joi, 8 noiembrie 2012

Sfintele Taine




Sfintele Taine

“IISUS HRISTOS, IERI SI AZI SI IN VECI ESTE ACELASI!” (Evrei 13,8)
Cina cea de Taina

SFINTELE TAINE

Sfintele Taine-lucrarile sfinte prin care Biserica lui Hristos trimite asupra credinciosilor sai, sub forma unor semne vazute, puterile nevazute ale Duhului Sfant pentru sfintirea si mantuirea credinciosilor.
            Prin Sfintele Taine -  Biserica lui Hristos:
v   Intemeietorul: Iisus Hristos;
v   Numite “taine” – se savarsesc in vazul oamenilor trimitand puterea nevazuta a Duhului Sfant, sunt de nepatruns pentru mintea noastra.
v   Savarsite: Biserica.(in cazuri exceptionale–boala, neputinta-se savasesc in casele credinciosilor sau la spital).
v   Despre intemeierea lor aflam in Sf. Scriptura (Biblia);
v   Primim: harul nevazut al Sfantului Duh;
v   Se savarsesc pentru sfintirea si mantuirea credinciosilor;
v   Savarsitorul: vazut-episcopul/preotul;                       nevazut: Iisus Hristos prin harul Sfantului Duh lasat in Biserica prin Sfintele Taine;
v   Partea vazuta: desfasurarea slujbei, toate materiile si obiectele folosite.
v   Partea nevazuta: lucrarea sfintitoare a lui Dumnezeu asupra crestinilor vrednici de primirea lor prin Sf. Duh.
v   Sf. Taine primite o data in viata: Botez, Mirungere, Cununie, Preotie.
v   Sf. Taine primite de mai multe ori in viata: Spovedania, Impartasania, Maslul.
v   Biserica  
- se ingrijeste de toti crestinii;          
- Ii intareste sufleteste in aceasta viata;      
- Ii pregateste pentru viata vesnica (Rai);

V  Sf. Taina a Botezului: ii naste spre viata vesnica prin apa si prin Duhul Sfant;
V  Sf. Taina a Mirungerii: ii intareste in dreapta credinta ungandu-i cu Sfantul si Marele Mir;
V  Sf. Taina a Impartasaniei (Euharistie): ii hraneste cu Trupul si Sangele lui Hristos “spre iertarea pacatelor si spre viata de veci”;
V  Sf. Taina a Spovedaniei (Pocaintei): ii impaca, ii curateste si ii uneste cu Dumnezeu pe cei despartiti de El prin pacat;
V  Sf. Taina a Preotiei (Hirotoniei): face din unii crestini aparatori si dreptei credinte si iconomi ai harului divin;
V  Sf. Taina a Nuntii (Cununiei): binecuvinteaza si sfinteste unirea barbatului cu femeia, intemeiaza/binecuvinteaza familia;
V  Sf. Taina a Maslului: usureaza suferintele crestinilor bolnavi trupeste/sufleteste trimitand duhul intaritor;

Dictionar:
Har-puterea sfintitoare a lui Dumnezeu;
Tainic-misterios, ascuns, neinteles;
Arhiereu-preot cu cea mai inalta functie de conducere in Biserica; ierarh;
Iconomi-pastratori;
 Invataturi:


1.          Biserica urmareste sfintirea si mantuirea omului;
2.          Sfintele Taine transmit harul divin in Biserica pentru sfintirea si mantuirea omului;
3.          Prin Sfintele Taine harul lucreaza asupra noastra si ne sfinteste treptat;
                           
Mantuitorul Iisus Hristos




Sf.Taina a Botezului

Sf. TAINA a BOTEZULUI
Sf.Taina a Mirungerii

Sf. TAINA a MIRUNGERII
1. Efectul? Scopul?
- membru al Bisericii crestin-ortodoxe;
- iertarea de pacatul stramosesc;
- iertarea pacatelor personale;
- se imbraca/traieste cu Hristos;
- primirea pecetelor darurilor Sf. Duh;
-sporire si intarire in credinta impotriva pacatelor;
- cresterea in Biserica lui Hristos;
- darurile primite prin Sf. Taina a Mirungerii: darul intelepciunii, al intelegerii, al sfatului, al cunostintei, al bunei credinte, al dragostei de Dumnezeu;
2. Intemeietorul?
Iisus Hristos
Iisus Hristos
3. Unde/cand a fost intemeiata?
Dupa Invierea Domnului din morti.
-Inainte de Inaltarea Sa la ceruri prin porunca data Sf. Apostoli: Luca 24,49.
-In chip vazut intemeiata in ziua Pogorarii Sfantului Duh.
4. Cuvintele rostite la intemeiere?
“Mergand, invatati toate neamurile, botezandu-le in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh.” (Matei 28,19)
“Iata, Eu trimit fagaduinta Tatalui Meu peste voi, iar voi sedeti in cetatea Ierusalimului pana ce va veti imbraca cu putere de sus.” (Luca 24,49)
5. Cine savarseste?
- episcopul / preotul
- diaconul / calugarul
- orice crestin
- episcopul
- preotul
6. Unde?
- In Biserica
- oriunde
- In Biserica

7. Cu ce?
- apa sfintita si Duh
- nisip, pamant, etc
- Sfantul si Marele Mir
8. Cum se savarseste?
Prin scufundare (3 ori) – NU prin turnare/stropire.
- prin ungere la incheieturi si organele de simt;
9. Ce spune savarsitorul?
“Se boteaza robul/roaba lui Dumnezeu…in numele Tatalui.Amin.Si al Fiului .Amin. Si al Sfantului Duh. Amin.”
“Pecetea darului Sfantului Duh! Amin!”
10. Cand se savarseste?
O singura data in viata.
O singura data in viata, dupa Botez.
11. Conditii / Primitorii
Matur: credinta in Sf. Treime si dorinta de a fi crestin.
Copil: nas crestin care isi asuma educatia crestina a finului.
- sa fie crestin ortodox-botezat;
- sa doreasca sa devina crestin (daca a “pierdut” credinta sau a fost de alta credinta);
12. Alte denumiri
“poarta de intrare in crestinism”/
“taina Sf. Mir”, “mirungerea”
13. Citate biblice
- Mantuitorul catre Nicodim: “De nu se va naste cineva din apa si din Duh, nu va putea sa intre in Impartia lui Dumnezeu.” (Ioan 3,5)
- Exista: “un Domn, o credinta, un botez.” (Efeseni 4,5)
-
-
“Se unge in chip vazut cu Mir, iar sufletul se sfinteste in chip tainic.” (Sf. Chiril al Ierusalimului)
“Iar cela ce ne adevereste pe noi impreuna cu voi intru Hristos si ne-a uns pe noi, Dumnezeu este, care ne-a pecetluit pe noi si a dat arvuna Duhului intru inimile noastre.” (II Corinteni 1, 21-22) (Efeseni 4,30)
14. In vechime
- Taierea imprejur a evreilor preinchipuia botezul;
- potopul;
- trecerea Marii Rosii;
- Sf.Ap. Pavel a botezat casa temnicerului din Filipi;
- Sf.Ap. Petru a botezat casa lui Corneliu;
Sf. Apostoli-prin punerea mainilor si prin ungerea sau pecetluirea cu Sf. Mir a celor botezati. Mai tarziu, crescand numarul crestinilor, urmasii lor:episcopii si preotii au savarsit aceasta.
15. Alte asemanari
- botezul lui Ioan Botezatorul – cu apa;
- botezul Mantuitorului – cu apa si cu Duhul Sfant;
Sf. Apostoli-prin punerea mainilor si prin ungerea sau pecetluirea cu Sf. Mir a celor botezati. Mai tarziu, crescand numarul crestinilor, urmasii lor:episcopii si preotii au savarsit aceasta.
16. Momentele tainei
1. Sfintirea apei;
2. Ungerea cu untdelemn;
3. Intreita afundare;
1. Inconjurarea mesei Botezului;
2. Spalarea pruncului;
3. Tunderea parului.
17. Obiecte/materii folosite
Preot: Cristelniţa, Sf. Cruce,  Sf. Evanghelie, sfeşnic, aghiasmatar, Untdelemn sfinţit, Sf.şi Marele Mir, foarfecă, miruitorul.
Creştini: lumânare, busuioc, faşă, crâşma, prosop, săpun, haine.
Preot: Sfantul si Marele Mir, miruitorul, Sf. Cruce, aghiasmatar, Sf. Evanghelie, sfeşnic, foarfecă.
Creştini: lumânare, busuioc, faşă, crâşma, prosop, săpun, haine.


18. Semnificaţii
Naşii-parintii sufletesti (spirituali);
Cristelniţa si apa sfinţită – mormântul unde se naşte Hristos/pântecele Fecioarei Maria din care S-a nascut Domnul Iisus;
Imbracamintea alba la botez-viata curată si frumoasa pe care trebuie sa o aiba copilul;
Lumanarea aprinsa-viata luminoasa pe care trebuie sa o aiba copilul prin respectarea invataturilor date de Mantuitorul;
Sfantul si Marele Mir-aromatele, miresmele (untdelemn, vin si 38 diferite aromate) semnifica variatele daruri ale Duhului Sfant pe care le capata crestinii prin aceasta Sf. Taina;
Fruntea-pentru a I se sfinti mintea si gandurile;
Ochii-pentru a privi slava lui Dumnezeu si lucrarile Lui in lume;
Urechile-pentru a auzi si a asculta invataturile dumnezeiesti si cele de folos;
Nasul-pentru a simti aromele dumnezeiesti ale creatiei si a-l feri de “mirosurile” daunatoare;
Gura-pentru a vorbi cuviincios, a se ruga si a canta cele duhovnicesti catre Dumnezeu;
Pieptul si spatele-pentru sfintirea inimii si a dorintelor, pentru imbracarea cu toate armele lui Dumnezeu in lupta cea buna, pentru a putea sta impotriva mestesugirilor celui rau si a le birui pe acestea;
Mainile-pentru ferirea de pacate si lucrarea faptelor bune, placute lui Dumnezeu;
Picioarele-pentru a se feri de caile rele si a urma calea vietii, a virtutii si a sfinteniei;
19. Partea vazuta/ nevazuta
Vazuta-afundarea, miruirea
Nevazuta-primirea harului divin/ iertarea pacatului stramosesc - celorlalte pacate (adult)
Vazuta-ungerea in semnul Sf. Cruci cu miruitorul a fruntii, ochilor, narilor, buzelor, urechilor, pieptului, spatelui, mainilor, picioarelor celui botezat –rosteste la fiecare ungere: “Pecetea darului Sfantului Duh”
Nevazuta-primeste sfintirea simturilor si madularelor si puterea de a merge spre Dumnezeu si a lucra toate dupa voia Lui, ajutat de puterea Duhului Sfant.
20. Dictionar
A administra-(aici) a da, a primi;
Diacon-cel mai mic grad in slujirea preoteasca; (primul diacon/ martir: Arhidiaconul Stefan)-nu savarseste nicio Sf. Taina;
Preot-al doilea grad in slujirea preoteasca (savarseste 6 Sf. Taine);
Episcop-cea mai inalta treapta harica si de conducere in Biserica (savarseste 7 Sf. Taine);
Duhovniceste-care tine de suflet;
A invrednici-a acorda favoarea, cinstea; a se dovedi vrednic, capabil;
Întinaţi-patati, murdariti;
Cristelniţă(colimvitră)-obiect de cult in Biserica crestina, de forma unui vas, in care se pune apa pentru botezul pruncilor;
Untdelemn-ulei;
Miruitor-mic obiect liturgic, metalic, folosit de preot la mirungere sau pentru miruirea crestinilor (Botez/ Mirungere/ slujbe);
Aghiasmatar (Molitfelnic)-carte de cult ce cuprinde slujbele celor 7 Sf. Taine;
Sfesnic-suport pentru lumanari (cu 1,2,3,7 brate);
Mirungere-ungere cu Sfantul si Marele Mir;
Miruitor-mic obiect liturgic, metalic, folosit de preot la mirungere sau pentru miruirea crestinilor (Botez/ Mirungere/ slujbe);
Plante aromatice-plante frumos mirositoare;
Sfântul si Marele Mir-untdelemn special pregatit si sfintit de arhiereii Bisericii, folosit la savarsirea unor sfinte slujbe printre care Mirungerea si sfintirea bisericii; (se prepara din untdelemn, vin si 38 diferite aromate si se sfinteste in Joia Mare de catre toti episcopii fiecarei Biserici Ortodoxe de sine statatoare. Aromatele, miresmele Sfantului Duh, inchipuie variatele daruri ale Duhului Sfant pe care le capata crestinii prin aceasta Taina);
Viaţă duhovnicească-viaţa care tine de suflet, de cele spirituale;
Miruire-ungerea (binecuvantarea) cu untdelemn sfintit, pe frunte de catre preot a credinciosilor la sfarsitul slujbelor bisericesti (dupa fiecare slujba);
Mirungere-ungerea (binecuvantarea) cu Sfantul si Marele Mir a fruntii, ochilor, narilor, buzelor, urechilor, pieptului, spatelui, mainilor, picioarelor celui botezat (o data in viata, dupa Botez);
Cina cea de Taina

Sf.Taina a Impartasaniei
 Sf.TAINA a IMPARTASANIEI
Sf.Taina a Spovedaniei
 Sf. TAINA a SPOVEDANIEI

1. Efectul? 
Mantuitorul Iisus Hristos

-Unire cu Hristos;
-Sfintirea si indumnezeirea noastra;
- curatarea de pacate;
- fagaduinta invierii si a vietii vesnice;
-Inaltare duhovniceasca;
- prin celelalte taine crestinul primeste harul divin, prin Aceasta primeste pe Insusi Izvorul harului-Domnul Hristos, in mod real sub forma Painii (Trupul) si a Vinului (Sangele);
-iertarea pacatelor recunoscute cu parere de rau si dorinta de indreptare;
-reinnoire sufleteasca;
-reintrarea (refacerea) in comuniune (legatura) cu Dumnezeu si cu semenii;
- usurarea sufletului;
- impacarea constiintei;
- vindecarea de ranile pacatelor;
2. Intemeietorul?
Iisus Hristos
Iisus Hristos
3. Unde/cand a fost intemeiata?
Ierusalim, La Cina cea de Taina
Dupa Invierea din morti a Mantuitorului
4. Cuvintele rostite la intemeiere?
Domnul Iisus Hristos catre Sf. Apostoli: “luand paine si binecuvantand, a frant si, dand ucenicilor a zis: Luati, mancati, acesta este Trupul Meu. Si luand paharul si multumind, le-a dat zicand: Beti dintru acesta toti, ca acesta este Sangele Meu, al Legii celei noi, care pentru multi se varsa spre iertarea pacatelor.” (Matei 26, 26-28)
Apoi le-a poruncit sa savarseasca aceasta Taina dupa ce El nu va mai fi intre ei: “Aceasta sa faceti intru pomenirea Mea!” (Luca 22,19)
Dupa Invierea din morti a Mantuitorului cand S-a aratat Sf. Apostoli zicandu-le:
“Pace voua! Precum M-a trimis pe Mine Tatal va trimit si Eu pe voi. Si zicand aceasta, a suflat asupra lor si le-a zis: Luati Duh Sfant; carora veti ierta pacatele, le vor fi iertate si carora le veti tine, vor fi tinute.” (Ioan 20,21-23)
5. Cine savarseste?
- Preotul/episcopul;
- calugarii si pustnicii se pot impartasii singuri;
- diaconul/cantaretul sau un credincios mai curat daca este pe moarte cel ce are nevoie de Sf. Impartasanie;
-  preotul;
- episcopul;
6. Unde?
- In Biserica
- spital sau la casa celui bolnav;
- in Biserica;
- oriunde;
7. Cu ce?
- Painea (Trupul) si Vinul (Sangele) Domnului;
- cu puterea cuvantului;
8. Cum se savarseste?
- prin inghitire;
- Crestinul pregatit primeste Painea (Trupul) si Vinul (Sangele) Domnului;
- prin recunoasterea pacatelor;
- fagaduinta de a nu le mai repeta;
- indreptarea crestinului
- iertarea acestuia de catre preot/episcop (Iisus Hristos);
9. Ce spune savarsitorul?
- “Se impartaseste robul/roaba lui Dumnezeu …”
- “… Eu, preotul si slujitorul lui Dumnezeu te dezleg pe tine fiule/fiica duhovnicesc/duhovniceasca … .”
10. Cand se savarseste?
- In timpul Sfintei Liturghii, duminica sau in zi de sarbatoare;
- cand este necesar;
- cat mai des;                    - cel putin in cele 4 posturi mari de peste an;
- cand simte nevoia crestinul;
11. Conditii / Primitorii
- in cele 4 posturi mari de peste an (Postul Pastelui/Invierii, Postul  Sf. Ap. Petru si Pavel, Postul Adormirii Maicii Domnului, Postul Craciunului/ Nasterii Domnului) sau cand este necesar;
- impacati cu toti;
- abtinerea de la mancare si bautura (post trupesc);
- abtinerea de la ganduri rele (post sufletesc);
- cei pregatiti si vrednici dupa ce s-au spovedit;
- citirea rugaciunilor inainte si dupa Sf. Impartasanie;
- pana la 7 ani fara spovedanie, iar dupa 7 ani spovedit sa fie;
- nemancat, spovedit, dornic si cu binecuvantare de la preot;
- nu se pot impartasi necrestinii sau crestinii neotodocsi;
- Sf. Taina a Spovedaniei are urmatoarele momente:
  1. regretarea pacatelor;
  2. marturisirea sincera si completa a pacatelor;
  3. hotararea de a nu repeta pacatele;
  4. dezlegarea de pacate;
  5. canonul;
- copiii pana la 7 ani pot fi impartasiti fara sa se spovedeasca;
- spovedania trebuie facuta cand simte nevoia crestinul;

12. Alte denumiri
“Euharistie”, “Cuminecatura”, “Cina Domnului”, “Frangerea painii”, “Paharul binecuvantarii”, “Dumnezeiestile si infricosatoarele Taine”;
“Taina Pocaintei”, “Taina Marturisirii”, “al doilea Botez”, “mana lui Dumnezeu”
13. Citate biblice
- “Cela ce mananca Trupul Meu si bea Sangele Meu intru Mine petrece si Eu intru el.” (Ioan 6,56)
- “Caci cel ce mananca si bea cu nevrednicie, osanda isi mananca si bea, nesocotind Trupul Domnului.” (I Corinteni 11,29)
- “Dupa Sf. Impartasanie nu mai este loc unde sa pasesti, de aceea trebuie sa te opresti aici sis a te gandesti cum sa faci ca sa poti pastra pana la sfarsit comoara pe care ai dobandit-o.” (Sf. Nicolae Cabasila)
- “De nu va veti pocai, toti asa veti pieri.” (Luca 13,5)
- “Daca zicem ca pacat nu avem, ne amagim pe noi insine si adevarul nu este cu noi. Daca marturisim pacatele noastre, El credincios este si drept ca sa ne ierte noua pacatele si sa ne curateasca pe noi de toata nedreptatea.” (I Ioan 1, 8-9)
- “Toti gresim mult” (Iacob 3,2)
- “Nu-ti fie rusine a-ti marturisi pacatele.” (Sirah 4,28)
- “Pocaiti-va si credeti in Evanghelie.“ (Marcu I,15)
- “Pocaiti-va, caci s-a apropiat Imparatia Cerurilor.” (Matei 4,17)

14. In vechime
- La inceput Sf. Apostoli si urmasii lor frangeau painea in case de rugaciune, pana in anul 313 cand imparatul Constantin cel Mare a dat libertate crestinismului;
- Cina cea de Taina -  prima Sf. Impartasanie (Domnul Hristos);
- Sf. Liturghie – Sf. Impartasanie pana la sfarsitul lumii (preot/episcope – urmasi directi ai Sf. Apostoli);
- Regele David s-a marturisit lui Natan proorocul (II Regi 12,13);
- Aaron s-a marturisit cu credinta lui Moise (Numeri 3, 11,12);
- Zaheu vamesul si-a rascumparat pacatele prin ajutorarea saracilor si despagubirea celor ce i-a nedreptatit (Luca 19,8);

15. Alte asemanari
-
-
16. Momentele tainei

- Sf. Taina a Spovedaniei are urmatoarele momente:
  1. regretarea pacatelor;
  2. marturisirea sincera si completa a pacatelor;
  3. hotararea de a nu repeta pacatele;
  4. dezlegarea de pacate;
  5. canonul; 

17. Obiecte/materii folosite
Preotul: Sf. Potir, Lingurita, painea (Trupul Domnului), vinul (Sangele Domnului);
Crestinul pregatit: lumanare aprinsa;

18. Semnificaţii
Painea – Trupul Domnului;
Vinul – Sangele Domnului;
- diavolul ne ia rusinea cand pacatuim si ne-o aduce cand vrem sa ne spovedim;
- pacatele le iarta Hristos prin preot in Duhul Sfant;

19. Partea vazuta/ nevazuta
Painea (Trupul) si Vinul (Sangele) Domnului;

20. Dictionar
Epicleza-momentul prefacerii painii si vinului in Trupul si Sangele Domnului in timpul Sfintei Liturghii;
Sf. Liturghie-cea mai importanta slujba din Biserica Ortodoxa in timpul careia darurile nesangeroase de paine si vin se prefac la rugaciunile preotului (preotilor) si a intregii Biserici in Trupul si Sangele Domnului pentru sfintirea si mantuirea credinciosilor.
Duhovnic-preot la care se spovedeste crestinul;
Canon-reteta pentru vindecarea sufletului data de preotul duhovnic pentru indreptarea celui ce a gresit (rugaciuni, metanii, fapte de milostenie, post);
Pacatul-orice fapta/gand impotriva voii si poruncii lui Dumnezeu;









Nunta din Cana Galileii
 Nunta din Cana Galileii (Ioan 2,1-11)
Sf.Taina a Cununiei
Sf. TAINĂ a CUNUNIEI/NUNŢII
1. Efectul? Scopul?
- o familie creştină se întemeiază prin Sf. Taină a Cununiei;     Efectul  -unirea mirilor într-un singur trup;        - sfinţirea;       - binecuvântarea familiei;
- din punct de vedere creştin motivul căsătoriei trebuie să fie dragostea dintre cei doi soţi şi nu alte interese;
                 Scopul căsătoriei este întreit:
- ajutorul reciproc (Facere 2,18);                                - naşterea de copii (Facere 1,28);                - ferirea de desfrânare (I Corinteni 7,2);
2. Intemeietorul?
Iisus Hristos, la 3 zile după ce Sf. Ioan Evanghelistul L-a cunoscut şi L-a urmat pe Mântuitorul, prin mijlocirea lui Ioan Botezătorul;
3. Unde/cand a fost intemeiata? Familia
- In Vechiul TestamentAdam (pământ) şi Eva (viaţă) - Dumnezeu in Rai  (Facere 2, 22-24);
- In Noul Testament Mantuitorul ridică căsătoria la rangul de Sf. Taină, prin participarea la nunta din Cana Galileii şi prin săvârşirea celei dintâi minuni (Ioan 2,1-2);
- In Noul Testament Mantuitorul ridică căsătoria la rangul de Sf. Taină, legatura dintre bărbat şi femeie închipuind legătura dintre Hristos şi Biserică. (Efeseni 5, 32);
4. Însuşirile / Caracteristicile familiei creştine  (Matei 19,6)
- unitatea – Cununia este o legatură între un singur bărbat şi o singură femeie; “Nu mai sunt doi, ci un trup.” (Matei 19,6);
- indisolubilitatea – Cununia nu se poate desface, ea fiind încheiată pentru întreaga viaţă, după cuvintele Mântuitorului: “Ceea ce Dumnezeu a unit, omul să nu despartă.” (Matei 19,6);
5. Formula?
- “Se cunună robul lui Dumnezeu (numele), cu roaba lui Dumnezeu (numele) în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh. Amin.”
6. Cine savarseste? Partea vazuta/ nevazuta
- Partea vazută – preotul/episcopul;
- Partea nevazută – Domnul Iisus Hristos prin harul din lăsat în Biserică prin Sfânta Taină a Cununiei;
7. Unde? Cu ce? Cum se savarseste? Rănile familiei?
- în Biserică;
- acasă sau în Biserică – nunta de argint (la 25 de ani), nunta de aur (la 50 de ani);
- Rănile familiei: adulterul (înşeală unul din soţi pe celălalt), egoismul (se gândeşte doar la sine), divorţul (se despart), avortul (uciderea copiilor nenăscuţi), concubinajul (trăirea împreună a unui bărbat cu o femeie fără să fie cununaţi religios)
8. Ideile principale
Nunta din Cana Galileii (Ioan 2,1-11)
  1. Împrejurările săvârşirii minunii;
  2. Intervenţia mamei Sale;
  3. Săvârşirea şi autentificarea minunii prefacerii apei în vin;
  4. Scopul prefacerii apei în vin;
9. Datoriile membrilor familiei
a) Datoriile reciproce ale soţilor:
- să aibă model în viaţa lor - legătura dintre Hristos şi Biserică (Hristos şi-a dat viaţa pentru a întemeia Biserica pentru ca Biserica să dăinuiască veşnic în/prin El);
- să se iubească şi să se stimeze reciproc (I Corinteni 7,3);                              - să se roage unul pentru altul;                      - să fie fideli unul altuia;
b) Datoriile părinţilor faţă de copii:
- să îi înveţe calea dreaptă: ascultarea şi împlinirea poruncilor Domnului;                                                                         - să-i iubească;                  
- să se îngrijească de bunăstarea lor materială şi de educaţie;                                                                                             - să se roage pentru ei;
c) Datoriile copiilor faţă de părinţi:
- să se roage pentru ei;                                                                                     - să îi asculte şi împlinească voia (după poruncile Domnului);
- să îi cinstească (Ieşire 20,12) iubindu-i, ascultându-i, ajutându-i în caz de nevoi, iar după moarte să se roage neîncetat pentru sufletul lor;
10. Cand se (nu) fac nunţi?
                  NU se fac nunţi:
- în cele 4 posturi mari de peste an;                                       - săptămâna Brânzei;                                          - săptămâna Luminată;
- în perioada dintre Crăciun şi Bobotează;                             - în ajunul tuturor praznicelor împărăteşti;
- în toate zilele de post de peste an: miercurea şi vinerea; Ziua Crucii (14 sept); Tăierea capului Sf. Ioan Botezătorul (29 august);
11. Conditiile întemeierii familiei / Primitorii
- soţii trebuie să aibă vârsta majoratului şi să nu fie între ei o diferenţă mai mare de 7 ani;
- soţii să nu se afle într-un grad de rudenie apropiat;
- soţii să fie de aceeaşi religie;
- să se iubească, dragostea fiind fundamentul căsătoriei;
12. Citate biblice
- “Iar coasta pe care Domnul Dumnezeu o luase din Adam a prefacut-o in femeie si a adus-o la Adam. Si a zis Adam: "De data aceasta iata os din oasele mele si carne din carnea mea!; ea se va numi femeie, pentru ca a fost luata din barbatul ei". De aceea va lasa omul pe tatal sau si pe mama sa si se va lipi de femeia sa si cei doi vor fi un trup. “  (Facere 2, 22-24)
- “Şi a treia zi s-a făcut nuntă în Cana Galileii şi era şi mama lui Iisus acolo. Şi a fost chemat şi Iisus şi ucenicii Săi la nunta.” (Ioan 2,1-2);
- “Taina aceasta mare este; … în Hristos şi în Biserică.” (Efeseni 5, 32);
- “De aceea, va lăsa omul pe tatăl său şi pe mama sa şi se va alipi de femeia sa şi vor fi amândoi un trup. Taina aceasta mre este; iar eu zic în Hristos şi în Biserică.” (Efeseni 5, 31-32);
- “Nu este bine să fie omul singur; să-i facem ajutor potrivit pentru el.” (Facere 2,18);
- “Familia este Biserica de acasă.” (Sf. Ioan Gură de Aur);
- “Căsătoria este instituită pentru acele două temeiuri: Dragostea şi naşterea de copii.” (Astenie al Amasei)
- “Cinsteşte pe tatăl tău şi pe mama ta, ca să îţi fie bine şi să trăieşti ani mulţi pe pământul pe care Domnul Dumnezeul tău ţi-l va da ţie.” (Ieşire 20,12)
13. Momentele tainei Cununiei/Nunţii
- Logodna (din limba slavă - “a face făgăduinţă de căsătorie”) – unirea celor 2 miri, binecuvântarea şi punerea inelelor;
- Cununia – binecuvântarea mirilor. Cel mai important moment – punerea cununiilor;
14. Obiecte/materii folosite
- Preot: Sf. Evanghelie, Cununiile, Sf. Cruce, sfeşnic, pahar, foarfecă, aghiasmatar (molitfelnic);
- Mirii: lumânări, inele (verighete), pişcoturi (biscuiţi, cozonac), vin, certificatul de căsătorie civil;
15. Semnificaţii
- Inele – forma rotundă simbolizează iubirea fără sfârşit dintre cei doi soţi;
- Lumânările aprinse – simbol al curăţiei mirilor, al luminii darului de sus şi al bucuriei nuntaşilor;
- Rochia albă – puritatea, fecioria, curăţia miresei;
- Cununia – semn împărătesc, devin rege şi regina în casa lor, iar copiii sunt prinţi şi prinţese;
16. Alte asemanari. In vechime
-
-
17. Alte denumiri
Cununie, Nuntă, Căsătorie,
18. Dicţionar
- Cununia (Nunta, Căsătoria) – taina prin care un bărbat şi o femeie care se iubesc şi s-au hotărât să trăiască împreună întreaga lor viaţă primesc de la Dumnezeu, prin rugăciunile preotului, harul divin ce sfinţeşte unirea lor;
- Minune-fapt, lucru, fenomen uimitor, neobişnuit, inexplicabil, care se petrece împotriva legilor firii, prin intervenţie divină, cu un scop moral-religios;
- Cana Galileii-oraş din ţinutul Galileia, aflat la 10 km de vestul Mării Galileii;
- naşii – părinţii spirituali (sufleteşti) ai finilor; trebuie să fie o familie creştină, ortodocşi, mai în vârstă;
- angajament – promisiune, făgăduinţă de a realize ceva;
- cununii – coroniţe care se pun pe capetele mirilor asemănătoare celor pe care le purtau împăraţii şi regii; simbolizează cinstea de care se bucură tinerii în momentul slujbei;
- demnitate – funcţie înaltă; măreţie;
- pecetluieşte –confirmă, fixează;
20. Învăţături
                     Nunta din Cana Galileii (Ioan 2,1-11):
- să-L chemăm veşnic pe Iisus în sufletul nostru;
- Hristos intervine în chip miraculos în viaţa noastră atunci când consideră că este necesar;
- îndemnul Maicii Domnului: “Faceţi orice vă va spune. (El)” să-l avem zilnic în sufletele noastre;
- să ne iubim unii pe alţii;
- să fim iertători, milostivi, buni, ascultători;
-  atributele divine ale Domnului Hristos manifestatecu prilejul săvârşirii acestei minuni: atoputernicia, dragostea;
-  să facem tot ce ne-a învăţat Iisus;
       
21. Precizări
    Clasificarea minunilor:
a) Minuni asupra naturii (Înmulţirea pâinilor şi a peştilor, Prefacerea apei în vin, Pescuirea minunată);
b) Minuni asupra oamenilor (Învierile unor persoane: fiica lui Iair, fiul văduvei din Nain, Lazăr, vindecarea unor oameni ce sufereau de boli incurabile);
c) Minuni asupra Fiinţei Sale (Învierea, Înălţarea la cer, Schimbarea la Faţă);
              Rolul minunilor:
-          dovedirea dumnezeirii Mantuitorului;
-          transmiterea unor adevăruri divine;
-          manifestarea dragostei Sale faţă de oameni;

      Maica Domnului era acolo fără să fie invitată special pentru că era rudă apropiată a celor ce făceau nunta. Iisus împreună cu ucenicii Săi au venit ca invitaţi speciali. El a primit această invitaţie pentru a ne arăta ca ospăţul, nunta şi orice petrecere lumească, Domnul le preface în prilejuri de a-şi săvârşi lucrarea, de a învăţa, de a face minuni şi de a deschide calea mântuirii.
      Prezenţa lui Iisus la petrecerea căsătoriei celor 2 tineri a dat nunţii o importanţă deosebită. Cu toate că Dumnezeu hotărâse şi legiferase nunta când a creat prima pereche de oameni, după căderea strămoşilor noştrii şi îndepărtarea oamenilor de Dumnezeu, s-a alterat ăi caracterul sfânt al nunţii. De aceea, Mântuitorul când a venit în lume a înălţat nunta la importanţa sa străveche şi a făcut-o “taina” a Bisericii Sale.
    “Încă n-a venit ceasul Meu.” – nu venise “ceasul” Său, pentru că nu era cunoscut de mulţime, nu era timpul potrivit pentru a îşi arăta puterea Sa făcătoare de minuni.
   “Faceţi orice vă va spune. (El)” – îndemnul Maicii Domnului către Fiul ei, îndemn lăsat peste veacuri tuturor creştinilor pentru împlinirea rugăciunilor.
    Cele 6 vase de piatră nu fuseseră întrebuinţate niciodată erau acolo pentru ca la evrei era obiceiul ca înainte de masă să se spele pe mâini. A poruncit umplerea tuturor celor 6 vase cu apă pentru că 6 erau persoanele care îl însoţeau pe Iisus şi că Domnul când împarte darurile Sale nu se zgârceşte, nu face economie.
     Apa transformată în vin a fost dus la nun (naş) pentru că acesta era organizatorul ospăţului şi se îngrijea de toate cele necesare nunţii.
     Mântuitorul a transformat apa (simbolul vieţii pământeşti) în vin (simbolul vieţii veşnice-Sângele Domnului, Taina Sf. Împărtăşanii săvârşită în timpul slujbei Sf. Liturghie) pentru a dovedi că a venit să îi “înveşnicească” pe toţi cei ce cred-vor crede în El.    
22. Teme acasă
  1. descrieţi atmosfera dintr-o familie creştină;
  2. în acţiunile tale din fiecare zi ce valore dai sfaturilor pe care le primeşti de la părinţi;
  3. dacă una din alegerile tale este contrară aşteptărilor părinţilor tăi, cum te comporţi? De ce criterii te laşi călăuzit?
  4. care sunt criteriile după care ar trebui să îşi aleagă naşii doi tineri ce vor să se căsătorească? Dar invers?
  5. cum se pregătesc doi tineri pentru a primi Sf. Taină a Cununiei?
  6. în societatea în care trăieşti oamenii respectă cu stricteţe poruncile pe care le-a dat Dumnezeu legate de întemeierea familiei?
  7. familia mea de acasă. Cum aş vrea să fie familia mea?
  8. îţi influenţează ceilalţi membrii ai familiei modul de gândire şi acţiune?
  9. care sunt diferenţele dintre valorile promovate de familia creştină şi valorile promovate de familiile promovate de telenovele?
cu ce probleme se poate confrunta o familie în care lipseşte iubirea şi legătura cu Dumnezeu?
Mantuitorul Iisus Hristos

Sf.Taina a Hirotoniei

Sf. TAINĂ a PREOTIEI/HIROTONIEI
1. Efectul? Scopul?
- primirea harului Sfântului Duh necesar pentru a-i învăţa pe oameni cuvântul Evangheliei, a-i sfinţi prin săvârşirea Sf.Taine şi a-i conduce spre mântuire;
2. Intemeietorul?
Iisus Hristos;
3. Unde / cand?
După Învierea Sa din morţi;
4. Cuvintele rostite la intemeiere?
După Învierea Sa din morţi, în prima zi, când S-a arătat Sf. Apostoli şi le-a spus: “Precum M-a trimis pe Mine Tatăl şi Eu vă trimit pe voi. Acestea zicând, a suflat asupra lor şi le-a zis: Luaţi Duh Sfânt, cărora veţi ierta păcatele le vor fi iertate şi cărora le veţi ţine, vor fi ţinute.” (Ioan 20, 21-23);
5. Cine savarseste? Partea vazuta/ nevazuta
- episcopul/arhiereul – diacon/preot;
- episcopi/arhierei – episcop/arhiereu;
6. Unde? Cu ce? Când se savarseste?
- în biserică,în timpul Sf. Liturghii, prin punerea mâinilor de către un alt episcop (arhiereu)-diacon/preot şi mai mulţi episcopi (arhierei)-episcop (arhiereu);
v   hirotonia diaconului – după sfinţirea Darurilor;
v   hirotonia preotului – înainte de sfinţirea Darurilor, după Heruvic;
v   hirotonia episcopului(arhiereului) – după cântarea “Sfinte Dumnezeule”;
7. Treptele preoţiei
- citeţ şi ipodiacon – se dau prin “punerea mâinilor” (hirotesie) – se dau înainte de a primi treapta de diacon;
- diacon;                                                   - preot;                                                              - episcop (arhiereu);
8. Atributele treptelor preoţeşti
                                                   Atributele treptelor preoţeşti:
v   treapta arhierească – poate săvârşi cele 7 Sf. Taine; să sfinţească Sf. şi Marele Mir şi Sf. Antimis; putere de a învăţa, putere de a săvârşi cele sfinte şi putere de a conduce Biserica;
v   treapta preoţească - poate săvârşi 6 Sf. Taine (fără hirotonie/preoţie); NU poate să sfinţească Sf. şi Marele Mir şi nici Sf. Antimis; putere de a învăţa, putere de a săvârşi cele sfinte şi putere de a conduce Biserica;
v   treapta diaconească-ajută arhiereul şi preotul, NU poate săvârşi NICIO Sf. Taină sau ierurgie (slujbe de sfinţire/binecuvântare a naturii/omului);
9. Condiţii / Primitorii
- bărbat creştin ortodox care îndeplineşte anumite condiţii:
v   căsătorit ortodox;
v   pregătire specială;
v   model demn de urmat;
v   blând; paşnic; neiubitor de argint;
10. Datoriile faţă de credincioşi
- a-i învăţa pe oameni cuvântul Evangheliei;
- a-i sfinţi prin săvârşirea Sf.Taine;
- a-i conduce spre mântuire;
11. Citate biblice
- “Precum M-a trimis pe Mine Tatăl şi Eu vă trimit pe voi. Acestea zicând, a suflat asupra lor şi le-a zis: Luaţi Duh Sfânt, cărora veţi ierta păcatele le vor fi iertate şi cărora le veţi ţine, vor fi ţinute.” (Ioan 20, 21-23);
- “Luaţi aminte de voi şi de toată turma întru care Duhul Sfânt v-a pus pe voi episcope, ca să păstoriţi Biserica lui Dumnezeu.” (Fapte 20,28);
- “Cine îl cinsteşte pe preot, acela pe Dumnezeu Îl cinsteşte.”
- “Aşa să ne socotească pe noi fiecare om: ca slujitori ai lui Hristos şi iconomi ai Tainelor lui Dumnezeu.” (I Corinteni 4,1);
12. Momentul
- în timpul slujbei Sf. Liturghii;
13. Obiecte/materii folosite
Ø    veşmintele diaconului: orar, stihar;
Ø    veşmintele preotului: felon, mânecuţe, bederniţă, stihar, epitrahil;
Ø    veşmintele episcopului/arhiereului: mitră, omofor, sacos, mânecuţe, engolpion (medalion cu Iisus Hristos sau cu Maica Domnului), cârjă, bederniţă, epitrahil, stihar;
14. Formule de adresare către reprezentanţii clerului
¨               patriarh – “Prea Fericirea Voastră”, “Prea Fericite Părinte”;
¨               mitropolit – “Înalt Prea Sfinţia Voastră”, “Înalt Prea Sfinţite Părinte”;
¨               episcop – “Prea Sfinţia Voastră”, “Prea Sfinţite Părinte”;
¨               preot – “Prea Cucernice Părinte” sau “Prea Cuvioase Părinte” (dacă este călugăr);
¨               diacon – “Părinte”;
15. Alte asemanari. In vechime
Ø    .
Ø    .
16. Alte denumiri
“hirotonia”, “hirotesia”, “preoţia”
17. Dictionar
- hirotonia – investirea în una din treptele preoţiei;
- hirotesia – acordarea unei slujbe bisericeşti inferioare sau a unor grade şi ranguri onorofice în ierarhia bisericească administrativă;
- succesiunea apostolică – lucrarea de transmitere a harului preoţiei continuă în Biserică, în mod neîntrerupt, de la Sf. Apostoli până astăzi;
- diaconul (închipuie îngerii care slujesc permanent în jurul tronului dumnezeiesc) – poate fi căsătorit.
- preotul – sfânta taină prin care cei chemaţi de Dumnezeu şi anume pregătiţi de a sluji Bisericii Sale, primesc de la Dumnezeu prin punerea mâinilor episcopului/arhiereului harul divin necesar pentru a-i învăţa pe oameni cuvântul Evangheliei, a-i sfinţi prin săvârşirea Sf.Taine şi  a-i conduce spre mântuire. Poate fi căsătorit
- episcopul/arhiereul – în timpul sfintelor slujbe îl reprezintă pe Mântuitorul Hristos. Treptele superioare episcopului/arhiereului: episcop, arhiepiscop, mitropolit, patriarh. Arhiereii/episcopii aleşi întotdeauna din rândul călugărilor. Nu sunt căsătoriţi.
18. Veşminte – explicaţii/semnificaţii
- orar – veşmânt bisericesc în formă de fâşie lungă, pe care îl poartă pe umăr diaconul, în timpul slujbelor religioase, simbolizează aripile îngerilor;
- stihar – veşmânt lung şi larg purtat în timpul slujbelor religioase de diacon/preot/episcop ce are broderii în formă de râuri albe şi roşii, simbolizează apa şi Sângele scurs din coasta Mântuitorului la răstignire;
- felon - veşmânt bisericesc de forma unei pelerine scurte, fără mâneci, pe care preotul îl îmbracă peste celelalte veşminte în timpul slujbelor religioase, simbolizează hlamida roşie în care a fost îmbrăcat Domnul Iisus în curtea lui Pilat, precum şi puterea, dreptatea şi sfinţenia lui Dumnezeu;
- mânecuţe (rucaviţă, mânecar) - piesă din veşmintele arhiereului/preotului, care se poartă peste mâneci;
- bederniţă – piesă din veşmintele arhiereului, în formă de romb şi având brodată pe ea cu fir scena Învierii sau o cruce, care se leagă cu un şnur după gât şi atârnă la nivelul genunchiului drept, simbolizând sabia spirituală cu care trebuie înarmat arhiereul (se acordă şi preotului pentru merite deosebite);
- epitrahil  (patrafir)- veşmânt bisericesc în formă de fâşie lungă pe care sunt brodate motive religioase, purtat de preot/episcop în timpul slujbelor religioase, simbolizează jugul slujirii lui Hristos şi darul Sfântului Duh;
- mitră – acoperământ al capului, purtat de arhiereu în timpul slujbelor religioase, simbolizează cununa de spini purtată la răstignire de Domnul Hristos;
- omoforul - piesă din veşmintele arhiereului, în forma unei eşarfe, purtat pe umeri, în jurul gâtului, în timpul slujbelor religioase, simbolizează demnitatea şi rangul arhieresc;
- sacos - piesă din veşmintele arhiereului, lung până la genunchi şi cu mâneci largi, purtat în timpul slujbelor religioase peste stihar;
- engolpion – medalion cu Iisus Hristos sau cu Maica Domnului;
Teme acasă:



  1. Alcătuieşte un text în care să prezinţi rolul preotului în familia ta. Dă un titlu potrivit.
  2.  
  3.  
  4.  
  5.  
  6.  


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu