MĂRTURISIREA DE
CREDINŢĂ CREŞTIN-ORTODOXĂ
Ce înseamnă mărturisirea de credinţă crestin-ortodoxă? Aceasta reprezintă
adevărurile credinţei creştine, cel mai pe scurt expuse în mărturisirea de
credinţă a Bisericii Ortodoxe Răsăritene. Această mărturisire de credinţă -
SIMBOLUL CREDINŢEI.
Există numai un singur model de mărturisire de credinţă?
Există mai multe
mărturisiri de credinţă, cum ar fi: Simbolul Apostolic, Simbolul Sfântului
Atanasie cel Mare şi al Sfântului Grigorie al Neocezareei. Dar, Simbolul de
credinţă expus mai jos, cel mai folosit în Biserica Ortodoxă, a fost alcătuit
în cursul a două sinoade ecumenice, la Niceea (325) şi la Constantinopol (381).
Este alcătuit din douăsprezece articole.
TÂLCUIREA SIMBOLULUI DE CREDINŢĂ
ARTICOLUL I AL
SIMBOLULUI CREDINŢEI
Care este articolul I din Simbolul Credinţei?
„Cred într-Unul
Dumnezeu, Tatăl Atotţiitorul, Făcătorul cerului şi al pământului, văzutelor
tuturor şi nevăzutelor”
De ce credem întru Unul Dumnezeu? Deoarece numai Unul este Dumnezeu
cu adevărat.
Cum este natura lui Dumnezeu? Dumnezeu este duh, nemărginit,
neschimbător, necuprins, veşnic, fără început şi fără sfârşit.
Care sunt atributele esenţiale ale lui Dumnezeu? Dumnezeu este
desăvârşit sfânt, desăvârşit bun, desăvârşit drept, desăvârşit adevărat,
desăvârsit liber, preaînţelept, atotputernic, preamilostiv, omniprezent,
atotştiutor şi Sieşi suficient.
De ce numim pe Dumnezeu - Tatăl? Pentru că El este Tatăl lui Iisus
Hristos, unicul Său Fiu şi prin El al tuturor celor care, renăscuţi prin Iisus
Hristos, devin fii ai Săi.
De ce numim pe Dumnezeu - Creatorul? Pentru că El a creat toate cele
văzute şi nevăzute prin puterea şi atotînţelepciunea Sa şi nimic n-a existat şi
nu există fără El. El este Creator şi Proniator.
Ce se înţelege prin cer? Îngerii, care sunt duhuri
nevăzute şi sunt nenumăraţi.
Sunt îngerii asemenea oamenilor? Da. Ca şi oamenii, îngerii sunt
fiinţe dăruite cu raţiune, cu simţăminte, putere şi nume propriu. Ca şi
oamenii, ei îşi găsesc fericirea în Dumnezeu.
Prin ce se deosebesc îngerii de oameni? Îngerii sunt netrupesti şi
nemuritori.
Ce sunt îngerii păzitori? Aceştia sunt îngerii cărora li
s-a încredinţat să ocrotească şi să apere pe oameni. Chiar Hristos a adeverit
aceasta când a spus: „Vedeţi să nu dispreţuiţi pe vreunul din aceştia mici, că
zic vouă: Că îngerii lor, în ceruri, pururea văd faţa Tatălui Meu, Care este în
ceruri” (Matei XVIII, 10).
Toţi îngerii sunt asemenea?
Toţi îngerii au
aceeaşi natură, dar se deosebesc prin slavă, putere şi făptuire. Există nouă
cete îngereşti: Scaunele, Heruvimii şi Serafimii, Domniile, Stapâniile,
Puterile, Începătoriile, Arhanghelii şi Îngerii.
Mai au îngerii în Biblie şi alte numiri? Da, foarte des sunt numiţi
„Oştirile cereşti”, „Oştirile lui Dumnezeu”.
De ce sunt numiţi cu numiri militare? Pentru că ei sunt acea forţă
dumnezeiască care luptă împotriva duhurilor rele, care se împotrivesc lui
Dumnezeu şi care îi atacă oameni.
Ce sunt duhurile rele?
Ele au fost cândva
îngeri, care însă au căzut de la Dumnezeu şi au devenit vrăjmaşi ai lui
Dumnezeu şi ai oamenilor.
Cum altfel se mai numesc duhurile rele? Diavoli.
Ce înseamnă acest nume?
Clevetitor sau
defăimător. Căci diavolii fără încetare clevetesc şi defăimează pe Dumnezeu şi
pe oameni.
Spre ce fapte rele îi îndeamnă fără încetare diavolii pe oameni?
Spre toate patimile
păcătoase şi faptele rele care sunt împotriva legii lui Dumnezeu şi îndeobşte
spre ură, minciună şi silnicie. Aşa cum Domnul Iisus a grăit evreilor, celor
care îl prigoneau: „Voi sunteţi din tatăl vostru, diavolul, şi vreţi să faceţi
poftele tatălui vostru. El, de la început, a fost ucigător de oameni şi nu a
stat întru adevăr, pentru că nu este adevăr întru el. Când grăieşte minciuna,
grăieşte dintru ale sale, căci este mincinos şi tatăl minciunii” (Ioan, VIII,
44).
Cum putem şti dacă unii oameni sunt stăpâniţi de diavol?
După ura lor
împotriva lui Dumnezeu şi a oamenilor şi după înşelare şi silnicie.
De care nume se tem diavolii cel mai mult? De numele Domnului
nostru Iisus Hristos.
Al cui nume urăsc necredincioşii cel mai mult? Numele Domnului
nostru Iisus Hristos.
ARTICOLUL AL II-LEA
DIN SIMBOLUL CREDINŢEI
Care este articolul al II-lea din Simbolul Credinţei? „Şi întru Unul Domn
Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Unul Născut, Care din Tatăl Sa născut mai
înainte de toţi vecii. Lumină din lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu
adevărat, născut, nu făcut. Cel de o fiinţă cu Tatăl, prin Care toate s-au
făcut.”
Ce înseamnă numele Iisus Hristos? IISUS înseamnă MÂNTUITOR, căci El
a venit să mântuiască pe oameni de Satana, de păcate şi moarte. HRISTOS
înseamnă UNS (împărat, Arhiereu, Prooroc).
În ce chip este Iisus Hristos - Fiul lui Dumnezeu? El este unicul Fiu
al lui Dumnezeu Tatăl, născut, nu făcut.
Există o diferenţă mare între „născut” şi „făcut”? Da, foarte mare.
Aşa după cum omul dă naştere copilului care este din aceeaşi fiinţă cu el, dar
care există şi lucrează altele, care nu sunt de aceeaşi fiinţă cu el, asemenea
şi
Dumnezeu naşte pe
Fiul Său din veşnicie, din fiinţa Sa proprie, şi a creat, de asemenea, şi
nenumărate fiinţe şi lucruri care nu sunt din aceeaşi natură cu El.
De ce este numit Lumină din Lumină? Pentru că Tatăl Lui este Lumina
înţelepciunii şi a iubirii veşnice, iar astfel este firesc ca El, Fiul unui
asemenea Tată, să fie Lumină din Lumină.
De ce este El numit Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat?
Din acelaşi motiv.
Tot astfel se întâmplă şi cu natura lumii acesteia; de pildă, pe acela care se
naşte din om îl putem numi „omul adevărat din om adevărat”, pentru că fiul este
totdeauna şi oriunde din aceeaşi fiinţă ca şi părinţii săi.
Asemenea şi Domnul
nostru Iisus Hristos, pentru că este Fiul lui Dumnezeu, cu adevărat este
Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, după cum chiar El a zis: „Eu şi Tatăl
Meu una suntem” (Ioan X,30).
De ce spunem: „Prin care toate s-au făcut”? Deoarece Dumnezeu
prin Fiul a creat toate lucrurile în cer şi pe pământ. După cum este întărit şi
în Sfânta Scriptură: „Toate prin El s-au făcut; şi fără El nimic nu s-a făcut
din ce s-a făcut” (Ioan I, 3).
ARTICOLUL AL
III-LEA DIN SIMBOLUL CREDINŢEI
Care este articolul al III-lea din Simbolul Credinţei? „Care pentru noi
oamenii şi pentru a noastră mântuire, S-a pogorât din ceruri şi S-a întrupat de
la Duhul Sfânt şi din Maria Fecioara şi S-a făcut om”
Pentru ce s-a pogorât Fiul lui Dumnezeu, Iisus Hristos, din cer, adică din
slava şi fericirea Sa veşnică în aceasta lume a pătimirii? Pentru oameni şi
pentru mântuirea lor.
Care a fost pricina pogorârii Lui din ceruri? Ce L-a mişcat? Mila şi iubirea Sa
nemărginită faţă de oameni.
A venit El, oare, pentru toţi oamenii? Da, El a venit să aducă mântuire
tuturor oamenilor. Dar s-au mântuit doar aceia care au crezut în El şi care au
răspuns cu iubirea lor iubirii pe care El a arătat-o.
Ce înseamnă: S-a întrupat de la Sfântul Duh şi din Maria Fecioara? Întrupat înseamnă
înveşmântat în trup sau că a luat trup. Preasfânta Fecioară Maria L-a zămislit,
nu după fire, ci mai presus de fire, prin puterea Duhului Sfânt.
Cum a fost cu putinţă ca Fecioara să nască pe Fiul fără a fi căsătorită? La Atotputernicul
Dumnezeu toate sunt cu putinţă. Prin puterea Sa El a creat la început pe primul
bărbat şi prima femeie, pe Adam şi Eva. Tot prin puterea Sa, El a făcut ca
Fecioara Maria să zămislească pe Iisus Hristos, Om adevărat şi Dumnezeu
adevărat.
În ce este Iisus Hristos asemenea oamenilor?
El a avut trup
omenesc şi suflet omenesc ca orice om, mai puţin păcatul. A fost om desăvârşit,
lipsit de păcate şi patimi.
Prin ce se deosebeşte Iisus Hristos de toţi oamenii din istorie? Prin unirea celor
două firi, cea dumnezeiască şi cea omenească, într-o singură persoană. Oamenii
sunt oameni, dar El a fost Dumnezeu - Om.
De ce o numim pe Fecioara Maria Maica Domnului, Născătoare de Dumnezeu?
Pentru că
Mântuitorul nostru a avut două firi, dumnezeiască şi omenească, care s-au unit
la zămislire. Astfel, Dumnezeu şi omul s-au născut din ea în acelaşi timp, în
aceeaşi persoană.
De ce o numim pe Fecioara Maria Pururea Fecioară? Pentru că ea a fost
fecioară înainte, în timpul şi, de asemenea, după naşterea lui Iisus Hristos;
ea a rămas veşnic Fecioară.
O cinsteşte Biserica ortodoxă pe Maica Domnului ca Sfântă?
Da, în Biserica
Ortodoxă Maica Domnului este cinstită mai presus de toţi ceilalţi sfinţi, mai
mult chiar decât îngerii, pentru că a fost aleasă de Dumnezeu să fie
mijlocitoare pentru mântuirea omenirii prin naşterea Mântuitorului lumii.
De ce îl numim pe Hristos Mântuitor? Pentru că S-a pogorât din ceruri
ca să mântuiască pe oameni de Satana, de păcat şi moarte. Căci Satana este
pricinuitorul păcatului, iar prin păcat a venit moartea.
Când a fost săvârşit primul păcat? În Rai, când Adam şi Eva s-au
ridicat împotriva lui Dumnezeu şi s-au supus Satanei.
Ce legătură au restul oamenilor cu păcatul lui Adam? Noi toţi am
moştenit acest păcat de la protopărinţii noştri. Aşa cum moştenim anumite boli
de la părinţii noştri, aşa am moştenit şi păcatul de la strămoşii neamului
omenesc.
Acesta a fost singurul păcat pentru care Hristos a venit să-i mântuiască pe
oameni? Nu. Acestui păcat dintâi i s-au adăugat nenumărate alte păcate; astfel
încât după o vreme mai îndelungată oamenii au căzut pe deplin sub puterea
Satanei.
De ce nu a ridicat Dumnezeu un om mare - un geniu - să săvârşească lucrarea
lui Hristos şi să-L cruţe în felul acesta pe Fiul Său Cel Veşnic?
Pentru că toţi
oamenii erau păcătoşi şi muritori, chiar şi cei mai mari şi mai buni. Întreaga
lume zăcea în păcat. Satana şi moartea stăpâneau lumea până la pogorârea din
ceruri a unicului Mântuitor cu putinţă, mai puternic decât Satana, fără de
păcat şi fără de moarte, Care a adus neamului omenesc eliberare şi mântuire.
ARTICOLUL AL IV-LEA
DIN SIMBOLUL CREDINŢEI
Care este articolul al IV-lea din Simbolul Credinţei?
„Şi S-a răstignit
pentru noi în zilele lui Pilat din Pont, şi a pătimit şi S-a îngropat”.
Care au fost acuzatorii lui Iisus Hristos? Preoţii evrei şi
fariseii, care-L pizmuiau pe Iisus Hristos pentru că săvârşise minuni mari, pe
care ei nu le-au putut săvârşi, şi pentru că poporul era mult mai apropiat de
El decât de ei.
Cine a fost judecătorul care l-a osândit la moarte pe Iisus?
Pilat din Pont,
guvernatorul roman al Palestinei, ca reprezentant al împăratului de la Roma.
De ce este pomenit în mod deosebit numele lui Pilat din Pont? Pentru ca moartea
lui Iisus Hristos să fie întărită istoric, tot astfel cum este pomenit şi numele
împăratului Augustus în textele evanghelice care istorisesc naşterea Lui.
Pentru ce păcat sau fărădelege L-a osândit Pilat pe Iisus la moarte?
Pentru nici un
păcat. Pilat însuşi a afirmat înaintea preoţilor evrei şi a poporului, grăind:
„Nu găsesc nici o vină în Omul acesta” şi a repetat: „Dar iată eu, cercetându-L
în faţa voastră, nici o vină n-am găsit în acest Om”; şi, de asemenea, a treia
oară a zis: „Ce rău a săvârşit acesta? Căci iată, El n-a săvârşit nimic vrednic
de moarte”. Dar temându-se de evrei,
acesta L-a dat să
fie răstignit (cf. Luca XXIII, 4 şi 14; Ioan XVIII, 38 şi XIX, 4 şi 6).
Cum a îngăduit dreptatea dumnezeiască ca Iisus să sufere o moarte atât de cumplită,
fiind pe deplin nevinovat? El nu a murit pentru vreun păcat al Său, ci pentru
păcatele noastre. Veşnica dreptate a lui Dumnezeu a căutat o astfel de jertfă
curată şi nepreţuită pentru păcatul lui Adam şi pentru păcatele noastre.
A existat vreo pricină pentru o jertfă atât de mare?
Da. Prin această
jertfă Dumnezeu şi-a arătat iubirea Sa fără de margini faţă de oameni. „El
(Dumnezeu) ne-a iubit pe noi şi a trimis pe Fiul Său jertfă de ispăşire pentru
păcatele noastre” (I Ioan IV, 10).
De ce îl numim pe Iisus Hristos „Răscumpărător”?
Pentru că ne-a
răscumpărat din păcate şi moarte prin pătimirea Sa şi prin moartea pe cruce.
Cum a putut să moară Dumnezeu, fiind fără de moarte?
El nu a murit ca
Dumnezeu, ci ca om. Dumnezeirea şi sufletul Său nu au gustat în nici un chip
moartea.
În ce constă măreţia unică a jertfei lui Hristos?
În primul rând, în
desăvârşita Sa nevinovăţie; în al doilea rând, în iubirea Sa fără de margini
faţă de oameni şi în ascultarea Sa faţă de Tatăl; iar în al treilea rând, în
moartea Sa de bunăvoie pentru mântuirea păcătoşilor.
ARTICOLUL AL V-LEA
DIN SIMBOLUL CREDINŢEI
Care este articolul al V-lea din Simbolul Credinţei? „Şi a înviat a
treia zi, după Scripturi”.
Care a fost cea mai mare biruinţă a lui Hristos? Învierea Sa din
morţi.
Ce a arătat mai presus de toate dumnezeirea Sa atotputernică? Iarăşi, învierea
Sa.
Ce eveniment a întărit mai presus de toate biruinţa lui Hristos asupra
Satanei? Pogorârea Sa în Iad.
Ce este Iadul? Împărăţia întunericului celor mai de jos ale pământului unde Satana are
stăpânire asupra morţii. Hristos „a putut, prin moartea Sa să surpe pe cel ce
are stăpânirea morţii, adică pe diavolul” (Evr. II, 14).
Ce a făcut Hristos în Iad? Prin pogorârea Sa în Iad, El a
făcut pe Satana să tremure şi să fugă de la faţa Sa. Miliarde de suflete
omeneşti, care se chinuiau acolo, s-au bucurat de pogorârea lui Hristos.
Ce a făcut Hristos pentru sufletele oamenilor? Le-a propovăduit
Evanghelia Sa - Vestea cea Bună - şi a întărit biruinţa Sa asupra Satanei şi
asupra morţii. Şi pentru că mulţi au primit-o, aceştia au fost mântuiţi.
În ce zi s-a petrecut învierea lui Hristos?
În a treia zi după
moartea Sa, întocmai cum a vestit de multe ori ucenicilor Lui. El a murit
Vineri şi a înviat Duminica.
Care au fost cei dintâi martori ai învierii lui Hristos? Străjerii, care
primiseră poruncă de la evrei să păzească mormântul Său.
Cui au vestit ei învierea lui Hristos? Preoţilor şi bătrânilor evreilor.
Cum au reacţionat bătrânii şi preoţii la această veste?
S-au temut şi s-au
tulburat, i-au cumpărat pe străjeri „cu bani mulţi” şi le-au poruncit să meargă
şi să răspândească vestea că „ucenicii Lui venind noaptea, L-au furat, pe când
noi dormeam” (Matei XXVIII, 13).
Care este primul dintre ucenicii lui Hristos care a aflat despre învierea
Sa? La mormântul Său îngerii au grăit femeilor galileene: „De ce căutaţi pe Cel
viu între cei morţi? Nu este aici, ci S-a sculat” (Luca XXIV, 5).
A arătat Hristos învierea Sa din morţi în chip netăgăduit? Cui?
Da, El s-a arătat
viu, în trup, ucenicilor şi discipolilor Săi, nu o dată, ci de mai multe ori,
vreme de 40 zile, aşa cum este scris în Evanghelii, în Faptele Apostolilor, în
Epistolele apostolilor şi în Apocalipsă.
Ce a făcut Hristos în cele 40 de zile, între învierea Sa şi înălţarea Sa la
cer?
I-a învăţat pe
ucenicii Săi cele mai adânci taine ale împărăţiei lui Dumnezeu (Fapte I, 3).
De ce este scris că Hristos a înviat a treia zi, „după Scripturi”?
Pentru că învierea
Sa a fost proorocită în Vechiul Testament (Ps. XVI, 9-10; Isaia LII). Chiar
Hristos S-a asemănat pe Sine cu proorocul Iona, spunând: „Că precum a fost Iona
în pântecele chitului trei zile şi trei nopţi, aşa va fi şi Fiul Omului în
inima pământului trei zile şi trei nopţi” (Matei XII, 40). Şi iarăşi, după
învierea Sa, le-a zis apostolilor: „Aşa este scris şi aşa trebuie să pătimească
Hristos şi să învieze din morţi, a treia zi” (Luca XXIV, 46).
ARTICOLUL AL VI-LEA
DIN SIMBOLUL CREDINŢEI
Care este articolul al VI-lea din Simbolul Credinţei? „Şi S-a înălţat la
ceruri şi şade de-a dreapta Tatălui”
Când s-a înălţat Domnul de la pământ la cer? În a patruzecea zi
după învierea Sa.
Cum numim această zi? Ziua înălţării.
În ce loc s-a înălţat Domnul Iisus la cer? Pe Muntele
Măslinilor.
Care au fost martorii înălţării Sale? Toţi ucenicii Săi credincioşi.
De ce s-a înălţat Domnul la cer?
Deoarece şi-a
încheiat slujirea Sa înaintea oamenilor şi a mers în locaşul Său veşnic.
S-a înălţat Hristos la cer cu trupul Său omenesc? Da, cu trupul Său
omenesc, în care a înviat din morţi.
De ce S-a înălţat în chip văzut înaintea multor martori?
Ca să-i
încredinţeze pe toţi cei care credeau în El că şi ei se vor înălţa astfel la
cer după la învierea cea de obşte.
Ce înseamnă cuvintele: „Şade de-a dreapta Tatălui?” Iisus Hristos are
aceeaşi mărire, slavă şi putere cu Tatăl. Înainte de înălţare, El i-a încredinţat
pe ucenicii Săi, spunându-le: „Datu-Mi-s-a toată puterea în cer şi pe pământ” (Matei
XXVIII, 18).
ARTICOLUL AL
VII-LEA DIN SIMBOLUL CREDINŢEI
Care este articolul al VII-iea din Simbolul Credinţei?
„Şi iarăşi va să
vină cu slavă, să judece viii şi morţii, a cărui împărăţie nu va avea sfârşit”
Ce ne învaţă articolul al VII -lea din simbolul credinţei? Despre a doua
venire a lui Hristos, despre judecata Sa asupra celor vii şi asupra celor morţi
şi despre înfăptuirea împărăţiei Sale cereşti veşnice.
Se va deosebi a doua venire a lui Hristos de cea dintâi?
Se va deosebi, iar
fiinţele vor fi şi ele diferite. Prima Sa venire a fost în mare smerenie, spre
a sluji oamenilor şi spre a Se jertfi pentru ei. A doua Sa venire va fi cu
mărire şi cu slavă spre judecata oamenilor, vii şi morţi.
Cum a înfăţişat El a doua venire a Sa?
El a zis: „Când va
veni Fiul Omului în slava Sa, şi toţi sfinţii îngeri cu El, atunci va şedea pe
tronul slavei Sale. Şi se vor aduna înaintea lui toate neamurile şi îi va
despărţi pe unii de alţii precum desparte păstorul oile de capre” (Matei XXV,
31-32). Iar după aceea îi va judeca pe cei drepţi şi pe cei nedrepţi, după
faptele lor.
Există vreo descriere a venirii Sale?
Există câteva. De
pildă, Sfântul Apostol Pavel, mângâindu-i pe aceia întristaţi din pricina celor
răposaţi ai lor, zice: „Pentru că însuşi Domnul, întru poruncă, la glasul arhanghelului
şi întru trâmbiţa lui Dumnezeu, Se va pogorî din cer şi cei morţi întru Hristos
vor învia întâi” (I Tesaloniceni IV, 16).
Mai există vreo mărturie din ceruri despre a doua Sa venire?
Da. La înălţarea
Sa, s-au arătat doi îngeri care au spus apostolilor: „De ce staţi privind la
cer? Acest Iisus care S-a înălţat de la voi la cer, astfel va şi veni, precum
L-aţi văzut mergând la cer” (Fapte I, 11).
Ce ne-a mai fost descoperit despre Judecata de Apoi? Chiar Hristos a
spus că atunci când va veni a doua oară, întru slava şi puterea Sa „va răsplăti
fiecăruia după faptele sale”. (Matei XVI, 27)
Ce va zice El atunci celor buni şi credincioşi?
„Veniţi,
binecuvântaţii Tatălui Meu, moşteniţi împărăţia cea pregătită vouă de la întemeierea
lumii” (Matei XXV, 34).
Dar ce va spune celor răi şi necredincioşi?
„Duceţi-vă de la
Mine, blestemaţilor, în focul cel veşnic, care este gătit diavolului şi îngerilor
lui!” (Matei XXV, 41).
Şi ce se va întâmpla la sfârşit?
Cei drepţi vor
merge la viaţa veşnică şi fericită, iar cei păcătoşi la chinul veşnic.
Cum va fi a doua venire a Domnului? Într-o clipă! „Căci, precum
fulgerul iese de la răsărit şi se arată până la apus, aşa va fi şi venirea
Fiului Omului!” a zis El (Matei XXIV, 27).
Când va fi a doua Sa venire, Judecata de Apoi şi sfârşitul lumii?
Nu ne-a fost
descoperită vremea când vor avea loc aceste evenimente înfricoşătoare. Dumnezeu
numai ne-a cerut să fim mereu pregătiţi să îl întâmpinăm. „Privegheaţi”, a zis
El, „şi fiţi gata, că în ceasul în care nu gândiţi, Fiul omului va veni” (Matei
XXIV, 44).
Cum să ne pregătim pentru această zi înfricoşătoare?
Prin gânduri,
simţire şi fapte drepte faţă de învăţătura Sa, faţă de poveţele Bisericii şi faţă
de pilda sfinţilor Săi.
A pomenit Hristos de vreun semn al apropierii sfârşitului? Da. El a pomenit
semnele acestea: războaie, revoluţii, cutremure, revolte, foamete, ciumă,
sărăcie, învăţători mincinoşi, trădări, creşterea urii şi căderea iubirii,
privelişti înfricoşătoare, semne minunate pe cer, vrajbă şi tulburări între
popoare şi altele (vezi MateiXXIV şi Luca XXI).
Suntem încredinţaţi că Hristos va birui toate acestea?
Pe deplin. Domnul
şi Mântuitorul nostru va mântui multe suflete omeneşti în toate aceste
nenorociri, aşa cum a proorocit la începutul dramei neamului omenesc. Nici unul
dintre cei care cred în El şi îi cheamă numele nu va pieri.
ARTICOLUL AL
VIII-LEA DIN SIMBOLUL CREDINŢEI
Care este articolul al VIII-lea din Simbolul Credinţei?
„Şi întru Duhul
Sfânt, Domnul de viaţă Făcătorul, care de la Tatăl purcede, Cel ce împreună cu
Tatăl şi cu Fiul este închinat şi slăvit, care a grăit prin prooroci”.
De ce Duhul Sfânt este numit Domnul? Este numit astfel, aşa cum Domnul
este numit Tată şi Fiu.
Este Duhul Sfânt Dumnezeu? Cu adevărat este, Dumnezeu
Adevărat din Dumnezeu Adevărat, nenăscut din Tatăl, aşa cum este Fiul, ci din
Tatăl purces.
Cum putem spune atunci că noi credem într-un singur Dumnezeu?
Noi, credem cu
adevărat într-un singur Dumnezeu, despre care Hristos ne-a dezvăluit taina cea
mai înaltă, iar aceasta este taina despre armonia absolută a celor Trei
Persoane în aceeaşi fiinţă dumnezeiască. De aceea vorbim despre întreitul
Dumnezeu sau despre Treimea întru Unime, despre UNUL DUMNEZEU.
S-a descoperit Dumnezeu pe Sine însuşi în Vechiul Testament ca Treime
Sfântă?
Nu pe deplin. Isaia
a văzut în vedenia sa serafimii cântând lui Dumnezeu pe tron: „Sfânt, sfânt,
sfânt este Domnul Savaot” (Isaia VI, 3). Repetarea de trei ori a cuvântului „sfânt”
închipuie cele trei persoane dumnezeieşti. A se vedea şi Facere I, 26.
De ce nu S-a descoperit Dumnezeu pe Sine însuşi în Vechiul Testament ca
Treime Sfântă?
Aşa cum nici omul
nu-şi descoperă tainele sale lăuntrice înaintea slugilor şi străinilor, ci
numai în faţa copiilor săi, tot astfel nici Dumnezeu nu şi-a descoperit taina
fiinţei Sale oamenilor „străini” care au fost slugi şi robi ai Legii, ci a
păstrat această descoperire pentru copiii iubirii Sale, ai Noul Testament.
În ce măsură ne este descoperită Sfânta Treime în Noul Testament?
Numai atât cât
poate omul să înţeleagă cât este încă în trup. Arhanghelul Gavriil i-a vestit
Preasfintei Fecioare: „Duhul Sfânt Se va pogorî peste tine şi puterea Celui
Preaînalt te va umbri; pentru aceea şi Sfântul care Se va naşte din tine, Fiul
lui Dumnezeu se va chema” (Luca I, 35). Astfel este numită aici Sfânta Treime:
(SFÂNTUL) DUH, (SFÂNTUL) TATĂ şi (SFÂNTUL) FIU.
Există şi un alt exemplu?
Da. La botezul lui
Iisus în râul Iordan „s-a deschis cerul şi S-a coborât Duhul Sfânt peste El, în
chip trupesc, ca un porumbel, şi s-a făcut glas din cer: Tu eşti Fiul Meu Cel
iubit, întru Tine am binevoit!” (Luca III, 21-22).
Mai sunt şi altele? Sfântul Ioan Evanghelistul spune clar: „ Căci trei
sunt care mărturisesc în cer: Tatăl, Cuvântul şi Duhul Sfânt şi Aceşti trei Una
sunt” (I Ioan V, 27). Prin expresia „Cuvânt”, Sfântul Apostol Ioan numeşte pe
Fiul, aşa cum se vede şi din Evanghelia Sa (I, 14).
Mai sunt şi alte exemple?
Domnul Iisus a
lăsat poruncă ucenicilor Săi: „Drept aceea, mergând, învăţaţi toate neamurile,
botezându-le în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh” (Matei XXVIII,
19).
De ce este Sfântul Duh numit „de viaţă Făcătorul”?
Pentru că nu există
viaţă adevărată fără Duhul Sfânt, nici în cer şi nici pe pământ.
De ce numai Biserica Ortodoxă învaţă că Sfântul Duh „de la Tatăl purcede”
şi nu şi de la Fiul, aşa cum învaţă neortodocşii? Pentru că Biserica Ortodoxă
gândeşte logic că Dumnezeu ştie despre Sine mai bine decât ştiu oamenii. Iar
Domnul şi Dumnezeul nostru Iisus Hristos, Vestitorul tuturor tainelor dumnezeieşti,
a descoperit ucenicilor Săi că Sfântul Duh purcede numai de la Tatăl, spunând: „Duhul
Adevărului, Care de la Tatăl purcede, Acela va mărturisi despre Mine” (Ioan XV,
26).
De ce se spune că Sfântul Duh a grăit prin prooroci?
Pentru că întocmai
aşa este. Sfântul Petru scrie: „nici o proorocie a Scripturii nu se tâlcuieşte
după socotinţa fiecăruia; Pentru că niciodată proorocia nu s-a făcut din voia
omului, ci oamenii cei sfinţi ai lui Dumnezeu au grăit, purtaţi fiind de Duhul
Sfânt” (II Petru l, 20-21).
Nu au fost şi apostolii inspiraţi şi îndrumaţi de Duhul Sfânt?
Cu adevărat au
fost. Dar acest fapt nu este pomenit în Simbolul Credinţei, pentru că nu a fost
negat niciodată de nimeni. Sunt pomeniţi numai proorocii pentru că în vremurile
de atunci, ereticii negau faptul că Vechiul Testament a fost scris sub
insuflarea Sfântului Duh.
S-a arătat Sfântul Duh vreodată în chip văzut?
S-a arătat în chip
de porumbel la Botezul lui Hristos. De asemenea, s-a arătat sub chipul
„limbilor de foc” şi S-a pogorât peste apostoli în ziua Cincizecimii, în a
cincizecea zi după înviere.
Poate fiecare creştin să aibă în sine pe Sfântul Duh? Da, după cuvintele
mustrătoare ale lui Hristos: „Deci dacă voi, răi fiind, ştiţi să daţi fiilor
voştri daruri bune, cu cât mai mult Tatăl vostru Cel din ceruri va da Duhul
Sfânt celor care îl cer de la El!” (Luca XI, 13). Sfântul Apostol Pavel scrie:
„Nu ştiţi, oare, că voi sunteţi templu al lui Dumnezeu şi că Duhul lui Dumnezeu
locuieşte în voi?” (I Corinteni III, 16).
Ce daruri dobândim prin primirea Sfântului Duh? Toate darurile bune
cu putinţă, cum sunt: înţelepciunea, înţelegerea, chibzuinţă, cunoaşterea,
frica lui Dumnezeu, curajul, modestia, curăţia, sfinţenia şi altele.
Cum putem fi vrednici de Duhul Sfânt şi darurile Sale?
Prin păzirea cu
străşnicie a inimii şi a limbii noastre; prin rugăciune şi dragoste şi prin Sfintele
Taine.
ARTICOLUL AL IX-LEA
DIN SIMBOLUL CREDINŢEI
Care este articolul al IX-lea din Simbolul Credinţei? „Întru Una, Sfântă,
Sobornicească şi Apostolească Biserică”.
Ce este Biserica? Este o comunitate unică în istoria omenirii. Căci
ea este familia lui Dumnezeu creată prin cuvântul şi sângele lui Iisus Hristos
şi condusă şi insuflată de Dumnezeu prin Sfântul Duh.
Ce a spus Hristos despre Biserică? El a zis: „Voi zidi
Biserica Mea şi porţile iadului nu o vor birui” (Matei XVI, 18).
Cine este capul Bisericii? Hristos Cel veşnic viu, Care a
spus: „Şi iată Eu cu voi sunt în toate zilele, până la sfârşitul veacului.
Amin” (Matei XXVIII, 20). Şi Sfântul Apostol Pavel a spus despre chipul în care
Tatăl Ceresc L-a preamărit pe Fiul Său Iisus Hristos: „Şi L-a dat pe El cap
Bisericii (...) care este trupul Lui” (Efeseni I, 22-23).
Care este relaţia lui Hristos cu membrii Bisericii Sale? Sfântul Apostol
Pavel a lămurit-o clar prin cuvintele: „Iar voi sunteţi trupul lui Hristos şi
mădularele (fiecare) în parte” (I Corinteni XII, 27).
Cine sunt membrii Bisericii?
Toţi aceia, bărbaţi
şi femei, uniţi prin aceeaşi credinţă şi nădejde, legaţi prin aceeaşi lege
dumnezeiască a iubirii, sfinţiţi prin aceleaşi Sfinte Taine, şi care se află
sub îndrumarea unor episcopi şi preoţi legiuiţi.
Care este deosebirea dintre Biserică şi alte societăţi şi organizaţii
mondiale, cu privire la membrii acestora?
Membrii Bisericii
sunt şi cei răposaţi, ceea ce nu aflăm la nici una dintre organizaţiile mondiale.
În ce chip se întâmplă aceasta?
Când mădularele
Bisericii mor pe pământ, se despart de trupurile lor, dar nu şi de Biserică.
Sufletele lor merg în Biserica Cerească. De aceea există două părţi ale
Bisericii: partea văzută şi cea nevăzută.
Cine sunt membrii Bisericii văzute? Toţi creştinii care trăiesc în
trupuri văzute şi care luptă pentru dobândirea desăvârşirii creştine.
Cine sunt membrii
Bisericii nevăzute? Toţi creştinii care au murit cu credinţa în Hristos în ultimele
nouăsprezece veacuri, cuprinzând şi drepţii Vechiului Testament, pe care Domnul
i-a mântuit prin pogorârea Sa la Iad.
Sunt părinţii, fraţii, surorile, copiii, rudele şi prietenii noştri
răposaţi mădulare ale Bisericii nevăzute?
Fireşte, cu o
singură condiţie - să fi trăit şi murit creştini.
Care Biserică este mai numeroasă, cea văzută sau cea nevăzută?
Cea nevăzută este
mult mai numeroasă. Iar numărul mădularelor acesteia creşte neîncetat.
Există vreo legătură între Biserica văzută şi cea nevăzută? Există. Noi o numim
comuniunea sfinţilor.
În ce constă comuniunea sfinţilor?
În rugăciunile şi
faptele de milostenie ale mădularelor vii pentru cei răposaţi, pe de o parte şi
în rugăciunile şi mijlocirea celor răposaţi pentru cei vii, pe de alta.
Care sunt principalele atribute ale Bisericii lui Hristos?
Biserica lui
Hristos este Una, Sfântă, Sobornicească şi Apostolească.
De ce spunem că Biserica este „una”?
Pentru că ea este
un singur trup duhovnicesc cu un singur cap, Iisus Hristos, şi cu un singur
Sfânt Duh care sălăşluieşte în ea. Sfântul Apostol vorbeşte despre unitatea în
şapte chipuri a Bisericii şi spune: „Este un trup, un Duh, o nădejde, un Domn,
o credinţă, un botez, un Dumnezeu şi Tatăl tuturor” (Efeseni IV, 4-6).
Cum trebuie înţeleasă autonomia fiecărei Biserici în sânul Bisericii
Ortodoxe Răsăritene?
Fiecare Biserică
este autonomă în folosirea limbii poporului într-o anumită măsură în ceea ce
priveşte organizarea externă, care se supune Dreptului Canonic. Altminteri
însă, ele sunt dependente unele de altele ca mădulare ale aceluiaşi trup unic
al lui Hristos, ca ramurile aceluiaşi copac, care îşi trag seva din aceeaşi
rădăcină şi prin aceleaşi artere.
Care sunt Bisericile autonome de astăzi în Biserica Ortodoxă Răsăriteană?
Biserica din
Constantinopol, Ierusalim, Alexandria, Antiohia, Biserica Greacă, a Ciprului,
din Sinai, Sârbă, Bulgară, Rusă, Română, Georgiană, Albaneză, Poloneză, Cehă şi
Slovacă.
Sunt acestea egale între ele?
Sunt egale, pricină
pentru care se numesc Biserici surori. Biserica Rusiei şi cele din Balcani
numesc încă Biserica din Constantinopol Biserică Mamă, pentru că din Constantinopol
(Bizanţ) au primit creştinismul.
Care este cea mai înaltă autoritate în Biserica Ortodoxă Răsăriteană?
Sinodul Ecumenic,
care cuprinde reprezentanţii tuturor Bisericilor autonome surori.
Care este cea mai înaltă autoritate în Bisericile locale?
Patriarhul,
Mitropolitul sau Arhiepiscopul, împreună cu Sinodul episcopilor.
Se poate mântui omul în afara Bisericii? Nu se poate mântui, pentru că
Biserica este vistierul harului lui Dumnezeu, fără de care nimeni nu se poate
mântui, ca o mâna desprinsă de trup.
De ce se numeşte Biserica „sfântă”? Pentru că ea este sfinţită prin
sfinţenia Temeliei ei, Iisus Hristos, prin cuvintele Sale sfinte, prin faptele,
prin jertfa Sa şi pentru că scopul ei este să-i sfinţească pe oameni. Şi, în sfârşit,
pentru că a dat şi continuă să dea neîncetat mulţime de sfinţi şi mucenici.
Ce scrie în Sfânta Scriptură despre sfinţenia Bisericii?
Iată un exemplu:
„Hristos a iubit Biserica şi S-a dat pe Sine pentru ea, ca s-o sfinţească,
curăţind-o cu baia apei prin cuvânt, şi ca s-o înfăţişeze Sieşi, Biserică
slăvită, neavând pată sau zbârcitură, ori altceva de acest fel, ci să fie
sfântă şi fără de prihană” (Efeseni V, 25-27).
Păcătoşii din Biserică o întinează oare, pe aceasta, cu păcatele lor?
Păcătoşii se
întinează pe ei înşişi, iar nu Biserica întreagă, aşa după cum nici fumul ce iese
pe cos nu poate să polueze întreaga atmosferă a pământului.
Îi ajută Biserica pe păcătoşi să se îndrepte?
Da, foarte mult.
Aceasta este şi o misiune foarte importantă a Bisericii, de a-i curăţa pe păcătoşi
de păcatele lor şi de a-i face membrii sfinţi ai sfintei familii a lui
Dumnezeu.
Ce face Biserica în privinţa păcătoşilor care resping cu încăpăţânare
chemarea ei la pocăinţă?
Pe aceştia îi taie
din trupul ei ca pe nişte mădulare necurate, după cuvintele lui Hristos: „iar
de nu va asculta nici de Biserică, să-ţi fie ţie ca un păgân şi vameş” (Matei
XVIII, 17).
De ce se numeşte Biserica „sobornicească”?
Pentru că ea nu
este îngrădită de spaţiu, timp, rasă sau limbă. Ea este menită pentru întreaga
omenire. Domnul cel înviat i-a îndrumat pe apostoli astfel: „ Mergeţi şi
învăţaţi toate neamurile”... (Matei XXVIII, 19).
Mai există vreun alt motiv pentru care numim Biserica „sobornicească”?
Biserica se mai
numeşte SOBORNICEASCĂ şi pentru că în ea sunt cuprinse toate adevărurile şi
toate mijloacele necesare pentru mântuirea tuturor făpturilor din lume.
De ce se numeşte Biserica „apostolească”?
Pentru că în
Biserică s-au păstrat în deplinătate duhul, învăţătura şi lucrarea apostolilor lui
Hristos.
În ce chip trebuie Biserica să se supună Apostolilor? În toate.
De ce?
Pentru că Hristos
i-a ales pe apostoli şi le-a dat putere să vorbească şi să lucreze în numele
Lui. El a spus: „Şi voi mărturisiţi, pentru că de la început sunteţi cu Mine”
(Ioan XV, 27).
Trebuie să-i ascultăm pe Apostoli aşa cum îl ascultăm pe Hristos?
Trebuie, pentru că
El le-a spus apostolilor: „Cine vă primeşte pe voi pe Mine Mă primeşte” (Matei
X, 40). Şi mai mult, El a osândit oraşele care nu-i vor primi pe apostoli prin aceste
cuvinte înfricoşătoare: „Adevărat grăiesc vouă, mai uşor va fi pământului
Sodomei şi Gomorei, în ziua judecăţii, decât cetăţii aceleia” (Matei X, 15).
Ce putere deosebită le-a dat Domnul Apostolilor Săi? Să lege şi să
dezlege. „Oricâte veţi lega pe pământ, vor fi legate şi în cer, şi oricâte veţi
dezlega pe pământ, vor fi dezlegate şi în cer” (Matei XVIII, 18); şi la fel, în
legătură cu aceasta: „Cărora veţi ierta păcatele, le vor fi iertate şi cărora
le veţi ţine, vor fi ţinute” (Ioan XX, 23).
Ce este succesiunea apostolică? Ierarhia legiuită, adică şirul neîntrerupt
al transmiterii harului şi autorităţii în Biserică de la Apostoli la episcopi
şi de la episcopi la preoţi şi diaconi prin hirotonie.
A păstrat vechea noastră Biserică răsăriteană, neştirbită, succesiunea
apostolică? Da.
Este pentru noi o fericire şi o onoare că ne-am născut şi am crescut în
sânul acestei Biserici?
Într-adevăr aşa
este. Trebuie să mulţumim lui Dumnezeu şi părinţilor noştri pentru aceasta.
ARTICOLUL AL X-LEA
DIN SIMBOLUL CREDINŢEI
Care este articolul al X-lea din Simbolul Credinţei? „Mărturisesc un
botez spre iertarea păcatelor”.
Ce este botezul?
Este lucrarea
sfântă sau sfântă slujbă a începutului, prin care noi devenim membri legiuiţi
ai Bisericii.
Câte Sfinte Taine sunt în sfânta Biserică Ortodoxă?
Există şapte Sfinte
Taine: 1. Botezul, 2.Mirungerea 3. Împărtăşania (Euharistia), 4. Spovedania (Pocăinţa),
5. Preoţia, 6. Nunta (Cununia) 7. Maslul.
De ce în Simbolul Credinţei este pomenită numai Sfânta Taină a Botezului?
În primul rând
pentru că, prin Sfânta Taină a Botezului noi primim har, ca fii ai luiDumnezeu,
născuţi din nou, să fim creştini. Numai după aceasta ne este îngăduit să ne apropiem
de celelalte Sfinte Taine, pentru înaintarea noastră duhovnicească.
Mai este vreo altă pricină? O pricină este şi aceea că în
perioada în care Simbolul Credinţei a fost formulat au existat dispute între
părinţii dreptmăritori ai Bisericii Ortodoxe şi unii eretici cu privire la Sfânta
Taină a Botezului; fără ca celelalte Sfinte Taine să nască neînţelegeri.
De ce spunem „un botez”? Pentru că Sfântă Taină a
Botezului se săvârşeşte o singură dată unei persoane şi nu poate fi repetată.
După cum fizic ne nastem o singură dată, tot astfel şi duhovniceste ne putem naşte
numai o singură dată. Botezul este naşterea noastră duhovnicească.
ARTICOLUL AL XI-LEA
DIN SIMBOLUL CREDINŢEI
Care este articolul al XI-lea din Simbolul Credinţei? „Aştept învierea
morţilor.”
Ce înseamnă „învierea morţilor”? Aceasta înseamnă că Dumnezeu,
prin puterea Sa, va face nemuritoare nu numai sufletele, ci şi trupurile noastre.
Şi mai înseamnă că fiecare suflet nemuritor va să fie, după faptele sale,
înveşmântat în trupul său nemuritor.
Există deosebiri între trupuri? Există. Există trupuri fireşti şi
trupuri duhovniceşti (I Corinteni XV, 44).
Morţii vor învia în aceleaşi trupuri în care au fost îngropaţi?
Nu, aceste trupuri
sunt vremelnice. Ei vor învia în trupurile duhovniceşti ce sunt nepieritoare.
În ce chip va învia Dumnezeu pe cei morţi? Prin cuvântul Său,
după cum tot prin cuvântul Său a creat şi lumea, tot astfel cum prin cuvântul
Său a înviat o fată, pe un tânăr şi pe Lazăr. Tot astfel va fi şi la învierea
cea de obşte. „Cei morţi vor auzi glasul Fiului lui Dumnezeu şi cei ce-l vor
asculta, vor învia” (Ioan V, 25).
Ce se va întâmpla cu cei vii în clipa învierii morţilor?
Trupurile lor vor
fi preschimbate „într-o clipită în trupuri duhovniceşti, după faptele şi caracterul
lor.”
Când va avea loc învierea cea de obşte?
La sfârşitul lumii,
când Dumnezeu va găsi că s-a împlinit numărul celor mântuiţi şi aleşi.
În ce stare sunt sufletele celor morţi până la înviere?
Sunt într-o stare
care precede fericirea sau chinurile veşnice, după faptele fiecăruia săvârşite
cât timp au fost în trupurile lor pe pământ.
La care judecată este osândit sufletul la fericire şi respectiv chin veşnic
pentru o vreme?
La aşa numita
Judecată particulară.
Când are loc Judecata particulară? Îndată după moartea persoanei.
Când este omul osândit la fericire sau chinuri veşnice?
La Judecata cea de
obşte, care se mai numeşte şi înfricoşătoarea judecată.
Când va fi Judecata de Apoi? La sfârşitul lumii, după învierea
morţilor.
Ce deosebire este între Judecata particulară şi Judecata de Apoi? La Judecata
particulară este judecat doar sufletul unei persoane, pe când la Judecata de Apoi
este judecat sufletul şi trupul împreună.
De ce nu se pot împărtăşi sufletele drepţilor de fericirea veşnică în
împărăţia Cerurilor îndată după ieşirea din viaţa aceasta?
Pentru că ele ne
aşteaptă pe noi toţi ceilalţi, pe care nu ne-au uitat şi pentru care veşnic luptă.
Mai există vreo altă pricină?
Da. Ele aşteaptă să
se unească cu trupurile lor înviate şi cu Hristos. Mulţimea de fiinţe umane se
va deosebi de mulţimea îngerilor în împărăţia cerurilor prin aceea că cele
dintâi vor fi în trupuri duhovniceşti, pe când îngerii vor avea trupuri
desăvârşit netrupeşti.
ARTICOLUL AL
XII-LEA DIN SIMBOLUL CREDINŢEI
Care este articolul al XI-lea din Simbolul Credinţei? „Şi viaţa veacului
ce va să fie.”
Ce este viaţa veacului ce va să fie? Este viaţa care va veni după
moartea şi învierea noastră.
Cum va fi viaţa drepţilor în veacul ce va să fie? O viaţă dreaptă şi
deplină în prezenţa şi împreună cu Dumnezeu şi cu casnicii cereşti ai Domnului;
viaţa curăţiei de cristal şi a slavei dumnezeieşti, a luminii şi bucuriei
veşnice.
Cum a spus Hristos că vor fi drepţii în veacul ce va să fie? El a spus: „Atunci
cei drepţi vor străluci ca soarele în împărăţia Tatălui lor” (Matei XIII, 43).
Se vor bucura drepţii de slavă şi fericire, toţi în aceeaşi măsură?
Deşi ei toţi se vor
bucura de slavă şi fericire, după cuvintele apostolului (II Corinteni II, 4),
acestea se vor deosebi aşa cum se deosebesc soarele, luna şi stelele, după cum
s-a spus: „Alta este strălucirea soarelui şi alta strălucirea lunii şi alta
strălucirea stelelor. Căci stea de stea se deosebeşte în strălucire” (I
Corinteni XV, 41).
De ce nu mântuie Dumnezeu, după multa Sa milostivire, şi pe păcătoşii ce nu
vor să se schimbe, pe nelegiuiţi şi pe atei? Pentru că aceştia nu doresc să
fie mântuiţi. Ei resping chemarea lui Dumnezeu, dispreţuiesc crucea lui
Hristos, se împotrivesc legii lui Dumnezeu, prigonesc Biserica şi pe credincioşi;
într-un cuvânt, stau de partea Satanei, împotriva lui Dumnezeu şi niciodată nu
se pocăiesc: „Ei adevărului nu au crezut, şi s-au bucurat de nedreptate” (II
Corinteni II, 12).
Se pot pocăi păcătoşii după moarte?
Nu pot. Numai în
lumea aceasta oamenii pot alege: fie să fie slujitori de bunăvoie ai lui
Hristos, fie ai Satanei. După moarte, fiecare îşi va urma stăpânul pe care l-a
ales şi l-a urmat în viaţa aceasta. Domnul Iisus a spus despre slujitorii săi:
„Unde sunt Eu, acolo va fi şi slujitorul Meu” (Ioan XII, 26).
DESPRE OBIECTELE
SFINTE
Socotim obiecte
sfinte toate cele sfinţite şi închinate slujirii lui Dumnezeu. Acestea sunt:
bisericile, sfintele vase din Sfântul Altar, steagurile, sfintele veşminte
preoţeşti, cărţile sfinte de cult. Printre cele mai de seamă obiecte sfinte
sunt: Sfânta Cruce, icoanele şi sfintele moaşte.
De ce socotim crucea un obiect sfânt?
Pentru că pe cruce
a murit Hristos pentru mântuirea noastră. Crucea a fost întotdeauna cinstită ca
un steag comun al creştinismului, ca un însemn al biruinţei asupra Satanei şi
asupra tuturor vrăjmaşilor lui Hristos.
De când folosesc creştinii semnul Sfintei Cruci? Din timpul
apostolilor.
În ce chip ne ajută semnul Sfintei Crucii?
Ne dă curaj, când
ne temem, smerenie în vreme de boală, izbăvire de violenţă, nădejde în
deznădăjduire.
Oare tot ajutorul vine din materia din care este făcută crucea? Nu, ci de la
Hristos prin cruce.
De ce tocmai prin cruce?
Ca să ne amintească
de faptul că oamenii au primit mântuirea veşnică prin pătimirile Mântuitorului
nostru pe cruce.
În ce chip cinsteşte Biserica Sfânta Cruce?
Prin folosirea ei
la fiecare sfântă slujbă şi la fiecare rugăciune înăuntrul sau în afara
bisericii; Prin închinarea a două zile din săptămână prăznuirii Sfintei Cruci,
miercuri şi vineri, când avem citiri şi cântări despre Răstignirea şi patimile
lui Hristos şi despre sensul acestor patimi - spre a nu le uita.
Ce cântare
specială închinată Sfintei Cruci se cântă în zilele de miercuri şi vineri?
Cântarea se numeşte
Luminânda (Exapostilaria) şi grăieşte astfel: „Crucea este păzitoare a toată lumea.
Crucea, podoaba Bisericii. Crucea, stăpânia împăraţilor. Crucea, întărirea
credincioşilor. Crucea, slava îngerilor şi rănirea diavolilor.”
SFINTELE ICOANE
Ce înfăţişează icoanele?
Mai întâi de toate,
înfăţişează chipul Mântuitorului nostru Iisus Hristos şi întâmplări din viaţa
Sa dramatică. Cele înfăţişate în scris în Evanghelie, sunt înfăţişate ochilor
noştri şi în culoare, zugrăvite pe pereţii bisericilor, pe lemn sau pe altă
materie. Cele ce sunt istorisite prin citire urechilor noastre, ne sunt
istorisite prin vedere ochilor noştri.
Pe cine mai înfăţişează icoanele? Înfăţişează şi pe Preasfânta
Fecioară Maria, îngerii şi sfinţii.
De ce nu dăm cinstire şi altor făpturi sau lucruri, ci numai îngerilor şi
sfinţilor?
Pentru că îngerii
şi sfinţii sunt legaţi de persoana dumnezeiască a Mântuitorului nostru Iisus
Hristos şi reprezintă singurele făpturi care au vrednicie veşnică. Restul
făpturilor create sunt spre ajutor şi au vrednicie vremelnică.
Care este semnificaţia fundamentală a icoanelor îngerilor şi sfinţilor?
În esenţă icoanele
reprezintă domnia puterilor mai presus de fire asupra puterilor firii.
Noi cinstim icoanele ca pe obiecte materiale?
Nicidecum. Noi nu
venerăm pe nimeni şi nimic decât numai pe Preasfânta Treime în Unime - UNUL
DUMNEZEU. Dar noi cinstim pe sfinţi ca pe cei mai buni copii ai lui Dumnezeu şi
următori ai lui Hristos; şi le cinstim chipurile în chip deosebit, aşa cum
copiii cinstesc fotografiile părinţilor sau fraţilor lor.
Sunt icoanele altceva mai mult decât tablouri cu înfăţişări ale lui Hristos
şi ale sfinţilor Săi şi altceva mai mult decât un simbol al cinstirii pe care
noi o avem pentru ei?
Ele sunt mai mult
decât atât. Icoanele sfinţite sunt canale ale puternicului hardumnezeiesc care
dă tămăduire, înnoieşte, luminează, dăruieşte curaj şi mustră. Atât de mult iubeşte
Domnul Dumnezeu pe sfinţii şi mucenicii Săi, casnicii Săi, încât a dat putere
chiar şi chipurilor zugrăvite ale acestora când sunt cinstite, şi numelor lor
când sunt chemate spre
ajutor.
Cum ne putem încredinţa de aceasta?
Prin felurita
experienţă a Bisericii de-a lungul multor generaţii, precum şi prin experienţa
generaţiei noastre, şi prin lucrarea făcătoare de minuni a icoanelor.
De ce cinstirea şi chemarea sfinţilor nu a fost asemenea înainte şi după
Hristos?
Pentru că toţi s-au
aflat în Iad până când Hristos a coborât acolo şi le-a eliberat sufletele.
CELE MAI MARI DOUĂ
PORUNCI ALE LEGII CELEI NOI
Care sunt cele mai mari două porunci ale lui Hristos, sau porunci ale legii
celei noi a lui Dumnezeu?
Prima poruncă este:
„Să iubeşti pe Domnul Dumnezeul tău, cu toată inima ta, cu tot sufletul tău, cu
tot cugetul tău şi din toată puterea ta.” Iar a doua este la fel ca aceasta:
„Să iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi” (Matei XXII, 37-40; Marcu XII,
30-31).
Ce a spus Hristos despre importanţa acestor două porunci?
El a spus: „În
aceste două porunci se cuprind toată Legea şi proorocii” (Matei XXII, 40). Şi a
mai spus: „Nu este altă poruncă mai mare decât acestea” (Marcu XII, 31).
Aceasta înseamnă cumva că legea cea veche, a celor zece porunci
dumnezeieşti, şi-a pierdut însemnătatea şi valoarea prin darea acestor două
porunci?
Nu. Aceasta
înseamnă numai că iubirea pentru Dumnezeu şi pentru aproapele nostru
desăvârşeşte întreaga lege veche, după cum spune şi Apostolul: „Iubirea este
deci împlinirea legii” (Romani XIII, 10). Cu alte cuvinte: iubirea este mai
presus de poruncă şi de oprire, căci ea înfrânează mai mult decât i se cere şi
face mai mult decât ne aşteptăm de la ea.
Ce înseamnă a iubi pe Dumnezeu? Înseamnă a-L iubi mai mult decât
orice, decât pe noi înşine, familia, sau lumea, sau orice altceva din lume.
Ce înseamnă a-L iubi pe Dumnezeu din toată inima noastră? Înseamnă a ne
strămuta toate simţirile noastre într-un singur simţământ de iubire faţă de
Dumnezeu.
Ce înseamnă a-L iubi pe Dumnezeu din tot sufletul nostru?
Înseamnă a ne
ilumina şi încălzi întregul nostru suflet cu iubire faţă de Dumnezeu.
Ce înseamnă a-L iubi pe Dumnezeu cu tot cugetul nostru?
Înseamnă a ne
călăuzi toate gândurile noastre spre gândul iubirii lui Dumnezeu.
Ce înseamnă a-L iubi pe Dumnezeu cu toată puterea noastră?
Înseamnă a ne
îndrepta toate puterile voinţei noastre spre o faptă bineplăcută lui Dumnezeu,
iubirea noastră.
Ce înseamnă a doua poruncă a legii noi: „Să iubeşti pe aproapele tău că pe
tine însuţi”?
Înainte de toate,
înseamnă că trebuie să iubim pe Domnul Iisus Hristos, Omul desăvârşit, ca pe
cel mai drag şi cel mai apropiat semen al nostru, iar prin El şi pe ceilalţi
semeni ai noştri.
Este iubirea noastră faţă de Iisus Hristos cuprinsă în prima poruncă?
Cu adevărat este,
dar acolo se înţelege iubirea pentru El ca Dumnezeu, în acelaşi timp cu Tatăl
şi cu Duhul Sfânt, iar aici se înţelege dragostea faţă de El ca om, modelul cel
dintâi al omului desăvârşit, „Cel mai desăvârşit dintre fiii oamenilor”.
A vorbit Domnul Iisus Hristos despre datoria de a-L iubi?
Da, şi a fost
foarte limpede. El a spus: „Cine iubeşte pe tată ori pe mamă mai mult decât pe
Mine, nu este vrednic de Mine; cel ce iubeşte pe fiu ori pe fiică mai mult
decât pe Mine, nu este vrednic de Mine” (Matei X, 37).
Apoi El a mai spus:
„Cel ce Mă urăşte pe Mine, urăşte şi pe Tatăl Meu (Ioan XV, 23). „Precum M-a
iubit pe Mine Tatăl, aşa v-am iubit şi Eu pe voi” (Ioan XV, 9). Pe Petru l-a
întrebat: „Simone, fiul lui Iona, Mă iubeşti?” (Ioan XXI, 15).
El pune această întrebare fiecăruia dintre noi: „Mă iubeşti?”
Şi Sfântul Apostol
Pavel spune: „ Cel ce nu iubeşte pe Domnul să fie anatema!” (I Corinteni XVI,
22).
Ce putem spune atunci despre dragostea noastră faţă de alţi oameni?
Precum îl iubim pe
Dumnezeu prin Iisus Hristos, tot astfel iubim şi pe oameni prin Iisus Hristos.
Este iubirea noastră faţă de Iisus Hristos temelia iubirii faţă de Dumnezeu
şi faţă de oameni?
Este, căci dacă
iubim pe Hristos, Dragostea noastră, iubim şi pe toţi cei pe care El îi iubeşte
şi pentru care a murit. Astfel, aceste două porunci ne îndatorează a-L iubi pe
Iisus Hristos, Nepreţuitul Mijlocitor dintre Dumnezeu şi oameni. Dacă nu avem
iubire faţă de El, însăşi iubirea noastră faţă Dumnezeu şi oameni nu poate fi
adevărată şi deplină.
Ce mai este scris în Noul Testament despre dragoste?
Într-adevăr, foarte
mult. De pildă: cunoaşterea noastră despre Dumnezeu depinde de iubirea noastră
faţă de Acesta: „Acela care iubeşte ...l-a cunoscut pe Dumnezeu, iar cel ce nu
iubeşte, nu cunoaşte pe Dumnezeu, căci Dumnezeu este iubire.” De asemenea,
pacea noastră depinde de iubirea noastră faţă Dumnezeu: „Dumnezeu este iubire
şi cel ce petrece în iubire,acela petrece în Dumnezeu şi Dumnezeu în el” şi „în
dragoste nu este teamă”, iar unde nu
există teamă, acolo
este pace. Tot astfel, puterea şi fericirea noastră dar, mai presus de
toate,mântuirea noastră şi viaţa veşnică sunt legate de dragostea noastră faţă
de Dumnezeu şi faţă de fraţii noştri.
Cum ne arătăm în chip văzut dragostea noastră faţă de Dumnezeu?
Prin rugăciune şi
împlinirea voii lui Dumnezeu.
Cum ne arătăm în chip practic iubirea noastră faţă de aproapele nostru?
Prin facere de
bine. Cu alte cuvinte: fapte de milostenie, cuvinte, gânduri şi rugăciuni,
toate şi întotdeauna în numele Domnului nostru Iisus Hristos şi pentru El.
DRAGOSTEA
CRESTINA
Dupa credinta si nadejde, care este cea de a treia
virtute teologica?
Dupa ce am aflat ce este credinta si nadejdea,
trebuie sa stim ca pentru dobandirea mantuirii si fericirii vesnice,
credinciosul, pe langa credinta si nadejde, are neaparata trebuinta si de
dragoste, care este a treia si cea mai mare virtute teologica.
Prin credinta, credinciosul primeste si-si insuseste
adevarurile mantuitoare descoperite de Dumnezeu si propovaduite de sfanta
noastra Biserica Ortodoxa; prin nadejde asteapta cu deplina incredere ca Dumnezeu
sa aduca la indeplinire tot ce i-a fagaduit pentru mantuirea sa; prin dragoste
insa el intra in cea mai stransa comuniune de viata cu Dumnezeu. il
imbratiseaza cu toate puterile sufletului sau si-I implineste voia Sa cea
atotsfanta, precum citim in Sfanta Scriptura: “Dumnezeu este iubire si cel ce
ramane in iubire ramane in Dumnezeu si Dumnezeu ramane in el” (I Ioan 4, 16).
Ce este dragostea?
In inteles larg, dragostea este nazuinta omului spre
tot ce este bun si frumos sau vrednic de dorit. Aceasta nazuinta este
sadita de insusi Dumnezeu in firea omului, la creare, si de aceea se numeste
dragoste fireasca. In temeiul acestei nazuinte, omul tinde din fire spre
Dumnezeu, Creatorul si Sustinatorul sau, socotindu-L bunul sau cel mai mare.
Dar cum, prin pacatul stramosesc, firea omului a fost slabita in puterile
ei, numai cu dragostea fireasca omul nu poate lucra nimic pentru mantuirea sa,
caci spune Mantuitorul: “fara Mine nu puteti face nimic” (Ioan 15, 5). De
aceea, pentru mantuirea sa, crestinul are neaparata trebuinta de dragoste care
sa lucreze cu putere de sus, adica de dragostea supra-fireasca, de dragostea
crestina sau de dragostea ca virtute teologica.
Ce este dragostea crestina?
Dragostea crestina este puterea dumnezeiasca
revarsata prin Sfanta Taina a Botezului in sufletul crestinului, prin care
acesta are nazuinta adanca si curata catre Dumnezeu, bunul sau cel mai inalt,
doreste din toate puterile sufletului unirea cu El si are vointa hotarata de a
implini voia Lui atotsfanta, jertfind, in caz de nevoie, orice bun pamantesc.
Dragostea crestina este de la Dumnezeu (I Ioan 4, 7) si este data omului
in dar, precum spune Sfantul Apostol Pavel: “Iubirea lui Dumnezeu s-a varsat in
inimile noastre, prin Duhul Sfant, Cel daruit noua,” (Rom. 5, 5).
Dragostea este cea mai mare virtute, am putea spune
chiar: izvorul si sufletul tuturor virtutilor crestine, fiindca toate celelalte
virtuti traiesc cu adevarat si rodesc binefacator in viata crestinului numai
cand sunt luminate si incalzite de dogoarea arzatoare a dragostei. Adevarul
acesta il arata atat de minunat Sfantul Apostol Pavel in acel pe drept numit
“imn al dragostei crestine”, pe care-l gasim in capitolul al 13-lea din
Epistola I-a catre Corinteni: ”De as grai in limbile oamenilor si ale ingerilor,
iar dragoste nu am, facutu-m-am arama sunatoare si chimval rasunator. Si de as
avea darul proorociei si toate tainele le-as cunoaste, si orice stiinta, si de
as avea atata credinta incat sa mut si muntii, iar dragoste nu am, nimic nu
sunt. Si de as imparti toata avutia mea si de as da trupul meu ca sa fie ars,
iar dragoste nu am, nimic nu-mi foloseste… Si acum raman acestea trei:
credinta, nadejdea, dragostea. Iar mai mare dintre acestea este dragostea” (I
Cor. 13, 1-3, 13). Deci dragostea este mai presus de toata stiinta si
cunostinta, este mai mare chiar decat celelalte doua virtuti teologice:
credinta si nadejdea. Fara puterea dragostei, credinta slabeste, caci
credinta “este lucratoare prin dragoste” (Gal. 5, 6), iar nadejdea se ofileste
si scade mereu.
Prin ce este dragostea mai mare
decat celelalte virtuti?
Dragostea este mai mare decat celelalte virtuti: 1) prin izvorul ei, care
este Dumnezeu. Caci Dumnezeu fiind El insusi “iubire” (I Ioan 4, 8), din
nemarginita dragoste a creat lumea cu toate fapturile din ea si astfel iubirea
s-a aratat mai intai in lume si salasluieste in sufletul omului de la inceput;
2) prin roadele si puterea ei, caci “iubirea este implinirea legii” (Rom.
13,10); si 3) prin durata ei.
Credinta si nadejdea lucreaza numai in viata pamanteasca. In viata de dupa
moarte ele vor fi implinite, caci crestinul nu va mai avea nevoie sa creada in
Dumnezeu, pentru ca il va vedea, nici sa nadajduiasca in El, pentru ca il va
avea. Dragostea insa ramane si atunci; ea “nu piere niciodata” (I Cor. 13, 8),
este vesnica, fiindca insusi Dumnezeu cel vesnic este iubire.
Catre cine trebuie sa se indrepte
dragostea crestinului? Dragostea crestinului trebuie sa se indrepte intai
catre Dumnezeu, catre poruncile si legile Sale; apoi catre aproapele si, in fine,
catre sine insusi, caci aceasta este porunca Mantuitorului: “Sa iubesti pe
Domnul Dumnezeul tau cu toata inima ta, cu tot sufletul tau si cu tot cugetul
tau. Aceasta este marea si intaia porunca. Iar a dona, la fel ca aceasta: Sa
iubesti pe aproapele tau ca pe tine insuti” (Matei 22, 37-39).
Pentru ce crestinul trebuie sa
iubeasca pe Dumnezeu?
Crestinul trebuie sa iubeasca pe Dumnezeu, fiindca Dumnezeu l-a iubit mai
intai pe el (I Ioan 4,19) si fiindca Dumnezeu este Creatorul, Sustinatorul,
Rascumparatorul si Binefacatorul sau cel mai mare. Pentru toate binefacerile pe
care le da, Dumnezeu nu cere in schimb decat dragoste.
Ce inseamna a iubi pe Dumnezeu cu
toata inima, cu tot sufletul si cu tot cugetul?
Aceasta inseamna ca crestinul trebuie sa-I inchine lui Dumnezeu toate
gandurile, toate simtirile, doririle si voirile sale, «sa se mute cu toate
puterile sufletului in Dumnezeu» si in intreaga sa viata sa se osteneasca a-I
implini voia, cu statornicie si bucurie. Caci ce este mai frumos si mai dulce
decat a iubi pe Dumnezeu, Care este vesnica frumusete, vesnica bunatate,
vesnica dragostei Psalmistul spune: “Gustati si vedeti ca bun este Domnul” (Ps.
33, 8).
Pentru ce crestinul trebuie sa
iubeasca pe aproapele sau?
Crestinul trebuie sa iubeasca, apoi, pe aproapele sau, care este orice om,
ca pe sine insusi, fiindca toti oamenii sunt facuti dupa chipul si asemanarea
lui Dumnezeu si sunt frati intre ei, deopotriva iubiti de Dumnezeu, Care pentru
mantuirea lor Si-a jertfit pe Unicul Sau Fiu, pe Domnul nostru Iisus Hristos.
Care
sunt roadele dragostei?
Cum trebuie sa fie adevarata dragoste crestina?
Adevarata dragoste crestina trebuie sa fie:
1) Sincera,
nu din teama de pedeapsa, nici pentru un folos oarecare; ci precum fiul isi
iubeste parintele sau, asa sa iubeasca si crestinul pe Dumnezeu, Care este
Parintele Ceresc al tuturor (I Ioan 3, 1);
2) Deplina,
adica sa cuprinda, cum s-a spus, toate puterile sufletului, incat tot ceea ce
facem sa fie spre slava lui Dumnezeu. “De aceea, ori de mancati, ori de beti, ori
altceva de faceti, toate spre slava lui Dumnezeu sa le faceti” (I Cor. 10, 31);
3) Puternica
si statornica, mergand chiar pana la moarte. Caci daca Dumnezeu, din
dragoste fata de oameni, Si-a jertfit pe Unicul Sau Fiu pentru mantuirea lor,
apoi si dragostea acestora fata de Dumnezeu trebuie sa fie fara de margini si
sa nu se schimbe niciodata. Sfantul Apostol Pavel spune: “Cine ne va desparti
pe noi de dragostea lui Hristos?
Necazul, sau stramtorarea, sau prigoana, sau
foametea, sau lipsa de imbracaminte, sau primejdia, sau sabia? Precum este
scris: “Pentru Tine suntem omorati toata ziua; socotiti am fost ca niste oi de
junghiere”. Dar in toate acestea suntem mai mult decat biruitori, prin Acela
Care ne-a iubit. Caci sunt incredintat ca nici moartea, nici viata, nici
ingerii, nici stapanirile, nici cele de acum, nici cele ce vor fi, nici
puterile, nici inaltimea, nici adancul si nici o alta faptura nu va putea sa ne
desparta de dragostea lui Dumnezeu, cea intru Hristos Iisus, Domnul nostru”
(Rom. 8, 35-39);
4) Vie si
lucratoare, adica sa patrunda cu adevarat cugetul si voia crestinului si sa
se arate prin fapte de binefacere fata de cei din jurul sau. Citim in Sfanta
Scriptura: “Sa nu iubim cu vorba, numai din gura, ci cu fapta si cu adevarul”
(I Ioan 3, 18); si “De Ma iubiti, paziti poruncile Mele” (Ioan 14, 15) – spune
Mantuitorul. Inzestrata cu astfel de insusiri, de buna seama, dragostea produce
roadele cele mai de pret pentru sufletul si viata credinciosului.
Care sunt roadele dragostei?
Roadele cele mai de seama ale dragostei sunt:
1) Ascultarea
de poruncile lui Dumnezeu: “Cel ce are poruncile Mele si le pazeste, acela
este care Ma iubeste” (Ioan 14, 21) – spune Mantuitorul.
2) Ferirea de
pacat: “Nu este nici un pacat, spune Sfantul Ioan Gura de Aur, in
talmacirea Epistolei 1 catre Tesaloniceni, pe care, intocmai ca focul, sa nu-l
arda puterea cea mare a dragostei. Mai usor poate rezista o uscatura nebagata
in seama, decat pacatul, la puterea dragostei”619 (Sfantul Ioan Gura de Aur, La
Epistola 1 catre Tesaloniceni, c. III, Migne, P. G., LXU, col. 420).
3) Cine
iubeste pe Dumnezeu este ascultat in rugaciunile sale si se bucura de bunatatea
Lui: “Cele ce ochiul n-a vazut si urechea n-a auzit si la inima omului nu
s-au suit, pe acestea le-a gatit Dumnezeu celor ce-L iubesc pe El” (I Cor. 2,
9).
4) Linistea
sufleteasca, rabdarea in vreme de incercare, iertarea, blandetea, pacea si
bunavoirea intre oameni, caci: “Dragostea indelung rabda; dragostea este
binevoitoare, dragostea nu pizmuieste, nu se lauda, nu se trufeste. Dragostea
nu se poarta cu necuviinta, nu cauta ale sale, nu se aprinde de manie, nu
gandeste raul. Nu se bucura de nedreptate, ci se bucura de adevar. Toate le
sufera, toate le crede, toate le nadajduieste, toate le rabda” (I Cor. 13,
4-7).
5) Odrasleste
mantuirea sufletului: “Iata, un invatator de lege s-a ridicat, ispitindu-L
si zicand: invatatorule, ce sa fac ca sa mostenesc viata de veci? Iar Iisus a
zis catre el: Ce este scris in Lege? Cum citesti? Iar el, raspunzand a zis: Sa
iubesti pe Domnul Dumnezeul tau din toata inima ta si din tot sufletul tau si
din toata puterea ta si din tot cugetul tau, iar pe aproapele tau ca pe tine
insuti. Iar El i-a zis: Drept ai raspuns; fa aceasta si vei trai” (Luca 10,
25-28). Pentru astfel de roade, dragostea crestina este cu adevarat
“legatura desavarsirii” (Col. 3, 14) si “implinirea legii” (Rom. 13, 10).
Vazand deci insemnatatea covarsitoare a dragostei,
crestinul trebuie sa-si dea silinta sa o pastreze, sa o intareasca in sufletul
sau si sa o sporeasca in viata sa. De buna seama, aceasta se face intai
prin lucrarea harului dumnezeiesc, dupa cuvantul Mantuitorului: “Fara Mine, nu
puteti face nimic” (Ioan 15, 5). Dar crestinul are si el datoria sa lucreze si
sa se foloseasca de toate mijloacele care pot inmulti dragostea.
Care sunt mijloacele cele mai de seama prin care
crestinul isi poate intari si inmulti dragostea?
Acestea sunt:
1) Cugetarea asupra dragostei nemarginite a lui Dumnezeu fata de lume, pentru mantuirea careia Si-a jertfit pe Unicul Sau Fiu;
2) Cunoasterea cat mai temeinica a invataturii crestine;
3) Rugaciunea staruitoare si fierbinte catre Dumnezeu;
4) Impartasirea cu Sfintele Taine;
5) Ravna de a implini voia lui Dumnezeu si a se feri de pacat;,
6) Cunoasterea si urmarea vietii Mantuitorului, Care prin viata Sa pamanteasca a dat cea mai mareata pilda de dragoste;,
7) Lupta impotriva iubirii semete de sine si impotriva alipirii patimase de bunurile pamantesti;
8) Facerea de bine fata de aproapele.
1) Cugetarea asupra dragostei nemarginite a lui Dumnezeu fata de lume, pentru mantuirea careia Si-a jertfit pe Unicul Sau Fiu;
2) Cunoasterea cat mai temeinica a invataturii crestine;
3) Rugaciunea staruitoare si fierbinte catre Dumnezeu;
4) Impartasirea cu Sfintele Taine;
5) Ravna de a implini voia lui Dumnezeu si a se feri de pacat;,
6) Cunoasterea si urmarea vietii Mantuitorului, Care prin viata Sa pamanteasca a dat cea mai mareata pilda de dragoste;,
7) Lupta impotriva iubirii semete de sine si impotriva alipirii patimase de bunurile pamantesti;
8) Facerea de bine fata de aproapele.
Care sunt pacatele impotriva dragostei crestine?
In inteles mai larg, fiecare pacat este indreptat
impotriva dragostei, fiindca aceasta virtute este temelia vietii crestine si
porunca cea mai de seama pentru crestin. Dar intrucat dragostea este si o
virtute deosebita, sunt si pacate indreptate direct impotriva ei. Acestea sunt:
1) Ura fata de Dumnezeu, adica impotrivirea cu
dusmanie fata de invatatura Sa si fata de randuielile bisericesti, socotindu-L
pe El razbunatorul nedrept al faradelegilor si urzitorul nenorocirilor (Ioan
15, 18);
2) impietrirea inimii fata de primirea mijloacelor
puse la indemana crestinului pentru mantuirea sa;
3) Pizma fata de aproapele care staruie in
ascultarea de poruncile lui Dumnezeu;
4) Fatarnicia, prin care cineva se arata ca iubeste
pe Dumnezeu, dar numai cu vorba, nu si cu inima si fapta;
5) Iubirea de sine peste masura (egoismul), din care
se nasc multe alte pacate;
6) Alipirea patimasa de bunurile pamantesti: “Ca
radacina tuturor relelor este iubirea de argint” (I Tim. 6, 10).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu