joi, 17 noiembrie 2016

2016 - Anul omagial al educaţiei religioase a tineretului creştin ortodox şi Anul comemorativ al Sfântului Ierarh martir Antim Ivireanul şi al tipografilor bisericeşti în Patriarhia Română

EPISCOPIA SLOBOZIEI ŞI CĂLĂRAŞILOR
ŞI
CENTRUL CULTURAL IONEL PERLEA





 Concurs interjudeţean cu tematică religioasă
de creație plastică
 Ediţia a VI-a
  2016

TEMA CONCURSULUI:
 2016 - Anul omagial al educaţiei religioase a tineretului creştin ortodox şi Anul comemorativ al Sfântului Ierarh martir Antim Ivireanul şi al tipografilor bisericeşti în Patriarhia Română





Organizat cu binecuvântarea Preasfinţitului VINCENŢIU Episcopul Sloboziei și Călăraşilor

PARTENERI:
-         Episcopia Sloboziei și Călărașilor;
-         Centrul Cultural Ionel Perlea–Slobozia;
-         Uniunea Artiştilor Plastici – Slobozia;
-         Protopopiatele din Eparhie;
-         Inspectoratele şcolare judeţene, reprezentate de inspectorii de religie;
-         Asociaţia Socio-Culturală Matei Basarab Slobozia;
-         Furnizori de servicii sociale acreditate din judeţele Ialomiţa şi Călăraşi (furnizori publici şi privaţi).

COORDONATORI:
-         Pc. consilier cultural, Pr. Manuel Rusu;
-         Dl. Gheorghe Petre, președinte al UAP Ialomița;
-         Dl. insp. pentru catehizare, Ştefan Alexandru Tănase.


ARGUMENT:
Anul 2016 a fost consacrat de către Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române ca fiind Anul omagial al educaţiei religioase a tineretului creştin ortodox şi Anul comemorativ al Sfântului Ierarh martir Antim Ivireanul şi al tipografilor bisericeşti în Patriarhia Română.

OBIECTIVE:
-         Exprimarea, prin intermediul creației plastice, a sentimentului religios prezent în sufletele copiilor;
-         Identificarea, stimularea și valorificarea potențialului creativ al elevilor prin realizarea unor lucrări plastice cu temă religioasă;
-         Cunoaşterea şi mărturisirea credinţei creştine.

GRUP ŢINTĂ:
-         elevi din învățământul primar, gimnazial și liceal din Episcopia Sloboziei și Călărașilor;
-         copii/elevi, beneficiari ai serviciilor sociale oferite de către furnizori de servicii sociale acreditate din judeţele Ialomiţa şi Călăraşi;
-         cadre didactice de religie şi profesorii de educaţie plastică ai şcolilor respective.

PERIOADA DERULĂRII CONCURSULUI:
26 septembrie – 21 decembrie 2016, ora 12.00

SECȚIUNI[1]:
I . Învățământ religios – ciclul primar
● compoziție plastică(desen/pictură, tehnică la alegere) cu tematică religioasă;
●colaj(hârtie colorată, textile,fire, materiale din natură) cu tematică religioasă;
● icoane pe sticlă, lemn sau alte materiale.

II. Învățământ religios – ciclul gimnazial
compoziție plastică( desen/pictură,tehnică la alegere)cu tematică religioasă;
● colaj(hârtie colorată, textile,fire, materiale din natură) cu tematică religioasă;
● icoane pe sticlă, lemn sau alte materiale.

III. Învățământ religios – ciclul liceal şi învățământul teologic preuniversitar
compoziție plastică (desen/pictură, tehnică la alegere) cu tematică religioasă;
● icoane pe sticlă, lemn sau alte materiale.

REGULAMENT DE ÎNSCRIERE ŞI PARTICIPARE
1.      Formularul de înscriere - (Anexa1) va fi completat de către fiecare cadru didactic de religie/preot/profesor de educaţie plastică/educator/specialist în asistenţa socială(cu rugămintea de a respecta termenul limită, redat mai jos).

2.      Tematica concursului:

            Lucrările elevilor trebuie să fie legate direct sau indirect de un eveniment religios, un sfânt, arhitectură eclezială, chipuri de mari duhovnici ai Ortodoxiei, tablouri cu caracter religios etc.[2], carton format  A4 sau A3 (cu excepția icoanelor, unde vor fi folosite materiale precum sticlă, lemn etc.), utilizând materiale și tehnici de lucru la alegere.
(Icoanele pe sticlă trebuie să fie înrămate şi să aibă sistem de prindere!)

3.      Lucrările se vor eticheta pe verso în colțul din dreapta jos, după modelul anexat:
      Titlul lucrării:
      Numele și prenumele elevului:
      Clasa (Grupul de cateheză):
      Școala/Serviciul social:
      Cadrul didactic/specialistul/preotul îndrumător:
      Localitatea (Parohia):
      Protopopiatul:

Lucrările vor însoţite şi de o etichetă tipărită pe hârtie/carton care să conţină elementele de mai sus, pentru a fi ataşată lucrării în expoziţie.

4.      Lucrările vor fi trimise odată cu fișele de înscriere, la sediul protopopiatului de care aparține fiecare parohie, şcoală sau serviciu social (parte integrantă a unei parohii).

5.      Un cadru didactic/specialistul/preot poate participa, prin elevii săi, cu câte lucrări consideră.

6.      Vor fi luate în considerare doar lucrările realizate de elevi. Se va urmări în mod deosebit: respectarea și încadrarea lucrării în tema propusă, originalitatea și imaginația elevilor, gradul de acoperire a foii, acuratețea lucrării.

7.      Cu excepţia lucrărilor premiate, lucrările se restituie elevilor participanți, în termen de 30 de zile de la expunerea lor, din data de 21decembrie 2016.

8.      Se vor acorda diplome pentru premiile I, II, III și mențiuni pentru fiecare secțiune și categorie de vârstă. Se vor acorda diplome de participare (de către protopopiate) tuturor elevilor participanți și profesorilor de arte şi religie/ preoților îndrumători/ specialiştilor îndrumători, care vor fi selectaţi pentru faza pe Episcopie (la cerere).

9.      Pentru fiecare secţiune, Asociaţia Socio-Culturală Matei Basarab va acorda un premiu special pentru cele mai bune lucrări realizate de copii - cazuri sociale.

10. Se va organiza o expoziție în incinta Centrului Cultural UNESCO Ionel Perlea din Slobozia, jud. Ialomița, cu toate lucrările selectate pentru faza pe Episcopie.

11. Informații suplimentare puteți solicita la adresa de e-mail: manuel.rusu@yahoo.com sau la telefon 0726 135 258 – Pr. Consilier cultural Manuel RUSU.

Nu se admit contestații.
Nu se percepe taxă de participare, costurile fiind suportate de ESC, Centrul Cultural UNESCO Ionel Perlea din judeţul Ialomiţa, precum şi alţi parteneri.

PROGRAM DE DESFĂȘURARE ȘI MONITORIZARE

♦ Monitorizarea se va realiza continuu de către iniţiatorii şi coordonatorii proiectului.

♦ Proiectul se va desfăşura în perioada 26 septembrie – 31 decembrie 2016, cuprinzând următoarele etape:

I. Etapa de proiectare şi mediatizare (26 septembrie 2016– 10 decembrie 2016)

II. Etapa de înscriere şi de desfăşurare a Concursului de creație artistică1decembrie – 10decembrie 2016;
- înscrierea participanţilor pe baza fişei de înscriere;
- realizarea lucrărilor;
- trimiterea lucrărilor către protopopiate;
De la protopopiate, toate lucrările vor fi trimise la sediul Centrului Cultural UNESCO Ionel Perlea (B-dul Matei Basarab, nr. 26, Slobozia, Judeţul Ialomiţa), până la data de 15 decembrie 2016 - numele fiecărui participant fiind trimis Sectorului Cultural, prin intermediul unor liste întocmite de fiecare protopopiat în parte, în ordine alfabetică şi cu diacritice, pe cicluri de învăţământ, pe adresa manuel.rusu@yahoo.com - şi predate prin proces verbal de predare - primire.
- Organizarea expoziției la Centrul Cultural Ionel Perlea din Slobozia (în perioada 21 decembrie 2016 – 20 ianuarie 2017.

III. Etapa de evaluare - jurizarea la Protopopiate se va face până la data de 15 decembrie 2016, iar la Centrul Cultural Ionel Perlea, la data de 16 decembrie 2016.
•Stabilirea membrilor juriului:
Fiecare comisie va avea trei membri, după cum urmează:
A.      Învățământ religios – ciclul primar: trei profesori de religie, cu experiență de predare în ciclul primar, unul (sau cel mult trei) profesor(i) de educaţie plastică și pc. protopop al respectivului protopopiat.
B.       Învățământ religios – ciclul gimnazial: trei profesori de religie, cu experiență de predare în ciclul gimnazial, un (sau cel mult trei) profesor(i) de educaţie plastică și pc. protopop al respectivului protopopiat.
C.      Învățământ religios din ciclul liceal și învățământul teologic preuniversitar: doi profesori de religie, cu experiență de predare în ciclul liceal, un preot, de preferință un absolvent de master, secția Liturgică, un (sau cel mult trei) profesor(i) de educaţie plastică și pc. protopop al respectivului protopopiat.
D.      În cadrul Seminarului Teologic Ortodox din Slobozia vor fi desemnați și pc. director, un profesor de Liturgică și protopopul Sloboziei.

Criteriile de evaluare pentru fiecare comisie vor fi stabilite de la început de către profesorii/preoții evaluatori, ținându-se cont de grupa de vârstă din care face parte fiecare concurent.
Criterii: - relevanța la cerință (încadrarea în tema propusă), cromatică, canonicitatea lucrării, respectarea erminiilor (pentru ciclul liceal), calitatea execuției. În situaţia copiilor cazuri sociale care participă cu lucrări în concurs se verifică şi depunerea anchetei sociale realizate de către asistentul social/referentul social din cadrul Biroului de Asistenţă Socială a Protopopiatului respectiv.

Componenţa juriului, la etapa eparhială:
- dl. director Gheorghe Petre, preşedinte al UAP Ialomiţa;
- dna director Doina Roşca;
- pc preot consilier cultural Rusu Manuel;
- dl. insp. catehizare Ştefan Alexandru Tănase;
- pc preot insp. Dragoş Stanciu;
- pc preot insp. Arcadie Puişor.

IV. Etapa de premiere:
La data de 21 decembrie 2016, ora 1200, la Centrul Cultural UNESCO Ionel Perlea,când va avea loc şi vernisajul expoziţiei-concurs de icoane, premiile vor fi înmânate de către Preasfinţitul Vincenţiu, Episcopul Sloboziei şi Călăraşilor.
Evenimentul premierii va fi mediatizat corespunzător.

Pentru fiecare secțiune se vor acorda premiul I, premiul II, premiul III și o mențiune. Vor fi dăruite ca premii cărţi, având caracter religios, și sume de bani.
Pentru fiecare secţiune, Asociaţia Socio-Culturală Matei Basarab va acorda câte un premiu special, în valoare de 200 de lei, pentru cele mai bune lucrări realizate de copiii - cazuri sociale, care participă în concurs.
Valoarea premiilor în bani pentru categoriile de vârstă va fi stabilită de către membrii Comisiei la jurizare. Comisia de jurizare poate modifica numărul premiilor, cu încadrarea în limitele bugetului total alocat.
De asemenea, începând din anul 2016, profesorii îndrumători pot primi, alături de elevul premiat o sumă de bani, ce va fi stabilită de către membrii Comisiei de jurizare, cu încadrarea în acelaşi buget total.
Centrul Cultural Ionel Perlea va contribui cu suma de 3000 lei, Episcopia Sloboziei şi Călăraşilor cu suma de 1000 lei, cele 6 protopopiate cu suma de 500 lei fiecare, iar Asociaţia Socio-Culturală Matei Basarab cu suma de 600 lei (premii speciale acordate copiilor - cazuri sociale care participă cu lucrări în concurs).


Consilier Cultural                                           Director Centrul Cultural Ionel Perlea

Pr. Rusu Manuel                                                                     Dna Doina ROŞCA



[1]La rubrica Secţiuni, tehnica aleasă este la alegere. Nu vor fi excluse lucrările făcute din alte materiale decât cele sugerate de noi. Pentru a putea fi promovate în cadrul expoziţiei avem rugămintea ca lucrările să aibă ramă cu sistem de prindere.
[2]Va fi apreciată şi originalitatea participanţilor. Nu vor participa în concurs lucrările în care intervenţia adulţilor este evidentă.

vineri, 23 septembrie 2016

Structura an școlar 2016-2017

Structura an școlar 2016-2017

Cursurile anului şcolar 2016-2017 se vor încheia la data de 16 iunie 2017, potrivit unui act normativ al Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice (MENCS).

Ordinul MENCS nr. 4577/2016 privind structura anului şcolar 2016-2017 a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 552 din 21 iulie și se aplică de la data apariției.

Anul şcolar 2016-2017 va avea 35 de săptămâni de cursuri, care vor însuma 169 de zile lucrătoare. Prin excepţie, unii elevi vor avea un an şcolar mai scurt (clasele terminale de liceu vor avea doar 32 de săptămâni şi vor încheia pe 26 mai 2017, iar cele de clasa a VIII-a vor avea 34 de săptămâni şi vor încheia pe 9 iunie) sau chiar mai lung (învăţământul special va avea 37 de săptămâni de cursuri).

Semestrul I (19 săptămâni):
  • cursuri: 12 septembrie 2016 - 23 decembrie 2016; 
  • vacanţa de iarnă: 24 decembrie 2016 - 8 ianuarie 2017; 
  • cursuri: 9 ianuarie 2017 - 3 februarie 2017; 
  • vacanţa intersemestrială: 4 februarie 2017 - 12 februarie 2017; 

Notă: În perioada 29 octombrie 2016 - 6 noiembrie 2016, clasele din învăţământul primar şi grupele din învăţământul preşcolar vor fi în vacanţă. 


Semestrul al II - lea (16 săptămâni):
  • cursuri: 13 februarie 2017 - 14 aprilie 2017; 
  • vacanţa de primăvară: 19 aprilie 2017 - 30 aprilie 2017; 
  • cursuri: 2 mai 2017 - 16 iunie 2017; 
  • vacanţa de vară: 17 iunie 2017 - 10 septembrie 2017. 

Notă: Pentru angajaţii sistemului educaţional, anul şcolar se desfăşoară între 1 septembrie 2016 şi 31 august 2017.

      În ceea ce priveşte programul naţional "Şcoala altfel", acesta se va desfășura într-o perioadă de cinci zile lucrătoare consecutive, în funcție de cum decide fiecare unitate de învățământ, însă respectând următoarele intervale:

  • pentru învăţământul preşcolar şi primar: 
21 noiembrie 2016 - 2 decembrie 2016; 
27 februarie 2017 - 31 martie 2017; 
15 mai 2017 - 9 iunie 2017; 
  • pentru învăţământul gimnazial, liceal, profesional şi postliceal: 
17 octombrie 2016 - 2 decembrie 2016;
27 februarie 2017 - 31 martie 2017;
15 mai 2017 - 9 iunie 2017.


      Lucrările semestriale şi tezele vor fi susţinute, potrivit Ordinului MENCS nr. 4577/2016, cu cel puţin trei săptămâni înainte de finalul fiecărui semestru. 

Notă: Principalele drepturi și obligații ale elevilor, părinților și profesorilor pot fi găsite în acest articol.













marți, 13 septembrie 2016

Consfatuiri CALARASI - An scolar 2016-2017 - Semestrul I si Sf. TAINA a CUNUNIEI/NUNTII

Consfatuiri CALARASI 
An scolar 2016-2017 
Semestrul I 
JOI, 22 septembrie 2016
Liceul Agricol, Calarasi 


“IISUS HRISTOS, IERI SI AZI SI IN VECI ESTE ACELASI!” (Evrei 13,8)

 

SFINTELE TAINE - Sf. TAINĂ a CUNUNIEI/NUNŢII

Pr. Prof. Arcadie – Alin Puisor


Nunta din Cana Galileii (Ioan 2,1-11)

Sf. TAINĂ a CUNUNIEI/NUNŢII

1. Efectul? Scopul?

- o familie creştină se întemeiază prin Sf. Taină a Cununiei;     Efectul  -unirea mirilor într-un singur trup;        - sfinţirea;       - binecuvântarea familiei;

- din punct de vedere creştin motivul căsătoriei trebuie să fie dragostea dintre cei doi soţi şi nu alte interese;

                 Scopul căsătoriei este întreit:

- ajutorul reciproc (Facere 2,18);                                - naşterea de copii (Facere 1,28);                - ferirea de desfrânare (I Corinteni 7,2);

2. Intemeietorul?

Iisus Hristos, la 3 zile după ce Sf. Ioan Evanghelistul L-a cunoscut şi L-a urmat pe Mântuitorul, prin mijlocirea lui Ioan Botezătorul;

3. Unde/cand a fost intemeiata? Familia

- In Vechiul TestamentAdam (pământ) şi Eva (viaţă) - Dumnezeu in Rai  (Facere 2, 22-24);

- In Noul Testament Mantuitorul ridică căsătoria la rangul de Sf. Taină, prin participarea la nunta din Cana Galileii şi prin săvârşirea celei dintâi minuni (Ioan 2,1-2);

- In Noul Testament Mantuitorul ridică căsătoria la rangul de Sf. Taină, legatura dintre bărbat şi femeie închipuind legătura dintre Hristos şi Biserică. (Efeseni 5, 32);

4. Însuşirile / Caracteristicile familiei creştine  (Matei 19,6)

- unitatea – Cununia este o legatură între un singur bărbat şi o singură femeie; “Nu mai sunt doi, ci un trup.” (Matei 19,6);

- indisolubilitatea – Cununia nu se poate desface, ea fiind încheiată pentru întreaga viaţă, după cuvintele Mântuitorului: “Ceea ce Dumnezeu a unit, omul să nu despartă.” (Matei 19,6);

5. Formula?

- “Se cunună robul lui Dumnezeu (numele), cu roaba lui Dumnezeu (numele) în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh. Amin.”

6. Cine savarseste? Partea vazuta/ nevazuta

- Partea vazută – preotul/episcopul;

- Partea nevazută – Domnul Iisus Hristos prin harul din lăsat în Biserică prin Sfânta Taină a Cununiei;

7. Unde? Cu ce? Cum se savarseste? Rănile familiei?

- în Biserică;

- acasă sau în Biserică – nunta de argint (la 25 de ani), nunta de aur (la 50 de ani);

- Rănile familiei: adulterul (înşeală unul din soţi pe celălalt), egoismul (se gândeşte doar la sine), divorţul (se despart), avortul (uciderea copiilor nenăscuţi), concubinajul (trăirea împreună a unui bărbat cu o femeie fără să fie cununaţi religios)

8. Ideile principale

Nunta din Cana Galileii (Ioan 2,1-11)

  1. Împrejurările săvârşirii minunii;
  2. Intervenţia mamei Sale;
  3. Săvârşirea şi autentificarea minunii prefacerii apei în vin;
  4. Scopul prefacerii apei în vin;

9. Datoriile membrilor familiei

a) Datoriile reciproce ale soţilor:

- să aibă model în viaţa lor - legătura dintre Hristos şi Biserică (Hristos şi-a dat viaţa pentru a întemeia Biserica pentru ca Biserica să dăinuiască veşnic în/prin El);

- să se iubească şi să se stimeze reciproc (I Corinteni 7,3);                              - să se roage unul pentru altul;                      - să fie fideli unul altuia;

b) Datoriile părinţilor faţă de copii:

- să îi înveţe calea dreaptă: ascultarea şi împlinirea poruncilor Domnului;                                                                         - să-i iubească;                 

- să se îngrijească de bunăstarea lor materială şi de educaţie;                                                                                             - să se roage pentru ei;

c) Datoriile copiilor faţă de părinţi:

- să se roage pentru ei;                                                                                     - să îi asculte şi împlinească voia (după poruncile Domnului);

- să îi cinstească (Ieşire 20,12) iubindu-i, ascultându-i, ajutându-i în caz de nevoi, iar după moarte să se roage neîncetat pentru sufletul lor;

10. Cand se (nu) fac nunţi?

                  NU se fac nunţi:

- în cele 4 posturi mari de peste an;                                       - săptămâna Brânzei;                                          - săptămâna Luminată;

- în perioada dintre Crăciun şi Bobotează;                             - în ajunul tuturor praznicelor împărăteşti;

- în toate zilele de post de peste an: miercurea şi vinerea; Ziua Crucii (14 sept); Tăierea capului Sf. Ioan Botezătorul (29 august);

11. Conditiile întemeierii familiei / Primitorii

- soţii trebuie să aibă vârsta majoratului şi să nu fie între ei o diferenţă mai mare de 7 ani;

- soţii să nu se afle într-un grad de rudenie apropiat;

- soţii să fie de aceeaşi religie;

- să se iubească, dragostea fiind fundamentul căsătoriei;

12. Citate biblice

- “Iar coasta pe care Domnul Dumnezeu o luase din Adam a prefacut-o in femeie si a adus-o la Adam. Si a zis Adam: "De data aceasta iata os din oasele mele si carne din carnea mea!; ea se va numi femeie, pentru ca a fost luata din barbatul ei". De aceea va lasa omul pe tatal sau si pe mama sa si se va lipi de femeia sa si cei doi vor fi un trup. “  (Facere 2, 22-24)

- “Şi a treia zi s-a făcut nuntă în Cana Galileii şi era şi mama lui Iisus acolo. Şi a fost chemat şi Iisus şi ucenicii Săi la nunta.” (Ioan 2,1-2);

- “Taina aceasta mare este; … în Hristos şi în Biserică.” (Efeseni 5, 32);

- “De aceea, va lăsa omul pe tatăl său şi pe mama sa şi se va alipi de femeia sa şi vor fi amândoi un trup. Taina aceasta mre este; iar eu zic în Hristos şi în Biserică.” (Efeseni 5, 31-32);

- “Nu este bine să fie omul singur; să-i facem ajutor potrivit pentru el.” (Facere 2,18);

- “Familia este Biserica de acasă.” (Sf. Ioan Gură de Aur);

- “Căsătoria este instituită pentru acele două temeiuri: Dragostea şi naşterea de copii.” (Astenie al Amasei)

- “Cinsteşte pe tatăl tău şi pe mama ta, ca să îţi fie bine şi să trăieşti ani mulţi pe pământul pe care Domnul Dumnezeul tău ţi-l va da ţie.” (Ieşire 20,12)

13. Momentele tainei Cununiei/Nunţii

- Logodna (din limba slavă - “a face făgăduinţă de căsătorie”) – unirea celor 2 miri, binecuvântarea şi punerea inelelor;

- Cununia – binecuvântarea mirilor. Cel mai important moment – punerea cununiilor;

14. Obiecte/materii folosite

- Preot: Sf. Evanghelie, Cununiile, Sf. Cruce, sfeşnic, pahar, foarfecă, aghiasmatar (molitfelnic);

- Mirii: lumânări, inele (verighete), pişcoturi (biscuiţi, cozonac), vin, certificatul de căsătorie civil;

15. Semnificaţii

- Inele – forma rotundă simbolizează iubirea fără sfârşit dintre cei doi soţi;

- Lumânările aprinse – simbol al curăţiei mirilor, al luminii darului de sus şi al bucuriei nuntaşilor;

- Rochia albă – puritatea, fecioria, curăţia miresei;

- Cununia – semn împărătesc, devin rege şi regina în casa lor, iar copiii sunt prinţi şi prinţese;

16. Alte asemanari. In vechime

-

-

17. Alte denumiri

Cununie, Nuntă, Căsătorie,

18. Dicţionar

- Cununia (Nunta, Căsătoria) – taina prin care un bărbat şi o femeie care se iubesc şi s-au hotărât să trăiască împreună întreaga lor viaţă primesc de la Dumnezeu, prin rugăciunile preotului, harul divin ce sfinţeşte unirea lor;

- Minune-fapt, lucru, fenomen uimitor, neobişnuit, inexplicabil, care se petrece împotriva legilor firii, prin intervenţie divină, cu un scop moral-religios;

- Cana Galileii-oraş din ţinutul Galileia, aflat la 10 km de vestul Mării Galileii;

- naşii – părinţii spirituali (sufleteşti) ai finilor; trebuie să fie o familie creştină, ortodocşi, mai în vârstă;

- angajament – promisiune, făgăduinţă de a realize ceva;

- cununii – coroniţe care se pun pe capetele mirilor asemănătoare celor pe care le purtau împăraţii şi regii; simbolizează cinstea de care se bucură tinerii în momentul slujbei;

- demnitate – funcţie înaltă; măreţie;

- pecetluieşte –confirmă, fixează;

20. Învăţături

                     Nunta din Cana Galileii (Ioan 2,1-11):

- să-L chemăm veşnic pe Iisus în sufletul nostru;

- Hristos intervine în chip miraculos în viaţa noastră atunci când consideră că este necesar;

- îndemnul Maicii Domnului: “Faceţi orice vă va spune. (El)” să-l avem zilnic în sufletele noastre;

- să ne iubim unii pe alţii;

- să fim iertători, milostivi, buni, ascultători;

-  atributele divine ale Domnului Hristos manifestatecu prilejul săvârşirii acestei minuni: atoputernicia, dragostea;

-  să facem tot ce ne-a învăţat Iisus;

       

21. Precizări

    Clasificarea minunilor:

a) Minuni asupra naturii (Înmulţirea pâinilor şi a peştilor, Prefacerea apei în vin, Pescuirea minunată);

b) Minuni asupra oamenilor (Învierile unor persoane: fiica lui Iair, fiul văduvei din Nain, Lazăr, vindecarea unor oameni ce sufereau de boli incurabile);

c) Minuni asupra Fiinţei Sale (Învierea, Înălţarea la cer, Schimbarea la Faţă);

              Rolul minunilor:

-          dovedirea dumnezeirii Mantuitorului;

-          transmiterea unor adevăruri divine;

-          manifestarea dragostei Sale faţă de oameni;

 

      Maica Domnului era acolo fără să fie invitată special pentru că era rudă apropiată a celor ce făceau nunta. Iisus împreună cu ucenicii Săi au venit ca invitaţi speciali. El a primit această invitaţie pentru a ne arăta ca ospăţul, nunta şi orice petrecere lumească, Domnul le preface în prilejuri de a-şi săvârşi lucrarea, de a învăţa, de a face minuni şi de a deschide calea mântuirii.

      Prezenţa lui Iisus la petrecerea căsătoriei celor 2 tineri a dat nunţii o importanţă deosebită. Cu toate că Dumnezeu hotărâse şi legiferase nunta când a creat prima pereche de oameni, după căderea strămoşilor noştrii şi îndepărtarea oamenilor de Dumnezeu, s-a alterat ăi caracterul sfânt al nunţii. De aceea, Mântuitorul când a venit în lume a înălţat nunta la importanţa sa străveche şi a făcut-o “taina” a Bisericii Sale.

    “Încă n-a venit ceasul Meu.” – nu venise “ceasul” Său, pentru că nu era cunoscut de mulţime, nu era timpul potrivit pentru a îşi arăta puterea Sa făcătoare de minuni.

   “Faceţi orice vă va spune. (El)” – îndemnul Maicii Domnului către Fiul ei, îndemn lăsat peste veacuri tuturor creştinilor pentru împlinirea rugăciunilor.

    Cele 6 vase de piatră nu fuseseră întrebuinţate niciodată erau acolo pentru ca la evrei era obiceiul ca înainte de masă să se spele pe mâini. A poruncit umplerea tuturor celor 6 vase cu apă pentru că 6 erau persoanele care îl însoţeau pe Iisus şi că Domnul când împarte darurile Sale nu se zgârceşte, nu face economie.

     Apa transformată în vin a fost dus la nun (naş) pentru că acesta era organizatorul ospăţului şi se îngrijea de toate cele necesare nunţii.

     Mântuitorul a transformat apa (simbolul vieţii pământeşti) în vin (simbolul vieţii veşnice-Sângele Domnului, Taina Sf. Împărtăşanii săvârşită în timpul slujbei Sf. Liturghie) pentru a dovedi că a venit să îi “înveşnicească” pe toţi cei ce cred-vor crede în El.