Patru puteri ale Spovedaniei
Spovedania este una dintre
Tainele Bisericii. Prin marturisirea cu parere de rau (pocainta) a
pacatelor, inaintea preotului duhovnic, Iisus Hristos Insusi ne iarta
pacatele si ne da harul Sfantului Sau Duh, spre tamaduire si spre
mantuire.
Spovedania nu se face numai pentru
impartasirea cu Sfintele Taine, ci si pentru cunoasterea de sine, pentru
primirea dezlegarii de sub osanda pacatelor savarsite, pentru slabirea
patimilor care ne inrobesc si pentru intarirea nadejdii de mantuire.
Cum se marturisesc pacatele ?
Sfantul Nicodim Aghioritul defineste
marturisirea pacatelor astfel: "Spovedania este destainuirea rostita a
faptelor, a cuvintelor si a gandurilor viclene (deplinate), facuta de
buna voie (libertate), cu frangerea inimii (pocainta), cu osandire de
sine (smerenie), limpede, fara rusine, cu hotarare, catre un duhovnic
randuit canonic."
Prima putere a Spovedaniei: Cunoasterea de sine !
Cunoasterea de sine este cheia catre
viata cea adevarata. Oricare alta cunoastere si putere este inferioara
acesteia, drept pentru care, Sfintii Parinti spun: "Acela care isi vede
pacatele este mai mare decat acela care invie mortii."
Cartile duhovnicesti si Sfanta
Scriptura, precum si "Indreptarul de Spovedanie", ne ajuta sa ne
cunoastem tot mai bine. Apoi, in cadrul Spovedaniei, preotul ne ajuta sa
gasim in adancul nostru si ceea ce nu reusim sa vedem inca.
Atentie! Chiar daca preotul este si un
bun psiholog, el ajungand sa cunoasca din ce in ce mai bine sufletul
uman si nevoile acestuia, Spovedania nu trebuie transformata intr-o
discutie psihologica, asemenea celei avute intr-un cabinet medical.
A doua putere a Spovedaniei:Dezlegarea pacatelor !
Pacatele sunt asemenea unor pietre pe care sufletul nostru le care in spate.
Mantuitorul s-a intrupat pentru a
dezlega lumea (de pacat, de neputinte si de moarte), pentru a o indrepta
si pentru a o invata sa dea slava Tatalui cel ceresc, care atat de mult
a iubit-o. Aceasta istorie sfanta este rezumata de urmatoarea minune:
"Si invata Iisus intr-una din sinagogi, sambata. Si iata o femeie care
avea de optsprezece ani un duh de neputinta si care era garbova, de nu
putea sa se ridice in sus nicidecum; iar Iisus, vazand-o, a chemat-o si
i-a zis: Femeie, esti dezlegata de neputinta ta. Si Si-a pus mainile
asupra ei, si ea, indata, s-a indreptat si slavea pe Dumnezeu" (Luca 13,
10-13).
Cand i-a trimis la propovaduire pe
Apostoli, Mantuitorul Iisus Hristos le-a spus: "Adevarat graiesc voua:
Oricate veti lega pe pamant, vor fi legate si in cer, si oricate veti
dezlega pe pamant, vor fi dezlegate si in cer" (Matei 18, 18); "Luati
Duh Sfant, carora veti ierta pacatele, le vor fi iertate, si carora le
veti tine, vor fi tinute" (Ioan 20, 23).
La randul lor, Apostolii au randuit
episcopi si preoti, asemenea lor, avand puterea de a lega si de a
dezlega pacatele. In slujba Tainei Hirotoniei, episcopul il investeste
pe preot cu harul Duhului Sfant. Acest har, primit de la Mantuitorul
Iisus Hristos, prin urmasii Apostolilor (episcopii), da putere preotului
sa lege si sa dezlege pacatele credinciosilor.
Dezlegarea pacatelor usureaza sufletul, dand la o parte greutatea faptelor rele.
A treia putere a Spovedaniei: Slabirea patimilor!
Pacatele sunt fiicele unor duhuri
necurate. Cand savarsim, in mod repetat, acelasi pacat, noi ne aflam
inrobiti de catre un anumit diavol (duh necurat, patima). Scapam din
robia unei anumite patimi in masura in care ne recunoastem slabiciunea
(smerenie) si scoatem la lumina (spovedim) duhul necurat care ne
pandeste cu ura, spre a ne surpa in fapte rele. Pocainta ne vindeca
trecutul, iar dorinta de indreptare ne lumineaza prezentul.
Spovedania implica marturisirea
faptelor, a cuvintele si a gandurile straine de Dumnezeu. Marturisirea
tuturor gandurilor este vitala pentru sanatatea sufleteasca a celui care
se spovedeste, caci gandurile sunt semintele care fac sa incolteasca
viitoarele fapte. In acest sens, Cuviosul Porfirie spune: "Sa ne
spovedim nu numai pacatele, ci si gandurile, gandurile de teama, de
tristete, de bucurie sau de suparare, prilejuite de diverse evenimente,
ca cutremurele de pamant, moartea celor dragi, casatoriile, indoielile
etc."
A patra putere a Spovedaniei: Intarirea nadejdii de mantuire !
Marturisindu-ne cat mai des pacatele,
primim de la Dumnezeu o tot mai mare nadejde de mantuire. Chiar fara sa
ne dam seama, unele pacate vor inceta sa mai apara pe lista noastra de
spovedit.
Sa alergam cat mai des la Spovedanie,
iar nu doar in cazul savarsirii unui pacat grav. Facand astfel,
obiceiurile cele rele nu se intaresc si mai mult, patimile sunt urmarite
mai usor, uitarea nu le poate acoperi de fel, harul se redobandeste mai
repede, iar lucrarile satanice se arata neputincioase.
*
Impartasirea cu Sfintele Taine, adica
primirea Trupului si Sangelui dumnezeiesc, este cununa marturisirii
pacatelor cu pocainta. Dar, precum am cautat sa arat, chiar si in
cazurile in care credinciosul nu primeste dezlegarea de a se impartasi,
el primeste in sine patru mari puteri: cunoasterea de sine, dezlegarea
pacatelor, slabirea patimilor si intarirea nadejdii.
Teodor Danalache
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu