miercuri, 3 octombrie 2012

Planificari LICEU, clasele IX-XII, 2012-2013


 Planificari LICEU, clasele IX-XII,  2012-2013
 http://www.didactic.ro/materiale-didactice/planificari-liceureligie-ortodoxa


     Unitatea de învăţământ:
     Clasa a IX a
     Aria curriculară : Om- Societate
     Disciplina : Religie – cultul ortodox
     Număr de ore / săptămână: 1
     Număr de săptămâni: 36
-          Semestrul I :14
-          Semestrul II :22, cursuri 20
     Profesor:

Planificare calendaristică orientativă
                  Anul şcolar : 2012– 2013  
Nr.
crt.
Unitatea de
învaţare
Competenţe
specifice
Conţinuturile învăţării
Nr
.ore
Săptămâna
Perioada
SEMESTRUL I
1
Învățătura de
credință.
(Noțiuni de
dogmatică)

*Lecție introductivă-
recapitulare
1
S1
17-21.09

*Testare inițială
1
S2
24-28.09
1.1;2.1;3.1
* Respectul față de cele sfinte
1
S3
1-5.10
1.1;2.1;3.1
* Adorarea lui Dumnezeu
1
S4
8-12.10
1.1;2.1;3.1
*Preacinstirea Maicii
Domnului
1
S5
15-19.10
1.1;2.1;3.1
*Cinstirea sfinților
1
S6
22-26.10

*Evaluare
1
S7
29.10-2.11
2
Trăirea
învățăturii
creştine
(Noțiuni de
morală creştină)
1.2;2.2;3.2;4.1
*Datoriile față de Dumnezeu
1
S8
5-9.11
1.2;2.2;3.2;4.1
*Datoriile față de sine
1
S9
12-16.11
1.2;2.2;3.2;4.1
* Datoriile față de aproapele
1
S10
19-23.11

*Evaluare
1
S11
26-30.11
1.1;3.2;4.3
*Pregătirea credinciosului
pentru participarea la sfintele
slujbe
1
S12
3-7.12

*Naşterea Domnului*
1
S13
10-14.12
Recapitulare şi evaluare semestrială
1
S14
17-21.12
VACANTǍ DE IARNǍ
24 decembrie 2012-  13 ianuarie 2013

SEMESTRUL II
3.
Spiritualitate şi
viață crestină.
(Noțiuni de spiritualitate şi
misiune)
2.1;3.1;4.1
*Chemarea omului spre
asemănarea cu Dumnezeu
1
S1
14-18.01
1.1;3.3;4.1
;4.3
*Eu şi duhovnicul meu
1
S2
21-25.01
3.3;4.2
* Bucurie şi responsabilitate
În relațiile dintre tineri
1
S3
28.01-1.02
1.1;2.2;3.3;
4.3
* Monahismul- formă a
spiritualitații creştine
1
S4
4-8.02


4.
Religiile lumii
1.3;2.2;5.3
*Religiile în antichitate: în
Mesopotamia şi Egipt
2
S5-S6
11-15.02
18-22.02
1.3;2.2;5.3
*Religiile în antichitate: în
Grecia şi Roma
2
S7-S8
25.02-1.03
4-8.03

Evaluare
1
S9
11-15.03

5.

6.



7.
Ortodoxie şi
cultură națională
5.1;
*Viața religioasă oglindită
în creații populare, în  datini şi
în obiceiuri.
1
S10
18-22.03
3.3;5.2
* Contribuția Bisericii
Ortodoxe la apariția şi
 dezvoltarea învățământului
românesc.
(Veniamin Costachi, Andrei Șaguna)
2
S11-S12
25-29.03
15-19.04


Evaluare
1
S13
22-26.04

1-5 aprilie 2012 SǍ ȘTII MAI MULTE, SǍ FII MAI BUN
                  8-13 aprilie VACANŢǍ DE PRIMǍVARǍ


Urcuş spre Înviere
1
S14
29.04-3.05

6
Creştinismul şi
provocările lumii
contemporane
4.1;4.2
*Muzica în viața tinerilor
1
S15
7-11.05
4.1;4.2
*Pericolul drogurilor
1
S16
13-17.05
4.1;4.2
*Tineretul şi mass media
1
S17
20-24.05
4.1;4.2
*Tinerii şi viața intimă
1
S18
27-31.05

*Recapitulare şi evaluare
anuală
2
S19-S20
3-7.06
10-14.06

*Cu Hristos pe cărările
 vacanței
1
S21
17-21.06









      Notă
   * Din orele aflate la dispoziţia profesorului.
        *Programul "Sa stii mai multe, sa fii mai bun", din perioada 1-5 aprilie 2013.*nu a fost trecută în planificare

COMPETENŢE GENERALE/COMPETENŢE SPECIFICE
1.DEFINIREA SPECIFICULUI PROPRIEI CREDINŢE , ÎN RAPORT CU ALTE CREDINŢE ŞI CONVINGERI
1.1 Argumentarea importanţei sfinţeniei şi a respectului creştinilor faţă de cele sfinte.
1.2 Explicarea importanţei împlinirii datoriilor morale şi materiale pentru viaţa şi progresul spiritual al crestinilui.
1.3 Prezentarea elementelor definitorii ale religiilor lumii antice
2. UTILIZAREA ADECVATĂ A CONCEPTELOR SPECIFICE RELIGIEI, ÎN DIFERITE CONTEXTE DE COMUNICARE
2.1 Utilizarea adecvată a termenilor specifici religiei în argumentarea învăţăturii de credinţă ortodoxă
2.2 Integrarea corectă a termenilor specifici religiei în diferite contexte de comunicare
3. INTEGRAREA VALORILOR ŞI A CUNOŞTINŢELOR RELIGIOASE ÎN STRUCTURA PROPRIILOR ATITUDINI ŞI COMPORTAMENTE.
3.1 Identificarea şi folosirea unor modele de comportament creştin în exemplele din Biblie şi din istoria Bisericii
3.2 Analiza datoriilor creştinului şi a specificului acestora în contextual societăţii actuale.
3.3Aplicarea învăţăturilor creştine referitoare la modul de participare personală la viaţa liturgică a Bisericii
4. APLICAREA ÎNVĂŢĂTURII DE CREDINŢĂ ÎN VIAŢA PERSONALĂ ŞI A COMUNITĂŢII
4.1 Aplicarea normelor moralei creştine în situaţii concrete de viaţă
4..2 Formarea de soluţii pentru diferitele probleme ale tinerilor , în lumina învăţăturii creştine.
4..3 Practicarea introspecţiei/meditaţiei crestine, în scopul dezvoltării capacităţii de autocunoaştere şi a participării conştiente şi active la viaţa liturgică a Bisericii

5. CORELAREA CUNOŞTINŢELOR RELIGIOASE CU CELE DOBÂNDITE LA ALTE DISCIPLINE DE ÎNVĂŢĂMÂNT
5.1 Explicarea argumentată a influentei crestinismului asupra culturii noastre naţionale
5.2 Prezentarea argumentată a contribuţiei majore a Bisericii Ortodoxe la apariţia şi dezvoltarea învăţământului romănesc
5.3 Corelarea informaţiilor despre religiile lumii antice cu datele referitoare la cultura şi viaţa socială a lumii antice însuşite la alte discipline
     
        DIRECTOR                                                                    RESPONSABIL COMISIE METODICA 

     Unitatea de învăţământ:
     Clasa a X a
     Aria curriculară : Om- Societate
     Disciplina : Religie – cultul ortodox
     Număr de ore / săptămână: 1
     Număr de săptămâni: 36
                     -semestrul I : 14
                    - semestrulIi: 22, cursuri 21
     Profesor:
 Planificare calendaristică orientativă
                  Anul şcolar : 2012 – 2013     

Nr
crt.
Unitatea de
învaţare
Competenţe
specifice
Conţinuturile învăţării
Nr.
ore
Săptămâna
Perioada
SEMESTRUL I
1
Învătătura de
Credinţă(
 Noţiuni de dogmatică)

• Lecţie introductivă
1
S1
17-21.09
1.1;2.1;3.1;4.3
• Respectul faţă de cele sfinte
1
S2
24-28.09
1.1;2.1;3.1;4.3
• Cinstirea sfintelor icoane
1
S3
1-5.10
1.1;2.1;3.1;4.3
• Cinstirea sfintei cruci
1
S4
8-12.10

• Evaluare
1
S5
15-19.10
2
Trăirea
învăţăturii
creştine
(Noţiuni de
morală creştină)
3.2;4.1;4.2
• Legea morală a Vechiului
Testament( Decalogul)
2
S6-S7
22-26.10
29.10-2.11
3.2;4.1;4.2
• Legea morală a Noului
Testament( Predica de pe
 munte)
2
S8-S9
5-9.11
12-16.11

3.2;4.1;4.2
• Virtute şi păcat
2
S10-S11
19-23.11
26-30.11
2.1;3.2;4.1;
4.2;5.2
• Conştiinţa morală – glasul
lui Dumnezeu în om
1
S12


3-7.12

*Evaluare
1
S13
10-14.12

•Naşţerea Domnului*
1
S14
17-21.12

3.
Spiritualitate şi
viaţă creştină.
(Noţiuni de spiritualitate şi misiune
VACANŢA DE IARNǍ :
24 decembrie 2012-  13 ianuarie 2012
SEMESTRUL II
3.1;3.2;4.1;4.2
•Iubire şi dreptate
1
S1
14-18.01
3.1;3.2;4.1;4.2
•Rugăciune şi reconciliere
1
S2
21-25.01
4.
Exprimarea
învăţăturii de
 credinţă
(Noţiuni de
liturgică)
1.2;4.3
• Locaşurile de cult ale
creştinilor – apariţia şi
dezvoltare în contextual
culturii universale.
2
S3
28.01-1.02
2.2;
• Stiluri arhitecturale
reprezentative ( în lume şi în
 țară)
4
S4-S5-S6-S7
11-15.02
18-22.02
25.02-1.0
4-8.03

• Evaluare
1
S8
11-15.03
5

5



Religiile lumii




1.4;2.2;5.3
•Religiile orientale
 (hinduismul, budismul)
2
S9-S10
18-22.03
25-29.03
1.4;2.2;5.3
•Religiile orientale
(confucianismul)

1
S11
15-19.04

• Urcuş spre Înviere*
222
2
S12-S13
22-26.04
29.04-3.05


1-5 aprilie 2012 SǍ ȘTII MAI MULTE, SǍ FII MAI BUN
8-13 aprilie VACANŢǍ DE PRIMǍVARǍ

6.
Ortodoxie şi
cultură naţională
1.3;3.1;5.1
Contribuţia mitropoliţilor
români la dezvoltarea culturii
naţionale (Mitropolitul
 Varlaam, Dosoftei, Antim Ivireanu)
3
S13-S14-S15
7-10.05
13-17.05
20-24.05




• Evaluare
1
S16
27-31.05
7.
Creştinismul şi
provocările
lumii
contemporane
1.4;3.3;4.2;
5.2
• Superstiţia şi Magia
1
S17
3-7.06
1.4;3.3;4.2;
5.2
• Astrologia, Numerologia

1
S18
10-14.06



Recapitulare si evaluare
anuală
1
S19
17-21.06








       Notă
   * Din orele aflate la dispoziţia profesorului.
       *Programul "Sa stii mai multe, sa fii mai bun", din perioada 1-5 aprilie 2013.*nu a fost trecută în planificare

COMPETENŢE GENERALE/COMPETENŢE SPECIFICE
1.DEFINIREA SPECIFICULUI PROPRIEI CREDINŢE , ÎN RAPORT CU ALTE CREDINŢE ŞI CONVINGERI
1.1 Argumentarea importanţei sfinţeniei şi a respectului creştinilor faţă de cele sfinte.
1.2 Identificarea şi prezentarea elementelor definitorii ale artei crestin ortodoxe în contextual integrării acesteia în arta laică românească şi în arta creştină universală
1.3 Explicarea argumentată a contribuţiei mitropoliţilor români la dezvoltarea culturii nationale şi europene.
1.4 Identificarea diferenţelor dintre spiritualitatea creştină şi alte religii, concepţii şi practice religioase existente în lumea contemporană.
2. UTILIZAREA ADECVATĂ A CONCEPTELOR SPECIFICE RELIGIEI, ÎN DIFERITE CONTEXTE DE COMUNICARE
2.1 Utilizarea adecvată a termenilor specifici unui minim de vocabulary creştin în argumentarea învăţăturii de credinţă ortodoxă
2.2 Elaborarea unor texte ( referate, eseuri, articole) folosind termini specifici religiei
3. INTEGRAREA VALORILOR ŞI A CUNOŞTINŢELOR RELIGIOASE ÎN STRUCTURA PROPRIILOR ATITUDINI ŞI COMPORTAMENTE.
3.1 Identificarea şi prezentarea unor modele de comportament creştin, în exemplele personalităţilor biblice şi în cele din istoria bisericească românească
3.2Argumentarea importanţei aplicării învăţăturilor moralei creştine în contextual social complex, complicat şi paradoxal a lumii contemporane
3.3 Explicarea consecinţelor pe care le poate avea asupra oamenilor credinţa în superstiţie, magie, astrologie, numerologie
4. APLICAREA ÎNVĂŢĂTURII DE CREDINŢĂ ÎN VIAŢA PERSONALĂ ŞI A COMUNITĂŢII
4.1 Identificarea modalităţilor concrete de aplicare a virtuţilor creştine în diferite situaţii de viaţă
4.2 Analizarea consecinţlor negative a comportamentului care încalcă morala creştină, asupra vietii personale şi asupra comunităţii
4.3 Aplicarea învăţăturii despre respectful faţă de cele sgfinte în diferite contexte ale vietii personale sau ale comunităţii



5. CORELAREA CUNOŞTINŢELOR RELIGIOASE CU CELE DOBÂNDITE LA ALTE DISCIPLINE DE ÎNVĂŢĂMÂNT
5.1 Analizarea contribuţiei mitropolitilor români la dezvoltarea culturii naţionale , în contextual istoric respective
5..2 Explicarea efectelor pe care le pot avea concepţiile străine spiritualităţii cresţine, asupra formării unei personalităti moral- crestine armonioase
5.3 Valorificarea eficientă a cunoştiţelor de istorie a religiilor pentru abordarea unei atitudini responsabile , de acceptare a semenilor care împărtăşesc alte religii şi convingeri morale

DIRECTOR                                                                    RESPONSABIL COMISIE METODICA

      Unitatea de învăţământ:
     Clasa a XI a
     Aria curriculară : Om- Societate
     Disciplina : Religie – cultul ortodox
     Număr de ore / săptămână: 1
     Număr de săptămâni: 36
                        -semestrul I :14
                      - semestrul II: 22, cursuri 21
     Profesor:

Planificare calendaristică orientativă
                  Anul şcolar : 2012– 2013      

Nr
crt.
Unitatea de
învaţare
Competenţe
specifice
Conţinuturile învăţării
Nr
ore
ore
Săptămâna
Perioada
SEMESTRUL I
1
Învătătura de
credinţă.
( Noţiuni de dogmatică)

• Lecţie introductivă
1
S1
17-21.09
1.1;2.1;3.3;
• Descoperirea lui Dumnezeu
1
S2-S3
24-28.09
1-5.10
1.1;2.1;3.1
• Întruparea Fiului lui
Dumnezeu
1
S4
8-12.10
1.1;2.1;3.1
• Jertfa pe Cruce a
Mântuitorului Iisus Hristos
1
S5
15-19.10
1.1;2.1;3.1;
5.2
• Adeverirea morţii şi
realitatea Învierii
 Mântuitorului
1
S6
22-26.10
1.1;2.1;3.3
• Lucrarea Sântului Duh în
lume
1
S7
29.10-2.11

• Evaluare
1
S8
5-8.11
2
Trăirea
învăţăturii
creştine
(Noţiuni de
morală creştină)
3.2;4.2
• Familia creştină - azi
2
S9-S10
12-16.11
19-23.11
3.2;4.2
• Rolul creştinilor în
promovarea valorilor  religioase
1
 S11
26-30.11
3.2;4.2
• Forme de denaturare a
Persoanei ( corupţia,
minciuna,, înşelătoria)
1
S12
3-7.12

• Evaluare
1
S13
10-14.12

• Naşterea Domnului*
1
S14
17-21.12



VACANŢA DE IARNA :
24 DECEMBRIE 2011-13 IANUARIE 2013
SEMESTRUL II
3.
Spiritualitate şi
viaţă creştină.
(Noţiuni de spiritualitate şi
 misiune)
1.1;2.1;3.2;
3.3
• Jertfă euharistică şi iubire jertfelnică
1
S1
14-18.01
1.1;2.2;5.2
•Respectul faţă de lumea
creată ( ecologie crestină)
1
S2
21-25.01
4.
Exprimarea
Învăţăturii de credinţă
(Noţiuni de
liturgică)
1.3;2.2
• Elemente de iconografie
1
S3
28.01-1.02
1.3;2.2;
• Semnificaţia aşezării
sfintelor icoane în biserică
2
S4-S5
4-8.02
11-15.02

• Evaluare
1
S6
18-22.02-24.02
5.







Religiile lumii
1.2;5.3
• Iudaismul
2
S7-S8
25.02-1.03
4-8.03

• Creştinismul
     - Neînţelegerile din 1054  
    -    Reforma
    
1
1
1
        S9

S10
11-15.03
18-22.03



• Uniaţia. Scoala Ardeleană
1
S11
29.04-3.05

1.2;5.3
Islamul
2
S12-S13
15-19.04
22-26.04

1-5 aprilie 2012 SǍ ȘTII MAI MULTE, SǍ FII MAI BUN
8-13 aprilie VACANŢǍ DE PRIMǍVARǍ




•Urcuş spre Înviere
2
S14-S15
29.04-3.05
7-10.05
6.

6.



Ortodoxie şi
cultură naţională
1.3;3.1;5.1
• Contribuţia voievozilor
români la dezvoltarea culturii
naţionale
 -Mircea cel Bătrân, Vlad
Ţepeş
-Ştefan cel Mare
-Constantin Brâncoveanu
şi Neagoe Basarab



1

1
1
1
1



S16

S17
S18



13-17.05

20-24.05
27-31.05


7.
Creştinismul şi
provocările
lumii
contemporane
2.2;3.3;4.3;
5.2
• Minuni şi false minuni,
fenomene normale şi
paranormale
1
S19
3-7.06

• Recapitulare şi evaluare semestrială
2
S20-S21
10-14.06
17-21.06









       Notă
    * Din orele aflate la dispoziţia profesorului.
     ** Programul "Sa stii mai multe, sa fii mai bun", din perioada 1-5 aprilie 2013.*nu a fost trecută în planificare

COMPETENŢE GENERALE/COMPETENŢE SPECIFICE
1.DEFINIREA SPECIFICULUI PROPRIEI CREDINŢE , ÎN RAPORT CU ALTE CREDINŢE ŞI CONVINGERI
1.1 Sintetizarea principalelor învăţături de credinţă ortodoxă despre Sfânta treime şi lucrările Sale în lume
1.2 Analiza comparativă a marilor relii ale lumii, pornind de la un set de criterii ( caracteristici definitorii, arie de răspândire, doctrină, adepţi, importanţa in istoria omenirii)
1.3 Prezentarea semnificaţiei şi rolul iconografiei în cult
2. UTILIZAREA ADECVATĂ A CONCEPTELOR SPECIFICE RELIGIEI, ÎN DIFERITE CONTEXTE DE COMUNICARE
2.1 Elaborarea de argumentări fundamentale scripruristic, (oral sau scris) referitoare la învăţătura de credinţă ortodoxă
2.2 Compararea unor opinii şi argumente diferite în discutii şi dezbateri pe teme religioase
3. INTEGRAREA VALORILOR ŞI A CUNOŞTINŢELOR RELIGIOASE ÎN STRUCTURA PROPRIILOR ATITUDINI ŞI COMPORTAMENTE.
3.1 Evidenţierea promovării convingerilor şi atitudinilor moral-creştin, însusite din învăţătura Mântuitorului şi din exemplele oferite de marile personalitătî din istoria naţională, prin promovarea unui comportament social- moral elevat.
3.2 Analizarea responsabilităţilor şi a modului de implicare a tânărului creştin, în familie şi în societatea contemporană.
3.3 Explicarea caracteristicilor relaţiei om- Dumnezeu şi a relaţiei dintre semeni, fundamentate pe valorile moralei crestine

4. APLICAREA ÎNVĂŢĂTURII DE CREDINŢĂ ÎN VIAŢA PERSONALĂ ŞI A COMUNITĂŢII
4.1 Identificarea responsabilităţilor faţă de lumea creată şi primită în dar de la Dumnezeu
4.2 Analizarea consecinţlor negative a comportamentului care încalcă morala creştină, asupra vietii personale şi asupra comunităţii
4.3 Folosirea învăţăturilor Bisericii pentru a deosebi correct minunile de falsele minuni, fenomene normale şi paranormale

5. CORELAREA CUNOŞTINŢELOR RELIGIOASE CU CELE DOBÂNDITE LA ALTE DISCIPLINE DE ÎNVĂŢĂMÂNT
5.1 Sintetizarea şi prezentarea contribuţiei voievozilor români la formarea şi dezvoltarea culturii naţionale ,utilizând cunoştinţe dobândite la diferite discipline.
5.2 Utilizarea cunoştinţelor de la diferite discipline alături de cele religioase pentru a dialog ape o temă dată
5,3 utilizarea cunoştinţelor de istorie a religiilor în susţinerea importanţei respectului şi a dialogului între oameni, comunităţi, Biserici
 
DIRECTOR                                                                    RESPONSABIL COMISIE METODICA
  
       Unitatea de învăţământ:
       Clasa a XII a
       Aria curriculară : Om- Societate
       Disciplina : Religie – cultul ortodox
       Număr de ore / săptămână: 1
      Număr de săptămâni: 33
-          Semestrul I :14
-          Semestrul II: 19, cursuri 18
Profesor:

Planificare calendaristică orientativă
                  Anul şcolar : 2012– 2013      

Nr.
crt.
Unitatea de
învaţare
Competenţe
specifice
Conţinuturile învăţării
Nr.
ore
Săptămâna
Perioada
SEMESTRUL I
1
Învătătura de
Credinţă.
( Noţiuni de dogmatică)

• Lecţie introductivă
1
S1
17-21.09
1.1;2.1;5.2
• Credinţa în înviere şi viaţa veşnică
2
S3-S4
24-28.09
1-5.10
1.1;2.14.2
• Rugăciunile pentru cei
adormiţi în Domnul
1
S5
8-12.10

• Evaluare
1
S6
15-19.10





2
Trăirea
 învăţăturii
creştine
(Noţiuni de
morală creştină)
1.3;2,13,2;4,1;
4.2;4,3
• Rolul tinerilor în apărarea
vieţii
-Combaterea violenti şi
a sinuciderii
 - Combaterea eutanasiei
şi a degradării umane


1

1
1


S7

S8


22-26.10

29.10-2.11





3.
Spiritualitate şi
viaţă creştină.
(Noţiuni de spiritualitate şi misiune)
1.3;2.2;3.1;
3.2;4.2;4.3
• Asceza creştină ( post,
Rugăciune, milostenie)
2
S9-S10
5-9.11
12-16.11
1.3;2.2;4.1;
4.24.3
• Rolul dialogului ecumenic
 şi inter - religios
1
S11
19-23.11

• Evaluare
1
S12
26 - 30.11

• Naşterea Domnului*
( colinde religioase)
2
S13-S14
3-7.12
10-14.12

▪Recapitulare şi evaluare
semestrială
1
S15
17-21.12
VACANŢĂ DE IARNǍ
24 DECEMBRIE 2012- 13 IANUARIE 2013
SEMESTRUL II
4.
Exprimarea
învăţăturii de
 credinţă
(Noţiuni de
liturgică)
1.2;5.1;5.2
• Monumente reprezentative
de artă religioasă din Europa
 şi din România
2
S1-S2
14-18.01
21-25.01




5
Confesiuni
creştine în
România
1.2;3.2
• Ortodoxia
2
S3-S4
28.01-1.02
4-8.02
1.2;3.2
• Catolicismul
1
S5
11-15.02
1.2;3.2
• Protestantismul şi Neoprotestantismul
2
S6-S7
18-22.02
25.02-1.03

• Evaluare
1
S8
4-8.03

6


Ortodoxie şi
cultură naţională

3.1;3.3;
• Oameni de cultură români-
promotori ai credinţei
creştine:
-          Nicolae Iorga,
-           
-Nichifor Crainic ,
Vasile Voiculescu



2
1
1

1



S9

S 10




11-15.03

18-22.03
4.3
-          Nicolae Steinhard,
Petre Ţuţea, Dumitru
 Stăniloae
1
S11

25-29.03
3.1;3.3;4.3;
  - Mircea Eliade, Constantin Brâncuşi

1






S12



15-19.04

• Evaluare
1
S13
22-26.04


1-5 aprilie 2012 SǍ ȘTII MAI MULTE, SǍ FII MAI BUN
8-13 aprilie VACANŢǍ DE PRIMǍVARǍ




•Învierea Domnului
11111
S14
29.04-3.05
7.
Creştinismul şi
provocările
lumii
contemporane
1.3;2.24.1;4.2
5.2
• Dialogul între credinţă
şi ştiinţă
1
S15
7-10.05
1.3;2.2;4.2;
5.2
• Rolul creştinului în dezvoltarea culturii şi civilizaţiei
Europene.
1
S16
13-17.05

• Recapitulare anuală
12
S17
20-24.05
27-31.05








      Notă
   * Din orele aflate la dispoziţia profesorului.
    ** Programul "Sa stii mai multe, sa fii mai bun", din perioada 1-5 aprilie 2013.*nu a fost trecută în planificare

COMPETENŢE GENERALE/COMPETENŢE SPECIFICE
1.DEFINIREA SPECIFICULUI PROPRIEI CREDINŢE , ÎN RAPORT CU ALTE CREDINŢE ŞI CONVINGERI
1.1 Sintetizarea principalelor învăţături de credinţă ortodoxă despre înviere şi viaţa veşnică
1.2 Prezentarea elementelor definitorii ale confesiunii crestine din ţara noastră
1.3 Prezentarea poziţiei şi învăţăturii Bisericii Ortodoxe referitoare la anumite probleme actuale
2. UTILIZAREA ADECVATĂ A CONCEPTELOR SPECIFICE RELIGIEI, ÎN DIFERITE CONTEXTE DE COMUNICARE
2.1 Elaborarea de argumentări orale sau scrise referitoare la învâţâtura de credinţă ortodoxă folosind termini specifici religiei
2.2 Elaborarea şi compararea unor opinii şi argumente diferite referitoare la o temă de religie
3. INTEGRAREA VALORILOR ŞI A CUNOŞTINŢELOR RELIGIOASE ÎN STRUCTURA PROPRIILOR ATITUDINI ŞI COMPORTAMENTE.
3.1 Identificarea unor modele de comportament moral- creştin în exemplele oferite de mari personalităti religioase din Istoria Bisericii noastre şi a oamenilor de cultură români, promotori ai creştinismului
3.2 Asumarea unui comportament responsabil şi altruist în relaţiile cu aproapele
3.3 Integrarea şi manifestarea în propriul comportament a valorilo morale creştine promovate de marii oameni de cultură români
4. APLICAREA ÎNVĂŢĂTURII DE CREDINŢĂ ÎN VIAŢA PERSONALĂ ŞI A COMUNITĂŢII
4.1 Analizarea problemelor lumii contemporane în lumina învăţăturii creştine
4.2 Aplicarea învăţăturii de credinţă a Bisericii în situaţii concrete din viaţa personală
4.3 Cunoaşterea şi promovarea valorilor creştine în societate
5. CORELAREA CUNOŞTINŢELOR RELIGIOASE CU CELE DOBÂNDITE LA ALTE DISCIPLINE DE ÎNVĂŢĂMÂNT
5.1 Analizarea unor monumente de artă bisericească, evidenţiind semnificaţia spirituală şi valoarea artistică a acestor
5.2 Argumentarea unei opinii proprii, referitoare la o temă dată, utilizând atât învăţătura de credinţă a Bisericii, căt şi cunoştinţe de la alte discipline.
 
DIRECTOR                                                                  RESPONSABIL COMISIE METODICǍ






luni, 1 octombrie 2012

OBTINERE GRADATIE DE MERIT PENTRU PERSONALUL DIDACTIC DE PREDARE DIN ÎNVĂTĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR

http://www.edu.ro/index.php/articles/14219  - Legea si dispozitiile cuprinse mai jos
http://www.edu.ro/index.php/articles/14218 - Ordin ministru nr. 5106/01.09.2010 
http://www.religieortodoxa.ro/forum/index.php?topic=218.45 - detalii suplimentare, complete gradatie 


                           Anexă la ordinul ministrului Educatiei, Cercetării, Tineretului si Sportului
                                    nr. 5106/01.09.2010
 

NORME METODOLOGICE PRIVIND MODUL DE REALIZARE A RAPORTULUI
DE ACTIVITATE ÎN VEDEREA OBTINERII GRADATIEI DE MERIT PENTRU PERSONALUL DIDACTIC DE PREDARE DIN ÎNVĂTĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR


                                              Capitolul I
                                           Dispozitii generale



Art. 1. - (1) Prezentele Norme metodologice reglementează modul de realizare a raportului de
activitate / portofoliului personal de către personalul didactic de predare din unită.ile de învă.ământ,
unită.ile conexe, palatele .i cluburile copiilor, denumite în continuare unită.i de învă.ământ, în
vederea participării la concursul de acordare a grada.iei de merit organizat începând cu anul .colar
2014 -2015.

(2) Raportul de activitate / Portofoliul personal se realizează în baza proiectului propus si  implementat de cadrul didactic în ultimii patru ani scolari.

(3) Proiectul propus de cadrul didactic trebuie realizat împreună cu un colectiv de pre.colari, respectiv un colectiv de elevi constituit la nivelul unită.ii de învă.ământ .i poate reprezenta o grupă sau mai multe grupe de pre.colari, respectiv una sau mai multe clase de elevi sau un grup alcătuit din
minimum 10 pre.colari/elevi.

 Art. 2. - În vederea aprobării implementării proiectelor se parcurg următoarele etape:

1. Proiectele se depun .i se înregistrează la secretariatul unită.ii/ unită.ilor de învă.ământ în care
urmează a fi implementate, până la data de 1 octombrie a fiecărui an .colar.

2. Consiliul de administra.ie al unită.ii/unită.ilor de învă.ământ evaluează eligibilitatea candidatilor si
a proiectelor în conformitate cu conditiile şi criteriile de eligibilitate prezentate în cap. II si III şi
întocme.te lista candidatilor si a proiectelor eligibile, pe care o supune spre avizare consiliului
profesoral.

3. Consiliul profesoral avizează, după caz, proiectele eligibile, mentionând numele candidatului .i
titlul proiectului în procesul-verbal al .edin.ei.

4. Conducerea unită.ii/unită.ilor de învă.ământ transmite candida.ilor ale căror proiecte au fost avizate
de consiliul profesoral acordul scris pentru implementarea proiectului.

 Art. 3 - Proiectul aprobat este monitorizat permanent de conducerea unită.ii/unită.ilor de învă.ământ,
care va asigura cadrul legal si organizatoric necesar desfă.urării activită.ilor.

 Art. 4. - Proiectul propus de cadrul didactic poate fi reactualizat la începutul fiecărui an .colar, în
func.ie de situa.ia încadrării cadrului didactic în unitatea de învă.ământ respectivă sau în altă unitate
de învătământ.

 Art. 5. - Evaluarea activitătii candidatului se face după cum urmează:

1. La nivelul unită.ii de învă.ământ:

a) candidatul întocme.te .i depune la conducerea unită.ii de învă.ământ raportul de autoevaluare a
activită.ii desfă.urate .i portofoliul personal;

b) directorul unită.ii de învă.ământ transmite inspectoratului .colar raportul de autoevaluare al
candidatului, înso.it de portofoliul personal completat cu aprecierea consiliului profesoral .i
calificativele anuale.

2. La nivelul inspectoratului .colar:

a) în urma consultării consiliului consultativ de specialitate, inspectorul de specialitate
completează fi.ele de evaluare prezentate în anexele nr. 1 .i 2;
b) fi.a de evaluare prezentată în anexa nr. 1 reprezintă evaluarea proiectului .i are o pondere de
80% din punctajul maxim de 100 de puncte care se acordă în vederea ob.inerii grada.iei de
merit;
c) fi.a de evaluare prezentată în anexa nr. 2 are o pondere de 20 % din punctajul maxim de 100
de puncte .i se acordă pentru performan.e deosebite în inovarea didactică, în activitatea
metodică, în pregătirea pre.colarilor sau a elevilor, în pregătirea elevilor distin.i la concursuri
.colare, faza na.ională .i interna.ională etc., dacă aceste activită.i nu sunt desfă.urate în cadrul
proiectului supus evaluării.

3. Punctajul minim acceptat pentru acordarea grada.iei de merit se aprobă în comisia paritară de la
nivelul inspectoratului .colar.

4. a) Consiliul de administra.ie al inspectoratului .colar prime.te spre analiză raportul de
autoevaluare, portofoliul personal .i fi.ele de evaluare completate de inspectorul de specialitate.

 b) Hotărârea asupra rezultatului concursului, precum .i ponderea pe diferite specialită.i .i
unită.i de învă.ământ apar.in inspectorului .colar general, în baza listei întocmite în ordinea
descrescătoare a punctajului pe posturi .i discipline, care a fost aprobată de consiliul de administra.ie
al inspectoratului .colar, cu condi.ia respectării propor.iei numarului de locuri pe discipline/domenii
de activitate din unită.ile de învă.ământ.

5. Cadrele didactice de la Palatul Na.ional al Copiilor vor depune raportul de autoevaluare a activită.ii
desfă.urate .i portofoliul personal pentru concursul de acordare a grada.iei de merit la Ministerul
Educa.iei, Cercetării, Tineretului .i Sportului.

6. Reprezentan.ii organiza.iilor sindicale reprezentative din învă.ământ la nivel jude.ean/al
municipiului Bucure.ti participă, în calitate de observatori, la toate lucrările, au drept de acces la
documentele comisiilor .i dreptul să solicite consemnarea în procesul verbal a propriilor observa.ii.

 Art. 6. - Comisia paritară de la nivelul inspectoratului .colar, prin aplicarea fi.ei de evaluare
prezentate în anexa nr. 2, detaliază criteriile .i stabile.te punctajul, prin câte o grilă specifică fiecărei
categorii de cadre didactice: educatoare / institutori / profesori pentru învă.ământul pre.colar;
învă.ători /institutori /profesori pentru învă.ământul primar; profesori; mai.tri-instructori; cadre
didactice din învă.ământul voca.ional, din cluburile sportive .colare, din palatele .i cluburile copiilor
.i elevilor, din învă.ământul special. Pentru fiecare criteriu, punctajul maxim care se poate atribui este
cel prevăzut în anexa nr. 2.

 Art. 7. - Îndeplinirea activită.ilor cuprinse în fi.a postului este condi.ie obligatorie pentru
participarea la concursul de ob.inere a grada.iei de merit.


                                                                    Capitolul II

Conditii de eligibilitate pentru candidatii la concursul de acordare a gradatiei de merit

 Art. 8. - La concursul pentru acordarea grada.iei de merit, poate depune proiect personalul didactic
de predare cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată, precum .i suplinitorii
califica.i, care au ob.inut cel pu.in definitivarea în învă.ământ .i calificativul "Foarte bine” în anul
.colar anterior depunerii proiectului, care î.i desfă.oară activitatea în cadrul:

a) unită.ilor de învă.ământ preuniversitar;
b) centrelor jude.ene/al municipiului Bucure.ti de resurse .i asisten.ă educa.ională, centrelor
.colare pentru educa.ie incluzivă, centrelor logopedice inter.colare .i cabinetelor logopedice,
centrelor .i cabinetelor de asisten.ă psihopedagogică;
c) cluburilor sportive .colare, cluburilor .i palatelor copiilor .i elevilor cu statut de unită.i de
învă.ământ subordonate inspectoratului .colar, Palatului Na.ional al Copiilor.

Art. 9. - Pentru participarea la evaluarea raportului de activitate în vederea acordării grada.iei
de merit, candida.ii care au depus proiecte trebuie să ob.ină calificativul „Foarte bine” în fiecare din
cei 4 ani .colari din perioada evaluată.

                                               Capitolul III

Criterii de eligibilitate a proiectelor depuse la concursul de acordare a gradatiei de merit


 Art. 10. - Obiectivul general al proiectul trebuie să fie relevant pentru realizarea obiectivelor din
Planul de dezvoltare institu.ională al unită.ii de învă.ământ, fie prin remedierea punctelor slabe, fie
prin stimularea excelen.ei, contribuind astfel la cre.terea prestigiului unită.ii de învă.ământ.

 Art. 11. - (1) Tema proiectului trebuie să vizeze, în exclusivitate, îmbunătă.irea activită.ii la
clasă/grupă, în specialitatea/specialită.ile predată/predate.

(2) Sunt eligibile proiectele care contribuie la:
a) îmbunătă.irea activită.ii proprii prin utilizarea metodelor interactive de învă.are-predare .i
tehnologia informaţiei şi comunicării (TIC), prin programe de cercetare .tiin.ifică realizate
în .ară sau prin cooperare interna.ională, prin inovare educa.ională, crea.ie .tiin.ifică,
tehnică .i artistică;
b) dezvoltarea competen.elor-cheie .i profesionale ale colectivului de elevi;
c) prevenirea e.ecului .colar;
d) realizarea progresului .colar;
e) ob.inerea performan.ei .colare;
f) dezvoltarea unită.ii de învă.ământ ca centru de resurse educa.ionale pentru comunitate;
g) promovarea conceptului de educa.ie incluzivă/incluziune socială.

Art. 12. - Proiectul trebuie să respecte următoarea structură minimală:

a) date privind aplicantul;
b) tema/titlul proiectului;
c) unitatea / unită.ile de învă.ământ în care se derulează proiectul;
d) diagnoză relevantă pentru obiectivele proiectului, la depunerea proiectului / analiza
SWOT;
e) obiectivul general (în acord cu planul de dezvoltare institu.ională al unită.ii de
învă.ământ), obiectivele specifice (conform art. 11);
f) descrierea colectivului de elevi (grupul .intă din proiect);
g) relevan.a proiectului în acord cu nevoile colectivului de elevi din proiect;
h) descrierea activită.ilor propuse în proiect .i a rezultatelor anticipate (se vor avea în
vedere obiectivul la care răspunde activitatea, resursele necesare, orizontul de timp);
i) precizarea indicatorilor de realizare imediată (output)1, a indicatorilor de rezultat
(result)2 .i a indicatorilor de impact3;
j) utilizarea TIC;
k) procedura de autoevaluare a proiectului (periodicitate, instrumente, feedback de la elevi,
părin.i, colegi etc.);

1 Măsoară produsele şi serviciile realizate în cadrul proiectului. Vor fi corelaţi cu activităţile şi obiectivele specifice ale
proiectului.

2 Reprezintă modalitatea de măsurare a efectelor, beneficiilor şi avantajelor imediate şi directe ale proiectului pentru
grupul ţintă şi sunt în relaţie cu obiectivul proiectului.

3 Reprezintă consecinţele indirecte şi pe termen lung ale proiectului.

l) alte informatii relevante despre proiect (legătura/ complementaritatea cu alte proiecte –
.coala incluzivă, „A doua .ansă” etc., modul în care contribuie la dezvoltarea
competen.elor transversale, cursuri de formare absolvite în vederea perfec.ionării proprii
pentru realizarea proiectului).

                                        Capitolul IV
                                       Monitorizarea


Art. 13. – (1) Responsabilitatea monitorizării proiectelor propuse în vederea ob.inerii grada.iei de
merit revine consiliului de administra.ie al unită.ii/unită.ilor de învă.ământ .i .efului de
catedră/responsabilului de comisie metodică.

(2) În cazul în care .eful de catedră /responsabilul comisiei metodice a depus proiect în concurs,
monitorizarea va fi asigurată de un cadru didactic propus de consiliul de administra.ie.

 Art. 14. - Monitorizarea se realizează permanent .i urmăre.te progresul proiectului, prin examinarea
conformită.ii implementării cu obiectivele, indicatorii .i calendarul activită.ilor. Rezultatele
monitorizării se consemnează anual, într-un raport de monitorizare întocmit de .eful de
catedră/responsabilul comisiei metodice .i se avizează de consiliul de administra.ie al unită.ii de
învă.ământ.

 Art. 15. - Raportul de monitorizare anual con.ine aprecieri privind stadiul implementării proiectului
.i recomandări de măsuri corective.

                                           Capitolul V

 Raportul de activitate în vederea participării la concursul de acordare a gradatiei de merit


 Art. 16. - Raportul de activitate are structura următoare:

I. Raport de autoevaluare privind realizarea proiectului:
a) date privind candidatul/profilul candidatului;
b) tema / titlul proiectului;
c) justificarea alegerii temei de proiect .i prezentarea relevan.ei obiectivului general .i a
obiectivelor specifice ale proiectului fa.ă de obiectivele din planul de dezvoltare institu.ională
al unită.ii de învă.ământ .i fa.ă de nevoile colectivului de elevi (grupului .intă);
d) criteriile de selec.ie, respectiv motiva.ia alegerii colectivului de elevi;
e) demonstrarea clară a valorii adăugate a proiectului (proiectul propune noi modalită.i/solu.ii
personalizate pentru a răspunde nevoilor identificate ale grupului .intă sau noi modalită.i de
utilizare a instrumentelor existente; proiectul demonstrează că nevoile grupului/grupurilor
.intă identificate nu sunt abordate în mod corespunzător sau deloc în cadrul activită.ilor
curente etc.);
f) activită.ile realizate .i rezultatele ob.inute prin analiza comparativă a valorilor ini.iale .i finale
ale indicatorilor de realizare;
g) modul în care feedbackul ob.inut prin autoevaluarea .i monitorizarea proiectului au fost
utilizate la îmbunătă.irea/ameliorarea acestuia, respectiv elementele din proiect reactualizate
la începutul fiecărui an .colar, în func.ie de situa.ia încadrării.

II. Raport de autoevaluare privind alte performan.e didactice ob.inute în ultimii 4 ani:
performan.e deosebite în inovarea didactică, în activitatea metodică, în pregătirea pre.colarilor
sau a elevilor, în pregătirea elevilor distin.i la concursuri .colare, faza na.ională .i
interna.ională etc., dacă activită.ile respective nu sunt desfă.urate în cadrul proiectului supus
evaluării.

Art. 17. - Raportul de activitate este certificat de consiliul profesoral al unită.ii de învă.ământ în care
este implementat proiectul.

Art. 18. - Raportul de activitate este înso.it de portofoliul personal cuprinzând:
a) proiectul supus evaluării în vederea ob.inerii grada.iei de merit cu reactualizările anuale, dacă
este cazul;
b) acte doveditoare privind rezultatele proiectului .i complementaritatea cu alte proiecte derulate
de unitatea de învă.ământ/inspectoratele .colare;
c) documente doveditoare privind realizarea indicatorilor prevăzu.i în proiect;
d) rapoartele de monitorizare realizate de consiliul de administra.ie al unită.ii/unită.ilor de
învă.ământ .i de .eful de catedră sau responsabilul/responsabilii comisiei/comisiilor metodice;
e) documente doveditoare privind realizarea activită.ilor/performan.elor deosebite în inovarea
didactică, în activitatea metodică, în pregătirea pre.colarilor sau a elevilor, în pregătirea
elevilor distinsi la concursuri scolare, faza natională si internatională, dacă activitătile
respective nu sunt desfă.urate în cadrul proiectului supus evaluării, prevăzute la art. 16 pct. II;
f) aprecierea consiliului profesoral, calificativele anuale.

                                         Capitolul VI
                                        Dispozitii finale


Art. 19. - Personalul de conducere, de îndrumare si control din învătământul preuniversitar, precum
si personalul didactic de predare, care desfă.oară activitate de formare continuă a cadrelor didactice
din învă.ământul preuniversitar la casa corpului didactic pot opta pentru participarea la concursul de
acordare a gradatiei de merit în calitate de personal didactic de predare, conform prezentelor norme
metodologice.

Art. 20. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.

 Anexa 1 la Normele metodologice
 Fisa de evaluare a proiectului
Criteriul
Punctaj maxim
Observatii
Realizarea activită.ilor din proiect în conformitate cu graficul stabilit.                        5 p

Se vor utiliza si concluziile rapoartelor de monitorizare.
Existenta dovezilor privind autoevaluarea proiectului                                                 5 p

Se va lua în considerare periodicitatea autoevaluării, instrumentele, feedbackul de la elevi, părinti, colegi.

Reactualizarea anuală a proiectului în functie de situatia incadrării cadrului didactic si/sau de rapoartele de monitorizare.                                                                                          5 p

Existenta si implementarea măsurilor corective.

Gradul de realizare a indicatorilor                                                                              50 p

Se vor urmări în mod special atingerea obiectivelor si obtinerea rezultatelor prevăzute în proiect.

 Promovarea principiilor egalitătii de sanse, de gen si a nediscriminării                   5 p

 Gradul de transferabilitate a proiectului                                                                   10 p

Modul în care este asigurată o posibilă transferare a activitătilor / rezultatelor proiectului către alt grup tintă, alte activităti, multiplicare                                                                   TOTAL 80 p


Anexa 2 la Normele metodologice
 Fisa-cadru de punctaj pentru personalul didactic
Criteriul
Punctajul maxim
1. Criteriul activită.ilor complexe cu valoare instructiv-educativă                            10p
2. Criteriul privind performan.e deosebite în inovarea didactică                                6 p
3. Criteriul privind participarea la proiecte regionale, nationale, europene                2 p
4. Criteriul privind cresterea prestigiului unitătii de învătământ                                 2 p

                                                                                                                                TOTAL 20 p