul și structura educației religioase în școală vin să susțină convingător acest demers, mai ales că, în procesul de predare-învățare, sunt respectate particularitățile de vârstă ale elevilor. În acest scop, educația religioasă dovedește o puternică funcție informativă, punând la dispoziția elevilor cunoștințe din domeniul religiei ortodoxe, specifice fiecărei vârste, cunoștințe din domeniul teologic, dogmatic, liturgic, al istoriei și al filosofiei religiilor. În același timp, însă, educația religioasă asigură și funcția formativă, de interiorizare și traducere în fapte a normelor religioase.
            Cunoașterea, aprofundarea și aplicarea noilor concepte ale didacticii moderne, ale tehnicilor care scurtează drumul elevului spre învățare, reprezintă o perspectivă a profesorului de religie prin care poate determina eficința învățării și poate conduce elevii la realizarea performanțelor așteptate.
            Sunt edificatoare, pentru râvna pe care profesorul trebuie să o depună la orele de religie, cuvintele cu mesaj testamentar rostite de Prea Fericitul Părinte Patriarh Teoctis: "De la Sfinții Părinți și din experiența celor două mii de ani de existență a Bisericii, am învățat că puterea credinței transformă, într-adevăr, sufletele oamenilor. De aceea, profesorilor de astăzi le revine responsabilitatea de a valorifica, așa cum se cuvine, șansa predării religiei în școală prin devotamentul și dăruirea lor, pentru că nimeni nu vine la catedră, ca și la sfântul altar, de altfel, fără chemare, fără harismă, care face viu și lucrător cuvântul lui Dunezeu.
            Profesorul trebuie să se comporte la catedră, cu copii rânduiți lui spre învățătură, precum umblă preotul cu cele sfinte în altar... Iată pentru ce, în ierarhia valorilor, așezăm profesorul, dascălul. El trebuie să fie o valoare – ca să formeze valori, să aibă lumină – ca să lumineze pe alții, să stăpânească binele – ca să-l transmită și celorlalți".
            În acest sistem, religia poate determina mijlocirea adevărului de credință și morală, pe temeiul cărora omul își câștigă mântuirea sufletească, își poate dezvolta funcțiile sufletești, predispoziția religioasă, desăvârșirea creștină, drumul parcurs până la apropierea de asemănarea cu Dumnezeu. Pentru aceasta, pr.prof.dr. Dumitru Popescu ne spune că pedagogul creștin este dator să ia în considerare două lucruri esențiale atunci când predă religia în contextul lumii contemporane. În primul rând, trebuie să caute să dezvolte, în mintea și sufletul copiilor, spiritul de ordine, de disciplină, de cercetare și analiză care este specific culturii apusene. În al doilea rând, să pună accentul pe prezența Duhului nu numai în Biserică, ci și în cosmos, ca să pună capăt degradării spirituale, morale și ecologice a lumii în care trăim.
            Așadar, în procesul de predare-învățare a religiei, un rol important revine educatorului, pedagogului creștin care are datoria să depășească el însuși concepțiile contrare ale unei lumi în continuă transformare, pentru a-i oferi copilului, prin etapele consacrate pregătirii, șansa integrării într-o societate pusă în slujba progresului spiritual, științific și moral.
            Iisus Hristos este Învățătorul prin excelență, care a învățat oamenii prin viu grai într-un într-un mod nou, neobișnuit, încât aceștia constatau cu uimire că niciodată un om nu a adus pe pământ o astfel de învățătură. Iisus a arătat tuturor celor care-l ascultau că cel mai bun învățător trebuie să se folosească de puterea exemplului personal. Viața și învățătura lui aveau la bază iubirea nemărginită față de oameni și o viață morală fără cusur. Din viața lui Iisus extragem cu ușurință câteva din cele mai importante calități pe care trebuie să le dețină un profesor autentic: vocație, credință, dragoste față de oameni, smerenie, răbdare, sinceritate, optimism. Vocația pentru o anumită profesie poate fi explicată rațional prin influențele educative ale mediului socio-cultural în care se dezvoltă o persoană sau prin predispozițiile căpătate prin ereditate, dar în final vocația rămâne o taină a lui Dumnezeu pe care omul oricât s-ar strădui nu o poate înțelege în totalitate. Vocația este chemarea venită dintr-o lume mai bună spre o profesie, care de multe ori nu aduce satisfacții imediate sau materiale. Omul de vocație se raportează la Dumnezeu și este conștient de importanța misiunii lui, de aceea caută performanța, nu succesul, iar performanța e rodul unei veritabile asceze, rodul jertfei de sine și al renunțării la bucuriile căutate de oamenii de rând.
            Vocația îl determină pe profesor să se identifice cu idealurile societății pe care el o proiectează în viitor sperând mereu, până la ultima suflare, într-o lume mai bună. Profesorul de vocație trebuie să se poarte ca și cum ar avea în mâinile sale viitorul copiilor , al tării și al omenirii. A te dărui complet și dezinteresat pentru bunăstarea și propășirea poporului tău înseamnă să-ți faci datoria față de țară și față de poporul în care te-ai născut. Să ne amintim cuvintele lui Marin Preda, dintr-un roman bine cunoscut, Viața ca o pradă, care ne spunea că la moartea învățătorului său toți oamenii din sat, de la cel mai tânăr până la cel mai bătrân, au trecut pe rând cu smerenie și recunoștință pe la catafalcul acestuia pentru a-i săruta mâna înghețată de fiorul morții, mâna care-i pălmuise în multe rânduri, dar îi învățase și taina scrisului și a cărților. De aceea putem spune că responsabilitatea misiunii profesorului nu poate fi concepută fără adeziune și atașament față de cultura și valorile naționale.
            Credința în Dumnezeu îi este necesară profesorului așa cum este, de exemplu, necesară apa sau lumina pentru plante. Fără credință, profesorul poate derapa ușor de la obiectivele propuse, dacă urmărește doar cariera, familia și bani. Credința că există o răsplată mai presus decât orice bunuri materiale din lumea aceasta, îl determină pe profesor să-și deschidă sufletul în fața elevilor săi ca în fața propriilor săi copii. Fără credință în Dumnezeu nu va putea niciodată să înțeleagă sensul acestor cuvinte ”Educatorul este un om care trebuie să citească în sufletul copilului frumosul poem pe care Dumnezeu l-a scris; să-l citească, să-l descifreze și să-l facă să apară scris în literele vieții, precum savantul citește opera divină în steaua ce lucește pe firmament. Educatorul este dintr-o data mag și profet”.
            Dragostea. Profesorul e dator să-i iubească pe copii așa cum Iisus a iubit copiii, pentru că ei reprezintă viitorul: Lăsați copiii să vină la Mine și nu-i opriți, căci a unora ca aceștia este împărăția lui Dumnezeu (Luca 18, 16). În fața copiilor, profesorul trebuie să dea dovadă de respect, sensibilitate și atașament, să manifeste încredere în posibilitățile fiecărui elev în parte, fără a desconsidera pe nimeni, tratându-i egal și nepărtinitor, fără discriminare, așa cum ar face cu proprii lui copii.
            Smerenia. Omul mândru și trufaș nu e plăcut nimănui, de aceea profesorul este obligat să se ferească de a cădea în capcana stimei exagerate de sine, a înfumurării sau îngâmfării. Sentimentul de mândrie exagerată sau neîntemeiată a fost dintotdeauna subiect dezbătut de mulți scriitori faimoși, dar mai ales considerată o slăbiciune umană înfierată și criticată în Sfânta Scriptură: Dumnezeu celor mândri le stă împotrivă, iarcelor smeriți le dă har (Iacov 4,6).
            Răbdarea. A face educație presupune a avea răbdare. Rezultatele muncii profesorului se vede în timp, în modul în care evoluează societatea. De aceea se spune că cea mai bună investiție pe care o poate face un popor este cea făcută în educație. Profesorul știe că mlădița sădită în sufletul și-n mintea copilului va da roade după ani de zile de așteptare, așa cum se întâmplă și în natură. Nimeni nu sădește un pom crezând că în anul următor va culege roadele muncii sale.
            Blândețea, sinceritatea și optimismul ajută de asemenea la dezvoltarea relațiilor dintre profesor-elev, relații bazate pe iubire, încredere și respect reciproc. Pe lângă acestea e nevoie ca profesorul să manifeste și să promoveze în toate situațiile valori morale unanim acceptate, cum sunt cinstea, înțelepciunea, curajul, cumpătarea, toleranța și speranța. Profesorul trebuie să transmită elevilor că pe lângă legea oamenilor mai există o ordine superioară, o lege eternă așezată de Dumnezeu, care încălcată cu bună știință poate produce tulburare și dezechilibru în sufletul omului și în lume.
            Rolurile profesorului. Profesorul își asumă cu bună știință mai multe roluri în școală dar și în societate. Profesorul trebuie să dea dovadă de o bună stăpânire a cunoștințelor de specialitate, dar totodată trebuie să fie un bun conducător al actului de predare-învățare-evaluare, să fie un agent motivator spre cunoaștere, să dezvolte în elevii săi acea dorință de autodepășire și autocunoaștere. Profesorul trebuie să fie lider și manager, partener în educație, și prieten al copiilor, colaborator apropiat, părinte și confident, fin psiholog, consilier și pedagog, să fie un model demn de urmat, să dea dovadă de o bună cunoaștere a realităților sociale, pentru că, pe lângă activitatea din școală profesorul desfășoară frecvent activități extrașcolare sau cultural educative. Prin statutul său este obligat să participe la toate activitățile și evenimentele socio-culturale ale timpului său. Profesorul face parte din lumea aceasta, dar prin modul său de a fi și de a învăța se va situa deasupra lumii și a timpului în care trăiește.
            Într-o societate modernă, bazată pe cunoaștere, într-o societate în care informația există din belșug și poate fi accesată oricând și de către oricine posedă un telefon inteligent, o tabletă Ipad sau un computer personal conectat la internet, rolul profesorului este acela de a crea situații de învățare în cadrul cărora elevul să-și conștientizeze , să-și înțeleagă demersurile de învățare, rezultatele, neajunsurile și să încerce să se perfecționeze continuu. De pe băncile școlilor e necesar să iasă oameni pregătiți să se adapteze unor situații inedite, neprevăzute de școală sau profesori, capabili să răspundă adecvat noilor provocări folosind gândirea logică, critică și constructivă.
            Aptitudinile și competențele profesorului . Aptitudinea se traduce printr-un complex de însușiri fizico-psihice care condiționează realizarea cu randament a unei activități, iar competență înseamnă capacitatea unei persoane de a realiza, la un anumit nivel de performanță, sarcinile și activitățile specifice profesiei didactice. Printre aptitudinile și competențele profesorului amintim: inteligenșă, imaginație, voință, motivație, aptitudini ale gândirii, ale memoriei, ale limbajului, ale atenției, aptitudini organizatorice, măiestrie psiho-pedagogică, tact pedagogic, spirit de ordine, competențe științifice, psihopedagogice și psihosociale, capacitatea de a stabili cu claritate obiectivele educative, capacitatea de a concepe activități de învățare relevante pentru viață, capacitatea de a se adapta la diverse situații și de a folosi strategii didactice adecvate vârstei și nevoilor elevilor, capacitatea de a lucra în echipă și de a propune elevilor sarcini de lucru în echipă, provocatoare, captivante, de natură să dezvolte, să le stimuleze dezvoltarea intelectuală.
            Prin educație, profesorul e chemat să descopere ce e mai nobil și mai înălțător în sufletul copilului. Dar pentru o educație trainică cu rezultate durabile, profesorul nu trebuie lăsat singur, iar acțiunea lui să nu fie separată de a celorlalți factori. E nevoie ca societatea, familia, școala și Biserica să conlucreze la atingerea unui deziderat comun, iar cel supus educației să se lase educat. Fără educație centrată pe formarea caracterului moral, fără descoperirea sensului vieții și a existenței umane, mulți oameni vor ajunge să recunoască la sfârșitul vieții lor că tot ce au făcut în viață nu e altceva decât deșertăciune și goană după vânt (Ecleziastul 2, 26).

BIBLIOGRAFIE:

Cucoș, Constantin, Educația religioasă, Polirom, Iași, 1999;
Cucoș, Constantin, Pedagogia, Polirom, Iași, 2000;
Jinga, Ioan; Istrate, Elena, Manual de pedagogie, ediția a II-a revăzută și adăugită, Editura BIG ALL, București, 2006;
Opriș, Dorin, Dimensiuni creștine ale pedagogiei moderne, Editura Sf. Mina, Iași, 2010;
Popescu, Aurel; Mihai, Aurel; Popescu, Olga; Negreț-Dobridor, Ion; Toader, Dan, Proiectarea pedagogică a învățării religiei în școală, Editura Aramis, București, 2002;

Timiș, Vasile, Religia în școală, Presa universitară clujană, Cluj Napoca, 2004.