FORME DE EVALUARE A REZULTATELOR SCOLARE. „Ce ce influențează cel mai mult invatarea sunt cunoștințele pe care le-ai pus la plecare. Asigurati-va de ceea ce el stie si instruitil in consecinta” R. Ausubel.
https://www.slideserve.com/nieve/forme-de-evaluare-a-rezultatelor-scolare
METODE ALTERNATIVE DE EVALUARE. Curs MTS Satu Mare 25.11.2011. Evaluarea şcolară.
https://www.slideserve.com/yori/metode-alternative-de-evaluare
https://ftoub.unibuc.ro/admiterea-la-cursurile-de-nivel-i-ii-la-modulul-psihopedagogic-sesiunea-2021/
Admiterea la cursurile de Nivel I-II la modulul psihopedagogic, Sesiunea 2021
Simbolurile celor patru Evangheliști sunt explicate astfel:
https://www.facebook.com/1611918709033003/posts/2944098599148334/
Vulturul îi este atribuit Sfântului Evanghelist Ioan pentru că el se înalţă ca un vultur în descrierea minunată a Logosului dumnezeiesc, descriere care se întâlneşte la începutul Evangheliei sale.
Pentru Luca, viţelul pare să fie simbolul cel mai potrivit pentru că el este singurul Evanghelist care vorbeşte despre ,,viţelul cel gras” pe care, potrivit parabolei fiului risipitor, tatăl bun şi iertător îl înjunghie pentru sărbătoarea pe care o pregăteşte în cinstea fiului său reîntors.
Simbolul Sfântului Evanghelist Matei- îngerul- arată prin aceasta că el îşi începe Evanghelia cu genealogia lui Iisus, a cărui naştere a fost vestită de un înger sau, precum afirmă unii scriitori bisericeşti, că îngerul îi dictează evanghelistului cum să scrie Evanghelia sa.
Simbolul leului a fost folosit pentru a-l desemna pe Sfântul Evanghelist Marcu pentru că, la începutul Evangheliei sale, vorbeşte despre ,,glasul celui care strigă în pustie,” glas ce aminteşte de răgetul leului.
(Erminii după Constantine Cavarnos și ieromonahul Dionisie din Furna)
https://youtube.com/playlist?list=PLvFneQDdPuekP4CwM33i5DWV3s5V9HPmu
Povesti pentru copii
Editura Bonifaciu
Playlist
https://m.youtube.com/results?search_query=Pe+%C3%AEn%C8%9Belesul+copiilor+Doxologia.ro
Pe înțelesul copiilor
Doxologia
Proiect pentru elevi
https://m.youtube.com/c/AnaMaria-PILDEsiPOVESTIRI/playlists
Comunitatea Ortodoxă
Playlist - teme
Proiect pentru elevi
https://m.youtube.com/user/EdituraIona/videos
Editura Iona
Videoclipuri
Proiect pentru elevi
https://m.youtube.com/channel/UCO78D01D4tNc3fSUPWkzo_w/playlists
Editura Nepsis
Playlist-uri
Proiect pentru elevi
https://m.youtube.com/channel/UC6ris_XDP8Dtti9zoqf8e4g/videos
Editura Bonifaciu
Videoclipuri
Căutați cele pentru elevi
https://m.youtube.com/results?sp=mAEA&search_query=povesti+cu+leon+magdan+
Povesti cu Leon Magdan
https://stiinta-mister.ro/potopul-blblic-si-arca-lui-noe/ ARCA LUI NOE
https://m.youtube.com/results?sp=mAEA&search_query=povesti+cu+leon+magdan+
Povesti cu Leon Magdan
https://youtube.com/playlist?list=PLTaU8xR5643fdLnUAWx50RJT2NGXd4HW5
Poezii cu parfum de isihie
Playlist
Comunitatea Ortodoxă
Omul este cea mai importantă ființă de pe pământ
https://wordwall.net/resource/23607759/omul-este-cea-mai-important%c4%83-fiin%c8%9b%c4%83-de-pe-p%c4%83m%c3%a2nt
puzzle educațional > Izgonirea lui Adam și Eva
https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=369aacfc4f83
Omul, cea mai importantă fiintă de pe pământ
https://www.storyjumper.com/book/read/116030262/Omul-cea-mai-important-fiint-de-pe-pmnt#
Grade/level: PREGĂTITOARE
Age: 5-7
Main content: Omul este cea mai importantă ființă de pe pământ
Age: 5-7
Main content: Omul este cea mai importantă ființă de pe pământ
https://www.liveworksheets.com/zq2515090lz
Diagrame publice
Sf. Parascheva
https://coggle.it/diagram/X4S7wavs7mh0TVqB/t/sfanta-parascheva-de-la-iasi-bun
Sf. Dimitrie Izvoratorul de Mir
https://coggle.it/diagram/X404-kReWn_Hj-C5/t/dimitrie-izvoratorul-de-mir-2
Sf. Andrei
https://coggle.it/diagram/X7tpgSM6PWlXHpog/t/sf-andrei-2
Sf. Arh. Mihail si Gavriil
https://coggle.it/diagram/X6kxd_OtsQRTEOS4/t/mihail-si-gavril-2020-1000x600/bc1ccac4f375c80b7a5c1319717f34f62b1edb5267cdeb5824774a629f71d2ec
https://youtube.com/playlist?list=PLTaU8xR5643d8UzORBdInLOrwP9KL9IUc
Pildele Noului Testament in versuri
Playlist
Comunitatea Ortodoxă
https://youtube.com/playlist?list=PLTaU8xR5643fRizb5OyeKd3T25ZaqwABS
Poezii cu iz de Filocalii
Playlist
Comunitatea Ortodoxă
Rugăciune către Domnul nostru Iisus Hristos pentru ridicarea din boală
https://marturieathonita.ro/rugaciune-catre-domnul-nostru-iisus-hristos-pentru-ridicarea-din-boala/
Prima familie: Adam și Eva
https://wordwall.net/resource/23667311/prima-familie-adam-%c8%99i-eva
Noe și potopul
https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=097ee845f13d
Prietenia lui Dumnezeu cu Noe și Avraam
https://wordwall.net/resource/23667918/prietenia-lui-dumnezeu-cu-noe-%c8%99i-avraam
Prima familie: Adam și Eva
https://wordwall.net/resource/23667311/prima-familie-adam-%c8%99i-eva
sărbătoarea Sfântului Cuvios Dimitrie cel Nou
https://m.youtube.com/user/ionutgry/videos
Ora de Religie cu Daniela Grigorcea (autoare de manuale)
Ultimele postări pentru elevi
Videoclipuri, Powtoon, etc.
https://m.youtube.com/c/AnaMaria-PILDEsiPOVESTIRI/playlists
Comunitatea Ortodoxă
Ultimele postări - materiale
Playlist - teme - titluri
Proiect pentru elevi
DESPRE FIRESCUL OMULUI (ADICĂ DESPRE CALEA BINELUI)
https://sfioaniacobhozevitul.wordpress.com/poezii-cuprins/
Partea 1
PILDE, CUGETĂRI ŞI IMNURI ÎN VERSURI
https://sfioaniacobhozevitul.wordpress.com/partea2_cuprins/
Partea 2
Scrieri Duhovniceşti
https://sfioaniacobhozevitul.wordpress.com/partea3_cuprins/
Partea 3
Cuprins și altele...
https://sfioaniacobhozevitul.wordpress.com/partea4_cuprins/
Partea 4
Traduceri din Sfinţii Părinţi făcute de părintele schimonah Ioanichie şi unele chiar de Sfântul Ioan Iacob
https://sfioaniacobhozevitul.wordpress.com/resurse/
Resurse ~ pdf.
https://doxologia.ro/rugaciune/rugaciunile-incepatoare
Rugăciunile începătoare
https://doxologia.ro/ceaslov/paraclise/paraclisul-preasfintei-nascatoare-de-dumnezeu
Paraclisul Preasfintei Născătoare de Dumnezeu
Mărturii despre rugăciune și examene luate :
https://ajutorlaexamene.wordpress.com/
Minunile lui Dumnezeu, Maicii Domnului, Sfinților.
https://doxologia.ro/sfantul-mare-mucenic-dimitrie-izvoratorul-de-mir
✝) Sfântul Mare Mucenic Dimitrie, Izvorâtorul de mir
Sfântul și marele mucenic Dimitrie Izvorâtorul de Mir (Dumitru)
https://create.kahoot.it/share/sfantul-dimitrie-izvoratorul-de-mir/56706bca-5030-4e2e-a940-d583f5f40956
https://ro.orthodoxwiki.org/Dimitrie_Izvor%C3%A2torul_de_Mir
https://youtu.be/uBUdYt06KVs Sfintii zilei
https://youtu.be/i1LVnt7hLZ4 Sfintii zilei
https://youtu.be/KD3NpR5wmLM
https://youtu.be/G3ixcxb3i08
https://youtu.be/j4Uel2CgcoY FILM Sf. Dimitrie titrat in romana
Ce semnificații „ascunde” Icoana Sfântului Mare Mucenic Dimitrie?
https://marturieathonita.ro/ce-semnificatii-ascunde-icoana-sfantului-mare-mucenic-dimitrie/
Din racla Sfântului Mare Mucenic Dimitrie izvorăște încontinuu mir
https://marturieathonita.ro/din-racla-sfantului-mare-mucenic-dimitrie-izvoraste-incontinuu-mir/
Vezi postarea lui Viețile Sfinților ☦: https://t.me/VietileSfintilor/291
Istoria celor 7 tineri din Efes e scrisă de Simeon Metafrastul, Nichifor Calist, Teodor, Rufin și de alții.
Vezi postarea lui Rugăciuni ☦: https://t.me/rugaciuni/285
Rugăciune pentru izbăvirea de insomnie către Sfinții 7 tineri din Efes alcătuită de PS Macarie Drăgoi
https://poruncaiubirii.agaton.ro/articol/757/buchet-de-rug%C4%83ciuni-acatiste-paraclise-%C8%99i-psalmi-pentru-cei-bolnavi Buchet de rugăciuni, acatiste, paraclise și psalmi pentru cei BOLNAVI
https://poruncaiubirii.agaton.ro/articol/747/psalmi-care-se-citesc-la-diferite-trebuin%C8%9Be-suflete%C8%99ti-%C8%99i-trupe%C8%99ti
Psalmi care se citesc la diferite trebuințe sufletești și trupești
https://ro.orthodoxwiki.org/Dimitrie_cel_Nou_din_Basarabi
Dimitrie cel Nou din Basarabi
https://www.youtube.com/results?search_query=Marturii+si+Evocari.Sfantul+Cuvios+Dimitrie+cel+Nou%2C+Ocrotitorul+Bucurestilor%2C+episodul+1 Marturii si Evocari.Sfantul Cuvios Dimitrie cel Nou, Ocrotitorul Bucurestilor, episoade 1-10 + https://www.youtube.com/watch?v=9CdTwAnzLOA
https://www.youtube.com/watch?v=aTkQXwBgBu4
3 MINUTE DIN ORA DE RELIGIE | SF. CUV. DIMITRIE CEL NOU ŞI SF. DIMITRIE IZVORÂTORUL DE MIR | TVR
https://www.youtube.com/watch?v=R8aL7i3_D6g
Viaţa și descoperirea moaștelor Sf. Cuv. Dimitrie cel Nou, pe înțelesul copiilo
https://www.youtube.com/watch?v=d9jsdiDb9GA
Sfinții zilei - 27 octombrie
https://www.youtube.com/watch?v=Rd0QskSS8Dk
Sfântul Cuvios Dimitrie cel Nou, de 245 de ani ocrotitor al Bucureștilor
https://www.youtube.com/watch?v=bxmR8mt79HM&list=PLDvGgwa6qU1Ktc9BYrYbAP36CH15Kcncy
Troparul Sfântului Cuvios Dimitrie cel Nou, Ocrotitorul Bucureștilor (27 octombrie)
https://marturieathonita.ro/cuviosul-dimitrie-cel-nou-doctorul-milostiv/
Cuviosul Dimitrie cel Nou – doctorul milostiv
https://www.didactic.ro/pagina-mea/octavian_57/materiale
Pagina mea - octavian_57
Octavian Butuza - profesor Învăţământ liceal - Colegiul Tehnic "George Baritiu" Baia Mare
https://www.cristofori.ro/faptele-milei-trupesti-si-sufletesti/ Faptele milei trupești:
https://youtube.com/playlist?list=PLTaU8xR5643dZ2iQ9qL9pEqdA15KzWDhm
PILDE ORTODOXE
Comunitatea Ortodoxă
https://youtube.com/playlist?list=PLTaU8xR5643ceHuIFqZ1PWS6Hsc33tXZo
Arhim. Cleopa Ilie -Povestiri pentru copii, vol.1
Comunitatea Ortodoxă
4 videoclipuri
8:23
Mare-i Dumnezeu!
10:15
Istorioară despre frica de Dumnezeu
8:58
Cum poate să treacă o mie de ani ca o zi?
5:37
Rugăciuni pentru copii
http://www.credinta-ortodoxa.com/sfanta-impartasanie-cele-cinci-feluri-de-impartasiri/
În Biserica Ortodoxă conform Sfinților Părinți ne împărtășim de harul lui Dumnezeu :
1. Prin Sfânta Împărtășanie, Trupul și Sângele Domnului, Sfânta Euharistie
2. Prin rugăciunea cea gânditoare a inimii, împărtâșirea duhovnicească
3. Prin lucrarea poruncilor lui Hristos : ruga, postul, faptele milei.
4. Prin auz : Sfânta Scriptură, Sfânta Liturghie, predica (Sfânta Tradiție)
5. Prin miridele scoase pentru noi la Proscomidie. Liturghie, Epicleza
Mai bine în textul site-ului
10 filme minunate care merită să fie văzute:
1. „Ostrovul” – Un film artistic de excepție, calificat de critici ca fiind o capodoperă a ultimilor decenii, care aduce societății moderne suflul autentic al trăirii ortodoxe. Ostrovul este un film creștin ortodox care poate aduce în sufletul fiecărui om un gând bun, o cugetare la cele sufletești, la cele veșnice.
2. „Vindecarea fricii. Sfântul Luca al Crimeei” – Film artistic bazat pe istoria vieții medicului chirurg, omului de știință și Sfântului Ierarh Luca, Arhiepiscop de Simferopol și Crimeea. Sfântul Ierarh Luca al Crimeii a fost un strălucit medic chirurg și om de știință, una dintre cărțile sale de medicină devenind manual de referință pentru mai multe generații..
3. „Prietenul meu, îngerul” – Film artistic rusesc de excepție. Nu contează vârsta privitorului caci filmul se adresează sufletului care… nu îmbătrânește. Un film despre un înger (SERAPHIM) care coboară din cer pentru a ajuta o fată (SASHA) sa devină mai bună.
4. „Confesiunile unui samurai” – Un preot ortodox, Părintele Nicolai (Cary-Hiroyuki Tagawa), fratele unui șef Yakuza, este atras într-un război mafiot în Japonia. El scapă și se refugiază în micuțul sat rusesc Glubokoe, unde, după un timp, constată că războiul l-a găsit din nou.
5. „Minunea” – În 1956, întreaga societate din regiunea Samara a Rusiei era zguduită de un fenomen „paranormal” petrecut în văzul lumii şi imposibil de camuflat, ce sfida din temelii concepțiile materialismului științific: a fost supranumit de popor „Înțepenirea Zoiei”.
6. „Viața Sfintei Maria Egipteanca” – Film artistic
7. „Monahul și demonul” – Povestea unui monah demonizat care nu-și găsește scăparea în nici o mănăstire, în nici o nevoință, în nici o Taină…. O poveste care ne poartă parcă, pe firul ei lăuntric, duhovnicesc, înapoi la originea creștinismului; ca și cum monahismul ortodox ar face o călătorie la izvorul său, pentru a-și reîmprospăta sensul și, mai ales, puterea.
8. „Andrey Rublyov” – Un film răscolitor asupra condiției umane, având ca bază viața pictorului de biserici Andrei Rubliov.
9. „Sfântul Vasile cel Mare – Leul lui Hristos /„Nu ești singur” – film documentar realizat de televiziunea greceasca ET1.
10. „Viața Sfântului Apostol Pavel” – Film artistic, o impresionantă dramă inspirată din viața Apostolului Pavel. La puțin timp după răstignirea lui Iisus, Saul din Tars – un dușman de temut al creștinilor tot mai numeroși pornește pe urmele lor, pe drumul Damascului, unde temporar își pierde vederea. Cu ajutorul Lui Dumnezeu nu doar recapătă lumina ochilor, ci şi descoperă adevărata credință. Saul va fi botezat sub numele de Pavel şi se va alătura celorlalți Apostoli pentru a propovădui adevărul cel veșnic viu.
Vizionare cu folos sufletesc!
https://www.didactic.ro/pagina-mea/b7g7d7/materiale FOARTE BINE lucrate si argumentate
https://www.resurse-ortodoxe.ro/text/carti-ortodoxe/
Citiți gratuit
Cărți PDF creștin-ortodoxe
SINOADELE ECUMENICE
Sinoade ecumenice
Primele șapte sinoade
Niceea (325) • Constantinopol (381) • Efes (431) • Calcedon (451) • Constantinopol (553) • Constantinopol (680) • Niceea (787) (869-870)
https://ro.orthodoxwiki.org/Sinoade_Ecumenice#Lista_Sinoadelor_Ecumenice
https://ro.orthodoxwiki.org/Sinodul_I_Ecumenic
https://ro.orthodoxwiki.org/Sinodul_II_Ecumenic
https://ro.orthodoxwiki.org/Sinodul_III_Ecumenic
https://ro.orthodoxwiki.org/Sinodul_IV_Ecumenic
https://ro.orthodoxwiki.org/Sinodul_V_Ecumenic
https://ro.orthodoxwiki.org/Sinodul_VI_Ecumenic
https://ro.orthodoxwiki.org/Sinodul_VII_Ecumenic
https://ro.orthodoxwiki.org/Sinodul_Quinisext
https://ro.orthodoxwiki.org/Sinodul_VIII_Ecumenic
https://ro.orthodoxwiki.org/Sinodul_IX_Ecumenic
https://youtube.com/playlist?list=PLTaU8xR5643cNfHRI0oCrCSWg6Q1PN3_X
Lumina din fereastra
Comunitatea Ortodoxă
3 videoclipuri - playlist
7:30 Răstignirea din dragoste
8:02 Aniversarea- Povestiri creștine
11:16 Verișoara - povestiri creștine pentru copii
https://youtube.com/playlist?list=PLTaU8xR5643dZ2iQ9qL9pEqdA15KzWDhm
PILDE ORTODOXE
Comunitatea Ortodoxă
24 de videoclipuri
6:01
Sfânta Treime
4:45
Povestea celor patru piersici
2:22
Casa Domnului
1:52
Cerul ,pământul și lumea
6:09
Al patrulea mag
2:33
Comorile fiecăruia
2:35
O mana de ajutor
3:06
Sfânta Simplitate
2:16
Taina Sfintei spovedanii
2:06
Sfânta Cruce
3:46
Dragostea de mama
2:09
Omul milostiv
2:28
Ceasul mântuirii
3:11
Nemurirea sufletului
3:59
Tatăl
4:01
Păcatul cel mai mare -pilde
2:38
Gândul cel bun -pilde
2:38
Gândul cel bun -pilde
3:49
Cei trei prieteni - pilde
1:52
Raiul și iadul -pilde
https://youtube.com/playlist?list=PLTaU8xR5643ceHuIFqZ1PWS6Hsc33tXZo
Arhim. Cleopa Ilie -Povestiri pentru copii, vol.1
Comunitatea Ortodoxă
4 videoclipuri
8:23
Mare-i Dumnezeu!
10:15
Istorioară despre frica de Dumnezeu
8:58
Cum poate să treacă o mie de ani ca o zi?
5:37
Rugăciuni pentru copii
https://youtube.com/playlist?list=PLTaU8xR5643fiSSyPHPz2VNAT3xDNd0oJ
Acasă Explorează Bibliotecă
Legendele Manastirilor
Comunitatea Ortodoxă
18:14
Legenda Mănăstirii Peștera Sfântului Apostol Andrei
7:37
Legenda Mănăstirii Putna
5:25
Legenda Mănăstirii Arnota
9:33
Legenda Mănăstirii Hodoș Bodrog
7:37
Legenda Mănăstirii Sfânta Ana- Orșova
https://youtube.com/playlist?list=PLTaU8xR5643f6ncuPmVoXLKglc6RMKsTK
Acasă Explorează Bibliotecă
Povesti cu har
Comunitatea Ortodoxă
8:09
Povestea celui mai bun baci
9:31
Povestea bunicului meu
18:03
Legenda bisericii din satul meu
https://youtube.com/playlist?list=PLTaU8xR5643dcyoFpAYmHovNW8RjWLLNv
Acasă Explorează Bibliotecă
Povestiri cu sfinti pentru copii cuminti
Comunitatea Ortodoxă
4:11
Curajul Proorocului David
6:03
Înțelepciunea Regelui Solomon
3:01
Dragostea Sf Fanurie
5:02
Încrederea profetului Daniel
4:04
Puterea Sf. Ilie
3:02
Minunea Sfintei Elena
5:02
Prietenia Cuviosului Gherasim
4:15
Dorința Sf Hristofor
3:26
Ocrotirea Sf Parascheva
4:20
Rugăciunea Sf Nectarie
4:06
Ajutorul Sf Dimitrie Basarabov
5:51
Dărnicia Sf Onufrie
3:22
Credința Sf Ioan cel Nou de la Suceava
https://youtube.com/playlist?list=PLTaU8xR5643d8UzORBdInLOrwP9KL9IUc
Pildele Noului Testament in versuri
Playlist
Comunitatea Ortodoxă
https://youtube.com/playlist?list=PLTaU8xR5643fRizb5OyeKd3T25ZaqwABS
Poezii cu iz de Filocalii
Playlist
Comunitatea Ortodoxă
https://youtube.com/playlist?list=PLTaU8xR5643ctWXANGe0iJRiPonpR99Zt
Acasă Explorează Bibliotecă
Pilde ortodoxe si povestiri cu talc - vol 2
Comunitatea Ortodoxă
2:01
Dragostea călugărului
2:10
Cel ce înșeală
2:02
Omul ipocrit
2:03
Puterea Sf Cruci
3:02
Trupul și sufletul
1:53
Cei doi vecini
https://youtube.com/playlist?list=PLTaU8xR5643fTtf3UT_ViFUpPDTYe0FQ9
Acasă Explorează Bibliotecă
Puterea rugaciunii copiilor - povestiri crestine
Comunitatea Ortodoxă
6:26
Prietenia
3:26
Bătrânelul
1:36
Întâmplarea
2:06
Respirația
3:19
Păsărica
5:39
Credința
5:02
Nadiușa
5:38
Lucrarea rugăciunii
5:31
Fetița roșcată
3:39
Rugaciunea
3:01
Somnul
3:08
Minunea
3:04
Băiețelul nevăzător
3:00
Vindecarea
5:15
Incendiul
8:01
Iubește mă așa cum sunt
https://youtube.com/playlist?list=PLTaU8xR5643eUtP5qgbcRGosuaRqQRUge
Acasă Explorează Bibliotecă
Pilde ortodoxe
Comunitatea Ortodoxă
1:06
Comorile fiecăruia
1:37
Cerul ,pământul și lumea
2:04
Ecoul vieții
4:15
Sinceritate
2:37
Hoțul care striga hoții
2:07
Câinele și pisica
3:01
A doua șansă
1:54
Tatăl
6:01
Sfânta Treime
https://youtube.com/playlist?list=PLTaU8xR5643d7GTO8prcKgjYderF2Q-J6
Acasă Explorează Bibliotecă
Pilde si povestiri pentru copii - vol. 1
Comunitatea Ortodoxă
5:05
Timpul schimbarii
2:51
Credința unui copil
3:02
Cele doua vasle
4:41
Cei patru ucenici
6:16
Sfanta Treime
3:01
Suflet întunecat
3:21
Omul milostiv
1:26
Linistea sufleteasca
2:13
Minunea Nașterii Domnului
2:41
Puterea jertfei
2:28
Dragostea de mamă
https://youtube.com/playlist?list=PLTaU8xR5643fvVazEtkdaexMpO0RgiOdP
Acasă Explorează Bibliotecă
Povesti cu Tâlc
Comunitatea Ortodoxă
10:01
Povesti cu Tâlc-Cele mai frumoase daruri
7:01
Cele trei cuvinte
5:26
O familie fericită
6:50
Povestea Sfântului Onufrie
6:17
Cele patru piersici
9:56
Cum a apărut Timpul
12:42
Povestea celor trei copaci
12:13
Curajul
3:06
Cea mai bună terapie
9:04
Merele Cuviosului Eufrosin
10:01
Cel mai folositor animal
8:01
Adevărul și Minciuna
12:47
Mai departe de lungul nasulu
10:58
Cea mai frumoasă Floare
7:52
Dar din Dar
10:30
Povestea celor patru lumânări
8:21
Prieteni pentru totdeauna
9:46
Cel mai de seamă oaspete
6:23
Sfântul Serafim de Sarov și ursul
12:31
Sora mai mică - Brândușa Vrânceanu
https://youtube.com/playlist?list=PLTaU8xR5643eH_uxqQskQQwa5r2SOviX3
Acasă Explorează Bibliotecă
În căutarea bucuriei - povestiri copii, părinți și bunici
Comunitatea Ortodoxă
3:56
Puterea unei coji de nucă
2:06
Coșulețul cu struguri
2:06
Un pui de măr
1:46
Trandafirul de la fereastră
2:56
Frăguțe prețioase
2:26
Părul sădit de bunicul
2:01
Niște cireșe foarte coapte
3:07
Puțin fân și un măruț
1:38
Culoarea și parfumul garoafei
2:38
Un măr și un ban de aur
2:01
Castanele și focul
https://youtube.com/playlist?list=PLTaU8xR5643epIk_1kjxKCKobnoBsAgkm
Acasă Explorează Bibliotecă
Praznice împărătești
Comunitatea Ortodoxă
7:21
Schimbarea la Față a Domnului - 6 August
3:46
Adormirea Maicii Domnului - 15 august
4:08
Înălțarea Sfintei Cruci -14 septembrie
5:54
Intrarea în biserică a Maicii Domnului - 21 noiembrie
2:02
Nașterea Maicii Domnului - 8 septembrie
5:58
Nașterea Domnului (Crăciunul) - 25 decembrie
3:44
Întâmpinarea Domnului - 2 februarie
8:41
Înălțarea Domnului (Ziua Eroilor)
4:43
Pogorârea Duhului Sfânt -Rusaliile
https://youtube.com/playlist?list=PLTaU8xR5643eVdrc1xqYTnVQitaLML48B
Acasă Explorează Bibliotecă
Viețile Sfinților
Comunitatea Ortodoxă
Categorii de sfinți
Nivel primar - Ierarhi
Nivel gimnazial - Cuvioși
Nivel liceal - Mucenici
https://youtube.com/playlist?list=PLTaU8xR5643dTvpXLRDrja1hF97pb1IF9
Acasă Explorează Bibliotecă
Despre Icoane
Comunitatea Ortodoxă
2:05
Icoana Înălţării Sfintei Cruci - 14 septembrie
2:46
Icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului „Odighitria” din Baytali
4:29
Icoana Maicii Domnului „a Semnului” (a Rădăcinii din Kursk) - 8 martie, 8 septembrie și 27 noiembrie
2:18
Icoana Maicii Domnului de la Manastirea Letca
2:13
Icoana Maicii Domnului din Kiev - Bratsk
3:09
Icoana Maicii Domnului din Kaluga - 2 septembrie, 12 octombrie,18 iulie
1:24
Cinstirea Icoanei Maicii Domnului „Arapet” (din Arabia) - 6 septembrie
3:57
Icoana Maicii Domnului „Rugul aprins”
2:24
Icoana Maicii Domnului din Pisidia - 3 septembrie
1:33
Icoana Sfântului Ioan Botezătorul de la Schitul Prodromu
2:21
Cinstirea Icoanei Maicii Domnului „Vindecătoarea” (Țelitelnița) - 18 septembrie
2:09
Icoana Maicii Domnului „a Sfântului Macarie” (Macariev)
3:08
Icoana Maicii Domnului „Întru naștere fecioria ai păzit”
https://youtube.com/playlist?list=PLTaU8xR5643cBcbQM-xbh1ME4DHtqX9oQ
Acasă Explorează Bibliotecă
Mai fericit este a da decat a lua
Comunitatea Ortodoxă
2:01
Pilda
0:53
Semaforul - pilde
2:59
Vârtutea - pilde
3:53
Ajută-ți aproapele - pilde
1:05
Cei doi călugări - pilde
0:55
Iubește pe aproapele tău - pilde
0:55
Mărturisește ți numai păcatele tale - pilde
1:08
Să nu vorbești de rău pe aproapele - pilde
1:00
Căpitanul necredincios - pilde
0:56
Chitanța - Pilde
1:55
Păcatul desfigurează trupul - Pilde
1:04
Bucuria Crucii - Pilde
0:53
Pentru ce trăim? - pilde
1:05
Credința ortodoxă este adevărată și veșnică - pilde
1:05
Vorba lumii - pilde
0:56
Înțeleptul și dovleacul - pilde
2:35
Țineți ziua duminicii - pilde
1:21
Sabia scoasă
1:05
Biruința împăratului
1:25
Folosul poverilor - pilde
1:18
Horia - pilde
1:11
Socrate și soția sa
2:48
Dreptul Iov
1:04
Cinstea
0:49
Cei doi muncitori
1:13
Cei doi ologi - Pilde ortodoxe
1:18
"Stau la ușă și bat..."
0:44
Să cinstim icoanele
1:02
Frumusețea lui Iisus
1:01
Dumnezeu și firul de păianjen
0:42
Pendula - pilde
1:18
În acest semn vei învinge
1:05
Afirmarea credinței
3:19
Stelele de mare
1:13
Cine nu se roagă...
3:32
Milostenia
1:16
Șoarecele
2:31
Bobul de grâu
1:21
Iubire fiiască
1:43
Ateul
2:03
Există Dumnezeu
1:57
Un băiețel de vreo 10 ani îi scrie mamei sale acest bilet
2:11
Cântecul cucului
1:28
Păsărica de preț
2:51
Mânzul nărăvaș
1:14
Păsărica de preț
1:19
Intenție sau faptă ?
1:28
Necazurile
1:33
Apa fiartă
1:20
Cum s-a ales lupul
1:25
Iertarea
3:04
Cereți și vi se va da
2:04
Un bun răspuns
2:02
O minune a Maicii Domnului
4:41
Puterea unui copil
2:50
Vegheați asupra voastră
2:42
Mai fericit este a da decât a lua
2:16
Bogățiile pe care Dumnezeu le dă omului
2:10
Trei tovarăși de drum
3:36
Judecata lui Dumnezeu nu e ca judecata omului
2:24
Neguțătorul florentin
1:28
Rugăciunea lui Mihai Viteazul
0:59
Ce vor copiii
1:50
Mărturisirea copiilor
1:54
Prietenii și ursul
1:24
Suntem străini și călători
1:22
Un copil care nu se teme de tatăl său
1:18
Ziua Domnului
1:42
Pe apa luați pe apă se duc
2:01
Nu judecați pe alții
2:25
Dragoste de mamă
1:46
Copilul bine crescut
1:11
Ispita
1:43
Liniștea sufletească
1:35
Sfânta Biserică
1:58
Taina spovedaniei
1:25
Purtarea in biserică
1:31
Rugăciunea
1:06
Biletul
2:27
Dragostea părintească
https://youtube.com/playlist?list=PLTaU8xR5643c_IFnJN4ol9YDgOUDnZyOl
Acasă Explorează Bibliotecă
Cântări bisericești
Comunitatea Ortodoxă
4:18
Cuvine -se cu adevărat
1:47
Apărătoare Doamnă - Cântări bisericești
15:35
Cântări bisericești
4:27
Cu noi este Dumnezeu- cântări bisericești
2:10
Lumina lina - cântări bisericești
3:44
Îngerul a strigat - cântări bisericești
9:05
Pe tine te lăudăm- cântare bisericească
5:57
Binecuvânta- voi pe Domnul în toată vremea - cântări bisericești
2:18
Iubi - Te voi Doamne - Cântări bisericești
4:32
Ridica- voi ochii mei la ceruri - cântări duhovnicești
9:19
Nectarie Protopsaltul - Cântare superbă Maicii Domnului
1:41
Iubite-voi Doamne - cântări bisericești
5:23
Psalmul 50 - cântare
3:47
Grupul Ethos - "Preasfântă Maică și fecioară ...."
11:27
Trăia odată într-o căsuţă - cântare bisericească
1:27
Cântare către Maica Domnului in Biserica Adormirii Maicii Domnului
https://e-religie.ro/
Platforma e-religie.ro
...
Materiale pentru liceu
Clasa a IX-a :
https://e-religie.ro/materiale-didactice/clasa-a-ix-a/
Clasa a X-a :
https://e-religie.ro/materiale-didactice/clasa-a-x-a/
Clasa a XI-a :
https://e-religie.ro/materiale-didactice/clasa-a-xi-a/
Clasa a XII-a :
https://e-religie.ro/materiale-didactice/clasa-a-xii-a/
https://red-religie.ro/red/
MATERIALE PETRU LICEU:
CLASA A IX-A:
https://red-religie.ro/red/category/clasa-ix/
…
CLASA A X-A:
https://red-religie.ro/red/category/clasa-x/
…
CLASA A XI-A:
https://red-religie.ro/red/category/clasa-xi/
…
CLASA A XII-A:
https://red-religie.ro/red/category/clasa-xii/
…
VEDEȚI CĂ JOS AU PAGINI
https://learningapps.org/index.php?category=87&s=
LearningApps.org
Materiale pentru liceu
Clasa a IX-a :
https://learningapps.org/index.php?category=87&subcategory=45498&s=
Clasa a X-a :
https://learningapps.org/index.php?category=87&subcategory=48480&s=
Clasa a XI-a :
https://learningapps.org/index.php?category=87&subcategory=45476&s=
Clasa a XII-a :
https://learningapps.org/index.php?category=87&subcategory=45470&s=
https://www.didactic.ro/
MATERIALE PENTRU LICEU :
CLASA A IX-A :
https://www.didactic.ro/materiale-didactice/cautare?dosearch=true&search=&type=material&level_id=4&mclass_id%5B%5D=13&discipline_id=93&type_id=&year1=2003&year2=2021
CLASA A X-A :
https://www.didactic.ro/materiale-didactice/cautare?dosearch=true&search=&type=material&level_id=4&mclass_id%5B%5D=14&discipline_id=93&type_id=&year1=2003&year2=2021
CLASA A XI-A :
https://www.didactic.ro/materiale-didactice/cautare?dosearch=true&search=&type=material&level_id=4&mclass_id%5B%5D=15&discipline_id=93&type_id=&year1=2003&year2=2021
CLASA A XII-A :
https://www.didactic.ro/materiale-didactice/cautare?dosearch=true&search=&type=material&level_id=4&mclass_id%5B%5D=16&discipline_id=93&type_id=&year1=2003&year2=2021
CLASA A XIII-A :
https://www.didactic.ro/materiale-didactice/cautare?dosearch=true&search=&type=material&level_id=4&mclass_id%5B%5D=17&discipline_id=93&type_id=&year1=2003&year2=2021
Pe lângă Didactic.ro
În perioada acesta - platformele :
~ pentru exerciții și jocuri
red-religie.ro
e-religie.ro
LearningApps.org
~ căutare Google - titlu +exercițiu
~ filmulețele YouTube - căutați!
Minutul de Religie =
3 minute de Religie
~ primul proiect
...
3 minute din ora de Religie - Universul credinței TVR
~ al doilea proiect
...
Ana Maria
...
PentruCopii - canal rusesc tradus
...
Pe înțelesul copiilor Doxologia.ro
...
Ora de Religie cu Daniela Grigorcea
...
Claudia Mărculescu
...
Malina Matcasu
...
Florina Drossu
...
Irina Nidelea
...
Bunica știe! Școala de acasă
...
Un strop de Religie ortodoxă
...
Scrisstim
...
Sfinții zilei Trinitas TV
...
Sinaxar Trinitas TV
...
1. resurse online - platforme
2. proiecte + ppt - Didactic.ro
3. metode clasice, moderne
Clasele: 0, I-IV, V-VIII, IX-XII
Folosiți pentru proiect de lecție:
1 ~ planificarea și programa
2 ~ manuale - citite toate lecțiile
3 ~ ghid metodic red-religie.ro
4 ~ suport didactic red-religie.ro
5 ~ ghid de evaluare - e-religie.ro
6 ~ exerciții red-religie.ro
7 ~ exerciții e-religie.ro
8 ~ exerciții - learningapps.org
9. ~ căutare avansată - Didactic.ro
10. căutare pe Google :
titlul lecției + exercițiu, joc, aplicație (de exemplu wardwall)
Mic Ghid - proiectare didactică
Clasele I-IV, V-VIII, IX-XII:
~ de inserat în proiecte de lecții
~ informații, materiale, competențe
~ exerciții, jocuri, activități din:
1 ~ planificarea calendaristică - pentru titlul lecției, domeniu, unitate de învățare, competențe 1.1, 2.2
2. ~ programa școlară - pentru competențe, activități de învățare etc. (trebuie cercetată și folosită)
3 ~ toate manualele de Religie - la acea clasă (nivel primar, gimnazial, liceal) - pentru titlu, motto, citate din Scriptură, dicționar, textul lecției, întrebări, să aflăm mai mult, ideile lecției + să reținem (schița tablei, caietului), să exersăm, să aplicăm, să aprofundăm, etc.
4. ghiduri de evaluare - e-religie.ro - foarte bune
5 ~ ghid metodic red-religie.ro - foarte bun
6 ~ suport didactic red-religie.ro - foarte bun
7 ~ exerciții red-religie.ro - foarte bune
8 ~ exerciții e-religie.ro - foarte bune
9 ~ exerciții - learningapps.org - foarte bune
10. căutare Google: titlu, tema + tip de exercițiu, joc : kahoot, wardwall, puzzle de exemplu "milostenia wardwall"
11. căutare - materiale audio, video, desene - pe YouTube: Minutul de Religie (Florin Zarnescu) , 3 minute de Religie (Universul credinței TVR) , Ana Maria, Sfinții zilei Trinitas TV (ziua, luna) sau canalele YouTube ce conțin Powtoon (pentru clasele pregătitoare, I, II) : Ora de Religie cu Daniela Grigorcea, Malina Matcasu, Claudia Mărculescu, Ruxandra Burlacu Calinoiu, etc.
12. căutare - YouTube - scrieți o idee din titlul lecției pentru rezultate ca pilde audio, video etc.
13. căutare - modele pe Didactic.ro - titlurile lecțiilor din vechile programe și planificări ce au același conținut (de citit lecțiile) cu unele lecții noi cu titlu schimbat.
14. ghidurile speciale - format pdf - nivel primar, gimnazial, liceal - ale căror filmulețe se găsesc pe red-religie.ro la resurse media
15. Videoteca - e-religie.ro - pilde, istorioare audio-video
https://doxologia.ro/soborul-sfintilor-arhangheli-mihail-gavriil-al-tuturor-cerestilor-puteri
✝) Soborul Sfinților Arhangheli Mihail și Gavriil și al tuturor cereștilor puteri 8 noiembrie
https://youtu.be/LXC13aRo2nk
https://youtu.be/uWLWdydKyDQ
https://youtu.be/DVym-gXsPN8
https://youtu.be/4gZmF3P72A0
https://youtu.be/J_Llpj8NU1A
https://youtu.be/Y6PDkKjdO80
https://youtu.be/99a4pDFDFg4
https://youtu.be/bNDmVgCJx00
https://ro.orthodoxwiki.org/Mihail_(Arhanghelul)
https://learningapps.org/8217752
https://ro.orthodoxwiki.org/Gavriil_(Arhanghelul)
https://www.didactic.ro/materiale-didactice/10691_plansa-sfintii-arhangheli-mihail-si-gavril
https://www.didactic.ro/materiale-didactice/fisa-de-colorat-sfintii-arhangheli-mihail-si-gavriil
https://www.didactic.ro/materiale-didactice/sarbatoarea-sfintilor-arhangheli-mihail-si-gavriil
https://ortodoxia.me/cine-sunt-sfintii-ingeri/
Care sunt originea și semnificația numelor Sfinților Arhangheli Mihail și Gavriil?
https://marturieathonita.ro/care-sunt-originea-si-semnificatia-numelor-sfintilor-arhangheli-mihail-si-gavriil/
https://marturieathonita.ro/vietile-sfintilor-noiembrie-ziua-8/
Vezi postarea lui Citate creștin-ortodoxe: https://t.me/citate_crestin_ortodoxe/221
8 noiembrie
Trei sunt puterile satanei, care merg înaintea oricărui păcat: uitarea, nepăsarea și pofta.
Căci când vine uitarea naște nepăsarea și din nepăsare vine pofta și din poftă cade omul.
Patericul cel Mare
Un Bătrân
Apoftegmele Părinților Pustiei
O listă utilă, cu site-uri web care oferă materiale gratuite, găsiți aici, jos de tot în pagină:
https://livresq.com/ro/training/
" Mă uit la tinerii care merg pe stradă și vorbesc încontinuu la telefonul mobil. Mai au ei timp să se uite cum se clatină o frunză? Mai au timp noaptea să se uite la stele? Omul a intrat într-o epocă a tehnolatriei, nu mai stăpânește el tehnica, ci tehnica îl stăpânește pe om. El are iluzia că vorbește cu lumea întreagă pe calculator, dar e de fapt singur."
(Octavian Paler)
Dragi membri ai comunității CRED,
Colegii noștri, experți RED din proiectul CRED, lucrează la realizarea unor materiale educaționale suport pe care le oferim în regim de Resurse Educaționale Deschise/ RED.
Vă punem la dispoziție pentru următoarea perioadă două canale de Youtube:
EduCRED nivelul primar - https://www.youtube.com/c/PrimarEDUCRED/
EduCRED nivelul gimnazial - https://www.youtube.com/c/EDUCREDGimnaziu/
În aceste canale puteți găsi sute de materiale pe care le puteți folosi în activitatea dvs, corelate cu competențele specifice din programă.
Va rugăm să țineți aproape de sursele noastre de informare
https://www.facebook.com/ProiectulCRED
pagina https://digital.educred.ro/
Pe acest link de Drive se găsesc în variantă PDF toate materialele pentru Definitivat pe care le-am adunat eu.
Ele sunt valabile in mare parte și pentru Titularizare. Parțial se suprapun și cu bibliografia pentru gradul 2.
Puteți transmite link-ul și altora: https://drive.google.com/drive/folders/1qPaEgAn3u0MwGYZ1CviIEwmOxUzecWyR?usp=sharing
Spor la învățat tuturor profesorilor!
Citiți, învățați și rugați-vă Sfinților!
Mulțumim celui ce a trimis colegilor!
https://learningapps.org/index.php?category=87&s=
~ căutare exerciții - Religie
https://archive.org/details/CatehezeVol1
https://pdfcoffee.com/cateheze-pdf-free.html
https://wordwall.net/resource/24004201 HARTA Exodului
https://wordwall.net/resource/24001340 Iosif si fratii sai
https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=3a0ee5a47f71 Profetul ;oise
https://marturieathonita.ro/erminia-icoanei-intrarii-in-biserica-a-maicii-domnului/
Erminia Icoanei Intrării în Biserică a Maicii Domnului
https://youtu.be/4XznxKGPrM8
Intrarea în Biserică a Maicii Domnului pe înțelesul copiilor
Proiect Familia Ortodoxă
Proiect pentru elevi
https://youtu.be/aQjfeVMKMzs
Intrarea în Biserică a Maicii Domnului
Proiect Doxologia
Pe înțelesul copiilor
https://youtu.be/udsto2esWxM
Intrarea Maicii Domnului, în Biserică - 21 Noiembrie
Proiect pentru elevi
Un strop de Religie ortodoxă
https://youtu.be/3arum4khk_I
Semnificația sărbătorii Intrării în biserică a Maicii Domnului și a icoanei praznicului
Proiect românesc
Proiect Trinitas TV
https://youtu.be/rPXTGfO28Dw
Proiect pentru elevi
Proiect rusesc tradus
Pentru subtitrarea în limba româna, dați click în bara de jos pe Subtitles/CC
https://youtu.be/EoWi9z3TtlY
Sfinții zilei - sărbătoare
Primul proiect
Trinitas TV
https://youtu.be/cU-MF45Su-8
Intrarea în Biserică a Maicii Domnului - 21 noiembrie
Al doilea proiect
Sinaxar - Trinitas TV
https://youtu.be/fe9gBZxV64k
Intrarea Maicii Domnului în Biserică
https://youtu.be/D7X-psqjeUM
Intrarea in Biserica a Maicii Domnului (21 noiembrie)
Audio, text, icoane
Proiect pentru elevi
https://youtu.be/0WBu4BpUvsU
https://youtu.be/JBXBf71vk6A
3 minute de Religie.
Ce se întâmplă în biserică
Sfânta Liturghie
https://doxologia.ro/intrarea-biserica-maicii-domnului
(✝) Intrarea în biserică a Maicii Domnului
21 noiembrie
https://ro.orthodoxwiki.org/Intrarea_Maicii_Domnului_%C3%AEn_Biseric%C4%83
Intrarea Maicii Domnului în Biserică
https://ro.orthodoxwiki.org/Maica_Domnului
Maica Domnului
http://hristosimpartasitcopiilor.blogspot.com/ - a se vedea meniu blog - planșe de colorat
http://didacticaortodoxa.blogspot.com/2018/02/fise-de-colorat-cu-iisus-hristos.html
Fise de colorat cu Iisus Hristos, Praznice, Maica Domnului si Sfinti
Pentru activitatile cu copii va propunem cateva fise religioase pentru colorat. Acestea pot fi folosite si acasa in particular, cat si la scoala in cadrul orelor de religie.
Program de vacanță
I. pentru inimă: ai grijă de suflet!
~ după Decalog :
1. Fii credincios prin nădejde, iubire!
2. Scăpa de idolii egoismului!
3. Învață, trăiește cuvintele sfinte!
4. Fii biserică vie în Biserica creștină!
5. Iubește prin ascultare, smerenie!
6. Fii bun cu toți!
7. Fii înfrânat în gânduri, cuvinte, fapte!
8. Fii râvnitor în rugăciune, la muncă!
9. Fii sincer cu discernământ!
10. Fii fericit pentru toți!
~ după Fericiri :
1. Fericit cel ascultător, smerit, tăcut.
2. Fericit cel spovedit, iertat de Dumnezeu.
3. Fericit cel bun, blând cu oamenii
4. Fericit cel drept cu inima.
5. Fericit cel milostiv.
6. Fericit cel curat cu inima.
7. Fericit cel ce are pace în inimă
8. Fericit cel prigonit pentru Hristos și credință.
9. Fericit cel răbdător în necazuri și persecuții.
~ după poruncile creștine :
1. Roagă-te! (gând, cuvânt, cânt)
2. Postește! (și cu sufletul)
3. Miluiește! (din iubire)
4. Mergi la Biserică! (ești ortodox)
5. Mergi la slujbe, Taine ! (este har)
6. Mergi la Sfânta Liturghie! (este Dumnezeu)
7. Iartă și uită prin rugăciune la Maica Domnului !
8. Iubește vrăjmașii prin fapte, gesturi, tăcere, rugă, gând bun, simțirea inimii !
9. Spovedește-te foarte des ! (ai preot)
10. Împărtășește-te! (ai pe Hristos)
~ după rugăciunea Tatăl nostru :
1. slăvește, mulțumește, binecuvintează pe Dumnezeu!
2. primește harul Împărăției Duhului Sfânt în inimă!
3. împlinește poruncile iubirii, voia Sfintei Treimi !
4. împărtășește-te cu Hristos Domnul !
5. spovedește-te, iartă și cere iertare !
6. cere ajutor Domnului în necaz și ispită !
7. caută numai Numele Lui, mântuirea Lui! (nu lumea, ego-ul, trupul, cel rău)
~ după ortodoxie :
1. Nu uita de Dumnezeu!
2. Nu uita de rugăciune, de iubire și smerenie !
3. Nu uita de mijlocirea Maicii Domnului!
4. Nu uita de puterea Sfintei Cruci!
5. Nu uita de sfinți!
6. Nu uita de moaște!
Nu uita de icoane!
7. Nu uita de Sfintele Taine!
8. Nu uita de duhovnic!
9. Nu uita de Sfântul Înger păzitor!
10. Nu uita de suflet!
ceasul al XI-lea: Nu uita de timpul vieții!
XII. Nu uita de înviere și de veșnicie!
WHATSAPP SCURTATURI
Ctrl + E - Selectează tot
Ctrl + N - negru
Ctrl + C - Copiere
Ctrl + D - Chestii
Ctrl + B - Căutare
Ctrl + G - Salvează
Ctrl + L - înlocuiește
Ctrl + K - italic
Ctrl + U - un nou carte de muncă
Ctrl + A - deschis
Ctrl + P - Print
Ctrl + R - nu e bine
Ctrl + S - subliniat
Ctrl + V - Lipiți
Ctrl W - aproape
Ctrl + X - tăiați
Ctrl + Y - repet
Ctrl + Z - anulează
F1 - Ajutor
F2 - ediție
F3 - Lipește numele
F4 - Repetă cea mai recentă acțiune.
F4 - Când introduceți o formulă, schimbați între referințe absolute / relative
F5 - Accesați
F6 - panoul următor
FIX - verificare ortografică
F8 - Extensia modului.
F9 - Recalculează toate cărțile
F10 - Pornește bara de meniu
F11 - Grafic nou
F12 - Salvează ca
Ctrl +: - Introduceți ora curentă
Ctrl +; - Introduceți data curentă.
Ctrl + "- Copiază valoarea celulei de mai sus
Ctrl + '- Copiați formula celulei de mai sus
Schimbare - Ajustarea compensației pentru funcțiile suplimentare în meniul Excel
Shift + F1 - Ce este?
Shift + F2 - Editează comentariul celulei
Shift + F3 - Funcție lipită în formulă
Shift + F4 - Caută în continuare
Shift + F5 - Căutare
Shift + F6 - panoul anterior
Shift + F8 - Adăugare la selecție
Shift + F9 - Calculează foaia de calcul activă
Shift + F10 - afișaj meniu pop-up
Shift + F11 - Foaie de calcul nouă
Shift + F12 - economisește
Ctrl + F3 - Numele setului
Ctrl + F4 - Închide
Ctrl + F5 - XL Dimensiune geam de restaurare
Ctrl + F6 - următoarea fereastră de carte de lucru
Shift + Ctrl + F6 - Fereastra anterioară a cărții de muncă
Ctrl + podea - muta fereastra
Ctrl + F8 - Schimbarea dimensiunii ferestrei
Ctrl + F9 - Minimizează cartea de lucru
Ctrl + F10 - Maximizează sau restaurează fereastra
Ctrl + F11 - Inserează 4.0 macro lamă
Ctrl + F1 - Deschide fișier
Alt + F1 - Inserează o diagramă
Alt + F2 - Salvează ca
Alt + F4 - ieșire
Alt + F8 - Cutie de dialog macro
Alt + F11 - Visual Basic Editor
alt + 64-@
CTRL + Esc. Puteți reveni rapid pe ecranul de pornire. Și nimic nu s-a întâmplat aici.
Ctrl + Shift + F3 - Creați un nume folosind nume de coloane și etichete de rânduri
Ctrl + Shift + F6 - fereastră de previzualizare
Ctrl + Shift + F12 - Print
alt + shift + f1 - foaie de calcul nouă
Alt + Shift + F2 - Salvează
Alt + = - AutoSum
Ctrl + '- Schimbă valoarea / Formula de vizualizare
Ctrl + Shift + A - Introduceți numele argumentelor în formulă
Alt + săgeată în jos - Listă de vizualizare automată
Alt + '- Format dialog stil
Ctrl + schimb + ~ - Format general
Ctrl + schimb +! -Format comă
Ctrl + schimb + @ - Format de timp
Ctrl + schimb + # - Format dată
Ctrl + schimb + $ - Format monede
Ctrl + shift +% - Format procentual
Ctrl + schimb + ^ - Format exponențial
Ctrl + Shift + & - Plasați marginea conturului în jurul celulelor selectate
Ctrl + Shift + _ - Elimină marginea de contur
Ctrl + Shift + * - Selectați regiunea actuală
Ctrl ++ - Inserează
Ctrl + - - Șterge
Ctrl + 1 - Format al dialogului celulelor
Ctrl + 2-negru
Ctrl + 3-cursiv
Ctrl + 4 - evidențiat
Ctrl + 5-Blocat
Ctrl + 6 - Arată / Ascunde obiectele
Ctrl + 7- Arată / Ascunde bara de instrumente standard
Ctrl + 8 - Simboluri alternative ale schemei
Ctrl + 9 - Ascunde liniile
Ctrl + 0- Ascunde coloanele
Ctrl + Shift + (-Linii de spectacol
Ctrl + schimb +) - Arată coloanele
Alt sau F10 - Pornește meniul
Ctrl + Tab - pe bara de unelte: următoarea bara de instrumente
Shift + Ctrl + Tab - în bara de instrumente: Bara de instrumente anterioară
Ctrl + Tab - într-o singură carte: Activați următoarea carte
Shift + Ctrl + Tab - Într-un arpet C: activați dosarul de mai sus
Filă - următorul instrument
Shift + Tabulator - instrument anterior
Intră - Plasează comanda
Shift + Ctrl + F - Lista de derulare a fântânii
Shift + Ctrl + F + F - format dialog celular fila sursă
Shift + Ctrl + P - Listă derulare a mărimilor tricotate.
prof. Mirela Șova blog : ► http://mirelasova.com/
http://mirelasova.com/page-598811.html
• Acrostihuri http://mirelasova.com/page-829986.html
• Alfabet duhovnicesc http://mirelasova.com/page-651784.html
• Chemari si Marturii despre Sfintenie http://mirelasova.com/page-633562.html
• Clasa pregatitoare http://mirelasova.com/page-8416539.html
• Concurs si Creatii castigatori http://mirelasova.com/page-688985.html
• De Actualitate http://mirelasova.com/page-552386.html
• De-ale elevilor http://mirelasova.com/page-747365.html
• De-ale profilor http://mirelasova.com/page-598811.html
• Din lumea Cartii http://mirelasova.com/page-653872.html
• Dupa convertire, marturie http://mirelasova.com/page-653744.html
• Ghicitori http://mirelasova.com/page-580507.html
• Halmyris
• Jurnal poetic http://mirelasova.com/page-1075374.html
• Noul Testament povestit, cu explicatii http://mirelasova.com/page-3396642.html
• Pagini literare contemporane http://mirelasova.com/page-4637079.html
• Piese de teatru, scenete http://mirelasova.com/page-915667.html
• Poezie religioasa universala http://mirelasova.com/page-3431076.html
• Poezii pur si simplu http://mirelasova.com/page-542918.html
• Povesti http://mirelasova.com/page-546339.html
• Proiecte didactice http://mirelasova.com/page-645992.html
• Psalmii in versuri http://mirelasova.com/page-562232.html
• Roman online http://mirelasova.com/page-581807.html
• Rugaciuni / poezii catre Maica Domnului http://mirelasova.com/page-587263.html
• Rugaciuni / poezii catre Sfinti http://mirelasova.com/page-569759.html
• Rugaciuni / poezii in cinstea lui Dumnezeu http://mirelasova.com/page-616500.html
• Rugaciuni si aplicatii practice http://mirelasova.com/page-653754.html
• Vitraliu de pelerinaj & colt de plai http://mirelasova.com/article-la-manastirea-celic-deremana-maicii-domnului-si-a-mantuitorului-prin-icoane-facatoare-de-minuni80175536.html
• Proiecte Didactice (84) http://mirelasova.com/tag/proiecte%20didactice/
DE-ALE PROFILOR https://mirelasova.com/page-598811.html
Fisa suplimentara - Rugaciunea Sfantului Efrem Sirul
Fisa suplimentara - Profetii mesianice
Fisa suplimentara - Mari sarbatori ale lunii decembrie
Fisa suplimentara - Mari sarbatori ale lunii noiembrie
Fisa suplimentara - Acoperamantul Maicii Domnului
Fisa suplimentara - Dupa Inviere
Fisa suplimentara - Invataturi la Saptamana Patimilor
Fisa suplimentara - Rugaciuni
Fisa suplimentara - Ierurgii. Cele sapte Laude
Fisa suplimentara - Virtutile credintei, nadejdii, dragostei
Fisa suplimentara - Virtutile dreptatii, curajului, cumpatarii, intelepciunii
Fisa suplimentara - Dupa Edictul de la Milan
Fisa suplimentara - Despre sinoadele ecumenice
Fisa suplimentara - Despre monahism
Fisa suplimentara - Sarbatorile Sfintilor ingeri si ale Sfintei Cruci
Fisa suplimentara - Sfanta Scriptura si Rugaciunea Bisericii
Fisa suplimentara - Despre ierurgii
Fisa suplimentara - La aparitia crestinismului
Fisa suplimentara - Despre monahismul romanesc
Fisa suplimentara - Despre Sfantul Nicodim de la Tismana
Revista "Insira-te, rugaciune..." - Selectii 1
Revista "Insira-te, rugaciune..." - Selectii 2
Revista "Insira-te, rugaciune..." - Selectii 3
Revista "Insira-te, rugaciune..." - Selectii 4
Revista "Insira-te, rugaciune..." - Selectii 5
Revista "Insira-te, rugaciune..." - Selectii 6
Foloseste la maxim tabla si creta
Invaţă prin joc o rugaciune (sau o poezie religioasă)
Educatia parintilor la inceputul mileniului III
Devierile comportamentale ale elevilor si combaterea lor
Cabinetul de Religie - o prioritate, o necesitate sau un lux?
Lumina. Candela. Lumanare. (partea I)
Lumina. Candela. Lumanare. (partea a II-a)
Fericirile in cultul ortodox, in general
Talcuire la FERICIRI
Sfintii Cuviosi si Fericirile
Sfantul Ioan Scararul, Postul Mare, Fericirile
Crestinul si Sfanta Liturghie (I)
Crestinul si Sfanta Liturghie (II)
Crestinul si Sfanta Liturghie (III)
http://didacticaortodoxa.blogspot.com/search/label/Blogger
Parintele Savatie Baștovoi
Odată un pustnic egiptean a fost întrebat care e cea mai mare virtute. Răspunsul vă va surprinde. Cea mai mare virtute este dreapta socoteală. Pentru că, fără dreapta socoteală, oricare altă virtute se prăpădește.
Ceea ce lipsește astăzi este tocmai dreapta socoteală. Toate gîlcevile și confuziile produse între creștini sînt din pricina că nu au o gîndire așezată, construită cu bună știință, nu făcută din zvonuri și povestiri de pe prin pelerinaje.
Unii cred că un părinte are dreptate pentru că e slab și are barba lungă, alții cred că cel vesel și primitor are dreptate, iar alții cred că dreptate are cel mai mare în rang. Apoi, la prima încercare, cel care avea dreptate devine un rătăcit, căci altul are barba și mai lungă sau a primit și mai mulți săraci.
Nu așa stau lucrurile. Fără o credință întemeiată pe Scripturi, fără cunoașterea sfinților părinți, fără o experiență a rugăciunii, nimeni nu va putea pricepe unde e calea și dreptatea, căci va fi dus de vînt de la unul la altul, pînă își va pierde și puțina brumă de credință.
Apostolul Pavel a vorbit clar despre această ispită omenească de a-ți alege idolul dintre oameni, că unii ziceau că ascultă de Apolo, alții de Chefa, iar alții de Pavel. Apostolul îi mustră și le spune că nu de Pavel trebuie să ascultați, ci de Hristos. Adică să nu aveți în cap acest tablou omenesc, pentru că fiecare învățător este diferit, fiecare preot sau episcop, toți sînt diferiți, și dacă nu ajungem să avem o credință adevărată în Hristos și o cunoștință vie, vom fi pururea în competiții și scandaluri, că Pavel a zis așa, iar Apolo altfel.
Dezbinarea nu se face de la vîrf, căci la vîrf există sobor și bună înțelegere, și judecată frațească, și mustrare la timp - dezbinarea se face de jos, din gîlcevitorii care se împart în cete, nemaiavînd vreo cale de a-i lămuri sau învăța, ei fiindu-și singuri învățători și dascăli.
Cînd nu mai este clar de unde vine învățătura de unire, cînd risipirea și deznădejdea se așază pe scaunul unde altă dată stătea iubirea, singurul glas care ne ține legați trebuie să fie cel al credinței că toți sîntem frați, nu dușmani, nu concurenți.
Nimeni din noi nu poate lua celuilalt nimic, căci tot ce avem este dat nouă de Hristos. Pot eu să iau ceva din ce este al tău? Poți tu să-mi iei ceva din ce mi-a dat Hristos? Sigur că nu. Și atunci de ce ne supărăm? De ce ne certăm? Ce împărțim? Înafară de iubire și suferință frățească nu avem nimic de împărțit.
Fiți buni și judecați drept.
Nimic ce nu este din încredințare nu spuneți cu hotărîre, ca să nu greșiți în cuvînt.
Știind că pentru orice cuvînt deșert avem a da răspuns.
Predici/pastorale de pe crestinortodox.ro
Sursa: http://www.crestinortodox.ro/predici/
Pastorale:
PORTOFOLIUL PROFESORULUI DE RELIGIE
I. DATE PERSONALE
1. Structura anului scolar
2. Încadrarea (clase, nr. de ore)
3. Orarul
4. Fisa postului
5. Calendarul activitatilor pe anul in curs
6. CV cu anexe
7. Raport de autoevaluare
II. PROIECTARE / EVIDENŢĂ/ EVALUARE
1. PROIECTARE
a. Planificare anuală şi semestrială;
b. Proiectarea unităţilor de învăţare ;
c. Programe şcolare pentru discipline opţionale noi;
d. Proiectarea pregătirii suplimentare a elevilor capabili de performanţă (concursuri, olimpiade);
e. Proiectarea pregătirii elevilor ce prezintă dificultăţi in învăţare;
f. Crearea de softuri educaţionale în specialitate.
2. EVIDENŢA
a. Rezultate deosebite obţinute în pregătirea elevilor în raport cu standardele curriculare de performanţă;
b. Performanţe în pregătirea elevilor la concursurile de profil/ olimpiade, alte concursuri;
c. Rezultatele evaluării predictive ;
d. Rezultatele evaluărilor periodice ;
e. Iniţierea şi aplicarea unor proiecte de predare a disciplinei prin utilizarea programului A.E.L. în cadrul şcolii, dacă există condiţiile tehnice necesare;
f. Evidenţa elevilor capabili de performanţă ;
g. Evidenţa elevilor care prezintă dificultăţi în învăţare ;
h. Fisa de autoevaluare pentru obtinerea calificativului anual;
3. INSTRUMENTE DE EVALUARE SI NOTARE
a. chestionare;
b. tipuri diferite de itemi de evaluare;
c. grile ;
d. teste, etc. ;
4. RESURSE MATERIALE PROPRII (liste)
a. cărţi, almanahuri, reviste, texte, teste, etc. ;
b. CD-uri, DVD-uri, casete video, casete audio, folii retroproiector, etc. ;
c. atragerea de finanţări pentru activităţi în specialitate;
5. DOCUMENTE CURRICULARE NECESARE
a. Programe şcolare ;
b. Ghiduri metodologice de aplicare a programelor şcolare;
c. Precizări metodologice cu privire la predarea specialităţii;
6. ACTIVITATI EXTRACURRICULARE DESFĂŞURATE ÎN CADRUL SPECIALITĂŢII:
a. mese rotunde, dezbateri, întâlniri ;
b. activităţi desfăşurate în vederea realizării echităţii în educaţie;
c. excursii tematice;
d. tabere de creaţie;
e. pelerinaje;
f. activităţi de voluntariat;
g. festivaluri, expoziţii, concursuri.
III. DEZVOLTARE PROFESIONALĂ
1. PERFECTIONARE METODICA
a. definitivat, grade didactice, doctorat ;
b. cursuri de perfecţionare, formare şi abilitare curriculară;
c. participări la sesiuni de referate, mese rotunde, simpozioane ;
d. participare cu referate la cercurile pedagogice;
e. cercetare ştiinţifică.
2. ACTIVITATE PUBLICISTICĂ
a. articole in diverse publicaţii ;
b. cărţi in domeniul educaţional;
c. caiete metodice / ghiduri metodologice ;
3. DOCUMENTE PRIVIND CALITATEA DE:
a. metodist
b. mentor ;
c. formator local/ judeţean/ naţional;
d. propunător de subiecte la concursuri/ olimpiade;
e. membru în comisia de organizare a concursurilor/ olimpiadelor;
f. însoţitor/ supraveghetor al elevilor la concursuri şi olimpiade şcolare;
g. membru în Comisia naţională de specialitate/ comisii de lucru ale I.Ş.M.B./ M.E.N.( contribuţii la elaborarea de programe şcolare, regulamente, metodologii, îndrumătoare/ ghiduri, anuare şcolare, auxiliare didactice, revista profesorilor de religie etc.)
h. coordonator cerc pedagogic/ metodist/ membru în consiliu consultativ al disciplinei;
i. îndrumător reviste şcolare/membru în colectivul de redacţie al revistelor de specialitate;
j. evaluator manuale;
k. membru în comisii ştiinţifice;
4. PARTICIPAREA LA PROIECTE ŞI PARTENERIATE:
a. rezultatele comunicării cu părinţii şi autorităţile locale concretizate în reducerea abandonului şcolar, a delicvenţei juvenile, a comportamentelor marginale
b. proiecte de parteneriat educaţional: local/ judeţean / naţional / internaţional;
c. proiecte în cadrul programelor de reformă coordonate de I.Ş.M.B / M.E.N.;
d. coordonarea activităţilor Strategiei Naţionale de Acţiune Comunitară;
e. integrarea copiilor cu cerinţe educative speciale;
f. realizări în educaţia adulţilor.
5. PREMII, DISTINCŢII ŞI RECOMPENSE:
a. scrisori de mulţumire, diplome, ordine, medalii acordate de ISMB, M.E.N., Guvernul/ Preşedinţia României , instituţii de cult, alte instituţii centrale;
b. salarii de merit, gradaţii de merit, scrisori de mulţumire, diplome acordate la nivel local şi judeţean;
NOTĂ: Prezentul portofoliu va fi completat anual la nivelul disciplinei religie în funcţie de cerinţele specialităţii.
EFICIENŢA COMUNICĂRII ÎN ACTUL DIDACTIC
EFICIENŢA COMUNICĂRII ÎN ACTUL DIDACTIC
PROF. DIMA NICOLETA, ŞCOALA GIMNAZIALĂ “NICOLAE TITULESCU” CĂLĂRAŞI
PROF. DIMA NICOLETA, ŞCOALA GIMNAZIALĂ “NICOLAE TITULESCU” CĂLĂRAŞI
,,Limbajul uman ascunde mult mai mult decât defineşte. Terenul dintre ascultător şi vorbitor este instabil, plin de miraje şi capcane.’’, spunea G. Stiner. Se spune că din Cuvânt ne-am zămislit şi pentru Cuvânt ne fiinţăm ca fiinţe de interval, aşa cum afirmă Petre Ţuţea, limitate de imuabilitatea propriei noastre zestre genetice. Cuvântul sinonim al înţelepciunii, al Creaţiei, este şi parte primordială a procesului de comunicare, stimul vicariant fără de care comunicarea nu ar fi posibilă. Ne definim prin ceea ce comunicăm, ceea ce ni se comunică, respectiv ceea ce transmitem şi ceea ce decodăm. În studiul său Comunicarea, o abordare praxiologică, conferenţiar universitar doctor Gheorghe-Ilie Fârte, apreciază comunicarea ca fiind interacţiune semiotică, ceea ce presupune existenţa unor reguli şi a unor semne (stimuli vicarianţi). Pentru a fi un bun comunicator (fiecare cadru didactic ar trebui să problematizeze acest aspect pentru ca predarea, respectiv învăţarea să se realizeze la un nivel cât mai profesionist) presupune, în primul rând, un bagaj de cunoştinţe care se concretizează în planul paradigmatic într-un tezaur de lexeme, expresii, informaţii. Mesajul prinde contur prin activarea funcţiei poetice a limbajului, care presupune concentrarea atenţiei asupra limbajului în sine, respectiv o riguroasă selecţie din plan paradigmatic şi o ingenioasă combinare în plan sintagmatic. Comunicarea a devenit în a doua jumătate a secolului XX acţiunea umană cea mai vizibilă , cea mai valorizată şi cea mai studiată . Societatea în care trăim este o societate a comunicării deoarece se insistă tot mai mult pe rafinarea şi multiplicarea mijloacelor de comunicare ; nu peste mult timp vom putea afirma că trăim în era comunicării tehnologice . A comunica înseamnă ,,a fi împreună’’, a împărtăşi şi a te împărtăşi, a realiza o comunicare de gânduri, simţire, acţiune. În sens general , prin comunicare se înţelege procesul interactiv de transmitere şi recepţionare a mesajelor , proces care implică un emiţător , un mesaj , un canal de comunicare , un receptor şi un răspuns. Comunicarea este un transfer de informaţie între un emiţător şi un receptor, în urma căruia, informaţia transmisă şi captată este înţeleasă şi interpretată în acelaşi mod de către cele două părţi. Dicţionarul explicativ al limbii române ne oferă mai multe sinonome pentru cuvântul comunicare: înştiinţare, ştire, veste, raport, relaţie, legătură. Comunicarea se referă la transmisie şi schimb de informaţii între oameni, la circulaţia de impresii, trăiri afective, judecăţi de valoare, comenzi cu scopul de a obţine modificări comportamentale la indivizi, manifestate, în reprezentările, cunoştintele acestora. Comunicarea se realizează pe trei niveluri: logic, paraverbal, nonverbal. Dintre acestea, (I. O. Pânişoară, 2004) nivelul logic (al cuvintelor) reprezintă doar 7% din totalul actului de comunicare; 38% are loc la nivel paraverbal (ton, volum, viteză de rostire...) şi 55% la nivelul nonverbal (expresia facială, poziţia, mişcarea, îmbrăcămintea etc.). Dacă între aceste niveluri nu sunt contradicţii, comunicarea poate fi eficace, în caz contrar mesajul transmis nu va avea efectul scontat. Tipuri de comunicare: -Comunicarea intrapersonală (comunicarea în şi către sine). -Comunicarea interpersonală (comunicarea între oameni). -Comunicarea de grup (comunicarea între membrii grupurilor şi comunicarea dintre oamenii din grupuri cu alţi oameni). -Comunicarea de masă (comunicarea primită de sau folosită de un număr mare de oameni). Este un fapt bine cunoscut că procesul de învăţământ se realizează prin şi pentru comunicare, fiind, în ultimă instanţă, un act de comunicare. Comunicarea, la rândul său, conţine prin ea însăşi potenţial educativ: transmitere de cunoştinţe, formarea gândirii şi facilitarea operaţiilor intelectuale, autoreglarea activităţii intelectuale, transmiterea codurilor caracteristice fiecărei ştiinţe etc., între comunicare şi educaţie existând un raport de interdependenţă. Comunicarea, atât cea didactică cât şi cea de la nivelul societăţii, rămâne o problemă deschisă pentru cercetare în privinţa posibilităţile de realizare a unei comunicări integrale, o comunicare în care pierderea de informaţii să fie minimă, obţinându-se o satisfacţie pentru ambii interlocultori, şi în care ceea ce se receptează să coincidă într-o măsură semnificativă cu input-ul de la capătul emitere. Se pot menţiona şi unele contradicţii posibile între educaţie şi comunicare, cum ar fi impactul educativ al mass-media existente în societatea modernă, cât şi a altor mijloace cu acţiune educativă, material bibliografic, prelegerea ţinută de profesor, dar care se manifestă cu precădere într-o singură direcţie, căpătând aspect de caracter impus şi receptare pasivă. În plus, informaţia obţinută prin aceste mijloace şi în special, prin mass-media, poate acuza o lipsă de coerenţă, o anumită standardizare sau stereotipie, anulând particularităţile individuale şi de grup şi limitând aspectele formative ale individului. Înainte de actul de comunicare propriu-zis, fiecare comunicator trebuie să urmeze un stadiu de pregătire mentală, în care viitorul emitent îşi imaginează profilul interlocutorului său, atât pe plan cognitiv, volitiv, cât şi din punct de vedere al atitudinilor. Pentru ca fiecare situaţie de comunicare, în acest caz, situaţie de coumunicare didactică, să se finalizeze cu succes trebuie să existe o sincronizare, o compatibilitate între ceea ce gândim, ceea ce transmitem şi, bineînţeles, răspunsul receptorului (în acest caz: elevii), care se constituie în retroacţiune (feedback-ul situaţiei de comunicare). Comunicarea a fost definită ca „ o comunicare a elementelor cognitive, afective cu scopul de a transmite informaţia, a inspira o credinţă, a induce o emoţie sau de a scoate la iveală un comportament printr-un proces alternant de interacţiune între scris, vizual, non-verbal, vocal, auditiv, simbolic şi comportamental”. Caracteristicile comunicării verbale sunt determinate de faptul că are ca principal instrument de realizare a limbajului şi ca modalităţi de „expunere” : comunicarea verbală simplă, convingerea, sugestia. Limbajul didactic are caracteristici proprii. Utilizează limbajul obişnuit, vocabularul, structurile gramaticale, modul uzual de expunere pentru că va recurge la noţiunile de transmis cu ajutorul acestora. În comunicarea didactică, prezentarea şi exprimarea cunoştinţelor îmbracă forme diferenţiate, în funcţie de auditoriul căruia îi sunt destinate, din aceste motive, putându-se afirma că limbajul didactic are un destinatar precis definit, variabil după nivelul, interesul, formele de utilizare viitoare a celor comunicate. Centrarea pe obiective a elevului, a profesorului şi mediului de învăţare prezintă învăţarea învăţării, altfel spus, comunicarea didactică este una evaluativă şi autoevaluativă atât pentru profesor cât şi pentru elev. Consacrată fiind învăţării de a învăţa, acţiunea didactică urmăreşte capacitatea de a pune în relaţie informaţii anterioare cu cele noi; evaluarea în raport cu noile achiziţii; mobilizarea unitară a cunoştinţelor spre crearea nevoii de cercetare şi a altora; încorporarea reprezentărilor între cele oferite de viaţa socială, ştiinţifică şi culturală. Determinantă rămâne caracteristica formativă a comunicării didactice, profesorul exercitându-şi influenţa simultan asupra conţinuturilor şi a elevului. În acest context se evidenţiază raportul dintre cele trei forme de limbaj: verbal, paraverbal şi nonverbal, utilizate de profesori în corelaţie cu obiectivele didactice şi cu partenerii elevi. Stilul profesorului defineşte predominanţa verbal-nonverbal prin atitudinile personale care demonstrează ceea ce crede, dar şi ceea ce aşteaptă de la elevi, ceea ce respinge şi ceea ce acceptă în dialogul educaţional. Nonverbalul şi paraverbalul exprimă atitudini şi formează comportamente, sugerează reacţii în funcţie de situaţiile de comunicare, de interlocutori, de posibilităţile şi experienţele acestora. Unii profesori consideră că prin abuz verbal ţin sub control clasa. Un mesaj este mai credibil şi suportă o înţelegere mai profundă atunci când, în transmiterea lui suportul verbal şi nonverbal se îmbină eficient. Aria nonverbalului adaugă opţiuni pe zi ce trece. Unii autori extind această arie la toate lucrurile care ne reprezintă. Câte poţi spune despre un om numai privindu-l din perspectiva modului în care îşi alege îmbrăcămintea pe care o consideră potrivită cu statutul său sau aranjarea mobilierului în aşa fel încât să încurajeze interacţiunea de grup. În toate situaţiile educaţionale, datorită statusului profesorului, autoritate, competenţă, prestigiu, capacitatea de influenţă este net superioară elevilor şi studenţilor şi este normal să fie aşa. În asemenea relaţii de influenţare a elevilor sau studenţilor prin comunicare, cadrul didactic poate să exercite comportamente de rol constructive - cu efecte pozitive - sau distructive - cu impact negativ - şi neutru, fără impact real asupra receptorului. Comunicarea didactică este posibilă când există un repertoriu comun elev – profesor. În procesul de învăţământ întâlnim o comunicare interumană complexă care cuprinde pe lângă mesajul codificat şi codificabil şi mesajul necodificat, în mod explicit, realizat prin mijlocirea unor limbaje neverbale şi neconceptuale, dar cu semnificaţie şi eficienţă pedagogică şi comunicaţională de necontestat. Indiferent dacă sunt semantice sau ectosemantice, actele şi elementele componente ale oricărei acţiuni educaţionale sunt purtătoare de mesaj pedagogic. În comunicarea verbală, un rol primordial îl are tonalitatea, volumul şi ritmul cu care sunt transmise anumite informaţii. Tonalitatea trebuie să se încadreze în limitele înţelegerii mesajului, să nu fie prea joasă deoarece există riscul neînţelegerii mesajului, apariţia plictisului, dar nici prea ridicată. Volumul de informaţie transmis prin comunicare trebuie să respecte particularităţile de vârstă şi individuale ale elevilor, iar ritmul trebuie să fie unul în concordanţă cu mesajul transmis, să nu fie prea rapid pentru a nu îngreuna înţelegerea mesajului verbal. Prin intermediul comunicării didactice, profesorii şi elevii sau studenţii pot să se conformeze normelor şcolare sau pot să-şi păstreze independenţa; pot să cedeze presiunilor sociale, cerinţelor educative, să le accepte şi să se supună acestora. Fiind un proces atât de complex, comunicarea didactică cunoaşte mai multe abordări şi mai multe definiţii. În literatura de specialitate nu există un consens asupra conceptului de comunicare didactică, astfel că se mai utilizează şi cel de comunicare educaţională sau pedagogică, care mijlocesc fenomenul educaţional în ansamblul său, indiferent de conţinuturile, nivelurile, formele sau partenerii implicaţi. Faţă de acestea, comunicarea didactică apare ca formă particulară obligatorie în vehicularea unor conţinuturi determinate specifice unui act de învăţare sistematică asistată. Un comunicator (şi prin extensie cadrul didactic, ce se conturează pornind de la calităţile sale de bun comunicator) trebuie să reuşească să descifreze intenţiile de comunicare proprii, respectiv ale celorlalţi. Această desluşire a intenţiilor se poate realiza fie în etapa premergătoare actului de comunicare, fie în timpul conversaţiei. În acest sens, trebuie să amintim faptul că un fundament al succesului comunicaţional este egalitatea dintre partenerii de comunicare. Interlocutori trebuie să se adreseze unul altuia de pe aceeşi treaptă, nu trebuie să existe discriminare între ei; orice antipatie, tendinţă de evaluare, de control al situaţiei nu duce decât la instaurarea unui climat defensiv, ceea ce se va finaliza treptat în încetarea comunicării, respectiv în eşecul relaţionărizării. Perceperea diferenţiată a interlocutorilor, respectiv a elevilor sau încercarea de a încadra fiecare interlocutor într-un anumit tipar al perfecţiunii imaginat de noi (complexul lui Pygmalion), atitudinea de a judeca persoanele din jurul nostru după prima impresie sau după impresii auzite sunt doar obstacole ale comunicării. De asemenea, atribuirile excesive (interne sau externe) sau stereotipurile ne transformă doar în nişte actori pe planul actului de comunicare. De exemplu, am avut uneori tendinţa să judec anumite persoane din perspectiva celorlalţi fără să cunosc în prealabil interlocutorii mei. În actul de comunicare didactică, comunicarea interpersonală eficientă presupune atât francheţe (ca marcă a autodezvăluirii şi a menţinerii stimei de sine), ascultare empatică, solidaritate şi egalitate. Pentru ca actul de comunicare să se catalizeze, să se încadreze într-un tipar al coerenţei şi al conciziei, interlocutorii trebuie să îndeplinească şi rolurile de ascultători. Ascultarea nu trebuie să ia forma unui exerciţiu al egocentrismului sau al pasivităţii deoarece relaţionarea între vorbitori trebuie să se coordoneze cu empatia dintre cei doi. Un punct forte al portretului personal de comunicator este ascultarea, sub forma ei empatică, prin care pot să mă identific cu interlocutorul meu, pot să văd situaţia şi din perspectiva lui. Gestionarea interacţiunii semiotice, respectiv echilibrul dintre emiterea mesajului, autodezvăluirea şi ascultarea, congruenţa verbal-nonverbal şi conştientizarea şi reglarea imaginii produse, dar şi stimularea interlocutorului sunt obiectivele primordiale ale desăvârşirii actului de comunicare. Prin urmare, comunicarea, sub diferitele ei aspecte, verbală şi nonverbală, este unul dintre elementele definitorii ale fiinţei umane, care trebuie să se formeze pe fundamentul raţiunii, onestităţii, empatiei, egalităţii. Fiecare dintre interlocutori are responsabilitatea de a relaţiona cu receptorul său, nu trebuie să îşi focalizeze atenţia numai pe conţinutul mesajului. O situaţie de comunicare eficientă va avea şi un feedback pe măsură, un răspuns metacomunicaţional corespunzător, pentru că, prin excelenţă, comunicare didactică se defineşte ca intervenţie complexă cognitivă, afectivă, atitudinală în procesul de instruire, compensare, recuperare.
Bibliografie:
1. Fârte, Gheorghe-Ilie, Comunicarea – o abordarea praxiologică, Editura Casa Editorială Demiurg, Iaşi, 2004; 2. Cucoş Constantin , Pedagogie, Bucureşti, Editura „Polirom”, 2002. 3. Cosmovici, A., Luminiţa Iacob, Psihologie şcolară, Editura Polirom, 1999; 4. Jude, I., Psihologie şcolară şi optim educaţional, Editura E.D.P., Buc., 2002; 5. Ionescu Miron, Instrucţie şi educaţie, Arad, Editura „Vasile Goldiş” University Press, 2005; 6. Pânişoară, I. O., Comunicarea eficientă – metode de interacţiune educaţională, Iaşi, Editura Polirom, 2003 ; 7. Sălăvăstru, Dorina, Psihologia Educaţiei, Editura Polirom, 2004; 8. Şoitu, L, Pedagogia Comunicării, Editura Institutul European, 2001.
,,Limbajul uman ascunde mult mai mult decât defineşte. Terenul dintre ascultător şi vorbitor este instabil, plin de miraje şi capcane.’’, spunea G. Stiner.
Se spune că din Cuvânt ne-am zămislit şi pentru Cuvânt ne fiinţăm ca fiinţe de interval, aşa cum afirmă Petre Ţuţea, limitate de imuabilitatea propriei noastre zestre genetice. Cuvântul sinonim al înţelepciunii, al Creaţiei, este şi parte primordială a procesului de comunicare, stimul vicariant fără de care comunicarea nu ar fi posibilă. Ne definim prin ceea ce comunicăm, ceea ce ni se comunică, respectiv ceea ce transmitem şi ceea ce decodăm. În studiul său Comunicarea, o abordare praxiologică, conferenţiar universitar doctor Gheorghe-Ilie Fârte, apreciază comunicarea ca fiind interacţiune semiotică, ceea ce presupune existenţa unor reguli şi a unor semne (stimuli vicarianţi). Pentru a fi un bun comunicator (fiecare cadru didactic ar trebui să problematizeze acest aspect pentru ca predarea, respectiv învăţarea să se realizeze la un nivel cât mai profesionist) presupune, în primul rând, un bagaj de cunoştinţe care se concretizează în planul paradigmatic într-un tezaur de lexeme, expresii, informaţii. Mesajul prinde contur prin activarea funcţiei poetice a limbajului, care presupune concentrarea atenţiei asupra limbajului în sine, respectiv o riguroasă selecţie din plan paradigmatic şi o ingenioasă combinare în plan sintagmatic.
Comunicarea a devenit în a doua jumătate a secolului XX acţiunea umană cea mai vizibilă , cea mai valorizată şi cea mai studiată . Societatea în care trăim este o societate a comunicării deoarece se insistă tot mai mult pe rafinarea şi multiplicarea mijloacelor de comunicare ; nu peste mult timp vom putea afirma că trăim în era comunicării tehnologice .
A comunica înseamnă ,,a fi împreună’’, a împărtăşi şi a te împărtăşi, a realiza o comunicare de gânduri, simţire, acţiune.
În sens general , prin comunicare se înţelege procesul interactiv de transmitere şi recepţionare a mesajelor , proces care implică un emiţător , un mesaj , un canal de comunicare , un receptor şi un răspuns.
Comunicarea este un transfer de informaţie între un emiţător şi un receptor, în urma căruia, informaţia transmisă şi captată este înţeleasă şi interpretată în acelaşi mod de către cele două părţi. Dicţionarul explicativ al limbii române ne oferă mai multe sinonome pentru cuvântul comunicare: înştiinţare, ştire, veste, raport, relaţie, legătură. Comunicarea se referă la transmisie şi schimb de informaţii între oameni, la circulaţia de impresii, trăiri afective, judecăţi de valoare, comenzi cu scopul de a obţine modificări comportamentale la indivizi, manifestate, în reprezentările, cunoştintele acestora.
Comunicarea se realizează pe trei niveluri: logic, paraverbal, nonverbal. Dintre acestea, (I. O. Pânişoară, 2004) nivelul logic (al cuvintelor) reprezintă doar 7% din totalul actului de comunicare; 38% are loc la nivel paraverbal (ton, volum, viteză de rostire...) şi 55% la nivelul nonverbal (expresia facială, poziţia, mişcarea, îmbrăcămintea etc.). Dacă între aceste niveluri nu sunt contradicţii, comunicarea poate fi eficace, în caz contrar mesajul transmis nu va avea efectul scontat.
Tipuri de comunicare:
-Comunicarea intrapersonală (comunicarea în şi către sine).
-Comunicarea interpersonală (comunicarea între oameni).
-Comunicarea de grup (comunicarea între membrii grupurilor şi comunicarea dintre oamenii din grupuri cu alţi oameni).
-Comunicarea de masă (comunicarea primită de sau folosită de un număr mare de oameni).
Este un fapt bine cunoscut că procesul de învăţământ se realizează prin şi pentru comunicare, fiind, în ultimă instanţă, un act de comunicare. Comunicarea, la rândul său, conţine prin ea însăşi potenţial educativ: transmitere de cunoştinţe, formarea gândirii şi facilitarea operaţiilor intelectuale, autoreglarea activităţii intelectuale, transmiterea codurilor caracteristice fiecărei ştiinţe etc., între comunicare şi educaţie existând un raport de interdependenţă. Comunicarea, atât cea didactică cât şi cea de la nivelul societăţii, rămâne o problemă deschisă pentru cercetare în privinţa posibilităţile de realizare a unei comunicări integrale, o comunicare în care pierderea de informaţii să fie minimă, obţinându-se o satisfacţie pentru ambii interlocultori, şi în care ceea ce se receptează să coincidă într-o măsură semnificativă cu input-ul de la capătul emitere. Se pot menţiona şi unele contradicţii posibile între educaţie şi comunicare, cum ar fi impactul educativ al mass-media existente în societatea modernă, cât şi a altor mijloace cu acţiune educativă, material bibliografic, prelegerea ţinută de profesor, dar care se manifestă cu precădere într-o singură direcţie, căpătând aspect de caracter impus şi receptare pasivă. În plus, informaţia obţinută prin aceste mijloace şi în special, prin mass-media, poate acuza o lipsă de coerenţă, o anumită standardizare sau stereotipie, anulând particularităţile individuale şi de grup şi limitând aspectele formative ale individului.
Înainte de actul de comunicare propriu-zis, fiecare comunicator trebuie să urmeze un stadiu de pregătire mentală, în care viitorul emitent îşi imaginează profilul interlocutorului său, atât pe plan cognitiv, volitiv, cât şi din punct de vedere al atitudinilor. Pentru ca fiecare situaţie de comunicare, în acest caz, situaţie de coumunicare didactică, să se finalizeze cu succes trebuie să existe o sincronizare, o compatibilitate între ceea ce gândim, ceea ce transmitem şi, bineînţeles, răspunsul receptorului (în acest caz: elevii), care se constituie în retroacţiune (feedback-ul situaţiei de comunicare).
Comunicarea a fost definită ca „ o comunicare a elementelor cognitive, afective cu scopul de a transmite informaţia, a inspira o credinţă, a induce o emoţie sau de a scoate la iveală un comportament printr-un proces alternant de interacţiune între scris, vizual, non-verbal, vocal, auditiv, simbolic şi comportamental”. Caracteristicile comunicării verbale sunt determinate de faptul că are ca principal instrument de realizare a limbajului şi ca modalităţi de „expunere” : comunicarea verbală simplă, convingerea, sugestia.
Limbajul didactic are caracteristici proprii. Utilizează limbajul obişnuit, vocabularul, structurile gramaticale, modul uzual de expunere pentru că va recurge la noţiunile de transmis cu ajutorul acestora. În comunicarea didactică, prezentarea şi exprimarea cunoştinţelor îmbracă forme diferenţiate, în funcţie de auditoriul căruia îi sunt destinate, din aceste motive, putându-se afirma că limbajul didactic are un destinatar precis definit, variabil după nivelul, interesul, formele de utilizare viitoare a celor comunicate. Centrarea pe obiective a elevului, a profesorului şi mediului de învăţare prezintă învăţarea învăţării, altfel spus, comunicarea didactică este una evaluativă şi autoevaluativă atât pentru profesor cât şi pentru elev. Consacrată fiind învăţării de a învăţa, acţiunea didactică urmăreşte capacitatea de a pune în relaţie informaţii anterioare cu cele noi; evaluarea în raport cu noile achiziţii; mobilizarea unitară a cunoştinţelor spre crearea nevoii de cercetare şi a altora; încorporarea reprezentărilor între cele oferite de viaţa socială, ştiinţifică şi culturală. Determinantă rămâne caracteristica formativă a comunicării didactice, profesorul exercitându-şi influenţa simultan asupra conţinuturilor şi a elevului. În acest context se evidenţiază raportul dintre cele trei forme de limbaj: verbal, paraverbal şi nonverbal, utilizate de profesori în corelaţie cu obiectivele didactice şi cu partenerii elevi. Stilul profesorului defineşte predominanţa verbal-nonverbal prin atitudinile personale care demonstrează ceea ce crede, dar şi ceea ce aşteaptă de la elevi, ceea ce respinge şi ceea ce acceptă în dialogul educaţional.
Nonverbalul şi paraverbalul exprimă atitudini şi formează comportamente, sugerează reacţii în funcţie de situaţiile de comunicare, de interlocutori, de posibilităţile şi experienţele acestora. Unii profesori consideră că prin abuz verbal ţin sub control clasa. Un mesaj este mai credibil şi suportă o înţelegere mai profundă atunci când, în transmiterea lui suportul verbal şi nonverbal se îmbină eficient. Aria nonverbalului adaugă opţiuni pe zi ce trece. Unii autori extind această arie la toate lucrurile care ne reprezintă. Câte poţi spune despre un om numai privindu-l din perspectiva modului în care îşi alege îmbrăcămintea pe care o consideră potrivită cu statutul său sau aranjarea mobilierului în aşa fel încât să încurajeze interacţiunea de grup. În toate situaţiile educaţionale, datorită statusului profesorului, autoritate, competenţă, prestigiu, capacitatea de influenţă este net superioară elevilor şi studenţilor şi este normal să fie aşa. În asemenea relaţii de influenţare a elevilor sau studenţilor prin comunicare, cadrul didactic poate să exercite comportamente de rol constructive - cu efecte pozitive - sau distructive - cu impact negativ - şi neutru, fără impact real asupra receptorului.
Comunicarea didactică este posibilă când există un repertoriu comun elev – profesor. În procesul de învăţământ întâlnim o comunicare interumană complexă care cuprinde pe lângă mesajul codificat şi codificabil şi mesajul necodificat, în mod explicit, realizat prin mijlocirea unor limbaje neverbale şi neconceptuale, dar cu semnificaţie şi eficienţă pedagogică şi comunicaţională de necontestat. Indiferent dacă sunt semantice sau ectosemantice, actele şi elementele componente ale oricărei acţiuni educaţionale sunt purtătoare de mesaj pedagogic.
În comunicarea verbală, un rol primordial îl are tonalitatea, volumul şi ritmul cu care sunt transmise anumite informaţii. Tonalitatea trebuie să se încadreze în limitele înţelegerii mesajului, să nu fie prea joasă deoarece există riscul neînţelegerii mesajului, apariţia plictisului, dar nici prea ridicată. Volumul de informaţie transmis prin comunicare trebuie să respecte particularităţile de vârstă şi individuale ale elevilor, iar ritmul trebuie să fie unul în concordanţă cu mesajul transmis, să nu fie prea rapid pentru a nu îngreuna înţelegerea mesajului verbal.
Prin intermediul comunicării didactice, profesorii şi elevii sau studenţii pot să se conformeze normelor şcolare sau pot să-şi păstreze independenţa; pot să cedeze presiunilor sociale, cerinţelor educative, să le accepte şi să se supună acestora. Fiind un proces atât de complex, comunicarea didactică cunoaşte mai multe abordări şi mai multe definiţii. În literatura de specialitate nu există un consens asupra conceptului de comunicare didactică, astfel că se mai utilizează şi cel de comunicare educaţională sau pedagogică, care mijlocesc fenomenul educaţional în ansamblul său, indiferent de conţinuturile, nivelurile, formele sau partenerii implicaţi. Faţă de acestea, comunicarea didactică apare ca formă particulară obligatorie în vehicularea unor conţinuturi determinate specifice unui act de învăţare sistematică asistată.
Un comunicator (şi prin extensie cadrul didactic, ce se conturează pornind de la calităţile sale de bun comunicator) trebuie să reuşească să descifreze intenţiile de comunicare proprii, respectiv ale celorlalţi. Această desluşire a intenţiilor se poate realiza fie în etapa premergătoare actului de comunicare, fie în timpul conversaţiei. În acest sens, trebuie să amintim faptul că un fundament al succesului comunicaţional este egalitatea dintre partenerii de comunicare. Interlocutori trebuie să se adreseze unul altuia de pe aceeşi treaptă, nu trebuie să existe discriminare între ei; orice antipatie, tendinţă de evaluare, de control al situaţiei nu duce decât la instaurarea unui climat defensiv, ceea ce se va finaliza treptat în încetarea comunicării, respectiv în eşecul relaţionărizării. Perceperea diferenţiată a interlocutorilor, respectiv a elevilor sau încercarea de a încadra fiecare interlocutor într-un anumit tipar al perfecţiunii imaginat de noi (complexul lui Pygmalion), atitudinea de a judeca persoanele din jurul nostru după prima impresie sau după impresii auzite sunt doar obstacole ale comunicării. De asemenea, atribuirile excesive (interne sau externe) sau stereotipurile ne transformă doar în nişte actori pe planul actului de comunicare. De exemplu, am avut uneori tendinţa să judec anumite persoane din perspectiva celorlalţi fără să cunosc în prealabil interlocutorii mei.
În actul de comunicare didactică, comunicarea interpersonală eficientă presupune atât francheţe (ca marcă a autodezvăluirii şi a menţinerii stimei de sine), ascultare empatică, solidaritate şi egalitate. Pentru ca actul de comunicare să se catalizeze, să se încadreze într-un tipar al coerenţei şi al conciziei, interlocutorii trebuie să îndeplinească şi rolurile de ascultători. Ascultarea nu trebuie să ia forma unui exerciţiu al egocentrismului sau al pasivităţii deoarece relaţionarea între vorbitori trebuie să se coordoneze cu empatia dintre cei doi. Un punct forte al portretului personal de comunicator este ascultarea, sub forma ei empatică, prin care pot să mă identific cu interlocutorul meu, pot să văd situaţia şi din perspectiva lui. Gestionarea interacţiunii semiotice, respectiv echilibrul dintre emiterea mesajului, autodezvăluirea şi ascultarea, congruenţa verbal-nonverbal şi conştientizarea şi reglarea imaginii produse, dar şi stimularea interlocutorului sunt obiectivele primordiale ale desăvârşirii actului de comunicare.
Prin urmare, comunicarea, sub diferitele ei aspecte, verbală şi nonverbală, este unul dintre elementele definitorii ale fiinţei umane, care trebuie să se formeze pe fundamentul raţiunii, onestităţii, empatiei, egalităţii. Fiecare dintre interlocutori are responsabilitatea de a relaţiona cu receptorul său, nu trebuie să îşi focalizeze atenţia numai pe conţinutul mesajului. O situaţie de comunicare eficientă va avea şi un feedback pe măsură, un răspuns metacomunicaţional corespunzător, pentru că, prin excelenţă, comunicare didactică se defineşte ca intervenţie complexă cognitivă, afectivă, atitudinală în procesul de instruire, compensare, recuperare.
Bibliografie:
1. Fârte, Gheorghe-Ilie, Comunicarea – o abordarea praxiologică, Editura Casa Editorială Demiurg, Iaşi, 2004;
2. Cucoş Constantin , Pedagogie, Bucureşti, Editura „Polirom”, 2002.
3. Cosmovici, A., Luminiţa Iacob, Psihologie şcolară, Editura Polirom, 1999;
4. Jude, I., Psihologie şcolară şi optim educaţional, Editura E.D.P., Buc., 2002;
5. Ionescu Miron, Instrucţie şi educaţie, Arad, Editura „Vasile Goldiş” University Press, 2005;
6. Pânişoară, I. O., Comunicarea eficientă – metode de interacţiune educaţională, Iaşi, Editura Polirom, 2003 ;
7. Sălăvăstru, Dorina, Psihologia Educaţiei, Editura Polirom, 2004;
8. Şoitu, L, Pedagogia Comunicării, Editura Institutul European, 2001.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu