PROFETUL IEREMIA
Ieremia (=Domnul l-a izgonit pe poporul Său), - profetul Noului Legământ
- fiul preotului Hilchia din Anatot, a activat ca profet între anii 627-586,
deci până la dărâmarea Ierusalimului, vreme de 40 de ani, sub domniile
succesive a 5 regi: Iosia (17 ani), Ioahaz (3 luni), Ioachim (11 ani), Iehonia
(3 luni) și Sedechia (11 ani), găsindu-și sfârșitul fie în Egipt, ucis cu
pietre, după o tradiție, fie în robia Babilonului, după o altă tradiție.
Pe plan extern, imperiul asirian
se prăbușește (Ninive cade în anul 612), locul său fiind luat de imperiul
babilonian (caldeean), condus din anul 605 de Nabucodonosor. Pe plan intern,
după regii idolatri Manase și Amon, regele Iosia începe o reformă a cultului,
la care colaborează și profetul Ieremia: Iar Domnul mi-a zis: "Vesteşte
toate cuvintele acestea în cetăţile lui Iuda şi pe uliţele Ierusalimului şi zi:
ascultaţi cuvintele legământului acestuia şi le împliniţi!" (Ieremia 11).
Din păcate, fiii lui Iosia la domnie (Ioahaz, Ioachim și Sedechia) nu au mai
ascultat de spusele profetului.
Astfel, în vremea regelui
Ioachim, profetul Ieremia primește poruncă de la Dumnezeu să scrie profețiile
rostite de el din zilele lui Iosia, regele lui Iuda, și până-n ziua de azi, cu
scopul de a determina pe rege și pe întregul popor să se pocăiască. Ieremia
fixează în scris, cu ajutorul ucenicului său Baruh, profețiile sale, pe care acesta
le citește înaintea celor de la curte. Mâniat, regele Ioachim arde cartea
profetului, care nu se descurajează însă, ci dictează din nou lui Baruh, din
memorie, profețiile arse de rege, adăugând la acestea și profeția pedepsirii
regelui Ioachim pentru fapta sa: "Aşa zice Domnul: Tu ai ars cartea
aceasta, zicând: Pentru ce ai scris în ea: Va veni îndată regele Babilonului şi
va pustii ţara aceasta şi va pierde oamenii şi dobitoacele din ea? De aceea,
aşa zice Domnul despre Ioiachim, regele lui Iuda: Nu va mai fi din el urmaş
care să şadă pe scaunul lui David; trupul lui va fi aruncat în arşiţa zilei şi
în frigul nopţii și-l voi pedepsi pe el şi neamul lui şi slugile lui pentru
nedreptatea lor; voi aduce asupra lor şi asupra locuitorilor Ierusalimului şi
asupra oamenilor lui Iuda tot răul pe care l-am rostit asupra lor şi ei n-au
ascultat" (Ieremia 36). Ca urmare, în 605 Nabucodonosor cucerește
Ierusalimul, impune tribut lui Ioachim și deportează în Babilon o parte a
tinerei nobilimi, printre care și pe Daniel, ceea ce a însemnat începutul celor
70 de ani de captivitate preziși de Ieremia în capitolul 25: "Toată ţara
aceasta va fi pustiită şi jefuită; popoarele acestea vor sluji regelui
Babilonului şaptezeci de ani". După câțiva ani, Ioachim refuză să plătească
tributul impus, de aceea Nabucodonosor pustiește țara, îl pedepsește pe rege,
iar în 597 fiul său, Iehonia, după doar trei luni de domnie, este deportat în
Babilon cu o bună parte din nobilimea țării.
Noul rege Sedechia, deși este
sfătuit de profetul Ieremia să se supună lui Nabucodonosor, pentru că acesta
îndeplinește o poruncă dumnezeiască, va asculta de falșii profeți, întemnițând
pe Ieremia și punându-și nădejdea în ajutorul egiptenilor. De aceea, după un
asediu de 8 luni, Nabucodonosor cucerește în 586 Ierusalimul, dărâmă zidurile
cetății și templul și duce populația în exil.
Pe plan religios, importanța lui
Ieremia este tot atât de mare ca și cea a lui Isaia. Profetul accentuează teza
că sacrificiile și cultul întreg au valoare numai în funcție de sentimentele
morale; nici chiar templul nu poate salva Ierusalimul de distrugere (Ieremia
7). Ca și Isaia, Ieremia învață că ajutorul trebuie așteptat de la Dumnezeu, nu
de la alianțe politice, asemănând ajutorul de la Dumnezeu cu un izvor de apă
vie: "Că două rele a făcut poporul Meu: pe Mine, izvorul apei celei vii,
M-au părăsit, şi şi-au săpat fântâni sparte, care nu pot ţine apă"
(Ieremia 2).
Dumnezeu este atotprezent (Poate
oare omul să se ascundă în loc tainic, unde să nu-l văd Eu, zice Domnul? Au nu
umplu Eu cerul şi pământul, zice Domnul? – Ieremia 23) și atotputernic,
răsplătind fiecăruia după faptele sale (O, Doamne Dumnezeule, Tu ai făcut cerul
şi pământul cu puterea Ta cea mare şi cu braţ înalt şi pentru Tine nimic nu
este cu neputinţă! Tu arăţi milă la mii şi pedepseşti fărădelegile părinţilor
în sânul copiilor lor după ei... ochii Tăi sunt deschişi asupra tuturor căilor
fiilor oamenilor, ca să dai fiecăruia după căile lui şi după roadele faptelor
lui – Ieremia 32). Popoarele îndeplinesc planurile Providenței Sale.
Nabucodonosor este instrumentul voinței divine; de el se servește Dumnezeu
pentru a-l pedepsi pe poporul Său pentru fărădelegile sale.
Pentru a anunța pedepsele de la
Dumnezeu asupra poporului, profetul folosește în capitolul 18 simbolul olarului
și al vasului sfărâmat. Simbolul vasului de lut modelat de către olar după
voința sa arată că Dumnezeu poate schimba amenințările dacă poporul își
recunoaște vina și se căiește. Simbolul vasului sfărâmat arată soarta
poporului. După ce, în capitolul 25, profetul anunță captivitatea babilonică de
70 de ani, în capitolele 30-33, împreună cu profețiile mesianice, poporului
pocăit i se vestește restaurarea. Printr-o acțiune simbolică (cumpărarea unei
țarine din Anatot de către profetul închis), se prezice eliberarea poporului și
întoarcerea lui din captivitate (Ieremia 32).
Profeții mesianice din cartea lui Ieremia:
1. Ierusalimul, loc de întâlnire
al popoarelor:
"În vremea aceea Ierusalimul
se va numi tronul Domnului şi toate popoarele se vor aduna acolo pentru numele
Domnului şi nu se vor mai purta după pofta inimii lor" (Ieremia 3).
2. Păstorul cel bun:
"Voi aduna rămăşiţele turmei
Mele din toate ţările prin care le-am risipit, le voi întoarce la staulele lor
şi vor naşte şi se vor înmulţi. Voi pune peste acestea păstori, care le vor
paşte şi ele nu se vor mai teme, nici se vor mai speria, nici se vor mai
pierde, zice Domnul. Iată vin zile, zice Domnul, când voi ridica lui David
Odraslă dreaptă şi va ajunge rege şi va domni cu înţelepciune; va face judecată
şi dreptate pe pământ. În zilele Lui, Iuda va fi izbăvit şi Israel va trăi în
linişte; iată numele cu care-L voi numi: Domnul-dreptatea-noastră!"
(Ieremia 23).
3. Noul Legământ (Berith chadașa):
"Iată vin zile, zice Domnul,
când voi încheia cu casa lui Israel şi cu casa lui Iuda legământ nou. Însă nu
ca legământul pe care l-am încheiat cu părinţii lor în ziua când i-am luat de
mână, ca să-i scot din pământul Egiptului. Acel legământ ei l-au călcat... Dar
iată legământul pe care-l voi încheia cu casa lui Israel, după zilele acela,
zice Domnul: Voi pune legea Mea înăuntrul lor şi pe inimile lor voi scrie şi le
voi fi Dumnezeu, iar ei Îmi vor fi popor. Şi nu se vor mai învăţa unul pe altul
şi frate pe frate, zicând: "Cunoaşteţi pe Domnul", că toţi de la sine
Mă vor cunoaşte, de la mic până la mare, zice Domnul, pentru că Eu voi ierta
fărădelegile lor şi păcatele lor nu le voi mai pomeni" (Ieremia 31:
31-34).
4. Preoția veșnică:
"În zilele acelea şi în
vremea aceea voi ridica lui David Odraslă dreaptă şi aceea va face judecată şi
dreptate pe pământ. În zilele acelea Iuda va fi izbăvit şi Ierusalimul va trăi
fără primejdie. Şi Odraslei aceleia I se va pune numele: "Domnul -
dreptatea noastră". Că aşa zice Domnul: Nu va lipsi lui David bărbat care
să şadă pe scaunul casei lui Israel. Şi preoţii-leviţi nu vor avea lipsă de
bărbat care să stea înaintea feţei Mele şi să aducă în toate zilele arderi de
tot, să aprindă tămâie şi să săvârşească jertfe" (Ieremia 33).
Profetul Ieremia este primul care
a anunțat, în cuvinte clare, încheierea unui Nou Legământ care va trebui să-l
înlocuiască pe cel de pe muntele Sinai. El accentuează că Noul Legământ, spre
deosebire de cel Vechi, va avea un caracter de sfințenie și de unire mai
apropiată cu Dumnezeu.
Autoritatea cărții lui Ieremia este în afară de orice îndoială. Mântuitorul Hristos, atunci
când alungă vânzătorii din templu spune: Scris este: Casa Mea, casă de
rugăciune se va chema, dar voi ați făcut-o peșteră de tâlhari (Matei 21),
referindu-se la profetul Ieremia care spune: Templul acesta, asupra căruia s-a
chemat numele Meu, n-a ajuns el oare, în ochii voştri, peşteră de tâlhari?
Iată, Eu am văzut aceasta, zice Domnul (Ieremia 7). De asemenea, cu ocazia
uciderii pruncilor de către Irod, evanghelistul Matei, în capitolul 2,
amintește de profeția lui Ieremia: Aşa zice Domnul: Glas se aude în Rama, bocet
şi plângere amară. Rahila îşi plânge copiii şi nu vrea să se mângâie de copiii
săi, pentru că nu mai sunt (Ieremia 31). La fel în cazul cumpărării țarinei
olarului, în Matei 27: "Atunci s-a împlinit cuvântul spus de Ieremia
proorocul, care zice: "Şi au luat cei treizeci de arginţi, preţul celui
preţuit, pe care l-au preţuit fiii lui Israel, și i-au dat pe Ţarina Olarului,
după cum mi-a spus mie Domnul".
Viața lui Ieremia este o tragedie
zguduitoare. Peste 40 de ani, cu credință neclintită, el și-a servit poporul și
patria sa. Lovit de cei mari și de cei mici, vrăjmășit de mai-marii preoților,
deși era de neam preoțesc, prigonit de regi și mereu în conflict cu falșii
profeți, Ieremia și-a păstrat credința puternică în Dumnezeu și conștiința vie
a chemării sale, ridicându-se la o noblețe sufletească și la o înălțime morală
vrednică de admirat.