Gânduri
care m-au condus la Ortodoxie
De ce cred că
fiecare om ar trebui să fie creștin ortodox
Sursa: Pr. Ciprian Staicu
Prin ajutorul nevăzut al lui
Dumnezeu și al Maicii Sale am fost condus spre Ortodoxie deși m-am născut într-o
famile cu tradiție protestantă, într-un sat maghiar ardelean. De mic am fost
crescut de părinți și bunici cu frică de Dumnezeu și am învățat să mă rog, să
merg la biserică. Întotdeauna m-am străduit să fiu un bun creștin și eram bucuros
când mergeam la biserică și îmi plăcea și gândul că toate lucrurile au fost create
de Dumnezeu. Nu mi-am pus întrebarea ce este cu celelalte religii.
Eu credeam că fiecare trebuie să
urmeze calea familiei în care s-a născut și că acest fapt nu se mai poate
schimba și să facă tot ce poate ca să fie plăcut lui Dumnezeu. Citeam Sfânta
Scriptură și mă străduiam să urmez cât puteam învățăturile din ea. Daca greșeam,
fiind protestant, mă gândeam că mă va ierta Dumnezeu dacă de data viitoare nu
mai greșesc. De aceea, din când în când mă încordam
și încercam să fiu un om mai bun, să aflu mai multe. Credeam că pot exista
minuni, dar că timpul marilor minuni ca cele din Biblie a trecut.
Din întâmplare, odată, m-am uitat
la câteva minute dintr-un film vechi care prezenta o întâmplare din viața
oamenilor dintr-un sat. Am văzut în scena aceea că era o statuie a Maicii Domnului
într-o scorbură și că personajul feminin principal, fiind la câmp, voia să
ajungă acasă, pentru că începuse o ploaie torențială. Atunci s-a rugat Maicii
Domnului, în fața statuii, ca ploaia să se oprească. Deși filmul nu era despre
religie și minuni, ploaia s-a oprit și personajul bucuros a mulțumit Maicii
Domnului și și-a văzut de drum. Scena aceasta mi-a rămas întipărită în minte exact
ca o minune adevărată și eram convins că Maica Domnului ar fi făcut aceasta și
în realitate. De atunci, mereu am avut un gând de bucurie și de încredere față
de Maica Domnului, căci știam că ea poate întoarce lucrurile spre bine.
Cu timpul am realizat că ceea ce
citesc în Biblie nu este întotdeauna în concordanță cu ce aud în predici, la
biserica protestantă unde mergeam, lucru care mă deranja, dar îmi închideam
urechile la astfel de predici și încercam să ciugulesc numai ceea ce era confom
cu ce citisem. Mai târziu, am început să citesc scrieri ale unor oameni cu
viață îmbunătățită și sfințită (la început numai romano-catolici, pentru că prima
dată de ei mi-a fost dat să aud). Pentru că eram închis în lumea protestantă,
aveam impresia ca în curând nu o să mai am de la cine învăța și aceasta nu pentru
că nu ar fi printre ei oameni mai buni ca mine, ci pentru că simțeam că teologia
de acolo este șubredă.
Știam că nu am reușit să fiu un bun
creștin și că fără ajutor și exemple nici nu voi putea reuși, deși mă străduiam.
Evanghelia îmi era de ajutor, dar nu înțelegeam toate cele scrise acolo, este
adevărat că nici acum nu înțeleg tot, iar perfecțiunea de acolo era greu de urmat,
deci simțeam că îmi trebuie o scară să urc până acolo. Atunci mi-am adus aminte
că a fost un părinte care prevăzuse sfirșitul comunismului în Romania și speram
că dacă citesc despre el, o să mai pot învăța ceva. Nu știam cine este, dar am
căutat pe internet, așa am ajuns la numele părintelui Arsenie Boca. Începând de
aici, a fost apoi o explozie de informații, am aflat de un loc numit Athos (Sfântul
Munte), unde trăiesc numai călugări și am aflat că acolo au viețuit o mulțime
de sfinți și că, prin tradiția vie de acolo, cu siguranță trăiesc și astăzi
sfinți.
Mi-am dat seama că în lume trăiesc
trei
feluri de oameni: ortodocșii, care erau cei ce au păstrat drumul drept dumnezeiesc
și apostolic, dovada era aceea ca ei aveau sfinți în cel mai puternic sens al
cuvântului. Sfinții fiind fructele Ortodoxiei, îmi aminteau că „pomul după fructe îl cunoști”. Nu m-a
interesat că nu toți ortodocșii sunt oameni sfinți, era de ajuns să știu că nu
demult au trăit oameni ca părintele Paisie Aghioritul și ca părintele Porfirie
și că mulți oameni care trăiesc astăzi, i-au întâlnit și pot povesti experiențele
lor personale cu ei.
Urmau ceilați oameni credincioși,
indiferent din care religie, între care eram și eu. Am căutat „fructe” asemănătoare și aici, dar balanța
înclina greu spre Ortodoxie; mai auzisem la romano-catolici de câteva minuni,
dar în rest nu știu să fii auzit. Fapt care îmi punea un mare semn de întrebare.
Și mai erau și ateii, care pentru
mine erau de neînțeles, nu pricepeam cum nu își pun întrebarea de unde sunt și
încotro merg și dacă și-o pun, cum se poate, chiar dacă toată istoria omenirii
este încărcată de religie, ei nici măcar nu încearcă să caute un om despre care
alții spun că are viață sfințită și să încerce să discute cu el și să îl întrebe,
până când își lămuresc punctul lor de vedere, care cu siguranță se va dovedi
greșit.
Oricum, știu că „credința este darul lui Dumnezeu” și că
dacă un moment m-ar părăsi Dumnezeu, mi-aș pierde și eu credința aceasta puțină
pe care o am. Deci, pe atei îi văd ca pe cei care au pierdut prima luptă spre sfințenie
și o mână rea îi tot lovește în jos și îi ține departe de Adevar, dar cred și
că războiul nu s-a terminat și că în orice moment se poate ivi o împrejurare, poate
chiar banală, care să îi propulseze pe atei mult înainte pe drumul credinței în
Dumnezeu, căci voia Lui este ca toți să
se mântuiască și la cunoașterea Adevărului să vină.
M-am gândit mult cum aș putea să
îi atrag pe atei spre credință, măcar să îi preocupe gândul la ea. Și de câte
ori am ocazia, le spun să se gândească la ceva, la vreo dorință bună, care dacă
s-ar împlini, ar fi de ajuns pentru ei să creadă, că și ei au un suflet și sunt
creația lui Dumnezeu. Eu sunt convins că dacă cineva are în mod sincer un
astfel de gând, atunci Dumnezeu va avea grijă și îl va împlini. Cred, de
asemenea, că fiecare om este la un pas
de a fi sfânt, numai că nu știe unde și cum să pună pasul.
Există și oameni care cred că există
un Dumnezeu care veghează asupra lor, dar din diferite motive ei nu sunt
ortodocși; ei depun un efort, după cum le este obiceiul și conform cu religia
lor, am fost și sunt sigur că Dumnezeu îi iubește mult și pe ei. Deci m-am întrebat
dacă Dumnezeu este mulțumit în totalitate de acest efort, pentru că, în acest
caz, ei pot continua liniștiți să meargă pe drumul urmat de familie sau în cel
care s-au născut.
Dar imediat îmi apărea problema
cu pomul care are fructe și pomul care nu are fructe. De ce în Biserica
Ortodoxa au fost și sunt sfinți până astăzi, iar la alte confesiuni, în ciuda
efortului depus de fiecare, nu prea se pot auzi astfel de cazuri. Întrebarea
asta m-a frământat mult. Și așa am început să merg înapoi în timp, să văd ce
s-a întâmplat. Și am aflat că după Înălțarea la cer a Mântuitorului, prin Sfinții
Apostoli, care au primit pe Duhul Sfânt, s-a format o Biserică creștină
sfințită de Hristos.
Această Biserică este vița-de-vie
plantată de Dumnezeu, care cu timpul s-a ramificat în așa fel că fiecare ramură
nouă apărea prin lucrarea Duhului Sfânt. Deci nimic nu a fost la întâmplare, din
deșteptăciune sau din iscusință omenească. Fiecare preot era sfințit, dacă era
considerat apt pentru aceasta, prin punerea
mâinilor unui Sfânt Apostol sau mai târziu ale unui episcop. Și așa se
transmitea Duhul Sfant și așa a crescut Biserica. Dar au apărut oameni care,
poate nu din rea voință, dar din lipsa harului dumnezeiesc, au venit cu păreri
proprii și așa au început să apară grupuri de oameni cu păreri contradictorii
în sânul Bisericii.
Am aflat că pentru clarificarea
părerilor apărute în Biserică au fost șapte sinoade ecumenice, la care au
participat episcopi între care erau și sfinți în toată puterea cuvântului.
Sfinți care și azi fac minuni, consemnate în cărți sau povestite de oameni obișnuiti,
care au fost ajutați în diverse probleme. Deci sfinții acestia au fost cei care
prin har au apărat și au curățat Biserica Ortodoxă de erezii și ne-au lăsat-o
moștenire așa cum este ea azi, păstrând natura ei inițială de inspirație divină
și nu amestecată cu păreri bazate pe logica omenească.
La fiecare Sinod Ecumenic au fost
îndepărtate ramurile care, de fapt, s-au tăiat singure de la tradiția
apostolică de inspirație divină, din cauza reprezentanților lor care au
încercat să introducă idei care s-au dovedit a fi false de către aceste sinoade.
Unele ramuri, până să fie tăiate s-au dezvoltat foarte mult. Așa s-a întâmplat la
un moment dat, în anul 1054, cu Biserica apuseană.
Probabil că așa cum, dacă tăiem o
ramură de vie, acesta poate fi verde și mai poate avea câțiva ciorchini sănătoși
și mai poate părea că e o viță sănătoasă încă o zi, așa și biserica apuseană de
acum poate da oamenilor obișnuiți impresia că este încă legată în mod direct de
trunchiul inițial. O mie de ani înaintea
lui Dumnezeu sunt ca o zi. Deci, probabil datorită faptului că ziua lui
Dumnezeu este lungă, aceste ramuri nu s-au veștejit imediat, ci au rămas, ca și
cum ar fi vii, și poate chiar mai pot fi văzute și fructe pe aceste ramuri. Dar
acestea nu sunt datorită faptului că, uite, și așa tăiată, ramura este bună, ci
datorită faptului că via a fost odată legată în mod direct de rădăcina care
este Hristos și că tot ce este atins de mâna lui Dumnezeu, primește viață și
putere divină care nu se pierde.
Deci ramura aceasta trăiește din
moștenirea ei inițială, dar ea e sortită veștejirii, dacă nu va fi realtoită.
Așa cum Adam a fost creat după chipul lui Dumnezeu și, după căderea lui, omul a
decăzut și poate ar fi fost de așteptat să fie din ce în ce rau ... totuși după
Adam au existat sfinți, ca Maica Domnului, care a făcut posibilă Întruparea lui
Dumnezau. Aceasta nu se datorează căderii lui Adam, ci iubirii imense cu care
Dumnezeu a atins omul când l-a creat, iubire care lucrează de atunci în fiecare
om.
Deci, așa văd eu și celelalte
religii care dacă mai au ceva strălucire, se datorează faptului că ele odată au
fost legate de Biserica apostolică și nu datorită îmbunătățirilor introduse prin inițiativa omenească și care sunt opuse
voinței lui Dumnezeu. Mai știu și că Dumnezeu a ales deja o zi pentru judecată
și că toți vom fi prezenți acolo. Deci, din această perspectivă, de ce ar mai
trebui ca unii sî rămână înfipți în niște ramuri tăiate, care sunt sortite
veștejirii? De ce să nu revină toți la trunchi? Motivele sunt superficialitatea,
comfortul, rudele, anturajul, obișnuința, tradiția formată. Dar sunt temeinice aceste
motive? Bineînțeles că nu sunt. Dar cine este legat de ele știe că acestea au o
putere foarte mare.
Ele pot lăsa omul să se depărteze
puțin să se uite în jur, dar ca un lanț strânge tare și provoacă o durere foarte
mare în momentul când noi am vrea să îl rupem. Deci trebuie să vină un moment
când închidem ochii, întoarcem puțin capul, să nu ne sară vreo scânteie în ochi,
și lovim lanțul cu toata puterea și numai după aceea ne uităm să vedem ce s-a
întâmplat. Este posibil ca lovitura să ne fi rănit ușor și pe noi și pe ceilalti
care se află la celălalt capăt al lanțului... Dar n-avem de ales. Dacă nu lovim
atunci, rămânem unde am fost, pe același drum
După aceea, poate ne întrebăm: Am făcut bine? Da, am făcut bine, dacă vrem să fim în aceeași barcă cu sfinții și cu
Dumnezeu! Pentru că atunci când vechiul lanț se rupe, el este imediat înlocuit
cu lanțul de aur al iubirii lui Dumnezeu, care nu face răni, ci vindecă și care
este atât de plăcut, că omului îi vine să îl sărute în fiecare clipă și să
tragă de el încontinu, ca să ajungă cât mai repede la celălalt capăt, unde este
Dumnezeu.
După aceasta, mereu să avem grijă
să scuturăm acest nou lanț și prin aceasta să dăm semnal că avem nevoie de
ajutor și vom primi răspuns de la celălalt capăt. Când alunecam și cădem,
iarăși avem lanțul, ne ținem de el și știm că nu putem da greș, pentru că
lanțul vine în mod direct de la bunul Dumnezeu și nu se interpune nimic între
noi și El.
Deci, după gândurile acestea
Dumnezeu m-a pus și pe mine în fața alegerii și mi-a spus prin cineva: Ar trebui să te botezi, să fii ortodox!
Am avut una-două secunde timp de gândire, că eram în mijlocul unei discuții. Și
Dumnezeu mi-a dat putere și gând curat și am închis ochii și am lovit lanțul...
și apoi am răspuns: Bine! Mă voi boteza!
Atunci nu știam ce va urma și nici cum trebuie să fie un ortodox. Dar știam că
vreau și atunci numai asta a contat. Poate m-ar întreaba cineva: Și ți-a părut rău? Aș raspunde că-mi
pare rău numai de timpul pierdut până atunci și de timpul pe care îl pierd și
acum cu tot felul de lucruri neimportante.
Au fost totuși probleme după
aceea cu familia mea, dar nu mari, cele mai multe poate le-am provocat eu din
lipsa mea de experiență și din prea mult entuziasm. Știu însă că în felul
acesta o să pot să ajut mult mai mult pe cei dragi mie, deși aparent m-am
îndepărtat de ei. Dar acum, prin Dumnezeu, Maica Domnului, sfinți, preoți,
monahi și simpli credincioși, adică prin Biserica Ortodoxă, eu pot fi mai
aproape de oricine îmi doresc. Am fost primit și sunt primit cu multă dragoste
de ortodocși, fie ei români, greci, sârbi, ruși și unguri, indiferent în ce loc
m-am dus.
Rămâne ultima problemă: am rezolvat tot, totul este gata? Nu ...
acum doar începe! Omul s-a născut de la Dumnezeu, care l-a creat cu voință liberă,
dar ca să facă voia Lui cu ajutorul Lui. Omul a căzut, dar trebuie să găseasca drumul
de intoarcere și să meargă pe el, ca să se împlinească dorința Mântuitorului: „Facă-se voia Ta precum în cer, așa și pe
pământ!” și atunci Dumnezeu își va face loc de odihnă în creația Lui, adică
în om.
Să ne ajute bunul Dumnezeu și
Maica Sa, împreună cu toți sfinții, să reusim și noi toți în aceasta!
Pavel
din Ungaria
P.S. – Vă rog ca în rugăciunile voastre
să vă aduceți aminte și de poporul maghiar, ca Dumnezeu să îl lumineze și să se
întoarcă în număr cât mai mare la Biserica Ortodoxă. Cred, de asemenea, că Ortodoxia,
calea rugăciunii, este cea care poate rezolva toate problemele, chiar dacă de
multe ori ni se propun tot felul de alte soluții. Și cred că Biserica
Ortodoxă este de fapt cea mai mare comoară pe care noi o avem.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu