ACEASTA DEMONSTRATIE A FOST FACUTA IN ANUL 1921...
DUPA ACEEA AU APARUT SI ALTE DEMONSTRATII... DAR ASTA RAMANE IN ISTORIE. Veți
vedea de ce...
Într-o sală de clasă a unui colegiu, un profesor
tine cursul de filozofie.
- Sa va explic care e conflictul intre stiinta si religie. Profesorul ateu face o pauza si apoi ii cere unuia dintre noii sai studenti sa se ridice in picioare.
- Sa va explic care e conflictul intre stiinta si religie. Profesorul ateu face o pauza si apoi ii cere unuia dintre noii sai studenti sa se ridice in picioare.
- Esti crestin, nu-i asa, fiule?
- Da dle, spune studentul.
- Deci crezi in Dumnezeu?
- Da dle, spune studentul.
- Deci crezi in Dumnezeu?
- Cu siguranta.
- Dumnezeu e bun?
- Desigur, Dumnezeu e bun.
- E Dumnezeu atotputernic? Poate El sa faca orice?
- Da. - Tu esti bun sau rau?
- Biblia spune ca sunt rau.
- Profesorul zambeste cunoscator.
- Aha! Biblia! Se gandeste putin. - Uite o problema
pt tine. Sa zicem ca exista aici o persoana
bolnava si tu o poti vindeca. Poti face asta. Ai vrea sa il ajuti? Ai incerca?
bolnava si tu o poti vindeca. Poti face asta. Ai vrea sa il ajuti? Ai incerca?
- Da, dle. As incerca.
- Deci esti bun.
- N-as spune asta.
- Dar de ce n-ai spune asta? Ai vrea sa ajuti o
persoana bolnava daca ai putea. Majoritatea am vrea daca am putea. Dar
Dumnezeu, nu.
Studentul nu raspunde, asa ca profesorul continua.
- El nu ajută, nu-i așa? Fratele meu era crestin si
a murit de cancer, chiar daca se ruga lui Iisus sa-l vindece. Cum de Iisus e bun?
Poti raspunde la asta?
Studentul tace.
- Nu poti raspunde, nu-i asa? El ia o inghititura de
apa din paharul de pe catedra ca sa-i dea timp studentului sa se
relaxeze.
- Hai sa o luam de la capat, tinere. Dumnezeu e bun?
- Pai, da, spune studentul.
- Satana e bun?
Studentul nu ezita la aceasta intrebare:
- Nu.
- De unde vine Satana?
Studentul ezita.
- De la Dumnezeu.
- Corect. Dumnezeu l-a creat pe Satana, nu-i asa?
Zi-mi, fiule, exista rau pe lume?
- Da, dle.
- Raul e peste tot, nu-i asa? Si Dumnezeu a creat totul pe lumea asta, corect?
- Da. - Deci cine a creat raul?
Profesorul a continuat.
- Da, dle.
- Raul e peste tot, nu-i asa? Si Dumnezeu a creat totul pe lumea asta, corect?
- Da. - Deci cine a creat raul?
Profesorul a continuat.
- Daca Dumnezeu a creat totul, atunci El a creat si
raul. Din moment ce raul exista si conform principiului ca ceea ce facem
defineste ceea ce suntem, atunci Dumnezeu e rau. Din nou, studentul nu raspunde.
- Exista pe lume boli? Imoralitate? Ura? Uratenie?
Toate aceste lucruri groaznice, exista? Studentul se foieste jenat.
- Da. - Deci cine le-a creat? Studentul iarasi nu raspunde, asa ca profesorul repeta intrebarea.
- Cine le-a creat?
- Da. - Deci cine le-a creat? Studentul iarasi nu raspunde, asa ca profesorul repeta intrebarea.
- Cine le-a creat?
Niciun raspuns. Deodata, profesorul incepe sa se
plimbe in fata clasei. Studentii sunt uimiti.
- Spune-mi, continua el adresandu-se altui student.
Crezi in Iisus Hristos, fiule?
Vocea studentului il tradeaza si cedeaza nervos.
Vocea studentului il tradeaza si cedeaza nervos.
- Da, dle profesor, cred.
Batranul se opreste din marsaluit.
- Stiinta spune ca ai 5 simturi pe care le folosesti
pt a identifica si observa lumea din jurul tau. L-ai vazut vreodata pe Iisus?
- Nu, dle. Nu L-am vazut.
- Atunci spune-ne daca l-ai auzit vreodata pe Iisus al tau?
- Nu, dle, nu l-am auzit.
- L-ai simtit vreodata pe Iisus al tau, l-ai gustat
sau l-ai mirosit? Ai avut vreodata o experienta senzoriala a lui Iisus sau a
lui Dumnezeu?
- Nu, dle, ma tem ca nu.
- Si totusi crezi in El?
- Da.
- Conform regulilor sale empirice, testabile,
demonstrabile, stiinta spune ca Dumnezeul tau nu exista. Ce spui de asta,
fiule?
- Nimic, raspunde studentul. Eu am doar credinta
mea.
- Da, credinta, repeta profesorul. Asta e problema
pe care stiinta o are cu Dumnezeu. Nu exista nicio dovada, ci doar credinta.
Studentul ramane tacut pt o clipa, inainte de a pune
si el o intrebare.
- Dle profesor, exista caldura?
- Da.
- Dle profesor, exista caldura?
- Da.
- Si exista frig?
- Da, fiule, exista si frig.
- Nu, dle, nu exista.
Profesorul isi intoarce fata catre student, vizibil interesat. Clasa devine brusc foarte tacuta. Studentul incepe sa explice.
- Da, fiule, exista si frig.
- Nu, dle, nu exista.
Profesorul isi intoarce fata catre student, vizibil interesat. Clasa devine brusc foarte tacuta. Studentul incepe sa explice.
- Poate exista multa caldura, mai multa caldura, super-caldura,
mega-caldura, caldura nelimitata, caldurica sau deloc caldura, dar nu avem nimic
numit "frig". Putem ajunge pana la 458 F de grade sub zero, ceea ce
nu inseamna caldura, dar nu putem merge mai departe. Nu exista frig. Daca ar
exista, am avea temperaturi mai scazute decat minimul absolut de -458
de grade. Fiecare corp sau obiect e demn de studiat daca are sau transmite energie, si caldura e cea care face ca un corp sau material sa aiba sau sa transmita energie. Zero absolut, -458 F, inseamna absenta totala a caldurii. Vedeti, dle, frigul e doar un cuvant pe care il folosim pentru a descrie absenta caldurii. Nu putem masura frigul. Caldura poate fi masurata in unitati termice, deoarece caldura este energie. Frigul nu e opusul caldurii, d-le, ci doar absenta ei. Clasa e invaluita in tacere. Undeva cade un stilou si suna ca o lovitura de ciocan.
- Dar intunericul, profesore? Exista intunericul?
de grade. Fiecare corp sau obiect e demn de studiat daca are sau transmite energie, si caldura e cea care face ca un corp sau material sa aiba sau sa transmita energie. Zero absolut, -458 F, inseamna absenta totala a caldurii. Vedeti, dle, frigul e doar un cuvant pe care il folosim pentru a descrie absenta caldurii. Nu putem masura frigul. Caldura poate fi masurata in unitati termice, deoarece caldura este energie. Frigul nu e opusul caldurii, d-le, ci doar absenta ei. Clasa e invaluita in tacere. Undeva cade un stilou si suna ca o lovitura de ciocan.
- Dar intunericul, profesore? Exista intunericul?
- Da, raspunde profesorul fara ezitare. Ce e noaptea
daca nu intuneric?
- Din nou raspuns gresit, dle. Intunericul nu e ceva; este absenta a ceva. Poate exista lumina scazuta, lumina normala, lumina stralucitoare, lumina intermitenta, dar daca nu exista lumina constanta atunci nu exista nimic, iar acest nimic se numeste intuneric, nu-i asa? Acesta este sensul pe care il atribuim acestui cuvant. In realitate, intunericul nu exista. Daca ar exista, am putea face ca intunericul sa fie si mai intunecat, nu-i asa? Profesorul incepe sa-i zambeasca studentului din fata sa. Acesta va fi un semestru bun.
- Din nou raspuns gresit, dle. Intunericul nu e ceva; este absenta a ceva. Poate exista lumina scazuta, lumina normala, lumina stralucitoare, lumina intermitenta, dar daca nu exista lumina constanta atunci nu exista nimic, iar acest nimic se numeste intuneric, nu-i asa? Acesta este sensul pe care il atribuim acestui cuvant. In realitate, intunericul nu exista. Daca ar exista, am putea face ca intunericul sa fie si mai intunecat, nu-i asa? Profesorul incepe sa-i zambeasca studentului din fata sa. Acesta va fi un semestru bun.
- Ce vrei sa
demonstrezi, tinere?
- Da, dle profesor. Vreau sa spun ca premisele dvs filosofice sunt gresite de la bun inceput si de aceea concluzia TREBUIE sa fie si ea gresita.
- Da, dle profesor. Vreau sa spun ca premisele dvs filosofice sunt gresite de la bun inceput si de aceea concluzia TREBUIE sa fie si ea gresita.
De data asta, profesorul nu-si poate ascunde
surpriza.
- Gresite? Poti explica in ce fel?
- Lucrati cu premise dualitatii, explica studentul.
Sustineti ca exista viata si apoi ca exista moarte; un Dumnezeu bun si un
Dumnezeu rau. Considerati conceptul de Dumnezeu drept ceva finit, ceva ce putem
masura. Dle, stiinta nu poate explica nici macar ce este acela un gand.
Foloseste electricitatea si magnetismul, dar NIMENI nu a vazut sau nu a inteles
pe> deplin vreuna din acestea doua. Sa consideri ca moartea e opusul vietii
inseamna sa ignori ca moartea nu exista ca lucru substantial. Moartea nu e
opusul vietii, ci doar absenta ei. Acum spuneti-mi, dle profesor, le predati
studentilor teoria ca ei au evoluat din maimuta?
- Daca te referi la procesul evolutiei naturale,
tinere, da, evident ca da.
- Ati observat vreodata evolutia cu propriii ochi, dle? Profesorul incepe sa dea din cap, inca zambind, cand isi da seama incotro se indreapta argumentul. Un semestru foarte bun, intr-adevar.
- Din moment ce nimeni nu a observat procesul evolutiei in desfasurare si nimeni nu poate demonstra ca el are loc, dvs. nu predati studentilor ceea ce credeti, nu? Acum ce sunteti, om de stiinta sau predicator? Clasa murmura. Studentul tace pana cand emotia se mai stinge.
- Ati observat vreodata evolutia cu propriii ochi, dle? Profesorul incepe sa dea din cap, inca zambind, cand isi da seama incotro se indreapta argumentul. Un semestru foarte bun, intr-adevar.
- Din moment ce nimeni nu a observat procesul evolutiei in desfasurare si nimeni nu poate demonstra ca el are loc, dvs. nu predati studentilor ceea ce credeti, nu? Acum ce sunteti, om de stiinta sau predicator? Clasa murmura. Studentul tace pana cand emotia se mai stinge.
- Ca sa continuam demonstratia pe care o faceati
adineori celuilalt student, permiteti-mi sa va dau un exemplu, ca sa intelegeti
la ce ma refer. Studentul se uita in jurul sau, in clasa.
-E vreunul dintre voi care a vazut vreodata creierul profesorului? Clasa izbucneste in ras.
- E cineva care a auzit creierul profesorului, l-a simtit, l-a atins sau l-a mirosit? Nimeni nu pare sa fi facut asta.
-Deci, conform regulilor empirice, stabile si conform protocolului demonstrabil, stiinta spune
- cu tot respectul, dle - ca nu aveti creier. Daca stiinta spune ca nu aveti creier, cum sa avem incredere in cursurile dvs, dle? Acum clasa e cufundata in tacere. Profesorul se holbeaza la student, cu o fata impenetrabila. In fine, dupa un interval ce pare o vesnicie, batranul raspunde.
- Presupun ca va trebui sa crezi, pur si simplu...
-E vreunul dintre voi care a vazut vreodata creierul profesorului? Clasa izbucneste in ras.
- E cineva care a auzit creierul profesorului, l-a simtit, l-a atins sau l-a mirosit? Nimeni nu pare sa fi facut asta.
-Deci, conform regulilor empirice, stabile si conform protocolului demonstrabil, stiinta spune
- cu tot respectul, dle - ca nu aveti creier. Daca stiinta spune ca nu aveti creier, cum sa avem incredere in cursurile dvs, dle? Acum clasa e cufundata in tacere. Profesorul se holbeaza la student, cu o fata impenetrabila. In fine, dupa un interval ce pare o vesnicie, batranul raspunde.
- Presupun ca va trebui sa crezi, pur si simplu...
- Deci, acceptati ca exista credinta si, de fapt,
credinta exista impreuna cu viata, continua studentul.
- Acum, dle, exista raul? Acum nesigur, profesorul
raspunde:
- Sigur ca exista. Il vedem zilnic. Raul se vede
zilnic din lipsa de umanitate a omului fata de om. Se vede in nenumaratele
crime si violente care se petrec peste tot in lume. Aceste manifestari nu sunt
nimic altceva decat raul. La asta, studentul a replicat:
- Raul nu exista, dle, sau cel putin nu exista in
sine. Raul e pur si simplu absenta lui Dumnezeu. E ca si intunericul si frigul,
un cuvant creat de om pentru a descrie absenta lui Dumnezeu. Nu Dumnezeu a
creat raul. Raul este ceea ce se intampla cand din inima omului lipseste
dragostea lui Dumnezeu. Este ca frigul care apare cand nu exista caldura sau ca
intunericul care apare cand nu exista lumina. Profesorul s-a asezat...
P.S.: Studentul
era...Albert Einstein.
Albert Einstein
a scris o carte intitulata "Dumnezeu vs. Stiinta" in 1921