vineri, 18 iunie 2021

SEMINARUL TEOLOGIC ORTODOX SFÂNTUL IOAN GURĂ DE AUR Slobozia Admitere

   
SEMINARUL TEOLOGIC ORTODOX

”SFÂNTUL IOAN GURĂ DE AUR”SLOBOZIA, 

STR. AL.ODOBESCU, NR.2, COD 920025,
TELEFON/FAX 0243/231796
WEB: www.seminarulteologicslobozia.ro
EMAIL seminaru_teologic_slobozia@yahoo.com


Seminarul Teologic Ortodox Sfântul Ioan Gură de Aur din Slobozia a luat fiinţă prin Ordinul Ministrului învăţământului nr. 4413/7 iulie 1995.

CINE SUNTEM?

Suntem Şcoală prin excelenţă: primele forme instituţionale de învăţământ au fost cele ale Bisericii. Cu noi înveţi nu doar pentru a-ţi câştiga cele necesare vieţii, ci şi cum să ai o viaţă mai frumoasă şi fericită. Avem peste 20 ani de experienţă, 90% dintre elevii noştri au urmat cariera aleasă, fiind singurul liceu din judeţele Ialomiţa şi Călăraşi ai cărui elevi au perspective reale de a profesa în domeniu. Seminarul are ca ocrotitor pe Sfântul Ioan Gură de Aur, Arhiepiscopul Constantinopolului, model pentru aspiranţii la misiunea preoţească din Bărăgan şi din împrejurimi. Prin educaţia moral – religioasă pe care o oferă copiilor, liceul nostru urmăreşte să devină iniţiator, susţinător şi catalizator al comunităţii, continuator al tradiţiilor locale şi totodată un mărturisitor şi propovăduitor al Evangheliei lui Hristos. 


UNDE NE GĂSIŢI?

SLOBOZIA, STR. AL.ODOBESCU, NR.2, COD 920025,TELEFON/FAX0243/231796
WEB: www.seminarulteologicslobozia.ro
EMAIL: seminaru_teologic_slobozia@yahoo.com


În anul şcolar 2019 - 2020, colectivul de cadre didactice este format din:

- PC Pr. Marin Sebastian, director, profesor dogmatică;
- PC Pr. Mititelu Laurenţiu, profesor spiritualitate si liturgică;
- PC Pr. Pătraşcu Constantin, profesor IBOR, IBU, omiletică, drept;
- PC Pr. Stanciu Cătălin, profesor muzică liniară;
- PC Pr. Vasile Daniel Alexandru – profesor muzică psaltică;
- Pcuv. Protos. Budea Maxim, profesor discipline biblice.

„ŞCOALĂ PENTRU TINE” – Burse şi masă gratuită la cantina proprie

Episcopia Sloboziei şi Călăraşilor acordă lunar burse la 4 elevi din fiecare clasă, în valoare de 200 lei/elev şi subvenţionează contravaloarea mesei servite la cantină de elevii din internat care au medii peste 8,00( 70% din elevi beneficiază de această formă de susţinere).

SCOPUL PRINCIPAL

Pregătirea elevilor pentru a deveni teologi şi buni creştini ai Bisericii Ortodoxe Române.
ÎN SLUJBA LUI DUMNEZEU ŞI SUB OCROTIREA LUI

Competenţele profesionale certificate în calificarea profesională sunt:
1. Cunoaşterea corectă a învăţăturii de credinţă.
2. Aplicarea învăţăturii de credinţă în viaţa practică.
3. Fundamentarea biblică a învăţăturii de credinţă.
4. Oficierea corectă a cultului divin.
5. Exprimarea practică în cultul divin a învăţăturii de credinţă.
6. Capacitatea de a învăţa şi predica cuvântul lui Dumnezeu.
7. Organizarea de activităţi filantropice.

CONDIȚII PENTRU STUDIU, CAZARE ȘI MASĂ

Seminarul Teologic „Sf. Ioan Gură de Aur” din Slobozia oferă elevilor condiții de studiu într-un corp de clădire recent renovat și îmbunătățit, P+1, care cuprinde:
- 4 săli de clasă
- paraclis
- laborator de informatică
- bibliotecă
- sală de pregătire pentru cor
- cabinet medical
- cancelarie
- secretariat
- contabilitate
- biroul directorului

Într-un corp de clădire distinct se află bucătăria şi cantina, cu o capacitate de 90 locuri şi care beneficiază de toate condiţiile conforme normelor de funcţionare. Aici elevii servesc cele 3 mese zilnice, în cadrul cărora primesc hrana potrivită unei dezvoltări fizice armonioase.

Elevii interni sunt cazaţi la internatul din incinta Liceului „Mihai Eminescu” Slobozia, etajul II, renovat şi dotat cu mobilier nou. În fiecare cameră sunt cazaţi între 3 şi 6 elevi, aceştia având la dispoziţie o sală pentru studiu şi vizionare TV precum şi o sală de gimnastică.

ADMITERE
An școlar 2021-2022

Noul calendar de admitere la Seminarul Teologic Ortodox Sfântul Ioan.

Potrivit Ordinului Ministrului Educației nr. 3.721 din 23 aprilie 2021, privind organizarea şi desfăşurarea admiterii în învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2021-2022, la Seminarul Teologic Ortodox Sfântul Ioan Gură de Aur Slobozia, probele de aptitudini pentru admitere se vor desfășura după următorul program:

7 – 14 iunie 2021 - orele 8,00 - 16,00 - Înscrierea candidaţilor
15 iunie 2021 - ora 10,00 - Vizita medicală
16 iunie 2021 - ora 10,00 - Proba orală/interviu - on-line
- ora 14,00 - Echivalarea probei scrise
18 iunie 2021 - Afişarea rezultatelor la probele de aptitudini

Proba orală/interviul se vor desfășura on-line, iar în locul probei scrise se va echivala media la Religie din clasele V-VIII

STRUCTURA PROBELOR DE APTITUDINI PENTRU ADMITEREA ÎN LICEELE VOCAŢIONALE, PROFIL TEOLOGIC:

1. Documentele necesare înscrierii pentru admiterea la unităţile de învăţământ cu profil vocaţional teologic, graficul admiterii şi alte informaţii legate de aceasta vor fi anunţate pe pagina web/pagina de facebook a şcolii.

2. Se pot înscrie la admiterea în clasa a IX-a la seminariile/colegiile/liceele teologice ortodoxe absolvenţi de gimnaziu având minimum media 9 (nouă) la purtare pentru fiecare clasă din învăţământul gimnazial.

3. Dosarul de înscriere va cuprinde următoarele acte:
3.1. anexa la fişa de înscriere;
3.2. certificat de naştere - copie;
3.3. fişa medicală în original;
3.4. declaraţie din partea candidatului şi a părintelui/reprezentantului legal al acestuia că au luat cunoştinţă de Regulamentul intern al unităţii şcolare şi că sunt de acord să-l respecte;
3.5. adeverinţă/certificat de botez - copie
3.6. recomandarea consiliului parohial/preotului paroh
3.7. binecuvântarea chiriarhului locului.

4. În cadrul examenului de admitere la profilul teologic, seminariile/colegiile/liceele teologice ortodoxe candidaţii vor susţine, la nivelul probelor de aptitudini, următoarele probe:
a) un interviu/colocviu/probă orală, evaluate cu calificativ admis/respins;
b) o probă de verificare a cunoştinţelor religioase, evaluată cu notă.

5. Interviul/colocviul/proba orală constă în:
a) verificarea dicţiei prin: rostirea unei rugăciuni/poezii, la alegerea candidatului;
b) motivarea alegerii unei unităţi de învăţământ vocaţional teologic;
c) verificarea aptitudinilor muzicale, prin intonarea unei cântări religioase, la alegerea candidatului (pentru cultul ortodox).

6. Proba de verificare a cunoştinţelor religioase (VCR) constă în calcularea, cu două zecimale, fără rotunjire, a mediei aritmetice a mediilor anuale la disciplina Religie din clasele V-VIII. Nota prin care se evaluează această probă constituie nota finală la proba de aptitudini (APT).

7. Pentru toate specializările de la profilul Teologic, media minimă la proba de verificare a cunoştinţelor la disciplina Religie (VCR) trebuie să fie minimum 7 (şapte).

8. Media finală de admitere se calculează conform prevederilor punctului II al anexei nr. 2 la Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 5457/2020 privind organizarea şi desfăşurarea admiterii în învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2021 - 2022, cu modificările ulterioare.

Pentru profilul teologic, media finală de admitere se calculează astfel:
(APT + MA)/2 = MFA, unde:
APT = nota finală la probele de aptitudini;
MA = media de admitere;
MFA = media finală de admitere.

9. În situaţia în care unul dintre candidaţi, la una dintre specializările unităţilor de învăţământ vocaţional teologic, nu a studiat disciplina Religie pe parcursul claselor V-VIII, şi, în consecinţă, nu are media încheiată la disciplina Religie, pentru una sau mai multe clase, acesta va susţine o probă orală de verificare a cunoştinţelor la disciplina Religie. În această situaţie, subiectele pentru proba orală se elaborează din programa şcolară de religie, clasele V-VIII. Durata probei orale va fi de 20 de minute.

10. Interviul/colocviul/proba orală se desfăşoară on-line, cu respectarea/asigurarea unor condiţii egale de participare pentru toţi candidaţii înscrişi.


TEMATICA PENTRU PROBA SCRISĂ

I. Decalogul: importanța lui în viața omului
Decalogul reprezintă cele zece porunci pe care Dumnezeu le-a transmis profetului Moise pe muntele Sinai ca să îi învețe pe oameni și să îi oprească de la faptele rele. Cuvântul „decalog” provine din limba greacă și înseamnă zece legi sau zece porunci (deca=zece și logos=lege sau poruncă).

Decalogul a fost dat de Dumnezeu la trei luni după ieșirea evreilor din Egipt și are o vechime de aproximativ 3500 de ani. El se găsește în Sfânta Scriptură, în cartea a doua, numită Ieșirea și în cartea a patra, numită Deuteronomul, din Vechiul Testament.

Cele zece porunci au fost scrise chiar de mâna Domnului pe două lespezi de piatră numite Tablele Legii. Prima Tablă a Legii conține îndatoririle noastre față de Dumnezeu (primele 4 porunci), iar cea de a doua, cele față de aproapele nostru (următoarele șase porunci).

1. Eu sunt Domnul Dumnezeul tău… Să nu ai alţi dumnezei afară de Mine!
Prima poruncă se referă la recunoașterea și cinstirea Domnului ca Părintele tuturor și singurul Dumnezeu viu și adevărat.

2. Să nu-ţi faci chip cioplit şi nici un fel de asemănare a niciunui lucru … Să nu te închini lor, nici să le slujeşti!
În antichitate, existau multe religii politeiste, poporul evreu fiind, cu ajutorul prorocilor, singurul păstrător al credinței în Unicul Dumnezeu. Porunca oprește cinstirea zeităților sculptate. În sens mai larg, această poruncă ne îndeamnă să renunțăm la patimi pentru că ele subjugă omul și îndepărtează sufletul de Dumnezeu. Icoanele nu sunt idoli, ci ,,ferestre” către Dumnezeu și sfinții Săi.

3. Să nu iei numele Domnului Dumnezeului tău în deşert!
Rostirea numelui celui sfânt al lui Dumnezeu se face cu credință, respect și iubire. Luarea numelui Domnului în deșert înseamnă a-l pronunța cu neseriozitate, ironic, batjocoritor, cu mânie sau indiferență, sau a face jurăminte false.

4. Adu-ţi aminte de ziua odihnei, ca să o sfinţeşti!
La evrei, ziua de odihnă este sâmbăta, amintind de ziua a șaptea a creației. Pentru creștini, duminica a devenit sărbătoarea săptămânală, fiind ziua Învierii Domnului. Odihna se referă la evitarea muncii fizice, în schimbul activităților dedicate mai ales sufletului: participarea la slujbă, activități cultural-recreative, oferirea timpului celor dragi și celor care au nevoie de ajutor.

5. Cinsteşte pe tatăl tău şi pe mama ta!
Începând cu această poruncă divină, sunt prezentate cele mai importante îndatoriri față de semeni. Această poruncă ne îndeamnă să îi respectăm pe părinții noștri fiindcă ei sunt oglinda lui Dumnezeu prin viața pe care ne-au dat-o și grija pe care ne-o poartă.

6. Să nu ucizi!
Viața este darul lui Dumnezeu și niciun om nu are dreptul de a o opri. În sens lărgit, porunca se referă și la violența fizică sau rănirea sufletească.

7. Să nu fii desfrânat!
Dumnezeu îndeamnă la loialitate și la fidelitate și la respect față de persoana iubită. Porunca se referă și la păstrarea cumpătării, a echilibrului în toate.

8. Să nu furi!
Orice încercare de a folosi rodul muncii altuia, fără a-i primi acordul, este o desconsiderare a efortului celuilalt și o formă de lenevie. Obținerea unui lucru sau a unui rezultat bun, în urma efortului personal, aduce mare satisfacție. Dumnezeu încurajează astfel munca cinstită.

9. Să nu mărturiseşti strâmb împotriva aproapelui tău!
Îndemnul lui Dumnezeu este de recunoaștere a vinei atunci când greșim, de a nu asculta vorbe urâte despre alții, de a nu minți. Iubirea, adevărul și sinceritatea sunt valori morale ce stau la baza respectului de sine și între persoane.

10. Să nu dorești nimic din câte are aproapele tău!
Grija lui Dumnezeu față de oameni se arată și în ultima poruncă, privitoare la gândurile omului. Invidia sau gelozia îngreunează sufletul omului, luându-i libertatea. Bucuria pentru reușita celuilalt păstrează sufletul curat și îndeamnă la urmarea exemplului.

Cele zece porunci constituie, până astăzi, norme morale și religioase pe care cu toții, ca fii ai lui Dumnezeu, trebuie să le respectăm și să le împlinim. Ele reprezintă partea cea mai important din Legea cea Veche sau legea lui Moise.

Respectarea și înfăptuirea lor ajută la înțelegerea și la însușirea învățăturii de credință lăsată de Mântuitorul.


II. Rugăciunea, bază și lumină a vieții creștine

Rugăciunea este convorbirea omului cu Dumnezeu și hrana sufletului. Rugăciunea este cea mai înaltă lucrare a minții omenești și poate fi realizată în orice loc și timp, cu rolul de sfințire a credincioșilor. Creștinul rugător primește har divin, care îi aduce în suflet pace, bucurie, iertare, iubire curată față de semeni și întărirea voinței spre alegerea binelui.

Citim în Sfânta Scriptură că de la început oamenii au vorbit cu Dumnezeu, întâi în Rai, față către faţă, apoi pe pământ prin rugăciuni. Oamenii au început a chema numele Domnului (Facerea 4, 26), au înălţat altare, I-au adus mulţumiri, laude și cereri. Ei au înţeles că fără Dumnezeu nu pot face nimic bun, că rugăciunea este temelia vieții și izvor de putere și bucurie duhovnicească.

Mântuitorul Hristos i-a îndemnat pe oameni să se roage stăruitor, făgăduindu-le un răspuns dumnezeiesc plin de iubire părintească: „Cereți și vi se va da; căutați și veți afla; bateți și vi se va deschide” (Matei 7, 7).

În rugăciunile lor, oamenii îl laudă pe Dumnezeu, îi mulțumesc pentru ajutorul primit și îi cer anumite lucruri pe care ei le consideră importante. De aceea, noi spunem că rugăciunea este de trei feluri: de laudă, de mulțumire și de cerere.

Rugăciunea poate fi făcută de fiecare credincios în parte, retras în camera sau în colțul de rugăciune. Acest tip de rugăciune se numește rugăciune particulară.

În familiile creștine, locul de rugăciune este înfrumusețat de prezența icoanelor, a candelei și a altor însemne religioase. Membrii familiei se roagă împreună și în particular, în diferite momente: dimineața, seara, la vremea mesei, la începerea lucrului, înainte de a lua o decizie importantă, la plecarea în călătorie și în situații dificile. Ruga lor are în vedere propria persoană, întreaga familie și pe ceilalți semeni. Spre exemplu, copiii se roagă pentru luminarea minții și ajutor la învățătură, pentru înțelegerea și sănătatea întregii familii, cât și pentru binele persoanelor aflate în dificultate.

Rugăciunile pot fi rostite și în prezența mai multor credincioși. Acest fel de rugăciune, când sunt prezenți mai mulți oameni care se roagă împreună, se numește rugăciune publică.

Domnul Hristos subliniază puterea rugăciunii de a transforma viețile celor ce se pocăiesc cu adevărat, prin numeroase învățături și parabole.

De exemplu, în Pilda vameșului și a fariseului, Mântuitorul prezintă un model de rugăciune smerită, bineplăcută lui Dumnezeu, în opoziție cu o atitudine arogantă, mândră. Un fariseu și un vameș au mers la templu să se roage. Fariseul s-a lăudat cu faptele sale, mândrindu-se că nu este asemenea oamenilor păcatoși. Vameșul, stând departe, s-a rugat cu umilință: „Dumnezeule, fii milostiv mie, păcătosului” (Luca 18, 13). Domnul a ascultat rugăciunea plină de căință a vameșului care s-a întors îndreptat la casa lui.

La rugăciunile celor aflați în suferință, Domnul Iisus a răspuns prin săvârșirea multor minuni, precum vindecarea fiicei femeii din Canaan. Altă minune este Învierea fiicei lui Iair, conducătorul sinagogii din Capernaum. Acesta a căzut la picioarele lui Iisus și L-a rugat să intre în casa lui, să-i vindece fiica grav bolnavă. Domnul a mers îndată la patul copilei de 12 ani, care se stinsese din viață. El a luat-o de mână și i-a zis: „Copilă, scoală-te!” (Luca 8, 54), iar fetița a înviat, spre bucuria familiei.

Pentru ca Dumnezeu să asculte cererile noastre este nevoie de o credință sinceră din partea omului, de ascultare de Dumnezeu prin păzirea poruncilor Sale și de stăruință în rugăciune prin care arătăm că ne punem toată nădejdea în ajutorul lui Dumnezeu.

Urmând exemplul Mântuitorului, Biserica ne învaţă să participăm la sfintele slujbe și să ne rugăm împreună cu familia, înălţând rugăciuni de laudă, de mulţumire și de cerere lui Dumnezeu.


III. Rugăciunea „Tatăl nostru”

Rugăciunea Tatăl nostru a fost rostită de Însuși Domnul nostru Iisus Hristos în cadrul unei însemnate cuvântări, numită Predica de pe munte. În timp ce Domnul Iisus le vorbea ucenicilor, unul dintre ei L-a întrebat cum trebuie să se roage. Atunci, Mântuitorul a dat ca exemplu Rugăciunea Tatăl nostru. Aceasta este cea mai însemnată dintre toate rugăciunile, deoarece este rostită chiar de Domnul nostru Iisus Hristos. De aceea se mai numește și Rugăciunea Domnească.

Rugăciunea Domnească este alcătuită din trei părți:
- invocarea numelui lui Dumnezeu;
- cele șapte cereri;
- încheierea sau cuvântul de slavă către Tatăl Ceresc.

Rugăciunea Domnească începe cu invocarea numelui lui Dumnezeu, pe Care Îl numim Tatăl nostru. Arătăm prin aceasta, că noi toți trebuie să fim ca frații, avându-L pe Tatăl Ceresc care ne veghează.

Rugăciunea se continuă cu șapte cereri, fiecare având specificul ei. În cuprinsul acesteia Îl rugăm pe Dumnezeu să ne dăruiască tot ceea ce avem nevoie în viața de zi cu zi, atât cele necesare trupului, cât și cele necesare sufletului.

Iată care sunt cele șapte cereri și tâlcuirea acestora:
1. Sfințească-se numele Tău: prima cerere reprezintă, de fapt, o promisiune a noastră că Îl vom cinsti pe Dumnezeu cu sfințenie, prin fapte bune și o viață curată.
2. Vie împărăția Ta: prin aceasta ne exprimăm încrederea întâlnirii cu Dumnezeu în Împărăția Sa, prezentă încă de pe acum, în sufletele pline de pace, dreptate și bucurie.
3. Facă-se voia Ta, precum în cer așa și pe pământ: cerem să putem împlini, aici pe pământ, voia Tatălui, așa cum o împlinesc îngerii din ceruri.
4. Pâinea noastră cea de toate zilele (cea spre ființă), dă-ne-o nouă astăzi: Îi cerem lui Dumnezeu să ne dăruiască tot ceea ce avem nevoie pentru trup, dar și pentru suflet.
5. Și ne iartă nouă greșelile noastre, precum și noi iertăm greșiților noștri: Îl rugăm pe Dumnezeu să ne ierte, în măsura în care și noi îi iertăm pe cei ce ne-au greșit.
6. Și nu ne duce pre noi în ispită: ne dorim ca Dumnezeu să ne întărească pentru a trece cu bine peste toate încercările vieții.
7. Ci ne izbăvește de cel rău: ne exprimăm nădejdea că Dumnezeu ne va fi alături în fața tuturor uneltirilor celui rău.

Rugăciunea se încheie cu o doxologie, care este o laudă a Preasfintei Treimi: Că a Ta este împărăția și puterea și slava, a Tatălui și a Fiului și a Sfântului Duh, acum și pururea și în vecii vecilor. Amin
Cuvântul „amin” de la finalul rugăciunii înseamnă „așa să fie.”
Rugăciunea Domnească se poate spune în orice împrejurare a vieții. Sfânta Biserică o întrebuințează la toate slujbele religioase și în mod special la Sfânta Liturghie, când se rostește sau se intonează cu evlavie, de către întreaga comunitate a credincioșilor.


IV. Sfintele Taine în viața creștinilor

„Dumnezeu toate le lucrează spre binele celor ce iubesc pe Dumnezeu.” (Romani 8,28) Această lucrare se săvârșește, după Cincizecime, prin Sfintele Taine de către Duhul Sfânt.
Duhul Sfânt este „Domnul de–viață-făcătorul” și pentru că dăruiește oamenilor viață duhovnicească, împărtășindu-le harul divin prin Sfintele Taine.
Acestea au fost instituite de Mântuitorul Hristos și sunt lucrări văzute ale Bisericii prin care credincioșii primesc harul nevăzut al Duhului Sfânt. Harul divin este necesar pentru mântuire. Puterea sfințitoare a harului este pentru viața noastră asemenea luminii și căldurii soarelui pentru viața lumii pe pământ.
Roadele primirii Sfintelor Taine de către credincioși sunt intrarea acestora în Biserică, iertarea de păcate și pregătirea pentru viața cea veșnică. Tainele se săvârșesc de către episcopi și de preoți, dar prin puterea lui Dumnezeu.
Sfintele Taine sunt în număr de șapte. Botezul, Mirungerea și Sfânta Împărtășania sunt numite și 

Tainele inițierii, ale intrării în Biserică și creșterii în Hristos. Spovedania și Maslul sunt numite Taine restauratoare ale puterilor trupești și sufletești. Preoția este o Taină cu misiune specială pentru care numai unii creștini au chemare.

Botezul este Sfânta Taină prin care omului, prin întreita afundare în apa sfințită, în numele Sfintei Treimi, i se iartă păcatul strămoșesc și păcatele personale. I se dăruiește capacitatea de a duce nu doar o viață trupească ci și una duhovnicească. Botezul este a doua naștere „din apă și din Duh” (Ioan 3,5) și se mai numește și luminare pentru că atunci omul primește lumina lui Hristos. Prin Botez se reface firea omului care s-a alterat prin căderea lui Adam.
Nașii devin părinții spirituali ai celui botezat și trebuie să fie modele de viață creștină.
În Taina Botezului, lucrarea văzută, săvârșită de preot, este întreita afundare în apa sfințită în numele Sfintei Treimi. Pânza albă simbolizează curăția sufletească, iar lumânarea reprezintă datoria celui botezat de a trăi o viață creștinească.
Așa cum nașterea trupească este unică, și Botezul, ca o naștere în Hristos, este unic, de aceea Taina Botezului nu se repetă.

Mirungerea este Sfânta Taină prin care credinciosul botezat primește harul întăririi și creșterii în viața spirituală, prin ungerea cu Sfântul Mir, iar preotul rostește cuvintele: „Pecetea darului Sfântului Duh. Amin!”. Așa cum trupul are nevoie de hrană spre creștere și întărire fizică, și sufletul are nevoie de această Taină spre creștere și sfințire.
În Taina Mirungerii, lucrarea văzută, săvârșită de preot, este ungerea cu Sfântul și Marele Mir, a părților însemnate ale trupului ( fruntea - a te gândi la Dumnezeu; ochii – a vedea frumusețea creației; urechile – a auzi cuvintele lui Dumnezeu; nasul – a căuta mireasma sfințeniei; gura – a-L slăvi pe Dumnezeu și a spune adevărul; pieptul – a iubi pe Dumnezeu și pe semeni; mâinile – a face fapte bune; picioarele – a merge pe calea cea dreaptă).
Sfântul și Marele Mir se prepară din ulei de măsline și vin, la care se adaugă 38 de esențe și plante aromatice. Acestea simbolizează mulțimea darurilor Duhului Sfânt.

Sfânta Împărtășanie, numită și Sfânta Euharistie, este Taina prin care credincioșii se împărtășesc cu Trupul și Sângele Mântuitorului, spre iertarea păcatelor și spre viața de veci. Aceasta reprezintă cea mai înaltă Taină deoarece credincioșii se împărtășesc nu numai cu harul divin, ci se unesc cu Însuși Domnul Iisus Hristos, Izvorul vieții.
În timpul săvârșirii Sfintei Liturghii, la rugăciunea specială a preotului, numită epicleză, partea văzută a Sfintei Împărtășanii, pâinea și vinul, se prefac în chip tainic, nevăzut, în Trupul și Sângele Domnului.

Spovedania sau Mărturisirea este Sfânta Taină prin care credinciosul, mărturisindu-și păcatele în fața preotului duhovnic, primește, prin puterea Duhului Sfânt, iertarea păcatelor mărturisite. Întâlnirea cu duhovnicul, la Taina Spovedaniei, are loc de regulă, după împlinirea vârstei de șapte ani, înainte de Sfânta Împărtășanie.
Partea văzută a Tainei este rugăciunea de dezlegare rostită de către preot, însoțită de semnul Sfintei Cruci pe capul credinciosului.

Cununia este Sfânta Taină prin care, un bărbat și o femeie primesc, prin rugăciunile preotului, binecuvântarea de a întemeia o familie creștină, și harul divin care sfințește legătura dintre ei. Aceasta este precedată de slujba Logodnei, care reprezintă făgăduința celor doi miri de a-și uni viețile. În cadrul acesteia se sfințesc inelele de logodnă. Soții sunt datori să-și păstreze credința și dragostea unul față de celălalt, să se respecte, să se ajute, să-și educe copiii în duhul dreptei credințe, călăuziți de nașii lor.
La Taina Cununiei (Nunții) în partea văzută preotul rostește rugăciunea de unire a mirilor și îi binecuvântează prin semnul Sfintei Cruci, ținând în mâna dreaptă cununia pentru mire, apoi pentru mireasă.

Preoția este Sfânta Taină prin care cei chemați de Dumnezeu și anume pregătiți pentru a sluji Bisericii Sale, primesc, prin punerea mâinilor și prin rugăciunile episcopului, harul divin.
Acesta este necesar pentru a-i învăța pe credincioși adevărul dumnezeiesc, pentru a le oferi Sfintele Taine și slujbele bisericești și pentru a-i călăuzi spre mântuire. Treptele Preoției sunt: diacon, preot și episcop.
Taina Preoției (Hirotoniei) este săvârșită doar de episcopi, care au deplinătatea harului, adică pot săvârși toate cele șapte Sfinte Taine. Partea văzută a Tainei are loc în timpul Sfintei Liturghii prin rugăciune de invocare a Duhului Sfânt și prin punerea mâinilor arhiereului pe capul celui chemat la Hirotonie.

Maslul este Sfânta Taină prin care credinciosul primește harul vindecării trupești și sufletești, iertare și înnoire, prin ungere cu untdelemn sfințit și prin rugăciunile preoților. Slujba Sfântului Maslu se săvârșește, de regulă, de către șapte preoți, în cazuri excepționale de cel puțin doi preoți. Se citesc șapte fragmente evanghelice, urmate de șapte rugăciuni pentru întărire sufletească și iertare de păcate. Taina Sfântului Maslu are ca parte văzută ungerea cu untdelemn sfințit de șapte ori însoțită de rugăciune.


V. Biserica – lăcaș de închinare și de sfințire a omului

După întemeierea Bisericii, deși încă mai frecventau templul, Sfinții Apostoli au început să săvârșească Sfânta Împărtășanie în casele lor, după porunca Mântuitorului de la Cina cea de Taină: „Aceasta să faceți spre pomenirea Mea!” (Luca 22,19).
Primele lăcașuri de cult erau dreptunghiulare, cu absida altarului spre răsărit. Forma, asemănătoare cu arca lui Noe, simboliza corabia mântuirii care îi poartă pe credincioși pe valurile vieții.
Apoi bisericile au fost realizate și în formă de cruce, arătând că Biserica s-a întemeiat pe jertfa Mântuitorului.
Cu gândul la bolta cerească, arhitecții bizantini au îmbogățit lăcașurile de cult cu turle și cupole.
Deasupra bisericii se găsește turla care este ca un deget ridicat spre cer, arătând că acest locaș este casa Tatălui nostru care este în ceruri.
În vârful bisericii se află Crucea care arată iubirea sfântă a lui Hristos, Care, prin moartea Sa pe Cruce, a împăcat cerul cu pământul, deschizând oamenilor Împărăția cea cerească.
Bisericile sunt orientate cu altarul spre Răsărit deoarece Răsăritul simbolizează lumina pe care Domnul nostru Iisus Hristos a adus-o prin venirea Sa în lume.
Bisericile au, în general, trei încăperi: pronaosul, naosul și altarul la care se poate adăuga, la intrare, un pridvor.

Pronaosul simbolizează lumea veche, având pictate deseori scene din Vechiul Testament.

Naosul simbolizează Biserica, lumea creștină, și are reprezentate scene din viața Mântuitorului și sfinți. Turla simbolizează cerul, pe bolta ei fiind pictat Iisus Hristos Pantocrator înconjurat de cete îngerești.

Altarul simbolizează Împărăția lui Dumnezeu, având pictate, ca teme principale, Maica Domnului și împărtășirea Sfinților Apostoli. Acesta este locul cel mai sfânt, el dă bisericii numele de casă a lui Dumnezeu, deoarece pe masa din altar se păstrează Trupul și Sângele Mântuitorului, în Sfântul Chivot. Tot pe Sfânta Masă se găsesc Sfântul Antimis, Sfânta Evanghelie, Sfânta Cruce și Sfintele Vase: Sfântul Disc și Sfântul Potir.

Masa din altar simbolizează mormântul Domnului. Ea are în colțuri icoanele Sfinților Evangheliști, iar în piciorul acesteia, la slujba de sfințire, se așază moaște ale sfinților mucenici. Pe Sfânta Masă stau obiectele necesare săvârșirii sfintelor slujbe, iar în spatele acesteia se găsește Sfânta Cruce cu răstignirea Domnului (Crucea Răstignirii) și scaunul cel înalt, simbolizând prezența Mântuitorului Hristos.

Sfântul Antimis este o bucată de pânză dreptunghiulară pe care este pictată Icoana Așezării în mormânt a Mântuitorului. Acesta are un loc special în care se păstrează o părticică din moaștele unui sfânt. Fără Sfântul Antimis nu este posibilă săvârșirea Sfintei Liturghii.

Sfânta Evanghelie este cartea de cult care cuprinde fragmente din Biblie în care sunt prezentate viața și învățătura Domnului nostru Iisus Hristos. La fiecare Sfântă Liturghie este citit câte un astfel de fragment.

Sfânta Cruce înfățișează Răstignirea Mântuitorului și ne amintește de jertfa Sa.

Sfântul Chivot are forma unei mici biserici și în el se păstrează Sfânta Împărtășanie necesară pentru copii și bolnavi.

Sfeșnicele cu lumânări aflate pe Sfânta Masă simbolizează „lumina lui Hristos care luminează tuturor”.

Crucea Răstignirii este o cruce mare de lemn pe care este pictată răstignirea Mântuitorului.

În partea stângă a altarului se află proscomidiarul, locul în care sunt pregătite cinstitele daruri de pâine și vin, care în timpul Sfintei Liturghii, prin puterea Duhului Sfânt sunt prefăcute în Trupul și Sângele Domnului nostru Iisus Hristos, Sfânta Împărtășanie.

La proscomidiar se află Sfântul Potir, Sfântul Disc, Steluța și Lingurița, obiecte liturgice foarte importante.

Altarul este despărțit de naos printr-un perete de icoane, numit iconostas sau catapeteasmă. Icoanele acestea adună, laolaltă cu Dumnezeu, pe Maica Domnului, prooroci, apostoli, evenimente importante din viața Mântuitorului și sfinții de hram. Pe ușile împărătești ale altarului se află scena Bunei Vestiri, prin care s-au deschis ușile Raiului.

Astfel, prin arhitectură și pictură, Biserica oglindește Împărăția lui Dumnezeu, în care suntem chemați și noi să intrăm. „Iar eu, întru mulțimea milei Tale, voi intra în casa Ta, închina-mă-voi spre sfânt locașul Tău.” (Psalmi 5,7)


VI. Domnul Iisus Hristos, Lumina lumii

„Eu sunt Lumina lumii; cel ce Îmi urmează Mie nu va umbla în întuneric, ci va avea lumina vieții.” (Ioan 8, 12)

Mântuitorul Hristos sau Cuvântul lui Dumnezeu este „Lumina cea adevărată care luminează pe tot omul care vine în lume” (Ioan 1, 9). Încă de la Nașterea Sa, frumoasele cântări care împodobesc slujbele Praznicului ne amintesc de acest lucru: „Nașterea Ta, Hristoase, Dumnezeul nostru, răsărit-a lumii lumina cunoștinței. Că, întru ea, cei ce slujeau stelelor, de la stea s-au învățat să se închine Ție, Soarelui dreptății, și să te cunoască pe Tine Răsăritul cel de sus, Doamne, slavă Ție.”
Acest „Soare al dreptății” ne-a adus lumina cunoașterii care ne-a trezit spre a primi duhovnicește Cuvântul Său.
Învățătura Mântuitorului este lumină pentru noi toți. Ne aduce credința că El este Dumnezeu adevărat, nădejdea că ne va ocroti și îndruma pe căile vieții, dar mai ales, iubirea pe care Hristos a desăvârșit-o prin Jertfa Sa pe Cruce, semn al dragostei depline. Toată învățătura Sa, sintetizată în Predica de pe munte, ne arată că nu suntem în întuneric, ci am ieșit la lumină, la întâlnirea cu Hristos, prin semenii noștri. Dragostea, dar mai ales iertarea aproapelui ne apropie de Dumnezeu, ne unește cu El prin Sfânta Împărtășanie, primirea acesteia fiind semnul împăcării.
„Eu sunt Lumina lumii ”(Ioan 8, 12), ne spune Mântuitorul în Evanghelia după Ioan, numită Evanghelia iubirii. El este lumina pentru că a adus pe pământ izbăvirea din cele mai grele probleme ale vieții omenești. El are putere să vindece bolile trupești ale oamenilor, dar și pe cele sufletești.
Sfântul Apostol Ioan ne istorisește, alături de multe alte minuni și învățături, Minunea vindecării orbului din naștere, astfel:
După ce a ieșit din templul din Ierusalim, Domnul nostru Iisus Hristos a văzut un orb din naștere cerșind la marginea drumului. Ucenicii Lui L-au întrebat: Învățătorule, cine a păcătuit acesta sau părinții lui de s-a născut orb? Iisus a răspuns că nu a păcătuit nici el, nici părinții lui, ci s-a născut orb ca să se arate în el puterea lui Dumnezeu.
Mântuitorul Hristos i-a încredințat pe Sfinții Apostoli că El este trimis de Dumnezeu Tatăl ca să aline suferințele oamenilor. El a zis: Atât cât sunt în lume, Lumină a lumii sunt. După aceea, a scuipat în praful de jos, a făcut tină din scuipat și cu tina a uns ochii orbului. Apoi a zis: Mergi și te spală la scăldătoarea Siloamului! Această scăldătoare era un bazin săpat în piatră care se afla în partea sudică a cetății Ierusalimului.
Orbul a făcut precum i-a zis Domnul și s-a întors văzând. Oamenii care erau de față, când au văzut că omul s-a întors sănătos l-au întrebat cum s-a întâmplat lucrul acesta. Cel care a fost orb a zis că Omul care se numește Iisus i-a uns ochii cu tină și s-a vindecat.
Fariseii și reprezentanții poporului evreu i-au spus celui care fusesem orb să nu creadă în Domnul Iisus pentru că este un om păcătos. Orbul le-a răspuns: Dacă este păcătos nu știu. Un lucru știu că fiind orb, acum văd. Tocmai în aceasta stă minunea că voi nu știți de unde este și El mi-a deschis ochii. Prin aceste cuvinte, omul vindecat îi mustră pe fariseii necredincioși și le spune că Omul care l-a făcut sănătos trebuie să fie trimisul lui Dumnezeu. Apoi a adăugat: Noi știm că Dumnezeu nu îi ascultă pe păcătoși. Dar, dacă este cineva cinstitor de Dumnezeu și face voia Lui, pe acesta Dumnezeu îl ascultă.
După aceste controverse în care orbul a mărturisit în fața tuturor că Cel Care l-a vindecat este Fiul lui Dumnezeu, Domnul Iisus se întâlnește cu el și îl întreabă: Crezi tu în Fiul lui Dumnezeu? El a răspuns și a zis: Dar cine este, Doamne, ca să cred în El? Iisus i-a zis: L-ai și văzut și Cel ce vorbește cu tine, Acela este. Iar el a zis: Cred, Doamne, și s-a închinat Lui.
Apoi Domnul Iisus a spus: Spre judecată am venit în lumea aceasta ca cei care nu văd, să vadă și cei care văd, să fie orbi. Auzind aceste cuvinte, fariseii s-au întrebat: Oare și noi suntem orbi? Atunci Domnul le-a răspuns că, deși văd cu ochii trupului, totuși sufletul lor este întunecat sau orbit de necredință.
Din această minune înțelegem că orbirea este de două feluri: trupească și sufletească.
Orb sufletește este omul care are sufletul robit de păcate. Orbirea spirituală sau duhovnicească se manifestă atunci când omul săvârșește fapte rele, dă dovadă de necredință și se împotrivește voii lui Dumnezeu. Dacă orbirea trupească este plină de suferințe, cu mult mai grea este orbirea sufletească pentru că, din cauza ei, omul își poate pierde mântuirea. Domnul Iisus Hristos ne avertizează că orbirea inimii îl face pe om incapabil de a percepe binele din jurul său.
Vindecarea orbului ne arată că, uneori, nu trebuie să ne întrebăm ce am greșit noi sau ceilalți. Cel față de care S-a milostivit Dumnezeu și l-a vindecat a întărit credința noastră și pe a sa, dând mărturie apoi despre Hristos, binefăcătorul său: Cred, Doamne. Și s-a închinat Lui (Ioan 9, 38).
Mântuitorul Hristos a făcut din cuvântul omenesc un purtător al luminii și al vieții după propriul Său chip: „întru El era viață, și viața era lumina oamenilor” (Ioan 1, 4). Iar ca această lumină să devină călăuzitoare ne trebuie o continuă străduință spirituală în care să ne mărturisim credința, asemenea orbului cel vindecat. Astfel, vom ști că suntem purtători ai aceleiași lumini pe care Domnul Iisus Hristos ne-o împărtășește: „Că la Tine este izvorul vieții, întru lumina Ta vom vedea lumină” (Psalmi 35, 9).
Scăldătoarea Siloamului la care a fost trimis orbul să se spele simbolizează botezul creștin. După primirea Tainei Botezului, creștinul devine luminat de harul lui Dumnezeu în întregime atât trupește cât și sufletește. Sfinți Părinți ne învață că avem datoria de a păstra în noi lumina lui Hristos prin credință în Dumnezeu și prin săvârșirea faptelor bune.

VII. Sfânta Treime în Sfânta Liturghie și în viața Bisericii

Principala învățătură a Bisericii Ortodoxe este dogma sau învățătura despre Sfânta Treime, potrivit căreia Dumnezeu este Unul în Ființă, dar întrei în Persoane: Tatăl, Fiul și Sfântul Duh. Această învățătură se regăsește într-un mod clar în Simbolul Credinței sau Crez.
Despre Dumnezeu Tatăl spunem că este Creatorul lumii. El a creat cerul și pământul, lumea văzută și cea nevăzută. Este numit Tată pentru că ne-a creat și ne poartă de grijă ca un părinte iubitor. El este unul singur, unic și mai este numit Atotțiitorul, adică Cel care poartă de grijă lumii întregi.
Dumnezeu Fiul este a doua Persoană a Sfintei Treimi și mai este numit Cuvântul lui Dumnezeu sau Dumnezeu Cuvântul. El s-a născut din veșnicie din Tatăl, are aceeași putere și aceeași măreție ca Dumnezeu Tatăl și a participat la facerea lumii pentru că „prin El toate s-au făcut”. La vremea stabilită de Dumnezeu Tatăl, Fiul Său s-a făcut om asemenea nouă ca să ne scoată din robia păcatului.
El s-a întrupat prin puterea Duhului Sfânt din Fecioara Maria, a pătimit, a fost răstignit și îngropat. A treia zi El a înviat din morți și după patruzeci de zile s-a înălțat la ceruri ca să pregătească loc oamenilor credincioși de-a dreapta lui Dumnezeu.
Despre Domnul nostru Iisus Hristos mai știm din Crez că va veni pentru a doua oară pe pământ ca să judece viii și morții, iar împărăția lui nu va avea sfârșit.
Dumnezeu Duhul Sfânt este a treia persoană a Sfintei Treimi. Despre El mărturisim că purcede sau provine din Tatăl și că i se cuvine aceeași cinste și slavă ca și Tatălui și Fiului. Duhul Sfânt este cel Care dă viață făpturilor și cel Care i-a inspirat pe proorocii Vechiului Testament ca să vestească oamenilor învățăturile dumnezeiești.
Sfânta Treime Și-a manifestat iubirea Sa nemărginită față de om în Jertfa pe Cruce a Domnului Iisus Hristos, actualizată pe sfintele altare prin Jertfa Euharistică. Sub chipul pâinii și al vinului prefăcute, prin lucrarea Duhului Sfânt, în Trupul și Sângele Domnului, se aduce Sfânta Jertfă înaintea Tatălui Ceresc. Vedem astfel prezența Sfintei Treimi în Sfânta Liturghie.
Ea a fost întemeiată de însuși Mântuitorul la Cina cea de Taină când a luat pâinea și, binecuvântând-o, a frânt-o și le-a dat ucenicilor zicând: Luați, mâncați, acesta este trupul Meu! Apoi, luând paharul și mulțumind le-a dat zicând: Beți dintru acesta toți, acesta este sângele Meu al Legii celei Noi, care pentru mulți se varsă spre iertarea păcatelor! După rostirea acestor cuvinte, Domnul nostru Iisus Hristos le-a poruncit Apostolilor să săvârșească această slujbă spre pomenirea Lui zicând: Aceasta să o faceți întru pomenirea Mea! (Evanghelia după Sfântul Luca, capitolul 22, versetele 19-20).
Slujba Sfintei Liturghii are ca scop și moment central Jertfa Euharistică; atunci coboară întreg cerul pe pământ pentru a-l uni pe om cu Dumnezeu în Sfânta Împărtășanie. Orice lucrare liturgică debutează cu rugăciunile începătoare, prin însemnarea cu Sfânta Cruce, ca mărturisire a credinței în Sfânta Treime. Mai ales Sfânta Liturghie este un prilej de a ne aminti și de a-I sluji Preasfintei Treimi.
Ea începe cu binecuvântarea mare: „Binecuvântată este Împărăția Tatălui și a Fiului și a Sfântului Duh.” Înțelegem că suntem prezenți, ca o pregustare, în Împărăția lui Dumnezeu, stând, trup și suflet, înaintea Domnului Cel răstignit și înviat, Care, deși este Împărat a toată lumea prezentă și viitoare, stă smerit în Sfântul Altar.
O seamă de rugăciuni și cântări sunt închinate Sfintei Treimi, fie că slăvim, primim binecuvântare, mulțumim sau ne închinăm Tatălui și Fiului și Sfântului Duh. Pomenim numele de Treime în anumite cântări liturgice, și anume Trisaghion și Heruvic, unele răspunsuri ale stranei dinaintea rostirii Crezului în Treimea cea de o ființă şi nedespărțită și după împărtășirea cu Sfintele Taine, când mărturisim: „Am văzut lumina cea adevărată, am primit Duhul cel ceresc; am aflat credința cea adevărată, nedespărțitei Sfintei Treimi închinându-ne, că Aceasta ne-a mântuit pe noi.”
Iconografic, Sfânta Treime este reprezentată în biserici de cele mai multe ori sub forma Ospitalității lui Avraam, într-una din bolțile secundare, pe peretele de apus, sau între praznice, la iconostas.
Sfântul Andrei Rubliov (1360–1430) este autorul icoanei canonice a Sfintei Treimi și cel mai mare pictor bisericesc rus din Evul Mediu. Eliminând din reprezentarea Sfintei Treimi de la stejarul Mamvri personajele istorice, Avraam și Sarra, el adaugă icoanei dimensiunea veșniciei și pe cea liturgică. Pentru viața sa dedicată slujirii lui Dumnezeu ca monah și iconar, căreia îi stau mărturie icoanele și frescele sale, Biserica Rusă l-a canonizat ca sfânt, cu datele de prăznuire 29 ianuarie și 4 iulie.
Alături de Sfânta Liturghie, centrul cultului ortodox, întreaga viață a Bisericii, slujbele, cântările, rugăciunile, închinarea, icoanele sunt manifestări ale adorării Sfintei Treimi.

Bibliografie:

1. ⃰⃰ ⃰ ⃰ Religie Cultul Ortodox, manual pentru clasa a V-a, Editura Corint, București, 2017;
2. ⃰ ⃰ ⃰ Religie Cultul Ortodox, manual pentru clasa a V-a, Editura Akademos Art, București, 2017;
3. ⃰⃰ ⃰ ⃰ Religie Cultul Ortodox, manual pentru clasa a VI-a, Editura Didactică și Pedagogică S.A., București, 2018;
4. ⃰⃰ ⃰ ⃰ Religie Cultul Ortodox, manual pentru clasa a VII-a, Editura Didactică și Pedagogică S.A., București, 2019;
5. ⃰⃰ ⃰ ⃰ Religie Cultul Ortodox, manual pentru clasa a VII-a, Editura Corint, București, 2019;
6. ⃰⃰ ⃰ ⃰ Religie Cultul Ortodox, manual pentru clasa a VIII-a, Editura Corint, București, 2020;
7. ⃰⃰ ⃰ ⃰ Religie Cultul Ortodox, manual pentru clasa a VIII-a, Editura Didactică și Pedagogică S.A., București, 2020.

miercuri, 2 iunie 2021

CRED 2021 RELIGIE ORTODOXĂ


Precizări privind aplicarea noilor programe pentru învățământul gimnazial

Programele şcolare pentru clasa a V-a, cuprinse în Anexa 2 a OMEN nr. 3393/28.02.2017 se aplică în sistemul de învățământ începând cu anul școlar 2017-2018. Programele școlare pentru celelalte clase se vor aplica în sistemul de învățământ astfel:
- programele școlare pentru clasa a VI-a începând cu anul școlar 2018-2019,
- programele şcolare pentru clasa a VII-a începând cu anul școlar 2019-2020,
- programele şcolare pentru clasa a VIII-a începând cu anul școlar 2020-2021.

Precizari privind aplicarea planurilor cadru si a programelor școlare pentru invatamantul primar în anii școlari 2015-2016 și 2016-2017

Manuale școlare in format electronic

PLANURI CADRU - RELIGIE ORTODOXĂ


ÎNVĂȚĂMÂNT PRIMAR
  1. OMEN_3.371_12.03.2013 privind aprobarea planurilor-cadru inv_primar si a Metodologiei privind aplicarea planurilor-cadru de invatamant.pdf

ÎNVĂȚĂMÂNT GIMNAZIAL
  1. OMEN 4828 / 2018 privind modificarea si completarea OMEN 3590/ 2016
  2. OMENCS 3590_5 apr 2016_Plan-cadru de învatamant pentru gimnaziu.pdf
  3. Precizari_OMENCS 3590_2016_Predarea intensiva a Limbii moderne 1.pdf
  4. Nota_Invatamant gimnazial cu program integrat si suplimentar de arta.pdf
  5. OMEC 3638_2001 Planuri-cadru de invatamant pentru clasele a V-a – a VIII-a.pdf


CONSILIERE SI DEZVOLTARE PROFESIONALĂ

Clasa a V-a

Clasa a V-a Editura CD PRESS

marți, 1 iunie 2021

Pământul, soarele și stelele ca simboluri Sf. Nicolae Velimirovici


Pământul, soarele și stelele ca simboluri
Sf. Nicolae Velimirovici
1. S’a zis: „Intru inceput au făcut Dumnezeu cerul şi pămantul.” Prin „cer” se inţelege impărăţia realităţilor duhovniceşti, nevăzute şi netrupeşti. Prin „pămant” se inţelege suma simbolurilor acelor realităţi, văzute şi trupeşti. Pămantul este, aşadar, o imagine simbolică a cerului.

2. Toate puterile fizice ale Pămantului – de pildă, atracţia şi respingerea, căldura, electricitatea, radiaţiile şi celelalte – sant simboluri ale puterilor duhovniceşti din Impărăţia Cerurilor. In sine, acele puteri nu ar fi puteri, nici nu ar putea să fiinţeze, dacă nu ar sta in spatele lor puteri neasemuit mai mari, originare, puteri duhovniceşti. Şi dacă deasupra puterilor fizice nu ar fi tăria şi stăpania puterilor inţelegătoare, veşnice, ele ar slăbi, s’ar turbura şi ar preface in haos intreaga lume, precum este scris despre Dumnezeu şi făpturi: „Intorcandu-ţi dară faţa, se vor turbura; lua-vei duhul lor, şi se vor sfarşi.”(Ps. 103/)

3. Soarele este simbol al lui Dumnezeu Insuşi. Sfantul Grigorie Cuvantătorul-de-Dumnezeu scrie: „Ce este Soarele pentru cei trupeşti, este Dumnezeu pentru cei duhovniceşti.” Aşa cum Soarele, cu lumina sa, luminează şi incălzeşte toate fiinţele vii de pe pămant, aşa şi Dumnezeu luminează toate sufletele cu mintea Sa şi le incălzeşte cu dragostea Sa. Fără Soare, mor trupurile; fără Dumnezeu, mor sufletele. Zis-a Moisi norodului Israiltenesc: „că şi viaţa şi moartea am pus inaintea feţei voastre… alege viaţa, ca să trăieşti tu şi sămanţa ta.” (Deut. 30:19) Altfel spus, „cunoaşte-L pe Dumnezeu, Cel Unul şi Viu, Nevăzut, şi numai Lui să I te inchini, iar simbolurilor văzute să nu li te inchini ca unor dumnezei, fiindcă vei fi inchinător la idoli: cunoaşterea lui Dumnezeu este viaţă, inchinarea la idoli este moarte.”

4. „Căci Domnul Dumnezeu este Soare,” soare şi pavăză celor drepţi, zice cu dumnezeiască insuflare Proroocul. (Ps. 83). Cuvintele acestea nu se găsesc in toate traducerile. Fără indoială, Proroocul Il are in vedere pe Dumnezeu ca Lumină Veşnică, ca Luminător Veşnic al adevărului, dreptăţii şi dragostei. Proroocul Malahia Il numeşte pe Dumnezeu „Soarele dreptăţii.” (Mal. 4:2; II Pet. 1:19) Ioan, văzătorul de cele tainice, istoriseşte in Apocalipsa sa cum a văzut cetatea Impăratului Ceresc, Ierusalimul cel de Sus, şi zice: „şi cetatea nu are trebuinţă de Soare nici de Lună ca să lumineze in ea, că slava lui Dumnezeu o a luminat pre ea.” (Apoc. 21:23) Iar altundeva, zugrăvind slava drepţilor, spune: „şi noapte nu va mai fi, şi trebuinţă nu au de lumina lămpii şi de lumina Soarelui, că Domnul Dumnezeu luminează pre ei.” (Apoc. 22:5)

5. Dar poate că cineva va zice: oare nu Hristos ia numit pe toţi drepţii sori, şi oare nu este Soarele simbol tuturor drepţilor? Cu adevărat a zis Domnul: „atunci drepţii vor străluci ca Soarele in impărăţia Tatălui lor.” (Mat. 13:43). Şi aceasta, mai tare şi mai frumos decat acel Soare văzut şi simţit. In fapt, vor lumina asemenea lui Dumnezeu, Soarele dreptăţii. Dar lumina cu care aceia se vor inveşmanta şi vor lumina nu va fi de la ei inşişi, ci de Dumnezeu, intocmai precum şi stelele işi iau lumina de la Soare. Despre aceasta lămurit vorbeşte Apostolul Pavel: „Alta (este) slava Soarelui, şi alta slava Lunii, şi alta a stelelor.” (I Cor. 15:41).

6. Proroocul Daniil spune despre drepţi că „vor lumina… ca stelele in veac şi incă.” (Dan. 12:3). Şi Simeon Metafrastul zice că sfinţii se asemuiesc stelelor care, aşezate pe crugul ceresc, luminează intregului Cosmos. Şi mulţi alţi duhovnici mari dintotdeauna au socotit stelele ca simboluri ale ingerilor, drepţilor şi bine-plăcuţilor lui Dumnezeu, in vreme ce Soarele l-au socotit ca simbol al insuşi Impăratului şi Dumnezeului atotputernic.

7. Aşadar, noi, Creştinii, socotim Pămantul, Soarele şi stelele ca simboluri ale realităţilor duhovniceşti, şi nicidecum ca realitate in sine. Insă păganii, vechi şi noi, au socotit şi socotesc aceste corpuri cereşti ca realitate in sine. Odată socotite realitate, indată şi idolatrizarea lor! De aceea, păganii din toate timpurile au căzut in rătăcirea intunecată ca acestor lucruri ale Ziditorului să li se inchine precum unor idoli. Grecii i se inchinau Pămantului numindu-l Ghea, iar Soarelui numindu-l Apollon. Dumnezeu- Soarele in Egipt se numea Osiris, iar Luna Isid. Luna era deosebit de adorată in Babilon, Asiria şi Arabia sub numele Astarote. Perşii – inchinătorii la foc, se inchinau stelelor ca unor dumnezei.

8. Rătăcirea inchinătorilor la idoli, vechi şi noi, a venit pentru că nu duhul lor le-a călăuzit ochii, ci ochii au călăuzit duhul. Duhul, ca un orb, a urmat vederii trupeşti şi s’a inchinat celor ce ochii ii arătau a fi realitate, a fi dumnezeu. Era nevoie să vină Mantuitorul ca să intărească duhul slăbănogit şi să ii dea intaietate asupra ochilor şi asupra materiei. Şi Mantuitorul a venit printre oameni şi a vestit adevărul veşnic: „Duh este Dumnezeu.” (Io. 4:24). Celor care au auzit şi au primit acestea, le-au căzut solzii de pe vederea duhovnicească, precum lui Savl cel orbit, şi ei indată au văzut şi au inţeles. Au văzut şi au priceput că toate lucrurile in lume, pe care ei pană atunci le adorau ca pe nişte dumnezei, ca pe adevăr şi realitate, nu sant nimic altceva decat pilde despre Dumnezeu cel Unul Veşnic şi Viu.

(Sf. Nicolae Velimirovici – „Simboluri și semne”, în traducere din limba sârbă de Adrian Tănăsescu-Vlas, Ionuț și Sladjana Gurgu, Ed. Predania, București, 2009, http://www.predania.ro)

vineri, 29 ianuarie 2021

Ministerul Cultelor şi Artelor. Direcţia Studii 1924-1925, 1930-1935, 1937-1963

 Ministerul Cultelor şi Artelor. Direcţia Studii 1924-1925, 1930-1935, 1937-1963

Sursa: http://arhivelenationale.ro/site/download/inventare/Ministerul-Cultelor.-Directia-Studii.-1924-1925-1930-1935-1937-1963.-Inv.-3206.pdf

Ministerul Cultelor şi Artelor s-a înfiinţat, ca minister de sine stătător, la 13 iunie 1920 prin Decretul nr. 2591. Conform Regulamentului de organizare şi funcţionare, această instituţie era autoritatea supremă care se ocupa cu toate problemele în domeniu pe baza legilor şi regulamentelor existente. Din punct de vedere organizatoric, Ministerul Cultelor şi Artelor era constituit din Direcţia Generală a Cultelor, cu un serviciu de inspecţie şi consiliul general permanent al cultelor; Direcţia Generală a Artelor, cu un serviciu de inspecţie şi consiliul general permanent al artelor; Direcţia Contabilităţii; Serviciul statisticii informaţiilor al presei şi al activităţii culturale şi sociale; Serviciul Tehnic; Serviciul Contencios; Serviciul Registraturii Generale şi Arhivelor; Comisia Monumentelor Istorice; Direcţia Imprimeriei Ministerului. Prin adoptarea Legii nr. 54 din 22 aprilie 1928 pentru regimul general al cultelor se garantau libertatea tuturor cultelor istorice recunoscute (ortodox, greco-catolic, romanocatolic, reformat, evanghelic-luteran, unitarian, armeano-gregorian, mozaic, mahomedan) precum şi funcţionarea, în limitele legii, a asociaţiilor religioase, adică a tuturor cultelor neoprotestante. Relaţiile dintre culte şi asociaţii religioase, pe de o parte, şi stat, pe de altă parte, erau mediate de către Ministerul Cultelor şi Artelor investit cu drept de supraveghere şi control. Conform Legii pentru organizarea ministerelor din 2 august 1929, Ministerul Cultelor şi Artelor s-a unit cu Ministerul Instrucţiunii Publice şi a devenit Ministerul Instrucţiunii Publice şi al Cultelor, având în atribuţiile sale administrarea şi controlul învăţământului de stat, al cultelor şi al artelor; Cultele şi Artele erau controlate de cele două direcţii nou înfiinţate: Direcţia Culte şi Direcţia Arte. Direcţia Culte avea în atribuţiile sale îndrumarea şi coordonarea raporturilor dintre Stat şi diferite confesiuni: exercitarea dreptului de control, supravegherea activităţilor bisericeşti; propuneri pentru numiri, transferări, concedii, scoaterea la pensie a personalului bisericesc precum şi executarea tuturor dispoziţiilor din legi şi regulamente referitoare la culte. Direcţia Cultelor avea în subordinea sa: Serviciul cultelor naţionale; Serviciul cultelor minoritare; Serviciul statisticii, studiilor, statelor personale şi al arhivei. Prin Legea din 9 martie 1937, Ministerul Cultelor şi Artelor s-a organizat independent, având următoarele atribuţii: exercitarea dreptului de control, supravegherea şi inspectarea tuturor cultelor şi aşezămintelor acestora, precum şi a asociaţiilor religioase autorizate; susţinerea şi administrarea aşezămintelor artistice de stat, controlul şi supravegherea instituţiilor şi manifestărilor artistice, precum şi încurajarea acestora; cercetarea problemelor minoritare şi informarea asupra situaţiei minorităţilor etnice şi confesionale. Ministerul Cultelor şi Artelor reprezenta statul în toate problemele şi chestiunile de culte şi arte ce intrau în atribuţiile sale.

Prin Decretul-Lege nr. 3209 din 20 martie 1940, Ministerul Cultelor şi Artelor s-a contopit cu Ministerul Educaţiunii Naţionale, devenind Ministerul Educaţiunii Naţionale Cultelor şi Artelor. Prin Legea nr. 188 din 24 martie 1945 se înfiinţa Ministerul Cultelor, ca minister independent, păstrând această denumire până în anul 1957. La conducerea acestuia s-au succedat Constantin Burducea, Radu Roşculeţ, Stanciu Stoian, Vasile Pogăceanu şi Petre Constantinescu-Iaşi. La 12 mai 1945 a fost adoptată Legea nr. 384 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Cultelor, care avea ca principale atribuţii supravegherea şi controlul cultelor şi asociaţiilor religioase, organizarea, administrarea şi controlul învăţământului religios, conservarea şi restaurarea bisericilor. Structura Ministerului cuprindea o direcţie generală (Culte), trei direcţii (Învăţământ, Administrativă, Contabilitate), trei servicii (Arhitectură, Contencios, MONT-AP). Direcţia Generală a Cultelor avea în subordine două direcţii, una pentru cultele ortodox şi greco-catolic, alta pentru cultele romano-catolic, reformat, evanghelic-luteran, unitarian, armeano-gregorian, mozaic, mahomedan, baptist. De asemenea, mai avea un serviciu pentru asociaţii religioase şi un corp de inspecţie şi control. Posturile de director general şi de inspectori erau rezervate licenţiaţilor sau doctorilor în teologie, iar postul de director al Învăţământului Religios era rezervat unui profesor, preferabil cleric. După adoptarea Constituţiei din 1948 şi în acord cu principiile acesteia, s-a adoptat Decretul nr. 177 din 4 august 1948, care abroga Legea din 1928. În textul decretului se evita nominalizarea cultelor recunoscute, dar se condiţiona recunoaşterea acestora de întocmirea şi aprobarea unor noi statute de funcţionare. În 1948, concomitent cu adoptarea Legii cultelor, prin Decretul nr. 178 din 3 august, Ministerul Cultelor se reorganiza ca „serviciu public prin care Statul îşi exercită dreptul de supraveghere şi control pentru a garanta folosinţa şi exerciţiul libertăţii conştiinţei şi libertăţii religioase”. Art. 2 prevedea că „recunoaşterea cultelor se face de către Guvern, prin Ministerul Cultelor”. Art. 4 stipula posibilitatea exercitării dreptului de supraveghere şi control prin „delegaţi speciali” pe lângă organele centrale sau pe lângă aşezămintele cultelor. Structura Ministerului cuprindea şase direcţii (două pentru culte, una pentru învăţământul religios, una de studii, documentare şi artă religioasă, una administrativă şi de personal, una pentru contabilitate), un serviciu (contencios) şi cabinetele ministrului şi secretarilor generali. Fiecare direcţie pentru culte avea în subordine Serviciul mişcării personalului clerical, Serviciul mânăstirilor şi asociaţiilor religioase, precum şi Serviciul de inspecţie şi control. Direcţia de Studii Documentare şi Artă Religioasă se ocupa de legislaţia religioasă, de statistica personalului şi averii cultelor, de relaţiile externe ale cultelor, de publicaţiile cultelor, de patrimoniul artistic religios, de proiecte de noi biserici şi avea în componenţă cinci servicii (studii-legislaţie, statistică-documentare, publicaţii, arte religioase, arhitectură). Spre deosebire de legea anterioară de organizare, nu erau prevăzute condiţii de studii şi experienţă profesională pentru personalul din conducerea Ministerului. Schema de organizare includea în total 222 de posturi, din care 44 la direcţiile pentru culte, 11 pentru Direcţia Învăţământ religios şi 40 pentru Direcţia Studii, Documentare şi Artă Religioasă. Din motive de simplificare şi raţionalizare a aparatului de stat, pe de o parte, şi din motive politice, pe de altă parte, s-a adoptat Legea nr. 37 din 3 februarie 1949 prin care structura Ministerului Cultelor se modifica. Rămâneau doar trei direcţii (Evidenţă şi Coordonare, Cadre, Contabilitate), un serviciu (Administrativ) şi Secretariatul. Până în anul 1950, au fost recunoscute următoarele culte: ortodox, reformat, luteran, unitarian (sinodo-presbiterial), mozaic, armeano-gregorian, musulman, creştin de rit vechi, evanghelic (confesiune augustană), baptist, penticostal, creştin după Evanghelie, adventist de ziua a şaptea. Cultele greco-catolic, inclusiv de rit armean şi rutean, au fost desfiinţate la 1 decembrie 1948, iar cultul romano-catolic, în lipsa unei recunoaşteri oficiale, a fost tolerat până la sfârşitul epocii comuniste. Prin Decretul nr. 725 din 31 decembrie 1956, structura Ministerului Cultelor s-a modificat din nou şi apăreau patru Direcţii (Secretariat-Planificare-Investiţii-Administrativ, Împuterniciţi-Corp Împuterniciţi, Studii-Documentare-Publicaţii, Plan-FinanciarContabilitate), un Corp de control al ministrului şi Oficiul Juridic. La şedinţa Biroului Politic al CC al PCR din 14 martie 1957 s-a hotărât reducerea numărului de ministere după criteriul înrudirii ramurilor de activitate, reducerea numărului membrilor guvernului şi lărgirea competenţei ministerelor, departamentelor şi direcţiilor generale. Ca urmare, prin Hotărârea Consiliului de Miniştri nr. 435 din 21 martie 1957, se înfiinţa Departamentul Cultelor de pe lângă Consiliul de Miniştri, sub conducerea unui secretar general, post ocupat de Dumitru Dogaru (1957-1975). Menţionăm că sub această titulatură departamentul a funcţionat până la sfârşitul epocii comuniste. În anul 1963, personalul de conducere al Departamentului Cultelor era format la nivel central din: Bărbulescu Ion, Onţanu Ion, Mireanu Constantin, Rodeanu Ion, Vasilescu Teodor, Neicov Mircea, Nedeianu Janeta (directori), Dimulescu Justina, Dumbravă George, Iosif Ion, Chirică Ştefan, Scânteie, MariaStoica Dumitru, Vişan Ladislau, Prundeanu Gheorghe, Dimitriu Constanţa, Rogozeanu Gheorghe, Valahu Pavel, Mihailov Virginia, Gheorghiu Constantin, Rudeanu Elisabeta (şefi), Nenciu Gheorghe, Gobjilă Theodor, Stănescu Ştefan, Dimulescu Ion, Sorin Iulian, Lungeanu Ion (inspectori principali) iar la nivel regional din Rădulescu Păun, Dănescu Mihail, Gheorghiu Dumitru, Bădulescu Ion Dumitru, Andronic Dumitru, Savin Ion, Galan Valerian, Gherghinoiu Grigore, Ţeperdel Mihai, Duldner Eugen, Hoinărescu Ţepeş, Lada Iosif, Tanko Arpad, Petre A. Petre, Chilian Traian, Jurcone Petre (împuterniciţi). Arhivele Naţionale deţin documente create de către Direcţia Culte, cu denumirile corespunzătoare perioadei în cauză, şi care au fost preluate în mai multe etape. Aceste documente sunt inventariate sub denumirea „Ministerul Cultelor şi Instrucţiunii Publice. Direcţia Contabilităţii” şi „Ministerul Cultelor şi Artelor”, părţi structurale aflate deja în circuitul ştiinţific. Prima parte structurală cuprinde informaţii privind numirea funcţionarilor; hirotoniri; proiecte de reamenajarea unor localuri de cult şi cheltuielile aferente acestora; lucrările Sf. Sinod; personalul mitropoliilor, episcopiilor, arhiepiscopiilor, bugete de venituri şi cheltuieli, inventare cu bunurile unor biserici, state de plată, cereri de concedii, transfer funcţionarea unor biserici şi statele de plată a personalului acestora ş.a. Documentele create de către Administraţia Casei Bisericii (Direcţia Contabilităţii) din perioada 1873-1920, sunt  în cantitate de cca. 363,5 m.l. şi 84 545 u.a., inventariate de creator, după criteriul cronologic-structural. A doua parte structurală cuprinde documente din perioada 1921-1944, în cantitate totală de cca. 66 m.l. şi 3.493 u.a. În ceea ce priveşte prelucrarea arhivistică, fondul a fost ordonat şi inventariat cronologic-structural de către personalul din Arhivele Naţionale. Majoritatea informaţiilor vizează Biserica Ortodoxă Română. Mare parte dintre documente se referă exclusiv la probleme de personal şi diferite cheltuieli financiar-contabile. Într-un număr redus se regăsesc date privind: înfiinţări de mitropolii, episcopii, protoerii, parohii; modificări de circumscripţii jurisdicţionale bisericeşti; lucrări pentru alegerea şi confirmarea membrilor Consistoriului Superior Bisericesc, lucrări pentru convocarea Sfântului Sinod; alegerea şi confirmarea episcopilor şi mitropoliţilor; organizarea raporturilor între Stat şi diferitele confesiuni; pregătirea lucrărilor pentru încheierea de concordate ori convenţii; probleme referitoare la bugetele cultelor şi a diferitelor fundaţii religioase aflate sub controlul guvernelor: maghiar, austriac şi rusesc. De asemenea, se mai regăsesc informaţii referitoare la mănăstiri şi la organizarea şi statutele juridice ale unor asociaţii şi societăţi. În ceea ce priveşte cultele minoritare (greco-catolic, romano-catolic, protestant, mozaic şi mahomedan), datele sunt succinte şi se referă la organizarea cultului musulman, desfiinţarea Oficiului Cultelor Minoritare din Basarabia-Chişinău, lucrări referitoare la sinagogi, case de rugăciune evreieşti, comunităţi de lipoveni. În această parte structurală se regăsesc o serie de informaţii privind sectele adventiste şi baptiste: persecuţiile religioase întreprinse contra adventiştilor din Brăila, Botoşani, Dorohoi; solicitări ale locuitorilor din Maramureş de a se interveni pentru stoparea propagandei adventiste; statutele Organizaţiilor Bisericeşti ale Uniunii Comunităţilor Evanghelice ale adventiştilor de ziua a şaptea şi expunerea crezului adventist. Preluarea arhivei de la Secretariatul General pentru Culte, parţial inventariată de către creator – doar partea structurală „Direcţia Studii”, perioada 1924-1967 – a însemnat salvarea unei cantităţi de documente care a fost păstrată în condiţii necorespunzătoare. Modul incorect de depozitare a acestei arhive a avut drept consecinţă degradarea ireversibilă a unor documente. Precizăm că au fost preluate în regim de urgenţă documente create de către Direcţia Studii, în cantitate de cca. 30 m.l., din perioada 1948-1971, Departamentul Cultelor, Supraveghere şi Control sau Direcţia Împuterniciţi, din perioada 1959-1974, în cantitate de cca. 46 m.l. (cca. 20 m.l. se află într-un stadiu avansat de deterioare), Direcţia Studii şi Relaţii Externe, în cantitate de cca. 5 m.l. şi Oficiul Juridic, cca. 2 m.l. Prelucrarea arhivistică a acestor documente este în curs de desfăşurare. După cum am menţionat, partea structurală „Direcţia Studii” a fost inventariată de creator. Documentele care sunt în stare bună de conservare au fost ordonate după criteriul cronologic-structural, cu păstrarea descrierii arhivistice a creatorului. Precizăm că nu s-a realizat şi recotarea u.a. Genurile de documente preponderente sunt: decrete-legi, situaţii centralizatoare, dări de seamă, referate, rapoarte, adrese, note, tabele ş.a. Documentele din perioada 1924-1947 sunt puţine. Revizuirea legislaţiei privind cultele se reflectă în cele câteva dosare referitoare la asociaţiile religioase neoprotestante. Anul 1948 marchează începutul ofensivei legislative în domeniul cultelor. Zecile de decrete adoptate în acest an reglementau nu numai principiile fundamentale ale organizării cultelor (regimul general al cultelor, organizarea Ministerului Cultelor), ci şi prevederile canonice ale acestora prin intervenţia în numirile şefilor cultelor (ortodox, mozaic, musulman) şi ale profesorilor din institutele teologice. Se ajungea până la decretarea livrării de material lemnos de construcţie pentru refacerea mânăstirii Căldăruşani (Decret nr. 386 din 27 februarie). Tot atunci apare denumirea „deservenţi de culte” prin care sunt desemnate persoanele care fac parte din cler. Din păcate, puţinele documente datând din 1948 reflectă în mică măsură impactul noii legislaţii în domeniul cultelor. Cele mai multe documente sunt cele ce redau situaţia Bisericii Greco-Catolice după „reîntregirea” cu Biserica Ortodoxă. Frecvent, aproape anual pentru unele culte, funcţionarii Direcţiei de Studii întocmeau istoricul cultului, care nu era doar o expunere sumară, ci adevărate studii care se regăsesc în acest inventar. Pentru cultul ortodox s-au păstrat informaţii referitoare la lucrările ale Adunării Naţionale Bisericeşti, convocate cel puţin o dată pe an, prin decret al Marii Adunări Naţionale. Această parte structurală conţine cca. 27.75 m.l. şi 2074 u.a.



Statutul religiei și al predării acestei discipline pe teritoriul României

 Domnule Ministru,


 Având în vedere legislația care reglementează statutul religiei și al predării acestei discipline pe teritoriul României:

 - Constituția României, Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor,

- Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare,

- Protocolul cu privire la predarea disciplinei religie – cultul ortodox în învățământul preuniversitar și la organizarea învățământului teologic ortodox preuniversitar şi universitar, încheiat între Ministerul Educației Naționale (nr. 9217/29.05.2014), Patriarhia Română (nr. 5120/29.05.2014) și Secretariatul de Stat pentru Culte (nr. C-927/30.05.2014),

- Metodologia de organizare a predării disciplinei Religie în învăţământul preuniversitar (aprobată prin ordinul ministrului educaţiei şi cercetării ştiinţifice nr. 5.232/14.09.2015 și publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 720/24.09.2015),

       Vă supunem atenției un punct de vedere referitor la studierea Religiei, ca disciplină de învățământ, în noile planuri-cadru, cu norma de 1 oră pe săptămână, la toate filierele și formele de învățământ liceal și post liceal. 

        Centrul de Cercetări Sociologice LARICS, în parteneriat cu Secretariatul de Stat pentru Culte și cu Institutul de Științe Politice și Relații Internaționale (ISPRI) al Academiei Române a realizat, în perioada 30 noiembrie – 07 decembrie 2020, un sondaj de opinie numit ,,Barometrul vieții religioase din România” . Potrivit acestui studiu, 90,4% dintre repondenți au declarat că se consideră persoane religioase; 90,2% au declarat  că indiferent ce confesiune sau religie au, cred în Dumnezeu; 88,5% au declarat că religia nu împiedică în niciun fel apartenența României la UE și la spațiul euroatlantic. Un procent grăitor pentru demersul nostru, 95, 1% au declarat că educația religioasă în școli este necesară. (Conform https://larics.ro/wp-content/uploads/2020/12/Barometrul-vietii-religioase-LARICS-CCSL-16.12.2020.pdf). 

Din experiența acumulată la catedră, constatăm o nevoie reală a adoscenților de consolidare a valorilor și a principiilor moral-religioase pentru a-și descoperi un sens/un scop al vieții, de dezvoltare a empatiei față de ceilalți, de acceptare a diferențelor religioase reducând riscul dezvoltării unor atitudini extremiste. Majoritatea profesorilor de religie organizează activități filantropice, de voluntariat, de ecologizare, de socializare, de comunicare interetnică și internațională, oferind tinerilor alternative ale petrecerii timpului liber. Reducerea numărului de ore de religie pe săptămână poate deveni un risc pentru educarea morală a tinerilor de astăzi.

Religia este o disciplină pentru care părinții își exprimă adeziunea  și la care participă peste 90% dintre elevi. Astfel că, o disciplină pentru care au optat în mod expres părinții și elevii, trebuie să rămână în planurile cadru, așa cum a fost și până acum, cu 1 oră pe săptămână, la toate filierele de învățământ. Practic prin modificarea numărului de ore li se restrânge/neagă un drept celor care au optat pentru studierea acestei discipline.

Fără a contesta importanța celorlalte discipline, avem rugămintea să acordați atenție asupra rolului formator al religiei în viața elevilor de a sprijini dezvoltarea spirituală, gândirea analitică și critică, de a sublinia importanța omului erudit, care, prin învățare și muncă, prin respectarea eforturilor dascălilor și al celor din jur, devine un cetățean onest și corect.

În consecință, vă solicităm menținerea normei de 1 oră pe săptămână la toate filierele și formele de învățământ liceal.

 

 Email-ul se poate trimite in nume personal, pana la data de 31 ian, la adresa:

planuri_cadru@rocnee.eu


sâmbătă, 21 noiembrie 2020

„În lume necazuri veţi avea; dar îndrăzniţi. Eu am biruit lumea”. Rugăciuni la vreme de boală şi necaz (PDF)

„În lume necazuri veţi avea; dar îndrăzniţi. Eu am biruit lumea”. 
Rugăciuni la vreme de boală şi necaz (PDF)


Sursa: https://basilica.ro/in-lume-necazuri-veti-avea-dar-indrazniti-eu-am-biruit-lumea-rugaciuni-la-vreme-de-boala-si-necaz-pdf/


     „În lume necazuri veţi avea; dar îndrăzniţi. Eu am biruit lumea”, ne încurajează Domnul Iisus Hristos prin cuvintele Sfintei Scripturi (Ioan 16, 33).

     Unul dintre necazurile majore pe care le avem de înfruntat în prezent este epidemia de coronavirus Covid-19. România se află printre cele peste 160 de state afectate.

    Pe lângă respectarea restricțiilor medicale şi sociale impuse de autorități, omul are „mare nevoie de rugăciune și de ajutorare frățească, de întărire în credință și de apropiere de Dumnezeu” pentru a depăşi această încercare, aşa cum a spus duminică Patriarhul Daniel.

     Întrucât „toţi sunteţi fii ai lui Dumnezeu prin credinţa în Hristos Iisus” (Galateni 3, 26), vă punem la dispoziţie Rugăciuni la vreme de boală şi necaz, în format PDF.

Paraclisul Maicii Domnului
Acatistul Acoperământului Maicii Domnului
Acatistul Maicii Domnului – Bucuria tuturor celor necăjiți
Acatistul Sfântului Pantelimon
Acatistul Sfântului Dimitrie cel Nou
Acatistul Sfintei Parascheva de la Iași
Acatistul Sfântului Nectarie
Acatistul Sfântului Efrem cel Nou
Acatistul Sfântului Spiridon
Acatistul Sfântului Nicolae
Acatistul Sfântului Luca al Crimeei
Acatistul Sfinților Chir şi Ioan
Acatistul Sfintei Filofteia
Acatistul Sfântului Grigorie Decapolitul
Acatistul Sfântului Haralambie
Acatistul Sfântului Visarion al Larisei
Rugăciune la timp de boală
Rugăciune la necazuri și supărări
Rugăciunea părinților pentru copii
Rugăciunea copiilor pentru părinți
Rugăciune pentru frați și surori
Rugăciune specială pentru încetarea epidemiei

Foto credit: Basilica.ro / Raluca Ene

luni, 9 noiembrie 2020

Platforme educaționale ce pot fi utilizate la ora de religie - prof. Maria Ceaus

Platforme educaționale ce pot fi utilizate la ora de RELIGIE  
prof. Maria Ceaus 


Pentru cărți digitate: 

- Storyjumper (permite organizarea informației + audio) 
- Book creator (permite inserarea linkului în pagină) 
- Mind map 


Benzi desenate: 

- Makebeliefscomix 
- ThingLink 
- Glogster free 


Jocuri interactive: 

- Learning apps 
- Purple Games (f. bun pentru evaluare, are cronometru) 
- Wordwall 
- Quizlet (favorizează însușirea termenilor) 
- Edpuzzle (permite verificarea modului in care elevii urmaresc materialul video prezentat) 
- Liveworksheets (potrivita pentru evaluare, caci pot include fise lucrate in word) 
- Socrative (potrivita pentru evaluarea la liceu) 
- ProProfs 
- Kahoot 


Animații: 

- Animoto 
- Animaker (potrivita pentru definitii, insusire de concepte cheie) 
- Kizoa (putin mai complexa, potrivita pentru munca in echipa a elevilor, permite lipirea mai multor material video) 
- PhotoPeach 


Portofolii digitale: 

- Genially 
- Wakelet



Exemple de jocuri dinamice
Prof. înv. primar Iordache Daniela

 

Mingea călătoare ’’ 

Locul desfăşurării: sală. teren, curte.

Materiale necesare: mingi de baschet, handbal, bănci de gimnastică.

Jucători: colectivul de elevi.

Scop: dezvoltarea vitezei de execuţie, îndemânare

Descriere: Clasa de elevi este împărţită în mai multe echipe egale ca număr, care se găsesc plasate în spatele unei linii de start şi la interval de cel puţin 2m. între ele. Primii elevi din fiecare echipă au câte o minge în mână. înainte, la circa 5m. se află plasate bănci de gimnastică iar la alţi 5m. se află plasaţi câte un jalon ce trebuiesc ocoliţi. La semnal, elevii pornesc 1m alergare driblând mingea cu o mână până în dreptul băncii unde aşează mingea pe bancă şi o rostogolesc pe ea; driblează cu cealaltă mână până la jalonul pe care îl ocolesc şi se întorc înapoi la propria echipă predând ştafeta (mingea) următorului. Câştigă echipa care termină prima.

 

Semănatul şi culesul cartofilor ’’

 

Locul desfăşurării: sală, teren, curte.

Materiale necesare: cercuri, mingi de diferite dimensiuni

Jucători: colectivul de elevi.

Scop: dezvoltarea vitezei de execuţie, îndemânare

Descriere: Colectivul este împărţit în mai multe echipe egale ca număr şi care se găsesc în spatele unei linii de start. Pe linia de start, în dreptul fiecărui echipe se află câtă un "sac" (un cerc) cu ,cartofi"(mingi). înainte, la distanţe egale se află aşezate pe sol 3-4 cercuri (cuiburi). La semnal, primii elevi iau câte un cartof din sac, aleargă cu el până la primul cuib, îl "seamănă", se întoarce înapoi ia alt cartof, aleargă la următorul cuib, îl seamănă etc. După ce a semănat toţi cartofii, se întoarce în alergare atinge pe umăr următorul jucător care culege tot pe rând cartofii punându-i în sac. Câştigă echipa care termină prima.

  

„Îmbracă şi dezbrăcă cercul ’’ 

Locul desfăşurării: sală, teren, curte.

Materiale necesare: cercuri, bănci de gimnastică

Jucători: colectivul de elevi.

Scop: dezvoltarea vitezei de execuţie, îndemânare

Descriere: Colectivul este împărţit în 4-6 sau mai multe echipe egale ca număr şi care se găsesc aşezate în şir în spatele unei linii de start. Pe linia de start, în dreptul fiecărui echipe se află câte o bancă de gimnastică aşezată pe lungime La 2-3 metri distanţă se află aşezat pe sol câte un cerc de gimnastică La semnalul profesorului, primii jucători, merg pe banca de gimnastică cu pas adăugat lateral, coboară la capătul ei, aleargă, culeg cercul de jos, "îl îmbracă -dezbracă", îl aşează pe sol la loc şi se deplasează repede la propria echipă unde predau ştafeta şi se aşează la coada şirului. Câştigă echipă care termină prima.

 „Leii la vânătoare ’’ 

Locul desfăşurării: sală, teren, curte.

Materiale necesare: cretă

Jucători: colectivul de elevi.

Scop: dezvoltarea vitezei de reacţie. îndemânare.

Descriere: Se aleg 4-5 "lei" din rândul copiilor, ceilalţi sunt "căprioare" care trăiesc în savană. Leii se odihnesc la umbră într-un spaţiu trasat pe sol .La semnalul dat de profesor "leii" pornesc la vânătoare alergând după vânat care speriat, fuge cât poate de repede să se caţere pe câte un aparat, sau alt obiect aflat în apropiere (scară fixă, bârnă., paralele, bănci de gimnastică etc). "Leul" care prinde cele mai mulţi copii câştigă. După un număr de repetări se schimbă "leii". 

„Îmbracă şi dezbrăcă cercul ’’

Locul desfăşurării: sală, teren, curte.

Materiale necesare: cercuri, bănci de gimnastică

Jucători: colectivul de elevi.

Scop: dezvoltarea vitezei de execuţie, îndemânareDescriere: Colectivul este împărţit în 4-6 sau mai multe echipe egale ca număr şi care se găsesc aşezate în şir în spatele unei linii de start. Pe linia de start, în dreptul fiecărui echipe se află câte o bancă de gimnastică aşezată pe lungime La 2-3 metri distanţă se află aşezat pe sol câte un cerc de gimnastică La semnalul profesorului, primii jucători, merg pe banca de gimnastică cu pas adăugat lateral, coboară la capătul ei, aleargă, culeg cercul de jos, "îl îmbracă -dezbracă", îl aşează pe sol la loc şi se deplasează repede la propria echipă unde predau ştafeta şi se aşează la coada şirului. Câştigă echipă care termină prima.

 


JOCUL DIDACTIC CULORILE

Prof. înv. primar Iordache Daniela

Scop: dezvoltarea capacității de orientare în spațiu și timp, de discriminare a culorilor și , de relaționare cu membrii echipei.

Sarcină: stabilirea unui cod al culorilor, de acord cu toți participanții. Pentru fiecare culoare se alege un semn care se transmite prin atingerea spatelui.

Elemente de joc: întrecerea, ghicirea, aplauze.

Reguli: toți participanții sunt obligați să nu se întoarcă și să aștepte mesajul pe care îl vor primi de la cei așezați pe același rând după ei.

Material: markere de culori diferite, alte trei obiecte de culori diferite

Desfășurarea jocului:

          Participanții la joc se organizează în două echipe egale numeric și se așează pe două șiruri paralele, unul în spatele celuilalt. Toți sunt obligați să nu se întoarcă și să aștepte mesajul pe care îl vor primi de la cei așezați pe același rând după ei.

          Trebuie stabilit un cod al culorilor, de accord cu toți participanții. Pentru fiecare culoare sau obiect se alege un semn care se transmite prin atingerea spatelui.

Exemplu:

Roșu- se atinge umărul drept; albastru- se atinge umărul stâng; verde- se atinge cefa; galben- se atinge creștetul capului; alb- se ating consecutive umărul drept, apoi umărul stâng; negru- se ating consecutive umărul stâng, apoi dreptul.

Conducătorul de joc trece în spatele rândului și arată celor aflați pe ultimul loc o culoare. Acesta transmite repede mesajul celui din față, prin atingerea spatelui, și, la rândul său, va face același gest, până când mesajul ajunge la cel din față, primul din rând care va spune tare mesajul, respective culoarea.

Câștigă echipa la care mesajul a ajuns mai repede și corect la primul rând.

 

 

Calculatorul - prieten sau dusman

Prof. înv. primar Iordache Daniela            

 

    Calculatorul este o masina care ne ajuta sa gasim diverse informatii despre diferite lucruri.

      Cu ajutorul calculatorului putem gasi inforematiile mult mai usor si mul mai simplu .

       Calculatorul este format  din mai multe dispozitive,fara unele dintre ele calculatorul nu ar putea functiona .Acestea sunt : unitatea centrala , fara ea un calculator nu poate functiona, monitorul,ecranul ,tastatura,mouse-ul. Ele sunt cele mai importatnte dispozitive a unui calculator fara  ele un calculator nu poate functiona. Mai sunt si alte dispozitive ,printre care : imprimanta ,scaner-ul,boxele ,camera web ,castile ,microfonul etc.

         Calculatorul mai are si programe instalate in el.Cu ajutorul  lor

 putem desena ,scrie ,realiza un fel de desene pe calculator si multe alte activitati.Programele unui calculator se numesc soft-uri. Cu anumite tipuri de soft-uri putem instala si alte programe de aplicatie .

         Persoanele care au internet pot beneficia de mai multe programe de calculator si de rezultate mult mai rapide si mai bune .

  Calculatorul ne este  prieten dar si dusman.Ne este prieten atunci cand ne ajuta intr-un anumit domeniu.

        Cand calculatorul ne este prieten avem destul de multe avantaje ,cum ar fi:te ajuta sa faci un portofoliu, un rezumat,poti vorbi cu cineva pe yahoo messengercare este la mare distanta de tine, poti lucra in diferite aplicatii pentru a face proiecte si poti adapta imagini dupa cerintele cadrelor didactice.

        Calculatorul ne este prieten atunci cand primim informatii sau dam informatii.

       Calculatorul ne mai este prieten deoarece ne face munca mult mai usoara si ne mai da  timp si pentru relaxare.Cu ajutorul lui putem viziona filme si putem descarca diferite informatii. Acesta ne mai este prieten atunci cand noi avem internet de unde putem cauta si gasi foarte multe informatii si le vom gasi mult mai usor decat credeam .

   Acesta ne mai este prieten deoarece putem juca jocuri educative ,interesante si la care trebuie sa ne gandim destul de mult pana cand facem o miscare.

 Calculatorul devine dusmanul nostru atunci cand:

 -il folosim prea mult;  

 -ne jucam pe jocuri violente;    

 -dauneaza sistemului nervos (putem avea cosmare ,un somn agitat ,insomnii si uneori duce chiar si la dependenta); 

 -ne distruge vedera .  

    Cand copii joca jocuri violente ei isi creeaza o lume imaginara daca acest lucru nu este depistat la timp poate duce la lipsa de comunicare intre parinti si copii.

     Timpul maxim recomandat de stat la calculator este de 2 ore.